چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۴ - Feb 23, 2005
فوتبال ليگ قهرمانان اروپا
منظومه فوتبال در مدار اروپا
000975.jpg
گروه ورزشي - حسن حيدري: نزديك به نيم قرن از عمر قهرماني باشگاه هاي اروپا مي گذرد. پس از جام جهاني فوتبال، اين پابرجاترين و مهم ترين رخداد فوتبال قاره اروپا بوده و است. جام ملت هاي اروپا چهار سال پس از اين جام شكل گرفت. در بازار بزرگ جام قهرماني باشگاه هاي اروپا مي توانيد هر نوع بازيكن، با هر نوع رنگ و پوست، تكنيك و هر نوع مربي با تفكرهاي متفاوت پيدا كنيد. اينجا اصالت هاي فوتبال ملي ديگر معنا ندارد. گاه يك پرتغالي عليه تيم كشور خود بازي مي كند و يك انگليسي به انگليسي ها گل مي زند و يك مربي روي نيمكت مي نشيند كه هيچكدام از رنگ هاي پرچم كشورش را در هيچيك از گوشه هاي ورزشگاه نمي بيند.
هيچكس با اين مقوله احساساتي برخورد نمي كند. منطق فوتبال حرفه اي بر تمام پيكره اين رشته غالب است و همگان پذيرفته اند كه در اين فضاي پرشور و شوق تعصب هاي ناسيوناليستي را كنار بگذارند و در اين ميان عده اي هم فراتر از احساسات خود دست به رفتاري مي زنند كه پسنديده نيست و برايشان لقبي ساخته اند به نام اوباشان، كه با تنبيهات و مجازات هاي موجود كمتر از اين دسته تماشاگران به ورزشگاه ها مي آيند.
تماشاگران ميلان امشب به منچستر مي روند، نوع و دسته اي از تماشاگران متعصب كه بايد در تقابل با تماشاگران افراطي انگليسي قرار گيرند. دو باشگاه ثروتمند با ستاره هايي از جنس امروزي. اما در روي نيمكت منچستريونايتد يك استاد اسكاتلندي فوتبال با نام سرآلكس فرگوسن نشسته است و در آنسو كارلو آنجلوتي كه هنوز همان هيبت دوران بازيگري را دارد. منچستر ستاره هاي محبوب خود را دارد. نيستلروي هلندي، گيگز ولزي وفادار به اولدترافورد، كريستين رونالدو پرتغالي، سيلوستر فرانسوي، ريوفرديناند جنجالي و وين روني پديده تازه فوتبال جهان و ميلان كه ديداي برزيلي، ياپ استام هلندي، كاكاي برزيلي، سيدورف هلندي، روي كوستا پرتغالي، سرجينيو برزيلي و هرنان كرسپو آرژانتيني را دارد. اين نبرد از نوعي است كه در آن بداعت هاي فوتبال را مي توان در سطح انفرادي و گروهي ديد. اين ديدار را تيمي مي برد كه مربي آن درست حركت كند. فرگوسن يا آنجلوتي يك دنده با خوي سيسيلي و تعصب ميلاني. در اولدترافورد قصه هاي تازه اي براي اين بازي خواهند نوشت. در چهار بازي گذشته اين دو تيم هر تيم دوبار به پيروزي رسيده است كه ميلاني ها هشت گل زده اند و منچستري ها سه گل. اين ديدار را مانوئل مخوتو گونزالز از اسپانيا قضاوت خواهد كرد و چه قضاوت سختي.
000981.jpg
حكايت دوم - نيوكمپ
اين بازي يعني ديدار بارسلونا با چلسي حكايت هاي خود را دارد. دو مربي جوان و پرمدعا در دو سوي فوتبال اروپا كه هيچكدام مليت باشگاهي خود را ندارند. فرانك ريكارد هلندي بر مسند بارسلوناي بزرگ منطقه كاتالوني ها نشسته و مورينيو نوآور و بدعت گذار بر اريكه فوتبال انگلوساكسون ها كه خود را مدعي اختراع فوتبال نوين مي دانند در ورزشگاه غول پيكر نيوكمپ، چلسي شكفته شده در انگليس با مورينيو قادر است بارسلونا را با رونالدينيو، دكو اتوو شكست دهد، ديگر ستاره هاي بارسلونا جاي خود را دارند اما مورينيويك دروازه بان غول پيكر به نام پترچك از جمهوري چك را دارد. جان تري، لمپارد و ماكلله نيز بازي مي كنند، عجب جدالي خواهيم ديد از ستاره هايي كه هرگز در ميدان فوتبال رحم ندارند.
پورتو قهرمان
در پرتغال قهرمان دوره گذشته اروپا و قهرمان سال ۱۹۸۷ به ديدار يك بزرگ ديگر ايتاليا مي رود. اينترميلان در پورتو از رنگ آبي به خود آمده اند و قصد دارند در اين بازي تكليف پيروزي را روشن كنند. امشب اروپا بار ديگر در منظومه فوتبال باشگاهي تماشا ميِ كند. بازي چهارم مربوط به وردربرمن از آلمان و ليون فرانسه است. دو تيم بي ادعا كه ستاره هاي بزرگ را در اختيار ندارند، اما فوتبال را در كار گروهي زيبا بازي مي كند. در برمن شاهد اين بازي خواهيم بود.
برنامه ليگ قهرمانان اروپا
به وقت تهران
منچستريونايتد - آث ميلان ساعت ۱۵/۲۳
بارسلونا - چلسي ساعت ۱۵/۲۳
پورتو - اينترميلان ۱۵/۲۳
وردربرمن - ليون ۱۵/۲۳

ليگ برتر واليبال ايران
فينال اول را صنام برد
000984.jpg
گروه ورزشي - علي شاكري: فينال اول ليگ برتر واليبال ايران در تهران با برتري كامل صنام به پايان رسيد. صنام با برد قاطعانه در بازي رفت با پگاه اروميه نيمي از راه قهرماني را طي كرد و نيم ديگر راه بستگي به نيمه دوم فينال در اروميه دارد. پگاه برخلاف آنچه تصور مي رفت در بازي با صنام قيافه يك تيم فيناليست را نداشت، شايد هم آنها فريب بازي برگشت را خوردند! برخلاف پگاه، صنام بسيار مسلط و آگاهانه گام به ميدان گذاشت و در سايه تدابير تاكتيكي سنجيده و در سايه آرامش راحت تر از آنچه كه پيش بيني مي شد در سه گيم از سد حريف شهرستاني خود عبور كرد. در اين بازي كه در سه گيم پياپي صنام با نتايج (۲۱-،۲۵ ۲۱-۲۵ و ۲۰-۲۵) پيروز شد، پگاه بي ميل و بي اشتها برابر تنها بازمانده مدعيان تهراني قرار گرفت. در جمع دو بازيكن خارجي اين تيم اگرچه «ماركوويچ» اشتباهات فردي در زدن سرويس را با حملات خوب تا حدودي جبران كرد، اما «كواچ» هرگز آن يار مؤثر بازي هاي پيش نبود. سرعتي زنان پگاه هم تنها در حمله با همتاهاي صنامي خود نادي و زارع برابري مي كردند و در دفاع روي تور بازيكنان تيم رقيب يك روز بي نقص را پشت سر گذاشتند. تركاشوند مهره كليدي صنام تنها در گيم اول در اندازه هاي خود ظاهر نشد. در دو گيم بعدي او همچنان مرد اول تيم خود در لحظات بحراني بود. سعيد معروف بازيساز جوان اروميه اي تيم صنام با انگيزه هاي بسيار بالا يكي از برترين هاي اين ميدان بود كه در مقابل تيم همشهري و هم تيمي هاي سابق خود عالي پاس داد. مرتضي شياري با بازي درخشانش هرگز فرصت استفاده به اميرحسين منظمي را نداد و با اسپك هاي سركش خود امتيازات باارزشي از حريف گرفت.
با چنين اوصافي پگاه با بازي ناهماهنگ به راحتي فينال اول را به اميد فينال دوم خانگي از دست داد تا تفاوت هاي تجربه در نزديك تيم قديمي و تازه وارد بهتر مشخص شود.

رئيس فدراسيون دو و ميداني
ستاد ورزش هاي پايه بدون كار كارشناسي تشكيل شد
000972.jpg
گروه ورزشي: حسين جلالي رئيس فدراسيون دووميداني و عضو ستاد ورزش هاي پايه مي گويد: بازي هاي آسيايي بوسان نقش بسيار مهمي در ايجاد تفكر تشكيل ستاد ورزش هاي پايه داشت. به طوري كه كسب يك مدال از مجموع ۳۰۰ مدال پايه كمي  بي عدالتي بود.
وي با بيان اين كه ستاد ورزش هاي پايه بدون كار كارشناسي تشكيل شد، ادامه داد: به دليل اين كه پشتوانه مطالعاتي و كار كارشناسي اين ستاد بسيار ضعيف بود، تمامي مطالب مطرح شده در جلسات آن در مورد چگونگي تخصيص و هزينه بودجه ۱۵۰ ميليون توماني ستاد بود. يك سري از اعضا اعتقاد داشتند بودجه ناچيز اين ستاد صرف قهرمان پروري شود.يك عده ديگر بر اين باور بودند كه بايد با اين بودجه پايه سازي كرد و در نهايت يك جمع بندي كلي نيز در جلسات اين ستاد بوجود نيامد. اين مورد عمده بحث نخستين سال تاسيس اين ستاد بود.

رئيس سازمان تيم هاي ملي كشتي:
از نحوه اعزام تيم اردبيل به تركيه بي اطلاعم
000978.jpg
گروه ورزشي:رئيس سازمان تيم هاي ملي كشتي آزاد و فرنگي با بي اطلاعي از نحوه اعزام تيم منتخب استان اردبيل به تورنمنت وهبي امره تركيه، گفت: اين اعزام با برنامه ريزي قبلي فدراسيون انجام شده است.محمدعلي صنعتكاران ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: اگرچه قبلاً نيز با محمد بنا در رابطه با نفرات اعزامي به تورنمنت وهبي امره تركيه صحبت هايي انجام داده ام، اما چون اعزام اين تيم به استان اردبيل مرتبط است و برنامه ريزي آن قبلاً صورت گرفته است، من نمي توانم دخالت كنم.
وي خاطرنشان كرد: به دليل مشكل بودجه فدراسيون، در بعضي مواقع مجبوريم يك سري از تورنمنت هاي برون مرزي را به استان ها بدهيم كه گاهاً انتخاب نفرات آن خارج از اختيارات ماست. البته از سال ۸۴ تمام تيم ها بدون صدور مجوز از سوي سازمان تيم هاي ملي، به تورنمنت برون مرزي اعزام نخواهند شد.
صنعتكاران ادامه داد: قبول دارم تيم كشتي فرنگي منتخب استان اردبيل، تيم خوبي براي شركت در تورنمنت وهبي امره تركيه نيست، اما در شرايط فعلي اعزام اين تيم خارج از اختيارات من است.تيم كشتي فرنگي اردبيل براي شركت در جام وهبي امره شب گذشته با اتوبوس راهي تركيه شد.

عليرضا رحيمي در فدراسيون هندبال ابقا شد
000987.jpg
گروه ورزشي: اعضاي  مجمع  عمومي  فدراسيون  هندبال  بار ديگر «عليرضا رحيمي » را به  عنوان  رئيس  اين  فدراسيون  برگزيدند.
مجمع  عمومي  فدراسيون  هندبال  عصر ديروز  به  رياست  «مهدي  قدمي » معاون  سازمان  تربيت  بدني  و «علي  كفاشيان» دبيركل  كميته  ملي  المپيك  در آكادمي  ملي  المپيك  برگزار شد و «رحيمي » با كسب  ۳۳ راي  از ۴۰ رأي  ماخوذه  براي  ۴ سال  ديگر به  رياست  اين  فدراسيون  انتخاب  شد.«حميد آقاعلي نژاد» ديگر نامزد تصدي  پست  رياست  فدراسيون  هندبال ، ۵ رأي  كسب  كرد و ۲ راي  نيز سفيد بود.

رئيس فدراسيون ورزش دانشجويي انتخاب شد
گروه ورزشي: دكتر مهرزاد حميدي  به  سمت  رئيس  فدراسيون  ملي  ورزش هاي  دانشگاهي جمهوري  اسلامي ايران  منصوب  شد.
به گزارش  روابط عمومي اداره  كل  تربيت  بدني  وزارت  علوم ، تحقيقات  و فناوري ، دكتر جعفر توفيقي  وزير علوم  در حكمي  كه  ديروز نسخه اي  از آن  براي  ايرنا ارسال  شد، مهرزاد حميدي  را به عنوان  رئيس  فدراسيون ورزشهاي  دانشجويي  منصوب  كرد.
در اين  حكم  آمده  است : اميد است  با تدوين  اساسنامه  و تاسيس  فدراسيون ورزشهاي  دانشگاهي  و جلب  حمايت  سازمان  تربيت  بدني ، كميته  ملي  المپيك  و فدراسيونهاي  ورزشي  در رشد و ارتقاي  ورزش  دانشجويي  كشور و افزايش  نقش  ورزش دانشگاهي  در ورزش  ملي ، قاره اي  و جهاني  موفق  باشيد.
حميدي  پيش  از اين  مدير كل  تربيت  بدني  وزارت  علوم ، تحقيقات  و فناوري  بوده  است  و در حال  حاضر معاون  سازمان  تربيت  بدني  و رئيس  مركز ملي  توسعه ورزش  كشور است .

كشتي گيران جوان به لتوني مي روند
گروه ورزشي: فدراسيون  كشتي  از حضور تيم  منتخب  كشتي  آزاد جوانان  ايران  در رقابتهاي بين المللي  كشتي  آزاد لتوني  خبر داد.
اين  رقابتها از روز ۲۹ اسفند ماه  جاري  تا اول  فروردين  ما سال  ۸۴ در كشور لتوني  برگزار مي شود كه  طي  آن ۱۰ كشتي گير براي  حضور در اين  پيكارها انتخاب  شدند.
روابط عمومي فدراسيون  كشتي  ديروز اسامي تيم  منتخب  كشتي  آزاد جوانان  ايران  را به  شرح  زير اعلام  كرد:
۵۰ كيلوگرم : وحيد جلالي  (كرج )
۵۵ كيلوگرم : كميل  ذبيحي  (مازندران )
۶۰ كيلوگرم : سعيد داداش  پور (مازندران )
۶۶ كيلوگرم : شاهين  كيانيان  (تهران )
۷۴ كيلوگرم : احسان  اميني  (كرمانشاه ) و رامين  آقاپور (تهران )
۸۴ كيلوگرم : سعيد قرباني  (قزوين )
۹۶ كيلوگرم : داود احمدي  (تهران ) و يوسف  بزمي (آذربايجان  شرقي )
۱۲۰كيلوگرم : رستم  مرادي  (كرمانشاه )
سرمربي : اكبر فلاح  (تهران )
مربيان : علي  حق  وردي  (تهران )، محمود اسماعيل  پور (مازندران ) و يك نفر مربي  با معرفي  هيات  كشتي كرمانشاه .

نشست مطبوعاتي باشگاه استقلال امروز برگزار مي شود
گروه ورزشي: در آستانه دربي پايتخت، نشست مطبوعاتي باشگاه استقلال امروز برگزار مي شود.نشست مطبوعاتي باشگاه استقلال با حضور كامران منزوي سخنگو، كاظم اوليايي معاونت فرهنگي و... در ساعت ۱۰ صبح در محل باشگاه واقع در خيابان فلسطين، چهارراه زرتشت برگزار مي شود.

درگذشت پهلوان احمد وفادار
گروه ورزشي: احمد وفادار پهلوان  نامي ايران  ديروز  در بيمارستان  آرياي مشهد درگذشت .
پهلوان  وفادار كه  از مدتها قبل  از عارضه  ورم  مثانه ، ورم  پا و ناراحتي قلبي  رنج  مي برد، چندين  بار در بيمارستانهاي  قائم  (عج ) و آريا مشهد بستري شده  بود.
وفادار عضو سابق  تيم  ملي  كشتي  آزاد ايران  بود و افتخارات  زيادي  در كارنامه  كشتي  خود در ميادين  داخلي  و جهاني  دارد.
وي  در سالهاي  ۱۳۲۹ ، ۱۳۳۰ و ۱۳۳۱ پهلوان  ايران  شد و در يك  كشتي  داخلي  از سد جهان  پهلوان  تختي  گذشت .
او در سال  ۱۹۵۱ در هلسينكي  فنلاند و بازيهاي  المپيك  هلسينكي  عضو تيم  ملي كشتي  آزاد ايران  در وزن  هشتم  (سنگين  وزن ) بود.پهلوان  وفادار در سال  ۱۳۰۶ در نوخندان  شهرستان  درگز واقع  در شمال  استان  خراسان  متولد شد.
مراسم  تشييع  اين  پهلوان  نامدار ساعت  ۹ صبح  امروز از مقابل  مسجد جعفريان  واقع  در خيابان  توحيد مشهد برگزار مي شود.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |