يكشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۹ - Mar 13, 2005
امام محمدباقر(ع): هيچ شرافت و افتخاري چون بلند همتي نيست.
بحارالانوار / ج ،۷۵ ص ۱۶۵
امروز با حافظ
چون بشد دلبر و با يار وفادار چه كرد
ديدي اي دل كه غم عشق دگر بار چه كرد
واه از آن مست كه با مردم هشيار چه كرد
آه از آن نرگس جادو كه چه بازي انگيخت
جشنواره فيلم دفاع مقدس خردادماه در تهران برگزار مي شود
دهمين  جشنواره  فيلم  دفاع  مقدس  به  منظور پاسداشت  و انعكاس  رويداد هشت  سال دفاع  مقدس  از قاب  سينما، سوم  خردادماه  سال  آينده  در تهران  برگزار مي شود.
دبير جشنواره  فيلم  دفاع  مقدس  روز شنبه  در گفت  و گو با خبرنگاران ،  حفظ ياد و خاطره  دوران  دفاع  مقدس  با رويكرد هنر سينما را اهداف  برپايي  اين  جشنواره  پنج  روزه  عنوان  كرد.
«سيدمحمد علوي » افزود: متاسفانه  به  دليل  سياست گذاري  هاي  غلط برخي  نهادها و دستگاه ها، حوزه  فيلم  دفاع  مقدس  در طول  سال هاي  اخير به  حاشيه  رانده  شده است .
وي  گفت : برخي  مسئولان  به دليل  آن چه  كه  عدم  بازگشت  سرمايه  و توليد آثار با مضمون  دفاع  مقدس  مي دانند، اين  سينما را با تنگنا روبه رو كردند.
علوي ، سينماي  جنگ  را ارزشي ترين  محور فيلم سازي  در حوزه  سينماي  معناگرا خواند و ادامه  داد: برخي  با سياست گذاري  هاي  نادرست  موجب  دلسردي  و كناره گيري  سينماگران  جنگ  شدند و بر ويرانه هاي  سينماي  معناگرا، تعريف  جديدي از اين  نوع  سينما ارايه  دادند.
دبير جشنواره  فيلم  دفاع  مقدس  ادعا كرد: به رغم  تهديداتي  كه  از سوي  برخي مطبوعات  براي  برپايي  جشنواره  روبه رو شديم ، اين  تهديدها را به  فرصت  براي انجام  كار تبديل  كرديم .
وي  گفت : به رغم  انتشار اخباري  مبني  بر تعطيلي  فعاليت هاي  هنري  در اين  نهاد، ما در سكوت  كامل  خبري ، به  برنامه ريزي  براي  برپايي  جشنواره  فيلم  دفاع  مقدس پرداختيم .
علوي  در عين  حال  يادآورشد: بيش  از ۴۰۰ نامه  به  نهادهاي  فرهنگي ، هنري كشور با محوريت  جشنواره  فيلم  دفاع  مقدس  ارسال  شده است  و به  جز سازمان  فرهنگي هنري  شهرداري  تهران  بقيه  دستگاه ها هنوز پاسخي  ندادند.
دبير جشنواره  فيلم  دفاع  مقدس  تأكيد كرد: ما مطالبات  زيادي  داريم  و چون اين  حركت  را حق  مي دانيم  طلبكارانه برخورد مي كنيم ، چرا براي  ساير جشنواره ها بودجه  كلان  صرف  مي شود؟ اما جشنواره  فيلم  دفاع  مقدس  در عين  مظلوميت  با اقتدار برپا مي شود.
علوي  به  بخش هاي  مختلف  اين  رويداد هنري  اشاره  كرد و افزود: بخش هاي   «مسابقه » ، «ويژه » ، «جنبي » و «نمايش  ويژه » در برنامه هاي  جشنواره  فيلم  دفاع  مقدس  گنجانده  شده  است .
وي  توضيح  داد: آثار سينمايي ، تلويزيوني ، كوتاه ، مستند، ويديويي  و نماآهنگ  كه  پس  از آذر ماه  سال  ۸۱ توليد شدند، مي تواند در بخش  رقابتي  حضور يابند.
برنامه  «چشم انداز سينماي  پايداري » و «ربع قرن  فيلم  دفاع  مقدس » در قالب  تجليل  از ۱۰ نفر از بزرگان  سينماي  جنگ  و ۲۵ نفر از دست  اندركاران  اين گونه  سينمايي  و نشست  «آسيب شناسي  سينماي  جنگ » در بخش  ويژه  برگزار مي شود.
وي  نمايش  آثار «مستند راهيان  نور» در بخش  جنبي  و آثار برگزيده  داستاني ، مستند و نماآهنگ  با موضوع  آزادي  خرمشهر به  همراه  نمايش  ۲۵ فيلم  برگزيده  مستند و ۱۰ اثر سينمايي  برجسته  جنگ  را از برنامه هاي  بخش  نمايش  ويژه  برشمرد.

فيلم خارجي توسط بخش خصوصي ا كران مي شود
002448.jpg
ايسنا: فعاليت اكران و پخش فيلم خارجي در آينده نزديك از بنياد سينمايي فارابي به بخش خصوصي سينماي ايران منتقل مي شود.
منوچهر شاهسواري مسئول پخش فيلم هاي خارجي بنياد سينمايي فارابي ضمن بيان اين مطلب به ايسنا،  گفت: طرحي طي ماههاي اخير تصويب شد و اقدامات اوليه در فاصله زماني چند ماه قبل كه به ظاهر فيلم خارجي در شرايط خيلي محدودي اكران مي شد، در حال شكل گيري بود.
وي با تأكيد بر اينكه رويكرد به فيلم خارجي تغيير كرده است افزود: تصميم گرفتيم فيلم هاي روز جهان را اكران كنيم و همان طور كه اشاره كردم نظام مديريت سينما در بخش معاونت سينمايي پذيرفت آنچه را كه امكان قانوني براي ما وجود دارد به بخش خصوصي واگذار كنيم، چون يكي از مشكلاتي كه در نظام توزيع فيلم خارجي داشتيم اين بود كه به عنوان نماينده فارابي و واحدي از اين بنياد انحصاري عمل مي كرديم و حتي امكان رقابت بين فيلمهاي خودمان را از دست مي داديم خوشبختانه مسئولين سينمايي قبول كردند.
وي اظهار اميدواري كرد فيلمهاي «هوانورد» و «قهرمان» كه ظرف هفته آينده نمايش خود را آغاز مي كنند، آخرين فيلمهاي باشند كه عمليات توزيع و پخش آنها را فارابي بر عهده داشته است.
مسئول پخش بين الملل فارابي از فيلم هاي خارجي كه براي اكران سال آينده خريداري شده است نام برد و گفت: همه، توليدات سال ۲۰۰۴ ميلادي هستند و به نوعي جزء فيلم هاي مطرح در بازار نمايش سينماي جهان كه مي توان از «ماموريت لندن ۲» ، «دور دنيا در هشتاد روز» ( نسخه جديد)، رود سرخ،۲ موهبت الهي، كينه، بيل را بكش ،۲ پاپا راتزي، ناپولا، روز نهم، در انتظار ابرها، آواز خوان پشت پرده، بازگشتگان و تعداد ديگري كه ليست فيلمهاي خريداري شده و در اختيار دفاتر پخش در بخش خصوصي كه مجوز فعاليتشان را از وزارت ارشاد گرفته اند، قرار گرفته است تا فيلمهاي خود را انتخاب بكنند و بعد از انتخاب فيلمها، مراحل تبليغ و ارتباط با سالن ها را دفاتر پخش بر عهده مي گيرند.البته سازمانهاي توزيع كه توسط بخش خصوصي در حال شكل گيري هستند در اولويت قرار دارند.
وي در ادامه تصريح كرد: بيشترين تلاش پخش فيلم خارجي در اين مدت بر روي اجرايي كردن اين موضوع پيش رفته است و هدفمان اين بود كه اين موضوع را مطرح كنيم كه فيلم خارجي وقتي وارد ايران مي شود به صنعت سينماي ايران تعلق دارد و ديگر به يك نيروي عجيب مربوط نيست و گردش مناسب فيلم خارجي مي تواند به گردش مناسب صنعت سينماي ايران كمك كند.
شاهسواري در پاسخ به نحوه نمايش فيلم خارجي با توجه به اكران محدود طي ماههاي اخير به ايسنا گفت: اگر بپذيريم بازار سينماي ايران، بازار عرضه و تقاضا است نمي توانيم به اجبار سالن سينما را به نمايش فيلم خارجي يا حتي ايراني وادار كنيم.
بنابراين تعداد سينماهاي نمايش فيلم خارجي به نوع فيلم و موقعيتي كه داريم برمي گردد و در عين حال اين نكته را نيز در نظر گرفته ايم كه هيچگاه توسط فيلم خارجي تعرضي نسبت به نمايش فيلم داخلي نشود. بنابراين هر جا كه ظرفيت خالي متقاضي وجود دارد ما آماده همكاري هستيم.مثلا در هشت ماه گذشته با توجه به نوع فيلم هايي كه در اختيار داشتيم و نمي خواستيم فضا و امنيت رواني سينماي ايران را دچار خدشه كنيم از هر گونه جنجال براي فيلم خارجي خودداري كرديم.
وي در ادامه افزود: طي ماههاي اخير هم خودمان را محدود نكرديم كه حتما نمايش فيلمها را از تهران آغاز كنيم.
ما اگر در تهران دو سالن نمايش فيلم خارجي داشتيم، در همان زمان ممكن بود ده سالن در شهرستانها در حال نمايش فيلم هاي خارجي بوده باشند سالن هايي كه به هر دليلي متقاضي فيلم ايراني در شهرستانها نبودند.
شاهسواري درباره تعداد سالنهاي نمايش «هوانورد» و «قهرمان» تصريح كرد: زماني كه قرارداد نمايش فيلمهاي نوروزي ايراني بسته شد،  ما اين دو فيلم را ارائه كرديم و سينما فرهنگ در سانس ويژه قطعا از هفته آينده اين دو فيلم را بصورت زيرنويس نمايش مي دهد و نسخه هاي دوبله شده آن را به هر سينمايي كه متقاضي باشد، مي دهيم.بنابراين زمان اكران در سينماهاي ديگر متغير است.
ممكن است دو هفته ديگر يا بعد از ايام تعطيلات باشد و حتي امكان دارد سينماهاي شهرستان زودتر متقاضي باشند.
وي تأكيد كرد: رويكرد تأمين فيلم خارجي در دوران جديد اين است كه ورود و نمايش فيلم خارجي بخشي از چرخه صنعت سينماي ايران باشد.

بهارستان
شفاعت
پسرك هر روز روي بادبادكش مي نوشت: خدايا پدرم را به خانه برگردان و بادبادكش را به آسمان مي فرستاد.
يك روز بادبادكش به درختي گير كرد  و پسرك نگران شد.
مادربزرگ گفت: غصه نخور. امروز بادبادكت را درخت به آسمان مي رساند و آن روز پدر به خانه برگشت.
حالا هر روز پسرك يك درخت مي كارد. پوران حجت انصاري

برگي از تاريخ
دستگيري دكتر حسين فاطمي
۱۳ مارس در طول تاريخ شاهد وقوع رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۵۱۹ فرناندو كورتز Fernando Cortez با پانصد مرد مسلح سرزمين بزرگ مكزيك را متصرف شد زيرا كه ارتش دهها هزار نفري مكزيك توپ و تفنگ نداشت. در سال ۱۸۴۹ محاكمه پارلماني اندرو جانسون رئيس جمهوري وقت آمريكا به اتهام بي اعتنايي به قانون آغاز شد. در سال ۱۹۲۵ دكتر سون يات سن بنيادگذار نظام جمهوري چين در ۵۸ سالگي درگذشت.در سال ۱۹۲۶ ايرج ميرزا شاعر خوش ذوق و طنزسرا در ۵۴ سالگي در تهران درگذشت.
در سال ۱۹۴۷ترومن رئيس جمهوري وقت آمريكا «دكترين» خود را جهت تصويب به كنگره (قوه مقننه) اين كشور داد كه بر پايه آن دولت آمريكا مكلف به حمايت از دولتهايي شد كه در معرض خطر كمونيسم قرار داشتند. در اجراي همين دكترين، شوروي در محاصره اتحاديه هاي نظامي قرار گرفت كه آمريكا آنها را تأسيس كرد.
اينك برگ امروز:در اين روز در اسفند ۱۳۳۲ فرمانداري نظامي تهران و حومه اعلام كرد كه دكتر حسين فاطمي وزير امور خارجه سابق، روز ۲۲ اسفند در خانه اي در شميران دستگير شد و در زندان است. دكتر فاطمي ۲۸ مرداد در جريان حمله به خانه دكتر مصدق واقع در خيابان كاخ جنوبي (فلسطين) از آنجا فرار كرده بود. دكتر فاطمي ناشر روزنامه «باختر امروز» پس از خروج شاه از كشور در مرداد ۱۳۳۲ شديدترين انتقادها را از او كرده بود و ۲۵ مرداد اين سال شخصاً كاخهاي سلطنتي را لاك و مهر كرده بود كه مردم بدانند سلطنت در ايران پايان يافته است. وي همچنين پس از خروج شاه از كشور به سفيران ايران در خارج دستور داده بود كه با او ملاقات نكنند و او را به سفارتخانه ها راه ندهند.
دكتر فاطمي بعداً اعدام شد. در باره شكنجه او در زندان روايات زيادي وجود دارد. همان روزي هم كه دستگير شده بود شديداً كتك خورده و مجروح شده بود. بزرگان اصفهان كه دكتر فاطمي از مردم آن استان بود، چند بار از شاه خواسته بودند كه او را اعدام نكند كه توجه نكرده بود.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
نظامي شاعري كه شاهان را مدح نكرد
نظامي گنجوي (ابومحمد الياس) شاعر نامدار ايران از شهر گنجه قفقاز كه در مارس ۱۲۰۹ ميلادي (به نوشته بسياري از مورخان ۱۲ مارس) ديده از جهان فروبست شاعري داستانسرا و متخصص مثنوي داستاني بود. ليلي و مجنون، خسرو و شيرين، هفت پيكر و اسكندرنامه از جمله آثار اوست. وي مردي گوشه گير بود كه اميران زمان خود را مدح نگفت، نظامي مدح شاهان، اميران و مقامات وقت را گفتن دروغ، چاپلوسي و نوعي گناه مي دانست و در اين زمينه گفته است:
چو نتوان راستي را درج كردن دروغي را چه (چرا) بايد خرج كردن
نظامي از زادگاه خود شهر گنجه، جز يك سفر به تبريز خارج نشد. وي زمينه خسرو و شيرين و هفت پيكر (بهرام نامه) را از داستانهاي دوران ساسانيان گرفته است و براي اين كه بعداً به او ايراد نگيرند كه چرا درباره اسكندر كه ميهنش را اشغال نظامي كرد سخن گفته است، او را در كتاب خود به عنوان يك حكيم (فيلسوف) و مردمي دانا توصيف كرده، نه يك فاتح نظامي و ژنرال معمولي.
سالگرد درگذشت نويسنده «... و ما هنوز انسان هستيم»
يك سال از فوت «فين كارلينگ» داستان نگار بلندآوازه نروژي در ۷۸ سالگي گذشت كه ۱۲ مارس ۲۰۰۴ از اين دنيا رفت. وي كار داستان نگاري را ۵۶ پيش با انتشار رمان «پل» و نمايشنامه «توپ كريستال» آغاز كرد و آخرين رمان او كه چند ماه پيش از مرگش منتشر شد «مدد رسانان كوچك» عنوان دارد. معروفترين داستانهاي كارلينگ «... و ما هنوز انسان هستيم» است كه به چندين زبان ترجمه شده. اين داستان نگار سالها به نوعي بيماري صرع دچار بود و وضعيت خود را در اتوبيوگرافي اش به بهترين وجهي منعكس كرده است.

با مرور بر آثار مجيد مجيدي
هفته فيلم ايران در روسيه برگزار مي شود
ايرنا: هفته  فيلم  ايران  با عنوان  مروري  بر آثار مجيد مجيدي  در مسكو مركز روسيه  برگزار خواهد شد.
رايزني  فرهنگي  ايران ، آژانس  فرهنگ  و سينماي  وزارت  فرهنگ  روسيه  و اتحاديه  سينماگران  اين  كشور دست اندركار برگزاري  اين  مراسم  هستند كه  تاريخ  پنجم  تا نهم  فروردين  ۱۳۸۴ براي  برگزاري  آن پيش بيني  شده  است .
چهار فيلم  بلند شامل  بچه هاي  آسمان ، باران ، رنگ  خدا و پدر و دو فيلم  كوتاه  آخرين  آبادي  و خدا مي آيد فيلم هايي  هستند كه  با حضور مجيدي  به  نمايش  در مي آيند.
كنفرانس  مطبوعاتي  سينماي  ايران  نيز با حضور اين  كارگردان  ايراني  روز پنجم  فروردين  در محل  خانه  سينماگران  مسكو برگزار مي شود و كارگاه  نقد سينماي  ايران  از ديگر برنامه هاي  اين  هفته  است . پس  از مسكو، شهر سنت  پترزبورگ  ميزبان  هفته  فيلم  ايران  است  كه  با همكاري  استانداري  سنت  پترزبورگ  از تاريخ  سيزدهم  فروردين  در سالن  بزرگ  موزه  آرميتاژ برگزار مي شود. قرار است،  مجيدي  در سفر به  سنت پترزبورگ  كه  مهمترين  شهر فرهنگي  - هنري  روسيه  محسوب  مي شود ضمن  شركت  در يك  كنفرانس  مطبوعاتي  با شخصيتهاي  فرهنگي  و هنري  سنت پترزبورگ  از جمله  كارگردان  مشهور روس  الكساندر ساكوروف  ديداركند.

در كرمان برگزار مي شود
جشن تولد سي سالگي «قصه هاي مجيد»
فارس: كودكان و نوجوانان كرماني، امروز ۲۳ اسفند ماه سي  امين سال تولد «مجيد» را جشن مي گيرند.
در اين نشست كه عصر امروز در تالار شهيد كامران ملك شامران برپا مي شود، مسئولان اين استان به همراه كودكان و نوجوانان كرماني از خالق «قصه هاي مجيد» تجليل مي كنند.
مراسم تجليل و تقدير از هوشنگ مرادي كرماني از ساعت ۱۸ تا ۱۹ و۳۰ و در تالار شهيد كامران ملك شامران ساختمان شوراي اسلامي شهر كرمان برگزار مي شود.
هوشنگ مرادي كرماني در سال ۱۳۲۳ در روستاي «سيرچ» از توابع شهرستان كرمان متولد شد و تا كلاس پنجم ابتدايي در آن روستا درس خواند، بعد از آن به كرمان آمده و ديپلم متوسطه خود را در آن شهر اخذ كرد. وي از سال ۱۳۴۷ فعاليت نويسندگي را با مجله «خوشه» آغاز كرد و چند سال بعد مجموعه پنج جلدي «قصه هاي مجيد» را آفريد.
حاصل ۳۶ سال فعاليت هنري وي، تاليف بيش از ۱۰ رمان و مجموعه داستان است كه اسامي برخي از آن ها عبارت است از خمره، بچه هاي قالي باف خانه، تنور، نه تر و نه خشك، مشت بر پوست، نخل، مرباي شيرين، چكمه، مهمان مامان و...

پاسخ به پرسش پزشكي
منافع سيب
فردي از دكتر روزنفلد پرسيده است: چه بكند كه علاقه اش به خوردن چربي حيواني كم شود تا كلسترول «بد» در خون او بالا نرود. او در پاسخ گفته است كه بايد سيب بخورد ولي توجه داشته باشد كه سيب تازه باشد و آسيب نديده باشد. نگهداري سيب پس از چيده شدن از درخت بايد طبق اصول فني و بهداشتي باشد. خاصيت سيب ها با هم فرق دارد و كارشناس تغذيه نوع خوب آن را اعلام مي دارد. كلسيم رساني، منيزيم رساني، پتاسيم رساني و فسفر رساني به بدن از خواص ديگر سيب هستند كه از قديم گفته اند: خوردن يك سيب در هر روز شما را از مراجعه به دكتر بي نياز مي كند.

بر پرده سينماهاي تهران
* گل يخ (كيومرث پوراحمد): فرهنگ ،۱ شهر قشنگ، آفريقا، بلوار، ايران ،۱ آستارا، پارس ،۱ تهران ،۱ شاهد، فلسطين ،۱ ملت، اروپا، سپيده ۱ و المپيا.
* مجردها (اصغر هاشمي):  آسيا، قدس، ايران ،۳ شقايق و بهمن.
* سيماي زني در دولت (علي مصفا): فرهنگ ،۲ ايران ۲ و فلسطين ۲.
* صبحانه براي دو نفر (مهدي صباغ زاده): سروش، بهمن، استقلال، شاهد، گلريز، فلسطين ۳ و جوان.
* وعده ديدار (جمال شورجه): عصر جديد ،۱ صحرا، مركزي، موزه سينما، قيام، ناهيد و ماندانا.
* دوئل (احمدرضا درويش): مركزي.
* رسم عاشق كشي (خسرو معصومي): شهر تماشا ،۱ سعدي، پايتخت و سپيده.
* قدمگاه (مهدي عسگرپور): شهر تماشا ،۲ كارون و ايران ۳.
* مهمان مامان (داريوش مهرجويي): رنگين كمان، پيام، انقلاب و حافظ.
* ماديان (علي ژكان): عصرجديد ۲.
* خوابگاه دختران : مركزي ،۱ شيدا، پارس ،۲ جي،۱ تهران،۲ دهكده المپيك و عصرجديد ۳.
* بله برون: جمهوري، جي و فردوسي.
* تارا و تب فوت فرنگي: شهرقشنگ.
* قطار كودكي: سينما كانون.

نظريه هاي شهري در خانه هنرمندان ايران
گفت وگو پيرامون «نظريه هاي شهر در ايران» با حضور پرويز پيران، سيد محسن حبيبي، سيد محمد بهشتي و گيتي اعتماد امروز در خانه هنرمندان ايران برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي خانه هنرمندان ايران، اين جلسه در ادامه مجموعه سخنراني هاي فصلنامه انديشه ايرانشهر از ساعت ۱۵ تا ۲۰ در تالار بتهوون برپا خواهد بود.اين برنامه با همكاري گروه شهرشناسي دفتر پژوهش هاي فرهنگي، جامعه مهندسان معمار ايران، جامعه مهندسان شهرساز و كانون معمار ملي برگزار مي شود.

جمعي از نويسندگان گراميداشت سالروز
تولد نادر ابراهيمي را خواستار شدند
ايسنا: جمعي از نويسندگان كودك و نوجوان با صدور بيانيه اي، خواستار بزرگداشت هفتادمين سالروز تولد نادر ابراهيمي شدند.
همزمان با برپايي جشنواره كتاب كودك و نوجوان ايران در كرمان، جمعي از نويسندگان و هنرمندان اين عرصه با صدور بيانيه اي، با اشاره به همزماني روز جهاني كتاب كودك مقارن با چهاردهم فروردين ماه با سالروز تولد نادر ابراهيمي، خواستار توجه مسئولان امر به اين مهم شدند.
در اين بيانيه كه به امضاي افرادي همچون فريدون عموزاده خليلي، محمدرضا يوسفي، جعفر ابراهيمي، سوسن طاقديس و... رسيده، تأكيد شده است، احترام به پيشكسوتان احترام به آينده و تداوم بخش حيات يك حركت است.
تا سال ۱۳۸۰ علاوه بر صدها مقاله تحقيقي و نقد، بيش از يكصد كتاب از اين نويسنده پيشكسوت چاپ و منتشر شده است كه در برگيرنده داستان بلند (رمان) و كوتاه، كتاب كودك و نوجوان، نمايشنامه، فيلمنامه و پژوهش در زمينه هاي گوناگون است؛ ضمن آن كه چند اثرش به زبان هاي مختلف دنيا برگردانده شده است.
نادر ابراهيمي چندين فيلم مستند و سينمايي و همچنين دو مجموعه تلويزيوني را نوشته و كارگرداني كرده و آهنگ ها و ترانه هايي براي آنها ساخته است.
او فعاليت حرفه اي خود را در زمينه ادبيات كودكان، با تاسيس مؤسسه همگام با كودكان و نوجوانان با همكاري همسرش در آن مؤسسه متمركز كرد.
ابراهيمي در زمينه ادبيات كودكان، جايزه نخست براتيسلاوا، جايزه نخست تعليم و تربيت يونسكو، جايزه كتاب برگزيده سال ايران و چندين جايزه ديگر را هم دريافت كرده است.
او همچنين عنوان نويسنده برگزيده ادبيات داستاني ۲۰ سال بعد از انقلاب را به خاطر داستان بلند و هفت جلدي آتش بدون دود به دست آورده است.
نخستين كتاب ابراهيمي با نام خانه اي براي شب در سال ۱۳۴۲ منتشر شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
زني عجوز گفت: يا رسول الله دعا كن تا خدا مرا به بهشت برد. رسول گفت: زنان پير به بهشت نروند.
آن   زن برفت گريان. رسول گفت: بگوييد او را چون به بهشت خواهند رفت ايشان بر حال عجوزي نباشند. تفسير ابوالفتح رازي

گشتي در دنياي خبرها
تابلو سرقتي در دفتر رئيس جمهور
زاگرب: چند ماه پيش ۹ تابلو نقاشي گرانقيمت از موزه اي واقع در شهر زاگرب به سرقت رفت و چون پليس توانست سرنخي از سارقان بيابد، پرونده را مختومه اعلام كرد.اما جالب اين كه، يكي از تابلوهاي سرقت شده در دفتر كار رئيس جمهور يافت شد. چند روز پيش يك تاجر، اين تابلو گرانقيمت را به رئيس جمهور هديه داده بود و چون تصوير مراسم اهداي اين هديه در روزنامه ها منتشر شد. نقاش اين تابلو بلافاصله آن را شناسايي كرد.البته تاجر اهداكننده اين تابلو مدعي شده كه آن را به عنوان هديه ازدواج دريافت كرده است.
قاچاق ماهي
ملبورن: يك ميهماندار هواپيما به جرم قاچاق ماهي هاي منحصربه فرد در آستانه محكوم شدن به ۱۰ سال حبس قرار دارد. وي پس از فرود هواپيما در خاك استراليا (مبدأ پرواز كشور ويتنام بود) با چمدان خود وارد سالن فرودگاه شد اما پليس با قرار دادن چمدان وي زير دستگاه اشعه ايكس به محتويات داخل آن مشكوك شد، به همين دليل مأموران اقدام به بازرسي چمدان ميهماندار كردند كه مشخص شد وي ۱۶ ماهي منحصربه فرد را داخل چمدان خود جاسازي كرده است. وي هريك از اين ماهي ها را داخل يك كيسه پلاستيك پر از آب قرار داده بود تا اين كه موجودات را با قيمت گزافي بفروشد.حداكثر مجازات وارد كردن غيرقانوني حيوانات استراليا، ۱۰ سال حبس و ۸۷ هزار دلار جريمه نقدي است.
اخراج به دليل چاق بودن
گلاسگو: يك باشگاه فوتبال دسته سومي در ليگ اسكاتلند، قصد اخراج يكي از بازيكنانش را به دليل چاق بودن دارد. مسئولان باشگاه «آلبيون رووز» اعلام كرده اند، مارك ياردلي مهاجم ۳۵ ساله اين تيم از اضافه وزن مفرط رنج مي برد به همين دليل قراردادش زودتر از موعد مقرر لغو خواهد شد.اما به دنبال انتشار اين خبر، مهاجم مورد نظر به فدراسيون فوتبال اسكاتلند شكايت كرده و مدعي شده كه اضافه وزن مفرط ندارد اما چون مربي تيم به وي بازي نمي دهد، او از آمادگي آرماني فاصله گرفته است.
دفاع شخصي با سيب زميني سرخ كرده
آمستردام: در كشور هلند، مردم علاقه خاصي به سيب زميني سرخ كرده با سس مايونز و پياز خام خرد شده دارند و در اغلب رستوران ها و ساندويچ فروشي ها، چنين غذايي فروخته مي شود.روز گذشته يك نوجوان ۱۶ ساله كه مسلح بود وارد يك مغازه فروش سيب زميني سرخ كرده شد و از صاحب مغازه خواست پول هاي موجود در صندوق را تحويل وي دهد، اما صاحب مغازه تسليم نشد و مقدار زيادي سيب زميني سرخ كرده داغ را به سوي سارق پرتاب كرد. سارق نوجوان كه با مشاهده اين صحنه شوكه شده بود، پا به فرار گذاشت.
فوايد فرزند اول بودن
اسلو: اخيرا دانشمندان در نروژ زندگي افرادي را كه بين سال هاي ۱۹۱۲ و ۱۹۷۵ به دنيا آمدند مورد بررسي قرار دادند و به نتايج جالبي دست يافتند.
براساس نتايج به دست آمده، فرزندان اول خانواده ها از امكانات تحصيلي بهتري نسبت به فرزندان بعدي خانواده برخوردار مي شوند و در نتيجه در بزرگسالي شغل و درآمد بهتري كسب مي كنند.همچنين فرزندان اول خانواده ها چاق تر از فرزندان بعدي هستند به همين دليل قدرت فراگيري آنان بيشتر از ساير فرزندان است.
تغيير شكل ظاهر براي دريافت مستمري
استانبول: پليس تركيه مردي را كه جسد مادرش را در زيرزمين خانه دفن كرد و براي اين كه مستمري او را دريافت كند خود را به شكل وي درآورد توسط پليس دستگير شد.
هنگامي كه اين مرد ۴۷ ساله با شكل ظاهري يك پيرزن براي دريافت مستمري مادرش به بانك رفت، كارمند بانك نسبت به وي مشكوك شد و پليس را خبر كرد.
وي از زمان مرگ مادرش تاكنون بيش از ۶۳۰۰ دلار مستمري دريافت كرده است.
دريافت ماليات با صداي طبل
حيدرآباد: مقامات يك شهر واقع در جنوب هند براي دريافت ماليات هاي معوقه شهروندان دست به ابتكار جالبي زده اند. هر شهروندي كه ماليات هاي معوقه خود را پرداخت نكند مجبور خواهد شد صداي گوش خراش طبل را تحمل كند.مقامات اين شهر ۲۰ گروه طبال را استخدام كرده اند كه اين گروه ها در مقابل منازل افرادي كه ماليات هاي معوقه خود را نمي پردازند حاضر مي شوند و به نواختن طبل مي پردازند.تاكنون با اجراي چنين شيوه اي، ۱۸ درصد از ماليات هاي معوقه ساكنان شهر دريافت شده است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۱۵ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۸ و ۲۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۵۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۱۶س دقيقه

گل و گياه
دراسناي رنگارنگ
002445.jpg
نام علمي: Dracaena marginata شTricolor'
خانواده: AGAVACEAE
اين گياه ابتدا بدون انشعاب بوده و سپس منشعب و گسترده مي شود. داراي برگهاي باريك و نواري شكل با نوار طولي كرمي رنگ و در حاشيه قرمزرنگ مي باشد.
نيازها: به نور كامل، كمپوست گلداني لومي و تغذيه با كود مايع هر ماه نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۳ درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در دماي ۲۰-۱۸ درجه سانتي گراد در بهار و تهيه قلمه نيمه رسيده در تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |