چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۴ - Feb 23, 2005
مقام معظم رهبري با ارسال پيامي از مسئولان خواستند با
سرعت دقت و انضباط به امور حادثه ديدگان رسيدگي كنند
ايلنا: حضرت آيت  الله خامنه  اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيامي ضمن اظهار تأثر عميق از وقوع زلزله در بخش  هايي از استان كرمان بر لزوم اقدامات آني و بسيج فوري دستگاه  هاي امداد و نجات و درمان براي كمك به آسيب  ديدگان از زلزله تاكيد كرد.
در پيام رهبر انقلاب آمده است:
وقوع زلزله  اي خسارتبار در بخش  هايي از استان كرمان به ويژه منطقه زرند كه موجب كشته و مجروح شدن صدها نفر از هموطنان و آوارگي هزاران تن از مردم شريف اين منطقه گرديده است، موجب تأثر عميق اينجانب شد.
قبل از هر چيز لازم مي  دانم بر لزوم اقدامات آني و بسيج فوري دستگاه  هاي امداد و نجات، درمان و اسكان موقت و تامين مايحتاج ضروري تاكيد كنم.
بايد در عمليات نجات لحظه  ها را غنيمت دانسته و تا پايان اين مرحله متصديان استاني و كشوري نظارت دقيق اعمال كنند و سپس مرحله به مرحله رسيدگي  هاي لازم با برنامه   اي صحيح در زمان مناسب به انجام رسد.
جان باختن اسف  بار اين تعداد از مردم مومن و شريف استان كرمان مصيبتي بزرگ و موجب غمي جانكاه است كه با التجاء به حضرت بقيه  الله ارواحناء فداه و استعانت از صبر و درجات صابران مي  توان بر آن فائق شد.
اينجانب ضمن تسليت اين مصيبت به پيشگاه مقدس حضرت ولي عصر (عج) و ملت شريف ايران و خصوصاً بازماندگان و هم  ميهناني كه به سوگ عزيزان خود در اين حادثه دلخراش نشسته  اند، سلامتي و شفاي كامل و عاجل مصدومان و مجروحان را از خداي متعال خواستارم و بار ديگر از همه مسئولان و متصديان، كار، سرعت، دقت، انضباط و جامعيت در رسيدگي را مطالبه مي  كنم.

در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي تصويب شد
شور دوم طرح دستيابي ايران به فناوري صلح آميز هسته اي
گروه سياسي - زهرا محمدزاده: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز با تصويب لايحه اصلاح بند الف، تبصره ۵ قانون بودجه سال ۸۳ كل كشور به دولت اجازه دادند براي برطرف كردن كسري يارانه كالاهاي اساسي معادل ۱۰ هزار ميليارد ريال از محل درآمدهاي ريالي و ارزي تأمين نمايد.(گزارش مشروح در مورد اين مصوبه را در صفحه ۲۶ بخوانيد.)
در جلسه علني ديروز نمايندگان مجلس شوراي اسلامي متقاضي تحقيق و تفحص از استانداري خراسان رضوي تقاضاي خود را مشروط بر انجام تعهد دولت بر رفع مشكل پس گرفتند.حبيب الله بيطرف وزير نيرو نيز با حضور در صحن مجلس در پاسخ به سئوال سيد جلال حسيني در ارتباط با عدم احداث سد مشمبا پاسخ داد.وزير نيرو پيرامون مشكلات موجود براي انتقال آب كارون به رفسنجان گفت: اين انتقال در حال انجام شدن است و هيچ مشكلي وجود ندارد.بيطرف در خصوص حكم بازداشت احمدي نسب مدير آب و فاضلاب كرج گفت: هيچ اطلاعي در خصوص اين امر ندارم بايد پيگيري كنم.كاظم جلالي مخبر كميسيون امنيت ملي بعد از پايان جلسه كميسيون، خبر تصويب شور دوم طرح دستيابي ايران به فناوري صلح آميز هسته اي را اعلام نمود.
حاشيه
* حميدرضا برادران شركاء رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي با انتقاد از مجلس گفت: تبعيض قائل شدن ميان مجلس و ساير دستگاه هاي اجرايي در مورد بودجه زيبنده مجلس نمي باشد.
* ۱۰ نماينده مجلس در تذكري به رئيس جمهور به سوءاستفاده رئيس سازمان تربيت بدني از امكانات دولتي براي تبليغات زودرس انتخاباتي اعتراض كردند.
* نوعي اقدم، عضو هيأت رئيسه مجلس گفت: مهرعليزاده كانديد نمي شود اگر هم كانديد شود رأي نمي آورد و حضورش در اردبيل براي شركت در مراسم عزاداري بوده است.
* اكبر اعلمي، عضو فراكسيون اقليت افزود: رئيس سازمان تربيت بدني به بهانه افتتاح پروژه هاي ورزشي در شهرهاي مختلف اقدام به تبليغات زودرس انتخابات رياست جمهوري مي كند.وي گفت: اقدامات مهرعليزاده با استفاده از امكانات دولتي نوعي رانت دولتي است و رئيس جمهور بايد با وي برخورد نمايد.
* تعدادي از نمايندگان نسبت به اختصاص ۳۰۰ ميليارد ريال بودجه از سوي مهدي كروبي براي تبليغات انتخاباتي رياست جمهوري انتقاد كردند.
* يكي از نمايندگان فراكسيون اقليت مجلس گفت: مبلغ بودجه تبليغات كروبي در مقابل ۵۰۰ ميليارد ريال بودجه تبليغاتي محسن رضايي چيز اندكي است.
* تجمع مجدد معلمان حق التدريسي در مقابل مجلس شوراي اسلامي از صبح ديروز تا عصر ادامه پيدا كرد.
* كاظم جلالي، مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: اميدواريم با توجه به نزديكي انتخابات رياست جمهوري بحث هاي مربوط به انرژي هسته اي در وادي انتخابات رياست جمهوري وارد نشود.

دبير شوراي عالي امنيت ملي:
چالش اصلي اروپا بر سر غني سازي است
ايرنا: «الهادي  مهني» و «حاتم  بن  سالم » وزيران  دفاع  و مشاور در امور خارجي تونس  و حسن  روحاني  دبير شوراي  عالي  امنيت  ملي  جمهوري  اسلامي ايران ، در تونس  ديدار و تحولات  مهم  در روابط دو كشور و مسايل  منطقه اي  و بين المللي را بررسي  كردند.
براساس اين گزارش ، دو طرف  در اين  نشست  مشترك  از توسعه  روابط سياسي ، اقتصادي ، فرهنگي ، علمي و دفاعي  تهران  و تونس  استقبال  كردند.
روحاني  در اين ديدار ضمن  تشريح  سياست هاي  هسته اي  ايران  گفت : در پروسه  هسته اي  ايران ، بلوغ  و توان  اروپا درحل  يكي  از مسائل  مهم  بين المللي  به  آزمايش  گذاشته  شده و يكي  از دلايل  مهم  فشارهاي  آمريكا نيز براي  به  چالش  كشيدن  توانمندي  مستقل اروپا دراين  زمينه  است .
وي ، چالش  اصلي  در روند جاري  مذاكرات  هسته اي  ايران  و اروپا را مسئله غني سازي  دانست  و تصريح  كرد: قوانين  و مقررات  بين المللي  موجود، به  كشورهاي عضو معاهده  هسته اي  حق داشتن  چرخه  سوخت  را داده است  و طرح  انصراف  از اين  امربه  مثابه انصراف  از حقوق  مشروع  و قانوني  هر كشور عضو معاهده است  و لذا قابل پذيرش  نيست .

عضو كميته روابط خارجي مجلس نمايندگان آمريكا:
براي تغيير در ايران بايد از داخل اين كشور شروع كرد
فارس: يك عضو كميته روابط خارجي مجلس نمايندگان آمريكا گفت: براي تغيير مسالمت آميز رژيم ايران، بايد به دنبال بازگشايي سفارت آمريكا در تهران و گسترش روابط دوجانبه باشيم.
فصل نامه كنگره آمريكا نوشت: دهها نفر از اعضاي مجلس نمايندگان آمريكا، صاحبنظران و كارشناسان روابط ايران و آمريكا در نشست كميته روابط خارجي مجلس نمايندگان آمريكا، درباره مسئله سياست آمريكا در قبال ايران بحث و تبادل نظر كردند.
مارك پالمر يكي از كارشناسان مسائل ايران و عضو كميته روابط خارجي آمريكا در اين نشست گفت: دولت جديد بوش بايد ايران را در رأس اولويت هاي خود قرار دهد و ما بايد برخي اختلافات خود را در ايران كنار بگذاريم و اين مستلزم آن است كه روابط خود را با اين كشور تا حدي گسترش دهيم و حتي خود را براي بازگشايي سفارت در تهران البته با موافقت دولت اين كشور آماده سازيم.
پالمر گفت: «به نظر من براي هرگونه تغيير رژيم در ايران بايد از داخل خود اين كشور شروع كرد.
ايران يك خطر جدي و تهديدي اساسي براي منافع ملي آمريكا و ثبات در منطقه خاورميانه است.»
پالمر افزود: «تجربه در اوكراين ، گرجستان، صربستان، شيلي، آرژانتين، اندونزي و فيليپين نشان داده است كه قدرت مردم تأثير گذارتر است و كميته روابط خارجي معتقد است كه ما نيازمند تغيير رژيم ايران با روش هاي غيرخشونت آميز هستيم.»
هنري جي هايد نماينده جمهوريخواه آمريكا كه رياست اين نشست را برعهده داشت، در ابتداي اين نشست گفت: «برخلاف نشست هفته گذشته ما درباره روند صلح خاورميانه، در موضوع امروز يعني سياست آمريكا در قبال ايران خبر چندان خوشايندي وجود ندارد و روابط دو كشور تحت الشعاع مسائل هسته اي ايران است.»
وي افزود: «در مورد ايران چند گزينه پيش روي ما قرار دارد، يا رژيم ايران بايد كنار برود و يك رژيم ديگر جايگزين آن شود .يا ماهيت رژيم كنوني كاملا دگرگون شود و يا تسليحات اتمي آن از بين برود. بديهي است اتخاذ هر يك از اين گزينه ها دشواري هاي خاص خود را دارد.»
لانتوس يك كارشناس روابط ايران و آمريكا نيز كه در اين نشست شركت داشت، مدعي شد: «ايران در آستانه توليد تسليحات اتمي است و مادامي كه جامعه بين الملل وارد عمل نشود، تهران به يك كشور حامي تروريسم خطرناك تبديل خواهد شد.»
هنري سوكولسكي مدير اجرايي مركز آموزش سياست منع توليد و تكثير تسليحات اتمي  گفت: «يك ضرب المثل چيني است كه مي گويد استفاده از ديپلماسي بدون زور فايده اي ندارد و ما بايد اين مسئله را مدنظر قرار دهيم اما نه به روشي كه تاكنون تهاجم ناميده شده است بلكه به روش هاي جديدي كه فكر مي كنيم در مورد ايران موثر هستند.»
پروفسور گري سيك يك محقق ارشد در مركز روابط بين الملل دانشگاه كلمبيا هم در اين نشست گفت: «مسئله اتمي  مسئله اي است كه همه از اصلاح طلبان گرفته تا روحانيون (ايراني) با هم نسبت به آن اتفاق نظر دارند.»
سيك افزود: «به نظر من سياست عيني آمريكا در قبال ايران اين است كه ايران به يك كشور منزوي و تحت نظارت تبديل شود اما ما اكنون از اين شرايط بسيار دوريم.»

خاتمي در ديدار شوكت عزيز:
متحجران درون دنياي اسلام و مهاجمان مدعي حمايت از آزادي، صادق نيستند
ايسنا: شوكت عزيز، نخست وزير پاكستان كه در رأس هيأتي بلندپايه به تهران سفر كرده است، روز گذشته با حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي، رئيس جمهور ديدار كرد.
رئيس جمهور كشورمان در اين ديدار با اشاره به نزديكي و قرابت هاي جغرافيايي، تاريخي و فرهنگي ايران و پاكستان و روابط خوب و برادرانه فيمابين با وجود بحران در منطقه اظهار داشت: تهران خواستار تعميق و تحكيم مناسبات با توسعه روابط همه جانبه به ويژه در عرصه هاي اقتصادي، علمي و فني است.
رئيس جمهور با ابراز تأسف از تهاجمي كه به اسلام و جهان اسلام صورت مي گيرد، به نگراني هاي موجود از برداشت هاي نادرست از اسلام اشاره نمود و عملكرد و رفتار بخش هايي در دنياي اسلام را زمينه ساز سوء برداشت و سوءاستفاده عليه اسلام دانست و گفت: رفتار برخي قدرت هاي بزرگ در منطقه در مسير تقويت افراط گرايي و تروريسم در دنياي اسلام و تقويت حركت هاي خشونت گرا به نام اسلام است و متأسفانه اين عملكرد جريان هاي مترقي و طرفدار مردم سالاري و پيشرفت را تضعيف مي كند.
رئيس جمهور گفت: نه متحجران درون دنياي اسلام درست عمل مي كنند و نه مهاجمان مدعي حمايت از آزادي و پيشرفت، صادق هستند.
رئيس جمهور تجربه مثبت  سازوكار سازمان ملل با مشاركت همسايگان افغانستان، آمريكا و روسيه در حل مسائل افغانستان را خاطرنشان ساخت و گفت: متأسفانه آمريكا در عراق مغرور بود و به ساز و كارهاي بين المللي در حل مسئله افغانستان توجه نكرد و به خاطر اشتباهات آمريكا، اشغال عراق بيشترين زمينه را براي تروريست ها به منظور توجيه ضربه زدن به مردم عراق و بيگانگان فراهم كرد و ما از اين مساله به شدت ناراحتيم و معتقديم كه تداوم حضور بيگانگان در عراق به ناامني بيشتر دامن خواهد زد.
خاتمي در عين حال، ضمن استقبال از تحولات مثبت در عراق و از جمله انتخابات اين كشور، بر بسترسازي به منظور روي پا ايستادن دولت و حكومت برآمده از خواست مردم در عراق تأكيد كرد و گفت: تهران آماده كمك به دولت و ملت عراق براي استقرار امنيت و ثبات در اين كشور است.
شوكت عزيز، نخست وزير پاكستان نيز در اين ديدار ضمن ابلاغ پيام گرم پرويز مشرف، رئيس جمهوري كشورش به خاتمي گفت: پاكستان براي روابط با تهران اهميت بسيار قائل است و از گسترش روابط با ايران استقبال مي كند و آن را به ضرر هيچ كشور ديگر نمي داند.
وي سفر خود به تهران و برگزاري كميسيون مشترك را نقطه عطفي در بسط و تحكيم مناسبات در ابعاد مختلف دانست و اظهار داشت: ايده هاي رئيس  جمهور ايران پيرامون گفت و گوي تمدن ها بسيار الهام بخش بوده است.
شوكت عزيز بر تقويت سازمان كنفرانس اسلامي براي مواجهه با جهان امروز يادآور شد و گفت: تهران - اسلام آباد قادرند با همكاري يكديگر ديدگاه صحيحي از اسلام نشان دهند تا شكاف ميان اديان مختلف از ميان برود.
وي با ابراز همدردي با دولت و ملت ايران درخصوص زلزله روز گذشته كرمان، از موفقيت هاي كسب شده در اجلاس كميسيون مشترك ابراز خرسندي كرد و حمايت هاي مستقيم رئيس جمهوري ايران را در اين زمينه بسيار موثر دانست.
نخست وزير پاكستان با اشاره به اجلاس آتي وزراي نفت و انرژي ايران، پاكستان و هند براي دستيابي به توافق درخصوص انتقال انرژي گفت: سه كشور از احداث اين خط متنفع خواهند شد و پاكستان در هر صورت از ايجاد خط لوله ميان دو كشور كه داراي توجيه اقتصادي است، استقبال مي كند.

اخبار كوتاه
خاتمي نيمه اسفند
به اروپا و آمريكاي لاتين سفر مي كند
فارس: سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري اواسط اسفند ماه در يك سفر رسمي به سه كشور اروپايي و آمريكاي لاتين سفر مي كند.خاتمي در اولين مرحله از اين سفر يك هفته اي به بوسني و هرزگوين سفر كرده و پس از آن به كرواسي خواهد رفت.
رئيس جمهوري در آخرين مرحله از اين سفر به كاراكاس پايتخت ونزوئلا مي رود تا موافقت نامه هايي را كه در جريان سفر اخير هوگو چاوز به تهران امضاء شد، نهايي كند.احداث كارخانه تراكتورسازي در كاراكاس و نصب و تجهيز فرستنده ها و ايستگاههاي تلويزيوني در ونزوئلا از جمله مهمترين بخش هاي قرارداد ايران و ونزوئلاست كه در جريان سفر خاتمي نهايي مي شود.
پيام همدردي رئيس جمهوري چين
با رئيس جمهوري ايران
«هو جين  تائو» رئيس  جمهوري  چين  به  دنبال  وقوع  زمين  لرزه  روز سه  شنبه  در استان  كرمان  كه  تعداد زيادي  كشته  و زخمي برجاي  گذاشت ، پيام  تسليتي  براي سيدمحمد خاتمي رئيس  جمهوري  اسلامي ايران  ارسال  كرد.
به گزارش  خبرگزاري  شين  هوا، رئيس  جمهوري  چين  در اين  پيام  بارئيس  جمهوري ايران  و بازماندگان  اين  زلزله ابراز همدردي  كرد و به بازماندگان  تسليت  گفت .«هو جين  تائو» رئيس  جمهوري  به  دنبال  زلزله  بم  در استان  كرمان  كه  سال گذشته  اتفاق  افتاد نيز پيامي براي  رئيس  جمهوري  اسلامي ايران  ارسال  كرد.دولت  چين  به  دنبال  زلزله  سال  گذشته  در استان  كرمان ، كمك هاي  مالي  و جنسي در اختيار زلزله زدگان  قرار داد و تيم  امدادرسان  به  اين  منطقه  اعزام  كرد.
اعتراض دبير شوراي عالي امنيت ملي
نسبت به استفاده از عنوان جعلي «خليج»
فارس: دبير شورايعالي امنيت ملي در نامه اي به معاون اول رئيس جمهوري خواستار اين شد كه وزارت اطلاعات با حساسيت لازم نسبت به شناسايي عوامل پشت صحنه احتمالي به كارگيري عنوان جعلي خليج در سطح كشور اقدام و برخورد نمايد.
در نامه حسن روحاني به محمدرضا عارف كه با شماره «۵۸۴۰/د/۸۳» نگاشته شده با اشاره به مصوبه هيات دولت براي تثبيت نام خليج فارس آمده است: با توجه به اينكه برخي از شركت ها و واحدهاي تجاري و سياحتي، همچنان از عنوان ناقص خليج استفاده  مي كنند و برخي از خيابان ها نيز همچنان از همين عنوان برخوردارند خواهشمند است دستور فرماييد به منظور حسن اجراي مصوبه مذكور نسبت به انجام موارد زير توسط دستگاه هاي ذي ربط اقدامات لازم به عمل آيد.دبير شورايعالي امنيت ملي در ادامه نامه  خود به عارف آورده است: وزارت كشور نسبت به تغيير نام كليه خيابان هايي با نام خليج، خصوصاً در جنوب ايران و شهرهاي حاشيه خليج فارس و جزاير كيش و قشم و غيره به نام خليج فارس اقدام نمايد.در ادامه اين نامه آمده است: سازمان هاي مناطق آزاد كيش و قشم نسبت به تغيير نام محل هايي با عنوان «خليج» به «خليج فارس» اقدام نمايند.
ديگر مطلبي كه در نامه حسن روحاني به عارف به آن اشاره شده، اين است كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نسبت به منع روزنامه ها و جرايد و ناشرين مقالات از ذكر هرگونه عبارت «خليج» اعم از درج آگهي هاي تبليغاتي و يا هر مطلبي با اين عنوان اقدام نمايند.
وزير امورخارجه:مذاكره با اروپايي ها را ادامه مي دهيم
ايرنا: كمال  خرازي  وزير امور خارجه  ايران  گفت : تهران  همچنان  آماده  تداوم  مذاكرات  و اعتمادسازي  متقابل  با آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  و كشورهاي  اروپايي  است . خرازي  ديروز در شوراي  امور جهاني  هند در دهلي  نو پايتخت  هند افزود: ايران  از منافع  ملي  خود كه  براساس  اصول  و موازين  حقوق  بين المللي  و ساز و كارهاي  پذيرفته  شده  در نظام  ملل  متحد استوار است ، دست  نخواهد كشيد.
وي گفت : همكاري  ايران  با آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  به  صورت  مستمر و فعال  ادامه  دارد و محمد البرادعي  مديركل  اين  آژانس  همواره  بر مثبت  بودن  اين  همكاري  تأكيد كرده  است . وي  با بيان  اين كه  تهران  همچنان  با فشارهاي  برخي  از كشورها روبه رو است ، افزود: دشمنان  اين  كشور مي كوشند با ناديده  گرفتن  مفاد معاهده  ان.پي.تي ، ايران  را از استفاده  صلح  آميز از انرژي  هسته اي  در جهت  نيازهاي  ملت  خود محروم  كنند.
سيد كمال خرازي و ناتوار سينگ وزيران امورخارجه ايران و هند در پايان چهارمين اجلاس كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور با امضاي دو يادداشت تفاهم بر همكاري در زمينه هاي نفت، گاز طبيعي، حفاظت از سرمايه گذاري هاي مشترك و ميراث فرهنگي تاكيد كردند.

ايران محور گفتگوي بوش و شيراك بود
ايرنا: سخنگوي هيأت همراه رئيس جمهوري آمريكا در بلژيك گفت كه رؤساي جمهوري فرانسه و ايالات متحده در نشست «گرم و دوستانه» در بروكسل «گفت و گوي خوبي» درباره ايران داشتند.
يك مقام ارشد آمريكايي در گفت و گو با خبرنگاران در بروكسل پيرامون ملاقات و گفت و گوهاي دوجانبه «جورج بوش» و «ژاك شيراك» در اقامتگاه سفير آمريكا در بروكسل اظهار داشت كه آنها «قبل از صرف شام درباره لبنان، اسرائيل، فلسطين» و پس از شام پيرامون «، ايران، روسيه، اوكراين و مسئله (تحريم) فروش اسلحه به چين» صحبت كردند.
وي درباره گفت وگوهاي رؤساي جمهوري دو كشور در مورد ايران گفت: «گفت و گوهاي خوبي بود زيرا بر اصل مسئله تمركز داشت كه نگراني دو رهبر، ديگر رهبران سه كشور اروپايي (مذاكره كننده با ايران) و در واقع نگراني رهبران كليه كشورهاي اروپايي نسبت به برنامه هسته اي ايران مي باشد.»

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |