پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۳
براي سال جديدبرنامه ريزي كنيم
نه چون زمان از دست رفته
011079.jpg
روزهاي آخر اسفند هر سال اگر به دليل ترافيك سنگين خيابان ها، افزايش هزينه ها و... مشكلات گوناگوني داشته باشد، اين حسن را دارد كه همه ما را به انديشه كردن در كارنامه يكساله مان وا مي دارد. همان سالي كه در آغازش با خودمان عهده  كرده بوديم از تمام انرژي و امكانات خود استفاده بهينه كنيم، تا در آخر سال كارنامه قابل دفاعي داشته باشيم. البته، عوامل گوناگون از قبيل حوادث و هزينه هاي پيش بيني نشده در تغيير مسير فعاليت هاي ما و برآورده نشدن بعضي هدف ها تأثير مستقيم دارند، اما اگر اراده و خرد لازم براي بهره برداري مناسب از زمان فراخي كه با شروع هر سال تازه در اختيار ما قرار مي گيرد، وجود داشته باشد، بعضي مسايل فرعي را مي توان چاره كرد. در اين روزهاي پاياني سال ۱۳۸۲ و در حالي كه شور و التهاب زائدالوصفي خانواده ها را فرا گرفته و ريتم زندگي در شهر تندتر شده است. مي توانيم به كارنامه يكساله خود رجوع كنيم و دريابيم كه تا چه حد به اهدافي كه در پيش داشتيم نائل آمده ايم و اگر در اين جهت موفق نشده ايم، چه عامل يا عواملي دخيل بوده اند؟ پيش از ورود به اين بحث، بهتر است نكته اي را ياد آوري كنم كه ممكن است كليد و راهگشاي مسايل پيش روي هريك از ما باشد. به فرض اگر در بررسي كارنامه يكساله خودمان به نمره قبولي نرسيديم و مردود شديم، اولين خطري كه تهديدمان مي كند، تسليم پذيري در برابر نااميدي است، پس ابتدا بايد اين آسيب را از خود دور كنيم و با كسب تجربه از آنچه در يك سال سپري شده از عمر خود اندوخته ايم، به استقبال سال جديد برويم. يعني در واقع، استيلاي تفكر منفي و يأس در هيچ شرايطي براي هيچكس چاره ساز نيست و حاصلي جز انباشته شدن مسايل جديد و رشد تصاعدي منفي گرايي و انزوا طلبي در وجود ما نخواهد داشت.
حالا فارغ از بحث فوق، به علل ناكامي يا عدم موفقيت در دستيابي به يك كارنامه موفق يك ساله مي پردازيم. يكي از مهم ترين موانع فعال نشدن ما در عرصه هاي برنامه ريزي زندگي عاد ت هاي زيان آور است. اين عادت ها حتماً نبايد از نوع اعتياد به سيگارو مواد مخدر باشد. عادت به روزمرگي و يكنواختي، امكان هرگونه برنامه ريزي و جهش براي زندگي بهتر را از ما مي گيرد. بسياري چنان به زندگي يكنواخت عادت كرده اند كه اگر در شبانه روز، ساعتي از خوابشان كاسته شود و يا ناچار باشند به جاي غذاي مأكول و مطلوب، مثلاً غذاي آماده مثل ساندويچ بخورند، ممكن است دچار افسردگي موقت شوند. چنين افرادي كه اهل شكستن حصار عادت ها و به طور نسبي خطر كردن نيستند، در برنامه ريزي، توفيقي به دست نمي آورند.
در اين روزها، قبل از آغاز رسمي كار در سال جديد، تعطيلات نوروزي را در پيش داريم. استفاده از همين ايام كه در سال يكبار پيش مي آيد، نيز محتاج برنامه ريزي است. يكي از ويژگي هاي همين تعطيلات، فرصت هاي خوبي است كه براي مرور بر كارنامه يك سال گذشته و تدارك براي سال آينده فراهم مي سازد. از سوي ديگر به تناسب افزايش جمعيت شهرها و رشد شهرنشيني، مديريت زمان در خانواده كه كوچكترين هسته اجتماعي است، اهميت ويژه اي پيدا كرده است. بسياري از ما، در فعاليت هاي روزانه هنگامي كه سر وقت براي انجام كاري حاضر نمي شويم، ترافيك سنگين شهر را بهانه قرار مي دهيم. اين ادعا در مواردي مثل روزهاي آخر سال، روزهاي شروع فعاليت مدارس، هنگام بارش هاي شديد و فصلي و... صادق است، اما در باقي موارد نيازمند مطالعه و دقت بيشتري مي باشد. بديهي است كه حالا، مثل چند دهه پيش نمي توانيم ظرف مدت كوتاهي از يك نقطه مثلاً شهر بزرگ تهران خود را به نقطه ديگري برسانيم، مگر آن كه اين مثل رايج و قديمي را كه مي گويد «سحرخيز باش تا كامروا باشي» ، نصب العين خود بسازيم. به همين علت،  برنامه ريزي و موفقيت در انجام آن در شهرهاي شلوغ و پرجمعيت با ترافيك سنگين، مستلزم اعمال مديريت زمان است و اگر دقت كنيم، در طول يك سال گذشته، كمبود زمان در غياب مديريت زمان يكي از اصلي ترين علت عدم موفقيت ما در اجراي بسياري از برنامه هايمان بوده است.
توزيع اهداف پيش رو در فرصت هاي زماني سال جديد، مي تواند ما را در رسيدن به اين هدف ها ياري بدهد. انباشته شدن اهداف و عدم انجام آنها گاهي باعث ترس و نااميدي ما مي شوند، اما بهترين روش براي جلوگيري از پيش آمدن چنين موقعيتي انجام كارها، از سطح ساده ترين آنهاست كه در سايه استفاده صحيح از زمان حاصل مي شود.
سالي جديد در پيش است كه خود فرصت ارزنده و گرانبهايي است كه پروردگار توانا، فراروي ما قرار داده است. از هم اكنون مي توانيم، كارنامه سال آينده خودمان را حتي با در نظر گرفتن موانع و رخدادهاي غيرقابل پيش بيني، تدارك كنيم و از ثمرات آن برخوردار شويم. دارا بودن اراده كافي، اعمال مديريت زمان و خلاص شدن از چرخه باطل عادت هاي زيان آور، ضامن موفقيت ماست.
پرويز محبي

نگاهي دوباره به علل آشفتگي در معماري شهرها
خانه پدري
011070.jpg
طرح: فريده ايزدي
بسياري از شهرهاي جهان در مرحله توسعه، الگوهايي را براي ساخت مسكن و فضاهاي شهري برگزيده اند كه با اقليم آب و هوا، فرهنگ و روحيه مردم آن شهرها انطباق دارد. رعايت چنين اصولي به معماري شهري هويت مي بخشد. در تهران و تعداد زيادي از شهرهاي كشور ما به دليل اعمال سياست ها و روش هاي گوناگون و حتي متضاد در تعريف الگوي ساخت و ساز، شاهد نوعي آشفتگي در معماري شهري مي باشيم. اين ناهماهنگي عدم توازن در ساخت و ساز معماري شهري،  در برخي از شهرهاي كشور ما كه از پيش الگوي جالب و شاخصي داشتند، نيز آسيب هاي زيادي وارد كرده است. از جمله مي توان به شهر يزد اشاره كرد كه معماري ويژه كويري و بافت هاي جالب محله هاي آن دستخوش تغييرات زيان آوري شده است. برخي چنين مي پندارند كه منظور از حفظ هويت معماري در شهرها، حفظ بافت هاي فرسوده وآسيب پذير قديمي است، در حالي كه منظور اساساً چنين نيست. در تعدادي از شهرهاي كهن و پايتخت هاي اروپايي، معماري و بافت قديمي شهرها به روش بازپيرايي حفظ شده است. يعني باروش هاي نو استفاده از مصالح ساختماني درخور، بناهاي قدمي طوري مقاوم سازي مي شوند كه به ساختار و زيبايي بصري آنها آسيب وارد نمي آيد. آيا بهتر نيست در تهران و ديگر شهرهاي كشورمان به تناسب موقعيت جغرافيايي، فرهنگي، نيازهاي محلي و روحيه شهروندان، يك الگوي معماري تعريف و تدوين نماييم كه از ادامه وضعيت ناهمگون كنوني جلوگيري شود و يا بنا به آن ضرب المثل معروف جلوي ضرر را بگيريم تا منفعت ملي نصيب ما شود. در تهران بنابر آنچه در طول سال هاي گذشته اتفاق افتاده، كساني كه دست اندر كار ساخت و ساز بوده اند، به استثناي شماري اندك _ بنابر سودي كه بايد عايدشان شود _ به احداث بنا پرداخته اند،در نتيجه در بسياري از محله ها فضاهاي شهري، چشم اندازها و زيبايي بصري از ميان رفته است. بناهاي بلند يا همان برج در معابر تنگ احداث شده و گره ديگري برگره هاي ترافيك سنگين تهران افزوده است. تعداد زيادي از ساختمان ها بسان يك مكعب غول آسا قد برافراشته است. بي آنكه از زيبايي معماري در آن نشاني ديده شود، چه رسد به آنكه نشاني از معماري ملي داشته باشد.
اين درست است كه سرمايه گذاران در بخش توليد مسكن بايد حمايت شوند، اما قاعده كلي آن است كه شهرداري ها و شوراي شهر در هر شهري بايد بر نحوه ساخت و ساز، معماري، نما و مكان يابي آن، بنابر تعداد طبقات، نظارت دقيق و كافي داشته باشند تا حداقل از اين به بعد، اين همه آشفتگي در ساخت و سازهاي شهري را شاهد نباشيم.درتهران قديم و نه چندان كهن معمولاً خانه ها حياطي داشتند كه در برگيرنده باغچه كوچك و حوضي هم بود. اين خانه ها كه ديگر به ندرت در محله هاي شهري يافت مي شوند، در واقع به پدران ما تعلق داشتند و تداعي كننده عنوان «خانه پدري»  اند كه در ادبيات داستاني جهان جايگاه وسيعي دارد.
شايد به دليل محدود بودن زمين، افزايش جمعيت شهري و ديگر نيازهاي يك شهر بزرگ و پرجمعيت، ما نتوانيم مانند پدرانمان، آن خانه هاي با صفا را داشته باشيم. اما حداقل مي توانيم با اعمال دقيق تر قانون، جلوي ساخت و سازهاي بي هويت را بگيريم و اجازه ندهيم، شهر يكپارچه تحت استيلاي معماري بي هويت و چشم آزار درآيد.
شيرزاد نورمحمدي

طرح خودروهاي فرسوده و حقوق مردم
011073.jpg
در ميان همه اظهارنظرها و بحث هايي كه در مورد خودروهاي موسوم به فرسوده در كشور ما جريان دارد، كمتر به موازين حقوقي و حق اشخاص توجه شده است و ظاهراً وضعيت مالي و حقوقي و فني ماشين در ايران با ديگر كشورها به ويژه كشورهاي صنعتي فرق دارد. عرف اين است كه اگر اتومبيلي از لحاظ ترمز، بدنه و موتور روبه راه بوده و فرايند سوخت آن نيز منطبق بر معيارهاي زيست محيطي باشد و تسهيلات و لوازم ضروري از قبيل كمربند ايمني نيز در چنين خودرويي نصب باشد، مطابق شرع و قانون حقوق آن براي تردد در شهر بايد محفوظ بماند. بنابراين اگر فردي سوار اتومبيل ۴۰ سال پيش هم بشود و از لحاظ فني و زيست محيطي نيز مشكلي نداشته باشد، نمي توان مانع رفت و آمدش شد و يا حتي، ترددش را در برخي شهرها ممنوع و محدود كرد. معروف است كه در يكي از شهرهاي اروپا، شخصي سوار اسب شده و به خيابان مي آيد،او طبق مقررات براي اين اسب پلاك تهيه كرده و حتي علايمي مثل چراغ راهنما و چراغ هاي ضروري را نيز روي حيوان تعبيه كرده بود. پليس نتوانست مانع از تردد وي در خيابان ها بشود. گواينكه اين شخص كه خود وكيل دعاوي بود، تنها براي اثبات يك حق در چهارچوب قانون مبادرت به چنين اقدامي كرده بود. با اين حساب نمي توان، دق دلي مسايل و مشكلات ترافيك سنگين شهرها و آلودگي هوا را كه حاصل هزار و يك دليل مي تواند باشد، تنها سر صاحبان خودروهاي قديمي كه از مردم فقير و كم درآمد مملكت مي باشند،  خالي كرد.
اصولاً فرسودگي يك ماشين بستگي به نحوه استفاده از آن وسيله دارد، طبيعي است كه وقتي يك خودرو به عنوان تاكسي مورد استفاده قرار مي گيرد، بسيار سريع تر دچار فرسايش مي شود، اما همان مدل ممكن است دراختيار فرد ديگري بوده و سالم مانده باشد.
كارخانه هاي خودروسازي علاقه مندند، تا مي توانند خودروها را كه حالا يك بار مصرف هم شده اند، روانه بازار كنند، اما هزينه چنين تمايل پرسودي نبايد از جيب مردم فقير و كم درآمد جامعه پرداخت شود. طرح هاي اقتصادي اگر بدون درنظر گرفتن مباني عدالت اجتماعي و همچنين وضعيت مردم فقير و كم درآمد به اجرا درآيد، پيامدهاي بسيار پرهزينه اي خواهد داشت. براي جمع آوري خودروهاي فرسوده، اولاً بايد حقوق حقه مردم براساس عدالت پرداخت شود و ثانياً با درنظر گرفتن وضعيت فني خودروهاي قديمي، حقوق آن تعداد از اتومبيل ها كه از سلامتي فني برخوردارند، محترم شمرده شود. سريع و ضربتي اجرا كردن اين قبيل طرح ها بدون در نظر گرفتن وضعيت مردم، نه به صلاح مملكت است و نه با موازين ديني و قانوني ما انطباق دارد.
ميرمحمد كريم طباطبايي

پاسخ به نامه شما
خانم معصومه سليمي تازه كند _ كرج
۱- ضمن تشكر از حسن توجه شما به همشهري به اطلاع مي رساند كه مطالب و بحث هاي مربوط به زنان، در قالب مقالات و گزارش هاي اجتماعي، مرتب در همشهري درج مي شود. نقطه نظرهاي شما مبني بر گنجاندن نكته هاي بيشتر پيرامون رعايت حقوق زنان در عرصه هاي دانشگاهي و اشتغال را به همكارانمان در گروه اجتماعي ارجاع داديم.
۲- مي توانيد عكس هايي را كه از چشم اندازهاي طبيعي تهيه كرده ايد، براي اين صفحه ارسال كنيد تا در صورت امكان از آنها، استفاده شود.
۳- دارا بودن مهارت هاي لازم در زمينه نگارش، از نخستين شرط هاي روي آوري به حرفه روزنامه نگاري است. علاقمندان از جمله شما، مي توانند در رشته هايي كه مرتبط با اين حرفه در دانشگاهها و مراكز آموزش عالي كشورمان داير شده به تحصيل بپردازند.

سخن اول
سخني با خوانندگان
صفحه «سخنگاه آزاد» بار ديگر در اختيار شماست. در طول يك سال گذشته، شما با نامه ها و پيام هايتان خواستار راه اندازي دوباره اين صفحه شديد و در پاسخ به نياز گسترده خوانندگان عزيز همشهري، از اين پس و دستكم هفته اي يك روز- پنجشنبه ها- سخنگاه آزاد منعكس كننده نامه ها، پيشنهادها و پيام هاي شما خواهد بود. لطفاً براي آن كه بتوانيم از نامه شما استفاده كنيم،  موارد زير را مراعات فرماييد:
۱- نامه ها و مطالب خود را در يك طرف كاغذ و با خط خوانا بنويسيد.
۲- در حد امكان سعي كنيد،  مطالب ارسالي طولاني و حجيم نباشد تا فرصت براي درج حداكثر نامه ها و پيام هاي رسيده فراهم آيد.
۳- حتي المقدور نام و نشان و تلفن تماس خود را نيز بنويسيد، تا در صورت حك يا اصلاح مطلب ارسالي امكان برقراري تماس با شما باشد.
۴- در مواردي كه لازم است به هر دليل نام و نشان شما محفوظ بماند، مراتب را اعلام داريد و اطمينان داشته باشيد كه تقاضايتان اجابت خواهد شد.
۵- سخنگاه آزاد، عرصه اي براي معرفي ذوق و هنر شما در زمينه هاي عكاسي، طراحي و شعر و قصه هاي كوتاه نيز مي باشد و سعي مي كنيم، ماهي يك بار، مجموعه اي از اين قبيل مطالب را در سخنگاه ويژه، منتشر كنيم،  علاوه بر اين عكس ها و طرح هاي ارسالي به روز نيز در صفحه سخنگاه آزاد و در ستون «از ميان آثار شما» مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
نظرات، پيشنهادها و انتقادات شما ما را در جهت تهيه و انتشار بهتر اين صفحه مردمي، ياري خواهد داد.
زنگ انشاء، غايب!
داشتن خط خوش و دانستن آداب نوشتن از ويژگي هاي مثبت ما ايرانيان بوده است. اين ميراث گرانقدر به يمن حضور مربيان و معلمان مستعد و فداكار در دوره هاي گوناگون، محفوظ مانده تا به نسل امروز رسيده است. يكي از رازهاي حفظ خط و نگارش خوب در جامعه ايراني، گنجاندن زمان مناسب براي آموزش مهارت ها و فنون اين دو هنر در برنامه هاي درسي مدارس مي باشد و استعدادهاي اوليه، بسياري از خطاطان بنام و نويسندگان معروف ايران، در ساعات درس خط و انشاء بروز كرد و موجبات تشويق و پيشرفت آنان را فراهم كرد. درس انشا به لحاظ اهميت آن در تقويت مباني نگارش و مناسبات اجتماعي، تا سال ششم دبيرستان قديم هم در برنامه هاي درس كلاسي وجود داشت و در امتحان نهايي هم جزو يكي از دروس اصلي بود. اما متأسفانه سالهاست كه زنگ و درس انشاء در دوره هاي تحصيلي راهنمايي و دبيرستاني كمرنگ يا به كلي محو شده است و عليرغم منظور كردن عناوين تازه اي مثل ادبيات فارسي و غيره... در برنامه هاي درسي، هرگز آن شور و حال و انگيزه و اشتياق معلمان و دبيران انشاء براي آموزش مهارت هاي نوشتاري به كودكان و نوجوانان ما ديده نمي شود، موارد استثنايي بستگي به علاقه و دلبستگي خود دبيران دارد. آنچه منظور نگارنده است، بي توجهي به مباني درس انشاء بخصوص در دوره هاي راهنمايي و متوسطه مي باشد. نتيجه اين سهل انگاري را مي توانيد در توان كارمندان و كاركنان سازمان هاي گوناگون و انبوه دانش آموختگان دانشگاهي ديد كه حتي از نوشتن يك متن ساده هم عاجز مي باشند. شايان ذكر است كه خوشنويسي در سالهاي بعد از انقلاب، بسيار رواج يافته و استعدادها را جذب كرده است، اما، درس مفيد و مهم انشاء، براثر، دگرگوني هاي پي درپي در نظام آموزشي كشور و كم لطفي برنامه ريزان، در غربت مانده است. نگارش خوب در رفتار و كلام خوب نيز تأثير گذار است. بنابراين تقويت درس انشاء و نگارش در مجموع باعث تقويت رفتارهاي مناسب اجتماعي و ارتقاء ادبيات در ميان مردم خواهد شد. اين مهم را دستكم نگيريم.
م- ق- دبير بازنشسته انشاء
011076.jpg
درخت، ريه دوم تهراني ها
روز درختكاري سپري شد، اما با توجه به اهميت درخت براي كلان شهر تهران، براي عطف توجه بيشتر مردم و مسئولان محترم به چگونگي مراقبت و نگهداري درختان موجود شهر، نكاتي را در قالب نوشته كوتاهي مطرح مي كنم:
در شهر بزرگ و پرجمعيتي چون تهران، نقش درختان براي پالايش هواي شهر و تأمين اكسيژن و همچنين كاهش آلودگي هاي صوتي حياتي است، اما براساس تازه ترين بررسي ها، حدود ۲۰درصد درختان كنار جوي ها و پارك هاي شهر تهران يا خشك شده اند و يا در حال خشكيدن مي باشند. بنابراين هر نوع كوششي براي نجات اين تعداد از درختان شهر تهران، كمك به پالايش هواي شهر و حفظ سلامتي مردم است. تحقيقات همچنين نشان داده است كه روش هاي غيراصولي پرورش و نگاهداري درختان در شهر تهران عامل اصلي مرگ تعداد قابل توجهي از درختان اين شهر مي باشد. به عنوان مثال برخي بيماري هاي گياهي سبب خشك شدن تنه درختان مي شود، اما ريشه درخت هنوز سالم است. براي نجات چنين درختي، بايد آن را كف بر كرد، چون اگر تنها تاج درخت بريده شود، بيماري و آفت در تنه درخت باقي مي ماند و به مرور ريشه را نيز مي خشكاند. ريشه هر درختي از شيره پرورده همان درخت نيز تغذيه مي كند، به همين دليل، يك تنه بيمار مانع از رسيدن شيره پرورده به ريشه مي شود و ريشه مي ميرد. همچنين، سيمان اندود كردن اطراف درختان باعث خفگي و مرگ آنها مي شود. در بيشتر شهرهاي جهان براي حفظ زندگي درختان از شبكه هاي فلزي استفاده مي كنند تا اكسيژن كافي به درخت برسد. براي نجات درختان تهران كه در هواي آلوده شهر حكم ريه دوم شهروندان را دارند، بايد تلاش مؤثر جمعي به كار بنديم. حتي اگر انجمن حمايت از درختان هم در قالب يك تشكل مردمي (NGO) جديد، اعلام موجوديت كند و از طريق همياري و اطلاع رساني، زندگي درختان پايتخت را تداوم بخشد، خود گام بزرگي خواهد بود. اين نقد و نظر، با قدرداني از كساني كه تاكنون براي حفظ فضاي سبز و درختان شهر تهران زحمت كشيده اند، تباين ندارد و قدر هر خدمتي محفوظ است.
دكتر افراسياب دهلوي

از ميان نامه ها و پيام ها
پيشنهاد در مورد خودروهاي مسافربر
در مورد خودروهاي مسافربري شهري اعم از انواع تاكسي و... پيشنهاد مي كنم كه اولاً، ضوابط مربوط به سوار كردن تنها يك مسافر در صندلي جلو، به صورت يكسان در سراسر شهر تهران به اجرا درآيد و مصداق يك بام و چندين هوا نباشد. ثانياً، خودروهايي كه اجازه يافته اند، به طور ضابطه مند در شهر مسافركشي كنند، فضاي مربوط به صندلي هاي عقب را براي راحتي شخص راننده آنقدر تنگ نكنند كه مسافران متحمل فشار و سختي باشند.
همچنين كنترل هاي لازم اعمال شود تا از نصب صندلي هاي ناهماهنگ و غيراستاندارد در اين خودروها كه فضا را بيش از پيش براي مسافران تنگ مي كند، خودداري شود.
ماشاءالله دشتي
روشي بهتر براي پيش فروش ملك
اگر قانوني وضع شود كه شخصي كه ملكي را پيش فروش مي كند ملزم به نصب يك تابلو با اندازه و فرم مشخص در كنار در ورودي اصلي ملك شود كه به راحتي از كوچه و خيابان قابل رؤيت باشد و در آن واحدهاي فروخته شده و نام خريداران را نيز مشخص كند، امكان كنترل براي خريداران فراهم مي گردد، مشروط بر آن كه عدم نصب اين پلاكارد توسط ضامن هاي مؤثر اجرايي مشمول پيگرد قانوني شود. به اين ترتيب نيازي به درگير كردن ادارات و سازمان هاي مختلف براي صدور سند موقت نمي باشد چون كسي ملك فروخته شده را نمي خرد.
تهران- مهرداد احدي
معضل بيكاري در استان هاي كم درآمد
در يكي از روزهاي برفي زمستان، هنگام عبور از خيابان مهستان واقع در شهرك قدس (غرب) با دو زورگير مواجه شدم كه مي خواستند كيفم را بربايند. خوشبختانه با ياري رهگذراني كه متوجه اين واقعه شده بودند، زورگيران كه كارد به همراه داشتند، متواري شدند. نمي گويم اين واقعه نشانه ناامني گسترده در يك كلان شهر است، چون در بسياري از شهرهاي بزرگ چنين حوادثي رخ مي دهد، ولي چنين رويدادهايي كه در اغلب آنها جوانان درگير شده اند، ضرورت رفع معضل خطرناك بيكاري را به شدت مطرح مي كند و بيكاري ريشه كن نمي شود، مگر آن كه سرمايه گذاري در بخش هاي مولد كشور تقويت گردد و به ويژه در استان هاي محروم براي مردم كار توليد شود. نگاهي به مبدأ كارگران فصلي كه براي كار به تهران مي آيند ثابت مي كند كه استان هاي غربي ما تا چه اندازه با فقر و معضل بيكاري روبه رو هستند. اميد است اين پيشنهاد مورد توجه قرار بگيرد.
استاد دانشگاه از تهران
به جانبازان هم واگذار شود
روزنامه ها نوشته اند كه تلفن همراه اعتباري به زودي به بازار عرضه مي شود. پيشنهاد مي كنم، كه اين نوع تلفن ها با تسهيلاتي در اختيار جانبازان جنگ تحميلي نيز قرار بگيرد.
مسعود جهان بيگلري ‎/جانباز جنگ تحميلي- تهران
پاسخگويي به نياز جوانان
سال هاست كه كارشناسان مشكلات نسل جوان، پيشنهاد مي كنند كه براي برگزاري آيين ها و جشن هاي گوناگون مواد و وسايل آتشبازي بدون خطر، نظير انواع قفسه هاي رنگين، توليد و با قيمت مناسب در اختيار مردم به ويژه جوانان قرار داده شود، تا آنان از روي آوري به مواد منفجره خطرناك خودداري كنند. از هم اكنون و با نزديك شدن روز چهارشنبه سوري، شاهد ترقه بازي هاي پرسروصدا در جاي جاي شهر هستيم و ضرورت انجام آن پيشنهاد را به صورت جدي تري مطرح مي سازد.
منيژه- س

انديشه
اقتصاد
اجتماعي
آلبوم
ايران
سياست
موسيقي
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  آلبوم  |  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |