دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۳
«چت» در دنياي مجازي
چت امكان تعيين هويت ديگر و تغيير هويت اصلي را براي كاربران ايجاد مي كند ولي همه اينها باعث نمي شود كه ما استفاده از آن را انكار كنيم. آنچه مهم است ترويج آموزش استفاده درست از چت در ميان افراد بخصوص جوانان است
010614.jpg
زاهدالدين سلگي
به محض اين كه رايانه خود را روشن مي كند، يك راست مي رود سر اصل مطلب، اسم مستعار و رمزي كه به آن «آي-دي» مي گويند، در قسمت «چت» سايت «ياهو» به نام «ياهو مسنجر» وارد كرده و سپس برنامه  مناسب «چت كردن» باز مي شود و بعد از اين در خانه هاي «چت» مشغول گشت و گپ زدن مي شود با هر كسي كه دوست دارد مي تواند صحبت كند، پيام بگيرد و پيام بفرستد. با هر مليتي و هر نژادي، هيچ محدوديتي در بين نيست تنها بستگي به توانايي كاربر دارد، تا اين كه شخص مورد نظرش را پيدا كند و مشغول گپ زدن شود. بعضي از اين جوانك هايي كه مشتري پروپا قرص «چت» هستند، حتي معني كلمه «چت» را هم نمي دانند، اهميتي هم ندارد كه بدانند، آنچه اهميت دارد اين است كه اوقات فراغت آنها را به راحتي پر مي كند. اگر خانواده فرزند سالاري باشد خوب شانس با جوان و نوجوان خانواده يار است، چون با خيال راحت هر چقدر كه بخواهد وقت گرانبهايش را در خانه هاي شلوغ چت مي گذراند، اما اگر از بخت بدش خانواده پدرسالار و سختگيري باشد، در اين صورت مجبور است آواره كافي نت ها شود و گاه در نوبت هم منتظر بنشيند تا رايانه اي خالي شود و او با اشتهاي سيري ناپذيرش مشغول چت كردن شود.
در اين حالت، ديگر گذشت زمان را نمي فهمد و وقتي كه به خود مي آيد مي بيند كه ساعت ها از وقتش را به چت كردن گذرانده است. چت فقط مختص جوانان و نوجوانان و گپ زدن هاي معمولي نيست، گزارش زير به بررسي چت در بين جوانان و پيامد هاي آن پرداخته است.
براساس آمارهاي ارايه شده از سوي سايت ياهو در سراسر جهان و در طي ۲۴ ساعت، چهار هزار ميليارد پيام مبادله مي شود. در اين ميان جوانان ايراني، بيش از چهار ميليارد تومان در سال صرف چت مي كنند كه اين خود گوياي دل مشغولي فراوان كاربران اينترنتي ايراني است كه ساعت هاي زيادي را در چت روم ها مي گذرانند و در جست وجوي دوست هستند.
دكتر علي اكبر جلالي، استاد دانشگاه در اين باره مي گويد: اگر «چت» به عنوان يك وسيله ارتباطي داراي پيامدها و معايبي است، بستگي به كاربر آن دارد نه ماهيت چت.
وي به مزايا و تبعات مثبت چت بيش از معايب آن اعتقاد دارد و مي گويد: چون ما ساليان سال در دنياي حقيقي زندگي كرده ايم، لذا قدم برداشتن در دنياي مجازي برايمان سخت به نظر مي رسد، ولي در عين حال نمي توانيم خود را از پيشرفت فناوري در عصر حاضر محروم بكنيم.
دكتر جلالي در مورد فرهنگ راستگويي و دروغگويي در چت مي گويد: در چت اين امكان وجود دارد كه فرهنگ راستگويي و دروغگويي، به راحتي فراهم شود. فقيري مي تواند خودش را ثروتمند معرفي كند و يا برعكس. زن و مرد مي توانند خود را به جاي يكديگر جا بزنند و بزرگ و كوچك نيز به همين ترتيب و به تدريج بعضي اوقات اين ارتباطات موجب دلبستگي هايي مي شود. درست است چت امكان تعيين هويت و تغيير هويت اصلي را براي كاربران ايجاد مي كند ولي همه اينها باعث نمي شود كه ما استفاده از آن را انكار كنيم. آنچه مهم است ترويج آموزش استفاده درست از چت در ميان افراد، بخصوص جوانان است.
ايشان در مورد ازدواج هاي اينترنتي با اشاره به اين كه ازدواج هايي كه در سطح كشور اتفاق مي افتد يا براساس شناخت قبلي و يا براساس سيستم سنتي است، مي گويد: چت وسيله اي است براي افرادي كه طرف خود را نمي شناسند. هر دو حق دارند كه با شناخت كامل ازدواج كنند. شايد در ابتدا اين ارتباط در يك فضاي مجازي اتفاق بيفتد، ولي اين يك وسيله است، مثل هر فضاي ديگر و بعدها طرفين مي توانند به صورت حضوري با يكديگر معاشرت كنند. لذا مانند هر ازدواج ديگري مسير خود را مي پيمايد. چه بسا خيلي از اين ازدواج ها موفق بوده است.
ايشان در مورد استفاده جوانان ايراني از چت مي گويد: متأسفانه جوانان ما بيشتر براي وقت گذراني و دوست يابي از چت استفاده مي كنند. حال اگر ما آموزش خوبي بدهيم و از طريق آموزش در مدارس و رسانه هاي جمعي، اطلاع رساني درستي نسبت به چت به سطح عموم، به خصوص جوانان ارائه دهيم، مي توانيم اميدوار باشيم كه اين آمار كاهش يابد و استفاده كاربران اينترنتي از چت در جهت مصالح عمومي تر كه منافع بيشتر مردم جامعه را در برمي گيرد، صورت پذيرد. ولي آيا فقط به اين دليل كه ممكن است از وسيله استفاده غيرضروري و يا منفي نيز مي شود، مي توانيم خود را از پيشرفت تكنولوژي محروم كنيم و همگام با پيشرفت وسايل ارتباطي در دنياي مجازي پيش نرويم؟ حتي همان چت نوشتاري كه بيشتر جوانان را به خود مشغول داشته، اگر در جهت طرح مباحثي در زمينه افزايش آگاهي باشد، مي تواند بسيار مفيد و مؤثر عمل كند. در همان چت روم ها موضوعات مختلفي مطرح شده است كه مي توان از آن استفاده هاي مناسبي كرد. مهم آن است كه در چنين دنياي مجازي، همه چيز را يك جا و يك دفعه قبول نكنيم. اول فكر كنيم و به تدريج با اين فضا، آشنا شويم تا مسير درست را به مرور پيدا كنيم. يعني با علم و منطق و آگاهي، اين وسايل را توسعه دهيم تا به راه حل هاي منطقي تر برسيم كه متناسب با عقل و منطق و شرايط جامعه خودمان باشد.
پس از سخنان دكتر علي اكبر جلالي، سري به يكي از كافي نت هاي شهر تهران مي زنيم و با يكي از كاربراني كه مشغول چت كردن است گفت وگوي كوتاهي نيز انجام مي دهيم. ايشان با معرفي خود به نام «پويا» مي گويد:
من پويا و از دوستداران چت هستم و اگر فرصتي پيدا كنم سري هم به اتاق هاي هميشه شلوغ چت مي زنم. در يكي از اين گشت هاي شبانگاهي كه فرصتي كوتاه پيدا كرده بودم اسمي توجهم را به خودش جلب كرد. «باران»، من از بچگي باران را دوست داشتم، تصميم گرفتم يك «پي ام» براي او بفرستم و اين كار را كردم. اول جوابم را نداد، دوباره اين كار را كردم، با بي ميلي پاسخي كوتاه به من داد و گفت كه الان سرش شلوغ است. من از او اجازه گرفتم كه او را به جمع دوستان خود اضافه كنم و او اين اجازه را به من داد.
روز بعد هم حدود يك ساعت با هم چت كرديم و روزهاي بعد هم اين كار تكرار شد تا اين كه حسابي به هم عادت كرديم. در تماس هاي بعدي فهميدم كه «باران» دختري است دانشجو حدوداً ۲۰ ساله در يكي از شهرهاي استان خراسان رضوي. او هم تقريباً مشخصات كامل مرا مي داند. كم كم به «باران» عادت كردم. وقتي كه تنها وارد چت مي شديم و ديگري نبود براي هم پيام هاي محبت آميز مي گذاشتيم، البته اين پيام هاي محبت آميز و عشق آتشين بيشتر از جانب من بود. اگر دير با او چت كنم دلم برايش تنگ مي شود. حالا احساس مي كنم كه او يكي از بهترين دوستانم است. اين را هم بارها به او گفته ام، ولي «باران» قبول نمي كند، مي گويد: چگونه ممكن است كسي را كه حتي يك بار هم در زندگي ات نديده اي، بهترين دوست تو باشد، اگرچه حرف او منطقي است، ولي به هر حال من در صحبت هايي كه در چت با او داشته ام تا حدودي او را مي شناسم، فقط چهره اش را نديده ام كه آن هم زياد برايم مهم نيست. من در روياهايم چهره اي از او ساخته ام، درد دل هايم را با او در ميان  گذاشته ام و احساس مي كنم كه او حتي مي تواند شريك زندگي خوبي براي آينده من باشد. جدايي از او واقعاً برايم مشكل است. حالا من مانده ام و اين «عشق اينترنتي» كه نمي دانم با آن چه كار كنم؟!
متأسفانه غفلت از فوايد آن به عنوان يك وسيله ارتباطي و تعامل فكري بسيار كارآمد و جذب شدن غيرعقلاني و احساسي و اعتيادگونه به آن مي تواند موجب اين نوع وقايع عجيب شود كه كمترين زيان آن در حد زيان ازدواج ها و آشنايي هاي ناشي از عشق هاي خياباني است كه قريب به اتفاق آنها فاجعه بار و داراي نتايج توأم با شكست هاي بزرگ در زندگي است.
البته در ماجرايي مشابه، يك زوج رومانيايي نيز به نشانه تشكر از اينترنت و ياهو كه باعث آشنايي و ازدواج آنها شده بود، اولين فرزند خود را «ياهو» نام نهادند.اين زوج رومانيايي پس از گذشت سه ماه از آشنايي شان در اينترنت، به يكديگر علاقه مند شده و تصميم مي گيرند كه با هم ازدواج كنند و بعد از ازدواج اولين فرزندشان را كه در كريسمس به دنيا آمد به نشانه تشكر به نام سايت «ياهو» نامگذاري كردند.
ولي تفاوت اين وضعيت با وضعيت هاي مشابه در جامعه ما همانند تفاوت هاي فرهنگي و اجتماعي ما و روماني است!!!
ماجراهاي فوق همه از اتفاقات دنياي بي حد و مرز «چت» بود، اما در اين دنياي مجازي كه اتفاقات و پي آمدهاي آن خيلي وقت ها به دنياي واقعي هم كشيده مي شود، ممكن است كه بعضاً اتفاقات نه چندان خوشايندي نيز روي دهد كه اين نه به اين علت است كه چت وسيله  مضري است، بلكه بسته به نوع استفاده ما از آن دارد. تيغ جراحي هم مي تواند باعث مرگ يك نفر شود و هم اين كه يك نفر را از مرگ نجات دهد، فقط نوع كاربر مهم است كه از اين وسيله استفاده مفيد انجام دهد و يا از آن بهره برداري منفي كند.
بعضي وقت ها در اتاق هاي «چت» مباحث خوبي روي مي دهد و افرادي كه در يك اتاق هستند به مسايل علمي و اجتماعي مي پردازند و تبادل نظر مي كنند. گاهي اوقات هم در مشكلات، همديگر را كمك مي كنند.
به تازگي در تهران دو دختر جوان به علت حادثه اي فوت كردند. آنها مشتريان قديمي چت بودند، وقتي افراد اتاقي كه اين دو دختر در آن چت مي كردند توسط والدين دخترها از مرگ آنها مطلع شدند،غلغله اي شده بود. همه تسليت مي گفتند و به طور مجازي از طريق شكل هايي كه نشانه گريه كردن است، تأثر و گريه خود را نشان مي دادند، همه به خانواده اين دو دختر تسليت مي گفتند و اعلام همدردي مي كردند. حتي اعلام آمادگي مي كردند كه هر كمكي كه از دستشان برمي آيد براي آنها انجام دهند، ولي افسوس كه كمكي از دست هيچ كس ساخته نبود.
اين ماجرا چگونگي تبديل يك حركت احساسي سنتي و پذيرفته شده را به يك حركت در محيط مجازي نشان مي دهد كه مسلما نمي تواند تاثيرات عاطفي وضعيت اول را داشته باشد و نيز مصنوعي به نظر مي رسد تا انساني. كه اگر بتوانيم اين پديده نوظهور عصر اينترنت را كنترل كنيم و از افراط و زياده روي در آن خودداري كنيم، مي تواند داراي وجوه بسيار مثبتي باشد كه مضرات آن را تحت الشعاع قرار مي دهد، ولي متأسفانه معمولاً اين طور نيست و خيلي از موارد از چت كردن فقط وقت گذراني مي ماند و گاهي هم باعث عقب افتادن جوانان از درس و تحصيل نيز مي شود كه بايستي پدر و مادرها و بزرگترها بر روي فرزندان خود كنترل بيشتري داشته و از دادن آزادي عمل بي حد و حصر به جوانانشان خودداري كنند. «عشق هاي اينترنتي» گاهي وقت ها ممكن است مشكلاتي نيز به دنبال داشته باشند و اين بستگي به رفتار بزرگترها و والدين دارد كه چه اندازه بر فرزندان خود كنترل دارند.
در پايان يادآوري اين نكته ضروري است كه چت به عنوان سوغات عصر ارتباطات ذاتاً وسيله خوبي است، تنها وظيفه ما اين است كه از اين وسيله استفاده درستي به عمل آوريم و پاك كردن صورت مساله به دليل اين كه ما نمي توانيم از آن درست بهره برداري كنيم نه منطقي است و نه چاره كار.
پس بياييم به جاي اين كه يكسره همه اتهامات را به چت نسبت دهيم، راه درست استفاده كردن از آن را به فرزندان خود بياموزيم و با اين كار به همه غائله ها خاتمه دهيم، همين و بس.

دبير گروه نظرسنجي سازمان ملي جوانان:
۲۵ درصد جوانان تهراني فاقد هر مهارتي هستند
010617.jpg
دبير گروه نظرسنجي سازمان ملي جوانان اعلام كرد: زنان بيش از مردان در دانش كامپيوتر مهارت دارند.
حميد مهرابي، دبير گروه اجتماعي، فرهنگي و نظرسنجي دفتر مطالعات و تحقيقات سازمان ملي جوانان، با اشاره به ارائه نتايج پژوهش اين سازمان، پيرامون «بررسي نيازهاي مهارتي جوانان» گفت: ۶/۷۴ درصد جوانان تهراني وجود مهارت در خود را زياد و ۲۵ و نيم درصد هيچ مهارت و فني را در خود سراغ نداشتند.
وي بيشترين مهارت و فن مورد نياز جوانان را دانش كامپيوتر و مهارت هاي فني اعلام و بيان كرد: دانش كامپيوتر با ۲۶ درصد و مهارت هاي فني با ۲۶ درصد از سوي جوانان به عنوان بيشترين دانش هاي مورد تسلط مطرح شده است.
به گفته مهرابي دانش كامپيوتر با ۳۸ درصد در بين زنان و مهارتهاي فني با ۳۷ و ۲ دهم درصد در ميان مردان عموميت داشته كه مردان در دانش كامپيوتر با ۲۷ درصد و در مقابل زنان در مهارتهاي فني با ۲ و نيم درصد خود را داراي مهارت كمي دانستند.
دبير گروه اجتماعي فرهنگي و نظرسنجي سازمان ملي جوانان افزود: نتايج تحقيقات نشان مي دهد زنان در دانش كامپيوتر، صنايع دستي، طراحي و گرافيك، تايپ و اپراتوري، موسيقي، نقاشي و خوشنويسي، هنرهاي دستي و مردان در مهارتهاي فني و فعاليتهاي ورزشي داراي مهارت بيشتري بوده اند.
مهرابي آموزش مباني كامپيوتر Word، Excel، Photoshop، Internet، Front page، Power point، برنامه نويسي، نرم افزارهاي كامپيوتري، پشتيباني نرم افزاري و پايگاه داده ها را در حوزه ICDL و IT در ميان جوانان بيشتر دانست و اظهار داشت: بعد از اين آموزش ها، مكانيك با ۶ درصد داراي بيشترين فراواني در ميان جوانان بوده است. وي درخصوص اظهارنظر پاسخگويان پيرامون مهارتهاي مورد نياز جامعه گفت: بر اساس اعتقاد جوانان، موارد مورد نياز براي جامعه شامل همان موارد پاسخگويان مي شود و آنها نياز خود و نياز جامعه را پيرامون مهارت آموزي يكسان مي دانند.
دبير گروه نظرسنجي سازمان ملي جوانان ادامه داد: بر اساس اعتقاد جوانان، آموزشگاه هاي فني و حرفه اي، آموزش و پرورش، آموزشگاه هاي آزاد و سازمان ملي جوانان به عنوان متوليان اصلي و مستقيم مهارت آموزي به جوانان هستند.
به گفته مهرابي، در حالي كه بيشتر جوانان خود و جامعه را نيازمند و علاقه مند به آموزش هاي فناوري اطلاعات (مباني كامپيوتر، Word و...) مي دانند و اين آموزش ها نيز تحت عناوين IT و ICDL مطرح مي شود، اما ۶۱ درصد جوانان به صورت كم و خيلي كم با مفاهيم IT و ICDL آشنا هستند، لذا بايد تبليغاتي پيرامون مهارتهاي اين دو مقوله صورت گيرد.
وي در ادامه با اشاره به نتايج اين تحقيق خاطرنشان كرد: جوانان ادامه تحصيل و گذراندن دوره هاي تحصيلي را بهترين راه براي يافتن شغل مناسب مي دانند.
مهرابي پيرامون رضايت جوانان شهر تهران از كار خود، گفت: ۴۲ درصد شاغلين از كار خود راضي، ۲۶ درصد تا اندازه اي راضي، ۱۷ درصد بسيار راضي و ۹ درصد ناراضي و ۳ درصد بسيار ناراضي بوده اند.
به گفته وي، ۴۴ درصد جوانان تهراني اهميت مهارت و حرفه را براي يافتن شغل مناسب خيلي زياد، ۳۰ درصد زياد و حدود ۲۰ درصد تا اندازه اي، بيان كردند.
به گزارش ايسنا، علي اكبر مزيناني، رئيس پژوهشكده سازمان ملي جوانان در ادامه با اشاره به دوره هاي برگزار شده و در حال اجراي رايگان آموزش ICDL براي ۱۵۰ هزار نفر از جوانان كشور بيان كرد: مرحله دوم اين طرح در حال اجرا و مرحله سوم آن تا پايان سال اجرا خواهد شد.
به گفته وي بر اساس مذاكرات صورت گرفته با سازمان فني و حرفه اي بودجه مهارت آموزي سازمان ملي جوانان به صورت كامل به آموزش مهارتهاي ICDL معطوف شده است.
مزيناني تصريح كرد: سال آينده آموزش ICDL و ICT را با هدف منتهي شدن به اشتغال به صورت جنبش سوادآموزي كامپيوتر براي تعداد بيشتري و احتمالا چند ميليون نفر اجرا خواهد شد.
رئيس پژوهشكده سازمان ملي جوانان در پايان از آماده شدن طرح «بررسي نيازهاي بازار كار» خبر داد.
به گزارش ايسنا، طرح «بررسي نيازهاي مهارت آموزي جوانان» بر روي ۸۲۴ نفر از جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال شهر تهران (با تركيب ۵۴ و ۸ دهم درصد مرد و ۴۵ و ۲ دهم درصد زن) به صورت مصاحبه اي در مناطق ۲۲گانه شهر تهران انجام شده است.

۴۷درصد جوانان كشور از اينترنت استفاده مي كنند
رئيس سازمان ملي جوانان گفت: ميزان استفاده  جوانان از رايانه  ۴/۵۹ درصد است و بيش از ۴۷ درصد جوانان در سطح كشور از اينترنت استفاده مي كنند و بيشترين محل استفاده از اينترنت حدود ۲/۶۹ درصد در منزل است.
وي ادامه داد: براساس آخرين نظر سنجي ۸/۴۴ درصد از جوانان به منظور سرگرمي و ۳۲ درصد آن ها به منظور استفاده هاي علمي از اينترنت استفاده مي كنند.
رحيم عبادي با بيان اين كه رويكرد برنامه  چهارم توسعه به سمت اقتصاد دانايي محور است، اظهار داشت: جوانان مهمترين گروه در توليد و مصرف اطلاعات هستند و نقش موثر و كليدي ايفا مي كنند و مي توان گفت كه فناوري اطلاعات مهمترين بستر براي توسعه  همه جانبه  امر دانايي است.
وي گفت: بيش از گذشته، بحث ساماندهي علاقه  بخش عظيمي از جوانان به ادامه  تحصيل از يك سو و از سويي ديگر به فضاهاي نوين اطلاعاتي فرصت مناسبي را براي نهادهاي آموزشي به منظور ايجاد بزرگترين شبكه  توليد، توزيع و ذخيره سازي اطلاعات فراهم كرده است.
رئيس سازمان ملي جوانان با اشاره به برنامه  چهارم توسعه گفت: جوان بودن نسبي IT در كشور، علاقه مندي و انگيزه  فراوان در يادگيري و بهره مندي از IT در بين جوانان به عنوان عمده ترين مهارت مورد علاقه، ميزان توانمندي بالاي مهارتي جوانان در علوم رايانه اي و استفاده از آن به عنوان اصلي ترين ابزار بهره گيري از IT از مهمترين مواردي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.
عبادي كمبود نسبي و توزيع نامناسب امكانات سخت افزاري و نرم افزاري و ارتباطي مناسب جهت بهره گيري از IT براي جوانان، سطح نسبي پايين اطلاعات تخصصي جوانان در حوزه هاي IT، ضعف نسبي در حوزه  فرهنگ، بهره گيري از IT در بين جوانان، گسست فرهنگي جوانان به دليل غفلت متوليان فرهنگي و آموزشي در توليد محتوا در محيط چندرسانه اي از يك سو و سلطه  فرهنگ بيگانه بر IT را از نقاط ضعف در اين عرصه عنوان كرد. وي درباره  فرصت هاي پيش رو در كشور در اين عرصه گفت: افزايش نرخ باسوادي در كشور بويژه در گروه سني جوانان، جهاني شدن پديده  فناوري اطلاعات و تاثير آن در شيوه هاي زندگي، ورود به جامعه  اطلاعاتي، نگرش مثبت نظام تصميم ساز و تصميم گير كشور در به كارگيري هر چه بيشتر توانايي ها و استعدادهاي جوانان از جمله  اين فرصت ها محسوب مي شود. وي، گسترش كمي و كيفي بخش غيردولتي و افزايش تاثير آن در نظام اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي كشور، جايگاه مناسب نظام كارآفريني در عرصه  اشتغال و كاريابي جوانان، بهره مندي از جوانان به عنوان توسعه  منابع انساني پايدار را از ديگر موارد مهم در اين عرصه عنوان كرد.
عبادي درباره  تهديد هايي كه در اين عرصه  وجود دارد گفت: عدم بهره گيري مناسب از IT و ظرفيت هاي موجود در جوانان، ترويج ايده  مصرف كنندگي فناوري اطلاعات در بين  جوانان، تاخير سن شكل گيري هويت تثبيت يافته، مستعد بودن جوانان در پذيرش فرهنگ هاي غالب و مهاجرت نخبگان و متخصصان حوزه  فناوري اطلاعات به دليل نبود زيرساخت هاي مناسب در عرصه  IT از جمله  اين تهديدها به شمار مي رود.
رئيس سازمان ملي جوانان، تاثير عميق IT در ارزش هاي فرهنگي و ديني جامعه، بويژه در قشر جوان را از جمله چالش هاي موجود در اين عرصه عنوان كرد و اظهار داشت: افزايش سطح دانش و مهارت هاي تخصصي جوانان از طريق اجراي برنامه هاي ملي و منطقه اي، توانمندسازي جوانان در زمينه  IT، توانمندسازي بخش غيردولتي در حوزه  IT، تقويت شبكه هاي تخصصي جوانان در زمينه  IT، بومي سازي IT متناسب با ارزش هاي ديني و ملي و تقويت برنامه هاي توليد محتوا در فضاي مجازي متناسب با معيارهاي ديني و ملي از جمله راهكارهاي موجود براي مقابله با اين تهديدهاست.
عبادي درمورد اقدامات سازمان ملي جوانان در حوزه  IT گفت: برنامه  جنبش سوادآموزي رايانه اي ICDL، برنامه  توسعه  منابع انساني و اشتغال ملي براساس ICT، ايجاد شبكه  ملي اطلاع رساني جوانان، برگزاري جشنواره  وبلاگ نويسي، تدوين سند راهبردي IT در حوزه  جوانان و حمايت در ايجاد شبكه هاي تخصصي IT متشكل از سازمان هاي غيردولتي جوانان را از جمله  اين اقدامات است. وي گفت: پيش بيني مي شود سند راهبردي درحوزه  جوانان بر اساس اهداف برنامه  چهارم توسعه را تدوين كنيم و به نظر مي آيد با برنامه هاي انجام شده جهت گيري و سياست اصلي ما و مجموعه  دولتي بتوانيم نقش بسترساز و زمينه ساز را داشته باشيم.
وي گفت: در كشوري زندگي مي كنيم كه اكثريت جمعيت آن را جوانان با ميانه  سني ۵/۲۲ سال تشكيل داده اند.

افراد تحت تكفل سربازان بيمه مي شوند
مهر: مدير مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح ضمن اشاره به ضرورت وجود طرح بيمه عائله تحت تكفل مشمولان از احتمال صددرصدي تصويب اين طرح خبر داد .
سردار موسي كمالي با اشاره به اينكه طرح مزبور درراستاي قوانين پيش مي رود و هيچ گونه اشكالي مبني بر عدم تصويب آن وجود ندارد ، گفت : اين طرح تنها شامل آن دسته از مشمولين مي باشد كه والدين و يا همسرو فرزنداني تحت تكفل داشته باشند و درحال حاضر آيين نامه آن به منظور تصويب درهيات دولت تهيه و در حال بررسي است .
وي افزود : درحال حاضر تمامي مشمولان نظام وظيفه تحت پوشش بيمه درماني اجباري هستند واز طريق نيروهاي مسلح مانند ساير كاركنان اين نهاد با آنها رفتار مي شود .
همچنين سردار كمالي شرايط بيمه درماني سربازان نظام وظيفه را طبق ضوابط خاص دانست وتأكيد كرد : درشرايطي كه نياز به بستري افراد باشد بيمار در مراكز درماني نيروهاي مسلح و درشرايطي كه دسترسي به اين بيمارستان ها فراهم نباشد مي توانند در بيمارستان هاي دولتي ودرنهايت دربخش خصوصي پذيرفته شوند با اين شرط كه فوراً به سازمان محل خدمت فرد گزارش داده شود .
وي شرايط بيمارستان هاي دولتي را همانند ساير بيمه شدگان ومراكز درماني نيروهاي مسلح را مطابق تعرفه هاي موجود اعلام كرد و درخصوص بيمه حوادث مشمولان به وجود ضوابط و قوانين خاص اشاره كرده و گفت : درصورتي كه فرد حين خدمت دچار مصدوميت شود پرداخت خسارات وارده برعهده سازمان محل خدمت فرد و درشرايطي كه خارج از محل خدمت سانحه اي موجب وارد آمدن آسيب به فرد مشمول شود سازمان مربوطه هيچ گونه مسووليتي درقبال وي برعهده نخواهد داشت .
سردار كمالي همچنين با اشاره به عدم وجود قانون كلي مبني بر اجباري بودن بيمه عمر مشمولان خاطرنشان كرد: برخي سازمان ها همچون ارتش و سپاه براساس توافقات انجام شده افراد را تحت پوشش بيمه عمر قرار مي دهند .
مدير مشمولين ستاد نيروهاي مسلح نسبت به فراخوان مشمولين سال ۶۵ تاكيد كرد و گفت : اين افراد در سال ۸۴ به خدمت فراخوانده مي شوند و بايد به منظور تعيين تكليف خود و درصورت نبودن موانع به خدمت اعزام مي شوند اما متولدين سال ۶۶ تنها جهت تعيين وضعيت بايد خودرا در سال آينده به ستاد مزبور معرفي كنند.

زندگي
اقتصاد
اجتماعي
سياست
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |