يكشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۹ - Mar 13, 2005
۴ روز بارش مداوم راهبندانهاي تهران را متراكم تر كرد
شهروندان در چنبره سيلاب و ترافيك آخر سال
002460.jpg
عكس:هادي مختاريان
گروه شهري: در حالي كه بارش باران شديد در روزهاي اخير موجب ذوب شدن تدريجي برف در ارتفاعات بالادست سد كرج و طغيان نسبي رودخانه كرج و همچنين بروز مشكلاتي در تصفيه خانه آب غرب تهران شده است و ساكنان برخي از محله ها در غرب تهران با قطع آب روبرو مي باشند، آبگرفتگي در بعضي از مناطق تهران مشكلاتي را در شبكه حمل و نقل شهري به وجود آورده است.
كارشناسان پيش از اين و با توجه به بارش برف سنگين در ارتفاعات پيراموني شهرها و مناطق كوهستاني احتمال جاري شدن سيل در هفته هاي پاياني زمستان و بهار را مطرح كرده بودند. جاري شدن نخستين سيل در رودخانه كرج و گل آلود شدن آب اين رودخانه كه منجر به بروز اختلال در تصفيه خانه آب و قطع آب برخي محله هاي غرب تهران شده است، نشانه اي از وضعيت اقليمي قابل پيش بيني در ماههاي آينده مي باشد كه تدارك بيشتري را براي ايمن سازي مناطق و محله هاي در معرض خطر و همچنين شبكه هاي حياتي شهر مثل آب و... ضروري مي سازد. خلاصه اي از اخبار مربوط به جاري شدن سيلاب و آبگرفتگي در مناطق مختلف شهر تهران را از نظرتان مي گذرانيم:
كنترل سيلاب در شرق تهران
مهندس وحيد زارع شهردار منطقه ۴ تهران، ديروز در گفت وگويي تلفني با خبرنگار ما اعلام كرد: بارش شديد باران كه طي ۳۵ سال گذشته بي سابقه است، موجب آبگرفتگي معابر و كندي رفت و آمد شهروندان شد و متعاقب آن ستاد مديريت بحران شهرداري با اتخاذ تمهيداتي تلاش كرد مشكلات در اين زمينه به حداقل برسد.
وي گفت: در پي گرم شدن نسبي هوا و تشديد ذوب برف ها،  از ديروز شاهد حركت روان آبها در مسيل ها، كانالها و جويهاي آب بوديم كه خوشبختانه با هماهنگي نهادهاي خدماتي و انتظامي و مشاركت شهروندان و نيز استفاده از تمامي تجهيزات و امكانات و نيروي انساني توانستيم ضمن لايروبي و پاكسازي مسيل ها، آبهاي سطحي را هدايت و از عميق شدن مشكلات جلوگيري كنيم.
وي ضمن تكذيب خبر تخليه برخي از محلات از سكنه افزود: تاكنون هيچگونه خسارات جاني و مالي ناشي از بارش باران به ستاد بحران گزارش نشده است با اين وجود به ساكنين حاشيه مسيل ها و كانالهاي هدايت آبهاي سطحي اعلام شده، به محض مشاهده حوادث، مراتب به شهرداري اطلاع داده شود.
مهندس زارع تصريح كرد: بارش اخير باران نشان داد كه حفظ حريم رودخانه و مسيل ها، موضوع مهمي است و همگان بايد در ساخت وسازها به آن توجه كنند.
وي افزود: موضوع رعايت حريم رودخانه قبلا به پيمانكار پروژه تقاطع امام علي _ رسالت از سوي كارفرما ي آن كه سازمان مهندسي عمران وابسته به حوزه فني و عمراني شهرداري تهران است، ابلاغ شده بود و اين پيمانكار مي بايست تمهيدات لازم را در خصوص حفظ حريم رودخانه ها رعايت مي كرد.
گزارش ديگري حاكي است بارش باران بهاري در آخرين روزهاي زمستان ۸۳ تهران، موجب شد تا صبح ديروز همه شهروندان با خودروهاي شخصي به معابر پايتخت هجوم آورند.
به گزارش ايرنا، از سطح شهر تهران، بزرگراه هاي «شيخ فضل الله نوري، محمد علي جناح، همت، رسالت، مدرس، چمران، صدر، نيايش، آيت الله حكيم، شهيد بابايي و...» ، صبح ديروز به گونه اي هراس آور، مملو از خودروهاي رنگارنگ قديمي و جديد بود.
براساس آخرين آمار منتشره، نزديك به سه ميليون خودرو در شهر تهران وجود دارد كه به نظر مي رسيد صبح ديروز، به صورت تك سرنشين به بزرگراه ها و خيابان هاي شهر نمناك از باران بهاري و رها يافته از آلاينده هاي گوناگون، سرازير شده بودند.
از سوي ديگر به گزارش ايرنا و به نقل از مركز نظارت و كنترل ترافيك تهران، از ساعات اوليه ديروز دوربين هاي نظارتي مستقر در سطح شهر نشانگر حجم بسيار زياد آب جاري در سطح معابر و خيابانها و آبگرفتگي جويها و طغيان رودخانه كن سلقان بودند.
با اطلاع از وضعيت سطح شهر، هماهنگي هاي لازم با آتش نشاني و راهنمايي و رانندگي از سوي مركز پيام بيسيم مجموعه نظارت و كنترل ترافيك انجام شد. بزرگراههاي آزادگان، پيروز، همت، توانير و جاده مخصوص كرج با مشكل آبگرفتگي حاد مواجه بودند.

نگاه
در حاشيه آبگرفتگي هاي ديروز شهر تهران
فريد مرتضوي
002451.jpg

اهداي ۱۰ هزار گلدان در پنجشنبه آخر سال
002454.jpg
مديرعامل سازمان بهشت زهرا(س) و حرم مطهر امام خميني(ره) از برنامه هاي تدارك ديده شده براي استقبال و پذيرايي از شهروندان تهران در پنجشنبه آخر سال خبر داد.
مهندس محمود رضاييان به توزيع ۱۰ هزار شاخه گل و گلدان در بين زائران قبور شهدا و حرم مطهر امام (ره) اشاره كرد و گفت: طبق سنوات گذشته به منظور گراميداشت ياد و خاطره شهيدان انقلاب اسلامي و تجديد ميثاق با آرمانهاي مقدس آنها، قطعات شهداء و مبادي ورودي و خروجي سازمان از سوي واحد فضاي سبز تحت پوشش لاله كاري قرار مي گيرد.

تعدادي از بازارهاي ميوه در ايام عيد فعال خواهند بود
002457.jpg
مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران از فعاليت برخي از بازارهاي عرضه ميوه و تره بار در طول ايام عيد خبر داد و گفت: همچنين ساعات كار بازارهاي عرضه ميوه و تره بار در روزهاي پاياني سال افزايش خواهد يافت.به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مهندس محمد صلاحي گفت: ساعات كار بازارهاي عرضه ميوه و تره بار در روزهاي پاياني سال افزايش يافته است.وي با اشاره به اينكه ساعات كار بازارهاي ميوه و تره بار با توجه به استقبال وسيع در مناطق مختلف شهر متفاوت است، افزود: براي تامين نيازهاي شهروندان تهراني، ساعت كار بازارها را افزايش داده ايم.

مشاركت شهروندان در توسعه پايدار
002463.jpg
طي مراسمي با حضور مهندس محمدجواد محمدي زاده معاون خدمات شهري كاشت نهال و توسعه اراضي فضاي سبز ۱۰۰۰ هكتاري قصرفيروزه در شرق تهران آغاز شد.محمدجواد محمدي زاده معاون خدمات شهري شهرداري تهران در اين مراسم با اشاره به اهداف مديريت شهري كه همانا مشاركت مردم در توسعه آباداني و تأمين امنيت پايدار در شهر تهران مي باشد گفت: در رابطه با فضاي سبز و توسعه پايدار محيط زيست بايد از جوانان خلاق استفاده شود و برپايي اين مراسم به عنوان كارگاه آموزشي و محل دانش افزايي خواهد بود كه با پشتوانه علمي و پژوهشي مي تواند پارك ها و عرصه هاي جنگلي را به وجود آورد.

معاون  امور مناطق  شهرداري تهران:
كلان  شهر تهران  به  ۸۰ هزار تاكسي  نيازمند است
ايرنا: معاون  امور مناطق  شهرداري تهران  گفت : بايد تعداد تاكسي هاي  كلان  شهر تهران  از ۳۵ هزار دستگاه  فعلي  به  ۸۰ هزار دستگاه  افزايش  يابد.
سيدمهدي   هاشمي  در مراسم  معرفي  مديرعامل  جديد سازمان تاكسيراني  تهران  بزرگ  افزود: اگر مي خواهيم  ناوگان  تاكسيراني  آماده  داشته باشيم  بايد ساليانه  ده  هزار تاكسي  جديد وارد اين  مجموعه  شود.
وي  نوسازي  ناوگان  تاكسيراني  را از اولويت هاي  كاري  مديريت  جديد سازمان تاكسيراني  تهران  عنوان  كرد.
وي  با معرفي  اميرمحمود دهلوي  به  عنوان  مديرعامل  جديد سازمان  تاكسيراني تهران  افزود: مديريت  جديد بايد از همه  ظرفيت  ها براي  رشد و شكوفايي  بخش هاي  محروم  و گمنام  تاكسيراني  استفاده كند.
هاشمي گفت : شهرداري  و شهروندان  تهران  از مدير جديد اين  سازمان  توقع دارند، وظايف  محوله  را با سرعت  و جهش  مناسب  تري  انجام  دهد.
مديرعامل  سابق  سازمان  تاكسيراني  نيز در اين  مراسم  گفت : فردي  كه  امروز مسئوليت  تاكسيراني  تهران  را عهده دار مي شود از سال  ۷۰ تا ۷۹ در اين  سازمان همكاري  فعال  داشته  و به  همه  مشكلات  تاكسيراني  آشناست .
سيدجمال   هاشمي عرب  ضمن  تقدير از تلاش هاي  شهرداري  تهران  براي  ارائه خدمات  مطلوب  به  شهروندان  افزود: زماني كه  بنده  اين  مسئوليت  را قبول  كردم ، ۱۴ هزار و ۵۰۰ تاكسي  در تهران  وجود داشت  و امروز اين  تعداد به  ۳۲ هزار و۵۰۰ تاكسي  رسمي و ۲۰ هزار تاكسي  مسافربر افزايش  يافته  است .

ساماندهي بلوارهاي اطراف استاديوم آزادي
ايرنا: سه راه  دهكده  المپيك و بلوارهاي اطراف  استاديوم  آزادي  ساماندهي  مي شود.قائم مقام شهرداري منطقه ۲۲ گفت: با توجه  به  اهميت  اين  محدوده  كه  از محورهاي  پرتردد و تصادف  خيزمنطقه  مي باشد، ساماندهي  آن بسيار ضروري است .وي گفت: دو ميدان  بزرگ  در بلوار غربي  استاديوم  آزادي  مقابل  در اصلي  و بلوار شرقي  استاديوم  تقاطع  مترو طراحي  شده  و آماده  احداث  است .

شهردار تهران:
حل مسئله ملي ترافيك تهران نيازمند مديريت
واحد شهري و سرعت در اجراست
گروه شهري: شهردار تهران در مورد شايعه واگذاري اخذ تصميمات ترافيكي به شهرداري تهران اعلام كرد: مصوبه اخير هيأت دولت تنها اختيار دادن پيشنهاد در حوزه حمل و نقل ترافيك را به شهرداري تهران داده است كه البته اين اختيار جديدي نيست.
به گزارش خبرنگار ما احمدي نژاد معتقد است اداره شهري در مقياس تهران نيازمند مديريت واحد و در حل مسايل ترافيكي نيازمند تصميمات عاجل و سرعت در اجراست چرا كه تلف شدن روزانه ۴ ميليون ساعت از وقت مردم و چندين ميليون ليتر بنزين و ورود روزانه ۱۳۰۰ دستگاه خودرو به شهر تهران معضل كم اهميت و كوچكي نيست كه بخواهيم طي مذاكره با اين يا آن سازمان و گيرافتادن در پيچ و خم ادارات ساعتها وقت صرف كنيم.
احمدي نژاد در حاشيه ديدار از منطقه ،۱۰ضمن تقبيح مديريت جزيره اي، بخشي و متعصب كه تنها در محدوده اختيارات سازماني، خود را مسئول مي دانند خواستار هماهنگي، اعمال سياستهاي واحد و نگرش ملي در اداره امور شد و تأكيد كرد: شهرداري تهران به طور قطع حتي در قالب استقراض، شبكه ريلي را گسترش خواهد داد به طوريكه بيش از ۵۷ كيلومتر كه معادل كل شبكه مترو موجود است در عرض يكسال و نيم گذشته قرارداد بسته و بيش از اين مقدار را نيز آماده عقد قرارداد كرده ايم.
احمدي نژاد درباره تلاشهاي شهرداري تهران براي كاهش و تثبيت قيمت ميوه و تره بار در طول سال بويژه دو ماه اخير گفت: اساساً احداث ميادين ميوه و تره بار با هدف حذف دست واسطه ها و كاهش قيمت ميوه و تره بار از طريق واگذاري غرفه ها به توليد كنندگان بوده است. اين در حالي است كه به گفته وي متأسفانه بيش از ۷۰ درصد غرفه ها در ميادين ميوه در يك چرخه روابط نادرست در اختيار غيرتوليد كنندگان قرار گرفت اما مديريت جديد سعي كرد كه در عرض يكسال و نيم گذشته و تحمل فشار سنگين اين ميادين را به اصالت و فلسفه وجودي خود بازگرداند لذا هم اكنون ۷۰ درصد ميادين در اختيار توليد كنندگان قرار گرفته تا از اين طريق ۴۰ درصد مصرف ميوه همشهريان از شبكه ميادين ميوه و تره بار تأمين شود.
وي ادامه داد: از ديگر اقدامات شهرداري تهران كه علي رغم مسئوليت، اما در راستاي كنترل بازار صورت گرفت، ذخيره سازي ۵ هزار تن سيب، خريد مركبات و اختصاص سه ميليارد تومان به سازمان ميادين بود تا اين اقلام با قيمت تمام شده در اختيار مردم قرار گيرد. احمدي نژاد از اينكه در نظام اقتصادي كشور اجازه داده مي شود عده اي با خريد ارزان ميوه از كشاورزان و انبارسازي آن در يك مدت كوتاه به چند برابر سود دست يابند، انتقاد كرد و از مسئولان كشور خواست با شناسايي اين شبكه ها در جهت حمايت از مردم اقدام كنند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |