چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۴ - Feb 23, 2005
بازگشت بينايي به كمك عينك هاي دوربين دار
گروه انفورماتيك: يك دوربين كوچك كه بر روي عينك سوار است با اتصال به عصب بينايي مي تواند بينايي بيماران مبتلا به بيماري شبكيه را به آنها بازگرداند.
به گزارش رويترز ، اين پيشرفت پزشكي مي تواند به افرادي كه در اثر تخريب لايه نازك بافتي كه چشم را مي پوشاند و تصاوير را پردازش مي كند دچار نقص بينايي شده اند، كمك كند.
كلود ورارت از دانشگاه لووان لا نو بلژيك مي گويد اين دستگاه در چشم دو بيمار كار گذاشته شده است. دوربين سوار بر عينك تصاوير را به دستگاه الكترونيكي كه پشت چشم كاشته شده است مي فرستد و عصب بينايي را كه اطلاعات را به مغز مي برد تحريك مي كند.
اين فناوري كه ۲۰هزار يورو هزينه دربردارد همچنين مي تواند به مبتلايان استحاله ماكولا كه يك بيماري شبكيه است كمك كند. اين بيماري كه مي تواند وضوح ديد را از بين ببرد يكي از مهمترين علل نقص بينايي در آمريكا محسوب مي شود.كميسيون اجرايي اروپا۳‎/۶ميليارد يورو براي طرحهاي فناوري ارتباطات و اطلاعات طي سالهاي ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶هزينه كرده است و مبلغ ۲‎/۷۹ميليون يورو را به تحقيقات در زمينه درمان اختلالات بينايي اختصاص داده است. اين كميسيون قصد دارد به منظور احيا رشد اقتصادي و جلوگيري از فرار مغزها به آمريكا بودجه تحقيقاتي را در اتحاديه ۲۵كشوري اروپا افزايش دهد. ويويان ردينگ عضو كميسيون انجمن اطلاعات اتحاديه اروپا گفت اين دستگاه در سالهاي ۲۰۰۸تا ۲۰۱۰به بازار عرضه خواهد شد.

ارسال گوشي هاي دست دوم به كشورهاي فقير
خانه تكاني موبايل ها
001017.jpg
گروه انفورماتيك: كارشناسان اقتصادي با همكاري فعالان محيط زيست پيشنهاد جديدي ارائه داده اند تا معضل نگهداري گوشي هاي كهنه و قديمي تلفن همراه و تبديل شدن آنها به زباله هاي خطرناك الكترونيكي حل شود.
طبق اين پيشنهاد گوشي هاي قديمي با ارسال به كشورهاي فقيرتر و مصرف گرا و استفاده توسط كاربران اين كشورها بازيافت مي شوند.
استفاده از تلفن همراه در دنياي امروز چنان به امري متداول و روزمره تبديل شده است كه تعويض يك موبايل قديمي با مدلي جديدتر و شيك تر حتي به صرف داشتن رنگ و ساختار جذاب تر دارد تبديل به يك عادت كاملاً  عادي و پيش پاافتاده مي شود. اين امر گذشته از ديد جامعه شناختي كه عادت به مصرف گرايي و زياده خواهي را افزايش مي دهد موجب آسيب رساني به محيط زيست و سلامت زيست محيطي جوامع مي شود.
به گزارش بي بي سي، مركز تحقيقات مطالعات آينده در بررسي هايي كه انجام داد متوجه شد موبايلهايي كه توسط جوامع صنعتي از رده استفاده خارج مي شوند، مي توانند عمر دوباره اي را در كشورهاي فقيرتر تجربه كنند. به گزارش اين مركز روزانه ۱۵ ميليون تلفن موبايل در انگلستان از چرخه استفاده خارج مي شوند و از اين مقدار تنها ۲۵ درصد به شركتهاي موبايل سازي براي بازيافت بازگردانده مي شوند.
به گفته جيمز گودمن، رئيس مركز تحقيقات آينده انگليس اين رشد روبه افزايش باعث شده است ۹۰ ميليون تلفن بي مصرف وجود داشته باشد كه رقمي معادل ۹ هزار تن زباله الكترونيكي را براي اين كشور به همراه دارد. رئيس مركز تحقيقات آينده ادعا مي كند كه داشتن ۲ يا ۳ تلفن همراه بدون استفاده اكنون به عادتي بسيار متداول تبديل شده در حالي كه دور انداختن موبايل به هيچ وجه شباهتي به دور انداختن آشغال ميوه ندارد!  موبايل يك وسيله صنعتي است كه حاوي سمها و مواد صنعتي مضر براي محيط زيست است؛ در واقع تأكيد اصلي بر اين است كه همانطور كه ساختن وسيله اي مانند موبايل از مراحل پيچيده اي تشكيل شده دور انداختن و از رده خارج كردن اين وسايل نيز شامل چرخه هاي مخصوص به خود است.
او معتقد است حال كه تئوري استفاده از موبايلهاي قديمي در جوامع عقب مانده، به عنوان راهكار غالب مطرح شده ، فعالان و كارشناسان محيط زيست مي توانند براي مدتي نفس راحتي بكشند.
البته شايد كلمه قديمي اين معنا را در ذهن تداعي كند كه موبايلهاي كهنه و وصله پينه شده را تحويل اين جوامع مي دهند اما بسياري از اين وسايل تنها به علت از مد افتادن رنگ و مدلشان مورد بي مهري صاحبان خود قرار گرفته اند. روماني جزو نخستين كشورهايي بود كه طرح استفاده از موبايلهاي دست دوم در آن به اجرا گذاشته شد.
گودمن در مورد انتخاب روماني براي عملي كردن اين طرح مي گويد: روماني كشور بسيار مناسبي بود، چرا كه شبكه مخابراتي قابل قبولي نسبت به ساير كشورهاي اروپاي شرقي دارد و همچنين تقاضا براي استفاده از موبايل در ميان مردم اين كشور بسيار بالا است. روماني از جمله كشورهايي بود كه به علت قيمت بالا و مقدار كم دستگاههاي موبايل امكان استفاده از اين وسيله را تقريباً  غيرممكن كرده بود.اما اكنون با ورود موبايلهاي دست دوم، بازار تلفنهاي همراه اين كشور رنگ و جلاي تازه اي گرفته است. چرا كه علاوه بر قابل دسترس تر شدن اين وسايل در بازار قيمت ها نيز به صورت منطقي تري درآمده است به طوري كه حتي يك رومانيايي كه درآمدي متوسط دارد مي تواند صاحب يك تلفن همراه شود.

كشف درياي منجمد زير سطح مريخ
001020.jpg
گروه دانش: دانشمندان به كمك داده هاي فضاپيماي اروپايي «مارس اكسپرس» كه هم اكنون در مدار مريخ مي گردد به وجود يك درياي منجمد درست در زير سطح آن پي برده اند.
پژوهشگران معتقدند كه محل كشف اين دريا در مريخ احتمالاً ايده آل ترين نقطه براي جستجوي نشانه هاي حيات در آن سياره است.
به گزارش بي بي سي، در قطب هاي شمال و جنوب مريخ مقادير زيادي يخ وجود دارد، اما اين نخستين بار است كه وجود منبع وسيعي از آب منجمد در نقطه ديگري در اين سياره كشف مي شود.اين منبع ناحيه اي به وسعت درياي شمال (۵۷۰ هزار كيلومتر مربع) را مي پوشاند و محققان بر اين باورند كه پس از سيلي ويرانگر در حدود پنج ميليون سال قبل تشكيل شده است.شواهد وجود تخته هاي شناور يخ كه به يكديگر كوبيده شده اند توسط دوربيني در فضاپيماي «مارس اكسپرس» كشف شد.دانشمندان مي گويند آب مايع براي ميليون ها سال در اين ناحيه وجود داشته و سپس منجمد شده است.اگر اشكال اوليه حيات در آنجا تكامل يافته باشد احتمالاً هنوز در اين نقطه وجود خواهند داشت و انتظار مي رود ماموريت هاي آتي براي كشف آثار حيات در سياره سرخ بر اين محل متمركز شود.

نسل جديد از پردازنده هاي پنتيوم ۴ از راه رسيد
شركت اينتل نسل جديد از پردازنده هاي پنتيوم ۴ خود را با ۲مگابايت حافظه سطح دوم كش(cache)معرفي كرد. به گزارش ايرنا،  نسل جديد پردازنده هاي پنتيوم داراي چهار مدل مختلف است كه سرعت محاسباتي (كلاك اسپيد) آنها از ۳گيگاهرتز شروع شده و در سريعترين مدل، به ۳‎/۶ گيگاهرتز رسيده است. تمامي اين پردازنده هاي جديد نيز داراي باس (BUS) ۸۰۰مگاهرتزي هستند. شركت اينتل علاوه بر اين چند محصول جديد، يك پردازنده جديد نيز از خانواده پنتيوم۴اكستريم اديشن عرضه كرد.

اينترنت بي سيم در قطارهاي انگليس
مسافران قطارهاي سريع السير پر رفت وآمدترين مسيرهاي تجاري لندن از اين پس مي توانند ضمن مسافرت با استفاده از خطوط بي سيم با سرعت ۳۲ مگابيت در ثانيه به اينترنت دسترسي داشته باشند.به گزارش سلام، استفاده از اين سرويس پر سرعت با استفاده از انواع كامپيوترهاي لپ تاپ و PDA ممكن است. قرار است اين سرويس به صورت آزمايشي و رايگان از اوايل ماه مارس تا انتهاي ماه آوريل به كار گرفته شود و از اوايل تابستان سال جاري رسما آغاز به كار كند.

آن لاين
تجارت الكترونيكي هزينه هاي دولت را كاهش مي دهد
گروه انفورماتيك: سرپرست دفتر توسعه تجارت الكترونيكي وزارت بازرگاني معتقد است براساس پژوهش هاي صورت گرفته، به كارگيري تجارت الكترونيكي۱۰ تا ۱۸ درصد هزينه هاي دولت را كاهش مي دهد.
عباس معمارنژاد در جريان برپايي «اولين كنفرانس ملي لجستيك و زنجيره تأمين» با اعلام اين مطلب گفت: به كارگيري فن آوري اطلاعات و ارتباطات از طريق مهندسي مجدد فرآيند ها و فعاليت ها، سبب كاهش زمان انجام امور، هزينه ها و تعداد نيروها و نيز گسترش دسترسي به منابع ارزانتر و توسعه بازارها خواهد شد.او افزود: در آمريكا كه پيشروترين كشور در زمينه تجارت الكترونيكي به شمار مي رود، تجارت الكترونيكي سبب كاهش ۱۰ تا ۴۰ درصدي در صنايع مختلف شده كه بيشترين ميزان كاهش هزينه ها در صنايع الكترونيكي و شيميايي (۴۰ درصد) برآورد شده است.
به گزارش انجمن لجستيك ايران، معمارنژاد با اشاره به اينكه كاهش هزينه ها، از مهمترين دستاوردهاي علم لجستيك به شمار مي رود و سازمان ها و بنگاه هاي اقتصادي، براي كاهش هزينه هاي خود ناگزير به تبعيت از شيوه هاي لجستيكي هستند، گفت: آيين نامه اجرايي مواد ۳۸ و ۴۲ قانون تجارت الكترونيكي كه در زمينه رعايت حقوق مصرف كننده تدوين شده، به تازگي به تصويب هيأت وزيران رسيده است اما زيرساخت هاي حقوقي و قانوني تجارت الكترونيك در كشور نيازمند بازنگري است و همچنين ضروري است در قوانين جزايي و كيفري، با هدف تناسب لازم اين قوانين با كاربرد فن آوري اطلاعات و ارتباطات بازنگري هايي صورت پذيرد.
راهنمايان ديجيتالي در تخت  جمشيد
ايسنا: گردشگران ورودي به تخت جمشيد در ايام نوروز به جاي همراهي راهنمايان تور از راهنماي ديجيتالي استفاده مي كنند.
نماينده ICT سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، عبدالكريم شادمهر، با اعلام اين خبر گفت: ۴۰ دستگاه گوشي و متعلقات مورد نياز براي انجام طرح راهنماي ديجيتالي اماكن و بناهاي تاريخي كشور از فرانسه خريداري شده و در ايام عيد، مورد استفاده گردشگران قرار مي گيرند. او افزود: اين راهنماي ديجيتالي با ۵ زبان فارسي، فرانسوي، عربي،  آلماني و انگليسي تنظيم و در اختيار گردشگران قرار مي گيرد كه با وارد كردن كد هر مكان تاريخي و تفريحگاه گردشگري، دستگاه راهنماي ديجيتالي تاريخچه و اطلاعات لازم را در اختيار آنان قرار مي دهد.
به گفته شادمهر، پياده سازي طرح پايلوت استفاده از راهنماي ديجيتالي اماكن هزينه اي معادل ۴۰ ميليون تومان را در برداشته است.
استفاده از فناوري براي يافتن علت مرگ دايانا
گروه انفورماتيك: يك گروه كارآگاه از پليس هاي انگليس به فرانسه رفته اند تا بار ديگر با استفاده از فناوري هاي نوين به كشف علت تصادف پرنسس دايانا در سال ۱۹۹۷ بپردازند.به گزارش دفتر اطلاع رساني فناوري اطلاعات موسسه تحقيقات و توسعه ناجا، بيش از ۱۰ نفر پليس فرانسوي و انگليسي با استفاده از دوربين هاي مخصوص، حس گرهاي قوي و ساير وسايل الكترونيكي به محل تصادف رفته اند تا با تحليل عكس هاي موجود در اينترنت و آرشيو پليس فرانسه به كشف علت تصادف اين پرنسس جوان كه به گفته بسياري يك توطئه بوده است، بپردازند.تمام عكس هاي موجود با استفاده از يك نرم افزار مخصوص به همراه عكس هاي جديد با يكديگر تركيب مي شوند تا در نهايت به يك نتيجه واحد دست يافته شود.

آف لاين
استفاده از نمونه بزاق به جاي نمونه خون
ايرنا: پژوهشگران معتقدند كه بزاق يكي از بهترين مايعات بدن براي پزشكان، دندانپزشكان و اصولا تشخيص هاي آزمايشگاهي به جاي نمونه خون است.
بزاق و ساير مايعات به دست آمده از سطح لثه و سطح داخل دهان حاوي مولكول ها و پروتئين هايي مشابه با ديگر مايعات بدن مانند خون و ادرار است؛ برخي از اين مولكول ها نشان دهنده بيماري هايي مانند سرطان است.
با وجود بعضي از پروتئين ها مي توان تعداد حفره هاي دنداني ناشي از پوسيدگي را اعلام كرد، حتي وجود حفره در هر جايي در دهان به غير از دندان نيز قابل پيشگويي است.
مطالعات نشان داد كه الگوي پروتئيني خاصي در بزاق نشان دهنده افزايش احتمال پوسيدگي دندان است.
با استفاده از اين خاصيت بزاق، بررسي دندان هاي كودكان و استفاده از روكش هاي دنداني در پيشگيري از پوسيدگي توسط دندانپزشكان ممكن شده است.
با اين روش تشخيصي تا ۱۰۰درصد امكان پيش بيني خرابي دندان ممكن است.
بر اساس مطالعات جديد با استفاده از بزاق مي توان سوء مصرف مواد يا اعتياد را تشخيص داد.

امنيت
حفره جديد درMSN Messenger
گروه انفورماتيك: گارتنر هشدار داده است كه نقصي در MSN Messenger يافت شده كه باعث مي شود سرويس ارسال پيام فوري، تهديدي بسيار جدي و خطرناك براي كاربران اين سرويس محسوب شود و بنابراين به سازمان ها توصيه كرده دستورالعمل هاي IM را خيلي فوري بر روي سيستم هاي خود پياده كنند.
به گزارش system gruop، تحليلگر گارتنر، لارنس اورانس گفته است: «سرويس پيام فوري به طور گسترده اي توسط اكثر سازمان ها مورد استفاده قرار مي گيرد و اين سازمان ها هيچگونه آگاهي و اطلاعي از تعداد كلاينت هاي IM نصب شده بر روي سيستم هاي خود و يا ميزان ترافيك هاي موجود در شبكه ندارند.»
مايكروسافت براي كنترل و جلوگيري از گسترش اين كد مخرب در كلاينت هايي كه به روز نبوده اند، اقدامات سريعي را انجام داده است. دفعات بعد، هنگام پيشامد رويدادهاي جدي براي IM، ممكن است مايكروسافت و يا ديگر تأمين كنندگان سرويس IM قادر به اقدامي سريع و اثر بخش نباشند.
سازمان ها بايد اطمينان حاصل كنند كه استفاده از IM، موجب اختلال در ايمني سيستم هاي آنان نمي گردد. در صورت لزوم، هنگام پيدايش تهديدهاي امنيتي جدي، اين شركت ها بايد قادر به كنترل شرايط و از كار انداختن اين حملات باشند.

هوش مصنوعي
جابه جايي اجسام كوچك به وسيله سطح هوشمند
ايرنا: جا به جايي اجسام كه براي انجام عمليات مختلف روي آن ها يا به منظور مونتاژ قطعات روي هم انجام مي شود، يكي از وظايف پر اهميت در صنعت است و براي جا به جايي اجسام دو روش متداول وجود دارد.
در روش اول جسم به وسيله يك بازوي ماهر روباتي گرفته و جابه جا مي شود، در روش دوم از انواع تسمه نقاله براي جا به جايي اجسام استفاده مي شود كه هر كدام از اين دو روش محدوديت هايي دارند.
بازوهاي ماهر روبات داراي هزينه بالا و پيچيدگي زياد هستند و در عين حال فضاي كاري محدودي نيز دارند.
تسمه نقاله ها نيز فقط براي انجام يك جابه جايي به خصوص، طراحي مي شوند و براي انجام جابه جايي هاي مختلف انعطاف پذيري لازم را ندارند. به علاوه هيچكدام از روش هاي فوق براي انجام جابه جايي اجسام ريز كاربرد بهينه اي ندارند.
به دليل وجود اين محدوديت ها، در سال هاي اخير ايجاد روش هاي نوين براي جابه جايي اجسام اهميت ويژه يافته است.
در اين ميان جا به جايي اجسام بدون گرفتن از يك طرف و روش هاي گسترده از طرف ديگر مورد توجه زيادي قرار گرفته است. يكي از روش هايي كه پيشنهاد شده آن است كه فضاي كاري مورد نظر را با محرك هاي كوچكي (سطح هوشمند) بپوشانيم و با انجام حركت هاي مناسب براي اين محركها جا به جايي مورد نظر را روي هم انجام دهيم.براي انجام عمل جا به جايي گوي ها فضاي كاري مورد نظر از تعدادي ميكروروبات پوشيده شده است كه اين ميكروروباتها توانايي اعمال ضربه هايي با شدت ثابت را به گويها دارند.
حركت گويها در بعد ارتفاع به وسيله سقف محدود مي شود و هدف مساله جابه جايي و جداسازي گوي ها و قرار دادن آنها درون حفره هايي است كه در محل هاي معيني از محيط قرار دارند.

سخت افزار
عكس ،موسيقي، جدول
شركت اوليمپوس موفق به ساخت دوربيني شد كه مجهز به نمايشگر موسيقي و جدول معما است.
به گزارش IRITN، اين دوربين همانند ipod شركت كامپيوتري اپل يك نمايشگر موسيقي مبتني بر هارد درايو است، با اين تفاوت كه امكانات يك دوربين ديجيتالي را نيز در اختيار كاربر قرار مي دهد.
اين دوربين داراي يك صفحه نمايش ۷/۳ اينچي براي نمايش عكس ها است.
فريبنده ترين ويژگي دوربين ۵۰۰i تا به حال طراحي زيباي اين وسيله است؛ در حقيقت دوربين M:Robe كمي شبيه به دستگاه نمايشگر موسيقي ipod است: قاب عقبي اين دستگاه از جنس پلاستيك سفيد رنگ براقي شبيه به قاب جلويي ipod بوده و قاب جلويي اين وسيله از فلز براقي شبيه به قاب پشتي كروم رنگ ipod است كه به راحتي توسط اثر انگشت آسيب مي بيند.
از معايب اين وسيله اين است كه نمي توان فهرست جديد موسيقي روي آن ايجاد كرد، موسيقي ها و عكس هاي موجود در دسك تاپ ويندوز مايكروسافت را نمي توان روي آن منتقل كرد و باتري آن را نمي توان از طريق رابط USB كامپيوتر دوباره شارژ كرد. باتري اين دوربين هنگام كار با عكس ها تنها حدود يك ساعت و نيم دوام دارد و اگر هيچ كاري جز گوش دادن به موسيقي انجام ندهيم عمر باتري ۸ ساعت خواهد بود.

نرم افزار
گوگل فارسي
گروه انفورماتيك: با پايان يافتن فاز چهارم فارسي سازي گوگل و با تغييرات صورت گرفته در نحوه جست وجو در سايت هاي فارسي زبان، بازدهي جست وجو در موتور جست وجوگر افزايش يافت به طوري كه هم اكنون كاربران با جست وجو كردن كلمات كليدي به نتايج بهتر و به روزتري خواهند رسيد.
به گزارش پايگاه اينترنتي ماهواره، «جعفر ديل» عضو پروژه فارسي سازي گوگل با اعلام اين خبر گفت: در حقيقت با استفاده از كدهاي بين المللي (يوني كد) و شباهت حروف عربي و فارسي تيم برنامه نويسي آنها توانسته است با انجام برخي تغييرات اندك، صفحات فارسي را ابداع كند.
برخي از فازهاي اصلي «پروژه فارسي سازي گوگل» كه چندي است آغاز شده عبارتند از:
فارسي سازي صفحه اصلي موتور جست وجوگر گوگل (Google main search site)
فارسي سازي صفحات راهنماي گوگل (Google main site help pages)
نوار ابزار فارسي گوگل (Google Toolbar)
بخش نصب نوار ابزار گوگل به زبان فارسي (Google Toolbar Installer)
فايل هاي منابع نوار ابزار گوگل (Google Toolbar Rasource Files)
صفحه راهنماي نوار ابزار گوگل (Google Toolbar Help pages)
پروژه جست وجوگر بي سيم گوگل (Google Wireless)
به گفته جعفر ديل، شش فاز ديگر در فارسي سازي گوگل مدنظر است كه بيشتر اين طرح ها به بازنگري و اصلاح مربوط شده و دو طرح پاياني نيز به بهبود نحوه جست وجو توسط موتور جست وجوگر گوگل مربوط مي شود.
او در بيان مشكلات پيش روي اين طرح مي گويد: «متاسفانه سايت هاي فارسي زبان نسبت به سايت هاي مشابه زبان هاي ديگر از به روزرساني كمتري برخوردار هستند شايد دليل آن ضعف در خطوط ارتباطي كاربران و يا نامرغوب بودن سرورهاي اجاره اي آنان باشد.»
او ادامه مي دهد: طرح فارسي سازي گوگل داراي مدت زمان اجراي مشخصي نبوده و به عبارت ديگر تا زماني كه گوگل اقدام به بستن قرارداد كند و ادامه فعاليت را لازم بداند، كار ادامه خواهد يافت. ديل در خصوص فارسي سازي محيط ظاهري GMail مي گويد: اين قرارداد تازه به مرحله امضا رسيده است و ما در حال تحقيق و رايزني هستيم. GMail كه با برنامه نويسي نويني به مرحله اجرا رسيده است مي بايست خود را براي مطابقت پذيري با ديگر زبان ها آماده سازد.

استفاده از جوهر نامرئي درانتخابات قرقيزستان
گروه انفورماتيك: جمهوري قرقيزستان    براي جلوگيري از چندين بار راي دادن از جوهر نامريي و دستگاه هاي خواننده فرابنفش در انتخابات اين كشور استفاده خواهد كرد.
به گزارشIRITN ، استفاده از فناوري جديد در قرقيزستان باعث به وجود آمدن خوش بيني در بين طبقات مختلف جامعه شده است.
عسگر آقايف، رئيس جمهور قرقيزستان براي حفظ شهرت خود در دهه ۱۹۹۰ قانوني را تصويب كرد كه استفاده از جوهر نامرئي را در انتخابات بعدي رياست جمهوري و انتخابات پارلماني اين كشور ضروري مي دانست.
استفاده از فناوري جوهر نامرئي تنها بخشي از تلاش هاي عمومي براي نشان دادن تعهد اين كشور نسبت به انتخابات بازتر است. سفارت آلمان، موسسه Soros و دولت قرقيزستان همگي در خريد صندوق هاي راي گيري فرانما(صندوق هايي كه نور از آنها عبور مي كند) براي انتخابات اين كشور شركت داشته اند، استفاده از اين فناوري چندان هم پيچيده نيست. در اين فناوري جوهر روي انگشت شست دست چپ شخص پاشيده مي شود، جوهر پس از مدتي خشك مي شود و زير نور طبيعي نيز قابل رويت نيست.
با وجود اين با تاباندن اشعه ماوراء بنفش جوهر با نور نئون زرد رنگ مي درخشد. در قسمت ورودي هر جايگاه راي گيري يكي از ماموران انتخابات انگشت راي دهندگان را با لامپ فرابنفش اسكن مي كند و هر راي دهنده اي قبل از دريافت برگه راي بايد جوهر را روي انگشت شست خود بپاشد.

ابزار امنيتي جديد ناول
گروه انفورماتيك: ناول يك سخت افزار امنيتي مبتني بر لينوكس ارايه داده است كه در برابر تهديدهاي امنيتي مانند هكرها، ويروس ها، كرم ها، هرزنامه ها و اختلالات شبكه اي از شركت ها محافظت مي كند.
ناول محصول Novell Security Manager را هفته گذشته در كنفرانس RSA ارايه كرده و هدف آن كسب و كارهاي كوچك و متوسط بوده اند. اين ابزار جديد كه با همكاري ناول و شركت آلماني Asparo توليد شده، فاقد نسخه SuSE لينوكس بوده و براي فيلتر كردن URL ها، با Novell eDirectory يكپارچه مي شود.
ريك فان بروگن، رييس مديريت راهكارها و بازاريابي ناول گفته است: «اين محصول جديد، يك ديوار آتش، فيلتر كننده هرزنامه و ورود بدون مجوز به شبكه خصوصي مجازي و فيلتر كننده محتوا است.»

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |