يكشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۹ - Mar 13, 2005
با صدور بيانيه اي از سوي وزارت امور خارجه آمريكا:
عضويت ايران درسازمان تجارت جهاني
مشروط به توافق ايران با اروپا شد
ايسنا: وزارت امور خارجه آمريكا با صدور بيانيه اي ضمن حمايت از اقدامات اتحاديه اروپا در خصوص برنامه هسته اي ايران، اعلام كرد: در اين راستا بوش با پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني مخالفت نخواهد كرد.
كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا در بيانيه اي اعلام كرد: بوش در راستاي حمايت از ديپلماسي سه كشور اروپايي تصميم گرفته است از مخالفت با تقاضاي ايران براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني دست بردارد و مجوز صدور قطعات يدكي هواپيماهاي غيرنظامي اتحاديه اروپا به ايران را به صورت مورد به مورد بررسي كند.
بيانيه وزارت امور خارجه آمريكا مي افزايد: ما در تمايل دولت هاي اروپايي براي اطمينان از پايبندي ايران به الزاماتش از طريق ابزار مسالمت آميز و ديپلماتيك سهيم هستيم. بيانيه  امروز نشان مي دهد كه ما آماده ايم براي حمايت از اقدامات اروپا جهت نيل به اين هدف گام هايي عملي را برداريم. ايران و الزاماتش براي عمل به تعهدات بين المللي اين كشور بايد همچنان در كانون توجه قرار داشته باشد.كاندوليزا رايس تصميم اخير آمريكا درباره عدم مخالفت با پيوستن ايران به WTO را حمايت از اقدام اروپا و نه پاداش دادن به ايران خواند.كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه اين كشور در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با بوريس تاراسبوك، همتاي اوكرايني خود در پاسخ به سؤالي درخصوص بيانيه وزارت امور خارجه درخصوص حمايت از اقدام اروپا درباره ايران گفت: مساله  مهم ايجاد دستور كار و رويكردي مشترك با متحدين اروپايي مان درباره مساله واداشتن ايران به عمل به الزامات بين المللي شان است كه متعهد به انجام آنها شده اند.
رايس ادامه داد: ما بارها گفته ايم و مي گوييم كه از اين اقدام ديپلماتيك حمايت مي كنيم و مي خواهيم به موفقيت دست يابد و ايران بايد از فرصتي كه در اختيارش قرار داده شده استفاده كند و آنچه كه ما سعي كرده ايم با حذف مخالفت هايمان از تقاضاي ايران براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني انجام دهيم حمايت فعالانه تر از اين اقدام ديپلماتيك است.
البته يكي از مقام هاي دولت آمريكا روز گذشته اعلام كرد، تصميم اين كشور مبني بر ارائه امتياز هاي اقتصادي به ايران، تغيير اساسي در رويكرد آمريكا درباره تهران محسوب نمي شود.
اين مقام دولت بوش كه خواست نامش فاش نشود امروز درباره پيشنهادهاي آمريكا گفت: من اتخاذ اقدامات گشايشي اقتصادي آمريكا در قبال ايران را تغييري كلي در روابط آمريكا با اين كشور نمي دانم.
وي افزود: ما اين امتيازات را به اروپايي ها و نه به ايراني ها داده ايم. ما به اروپايي هاامتيازاتي داديم تا مذاكرات خود را با ايران ادامه دهند اما اين بدان معنا نيست كه ما با ايراني ها به طور مستقيم وارد مذاكره شده ايم و ما اين كار را انجام نخواهيم داد.
پاسخ مقامات كشورمان
اين در حالي است كه مقامات كشورمان بارها تأكيد كرده اند كه عضويت در سازمان تجارت جهاني حق ايران است و از سوي ديگر تأكيد كرده اند كه حاضر نيستند در ازاي اين عضويت از حق چرخه سوخت هسته اي صرف نظر كنند.رويتر نوشت: ايران پيشنهاد آمريكا براي ارايه مشوق هاي اقتصادي را بسيار بي اهميت خواند.
اين خبرگزاري انگليسي به نقل از سيروس ناصري، عضو عالي رتبه هيات مذاكره كننده ايراني با كشورهاي اروپايي كه با اين خبرگزاري گفت وگو مي كرد، افزود: آنچه كه پيشنهاد شده، بسيار ناچيز و مضحك است. در واقع پيشنهاد اروپا براي اظهارنظر درباره آن بسيار بي اهميت است.ناصري در ادامه تأكيد كرد كه ايران موضعش را در خصوص غني سازي اورانيوم تغيير نخواهد داد و آلمان، فرانسه و انگليس مي دانند كه تهران هرگز از اين مساله دست بر نخواهد داشت.وي افزود: رهاكردن برنامه سوخت هسته اي روي ميز مذاكره قرار ندارد، اين امر براي شركاي اروپايي مان كاملا روشن است.
ناصري اظهار داشت: اكنون كه ما مي توانيم خودمان سوخت هسته اي توليد كنيم، رهاكردن آن و تكيه بر ديگران براي فراهم كردنش بسيار مضحك است. آيا آمريكا چنين كاري را انجام خواهد داد؟ يا فرانسه، آلمان و انگليس و يا هلند؟ناصري در اين باره گفت: ممكن است رايس در انديشيدن به اينكه امكان دارد ايران، غني سازي اورانيوم را رها كند به اشتباه افتاده است.
ناصري گفت: با خانم رايس موافقم كه برنامه غني سازي ما نبايد براي اهداف نظامي به كار گرفته شود، اما وي درباره اينكه توليد سوخت هسته اي اصلا انجام نگيرد، گمراه شده است و يا كاملا در اشتباه است.
ناصري گفت: اين كار به مانند معامله شير با موش است. آيا آمريكا حاضر است از توليد سوخت هسته اي اش در برابر يك كاميون محتوي بار پسته دست بردارد.وي افزود كه كشورهاي اروپايي بر اساس توافقات شان ملزم هستند از ورود ايران به سازمان تجارت جهاني حمايت كنند.ناصري هم چنين ورود ايران به سازمان تجارت جهاني را بيشتر به نفع اروپا خواند تا به نفع ايران.
واكنش سخنگوي وزارت امور خارجه
آصفي درباره تغيير رويكرد ظاهري آمريكا نسبت به مذاكرات ايران و اروپا تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران مصمم به استفاده از فناوري صلح آميز هسته اي است و هيچ فشار، تطميع و يا تهديدي نمي تواند موجب شود تا ايران از دستيابي به حقوق خود صرف نظر كند.
حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در واكنش به اظهارات اخير كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا گفت: جبران برخي خطاها و مرتفع كردن اندكي از محدوديت هايي كه بدون جهت به جمهوري اسلامي ايران تحميل شده است، ايران را از دستيابي به حقوق مشروع خود باز نمي دارد.
وي اظهار داشت: برخي محدوديت ها در صدور قطعات هواپيما به ايران كه كاربرد غيرنظامي دارد، از ابتدا نيز نبايد اعمال مي شد و برداشتن آن امتيازي محسوب نمي شود. ورود به سازمان تجارت جهاني (WTO) نيز از حقوق مسلم كشورهاي جهان است.
آصفي گفت:   آمريكا با ابداع فرضيه غلط و به دروغ از نيت ايران براي دستيابي به سلاح هاي هسته اي سخن مي گويد و اروپا را نيز فريبكارانه به دنبال خود مي كشد، در حالي كه شفافيت فعاليت هاي جمهوري اسلامي كاملا آشكار بوده و آژانس نيز همواره در گزارش هاي خود به صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي جمهوري اسلامي ايران اذعان كرده است.وي گفت: دروغ و رياكاري هسته اصلي سياست خارجي آمريكا شده و بي اعتمادي جهاني را موجب شده است.
در حالي كه رايس از رفع برخي محدوديت ها صحبت مي كند، بوش تحريم اقتصادي عليه ايران را تمديد مي كند.

دومين گروه از دانشجويان زن پليس فارغ التحصيل شدند
002511.jpg
گروه اجتماعي: دومين  گروه  از دانشجويان  زن  پليس  در مقطع  كارداني  ديروز در مراسمي در مركز آموزش  عالي  كوثر فارغ التحصيل  شدند.
به  گزارش  خبرنگار واحد مركزي  خبر در اين  مراسم  ۲۴ پليس  زن  در مقطع كارداني  و ۲۶ درجه  دار فارغ  التحصيل  شدند و ۴۳ دانشجوي  دوره  چهارم  كارداني  هم  سرمچي  گرفتند.سردار سرتيپ  محمدباقر قاليباف  فرمانده  نيروي  انتظامي در اين  مراسم گفت  از زمان  حضور خانمها در عرصه  پليس  آنان  در ماموريت  ها و اجراي  وظيفه  با دقت  تر و با انگيزه تر هستند.وي  تأكيد كرد:زنان  پليس  در بخش  كشف  جرائم، پرونده  قتل ، كارشناسي  در راهنمايي  و رانندگي  و همچنين  فناوري  اطلاعات  معدل  عملكردشان  بهتر و مناسب  تر از مردان  بوده  است .در مراسم  فارغ التحصيلي  دانشجويان  پليس  زن  ، زنان  پليس  با اجراي نمايش  سقوط از ارتفاع ، دستگيري  سارقان  مسلح ، خنثي  سازي  بسته  مواد منفجره و ديگر حركات  نمايشي  توان  اجراي  وظايف  خود را ارايه  كردند.مركز آموزش  عالي  كشور تاكنون  با پذيرش  ۴۰۰ پليس زن  در سه  دوره  كارشناسي  ، دو دوره  كارداني  ، دو دوره  فراگير و دودوره  درجه داري  تربيت  كرده  است  كه  در راهنمايي  و رانندگي  ، اطلاعات  ،كشف  جرائم  ، رايانه  و اداري  در يگان  هاي  مختلف  فعاليت  دارند.

نادران رياست ستاد انتخابات توكلي را بر عهده گرفت
گروه سياسي: روز گذشته دكتر احمد توكلي كانديداي احتمالي اصولگرايان دكتر الياس نادران را به عنوان رئيس ستاد انتخاباتي خود و سخنگوي آن اعلام كرد. به گزارش خبرنگار ما در اين نشست توكلي گفت: چهار نامزد اصولگرا تفاهم كردند كه حركتهاي تبليغي خود را آغاز كنند و با ارائه ديدگاههاي خود به مردم قدرت انتخاب مردم را بالا ببرند و در نزديك روزهاي انتخابات با رجوع به نظرسنجي آن كس كه رأي بيشتري داشت باقي بماند و بقيه به نفع او كنار بروند.توكلي ادامه داد: در همين راستا بنده هم فعاليت تبليغاتي خود را آغاز كرده ام و به اطلاع مردم مي رسانم كه دكتر نادران خواهش بنده را براي اداره ستاد انتخاباتي و سخنگويي آن پذيرفته اند. توكلي در اين نشست از حضور هاشمي رفسنجاني در انتخابات استقبال كرد و گفت: اين حضور امكان مشاركت حداكثري را پررنگ تر مي كند و ما با نقد سياستهاي زمان ايشان وجوه افتراق و اجتماع خودمان را بيان خواهيم كرد تا مردم آگاهانه تر تصميم بگيرند.وي در پاسخ به اين پرسش كه اگر شوراي هماهنگي كسي از چهار نامزد مورد تفاهم را معرفي نكند شما چه خواهيد كرد گفت:  با اعتماد مي گويم كه اين طور نخواهد شد.

انتخاب نهم
۷۵ درصد دانشجويان، اصولگرايان را
پيروز انتخابات مي دانند
مسئول سياسي بسيج دانشجويي دانشگاه شريف در خصوص نظرسنجي هاي انجام شده درباره انتخابات رياست جمهوري توسط بسيج دانشجويي اين دانشگاه گفت: طبق اين نظرسنجي از ميان كانديداهاي رياست جمهوري احمدي نژاد ۸/۳۱ درصد،  لاريجاني ۲/۱۸ درصد،  هاشمي رفسنجاني ۲/۱۶ درصد،  توكلي ۳/۹ درصد، معين ۸ درصد، ولايتي ۶/۷ درصد، رضايي ۶/۵ درصد، كروبي ۲ درصد و مهرعليزاده يك درصد آراي دانشجويان را به خود اختصاص داده اند. به گفته وي طبق نظرسنجي هاي انجام شده در دانشگاه شريف ۷۵% دانشجويان، اصولگرايان را پيروز انتخابات رياست جمهوري مي دانند.
عجله اي براي اعلام نظر نداريم
ايسنا: حبيب الله عسگر اولادي در ارزيابي از فضاي سياسي انتخاباتي كشور گفت كه اين فضا را ايده آل نمي داند و اين فضا مي تواند بهتر از اين باشد.وي درباره آخرين كانديداهاي مطرح در شوراي هماهنگي و نظر شورا در اين باره گفت: شخصيتهاي مهمي با عنوان اصولگرايان مطرح شده اند و شخصيت هاي مهم ديگري هم خارج از جريان اصولگرايي مطرحند؛ ما به همه آنها به ديده احترام مي نگريم. براي ما مقبوليت مردمي اهميت ويژه دارد، لذا به طور مرتب، مراكز نظرسنجي آخرين ديدگاههاي مردم را در مورد نامزدهاي مطرح رصد مي كنند. ما هم اين نظرسنجي ها را در اعلام نظر نهايي ان شاءالله لحاظ خواهيم كرد.
عسگر اولادي ادامه داد: فعلا آنچه بدست آورديم،  براي اعلام نظر نهايي كفايت نمي كند، لذا عجله اي براي اعلام نظر نداريم. ضمن اينكه هر چه جلوتر مي رويم قاعدتا يك نفر از بقيه در نگاه مردم برجسته تر مي شود و نهايتا به طور طبيعي همه به عنوان نامزد نهايي به او رجوع خواهيم كرد.
كانديداي نهايي اصولگرايان هنوز مشخص نشده است
مهر: يك منبع مطلع در شوراي هماهنگي گفت: نمايندگان ارشد تشكيلات شوراي هماهنگي در استان ها و شهرهاي مهم براي جلسه اي كه احتمالا روز يكشنبه برگزار خواهد شد به تهران خواهند آمد .وي يادآوري كرد كه در اين جلسه راجع به كانديداي نهايي اصولگرايان بحثي نخواهد شد زيرا شوراي هماهنگي در اين زمينه هنوز انتخاب آخر را انجام نداده است و براي رسيدن به بهترين گزينه مشغول طي يك فرآيند عقلاني و جمعي است.
دكتر ولايتي عملكرد مترو را موفق ارزيابي كرد
ايسنا: دكتر ولايتي در حاشيه جلسه ديروز مجمع تشخيص مصلحت نظام پيرامون توسعه مترو اظهار داشت: «توسعه مترو و افزايش خدمات آن، نقش مهمي در تحقق عدالت اجتماعي و خدمت رساني به اقشار متوسط و طبقه محروم جامعه دارد.»
دكتر علي اكبر ولايتي با بيان اين مطلب، عملكرد مترو در تهران را موفق ارزيابي كرد و اظهار داشت: «بي ترديد ترافيك تهران جز از طريق راهكارهاي اساسي و استراتژيك حل نخواهد شد. در اين ميان، يكي از بهترين و مؤثرترين ابزارها براي كاهش آلودگي هواي تهران و حل معضل ترافيك، توسعه مترو است.»
وي افزود: «براي حل مشكل ترافيك، از دهها سال پيش از مترو استفاده شده است و بدون آن امكان فائق آمدن بر مشكلات كلان شهرها بخصوص كلان شهري مانند تهران وجود ندارد.»
اين كانديداي رياست جمهوري با بيان اينكه طبق اعلام مسئولان روزانه ۸۰۰ هزار نفر توسط متروي تهران جابجا مي شوند، تصريح كرد: «اگر اين ظرفيت توسعه پيدا كند و ۲ يا ۳ برابر شود، به نحو چشمگيري مشكل ترافيك و آلودگي هواي تهران حل خواهد شد.»
لاريجاني:
به چهار فرزند رشيد ايران ظلم شده است
دكتر علي لاريجاني با تأكيد بر پيگيري سرنوشت چهار ديپلمات ايراني دربند رژيم صهيونيستي اظهار داشت: ۴ ديپلمات ربوده شده ايراني فرزندان رشيد ايران هستند و در جريان ربوده شدن در لبنان به اين عزيزان ظلم شده است.
لاريجاني نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي و كانديداي احتمال نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: براي پيگيري سرنوشت ۴ ديپلمات ربوده شده ايراني، بايد روي افكار عمومي خارج از كشور تاثير بگذاريم.
وي افزود: در زماني كه بنده در سازمان صدا و سيما خدمت مي كردم، در رسانه هاي ايراني كه در خارج از كشور برنامه پخش مي كردند به كرات راجع به مساله ۴ ديپلمات ايراني دربند رژيم صهيونيستي برنامه ساخته و پخش شده است و اين نشان از اهميت اين موضوع نزد مسئولان و رسانه ملي جمهوري اسلامي ايران دارد.لاريجاني تصريح كرد: روشن شدن سرنوشت مبهم ۴ ديپلمات ربوده شده ايراني پس از ۲۲ سال، نياز به يك ديپلماسي فعال دارد تا به نتيجه برسيم و اين مشكل تنها با كار رسانه قابل حل نيست.
اصغرزاده كانديداي انتخابات رياست جمهوري شد
فارس: ابراهيم اصغرزاده دبير كل حزب همبستگي به طور مستقل و جداي از اين حزب و جبهه دوم خرداد، كانديداي انتخابات رياست جمهوري شد.ابراهيم اصغرزاده طي نشست خبري، كه احتمالا امروز برگزار مي شود، رسما كانديداتوري خود را اعلام خواهد كرد.
زهرا احمدي پور سخنگوي ستاد انتخاباتي محسن مهرعليزاده شد
مهندس محسن مهر عليزاده، كانديداي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري طي حكمي، دكتر زهرا احمدي پور را به عنوان مسئول كميته بانوان و سخنگوي ستاد انتخابات خود منصوب كرد.
پيش بيني شكست اصلاح طلبان
مهر: احمد علمشاهي عضو شوراي مركزي تحكيم وحدت مشهد گفت: انتخابات آتي تعيين كننده جهت گيريهاي فرهنگي و سياسي دهه پيش روي ما مي باشد. وي عملكرد كابينه و اطرافيان و منتقدان خاتمي را دليل اصلي تحقق نيافتن وعده هاي خاتمي عنوان كرد و اظهار داشت: اگر اصلاح طلبان تغيير استراتژي ندهند در انتخابات شكست خواهند خورد.
كواكبيان: بهترين فرصت ها را
به خاطر انحصارطلبي ها از دست داديم
فارس: دبيركل حزب مردم سالاري با اشاره به عملكرد اصلاح طلبان در سالهاي گذشته گفت: ما هشت سال بهترين فرصت ها را به خاطر برخي انحصارطلبي ها، زياده روي ها و افراطي گريها از دست داديم.
سخنگوي دولت: غيرمنطقي ترين كار اين است كه قوه مجريه را به محافظه كاران بدهيم
فارس: عبدالله رمضان زاده سخنگوي دولت، قوه مجريه را قوه نيرومندي كه تاثير بسياري در تحولات ايران دارد، دانست و تاكيد كرد: غيرمنطقي ترين كار آن است كه اين قوه را دودستي به محافظه كاران بدهيم.

طرح فراگير آموزش زوج هاي جوان تهراني آغاز مي شود
گروه اجتماعي: با هدف الگوسازي خانواده سالم، پايدار و متعادل و پيشگيري از فروپاشي خانواده هاي تازه تشكيل شده، طرح فراگير آموزش زوج هاي جوان تهراني با برگزاري جشني در فرهنگسراي بهمن آغاز مي شود.به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران دكتر مجيد جمشيديان، مسئول اجراي طرح «خانواده آسماني» با اعلام اين خبر افزود: آمارها حكايت از وقوع يك طلاق در ۵ ازدواج براي تهراني ها دارد كه بيشترين جدايي ها نيز در سال هاي نخست زندگي مشترك رخ مي دهد و دليل اصلي  آن عدم برخورداري از آموزش هاي اوليه و لازم براي آغاز يك زندگي آرام و بي مسئله است.
جمشيديان با تأكيد بر ضرورت ارائه آموزش هاي مناسب براي زوجين جوان از ارائه اين آموزش ها در قالب دوره هاي كارگاهي زير نظر بيش از يكصد استاد و كارشناس روان شناسي و مشاوره خبر داد و افزود: در مرحله اول اين طرح كه يكي از برنامه هاي زير مجموعه طرح فراگير خانواده آسماني است زوج هايي كه ثبت نام كردند در ۱۰ فرهنگسرا از آموزش هاي دوره برخوردار مي شوند و در دوره هاي بعدي تمامي زوج هاي علاقمند مي توانند از خدمات آموزشي و مشاوره اي اين طرح استفاده كنند.به گفته جمشيديان زوج هاي جوان پس از گذراندن دوره كارت ويژه اي دريافت مي كنند كه با آن از تمامي خدمات بعدي اين طرح، از قبيل مشاوره، كتاب ها و جزوات مورد نياز و اطلاعات اينترنتي بهره مند مي شوند.
مسئول اجراي طرح خانواده آسماني در سازمان فرهنگي هنري در خصوص جزئيات برنامه جشن آغاز دوره آموزشي زوج هاي جوان گفت: در اين مراسم كه با حضور دكتر احمدي نژاد شهردار تهران و معاونين و مديران شهرداري،  اعضاي شوراي شهر، مسئولين دستگاه هاي ذي ربط و رؤساي فرهنگسراها برگزار مي شود بيش از يكصد و سي زوج همراه با پدر و مادرشان حضور دارند.وي قرائت متن عهدنامه زندگي مشترك و ارائه آن به زوجين و اهداي بسته فرهنگي به شركت كنندگان را از جمله برنامه هاي اين جشن عنوان كرد.
جشن آغاز دوره آموزش زوج هاي جوان دوشنبه بيست و چهارم اسفند از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در فرهنگسراي بهمن برگزار مي شود.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |