چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۳
طرح نظرسنجي از جوانان تهراني درباره نيازها، دغدغه ها و فرصت هاي آنان
جوانان تهران درباره خود چه مي گويند؟
010689.jpg
براساس آمار اعلام شده از سوي سازمان ملي جوانان، در حال حاضر ۵/۲۲ ميليون نفر جوان در كشور وجود دارد كه پيش بيني مي شود در سال ۱۳۸۵ اين رقم به ۵/۲۴ ميليون نفر برسد كه از اين تعداد ۸ ميليون جوان در حوزه آموزش و پرورش،  يك ميليون و ۶۰۰ هزار نفر در حوزه دانشگاهي، ۳۴۵ هزار نفر در حوزه هاي علميه، بيش از يك ميليون نفر در حوزه نظام وظيفه، ۶ ميليون نفر شاغل، ۲ ميليون نفر بيكار، ۵ ميليون نفر خانه دار و يك ميليون نفر جزو گروه هاي آسيب ديدگان كشور مي باشند.
براساس اين آمار، رشد ۳۳ درصدي جمعيت جوان كشور، پديده دوره جواني را در ايران شكل داده است و نيازهاي طبيعي كنوني جوانان كشور به دليل بروز مسائل متعدد اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و ... در قالب مطالبات اجتماعي ظاهر شده و اين موضوع زمينه ساز بروز چالش هاي مهمي در بين جوانان شده است.
رئيس سازمان ملي جوانان و مشاور رئيس جمهوري چندي پيش در اين باره اظهار داشت: در شرايط امروز عمق تحولات حوزه جواني و پيچيدگي مسائل جوانان فاصله معناداري بين انتظارات آنان با عملكردها ايجاد كرده است كه بايد با واقع بيني و ارائه تصويري روشن و بر مبناي مطالبات، از عمق اين فاصله ها كاست.
ظرفيت هاي بدون استفاده مانده در حوزه جوانان نيازمند هماهنگي بين بخشي دستگاه هاي متعدد تصميم گير است.
يك كارشناس جامعه شناسي نيز با تأكيد بر توجه به سياستگذاري هاي كلي اجتماعي در اين باره مي گويد:  طبيعت جواني، زيبايي، نشاط، شادي،  هيجان و ... است. به اين دليل مسئولان ذيربط بايد پاسخ بدهند كه تا چه اندازه براي درك اين واژگان برنامه ريزي اصولي كرده اند.
براي جوانان بايد «برنامه ريزي جوان» كرد و فضا را براي بروز خلاقيت هاي اين سنين با ارزش ايجاد كرد و نبايد فراموش كرد كه جوانان فرصت ها و سرمايه يك جامعه محسوب مي شوند نه يك تهديد و يا بدهي!
جامعه امروز ما به ويژه در حوزه جوانان بيش از هر زمان ديگري نيازمند اميد، است و عدم توجه به نيازهاي جوانان منجر به ياس، افسردگي و مشكلات بغرنج تري براي آنان مي شود.
آمار منتشر شده ديگري نيز چنين تصوير داده است كه ۱۲ درصد جمعيت بيكار كشور را فارغ التحصيلان دانشگاهي تشكيل مي دهند و مشكل بيكاري اين گروه از جوانان، به ويژه  جدي تر از ساير گروه هاي مشابه است!
از ديگر سو موضوع ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج در بين جوانان به دليل وجود مسائل اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي نيز از جمله مسائلي است كه نه تنها جوان امروز را در اين فرايند دچار چالش كرده است بلكه خانواده و متعاقب آن جامعه نيز درگير شده است.
روزي جواني مي گفت: مي روم ازدواج كنم، مي گويند مسكن داري و مي روم مسكن تهيه كنم، مي گويند ازدواج كرده اي؟!
قصه جوانان و جواني كردن آنان، كلافي است كه سر دراز دارد و هر مسئله آن در موضوع و مسئله ديگري بافته و تافته شده است!
به هر تقدير گروه پژوهش همشهري فارغ از هرگونه تحليل جامعه شناختي، روان شناختي و يا آسيب شناختي، مستقيم به سراغ ۱۰۰ نفر از جوانان تهراني رفته است و با آنان رودررو به گفت وشنود نشسته است.
جوانان مورد پرسش در اين طرح نظرسنجي ۱۷ تا ۲۹ ساله و مجرد هستند كه ۵۰ درصد آنان دختر و ۵۰ درصد نيز پسر مي باشند. اين جوانان به صورت اتفاقي و تصادفي در ۸ نقطه از تهران شامل ميادين تجريش، هفت حوض نارمك، انقلاب، ولي عصر، جمهوري، هفت تير، صادقيه و ميدان بهمن انتخاب شده اند.
در اين پرسش و پاسخ ها، اشتياق و صراحت جوانان در بازگويي مسائل شان، گذشته، حال و آينده آنها، قابل توجه و تعمق مي باشد.
در اين طرح نظرسنجي پرسشگران گروه پژوهش همشهري، درباره اهميت داشتن تحصيلات دانشگاهي، شغل، مسكن، ازدواج،  پول و سرمايه، خودرو، تلفن همراه، كامپيوتر و غيره از جوانان پرسش كرده اند.
همچنين جوانان در اين طرح نظرسنجي درباره عوامل مؤثر در جذب آنها به سوي مواد مخدر، دغدغه هاي فعلي زندگي شان، فرصت ها و نيازهاي فعلي خود توضيح داده اند.
جوانان پاسخگو ارزيابي خودشان را در مورد ميزان موفقيت هايشان و موانع آن و نيز مفاهيم پررنگ در زندگي فعلي شان شامل عشق، ترس، ايمان، يأس،  اميد، افسردگي، خستگي، اراده و غيره اظهار داشته اند.
شايد مجموع اين پرسش و پاسخ ها، تصويري روشن و رودررو با بخش كوچكي از جامعه بزرگ جوانان كشور باشد و بتواند بخشي از مسائل جوانان را بدون واسطه به مسئولان ذيربط منتقل سازد، تا چه حاصل افتد!
نتايج اين طرح  نظرسنجي را در پي مي خوانيد:
010692.jpg
جنس و سن
از ميان ۱۰۰ جوان مجرد ۱۷ تا ۲۹ ساله پاسخگو به گروه پژوهش همشهري معادل ۵۰ درصد آنان دختر و ۵۰ درصد پسر مي باشند.
حداقل سن پاسخگويان ۱۷ سال و حداكثر سن ۲۹ سال مي باشد.
بر اين اساس معادل ۵۶ درصد پاسخگويان از ۱۷ تا ۲۰ سال سن دارند. ۱۰ درصد ۲۱ ساله، ۷ درصد ۲۲ساله، ۶ درصد ۲۳ ساله، ۶ درصد ۲۴ ساله، ۶ درصد ۲۵ ساله، ۳ درصد ۲۷ ساله، ۲ درصد ۲۸ ساله و ۲ درصد نيز ۲۹ ساله مي باشند.
سطح تحصيلات
از ۱۰۰ نفر جوان پاسخگو به گروه پرسشگري همشهري، معادل ۴ درصد داراي مدرك سيكل مي باشند و معادل ۱۲ درصد در مقطع پيش دانشگاهي تحصيل مي كنند. ۵۰ درصد ديپلم،  ۵ درصد فوق ديپلم، ۲۱ درصد كارشناس، ۷ درصد دانشجو و يك درصد در سطح دكتري مي باشند.
بر اين اساس و از ميان پاسخگويان، سطح تحصيل دختران از ديپلم به بالا مي باشد و در مجموع ۸۹ درصد دختران پاسخگو در مقاطع تحصيلي بالاتر از ديپلم و فوق ديپلم بوده و ۴ درصد آنان نيز دانشجو مي باشند.
شغل
از ميان جوانان پاسخگو، معادل ۲۹ درصد بيكار مي باشند كه از اين ميان ۷/۵۱ درصد آنها دختر و ۳/۴۸ درصدشان پسر مي باشند.
يك درصد پاسخگويان فرهنگي و دبير (دختر) و ۶ درصد كارمند بوده كه ۷/۶۶ درصد آنها دختر و ۳/۳۳ درصدشان پسر مي باشند.
۱۴ درصد آنان داراي شغل آزاد، يك درصد پزشك (پسر) و يك درصد مهندس(پسر)، ۳ درصد حسابدار، ۴۱ درصد محصل و دانشجو (كه معادل ۳/۴۶ درصد آنان پسر و ۷/۵۳ درصد دختر مي باشند.) و ۴ درصد نيز سرباز هستند.
داشتن تحصيلات دانشگاهي تا چه حد برايتان
مهم است؟
۵۹ درصد پاسخگويان گفته اند كه داشتن تحصيلات دانشگاهي برايشان خيلي مهم است كه ازاين ميان ۳/۵۹ درصد دختر و ۷/۴۰ درصد پسر مي باشند.
معادل ۸ درصد نيز اين موضوع را مهم مي دانند كه بين دختران و پسران نسبت آراء مساوي مي باشد. معادل ۱۷ درصد نيز آن را تا حدي مهم ارزيابي كرده اند كه ۷/۶۴ درصد پسر۷/۳۵ درصد دختر مي باشند.
معادل ۱۱ درصد جوانان نيز تحصيلات دانشگاهي را مهم نمي دانند كه از اين رقم ۷/۷۲ درصدشان پسر و ۳/۲۷ درصدشان دختر مي باشند و ۵ درصد آنان نيز تحصيلات دانشگاهي را اصلاً مهم نمي دانند كه از اين ميان ۶۰درصد پسر و ۴۰ درصد دختر مي باشند.
براين اساس مي توان چنين جمع بندي كرد كه در مجموع تحصيلات دانشگاهي براي ۸۴ درصد دختران و پسران جوان مجرد از تا حدي مهم تا خيلي مهم مي باشد كه اين نسبت در ميان دختران كمي بيشتر از پسران مي باشد.
داشتن يك شغل خوب تا چه حد برايتان مهم است؟
در مجموع ۹۲ درصد پاسخگويان دختر و پسر خواهان يك شغل خوب مي باشند و اين موضوع برايشان خيلي مهم است و نسبت آراء دختران و پسران در اين خصوص مساوي است.
۵ درصد آنان نيز داشتن يك شغل خوب را مهم مي دانند كه ۶۰ درصد آنان دختر و ۴۰ درصد پسر مي باشند.
فقط معادل ۳ درصد پاسخگويان داشتن يك شغل خوب را تا حدي مهم عنوان كرده اند كه ۷/۶۶ درصدشان پسر و ۳/۳۳ درصدشان دختر مي باشند.
010695.jpg
ازدواج در زندگي شما تا چه حد اهميت دارد؟
معادل ۱۵ درصد جوانان پاسخگو در اين نظرسنجي، ازدواج برايشان خيلي مهم است كه از اين ميان ۷/۴۶ درصد پسر و ۳/۵۳ درصدشان دختر مي باشند.
معادل ۱۰ درصد نيز ازدواج برايشان مهم است كه نسبت آراي دختر و پسر در اين مورد مساوي است.
۲۴ درصد پاسخگويان نيز ازدواج برايشان تا حدي مهم است كه ۸/۴۳ درصدشان دختر و ۲/۵۶ درصدشان پسر مي باشند.
در مقابل ۱۶ درصد جوانان پاسخگو ازدواج برايشان مهم نيست كه ۳/۵۶ درصدشان پسر و ۸/۴۳ درصدشان دختر مي باشند. ۳۲ درصد آنان نيز ازدواج اصلاً برايشان مهم نيست كه ۵/۶۲ درصد آنها پسر و ۵/۳۷ درصد آنها دختر مي باشند. معادل ۳ درصد دختران نيز اصلاً به ازدواج فكر هم نمي كنند!
بر اين اساس در مجموع ۵۱ درصد جوانان دختر و پسر به موضوع ازدواج يا اصلاً فكر نمي كنند و يا اين موضوع برايشان اهميتي ندارد!
فكر مي كنيد با ازدواج مسائلتان حل شود؟
فقط معادل ۱۷ درصد پاسخگويان گفته اند كه با ازدواج مسائلشان حل مي شود كه ۶/۷۰ درصد آنها پسر و ۴/۲۹درصد آنها دختر مي باشند.
در مقابل معادل ۸۳ درصد آنها گفته اند كه با ازدواج مسائلشان حل نمي شود كه از اين ميان ۸/۴۵درصد پسر و ۲/۵۴ درصد دختر مي باشند.
مسكن در زندگي آينده شما تا چه حد مهم است؟
۸۲درصد جوانان پاسخگو نقش مسكن را در زندگي آينده خود خيلي مهم ذكر كرده اند كه جالب است ۴/۵۲ درصد آنها دختر و ۶/۴۷ درصد آنها پسر مي باشند!
معادل ۱۰ درصد نيز نقش مسكن را مهم ذكر كرده اند كه ۸۰ درصد آنها پسر و ۲۰ درصد آنها دختر مي باشند.
معادل ۶ درصد پاسخگويان نيز نقش مسكن را تا حدي مهم عنوان كرده اند كه از اين ميان ۷/۶۶ درصد آنها دختر و ۳/۳۳ درصد پسر مي باشند. فقط معادل ۲ درصد پاسخگويان گفته اند كه مسكن در آينده برايشان مهم نيست!
در مجموع در ميان نظرات دختران و پسران پاسخگو، اهميت نقش مسكن در آينده مساوي است.
داشتن سرمايه، پول، خودرو، موبايل، كامپيوتر چقدر مهم است؟
معادل ۷۷ درصد پاسخ گويان داشتن پول و سرمايه، خودرو، موبايل، كامپيوتر و غيره را خيلي مهم ذكر كرده اند كه ۹/۵۱ درصد آنان پسر و ۱/۴۸ درصد آنان دختر مي باشند.
۸ درصد نيز اين عوامل را مهم ذكر كرده اند كه نسبت آن در ميان دختران و پسران مساوي است.
معادل ۱۴ درصد نيز اين عوامل را تا حدي مهم ارزيابي كرده اند كه ۷/۳۵ درصد آنان پسر مي باشند.
فقط يك درصد (پسر) اين عوامل را غيرمهم تلقي كرده اند.
براين اساس ۹۹ درصد پاسخگويان علاقه مند به داشتن سرمايه و پول، خودرو، موبايل، كامپيوتر و... مي باشند و اين عوامل را در زندگي خود ضروري ارزيابي مي كنند.
010686.jpg
مهمترين عامل كه موجب جذب جوانان به سوي مواد مخدر مي شود، چيست؟
معادل ۲۰ درصد پاسخگويان بي هدفي و بي انگيزگي، خلأفكري و نااميدي را از عوامل مهم جذب جوان به سوي اعتياد ذكر كرده اند.
معادل ۳۲ درصد نيز بيكاري را از مهمترين عوامل جذب جوانان به سوي اعتياد عنوان كرده اند.
۷ درصد آنان نيز رفاه بيش از حد و يا نداشتن تفريح هاي مناسب را عامل جذب اعتياد ذكر كرده اند.
معادل ۲ درصد نيز گفته اند كه اعتياد يك تجربه جديد براي جوان تلقي مي شود!
۷ درصد جوانان پاسخگو هم گفته اند كه دوستان ناباب عامل جذب به اعتياد مي باشند و ۵ درصد آنان هم گفته اند براي مطرح شدن، اعتياد مؤثر است!
يك درصد نيز اظهار داشته اند كه ناآگاهي در اين موضوع مؤثر است و ۶ درصد نيز فشارهاي روحي- رواني ناشي از اجتماع را عامل جذب جوان به اعتياد عنوان كرده اند.
۲۳ درصد جوانان پاسخگو گفته اند بي توجهي خانواده ها و مشكلات دروني خانواده  و كمبود محبت از سوي خانواده عامل اعتياد جوان است.
يك درصد نيز آزاديهاي زياد از سوي خانواده ها، يك درصد فقر و يك درصد نيز عدم ايمان قلبي را عوامل مؤثر در اعتياد جوانان ذكر كرده اند.
مهمترين دغدغه فعلي شما چيست؟
در مجموع معادل ۳۵ درصد پاسخگويان قبولي در كنكور و ادامه تحصيل و يا اتمام تحصيل را مهم ترين دغدغه خود ذكر كرده اند كه ۷/۶۴ درصد آنان دختر و ۳/۳۵ درصد پسر مي باشند.
معادل ۲۱ درصد نيز گفته اند داشتن شغل مهمترين دغدغه فعلي آنهاست كه ۴/۵۲ درصد آنها پسر و ۶/۴۷ درصد آنها دختر هستند.
معادل ۸ درصد نيز گفته اند داشتن پول و سرمايه اصلي ترين دغدغه فعلي آنهاست. ۶ درصد نيز داشتن مسكن مجردي را دغدغه فعلي خود ذكر كرده اند.
همچنين ۴ درصد سربازي را مهمترين دغدغه امروز خود ذكر كرده اند و ۲ درصد دوري از شخصي كه دوستش دارند را دغدغه امروز خود عنوان كرده اند.
۲ درصد آنها نيز اتمام تحصيل و گرفتن ديپلم را دغدغه خود ذكر كرده اند.
در مجموع ۲ درصد بدهكاري، يك درصد استخدام رسمي، ۲ درصد ازدواج، ۲ درصد ترس از آينده، يك درصد تحصيل در شهرستان و دوري از خانواده، يك درصد گرفتن ويزا و مهاجرت، يك درصد بي برنامگي و يك درصد نيز از دست دادن پدر را مهم ترين دغدغه فعلي خود ذكر كرده اند.
فقط ۴ درصد جوانان پاسخگو گفته اند كه فعلاً هيچ دغدغه اي ندارند!
مهمترين فرصت زندگي فعلي شما چيست؟
معادل ۴ درصد جوانان پاسخگو (پسر) گفته اند پيدا كردن يك همسر خوب براي آينده و يا آشنايي با شخص مناسب براي زندگي آينده در حال حاضر مهمترين فرصت زندگي آنهاست.
معادل ۲۵ درصد آنان گفته اند هيچ فرصت مهمي در شرايط حاضر در زندگي خود ندارند! كه ۵۶ درصد آنان پسر مي باشند.
۴ درصد آنها عنوان كرده اند كه وجود يك معلم خوب مهمترين فرصت زندگي آنهاست.
۱۵ درصد نيز گفته اند وجود يك دوست خوب از ميان اعضاي خانواده مهمترين فرصت زندگي آنهاست.
معادل ۳ درصد نيز گفته اند معافي از خدمت مهمترين فرصت زندگي فعلي آنهاست.
۷ درصد پاسخگويان نيز ذكركرده اند وجود محيطي آرام در خانواده مهمترين فرصت زندگي آنهاست و ۶ درصد نيز گفته اند قبولي در المپياد ها و انتخاب رشته مناسب تحصيلي مهمترين فرصت آنهاست.
معادل ۸ درصد هم گفته اند داشتن شغل مهمترين فرصت زندگي آنهاست و ۲۰ درصد نيز قبولي در دانشگاه را مهمترين فرصت زندگي خود مي  دانند كه ۷۵ درصد آنها دختر مي باشند.
۲ درصد ارتقاي شغلي، ۳ درصد گرفتن اقامت در ساير كشورها، يك درصد ايمان به خدا و اراده و ۲ درصد نيز داشتن سلامتي را از مهمترين فرصت هاي زندگي خود ياد كرده اند.
010698.jpg
مهمترين نياز فعلي شما چيست؟
معادل ۱۳ درصد جوانان پاسخگو گفته اند كه آرامش و فكر راحت مهمترين نياز فعلي آنهاست كه از اين ميان ۵/۶۱ درصدشان دختر مي باشند. در مقابل ۴۵ درصد آنان گفته اند پول مهمترين نياز فعلي آنهاست كه ۴/۶۴ درصد آنها پسر و ۶/۳۵ درصد آنها دختر مي باشند.
۳ درصد معافي از خدمت را مهمترين نياز فعلي خود مي دانند و ۴ درصد قبولي در دانشگاه را مهمترين نياز خود مي دانند و دختران در اين ميان مشتاق تر و بيشتر از پسران هستند.
معادل ۱۴ درصد هيچ نيازي را احساس نمي كنند كه ۲۵ درصدشان پسر و ۷۵ درصدشان دختر مي باشند.
۳ درصد نيز درس و اطلاعات عمومي را مهمترين نياز فعلي خود ذكر كرده اند.
۴ درصد مسكن، ۴ درصد محبت، يك درصد استراحت، يك درصد خودرو، ۲ درصد شغل، يك درصد شهرت، ۲ درصد داشتن دوست خوب، ۲ درصد پايان تحصيل و يك درصد كسب تخصص حرفه اي را از مهمترين نيازهاي خود ذكر كرده اند. در مجموع در ميان دختران نياز به آرامش، پول، قبولي در دانشگاه، اتمام درس، مسكن و استقلال اقتصادي، محبت و شغل نقش بيشتري در اين گروه از پاسخ گويان داشته است.
آيا خود را شخص موفقي ارزيابي مي كنيد؟
معادل ۲۷ درصد پاسخگويان خود را شخص موفقي ارزيابي مي كنند، كه از اين ميان ۱/۴۸ درصد پسر و ۹/۵۱ درصد دختر مي باشند.
معادل ۶۷ درصد نيز خود را تا حدي موفق ارزيابي مي كنند كه ۳/۴۹ درصد آنها دختر و ۷/۵۰ درصد آنها پسر هستند.
فقط ۶ درصد آنها خود را ناموفق ارزيابي كرده اند كه نسبت آراء دختران و پسران مساوي است.
چرا خود را شخص ناموفقي مي دانيد؟
از ميان ۶ درصدي كه خود را ناموفق ذكر كرده اند معادل ۲ درصدشان گفته اند كه زندگي راحت ندارند و اين دليل ناموفقي آنهاست. معادل يك درصد نيز تلاش هاي خود را بي نتيجه مي بينند. معادل ۲ درصد نيز نداشتن شغل و تحصيل خوب را عامل ناموفقي خود ذكر كرده اند. يك درصد نيز نداشتن شانس و عدم اعتماد به نفس را عامل ناموفقي خود مي دانند.
پشتكار و اراده و تلاش تا چه حد در ميزان موقعيت مؤثر است؟
۹۲ درصد پاسخگويان گفته اند كه داشتن پشتكار و اراده و تلاش در ميزان موفقيت خيلي اثر گذار است كه ۹/۴۸ درصد آنها پسر و ۱/۵۱ درصد آنها دختر مي باشند.
معادل ۴ درصد نيز اين عامل را مهم و اثرگذار ذكر كرده اند و ۴ درصد نيز آن را تا حدي مهم ذكر كرده اند.
كدام يك از مفاهيم زير در زندگي فعلي تان نقش مهم تري دارد؟
معادل ۱۷درصد پاسخگويان جوان، نقش عشق را در زندگي فعلي خود اصلي تر عنوان كرده اند كه نسبت دختران و پسران مساوي است.
معادل ۲درصد ترس، معادل ۳۰ درصد ايمان، (دختران بيشتر از پسران) معادل ۵ درصد افسردگي، (پسران بيش از دختران) معادل ۲۱ درصد اراده و تلاش، معادل ۲ درصد خستگي (پسران) معادل ۲ درصد نااميدي (دختران و پسران مساوي) و معادل ۲۱ درصد نيز اميد (پسران بيشتر از دختران) را از مفاهيم پررنگ زندگي فعلي خود ياد كرده اند.
در مجموع مفاهيم عشق، ايمان، اراده و اميد در بين جوانان پاسخگو از نقش پررنگتري برخوردار است.
با وقوع يك تغيير در زندگي خود، چگونه عمل مي كنيد؟
معادل ۳۵ درصد پاسخگويان جوان گفته اند كه خودم را با تغييرات منطبق مي كنم، كه نسبت پسران ۵۶ درصد و دختران ۴۴درصد مي باشد.
معادل ۶۲ درصد نيز گفته اند تلاش خودم را مي كنم و نتيجه آن در دست من نيست كه دختران بيش از پسران به اين موضوع پايبندند.
فقط معادل ۳ درصد گفته اندكه با وقوع تغييرات غيرمنتظره، دچار نااميدي و يأس مي شوند كه نسبت دختران از پسران بيشتر است.
010683.jpg
براي حل مسائل تان كدام نقش ها مؤثر است؟
معادل ۵۷ درصد جوانان پاسخگو براي حل مسائلشان نقش خود و تلاش شان را مؤثرتر ذكر كرده اند كه از اين ميان ۸/۵۱ درصد پسر و ۲/۴۸ درصد دختر هستند.
معادل ۲ درصد نيز در كنار نقش خود، نقش هاي رابطه و پارتي و اجتماع را نيز مؤثر ذكر كرده اند.
معادل ۱۹ درصد نقش والدين را در حل مسائلشان مهمتر و مؤثرتر ذكر كرده اند كه از اين ميان ۸/۳۶ درصد پسر و ۲/۶۳ درصد دختر هستند.
معادل ۴درصد نيز نقش نزديكان و پارتي را مهم عنوان كرده اند.
يك درصد فقط پارتي و رابطه را و يك درصد نيز فرصت هاي اجتماعي را مهم ذكر كرده اند. ۱۶ درصد نيز همه موارد بالا را در حل مسائل خود مهم ذكر كرده اند.
اوقات فراغت خود را چگونه مي گذرانيد؟
۱۵ درصد جوانان مجرد پاسخگو گفته اند اوقات فراغت خود را با دوستان و همكلاسي هاي خود مي گذرانند.معادل ۱۲ درصد به سينما، كوه، پارك و غيره مي روند. معادل ۱۳ درصد با كامپيوتر و سايت گردي و چت وقت خود را مي گذرانند.
۷/۸ درصد آنها با كارها و فعاليتهاي هنري مثل موسيقي، نقاشي و غيره وقت خود را پر مي كنند.
معادل ۸/۱۴ درصد آنان اوقات فراغت خود را صرف مطالعه آزاد مي كنند و معادل ۱۴درصد نيز در كنار خانواده به مهماني و يا تفريح مي روند. ۵/۱۳درصد آنان ورزش مي كنند و ۵درصد در پاي تلويزيون وقت خود را مي گذرانند و ۴درصد نيز فقط فكر مي كنند و يا اوقات فراغت ندارند.

نظر سنجي
خريد شب سال نو
گروه پژوهش موضوع آخرين هفته كاري خود را از سال ۱۳۸۳ به خريد شب سال نو و سالي كه گذشت، اختصاص داده است. به ما تلفن بزنيد و به پرسش هاي ما پاسخ بگوئيد:
۱- آِيا براي سال نو خريد مي كنيد؟
۲- در صورت بله تا چه حدي از عهده مخارج خريد سال نو برمي آئيد؟
۳- ميزان هزينه هاي شما براي سال نو چقدر است؟
۴- تا چه حد خريد سال نو براي شما و خانواده تان مهم است؟
۵- آيا برنامه سفر نوروزي هم داريد؟
۶- در سالي كه گذشت مهمترين هدف زندگي شما چه بود؟
۷- آيا به آن هدف رسيديد؟
۸- اگر نه دليل آن چه بود؟
۹- مهمترين برنامه شما در سال آينده چيست؟
۱۰- فكر مي كنيد چقدر به آن هدف دست يابيد؟
تلفن: ۲۰۲۱۱۳۰

پژوهش
اجراي طرح هاي نظر سنجي
مركز مطالعات و تحقيقات همشهري، در ادامه گسترش برنامه هاي پژوهشي و نظرسنجي هاي برون سازماني خود، آماده تهيه و اجراي طرح هاي پيشنهادي كليه سازمانها، شركتها و ارگانهاي مختلف است.
درخواست كنندگان مي توانند با تلفن ۲۰۲۱۱۱۶ تماس بگيرند.

اطلاع رساني پزشكي در گفت وگو با دكتر ملك منصور اقصي
يك تيتر كهنه داروي سرطان كشف شد
امروزه با توسعه علم  اطلاع رساني و نقش اين مقوله در ارتقاي ساير علوم و ابعاد زندگي انسان ها، متخصصان هريك از شاخه هاي علمي مي كوشند تا با بهره گيري از اين ابزار قدرتمند، به اهداف خود هرچه بيشتر و بهتر جامه عمل پوشانند. آنچه در پي مي  آيد نگاهي است به نقاط قوت و ضعف اطلاع رساني پزشكي در كشورمان كه در گفت وگو با دكتر ملك منصور اقصي، متخصص زنان و نازايي و سردبير نشريه «زنان امروز» انجام داده ايم.
010659.jpg
مريم پاپي
* اكنون اطلاع رساني علمي، به خصوص در زمينه مسايل پزشكي در كشور ما بسيار شايع شده است. اما هنوز چارچوب مشخصي براي موضوعاتي كه بايد مطرح شوند و روشي براي اثبات ادعاي افرادي كه مدعي روش هاي علمي جديد و كشفيات تازه هستند، وجود ندارد. از ميان مسايل پزشكي براي چه موضوعاتي بايد از طريق رسانه ها اطلاع رساني صورت بگيرد؟
- مسايل علمي پزشكي به دو شكل كلي مطرح مي شود. يكي به شكل علمي خالص براي متخصصان، كه در نشريات تخصصي چاپ مي شوند. امروزه در اين مورد، اين موضوع چارچوب هاي بسيار مشخصي پذيرفته شده است. يعني اگر به فرض كسي كار جديدي انجام دهد يا روي دارويي مطالعه كند، اگر بخواهد براي يك مجله علمي معتبر دنيا بفرستد، آن مجله چارچوب خيلي روشن و تعريف شده اي براي اين كار دارد. اين كار با يك توافق عمومي انجام شده است. مجلات معتبر علمي دنيا در نشست هاي مختلف از جمله نشست سال ۱۹۷۹ در ونكوور كانادا به توافق رسيده اند كه مطالب علمي كه گزارش مي شوند، بايد داراي چه ويژگي هايي باشند. مثلاً نمي توان چيزي را در طرح موضوع مبهم گذاشت. نويسنده مطلب بايد طوري روش علمي خود را تشريح كند كه هر خواننده متخصص بتواند آن را تكرار كند. در نتيجه نمي تواند برخي مسايل را در انحصار خود و پنهان نگه دارد.
اما همين مسايل به بيان ساده تر و در حجمي كمتر در نشريات عمومي براي همه مردم گفته مي شوند. كشورهاي پيشرفته دنيا براي اين موضوع هم چارچوب هايي قايلند، يعني نمي شود مسأله اي را به گونه اي مطرح كرد كه در مردم ايجاد وحشت يا اميد واهي كند، مثلاً گياهي پيدا شده كه سرطان را درمان مي كند يا يك تبليغ غيرمستقيم براي كسي يا كساني باشد. اين تبليغ ممكن است صرفاً سود مادي به همراه نداشته باشد. امكان دارد حيثيت معنوي هم بياورد. مثلاً طوري مسأله را مطرح كند كه خواسته يا ناخواسته وحشت ايجاد كند. صرفاً به اين دليل كه ژورناليسم حكم مي كند همه چيز را تبديل به يك مسأله پرهيجان كنيم و به عواقب آن هم كاري نداشته باشيم.
منتها بعضي اطلاعات كليدي و حساسيت زا هستند. من از ۴۰ سال پيش، يعني از زماني كه به ياد دارم، در نشريات مي خوانم كه داروي سرطان كشف شد. در صورتي كه اين حرف از بنيان غلط است. هريك از سرطان ها دلايل مختلفي دارند و كسي به دنبال اين موضوع نخواهد رفت كه يك دارو براي درمان همه آنها كشف كند. اما اين تيتر كهنه همچنان مورد استفاده قرار مي گيرد.
واقعاً تأسف آور است كه مثلاً در اوكراين يك نفر كاري انجام مي دهد كه مجامع علمي دنيا اهميتي به آن نمي دهند، ولي به دليل طرح ناقص موضوع در رسانه هاي ما موجب مي شود حتي افراد تحصيلكرده اي كه براي درمان به كشورهاي اروپايي رفته اند، به اميد اين خبر به اوكراين سفر كنند.
* با توجه به حساسيت مسايل پزشكي براي سلامت و حيات انسان ها، عواقب اين اطلاع رساني نادرست براي جامعه چيست؟
- فرض كنيم يك موفقيت پزشكي را به گونه اي مطرح كنيم كه مردم فكر كنند همين حالا در همه جا امكان اين نوع درمان وجود دارد. يا اين كه مريضي را بيهوش كردند و فوت كرده. مطبوعات طوري مطرح كنند كه دارو خراب يا بد بوده. نتيجه اين مي شود كه آن بيمارستان يا پزشكان صدمه عجيبي بخورند و تا مدت ها مريض ها راضي نمي شوند كه بيهوش شوند. من بيماري داشتم كه ايراني نبود و به عمل بسيار ساده اي نياز داشت،  به دليل همين تصوير ناخوشايند، براي عمل به كشور سوئيس رفت.
* براي پيشگيري از بروز چنين مسايلي چه بايد كرد؟
- كسي كه مي خواهد راجع به اين مسايل بنويسد، بايد بداند كه يك دارو آن هم يك داروي مثلاً بيهوشي براي اين كه وارد چرخه مصرف در دنيا شود، چه روند پيچيده اي را طي مي كند. چيزي حدود ۱۵ سال مطالعه و تحقيق انجام مي شود تا اين دارو وارد چرخه مصرف دنيا شود. دهها سازمان و ارگان مختلف در كشورهاي پيشرفته آن را بارها چك مي كنند. مثلاً سازمان غذا و داروي آمريكا وقتي مي خواهد اجازه دهد دارويي براي بيهوشي استفاده شود، هياتي شامل ۲۰-۳۰ نفر از متخصصان اين رشته از تمام آمريكا دعوت مي شوند. بعد شركتي كه مي خواهد دارويش را ثبت كند، پرونده گزارش عملكردي حدود ۴-۵ هزار صفحه ارايه مي كند و در صورت قانع شدن اين گروه متخصص، اجازه ورود دارو به بازار داده مي شود.
من كاري به كم و كيف اتفاقي كه براي آن بيمارستان افتاده است ندارم، فقط مي خواهم اين را بگويم كه خيلي ساده نسبت هاي غلط را نبايد به يك داروي بسيار با ارزش داد.
* اين اتفاقات در كشور ما زياد مي افتد. به نظر شما رسانه ها چه كمبودهايي دارند؟
- اين اتفاقات در تمام دنيا مي افتد، منتها ما بيشتر با چنين مشكلي مواجه هستيم. بخش علمي روزنامه بايد مشاوراني داشته باشد تا ادعاهاي مردم را بررسي كند. بعد هم سريع قضاوت نكنند. علاوه بر اين محققان هم ادعاهايي نكنند كه موجب شود متخصصان از آن سوي دنيا بيايند و بپرسند كه شما چطور كاري را كه با وجود امكانات پيشرفته نمي توان انجام داد، به اين سادگي به انجام رسانده ايد؟
يك چارچوب هايي را بايد رعايت كرد كه بيشتر چارچوب هاي اخلاقي كار است تا چارچوب هاي مميزي . مثلاً بچه اي كه دو سر به دنيا مي آيد، ارزشي علمي براي كشور نيست كه عكس بزرگشان صفحه اول روزنامه چاپ شود، اين نشان دهنده ضعف است. سال هاست كه عمل جراحي دوقلوهاي به هم چسبيده در كشورهاي پيشرفته بر روي بيماران كشورهاي در حال توسعه انجام مي شود، چون خودشان اصلاً چنين مواردي ندارند. اين موضوع بايد زود تشخيص داده شود و حاملگي خاتمه داده شود. كسي كه اين خبر را مي دهد، با متخصصان آن رشته هم بايد مشورت كند.
بررسي قضايا از جوانب مختلف نياز به نيرو، وقت و كمي صبر دارد. حتي خبرهاي ترجمه شده هم گاه به نحوي منعكس مي شوند كه مفهوم ديگري از آن استنباط مي شود. اگر كسي گفته باشد قرص ضدبارداري سرطان سينه را كم نمي كند، به گونه اي منعكس مي شود كه زياد هم مي كند. مردم دچار وحشت مي شوند و ما از فرداي آن روز بايد وقت زيادي براي توضيح مطلب و توجيه مردم بگذاريم.
* بهانه اي براي طرح اين سؤال پيش آمد كه با توجه به وجود تكنولوژي تشخيص نواقص جسمي دوران جنيني در اكثر نقاط دنيا در كشورهاي پيشرفته چند درصد زايمان ها بچه هاي ناقص متولد مي شوند و در جهان سوم چقدر؟
- در آمارهاي جهاني اين است كه يك درصد افراد با نقص مادرزادي متولد مي شوند، ولي ما آمار خودمان را نداريم. به دست آوردن آن هم كار ساده اي نيست. در بسياري از موارد نقص دير تشخيص داده يا گزارش نمي شود. به طور منطقي با سيستم تشخيصي كشورهاي توسعه يافته بايد اين نقص ها در كشورهاي در حال توسعه بيشتر باشد.
* به همان بحث قبلي برگرديم. در اين شرايطي كه توصيف كرديد چه ميزان از خبرهاي علمي صحيح هستند؟
- در عمده خبرهاي علمي كه مي شنويم ترديداست. در همه آنها هم رسانه تقصير ندارد. گاهي اوقات هم متخصصان به اين موضوع توجه نمي كنند كه مخاطبان آنها مردم هستند نه دانشجويان پزشكي كه با واژگان پزشكي و مسأله درصد و احتمال در پزشكي شايد چندان آشنا نباشند.
* چه بايد كرد؟ من به عنوان يك فرد عادي چه طور بايد متوجه شوم كه يك خبر كامل نيست؟ آيا نبايد به اخبار اعتماد كرد؟
- راه جلب اعتماد مردم اين است كه رسانه به تدريج به مخاطب نشان دهد كه حرفش درست است. چرا نشرياتي مثل ساينس براي همه مردم دنيا اين قدر معتبر است؟ و چاپ يك مطلب در اين نشريه به عنوان سند و مدرك صحت يك ادعا شمرده مي شود؟ به اين دليل است كه ساينس در طول سال ها اثبات كرده كه در مورد مطالبش تحقيق مي كند و بسيار دقيق است و هيچ حرف و ادعايي را به سادگي چاپ نمي كند.راه حل اين قضيه اعتمادسازي و طرح نظرات متخصصان مختلف در مورد يك موضوع است.

تازه هاي دانش
روش هاي ساده زيستن براي داشتن پسري توانمند
نويسنده: پرومود باترا/ مترجم: زهرا منصوري/ ناشر: پيك آوين/ چاپ اول، ۱۳۸۳/ ۱۸۹ صفحه/ ۱۲۰۰ تومان.
كتاب حاضر راه كارهايي را به پدران ارائه مي كند كه با اتخاذ آنها بتوانند به فرزند خود شخصيت شريف و شايسته اي ببخشند و او را براي همه امور «توانمند» سازند.
روش هاي از شير گرفتن كودك و نخستين غذاهاي جامد
مؤلف: راويندر ليلي/ مترجم: توراندخت تمدن(مالكي)/ ناشر: البرز/ چاپ اول، ۱۳۸۳/ ۲۰۰ صفحه، مصور/ ۱۶۰۰تومان.
كتاب حاضر به همه پرسش ها درباره از شير گرفتن كودك و چگونگي فراهم آوردن گونه هاي مختلف غذاهاي مناسب براي اين سنين پاسخ مي دهد. كتاب حاضر به وسيله مادر دو فرزند و متخصص تغذيه نوشته شده است.
علم تمرين۲ (نظريه پردازي هاي جديد)
تأليف و ترجمه: زهرا حسيني- پرويز كماسي/ ناشر: مولوي/ چاپ اول، ۱۳۸۳/ ۲۴۴ صفحه، وزيري/ ۲۰۰۰ تومان.
در اين كتاب سعي شده است كه از نظريه پردازي ها و يافته هايي بهره گرفته شود كه به نوعي راه كارهاي جديد چگونه تمرين كردن و چگونه مسابقه دادن آموخته شود.
010662.jpg
انتشار شماره جديد «درمانگر»
سومين و چهارمين شماره فصلنامه اطلاع رساني، آموزشي و پژوهشي «درمانگر» ، ويژه پاييز و زمستان ۱۳۸۳ در يك مجلد منتشر شد.
در اين شماره درمانگر، مطالب زير را مي خوانيد: پرهيز از برخوردهاي سليقه اي در طب سنتي و مكمل / رويكردهاي فرهنگي، بومي و زيست محيطي طب سنتي / نقش زمان در ميزان ماده موثره گياهان دارويي / طب تكميلي / مسير جوامع غربي از طب مكمل به طب تلفيقي / آسيب شناسي طب سنتي ايران / كنترل كيفي بايد از زمان كاشت آغاز شود / داروسازي بومي و بازارهاي جهاني / قوانين WHO، فرصتي مناسب براي اصلاح كيفيت و سلامت گياهان دارويي / تئوري عناصر چهارگانه و كيفيات اربعه / از ذراريح تا كانتاريدن / به زودي به عظمت گذشته در طب سنتي مي رسيم / تعامل محققان و توليدكنندگان گياهان دارويي / ضرورت نهادينه كردن طب سنتي / روش هاي بهينه توليد، جلوگيري از برداشت هاي طبيعي / بي ثباتي در بازار داروهاي گياهي / گياهان دارويي، تحت الشعاع اقتصاد تك محصولي / گزنده درماني براي كنترل ديابت / گنجينه مكتوب طب سنتي ايران در كتابخانه آستان قدس رضوي / حكمت و طب نزد جالينوس / با مراقبه توان جسمي و ذهني خود را افزايش دهيد / هنر درماني چگونه به احياي انسان كمك مي كند / اثر سير بر پرفشاري خون.اين شماره فصلنامه در ۱۰۰ صفحه و به قيمت ۱۰۰۰ تومان منتشر شده است.

آشنايي با همايش ها و سمينارها
همايش ياري به بيماران سرطاني
۱- تاريخ برگزاري: ۱۹-۱۳ مارس ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ بركلي
۳- پست الكترونيكي:
Kjacobowitz@cmbm.org
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.cmbm.org/trainings/concerGuides/index.htm
۵- نيم نگاه: همايش به منظور گردهمايي متخصصان سرطان شناس و روانشناس براي ياري رساندن به بيماران مبتلا به سرطان برگزار مي شود. در اين همايش درباره: ۱- درمان دارويي و رواني به طور همزمان، ۲- روانشناسي و درمان اثرات رواني بيماري، ۳- كاهش درد بيماران سرطاني با روان درماني، ۴- حمايت بيماران مبتلا در شرايط بحراني، ۵- يافته هاي جديد در ارتباط با داروهاي مورد استفاده در درمان بيماران و...بحث و گفتگو مي شود.
همايش VIV Asia ۲۰۰۵
۱- تاريخ برگزاري: ۱۸-۱۶ مارس ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: تايلند/ بانكوك
۳- پست الكترونيكي:
Viv.asia@Vnuexhibitions.com
۴- صفحه الكترونيكي: http://www.VIV.net
۵- نيم نگاه: از سال ۱۹۹۳ همايش VIVAsia به منظور بحث و بررسي در زمينه توليدات كشاورزي، تغذيه، دامپزشكي و ارتباط آن با تغذيه انسان، توليدات دامي، محصولات حاصله از گوشت قرمز و سفيد، فرآيندهاي تهيه محصولات مختلف غذايي و... برگزار مي شود. محور اصلي بحث در VivAsia كشاورزي و تغذيه است.
همايش بيولوژي گياهي
۱- تاريخ برگزاري: ۲۰-۱۶ جولاي ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ سياتل
۳- پست الكترونيكي: info@aspb.org
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.aspb.org/meetings/pb-2005-
۵- نيم نگاه: همايش بيولوژي گياهي آمريكا با بحث روي موضوع هايي چون كشاورزي و بيولوژي گياهي برگزار مي شود. شركت در اين همايش با ارسال مقاله، پوستر و.. امكان پذير است. همايش كارگاه آموزشي نيز دارد.
ششمين همايش توربو ماشين هاي اروپا
ديناميك و ترموديناميك

۱- تاريخ برگزاري: ۱۱-۷ مارس ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: فرانسه/ لي له
۳- پست الكترونيكي:
etc.Secretariat@euroturbo.org
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.euroturbo.org
۵- نيم نگاه: ششمين همايش توربو ماشين ها با بحث و بررسي موضوع هاي زير برگزار مي شود. توربين هاي گازي و هوايي صنعتي، توربين هاي بخار، كمپرسورها و بادبزن ها، پمپ ها و توربين هاي هيدروليك، ترموديناميك، رساناهاي گرمايي و سرماسازها و... با مراجعه به آدرس همايش مي توانيد از مباحث ديگر نيز آگاه شويد.
ترجمه و تنظيم: مهتاب خسروشاهي

علم
اقتصاد
اجتماعي
سياست
سينما
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  سياست  |  سينما  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |