چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۴ - Feb 23, 2005
شوراي شهر تهران طي مصوبه اي به دولت پيشنهاد كرد:
ورود يك خودرو جديد به ازاي خروج يك خودرو فرسوده
000999.jpg
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران ديروز طي مصوبه اي راهكارها و پيشنهادهاي اين شورا به دولت را براي خروج خودروهاي فرسوده و چگونگي شماره گذاري خودروهاي جديد در شهر تهران اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار ما، براساس طرحي كه ديروز در يكصد و بيست و نهمين جلسه علني شوراي شهر به تصويب رسيد، به دولت پيشنهاد شده است كه شماره گذاري هر خودرو جديد در تهران در ازاي خروج يك خودرو فرسوده انجام شود.
در اين طرح همچنين علاوه بر ارزيابي و تعيين نرخ خودرو فرسوده براساس نظر كارشناسي فني، پرداخت ۲ ميليون تومان كمك دولت از محل سود خودروسازان و صرفه جويي سوخت و اختصاص ۵/۲ ميليون تومان تسهيلات بانكي با بهره ۸ درصد براي خروج هر خودروي فرسوده به دولت پيشنهاد شده است.
مهندس مهدي چمران رييس شوراي شهر با تاكيد بر لزوم خروج خودروهاي فرسوده از شبكه حمل و نقل شهري خواستار كمك و جديت دولت در اين زمينه شد و گفت: همانطور كه دولت در سال جاري يك ميليارد دلار براي خريد بنزين از صندوق ذخيره ارزي برداشت كرده، مي تواند يك ميليارد دلار نيز براي خروج خودروهاي فرسوده كه عامل اصلي مصرف بي رويه سوخت در كشور مي باشد، برداشت كند.
وي افزود: درحال حاضر روزانه ۱۲۰۰ خودرو جديد در تهران شماره گذاري مي شود و اگر بخواهيم حتي همين وضع فعلي ثابت بماند بايد از هم اكنون در ازاي ورود يك خودرو جديد يك خودرو فرسوده ازرده خارج شود و علاوه بر آن خودروسازان استاندارد مصرف سوخت را در توليدات خود رعايت كنند.
مهندس حسن بيادي نايب رييس شوراي شهر نيز در اين باره گفت: براي يك بار هم كه شده خودروهاي فرسوده بايد از شبكه حمل و نقل خارج شوند و عمر مفيد خودروهاي جديد نيز در مرحله شماره گذاري بايد مشخص شود.
رسول خادم رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر ديروز گفت: براي اين كار عزم جدي وجود ندارد و طرح خروج خودروهاي فرسوده هيچگاه از فيلتر وزارت صنايع و هيات دولت عبور نخواهد كرد.
وي افزود: سازمان ها و نهادهاي مسئول هم براي خروج خودروهاي فرسوده نااميد هستند.
وي خواستار حضور پررنگ دولت و مجلس در اين عرصه شد و گفت: باتوجه به اينكه شوراي شهر و شهرداري هيچ ابزاري براي خروج خودروهاي فرسوده در اختيار ندارد دولت و مجلس بايد وارد ميدان شوند.
وي گفت: با ادامه روند توليد خودرو، در سال ۱۴۰۰ بايد نفت را هم به كشور وارد كنيم.
وي از ۳ ميليون مرگ و مير سالانه ناشي از آلودگي هوا در دنيا خبر داد و گفت: ۹۰ درصد اين مرگ و مير در كشورهاي جهان سوم و به ويژه كشورهاي آسيايي اتفاق مي افتد.
خادم افزود: از ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار خودرو در تهران ۹۰۰ هزار خودرو بالاي ۲۰ سال و ۴۵۰ هزار بالاي ۳۰ سال است.
دكتر عباس شيباني عضو ديگر شورا نيز گفت: در سال جاري ۶۰۰ هزار خودرو به شهر تهران اضافه شده است كه با ادامه اين روند طي ۲ سال آينده تهران به پاركينگ تبديل خواهد شد و ما در برابر اين مساله مهم مسئول هستيم.
وي افزود: اين طرح براي جلوگيري از توليد بي رويه خودرو ارايه شده است، زيرا براساس آن با توليد هر خودرو جديد يك خودرو كهنه از رده خارج مي شود.
دكتر نسرين سلطان خواه نيز گفت: مكانيزم هايي كه تاكنون براي خروج خودروهاي فرسوده ارايه شده كارايي لازم را نداشته و به همين دليل مردم از آن استقبال نكرده اند.
به گفته وي تا قبل از اين خودرو را حداكثر ۵/۱ ميليون تومان از صاحب آن مي خريدند و ماشين جديد را با وام بانكي و بهره بالا مي دادند و طرحي كه شورا پيشنهاد كرده از مكانيزم عملي تري نسبت به گذشته برخوردار است.
از سوي ديگر مهندس اميررضا واعظي آشتياني عضو هيات رييسه شوراي شهر نيز گفت: من مخالف جايگزيني پلاك به پلاك خودروها هستم زيرا اين كار عملي نيست و در كاهش ترافيك تاثير چنداني ندارد.
وي افزود: وقتي يك خودرو از رده خارج و خودرو جديد جايگزين مي شود تاثير آن تنها بر كاهش سوخت و بهبود آلودگي هوا است.
آشتياني گفت: درصورتي كه در تهران اين محدوديت ايجاد شود و شهرهاي ديگر از اين مساله مستثني باشند از لحاظ اقتصادي تهران ضرر مي كند زيرا اين خودروها در شهرهاي مجاور شماره گذاري و در تهران تردد و از همه گونه خدمات شهري استفاده خواهند كرد و در نهايت هزينه هاي آن را مردم تهران بايد بپردازند.
خزانه دار شوراي شهر افزود: سال گذشته دولت ۱۰۰۰ ميليارد تومان از محل عوارض خودرو درآمد كسب كرده است و امسال نيز ۱۲۰۰ ميليارد تومان عوارض كسب مي كند كه بايد اين پول در راستاي تجهيز حمل و نقل شهري هزينه گردد، ولي معلوم نيست كجا هزينه مي شود.
دكتر نادر شريعتمداري رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر نيز با بيان اينكه براي راه حل مسايل پيچيده دنبال راه حل هاي فوري مي گرديم، افزود: اين مصوبه بيشتر براي ثبت در تاريخ است و با وضعيت موجود اجرايي و عملياتي نمي شود.وي افزود: امكانات و اختيارات شوراي شهر در حدي نيست كه براي سازمان هاي ديگر تعيين تكليف كند.
شريعتمداري گفت: بايد از تسهيلات بانكي با بهره پايين براي خروج خودروهاي فرسوده استفاده شود و سيستم بانكي بايد در اين زمينه حمايت هاي لازم را انجام دهد.
دكتر حسن زياري رييس كميسيون معماري و شهرسازي نيز گفت: سالانه بين ۶ تا ۷ هزار نفر بر اثر آلودگي هوا جان خود را از دست مي دهند و تلفات آن از زلزله بيشتر است.
به گفته وي، قرار بود تا پايان امسال ۲۰ هزار خودرو فرسوده از رده خارج شود ولي اين كار هنوز محقق نشده است.
زياري خاطرنشان كرد: درحال حاضر حدود ۴۰۰ هزار خودرو فرسوده در تهران وجود دارد كه مكانيزم مشخصي براي خروج آنها وجود ندارد.
انتقاد از چگونگي درمان مجروحان حادثه مسجد ارك
از سوي ديگر حبيب كاشاني عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر با انتقاد از كوتاهي نسبت به درمان مصدومان حادثه مسجد ارك گفت: عدم امكانات مناسب از سوي برخي دستگاه هاي مسئول باعث افزايش آمار تلفات حادثه مسجد ارك شده است.
وي با اشاره به كمبود تجهيزات پزشكي و امدادي در بيمارستان هايي كه مجروحان اين حادثه بستري هستند گفت: درحال حاضر عده اي از مجروحان در بيمارستان هايي بستري مي باشند، كه فاقد امكانات موردنياز پزشكي مي باشند.
كاشاني افزود: متاسفانه براي تامين سلامت جسمي مجروحان كوتاهي مي شود و به همين دليل پيشنهاد ارايه گزارش دقيق از وضعيت موجود به هيات دولت جهت بهبود شرايط را دارم.
انتقاد از برخورد تبليغاتي و سياسي
با مسأله برف در تهران
از سوي ديگر رييس شوراي شهر با انتقاد از برخورد تبليغاتي و سياسي نسبت به اقدامات شهرداري در برف روبي معابر گفت: بارش برف اخير در تهران طي ۲۵ سال اخير بي سابقه بوده و شهرداري از پيش براي مقابله با پيامدهاي چنين بارش سنگيني آماده بود.
مهندس چمران گفت: ماموران شهرداري در برخي شب ها بعضي از راههاي اصلي را بيش از ۸ بار تا صبح برف روبي كردند تا راه باز بماند.
چمران با بيان اينكه تمام خدمات را زير سئوال بردن درست نيست گفت: مردم خود بهترين گواه در اين باره هستند و ما به قضاوت مردم ارج مي نهيم.
گسترش نماز، امكانات نياز دارد
از سوي ديگر حجت الاسلام محسن قرائتي رييس ستاد اقامه نماز كه در جلسه ديروز شوراي شهر حضور داشت گفت: گسترش نماز در جامعه نياز به امكانات دارد و بايد در اين زمينه كار كرد.
وي از مصوبه چندماه پيش شوراي شهر درخصوص بخشودگي عوارض ساخت وساز مساجد و اجازه ساخت فضاهاي تجاري براي تامين هزينه هاي جاري مساجد به عنوان مصوبه اي بسيار خوب و كاري پسنديده در راستاي حمايت و كمك به مسجد ياد كرد.
قرائتي افزود: به خاطر اعتقادي كه به اين شورا دارم در جلسه امروز حضور يافتم.
وي از شوراي شهر خواست، يكي از اعضاي خود را مسئول پيگيري امور اقامه نماز شهرداري تهران قرار دهد تا وي توانايي و قدرت تصميم گيري داشته باشد.
قرائتي همچنين خواستار رايگان شدن آب، برق و گاز مساجد و بيمه شدن خادمان مساجد و ايمن سازي و ايجاد درهاي خروج اضطراري مساجد شد.
وي گفت تا پيش از مصوبه شوراي شهر برخي به ما مي گفتند: در دبي و عربستان سعودي براي مساجد عوارض نمي گيرند ولي شما در ايران عوارض مي گيريد.
وي گفت: شوراي شهر درحال حاضر امكاناتي دارد كه بايد در راه گسترش و برپايي نماز از آنها استفاده كند.
مصوبه شوراي شهر
شوراي اسلامي شهر تهران در يكصد و بيست و نهمين جلسه علني خود طرح «چگونگي شماره گذاري خودروها در تهران» را تصويب و براي اجرا به دولت پيشنهاد كرد.
براساس ماده واحده اين طرح به دولت پيشنهاد شده است كه به وزارت كشور (اداره راهنمايي و رانندگي تهران) اجازه داده شود، شماره گذاري و ورود هر خودروي جديد در تهران را صرفا براساس ازرده خارج شدن يك خودرو فرسوده نمره تهران انجام دهد.
براساس تبصره يك اين طرح پيشنهاد شده كه بهاي هر خودرو فرسوده براساس نظريه كارشناس فني تعيين شود و مبلغ ۱۰ ميليون ريال آن را دولت از محل سود خودروسازان و مبلغ ۱۰ ميليون ريال را نيز سازمان بهينه سازي مصرف سوخت از محل صرفه جويي در مصرف بنزين خودروهاي جديد پرداخت كند.
آيين نامه اجرايي اين مصوبه را گروه كاري مركب از معاونين تام الاختيار وزارت صنايع، وزارت كشور، سازمان حفاظت محيط زيست، سازمان مديريت و برنامه ريزي، راهنمايي و رانندگي ناجا، شهرداري و شوراي شهر تهران تدوين و پس از تصويب شورا قابل اجرا خواهد بود.به موجب اين مصوبه همچنين نيروي انتظامي موظف است پس از عملياتي شدن اين مصوبه از تردد خودروهاي فرسوده در تهران جلوگيري كرده و آنها را به توقفگاه منتقل نمايد.

ممنوعيت شماره گذاري پيكان
001002.jpg
ايسنا: معاون سازمان محيط زيست با اشاره به اين كه از ابتداي سال آينده استاندارد آلايندگي يورو۲ براي خودروهاي توليد داخل اجباري مي شود، تاكيد كرد: با توجه به اين كه خودرو پيكان توانايي دريافت اين استاندارد را ندارد به راهنمايي و رانندگي اعلام شده كه شماره گذاري اين خودرو از اول فروردين سال آينده ممنوع است. دكتر يوسف حجت با اشاره به اين كه تاكنون حدود ۱۰ هزار خودرو فرسوده جمع آوري و تعهد براي جمع آوري آنها ايجاد شده است، خاطرنشان كرد: متأسفانه هنوز سيستم مشخصي براي اسقاط خودروهاي فرسوده ايجاد نشده و توقف حدود ۱۰ هزار خودروي فرسوده در پاركينگ ها همانند بمب شده است.

۴۲ ميليارد ريال جريمه تهراني ها
001011.jpg
ايسنا: نماينده معاونت راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي در جلسه كميته كاهش آلودگي هواي تهران گفت: تهراني ها در ۱۱ ماه سال جاري ۸۴۶ هزار و ۵۰۲ بار معادل ۴۲ ميليارد و ۳۲۵ ميليون و يكصد هزار ريال به دليل آلوده كردن هوا جريمه شدند.
سرهنگ خداداد شرق با اشاره به افزايش شمار برخورد با خودروهاي فاقد برگه معاينه فني در سال جاري نسبت به سال گذشته گفت: اين رقم در فروردين امسال ،۳۷ ارديبهشت ،۱۵ خرداد ،۲۸ تير ،۱۲۰ مرداد ،۱۸۱ شهريور ،۲۹۷ مهر ،۲۳۴ آبان ۴۸ ، آذر ،۱۰۶ دي ۱۴۷ و بهمن ۵۲ درصد نسبت به سال گذشته افزايش يافته است.

ساخت بزرگراه رمضان
001005.jpg
عمليات اجرايي بزرگراه رمضان به طول دو كيلومتر از ميدان بسيج به سمت شهر ري آغاز شد.به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مهندس سيد محمود نصري شهردار منطقه ۱۵ افزود: با توجه به مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران، شهرونداني كه املاك آنها در حريم طرح هاي عمراني و بافت فرسوده قرار دارد، تسهيلات تشويقي دريافت مي كنند.وي گفت: املاك معارض در بزرگراههاي رمضان، امام رضا(ع)، امام علي(ع)، بسيج و شوش از جمله محل هايي هستند كه مشمول تسهيلات تشويقي مي شوند.نصري تاكيد كرد: شهرونداني كه املاك آنها در طرح هاي ياد شده واقع شده است مي توانند بامراجعه به شهرداري منطقه از امتيازاتي نظير تراكم تشويقي، تقسيط عوارض و دريافت معوض بهره مند گردند.

نگاه
شيوع اختلالات رواني در تهران ۱۰ درصد بيشتر از آمارهاي جهاني است
001008.jpg
داوود كاظمي

مركز پژوهشها خواستار تأسيس بانك شهرداري و واريز جرايم رانندگي
به حساب شهرداريها شد
گروه شهري: مركز پژوهش ها به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي پيشنهاد داد تا به مصوبات و نقطه نظرات كارشناسي شهرداران توجه داشته و با تصويب قوانيني، مديريت شهري را براي برون رفت از بن بست هاي موجود كلان شهرها، ياري نمايند.
همچنين مركز پژوهش ها در راستاي استفاده بهينه از حجم نقدينگي و گردش وجوه شهرداري ها در پروژه هاي شهري و تامين منابع مالي مناسب، پيشنهاد صدور مجوز تشكيل «بانك تخصيصي شهرداري ها» را مطرح كرده است. اين گزارش همچنين با اشاره به ضرورت ساماندهي ترافيك شهري و بهبود كيفيت عبور و مرور در شهرها با محوريت تقويت و توسعه «ناوگان حمل ونقل عمومي» تاكيد مي كند كه براي جلوگيري از افزايش آلودگي هاي زيست محيطي ناشي از تردد خودروهاي شخصي تمامي وجوه حاصل از جرايم رانندگي هر شهر به حساب شهرداري محل واريز شود.

مقابله با زمين لرزه فرضي در شهرك اميد برگزار مي شود
گروه شهري: نخستين مانور مشاركت هاي مردمي مديريت بحران شهر تهران در محل شهرك اميد (واقع در اتوبان شهيد بابايي) با شدت زلزله فرضي ۶ ريشتر روز جمعه ۷ اسفند ماه ۸۳ رأس ساعت ۱۰ صبح برگزار مي شود. در اين مانور ستاد حوادث و سوانح غيرمترقبه وزارت كشور، جمعيت هلال احمر استان تهران، نيروي انتظامي تهران بزرگ، سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني و اورژانس تهران مشاركت دارند.به گزارش خبرنگار مادكتر مازيار حسيني رئيس مركز مديريت بحران شهر تهران هدف از اجراي اين مانور را ايجاد باور عمومي و تبديل شدن آن به عمل، هدايت فعاليت ها، استانداردسازي مشاركت مردمي، تمرين خدمات داوطلبانه و اطلاع رساني دانست و بر ايجاد ستادهاي مديريت بحران در اماكن عمومي و مهم اصرار ورزيد كه از جمله آنها شهرك هاي برخوردار از ساختار مديريتي نظير شهرك آپادانا و اكباتان است.وي ادامه داد: در كليه اين شهرك ها ساختار مديريت بحران، نقش ها، احكام و مديريت ها توسط شهرداري مناطق مربوطه صادر و آموزش هاي مستمر ارائه خواهد شد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |