پنجشنبه ۶ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۴۵
توان ابزارسازي و استفاده از ابزار در كلاغ ها طبيعي است يا ا كتسابي؟
جانور بدتركيب نابغه است
030258.jpg
دانشمندان شگفتي تازه اي را در زندگي كلاغ كشف كرده اند: بچه كلاغ هاي پرورشي، بدون آموزش و بدون هيچگونه تشويقي از سوي والدين ياد مي گيرند وسايل خود را بچينند و تزئين كنند.
كلاغ هاي كالدوني جديد را مي توان بزرگترين ابزارسازان دنياي پرندگان دانست. اين پرندگان در وحش، در جزيره خود در جنوب اقيانوس آرام، به طور عادي 2 نوع ابزار براي بيرون كشيدن حشرات از شكاف هاي تنه درختان مي سازند، اما زيست شناسان هنوز نتوانسته اند راهي براي دانستن اينكه آيا اين پرندگان ساختن ابزار را به يكديگر آموخته اند يا به صورت غريزي آن را مي دانند، پيدا كنند.
الكس كسل نيك، استاد دانشگاه آكسفورد، 2 سال پيش ثابت كرد حداقل يك كلاغ آزمايشگاهي داراي درك طبيعي نوعي فيزيك است كه توسط ارشميدس مورد استفاده قرار گرفته است. اين كلاغ آزمايشگاهي كه بتي نام دارد، با نشان دادن نبوغي عجيب، سيم را خم كرده و از آن قلاب مي ساخت. سپس با مهارت تمام به وسيله قلاب خودساخته اش تكه هاي غذاي خوشمزه را از مكان هاي دور از دسترس برمي داشت، اما اين سوال همچنان بي پاسخ مانده كه پرندگان چگونه توانسته اند به اين مهارت ها دست يابند؟
پرفسور كسل نيك و همكارانش در گزارشي كه هفته گذشته در مجله معروف طبيعت (Nature) به چاپ رسيد، از شگفتي هاي تازه اي از دنياي كلاغ ها سخن گفتند. آنان چند كلاغ نيوكالدونين (كالدوني جديد) را در يك مرغداني پر از سرشاخه هاي دسته بندي شده پرورش دادند. غذاي كلاغ ها در حفره ها و شكاف هايي گذارده مي شد كه دور از نوك رس آنان بود.
به 2 كلاغ نشان داده شد كه چگونه مي توانند از شاخه ها براي برداشتن غذا استفاده كنند. 2 كلاغ ديگر در قفسي جداگانه دور از ديدرس قرار داده شدند. آنگاه دانشمندان با تعجب مشاهده كردند كه هر 4 كلاغ با مهارتي يكسان از سرشاخه ها براي برداشتن غذا استفاده مي كنند.
سپس دانشمندان مقداري برگ كادي (Pandanus) در اختيار آنها گذاشتند. اين برگ و چيزهايي شبيه آن توسط اجداد كلاغ ها در وحش به عنوان ابزار مورد استفاده قرار مي گرفته است. كلاغ ها با ديدن برگ هاي كادي شروع به بريدن و پاره كردن آنها كردند و شكل هاي متنوعي به بر گ ها بخشيدند. البته هيچ يك از كلاغ ها شكل مشخصي كه كاملا شبيه آنچه كلاغ هاي وحشي مي سازند باشد، به جاي نگذاشت. پرفسور كسل نيك گفت: نتايج به دست آمده نشان مي دهد كه توانايي اين گونه در ساختن و استفاده از ابزار تا حدودي ذاتي و وراثتي است و ربطي به اكتساب محيطي و اجتماعي ندارد. وي در رابطه با توان غريزي و جبلي حيوانات در ابزارسازي و استفاده از ابزار در حيوانات، افزود: اگرچه استفاده خودبه خودي و بدون آموزش از ابزار در بسياري از حيوانات مشاهده شده، ليكن ظاهرا انسان اولين مهره داري است كه به طور طبيعي ابزارساز بوده است.
ترجمه: محسن سالاريان 

زباله هاي نفتي و شيميايي در خليج فارس
شركت هاي چندمليتي، همراه با جنگ هاي منطقه اي، چنان وضعيتي به وجود آورده اند كه هيچ  كدام از حوادث طبيعي نمي توانست اين چنين، زيبايي دريا را به آلودگي و نيستي بكشاند
030234.jpg
حتما غاز نفتي ، سنبل جنگ عراق و كويت را به خاطر داريد، جنگي كه ميليون ها تن نفت را روانه آب هاي خليج فارس كرد. اين پرنده غاز نفتي معروف نيست ولي همان بلا  به سرش آمده.
بهمن سقايي - آلودگي نفتي خليج فارس واقعيت تلخ و دردناكي است كه نه ما كه بر نام تاريخي اش پافشاري مي كنيم و نه همسايگاني كه در تلاش مذبوحانه براي صدور شناسنامه اي جعلي براي اين دريا هستند، نمي خواهيم چاره اي براي نجات آن بينديشيم. آنچه در اين دريا مهم است سفره هاي نفتي است و بس.
حيات، هر روز بيشتر و بيشتر در آن رو به زوال است و دامنه آلودگي چنان با سرعت در آن رو به گسترش است كه اگر چاره اي براي آن انديشيده نشود سواحل آن محل رسوب مواد شيميايي خواهد شد كه همراه با آبزيان، اهالي ساحل نشين را هم به كام مرگ خواهد كشاند و ديري نخواهد پاييد كه خليج فارس به مردابي گرم از بوي نفت و مواد شيميايي بدل خواهد شد؛ دريايي كه مي گويند زماني مي شد اعماق آن را با چشم غير مسلح ديد.
و اما آبزيان گوناگون با اندام هاي افسانه اي در اين دريا چنان بوده كه منشاء آفرينش داستان هاي شگفت انگيز دريايي هزارويكشب شده. پژواك اين حضور را مي توان در آثار به جا مانده از كاخ زمستاني هخامنشيان در شوش نيز ديد.
مولف تاريخ طبري نقل آورده كه ناكامي لشگر اعراب در گذر از خليج فارس براي سركوب شورش هاي مدام مردم رامهرمز، زائيده واهمه اين جنگاوران از حضور آبزيان افسانه اي درياي فارس بوده است، اما با كشف نفت در اين منطقه و حضور كشتي هاي نفتي، چهره زيباي آن به زشتي و آلودگي كشيده شد.
گسترش دامنه حفاري نفت و نشت نفت ناشي از حفاري هاي دريايي، تخليه پسآب هاي كشتي هاي نفتي، غرق شدن كشتي هاي نفتي و دردناكتر از آن، وقوع جنگ تحميلي 8ساله كه غرق شدن كشتي هاي نفتي و ويراني سكوهاي نفتي خليج فارس را در پي داشت، زيست بوم منطقه را به موقعيتي فاجعه بار كشاند. نسل بسياري از آبزيان در اين منطقه بر اثر آلودگي هاي شيميايي، نفتي و انفجارات براي هميشه منقرض شده است.
شركت هاي چندمليتي، همراه با جنگ هاي منطقه اي، چنان وضعيتي به وجود آورده اند كه هيچ كدام از حوادث طبيعي نمي توانست اين چنين، زيبايي دريا را به آلودگي و نيستي بكشاند. چنان كه آبزيان آن دچار سرطان و مرگ زودرس، نهنگ هاي آن نابود، مرواريدهاي آن لكه دار و مرجان هاي آن سمي شده و فرجام آن؛ دريايي از زهر و آلودگي شيميايي توليد شده كه پاكسازي آن غير ممكن يا نيازمند گذشت ميليون ها سال است.
آخرين گزارش هاي تاييد نشده آن كه ارتش آمريكا از موقعيت استفاده كرده، زباله هاي اتمي و سوختي رزمناوهاي بزرگ خود را بر آب هاي خليج فارس رها كرده است.
اين يك معضل جهاني است، سوء استفاده از كشورهاي جهان سوم. استفاده از طبيعت اين كشورها به منظور دفع زباله هاي شيميايي و اتمي كشورهاي پيشرفته فقط در ازاي دلار. اما ما بر كدام نام معترض شده ايم؟ مگر نه اينكه ارزشمندي نام تاريخي بستگي به وجود كنوني مكان تاريخي دارد. اگر دريايي نابود شود، نام باستاني اش چه ارزشي دارد؟ واقعيت اين است كه در نبودِ سازمان هاي غيردولتي حامي محيط زيست در اين منطقه، بي توجهي كشورهاي ساختگي حاشيه خليج فارس، موقعيت دردناك و وخيمي براي خليج فارس فراهم آمده است. فراموش نكنيم در بحبوحه انقلاب اسلا مي ايران، 8 كشتي طي 3 ماه در همين منطقه غرق شدند كه پاكسازي طبيعي آن، بنا به برآورد كارشناسان، به 30 هزار سال نيازمند بود. در بحبوحه جنگ ايران و عراق و نيز پس از آن، جنگ اول و دوم خليج فارس، غرق شدن كشتي هاي نفتي و ويراني سكوهاي نفتي به رويه اي معمولي تبديل شد. نياز 30 هزار ساله پاكسازي طبيعي دريا به يك ميليون سال افزايش يافت. پاكسازي دريا توسط انسان و شركت هاي نفتي، همانطور كه در تعهداتشان در قلمرو آب هاي قانوني آمريكاست، در اين منطقه بي معنا و خنده دار به نظر مي رسد. آنان حتي يك دلار بابت پاكسازي آلودگي هاي نفتي هزينه نكرده و نخواهند كرد. در عين حال دولت هاي منطقه هيچ ماليات و عوارض و بيمه اي تحت عنوان آلودگي آب ها بر كشتي هاي نفتكش اعمال نكرده و نخواهند كرد.
ميدان هاي نفتي شناخته شده در خليج فارس مشترك ايران و كشور هاي عربي منطقه زمينه ساز رشد سرطاني اين آلودگي شده اند. شيخ نشين قطر و امارات متحده همراه با عربستان براي بهره برداري هرچه بيشتر از ميدان هاي نفتي مشترك با ايران اقدام به ايجاد سكوهاي نفتي بيشماري كرده اند كه منبع بزرگ و هولناك آلودگي اين دريا شده است. منابع صلح سبز در گزارش هاي خود، ادعا مي كنند كه خليج فارس تنها منطقه عاري از بيمه و ماليات و عوارض و تعهدات بين المللي شركت هاي نفتي براي پيشگيري از آلودگي هاي نفتي و شيميايي است.
حتي گفته مي شود كه اين كشتي ها پسآب هاي شيميايي خطرناك اروپا و آمريكا را كه بايد به نحوي پرهزينه بازيابي كنند، با دريافت مبلغي ناچيز به منطقه خليج فارس حمل كرده و در اين دريا تخليه مي كنند. اين اقدامات شرم آور عليه طبيعت اين منطقه را به چه حسابي بگذاريم؟ البته انفعال دولت هاي منطقه در برابر دست درازي هاي بيشرمانه جاي تعجب دارد متاسفانه ايرانيان برون مرز هم گويي هيچ تعهدي مبني بر حفظ ناموس طبيعت كشور خود ندارند كه دست به افشاگري و اقدامات بازدارنده عليه اين گسترش آلودگي دريايي نزده اند. آيا مرگ دريايي اين چنين به اندازه فعاليت هاي سياسي ارزش ندارد؟ ما به كشورهاي ساختگي خليج فارس كاري نداريم كه آنها بيش از آنكه كشور و ملت باشند، قبيله هايي هستند مانده در فرهنگ روزگار ماضي. براي همين است كه كرانه هاي امارات متحده و به ويژه امير نشين دبي به زباله داني شيميايي كارخانه هاي اروپايي تبديل شده. اين بندر آزاد هرگونه نظارت قانوني بر جلوگيري از آلودگي خليج فارس را ممنوع كرده و از حضور بازرسان صلح سبز در قلمرو آبي خود جلوگيري كرده است.
در قلمرو آبي ايران هم مشكلات از اين دست فراوانند. منطقه تازه رشد يافته عسلويه كه قرار است چندين كارخانه پتروشيمي در آن داير شود هم اينك به يكي از بزرگترين مراكز تخليه زباله هاي شيميايي جهان صنعتي تبديل شده است و هيچ گونه نظارت قانوني سازمان هاي بهبود محيط زيست بر اين توسعه آلودگي وجود ندارد و كسي هم به آن اهميت نمي دهد.

هزينه 1700 ميليارد ريالي براي بهبود عملكرد زيست محيطي در معادن 
يكي از شاخص ترين فعاليت هايي كه در بخش زيست محيطي در حال برنامه ريزي است، انجام مطالعات ارزيابي اثرات زيست محيطي (EIA) مطابق ضوابط سازمان حفاظت محيط زيست براي واحدهاي مشمول و استاندارد كردن فعاليت هاي زيست محيطي، بهداشت حرفه اي و ايمني واحدهاي فعال است.
پايان يافتن 150 مورد برنامه بهبود عملكرد زيست محيطي در تعدادي از واحدهاي تحت پوشش سازمان كه براي سال 1387 با هزينه 1700 ميليارد ريال برنامه ريزي شده است، كاري است كه دكتر محمدكاظم نوري عضو كميته علمي همايش اقدامات و دستاوردهاي زيست محيطي بخش صنعت كشور به آن تاكيد دارد.
به گفته وي براساس اطلاعات جمع آوري شده تاكنون در 30 درصد از شركت هاي تابعه، سيستم مديريت زيست محيطي براساس استاندارد ايزو۱۴۰۰۱ مستقر و موفق به اخذ گواهينامه شده اند و 20 درصد در حال استقرار سيستم بوده و ساير واحدها در حال انجام مقدمات مورد نياز براي استقرار سيستم ها هستند.
نوري معتقد است، در بخش طرح هاي توسعه اي تحت پوشش سازمان، بر 31 درصد از اين طرح ها، مطالعات ارزيابي اثرات زيست محيطي انجام شده و براي 15 درصد بقيه نيز در حال انجام است.
رعايت قوانين و مقررات زيست محيطي، بهداشتي و ايمني و الزام آور ملي، به كارگيري حتي المقدور بهترين فن آوري هاي موجود در طرح هاي توسعه و پروژه هاي جديد به منظور كنترل جنبه هاي زيست محيطي و فراهم كردن شرايط مناسب بهداشتي و ايمني كار براي كاركنان از جمله اهدافي است كه به گفته نوري در دستور كار مسوولان قرار گرفته است. نمي دانيم شايد بهره برداري هاي نفتي خليج فارس به خاطر ارزش هاي دلا ري اش مشمول هيچ يك از اين قوانين و پروژه ها و بودجه ها و ... نمي شود.

يك درخت با 15 نوع ميوه
030219.jpg
آناهيتا دروديان - درختي با 15 نوع ميوه. اين درخت نه در سرزمين عجايب سبز شده و نه در آزمايشگاه هاي مدرن و پيشرفته. محصول بيوتكنولوژي و تغييرات ژنتيك و اين حرف ها هم نيست، بلكه حاصل دسترنج باغداري است از شهرستان كردكوي. منصور كيا، باغداري كه موفق به پيوند 15 نوع مركبات و محصول گرفتن از آنها در يك درخت شده است، در اين باره مي گويد: از دوران نوجواني به پرورش درختان و باغداري علاقه زيادي داشتم. اوايل كار چندان موفق نبودم و نهال هايي كه كاشتم نامرغوب بود، ولي با كمك كارشناسان باسابقه و مطالعه بيشتر، موفق به كشت درختان مرغوب و گسترش باغ شدم، به طوري كه اين باغ در حال حاضر يك هكتار وسعت دارد و در حدود 25 نوع مركبات در آن يافت مي شود. 
پايه اصلي درخت هم پرتقال شهسواري است و سلطان مركبات اولين عضو پيوندي آن است، اما سلطان مركبات درختي فراموش شده و برخلاف سلطان جنگل مورد توجه نيست. شايد اغلب ما حتي ندانيم كه مركبات هم سلطان دارند!
سلطان مركبات درختي است كه قدمت زيادي دارد و از قديم در منطقه كردكوي وجود داشته. ميوه اين درخت نسبت به ساير مركبات درشت تر و حدود 5/1 برابر پرتقال تامسون است.
منصور كيا علاقه شديدي به جمع آوري درختان و گياهان نادر دارد. پيوند زدن هم روش خوبي براي احياي نسل آنهاست:
سعي مي كنم از گوشه و كنار استان و از روستاهاي دورافتاده، انواع و اقسام مركبات را كه نسل آنها رو به انقراض است، پيدا كنم. ميوه هايي كه خيلي ها نامشان را نشنيده اند، مانند پرتقالي كه داخلش سبز است و نسل آن رو به نابودي است يا نارنجي كه داخل آن قرمز و بسيار كمياب است. همچنين بالنگ مغز شيرين و مغز ترش هم از گونه هاي نادرند.
يكي از اين مركبات هم درخت ميناست كه همه جا به دنبال آن هستم تا پيوند آن را انجام دهم.
غير از سلطان مركبات، بقيه اعضاي پيوندي اين درخت عبارتند از: تامسون ناول، تامسون خوني، واشنگتن ناول، نارنگي پيچ، نارنج بدون خار، ليموترش، ليموشيرين، يافاي ايتاليايي، كلمانتين، والنسيا، ترنج، پرتقال بدون اسيد، پرتقال سانگين و تانجيلا.مي بينيد كه برخي اسامي عجيب و ناآشناست، در صورتي كه همگي از خانواده مركبات هستند.اما ميوه هاي اين درخت همزمان به بار نمي نشينند و اكنون اين درخت 5 نوع از ميوه هاي نامبرده را داراست؛ يعني ليموشيرين تانجيلا، واشنگتن ناول، نارنگي پيچ و سلطان مركبات.
از ساير درختان اين باغ هم مركبات زينتي، كانكواب، نارنگي پفكي، نارنگي ژاپني، گريپ فروت و ... هستند كه هرساله به صورت كلي و جزئي به فروش مي رسند.

گردهمايي بين المللي در ايران
030237.jpg
محيط زيست يك موضوع جهاني است و جاي اميد است كه جهان هم در عرصه محيط زيست ايران را به رسميت مي شناسد.
قرار است اولين گردهمايي بين المللي محيط زيست، صلح و گفت وگوي تمدن ها در ايران برگزار شود.
اين پيشنهاد از طرف سازمان حفاظت محيط زيست بنا به استناد تبصره 3ماده يك قانون نحوه اعمال نظارت بر كاهش هزينه هاي غيرضروري و جلوگيري از تجملگرايي به هيات وزيران داده شد و در آنجا هم به تصويب رسيد.
اين گردهمايي اولين گردهمايي بين المللي محيط زيست، صلح و گفت وگوي تمدن هاست كه قرار است توسط سازمان حفاظت محيط زيست برگزار شود.

توي كار پيكان!
030243.jpg
قلم سبز ايران - اگر همين امروز كارخانه پيكان تعطيل شود و تمام كارگران آن بازخريد شوند به نفع تمام مردم است.
مديرعامل سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور گفت: "هدف سازمان بهينه سازي اصلاح نحوه مصرف و ميزان مصرف انرژي در آينده است، به طوري كه سازمان معتقد است با صرف هزينه كم مي توان نوع و نحوه مصرف انرژي را در آينده تغيير داد."
وي افزود: "براي اصلاح چگونگي مصرف انرژي در گذشته، كشور بايد هزينه هاي زيادي پرداخت تا بتوان گذشته را درست كرد اما اصلاح آينده هزينه كمتري دربر دارد."
وي گفت: "جهت رسيدن به اين امر سازمان روشي را تحت عنوان تعيين شاخص ها و استانداردهاي مصرف شروع كرده است كه از سه سال پيش در دستور كار سازمان قرار گرفته است، به طوري كه در اين روش بر اجراي استانداردهاي كارخانه ها و واحدهاي توليدي نظارت صورت مي گيرد."
هاشمي راه رسيدن به صرفه جويي و درست مصرف كردن انرژي در كشور را، ارتقاء كيفيت واحدهاي توليدي و كارخانه ها و همچنين منطقي كردن قيمت سوخت دانست.

تروفه هاي تاكسيدرمي ايران ديپلم CIC مي  گيرند
به زودي تروفه هاي حيوانات در ايران داراي شناسنامه و ديپلم بين المللي خواهند شد.كانون شكار، تيراندازي و دوستداران طبيعت ايران با اين اقدام در پي آن است كه تروفه هاي ايران در سطح بين المللي ثبت شده و جايگاه واقعي خود را پيدا كند.سخنگوي اين كانون ضمن اعلام اين مطلب افزود: يكي از مسايلي كه هميشه در پي سامان دادن به آن بوده ايم هويت بخشيدن به تروفه هاي حيوانات شكار شده توسط شكارچيان ايراني بوده كه به صورت هاي مختلف نگهداري و تاكسيدرمي شده  است. اكنون كانون شكار ايران با برنامه ريزي دقيقي در نظر دارد به تمامي تروفه هاي موجود شناسنامه و ديپلم ويژه بين المللي CIC اهدا كند و عبدالعلي يزداني، عضو اين كانون و نماينده CIC در ايران مسووليت اين كار را بر عهده دارد.اين سخنگو مقصود نهايي از اين فعاليت را سوق دادن شكارچيان به شكار تروفه- يعني حيواني كه پير شده و ديگر براي طبيعت سوددهي ندارد و حتي در مواردي باعث جلوگيري از حضور جوانترها در تداوم نسل گله و افت ژنتيك مي  شود- برشمرد و خاطرنشان ساخت : ترديدي نيست كه شكار تروفه درهمه جوامع جهاني مورد توجه قراردارد و در بسياري از كشورها شاخه عمده اي در اكوتوريسم به شمار مي  رود.وي در رابطه با نحوه ارايه ديپلم CIC به دارندگان تروفه گفت: به زودي آگهي هاي رسمي كانون شكار در روزنامه هاي كثيرالانتشار كشور به چاپ خواهد رسيد و نحوه كار اعلام خواهد شد.

چه عجب، طرح تعطيل شد
030240.jpg
چقدر خوشحال مي شويم وقتي مي بينيم بعضي وقت ها هم زور محيط زيستي ها به بقيه مي چربد. مي گويند پروژه ساخت ميانگذر درياچه اروميه متوقف شده؛ ميانگذري كه قرار است درياچه اروميه را به دو نيم تقسيم كند. سرپرست دفتر مديريت طرح شهيد كلانتري درياچه اروميه، اجراي عمليات طرح پل شهيد كلانتري روي درياچه اروميه را از هفته گذشته متوقف اعلام كرد. او مي گويد: سازمان حفاظت محيط زيست اين طرح را متوقف كرده، چرا كه طرح مطالعات زيست محيطي اين ميانگذر تصويب نشده است. پارك ملي درياچه اروميه يكي از زيباترين زيستگاه هاي كشور به خصوص براي پرندگان است كه هر ساله ميزبان هزاران هزار پرنده، به خصوص فلامينگو است، البته به جز چند سال اخير كه شور شدن آب، جان بسياري از آنها را گرفت و جمعيت شان رو به كاهش گذاشت. مي گويند سالهاي 79۸۰، حتي يك فلامينگو به اين درياچه نيامد.

۶۷۵ ميليون دلار  خسارت
پديده سونامي بازتاب سالهاي بي توجهي بود. سالها سهل انگاري و سوء استفاده از محيط زيست. كره زمين سيستم بسته اي است كه هر رخدادي در آن اعم از خوب و بد بي برو برگرد بر ذره ذره آن تاثير مي گذارد. پديده سونامي تازه آغاز راه است، راهي كه قدم به قدمش زمين را به طرف نابودي مي كشاند. پديده اي كه تنها در كشوراندونزي 675 ميليون دلار خسارت به محيط زيست وارد كرد. همه چيز به سوي نابودي پيش مي رود. مقامات رسمي اندونزي گفته اند. مانگروهاي توفان زده و بستر جزاير مرجاني و علف هاي دريايي، عملكرد اكوسيستم هاي مهم را فلج كرده است و براي تجديد حيات اكوسيستم هاي دريايي حداقل 5 سال زمان لازم است.

صنعت حيوان داري(!) رو به رشد در چين
مردم چين كشته مرده نگهداري از حيوانات خانگي البته از نوع سگ شده اند. در گذشته مردم چين به واسطه سياست هاي كمونيستي دولتمردانش از داشتن و نگهداري از حيوانات خانگي محروم شده بودند، چراكه نگهداري از اين حيوانات در حكم داشتن كالاهاي لوكس بوده است، اما هم اكنون صنعت نگهداري از حيوانات خانگي در چين با رشد قابل ملاحظه اي روبه رو است، به طوري كه از هر 9 چيني يك نفر از سگ نگهداري مي كند. همين باعث شده هر ازچند گاهي اخبار و حوادث بسياري از چين كه در آنها سگ ها هم دخيل هستند، به گوش برسد.
گفته مي شود بازار غذا براي سگ ها در چين تا سال 2008، 725 ميليون دلار رشد مي يابد و كل صنعت حيوانات خانگي به بيش از 2 برابر اين مبلغ برسد. علاقه چيني ها به سگ ها به حدي رسيده است كه برخي حسودي آن محبت را مي كنند!

حيات وحش ايران
خانواده خفاش هاي نعل اسبي 
علامت مشخصه اين خفاش ها نداشتن گوشك در گوش، وجود زايده برگ مانندي روي پوزه و سوراخ هاي بيني است كه اين زايده نقش بسيار مهمي در سيستم توليد امواج ايفا مي  كند. معمولا در مناطق معتدل و سردسير خواب زمستاني دارند و در موقع خواب بال ها در اطراف بدن تا مي خورد و حيوان به شكل يك گلابي آويزان شده از سقف در مي آيد. اين خفاش ها امواج صوتي را به جاي دهان از سوراخ هاي بيني بيرون مي فرستند، به همين علت برخلاف اغلب خفاش ها معمولا دهانشان بسته است.
از اين خانواده تاكنون تعداد 6گونه در ايران مشاهده شده است.
۱۴۶-خفاش نعل اسبي بزرگ 
گونهRhino lophus ferrumeguinum:
خانواده خفاش هاي نعل اسبيRHINOLOPHIDAE :
راسته خفاش هاCHIROPTERA :
رده پستاندارانMAMMALIA :

030225.jpg
اين خفاش بزرگترين خفاش نعل اسبي ايران است. گوش ها بزرگ، نوكدار و فاقد گوشك هستند. برگه بيني از جلو شبيه ويولن است و برجستگي قسمت بالاي زين از پهلو كوتاه و گرد به نظر مي رسد. طول سروتنه 3/5 تا۹‎/۶ سانتي متر و وزن آن نهايتا به 28 گرم مي رسد.
بيشتر در غارها، معادن، ساختمان هاي تاريك و قنات هاي مجاور درختزارها و بوته زارها زندگي مي كند. اين خفاش در اكثر مناطق كشور، به جز سيستان و بلوچستان و خوزستان گزارش شده است.
خفاش نعل اسبي بزرگ معمولا در ارتفاع پايين در اوايل شب شروع به پرواز مي كند. پروازش شبيه پروانه و بدون صدا است. در موقع استراحت به وسيله پاها از سقف آويزان مي شود و هيچ وقت در شكاف ها پنهان نمي شود.
از حشرات كوچك و بزرگ مانند پروانه و سوسك تغذيه مي كند. حشرات كوچك را در هوا به وسيله بال مي گيرد يا گاهي آنها را از روي ديوار با دهان بر مي دارد.

محيط زيست
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |