پنجشنبه ۶ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۴۵
در گفت و گوي ايرانشهر با مدير كل امور اقتصادي جهاد كشاورزي عنوان شد:
فرار بانك ها از ارايه تسهيلا ت به بخش كشاورزي 
به نظر مي رسد مصوبه شوراي پول و اعتبار كه با هدف حمايت از سرمايه گذاري در بخش كشاورزي انجام شده و نرخ سود و كارمزد بخش كشاورزي را نسبت به ساير بخش ها پايين نگه داشته، نه تنها باعث حمايت از بخش كشاورزي نشده، بلكه مانع ورود سرمايه در بخش كشاورزي هم شده است 
030282.jpg
عكس :ساتيار
در بخش توسعه مرغداري هاي گوشتي و تخم گذار بررسي ها نشان مي دهد كه به اندازه كافي و حتي بيشتر از نياز كشور در اين بخش سرمايه گذاري شده. بنابراين تسهيلات جديد براي اين بخش را ممنوع كرده ايم 
شايد هنوز هم تصور اكثر كساني كه از دور دستي بر آتش دارند، آن است كه فعاليت دربخش كشاورزي خيلي راحت است. چون تصور مي كنند وزارت جهاد كشاورزي وام هاي ارزان قيمتي در اختيار اين بخش قرار مي دهد، اما واقعيت درست عكس آن چيزي است كه اكثر مردم تصور مي كنند.
مجتبي مومن صفايي، مدير كل دفتر امور اقتصادي و توسعه سرمايه گذاري وزارت جهاد كشاورزي است. براي ارزيابي واقع گرايانه تر از وضعيت حمايت هاي سرمايه اي از صنايع كشاورزي به سراغ وي رفتيم. نكته جالب توجه در گفت و گو با وي آنكه به رغم تمايل ما براي معرفي صنايع نوين كشاورزي مانند پرورش ميگو و شترمرغ، گلخانه هاي صنعتي و ... به عنوان مراكز پر سود، وي اصرار داشت كه محور اصلي اين گزارش، سنگ اندازي بانك ها در ارايه وام به پروژه هاي كشاورزي باشد. اين اصرار آنقدر زياد بود كه وي را وادار كرد در حوزه صلاحيت هاي حرفه اي ما هم دخالت كند و بگويد: اگر به مشكل عدم همكاري بانك ها اشاره نكنيد، سردبيرتان با اكراه اين گزارش را چاپ خواهد كرد! هر چند وقتي از قيمت زمين در مجتمع هاي كشاورزي سوال مي كنيم، وي ابراز بي  اطلاعي مي كند.
تسهيلات كشاورزي 
مدير كل دفتر امور اقتصادي وزارت جهاد كشاورزي در مورد وام هايي كه به بخش كشاورزي تعلق مي گيرد، مي گويد: اين تسهيلات به 3 قسمت تقسيم مي شود. نخست گروهي كه به آنها تسهيلات تكليفي اطلاق مي شود. منابع اين تسهيلات، منابع داخلي بانك هاست. هرسال دولت به سيستم بانكي تكليف مي كند كه بخشي از منابع خودش را در اختيار دستگاه هاي اجرايي يا متقاضياني كه اين دستگاه ها معرفي مي كنند قرار دهد. بخش دوم اعتبارات، وجوه اداره شده نام دارد. دولت وجوهي را نزد بانك توديع مي كند تا از آن مبلغ، وام هايي به متقاضيان سرمايه گذاري پرداخت شود.
قانونگذار تجويز كرده كه 25 درصد اعتبارات كمك هاي فني و اعتباري يا وجوه اداره شده به صورت يارانه تسهيلات بانكي به مصرف برسد. در اين زمينه، دولت و اجزاي آن نظير وزارت جهاد كشاورزي با بانك ها قرارداد مي بندند تا سيستم بانكي، تسهيلاتي را پرداخت كند و ما به التفاوت كارمزد مورد انتظار بانك  با آن چيزي كه به دست متقاضي مي رسد را دولت از محل اين يارانه ها تامين كند.
راحتي پرداخت تسهيلات
او در پاسخ به اين پرسش كه آيا اينگونه تسهيلات به راحتي پرداخت مي شود، مي گويد: در بخش تسهيلات تكليفي، براي بانك انگيزه وجود ندارد. بانك سعي مي كند به شكل هاي مختلف از اعطاي تسهيلات به ويژه به بخش كشاورزي كه از نرخ سود و كارمزد پايين تري نسبت به بخش خدمات يا صنعت برخوردار است پرهيز كند. گواه اين ادعا، عملكرد سيستم بانكي در طول برنامه سوم است. بر اساس اين قانون مقرر شده تا سيستم بانكي 25 درصد از تسهيلات خود را به بخش كشاورزي اعطا بكند ولي عملكردي كه در حال حاضر توسط سازمان حسابرسي منتشر شده، نشان مي دهد كه اين نسبت بسيار پايين تر است.
بانك كشاورزي بيش از 90 درصد منابع خود را در بخش كشاورزي مصرف مي كند، ولي ساير بانك ها بين 7 تا 17 درصد عملكرد دارند. گاهي ما افرادي را معرفي مي كنيم ولي تسهيلات به آنها داده نمي شود. اين موضوع بيشتر در بخش تسهيلات تكليفي است كه مواجه با سختگيري هاي اينچنيني از سوي بانك ها مي شود.
در مورد گروه سوم تسهيلات بخش كشاورزي هم هر سال دولت مبالغي را به عنوان سرمايه در گردش با رديف هاي مشخص براي بخش كشاورزي منظور مي كند. ما هم در وزارت جهاد كشاورزي براي توزيع استاني اين اعتبارات، با بررسي پرونده ها و معرفي افراد به سيستم بانكي، تلاش مي كنيم. البته بعضي از بانك ها به راحتي همراهي و همكاري مي كنند ولي يكي دو بانك، حداقل در بخش كشاورزي براي تسهيلات سرمايه اي در گردش همكاري لازم را با وزارت جهاد كشاورزي و دولت ندارند. سيستم بانكي مصوبات دولت را با تاخير بسيار زيادي اجرا مي كند كه باعث ناكارآمدي تسهيلات اعطايي مي شود.
وي مي افزايد: به نظر مي رسد مصوبه شوراي پول و اعتبار كه با هدف حمايت از سرمايه گذاري در بخش كشاورزي انجام شده و نرخ سود و كارمزد بخش كشاورزي را نسبت به ساير بخش ها پايين نگه داشته، نه تنها باعث حمايت از بخش كشاورزي نشده، بلكه مانع ورود سرمايه در بخش كشاورزي هم شده است.
تلاش كرديم با كمك سازمان مديريت، دولت و مجلس، بحث يكسان سازي نرخ سود و كارمزد را مطرح كنيم. به اين ترتيب از ابتداي برنامه چهارم توسعه، نرخ سود و كارمزد همه بخش ها، يكسان خواهد شد. در اين حالت وظيفه دولت است كه اگر مي خواهد از بخشي، به ويژه بخش كشاورزي حمايت كند، به صورت شفاف يارانه مورد نياز براي كاهش نرخ سود و كارمزد را در اختيار آن بخش قرار بدهد.
در اين حالت بانك هاي خصوصي هم احتمالا ترغيب مي شوند كه به بخش كشاورزي وام دهند.
در واقع دولت در حال حاضر به جاي آنكه از جيب خودش براي حمايت از كشاورزي مايه بگذارد، منابع حاصل از سپرده هاي مردمي را به اين كار اختصاص داده است.
تضمين تسهيلات 
او در مورد تضمين برخي از تسهيلات كشاورزي توسط دولت مي  گويد: در تسهيلات تكليفي تبصره 3 كه از ساليان قبل تاكنون وجود داشته ، دولت بازپرداخت اين تسهيلات را تضمين مي كرده. به هر دليلي اين تسهيلات معوقه شود، نه جهاد كشاورزي، بلكه سازمان مديريت و برنامه ريزي به نيابت از دولت، اين اعتبار را در اختيار سيستم بانكي قرار مي دهد. به اين ترتيب بانك به همه تسهيلات اعطايي اش خواهد رسيد ولي سيستم بانكي همچنان پيگيري هاي حقوقي براي گرفتن معوقات را برعهده دارد تا پس از وصول احتمالي،  آن را به خزانه دولت برگرداند. ضمن اينكه بخش هايي نظير گاو شيري آنقدر سودده هستند كه بتوانند اقساط خود را بدون مشكل برگردانند.
منابع پايه بخش كشاورزي بسيار محدود است، اگر بخواهيم كشاورزي را توسعه دهيم بايد آب فراوان در اختيار داشته باشيم ولي الان با محدوديت آب مواجه هستيم. در مرحله دوم بايد خاك و زمين مناسب براي زراعت در اختيار داشته باشيم كه نداريم. اين دومين محدوديت منابع پايه براي توسعه بخش كشاورزي است، چون زمين هاي مناسب زراعي در حال حاضر در اختيار كشاورزاني است كه از قبل به اين كار مشغول هستند و از طرفي تعداد زيادي فارغ التحصيل بخش كشاورزي داريم كه اينها بيكار هستند. تامين زمين براي آنها كارساده اي نيست. براي اينكه بتوانيم اين مشكل را حل كنيم، كشت فشرده در گلخانه هاي سبزي، صيفي و گياهان زينتي را دنبال مي كنيم. بدين ترتيب در يك محيط محدودتر، با مديريت بهتر و راندمان آبياري بسيار بسيار بالاتر، هم مشكل كمبود آب و زمين را نخواهيم داشت. 3 سال است كه تسهيلات بانكي يارانه دار به اين بخش اختصاص پيدا مي كند. در سال جاري نزديك به 60 ميلياردتومان تسهيلات بانكي با نرخ سود و كارمزد 8درصد به فارغ التحصيلان كشاورزي كه متقاضي ايجاد گلخانه هاي سبزي و صيفي يا گياهان زينتي هستند پرداخت مي شود.
اولويت تسهيلات 
جالب است بدانيد، به گفته مدير كل دفتر امور اقتصادي جهاد كشاورزي، اين تسهيلات فقط براي فارغ التحصيلان نيست. اولويت با آ نهاست. اما هر كسي كه بخواهد گلخانه بزند ،  مي تواند تسهيلات را در زمينه اي كه خودش پيشنهاد مي دهد بگيرد. اگر كسي موافقت اصولي طرح را بگيرد و اسمش را براي گرفتن تسهيلات بانكي در طرح و برنامه توسعه استاني ما ثبت كند، در نوبت دريافت تسهيلات قرار مي گيرد.
وزارت جهاد كشاورزي در اغلب استان ها، مراكزي را تحت عنوان دهكده هاي گل و گياه يا شهرك هاي گلخانه اي احداث كرده است. در اين مراكز، دولت زمين را آماده سازي مي كند. فاضلاب كشي، احداث راه، آب و برق براي اين مراكز از طريق بودجه عمومي دولت ايجاد مي شود.
نياز به تسهيلات بانكي ولي براي گسترش گلخانه ها، بيشتر است. ساليانه حداقل 250 ميلياردتومان تقاضا در اين حوزه وجود دارد كه باعث مي شود بين متقاضيان اولويت بندي كنيم و اين تسهيلات با تاخير زيادي به دست متقاضيان برسد. به هر حال كشور هم منابع محدودي دارد.
صفايي خاطر نشان مي  كند: در بخش گلخانه ها نزديك به 90 درصد هزينه ها را تسهيلات مي دهيم. البته در حوزه هاي مختلف بخش كشاورزي اين مبلغ متفاوت است. در پروژه هايي مثل دامپروري كه متقاضيان بيشتري وجود دارد، سعي مي كنيم به پروژه هاي نيمه تمامي كه متقاضيان در آنها سهم آورده بيشتري دارند اولويت دهيم. در اين حوزه ممكن است سهم آورده متقاضي به 30يا۴۰ يا حتي 50درصد هم برسد.
سهم آورده تسهيلات بخش كشاورزي در بعضي پروژه ها مثل آبياري تحت فشار صفر درصد، در بعضي پروژه ها 7 تا۱۰ درصد و در بعضي پروژه ها تا 20 درصد است.
او در مورد قيمت زمين در مجتمع گلخانه اي خاطر نشان مي  كند: من اطلاعات دقيقي از قيمت زمين ندارم. در جاهايي كه زمين آنجا از منابع طبيعي و زمين هاي دولتي تامين شده، قيمت زمين بسيار ناچيز و در حد رايگان است كه متناسب با قوانين موجود و براساس قيمت كارشناسي كه بعد از بهره برداري طرح تعيين مي شود به مردم واگذار مي شود. معمولا سهم خاصي براي قيمت زمين در اين مراكز در نظر گرفته نمي شود. ولي در بعضي استان ها كه زمين ها منابع ملي يا دولتي ندارند، دولت زمين را از كشاورزان خريداري كرده و پس از آماده سازي واگذار مي كند. براساس سياست هاي منطقه اي كه در شوراي برنامه ريزي و توسعه هر استان انجام مي شود، گاهي اوقات اين زمين ها به عنوان كمك دولت تلقي مي شود و باز به صورت رايگان يا با قيمت بسيار ناچيزي در اختيار افراد قرار داده مي شود يا براساس همان سياست ها، ممكن است هزينه تمام شده زمين را از متقاضيان بگيرند.
تشريفات اعطاي زمين هم احتمالا با پارتي بازي و نوبت هاي طولاني همراه است؟
من اطلاعات دقيقي از وضعيت گردش كار اعطاي زمين ندارم ولي تشريفات معمولا به اين شكل است كه افراد به مراكز استان ها يا مديريت جهاد كشاورزي شهرستان ها مراجعه مي كنند و براي شهرك هاي گلخانه اي كه در شرف احداث است ثبت نام مي كنند. ثبت نام معمولا با اولويت فارغ التحصيلان صورت مي گيرد. بعد از آماده سازي زمين، اگر متقاضي زياد باشد قرعه كشي مي شود يا با در نظر گرفتن شرايط ديگري، افراد انتخاب مي شوند و زمين در اختيارشان قرار مي گيرد.
سود و زيان پرورش شترمرغ 
پرورش شترمرغ در كشور ما مطلب تقريبا جديدي محسوب مي شود و نظرات متفاوتي براي اين صنعت در كشور وجود دارد. يك عده توليدكننده پيشتاز و پيشكسوت هستند كه با هزار و يك مشكلي كه برايشان وجود داشت اين كار را پيش بردند و در اين كار هم موفق هستند و اظهار رضايت دارند، اما بخش تحقيقات وزارتخانه قبلا نظرات منفي را براي توسعه اين بخش مطرح كرده بود و هم اكنون در حال مطالعه بيشتري است تا بتواند نظر نهايي بدهد. با توجه به اينكه قسمت اعظم توليدات شترمرغ، صادرات گوشت و پوست آن است و در حال حاضر در كشور كشتارگاه هاي مناسبي براي كشتار شترمرغ نداريم، اين باعث مي شود كه بهره برداري لازم از بسته بندي بهينه گوشت و صادرات پوست يا عمل آوري پوست شترمرغ يا استفاده از ژلاتين استخوان شترمرغ را نداشته باشيم و فكر مي كنم كه نيازمند مطالعه و بررسي بيشتري هستيم.
فعلا اولويت سرمايه گذاري از ديدگاه معاونت امور دام، بخش گوشت قرمز گاو و گوساله است و پرورش شترمرغ در اولويت هاي بعدي وزارتخانه است. ما به پرورش شترمرغ به عنوان يك سرمايه گذاري جديد نگاه مي كنيم. اميدواريم كه بتوانيم با جواب مثبتي كه در مطالعات مي گيريم، اين كار را به عنوان صنعتي كه مي تواند بخشي از اشتغال كشور را حل كند و صادراتي براي كشور به ارمغان بياورد داشته باشيم.
مدير كل امور اقتصادي جهاد كشاورزي توصيه مي كند:
فعاليت در بخش كشاورزي چنانچه با علم، آگاهي و تجربه لازم شروع نشود، با ريسك بسيار بالايي مواجه است. كساني مي   توانند در بخش كشاورزي موفق باشند كه هم از علم، آگاهي و آخرين يافته هاي علمي و تكنولوژي برخوردار باشند و از طرف ديگر تجربه اين كار را داشته باشند، والا كساني كه فقط سرمايه داشته باشند و اطلاعات علمي در بخش كشاورزي نداشته باشند كمتر موفق مي  شوند. در صنايع تبديلي، سرمايه يك بعد قضيه است و مجموعه نيروي انساني بعد ديگر، مساله به شكل ديگري است. توصيه من براي سرمايه گذاراني كه سرمايه لازم و كافي را دارند و مي  خواهند فعاليتي را در بخش كشاورزي يا صنايع تبديلي آغاز كنند، اين است كه در بخش گلخانه ها در صورت اشتغال فارغ التحصيلان بخش كشاورزي يا صنايع تبديلي اين كار را ادامه بدهند.
وي مي افزايد: معاونت هاي تخصصي ما در مركز يا استان ها به سرمايه گذاران مشاوره لازم را ارايه مي    كنند، معاونت هاي ما طرح آماده مي    كنند، توصيه هاي لازم را به سرمايه گذاران مي   كنند، مسايل قبل و بعد از توليد آنها را پيگيري مي   كنند. بنابراين متقاضي بايد اول خودش انتخاب كند كه مي   خواهد چه نوع فعاليتي در بخش كشاورزي يا صنايع تبديلي شروع كند تا متناسب با انتخابي كه مي   كند به يكي از معاونت هاي تخصصي كه مرتبط با آن فعاليت است مراجعه مي   كند و از مشاوره هاي فني و مطالعات انجام شده اي كه وجود دارد استفاده مي   كند. دفتر امور اقتصادي هم در بخش تامين تسهيلات بانكي، مي   تواند مشاوره هاي لازم را به اين افراد بدهد.
در معاونت هاي تخصصي، اطلاعات فعاليت اولويت هايي كه در بخش وجود دارد به صورت تجزيه و تحليل شده موجود است. مثلا معاونت امور دام، راجع به گوسفندداري، پرورش گوساله، گاو پروري، بحث طيور يا شترمرغ اطلاعات را دارند و مي توانند راهنمايي هاي لازم را بكنند.
در اداره كل هاي ما، تمامي اطلاعات مورد نياز براي توسعه سرمايه گذاري، سرمايه گذاري هاي انجام شده و بررسي و آناليز كردن هزينه هاي اين قبيل طرح ها را در اختيار دارند و چنانچه متقاضي مراجعه كند، مي تواند از اين اطلاعات استفاده كند.
در حال حاضر وزارت جهاد كشاورزي به غير از مراكزي مثل شهرك هاي دامپروري، سايت هاي پرورش ماهي و ميگو يا سايت هاي گلخانه اي در كشور كه طرح هاي آنها وجود دارد و متقاضي در ابتداي كار نيازي به ارايه طرح ندارد، كاري را به عنوان طرح نويسي يا ارايه طرح به متقاضي انجام نمي  دهد. متقاضي خودش بررسي و انتخاب كند و مسووليت و ضمانت فرداي كار خودش به عهده خودش باشد.
سرمايه گذاري خارجي ها
صفايي در مورد رويكرد سرمايه گذاري خارجي در اين صنعت مي گويد: اگر منظور استفاده از تسهيلات ارزي است، بله. دفتر امور اقتصادي مسوول پيگيري آن است. تسهيلات ارزي همه ساله از محل بودجه كشور در تبصره 21 فراهم مي شود و همه بخش ها مي توانند چنانچه متقاضي داشته باشند به سيستم بانكي معرفي كنند و از اين تسهيلات استفاده كنند. اما نكته مهم اين است كه بخش كشاورزي ارزبري ندارد يا ارزبري اش بسيار ناچيز است و اين در عين حالي كه يك مزيت براي بخش كشاورزي محسوب مي شود ولي از اين ابزار به دليل اين محدوديت و ويژگي كه در بخش كشاورزي وجود دارد، نمي  توانيم استفاده كنيم. بر همين اساس با كمك دولت و مجلس در قانون برنامه چهارم، بندي را گنجانده ايم كه حداقل 10 درصد از منابع حساب ذخيره ارزي در اختيار بخش كشاورزي باشد تا به صورت ارزي و ريالي مصرف شود. اين مصوبه اين امكان را فراهم مي كند در حالي كه ارزبري ندارد از اين سهيمه به عنوان ريال براي طرح هايي كه مي توانند با اولويت صادرات محصولاتشان توليد بشود استفاده كنند.
نو و كهنه
در هر 2حالت مي توانيد وام بگيريد چه واحد تحت پوششتان نو باشد چه كهنه. به طور مثال در بخش توسعه مرغداري هاي گوشتي و تخم گذار بررسي ها نشان مي دهد كه به اندازه كافي و حتي بيشتر از نياز كشور در اين بخش سرمايه گذاري شده. بنابراين تسهيلات جديد براي اين بخش را ممنوع كرده ايم ولي براي آن دسته از مرغداري هايي كه نياز به بازسازي يا مدرنيزه كردن كارشان دارند، تسهيلات را همچنان با نرخ يارانه اي تخصيص مي دهيم يا براي بازسازي مزارع كشور تسهيلات يارانه اي اختصاص مي دهيم يا اعتباراتي كه براي آبياري تحت فشار در باغ ها داده مي شود، يك نوع بازسازي وضعيت آبياري باغ ها تلقي مي شود كه هم بحث آبياري را پوشش مي دهد و هم بحث اصلاح نهال ها و اصلاح باغ ها را.

بي  ارتباطي وزير بهداشت با سيرابي
030198.jpg
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كه به شدت از عوارض سوء ناشي از دود قليان ناراحت و نگران است و به همين دليل دستور داده تا سفره خانه هايي كه قليان به مشتريان خود ارايه مي  كنند پلمپ شوند، كمترين توجهي به وضعيت بهداشتي كله پاچه ها و سيرابي  فروشي ها ندارد. عكس فوق كه نشان دهنده وجود غده لنفاوي ناشي از بيماري باكتريال است، از يكي از آنچه كه در يكي از كله پاچه اي هاي خيابان جمهوري عرضه مي  شود برداشته شده است.
به نظر مي  رسد كه وزير بهداشت، ارتباط هاي ويژه يا كينه هايي قديمي دارد كه اينطور متناقض عمل مي  كند. شايد هم فكر مي  كند وزير يكي از كابينه هاي ناصرالدين شاه است، يعني همان دوره اي كه هنوز مجلس در ايران تشكيل نشده بود.
به خوانندگان عزيز توصيه مي  كنيم وقتي مي  خواهند مواد خوراكي بخرند، خودشان به استاندارد بودن آن توجه كنند و به وجود پروانه هاي صادرشده از سوي وزارت بهداشت اعتماد نكنند.

شرايط تسهيلات مصرفي اعلام شد
ارايه تسهيلات از سوي بانك ها به مشتريان، همواره با ابهاماتي روبه رو بوده است. دريافت اينگونه تسهيلات كه عناوين مختلفي هم دارند از دور، كاري آسان در اذهان مردم تلقي مي شود، اما در عمل اعطاي وام ها آنقدر بوروكراسي پيچيده اي دارد كه بعضي از مردم از خير وام گرفتن مي گذرند.اما وام هايي هم وجود دارند كه در كمتر از يك هفته به مشتريان قابل پرداخت است.مدير روابط عمومي موسسه مالي و اعتباري بنياد در اين باره مي گويد: وام هاي ضروري كه در كمتر از يك هفته پرداخت مي شوند، وام هاي مصرفي يا جعاله نام دارند.
به گفته صلاحي نژاد اين نوع وام در كمتر از يك هفته، با سپرده گذاري از 20 تا 30 ميليون ريال به مردم پرداخت مي شود.
او در مورد شرايط دريافت اين تسهيلات مي گويد: شخص متقاضي بايد داراي اهليت قانوني بوده و از شغل مشخص و معتبر برخوردار باشد. افرادي كه داراي كسب و پيشه و محل مشخص به موجب مدرك رسمي هستند و كاركنان تمام وقت سازمان ها و شركت هاي معتبر با ارايه گواهي اشتغال مي توانند وام مصرفي دريافت كنند.
صلاحي نژاد مي افزايد: براي هر دوره 3ماهه، يك برابر موجودي حساب و براي هر دوره 6 ماهه 2برابر ميانگين موجودي حساب، تسهيلات تعلق مي گيرد. حفظ امتياز استفاده از تسهيلات جعاله براي هر دوره انتظار حداكثر تا 3 ماه خواهد بود و سرمايه گذار در صورت تمايل مي تواند دوره انتظار تعيين شده در هنگام افتتاح حساب را به ساير دوره ها تغيير دهد.
قابل ذكر است كه براي دريافت اين وام نيازي به ارايه مدارك در مورد چگونه هزينه كردن آن وجود ندارد و مي توان براي هر كاري اين وام را گرفت.

وعده مسكن ويلايي براي فرهنگيان
وقتي اين خبر را مي خوانيد، زياد خوشحال نشويد چون اگر يادتان باشد سال گذشته هم، چنين آمار و ارقام و وعده هاي اميدوار كننده اي به فرهنگيان بي مسكن داده شد، اما آنها اكنون همان مستاجري كه بوده اند، هستند.
به گزارش خبرنگار ما، مدير عامل تعاوني مسكن فرهنگيان گفته كه تعاوني هاي مسكن فرهنگيان در حال حاضر مشغول به ساخت 37 هزار واحد مسكوني به صورت ويلايي و آپارتماني براي فرهنگيان هستند.
شيخ افزود: با همكاري وزارت مسكن ساخت 15 هزار واحد مسكوني ارزان قيمت براي فرهنگيان در دست ساخت است. وي گفت: در حال حاضر 330 هزار فرهنگي مستاجرند و 593 تعاوني مسكن فرهنگيان در كشور وجود دارد. بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش تسهيلات اعطايي به فرهنگيان در سال گذشته 900 ميليارد ريال بوده است. گفتني است، بانك ها در سال جاري به دليل تعيين نشدن سقف ارايه تسهيلات، از اعطاي وام به فرهنگيان سر باز زدند.

مصرف ماهي اجباري مي شود
مردم به دليل كيفيت پايين ماهي هاي پرورشي كمتر تمايلي به استفاده از اين نوع ماهي ها دارند، اما وزارت بهداشت درصدد اجباري كردن مصرف ماهي در ادارات دولتي است در حالي كه ماهي هاي دريايي از كيفيتي طبيعي برخوردارند و تمام خواص يك ماهي واقعي را در خود جاي داده اند.
بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت به تمامي مراكز عمومي طبخ و توزيع غذا، مصرف ماهي 2 بار در هفته اجباري مي شود.
به گزارش ايانا، ابلاغ اين دستورالعمل به مراكز دولتي، بيمارستان هاي مراكز نظامي و انتظامي و انتشار آن در جرايد، گام موثري در اصلاح فرهنگ غذايي مردم خواهد بود.
همچنين صدور اين دستو ر العمل با توجه به اينكه بيماري هاي قلبي و عروقي، اولين عامل مرگ و مير مردم كشورمان طي چند سال اخير بوده و اعجاز اسيدهاي چرب امگا 3 كه منشايي جز غذاهاي دريايي و آبزيان ندارند، در پيشگيري و درمان 19 مورد بيماري هاي مبتلا به كشور از قبيل بيماري هاي قلبي و عروقي، فشار خون، چربي خون، كلسترول، ديابت، آلزايمر، بيماري هاي كليوي، افسردگي، آرتروز، آرتروروماتوئيد، چند نوع سرطان، مشكلات مربوط به تيروئيد و كمبود يد روشن شده از اهميت بالايي برخوردار است. بر اين اساس كه مصرف آبزيان امروزه در تمام كشورها يك رويكرد اساسي در مقوله سلامت محسوب مي شود، كشورهاي توسعه يافته با مصرف سرانه بالاتر از 26 كيلوگرم هنوز ترويج مصرف آبزيان را در دستور كار خود دارند.

فروشگاه
قيمت انواع بيسكويت، شيريني و شكلات
قيمت به ريال
نوع محصول
۱۰۵۰۰
بيسكويت بهشت زعفراني مخصوص 750 گرمي خالص
۵۵۰۰
بيسكويت نيم چاشت 360 گرمي جعبه
۹۵۰۰
بيسكويت نيم چاشت 850 گرمي گرجي خانواده
۵۰۰
بيسكويت نيم چاشت 2 عددي 45 گرمي گرجي
۲۷۵۰
بيسكويت كرمدار 240 گرمي گرجي
۲۵۰۰
بيسكويت كرمدار 100 گرمي بهاره شكلات توت فرنگي
۵۰۰
بيسكويت باغ وحش 40 گرمي گرجي
۲۵۰۰
بيسكويت سبوسه سيني دار 180 گرمي گرجي
۴۲۰۰
بيسكويت نيمروز شوكوبيس 180 گرمي گرجي
۲۵۰۰
بيسكويت بهاره شوكوبيس 290 گرمي گرجي
۲۵۰۰
بيسكويت كرمدار 100 گرمي بهاره شكلاتي پرتقال
۳۶۸۰
بيسكويت كوچك 400 گرمي بهشت
۹۵۰
بيسكويت كرمدار مانژ كاكائويي 120 گرمي شكرافشان
۱۶۰۰
بيسكويت سالي كرمدار ليواني موزي بيسكويت ايران
۶۰۰۰
بيسكويت ميني زعفراني مخصوص 400 گرمي بهشت
۱۲۳۵
بيسكويت كرم مانژ پرتقالي نجاتي
۱۳۰۰
بيسكويت كرم مانژ توت فرنگي نجاتي
۹۵۰
بيسكويت مانژ كرمدار 120 گرمي بادام شكر افشان
۸۵۰
بيسكويت كرمدار ليواني ميوه اي 100 گرمي بيگي
۱۲۰۰
بيسكويت كرماژكاكائويي 130 گرمي بيگي
۷۰۰
بيسكويت ليوماژ كاكائو 100 گرمي
۸۵۰
بيسكويت ميني كرماژ ميوه اي 90 گرمي بيگي 
۷۰۰
بيسكويت بيسكوماژ ميوه اي 90 گرمي بيگي 
۷۰۰
بيسكويت ليوماژ ميوه اي 100 گرمي بيگي
۵۰۰
بيسكويت كرمدار جرسي پاكتي مينو
۱۱۵۰
بيسكويت ساقه طلايي ليواني مخصوص 200 گرمي مينو قاسم ايران
۹۱۰۰
شكلات تخته اي خانواده اي آي سودا
۷۵۰
شكلات نارگيلي 25 گرمي چيلك فتح جامه
۵۰۰
ويفر شكلاتي 25 گرمي خالص چيلك
۲۰۰۰۰
شكلات لوكس مغزدار 587 گرمي خالص فرمند
۸۰۰
كيك سي گل ساده شكلاتي 40 گرمي بلورين
۵۳۹۰
شكلات شيري 75 گرمي بارز
۱۴۶۳۴
شكلات 6 گرمي سلفوني نيم كيلويي فرمند
۲۰۰۰
شكلات مغزدار با طعم نعناع 40 گرمي شوكوپارس
۲۰۰۰
شكلات مغزدار با طعم پرتقال 40 گرمي شوكوپارس
۳۱۵
ويفر شكلاتي 25 گرمي آناتا
۲۰۰۰
شكلات مغزدار توت فرنگي 40 گرمي شوكو پارس
۱۸۵۶۰
شكلات مغز دار 1000 گرمي مينو عسل
۴۳۰۰
شكلات صبحانه تك مينو ليواني
۶۰۰
شكلات مغزدار نارگيلي مسي 20 گرمي
۹۳۵۰
تافي شكلاتي 400 گرمي فال تافي شيريني غنچه
۱۷۵۰
تافي 110 گرمي شكلاتي فال تافي
۱۲۱۰۰
شكلات اريچ مغزدار 500 گرمي فرمند
۱۷۹۲۶
شكلات كريستال 150 عددي 5/3 گرمي فرمند  پرند
۷۰۰۰
شكلات صبحانه دو رنگ 200 گرمي فرمند
۱۶۴۶۳
شكلات تابلت جعبه اي۴۱۴ گرمي فرمند پرند
۲۰۷۳۱
شكلات كريستال صندوقي اريچ مغزدار 500 گرمي فرمند
۱۲۱۹۵
شكلات جعبه 70 عددي فرمند پرند
۲۵۰۰
بيسكويت كرمدار 100 گرمي بهاره شكلات توت فرنگي
۲۵۰۰
بيسكويت كرمدار 100 گرمي بهاره شكلاتي پرتقال
۱۸۵۰
شكلات صبحانه 114 گرمي پاك
۵۵۰
ويفر شكلاتي 25 گرمي بيگي
۸۵۰
بيسكويت ميني كرمانژ شكلاتي 90 گرمي بيگي
۴۴۰۰
بادام زميني فندوقي بابا 220 گرمي شكلات مخلوط
۱۴۰۰
شكلات تك تك بزرگ مينو قاسم ايران
۳۱۵۳۰
شكلات اريچ مغزدار قوطي فلزي 1000 گرمي فرمند پرند
۲۶۸۲۹
شكلات كادويي 900 گرمي بزرگ فرمند پرند

بازتاب
راهنمايي براي تشكيل پرونده 
در پي چاپ گزارشي از وضعيت زندگي جانباز معالم احمدي روابط عمومي بنياد شهيد و امور ايثارگران توضيحي را در خصوص پيگيري مشكلات اين جانباز به ايرانشهر ارسال كرد. در اين توضيح آمده است:
احتراما در پاسخ به مطلب مندرج در آن روزنامه صفحه 16 مورخ 21/10/83 تحت عنوان (از بازي دراز تا حاشيه ملارد) در خصوص اظهارات آقاي معالم احمدي بدين وسيله به اطلاع مي رساند، نامبرده فاقد پرونده جانبازي در بنياد مي باشد. بنابراين به منظور رفع مشكل با آقاي معالم احمدي تماس حاصل شده و راهنمايي لازم به ايشان جهت مراجعه به بنياد و ارايه مدارك مثبت به منظور تشكيل پرونده صورت گرفت.
مراتب جهت اطلاع رساني مناسب ايفاد مي شود.
مسعود توانا
مشاور رئيس و مديركل روابط عمومي و بين الملل 

هرچند پيگيري وضعيت جانباز احمدي از سوي بنياد شهيد و امور ايثارگران درخور توجه است، اما آنچه كه در اين ميان ناديده گرفته شده، اين است كه آيا راهنمايي براي ارايه مدارك به منظور تشكيل پرونده براي به سامان رساندن وضعيت يك جانباز اعصاب و روان كافي است؟ و آيا تمام مشكلات اين جانباز با راهنمايي حل خواهد شد؟ شايد چنين جانبازهايي حتي براي تشكيل پرونده نيز نيازمند كمك هاي مددكاري باشند؛ نكته اي كه در رسيدگي به وضعيت جانبازان به خصوص جانبازان اعصاب و روان به نظر مي رسد مغفول مانده است.

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
محيط زيست
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |