گفت وگوبا بهاره فياضي نوازنده تار وسه تار وبرگزيده چند دوره جشنواره موسيقي فجر
فضاي بداهه
|
|
گفتگو :مريم جباري
- بهاره فياضي از سن ۸ سالگي و با تشويق و همياري پدر و مادر فراگيري ساز سه تار را آغاز كرد. زمينه موسيقي در خانواده وي وجود داشت. چرا كه پدرش آواز كار مي كرد و سال ها نزد اساتيد مختلف از جمله داود گنجه اي، اسماعيل مهرتاش و نصرالله ناصح پور به فراگيري رديف هاي آوازي و تكنيك هاي دوره عالي پرداخته بود (وي هم اكنون عضو پيوسته خوانندگان و مدرسين خانه موسيقي است) فياضي مدت ۴ سال نزد زيدالله طلوعي به فراگيري سه تار پرداخت. و چون به ساز تار بسيار علاقه داشت از آن پس به كلاس ارشد تهماسبي رفت و مدت ۷ سال نزد ايشان رديف هاي ميرزاعبدالله و قطعات مختلف و تكنيك هاي نوازندگي تار را فرا گرفت. در طي اين سالها از محضر اساتيدي چون داريوش طلايي، داريوش پيرنياكان، مسعود شعاري و همچنين از محضر حسين عليزاده بهره بسيار برد و نيز مدتي زير نظر محمدرضا درويشي تئوري موسيقي و سلفژ را فرا گرفت. وي همچنين ليسانس موسيقي از دانشكده هنرهاي زيبا دانشگاه تهران است و در چند دوره جشنواره موسيقي فجر به عنوان نوازنده نخست تار نايل آمد. گفتگوي ما را با وي بخوانيد.
* در چند سال گذشته با گروه نوبهار چه اجراهايي در چه مكان هايي انجام شد؟
- گروه نوبهار در سال ۱۳۷۹ تشكيل شد. اولين كنسرت اين گروه در خرداد ۱۳۷۹ در تالار رودكي تهران با خوانندگي پدرم و همكاري تعدادي از دوستان هنرمند برگزار شد.در دي ماه ۱۳۸۰ دومين كنسرت اين گروه در تالار رودكي برگزار شد بر روي اشعاري از آقايان شفيعي كدكني و فريدون مشيري، در سال ۱۳۸۱ نيز اين گروه تجربه سوم خود را در تالار رودكي بر روي صحنه برد و نيز به علت استقبال هنردوستان برنامه اي نيز در سال ۱۳۸۱ در موزه پول بر روي صحنه رفت.
* شما در اين گروه به دنبال چه نوع موسيقي هستيد؟
- به دليل علاقه فراوان من به موسيقي بداهه هدف من در اين گروه بيشتر خلق ملوديها و فضاهايي به صورت بداهه بود. به اين شكل كه ما در طول تمرين به صورت بداهه شروع مي كرديم و كم كم موسيقي شكل مي گرفت. در اين روش از نظرات و ايده هاي نوازندگان گروه استقبال مي كردم. به نظر من بداهه نوازي در موسيقي ما از اهميت زيادي برخودار است. چون ذهن كاملاً براي اجراي موسيقي فعال است و خلق موسيقي در لحظه اجرا انجام مي گيرد.
* از تجربه هاي هنرآموزي با حسين عليزاده براي ما بگوييد و بيان كنيد شيوه آموزش ايشان با هنرآموزان چگونه است؟
- من مدت چند سال از محضر استاد عليزاده بهره بردم. به جرأت مي توانم بگويم كه ايشان در امر آموزش موسيقي داراي شيوه اي منحصر به فرد مي باشند. به اين معنا كه در كلاس هاي ايشان هنرجويان به خلاقيت وادار مي شوند مثلاً ايشان ريتم خاصي را به ما مي دادند و ما در كلاس روي آن ريتم، ملودي خلق مي كرديم. همچنين تكنيك هاي ويژه نوازندگي ايشان كه خاص خودشان است را نيز در اين كلاسها فرا گرفتم. ويژگي بسيار خاص كلاس ايشان آزادي در لحظه اجرا همراه با تكيه بر دانسته هاي پيشين و همچنين تربيت ذهن هنرجويان براي خلاقيت و ابتكار عمل در نوازندگي است. ايشان به ما درس بزرگ دموكراسي موسيقي دادند. نتيجه اين كلاس ها يك آلبوم تكنوازي تار زير نظر ايشان بود كه در سال ۱۳۷۹ توسط انتشارات ماهور به بازار عرضه شد به نام معرفي هنرمندان جوان كه در قسمتي از آن من به تكنوازي تار پرداختم.
* با توجه به اين كه شما هم هنرجو بوديد هم در حال حاضر به تدريس تار و سه تار مشغول مي باشيد چه نقاط ضعف و قوتي را در اين كار مشاهده مي كنيد؟
- من چندين سال است كه به تدريس تار و سه تار مشغول هستم. عضو كميته مدرسين خانه موسيقي نيز مي باشم. در طي اين سالها سعي كردم به نكات جديدي در زمينه آموزش موسيقي برسم به اين شكل كه در كنار آموزش نوازندگي ساز، به مباحثي چون گروه نوازي، تئوري و سلفژ موسيقي، تقويت گوش هنرجويان و بالا بردن توانايي آنان در نوشتن موسيقي نيز نظر داشته ام. هدف من اين است كه شاگردانم در كنار دروس عملي موسيقي در مباحث نظري موسيقي نيز تبحر پيدا كنند. ولي اين مسئله اي است كه اكنون در كلاس هاي موسيقي كمتر ديده مي شود. به اين دليل آزمون هايي كه براي كسب صلاحيت تدريس برگزار مي شود به نظر من بسيار ضروري است و باعث ارتقاء كيفيت سطح آموزش موسيقي مي شود.
* گروه نوبهار در چند سال گذشته با چه مشكلاتي روبه رو بوده است؟
- در زمينه اجراي موسيقي صحنه اي ما در طي اين چند سال با مشكلات زيادي روبه رو بوديم. به همين دليل اين مشكلات تا حدودي باعث كناره گيري من از فعاليت هاي صحنه اي بوده است. در زمينه كسب مجوز جهت اشعار، موسيقي اجرا، مشكلات صحنه از جهت نور، صدا، مشكلات مربوط به تبليغات و... اين مسائل باعث مي شود كه سرپرست گروه با توجه به بار مسئوليتي كه بر دوش دارد تمام انرژي و توان خود را در جهت برداشتن اين مشكلات صرف كند و بنابر اين ديگر رمقي جهت اجراي يك موسيقي پويا و حرفه اي باقي نمي ماند.
به زودي كنسرتي جهت بزرگداشت استاد مهرتاش برگزار خواهيم كرد با همكاري آقاي عليرضا اميني و همياري جناب آقاي رضا نوابي از شاگردان ايشان و با خوانندگي پدرم تا بتوانيم گوشه اي از زندگي اين مرد بزرگ عرصه موسيقي را به مردم بشناسانيم.
همچنين در تدارك توليد يك آلبوم مي باشم كه مجموعه اي از برنامه هاي كنسرت هاي گذشته ما مي باشد كه اميدوارم بتوانم آن را به زودي منتشر كنم.
در حال حاضر نيز مديريت آموزشگاه موسيقي بهار را بر عهده دارم كه اميدوارم بتوانم در امر آموزش موسيقي در زمينه سازهاي مختلف به نتايج خوبي برسم. همچنين عضو پيوسته مركز حفظ و پژوهش موسيقي مي باشم و در گروه سپهر در اين مركز فعاليت مي كنم.
|