يكشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۹ - Mar 13, 2005
كشف بزرگترين ستارگان راه شيري
گروه دانش: ستاره شناسان مي گويند توانسته اند با استفاده از تلسكوپ فضايي هابل بزرگترين ستارگان كهكشان راه شيري را كشف كنند. دانشمندان اضافه مي كنند كه امكان ندارد ستارگاني از اين بزرگتر در كهكشان ما وجود داشته باشد.
به گزارش بي بي سي،  آنها اين ستارگان را در نزديكي مركز راه شيري در ناحيه اي متراكم موسوم به «خوشه كمان ها» (Arches cluster) يافته اند.
عمر اين ستارگان، با جرمي احتمالا ۱۳۰ برابر خورشيد، بسيار كوتاه است.
نوري را كه خورشيد در يك سال ساطع مي كند اين ستارگان در ۱۵ ثانيه توليد مي كنند، اما در اين فرآيند تنها ظرف چند ميليون سال مي سوزند كه در مقياس هاي كيهاني برق آسا به حساب مي آيد؛ براي مثال خورشيد اكنون پنج ميليارد ساله است و با حساب هاي علمي تاكنون تنها نيمي از عمر خود را سپري كرده است.
دان فيگر از «موسسه علمي تلسكوپ فضايي» واقع در ايالت مريلند آمريكا، كه هابل را كنترل مي كند، يك خوشه متراكم شامل چند هزار ستاره بسيار جوان را در نزديكي مركز راه شيري كشف كرد.
محاسبات او نشان مي دهد كه سه عدد از ستارگان اين مجموعه به لحاظ جرم ركورد تازه اي در راه شيري به جا مي گذارند.
اما فيگر معتقد است كه عاملي وجود دارد كه مانع مي شود ستارگان از اين بزرگتر شوند.
همچنين هفته گذشته تيم ديگري از ستاره شناسان آنچه را كه به نظر مي رسيد كوچكترين و كند سوزترين ستارگان در سپهر باشد كشف كردند.
جرم اين ستارگان كوچك تنها نيم درصد جرم خورشيد و درخشش آنها چند هزار بار كمتر از خورشيد است.

بازديدكنندگان
002472.jpg


بازديدكنندگان در حال تماشاي جديدترين لپ تاپ هاي موجود در CeBIT هستند. دولت آلمان اميدوار بود كه با ورود و سرمايه گذاري شركت هاي آسيايي، بازار جديدي براي سرمايه گذاري ژرمن ها پيدا شود. مراجعه كنندگان به اين نمايشگاه بيشترين توجه خود را به شركت هاي اروپاي شرقي معطوف كردند.
002469.jpg


بازديدكنندگان نمايشگاه فنارويهاي پيشرفته CeBIT در حال آزمايش كردن موبايلهاي جديد و پيشرفته اين مجموعه هستند. اين طور كه از شواهد پيداست، با ورود امكان پخش تلويزيوني و اتصال به اينترنت در كنار موزيك هاي فراواني كه مي توان به وسيله موبايل گوش داد، اكنون تلفن زدن با اين وسيله ابتدايي ترين و پيش پا افتاده ترين قابليت آن است.

نگراني براي كودكان ديجيتالي
002475.jpg
گروه انفورماتيك - سارا ناز عبدالله زاده: ورود روزافزون وسايل ديجيتالي و الكترونيكي به زندگي نوجوانان، گذشته از اثرات مثبتي كه داشته  سبب بروز نگراني هاي بسياري از جانب والدين و جامعه شناسان شده است.
بحث در مورد اثرات مثبت و منفي رسانه هاي جمعي خصوصاً رسانه نوين اينترنت در نوجوانان به علت تماس بسيار زياد آنها و عجين شدن ابزار ديجيتال با زندگي امروزي، به عنوان يكي از مهمترين مباحث علوم تربيتي درآمده است. به گزارش آسوشيتد پرس، در پنج سال گذشته بر تعداد نوجوانان آمريكايي و اروپايي كه اتاق هاي شخصي خود را به تلويزيون، كنسول بازي هاي ويدئويي و كامپيوتر مجهز كرده اند، افزوده شده است؛ براي مثال ۲۰ درصد افراد بين
۸ تا ۱۸ سال مي توانند از اتاق شخصي خود به اينترنت دسترسي پيدا كنند كه اين رقم بنابر آمار ارائه شده توسط مؤسسه تحقيقاتي Kaiser Family از سال ۱۹۹۹ دو برابر شده است.
جامعه شناسان زماني كه با چنين آماري مواجه شدند بر كودكان نام كاربران چند رسانه اي (media multitaskers) گذاشتند. اعتراف بيش از يك سوم كودكاني كه در تحقيقات مختلف مورد بررسي قرار گرفتند به اين كه در حين انجام تكاليف مدرسه خود با تلفن مكالمه مي كنند، به موزيك گوش مي دهند و يا حتي با اينترنت به چت مي پردازند خود مي تواند تأييد مستندي براي اين برداشت باشد. به گفته ويكي رايداوت، نايب رئيس مؤسسه كاسيسر، اين كه تا چه حد انجام اين فعاليت ها به طور همزمان بر تمركز و خلاقيت اثر دارد بسيار حائز اهميت است و متأسفانه در بسياري از موارد اين اثرات چندان مثبت نيست. البته رايداوت اضافه مي كند كه اين نتيجه گيري اصلاً به اين معنا نيست كه استفاده از رسانه هاي جمعي براي كودكان ضرر دارد. درواقع ميزان استفاده از اين وسايل به طور كلي بستگي دارد به تشخيص والدين و تصميم گيري آنها نسبت به سن و وضعيت درسي آنها در مدرسه و يا به طور عام تر نسبت به فرهنگي كه مايلند كودك خود در آن پرورش يابند.
البته اين گفته رايداوت نظرات انتقاد جويانه بسياري را به دنبال دارد چراكه بسياري از جامعه شناسان و متخصصان علوم ارتباطي معتقدند كه در جامعه كنوني نوعي پيام دريافتي آنقدر بسته بندي شده و همه گير است كه خواه ناخواه افراد فرهنگ مشتركي را كسب كرده و به صورت توده وار رفتار خواهند كرد و كنترل يا عدم كنترل والدين شايد تنها شدت اين اثر را كم كنند. اين درحالي است كه موافقان رايداوت اين طور بحث مي كنند كه همين اثر بر شدت و ضعف اين پيام ها خود اثر بسيار مثبتي خواهد بود.
لي راينجا مدير مؤسسه تحقيقاتي «pewinternet and American life» در اين باره مي گويد: «ترس اصلي والدين قرار گرفتن فرزندانشان در معرض هجوم پيام هاي كوتاه و منقطع است.»
مؤسسه كاسيسر در يك تحقيق كه بيش از ۲۰۰ هزار دانش آموز ۹ تا ۱۸ ساله در طي سالهاي ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ به عمل آورد اين طور نتيجه گرفت كه بيش از ۵۰ درصد اين افراد از وسايل ارتباط جمعي به عنوان تنها وسيله سرگرمي خود استفاده مي كنند كه در اين بين اينترنت جزو سه رسانه برتر و پرطرفدار كودكان و نوجوانان محسوب مي شود، چنان كه از ۲۰۰ هزار نفر مورد آزمايش، بيش از ۷۰۰ نفر وبلاگ هاي شخصي داشتند كه در آن خاطرات خود را درج مي كردند.
به هر حال رشد ۱۵ درصدي دانش آموزان طرفدار رسانه هاي جمعي مخصوصاً اينترنت كه در سال ۲۰۰۴ به ۲۶ درصد رسيد و اينها در مقايسه با رقم ۱۶ درصدي سال ۱۹۹۹ مي تواند رقمي بحث برانگيز و قابل مطالعه باشد.

كشف ژن نابينايي
گروه دانش: پژوهشگران اعلام كرده اند شكلي جديد از نوعي ژن را كشف كرده اند كه سبب بروز نيمي از همه موارد تخريب نقطه ماكولا(لكه زرد شبكيه) و در نهايت كوري بيماران مي شود. به گزارش IRIB، بيماري تخريب لكه زرد از اصلي ترين علت بروز نابينايي سالخوردگان است. ماكولا يا لكه زرد نيز منطقه اي دايره اي در مركز شبكيه و محل تمركز سلول هاي مخروطي است كه درديدن رنگ ها نقش عمده اي دارد و نيز حركت و بينايي دقيق را كنترل مي كند.

خدمات خبري جديد گوگل
شركت گوگل موتورهاي جستجوگر خود را مجهز به ابزار نويني مي كند تا افراد بتوانند صفحات مربوط به اخبارهاي دريافتي را در صفحه اي كه خود طراحي كرده اند طبقه بندي كرده و به آساني در زمان مناسب به آنها مراجعه كنند و خبرهاي مورد نظر خود را بخوانند. به گزارش موج، با موتورهاي جستجوگر گوگل كاربران مي توانند سايتهايي را ويژه خود طراحي كرده و خبرهاي مورد علاقه خود را در آن سايت ذخيره كنند. ساير شركت هاي رقيب همچون ياهو و ام اس ان نيز خدماتي اين گونه را به كاربران ارائه مي دهند.

آن لاين
راه اندازي۳۰۰ آزمايشگاه كامپيوتر
قبل از سال تحصيلي آينده

ايسنا:  معاون برنامه ريزي و پشتيباني سازمان پژوهش و برنامه ريزي وزارت آموزش و پرورش از راه اندازي ۳۰۰ آزمايشگاه كامپيوتر تا قبل از سال تحصيلي آينده در كل كشور خبر داد.
ابراهيم آقاخاني، با بيان اينكه در بخشنامه ابلاغ شده به استان ها كه در آن جدول زماني نيز به استان ها در زمينه اين آزمايشگاه هاي كامپيوتر داده شده اظهار داشت: اين كار با مشاركت استان ها به اجرا درمي آيد و اميدواريم حداكثر تا مرداد و شهريور ماه سال ۸۴ اين پروژه به انجام برسد.
به گفته وي اين پروژه در حدود ۵ تا ۶ ميليارد تومان بودجه نياز دارد كه ۵۰درصد آن از طريق استان ها تأمين مي شود.
۳۰۰ مركز IT در سال ۸۴ در تهران راه اندازي مي شود
سينا:  رئيس مركز فناوري اطلاعات سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران از راه اندازي ۳۰۰ مركز فناوري اطلاعات توسط مركز IT سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در سال جديد خبر داد.
حميد بقايي ديروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اينكه اين مركز براي راه اندازي پروژه هاي خود نياز به بودجه اي در حدود ۲۰ ميليارد ريال دارد، افزود: مهمترين مشكل مركز فناوري اطلاعات سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، تامين اعتبارات لازم است.
به گفته وي، خانه فرهنگ نرگس، مركز اطلاعات فناوري و IT كه متعلق به بانوان است با اختصاص هزينه اي بالغ بر ۸۰۰ ميليون ريال براي بازسازي آن، فردا افتتاح مي شود.
به گفته وي، راه اندازي يكصد مركز IT در سطح شهر تهران از برنامه هاي اين مركز است كه در اين راستا ۳۵ مركز فعاليت خود را آغاز كرده اند.
بقائي همچنين از راه اندازي مراكز ديگري در مناطق ديگر شهر تهران خبر داد و افزود: شهرداري هاي ديگر مناطق آمادگي خود را مبني بر همكاري با اين مركز براي راه اندازي مراكز IT اعلام كرده اند كه در نتيجه آن هزينه هاي مورد نياز برآورد شده و در فروردين ماه سال آينده اين مراكز راه اندازي خواهند شد.
رئيس مركز فناوري اطلاعات سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران از راه اندازي سايت خبرگزاري توسط اين مركز خبر داد و افزود: اين سايت اخبار اجتماعي، فرهنگي، هنري و فناوري اطلاعات استان تهران را پوشش مي دهد كه در خرداد ماه سال آينده به صورت رسمي كار خود را آغاز خواهد كرد.
اعطاي مجوز تاسيس IDC به ۳ شركت خصوصي
گروه دانش: ۳ شركت غيردولتي جهت دريافت مجوز تاسيس و بهره برداري از مركز خدمات داده هاي اينترنتي IDC انتخاب شدند.
۳ شركت فناوري اطلاعات متشكل از كنسرسيوم «فن آوا - پتسا» ، شركت «داده پردازي ايران» و شركت «پارس آنلاين» از ميان ۸ شركت براي دريافت مجوز تاسيس و بهره برداري از مركز خدمات داده هاي اينترنت يا IDC صبح امروز با انجام قرعه كشي مشخص شدند.
همچنين ۲ شركت «ليان سيستم» و «گسترش انفورماتيك ايران» نيز به عنوان شركت هاي رزرو انتخاب شدند.
به گزارش روابط عمومي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، برندگان از زمان اعلام، موظف اند ظرف مدت ۶ ماه نسبت به راه اندازي سرويس هاي پايه  اي IDC و در مدت يك سال به راه اندازي تمام سرويس ها در طرح خود اقدام كنند.
معاونت فناوري اطلاعات وزارت ICT به عنوان متولي اين بحث و مركز تحقيقات مخابرات به عنوان مشاور و نمايندگاني از وزارت ICT، سازمان تنظيم مقررات و شركت زيرساخت به عنوان كميته  ارزيابي عمل خواهند كرد.

بيل گيتس باز هم ثروتمندترين مرد جهان لقب گرفت
گروه انفورماتيك: مجله فوربز كه از معتبرترين نشريات اقتصادي جهان به شمار مي رود، فهرستي از ميلياردرهاي جهان در سال ۲۰۰۵ منتشر كرد.
اين مجله، ويليام (بيل) گيتس، سرمايه دار ۴۹ ساله آمريكايي و مالك شركت مايكروسافت كه عمده ترين توليدكننده نرم افزارهاي رايانه اي به شمار مي رود را با مجموعه دارايي ۵/۴۶ ميليارد دلار به عنوان ثروتمندترين مرد جهان معرفي كرده است.
به گزارش بي بي سي،  گيتس كه دانشجوي اخراجي دانشگاه هاروارد است
سرمايه گذاري هايي نيز در شبكه هاي مخابراتي و خدمات شهري آمريكا و راه آهن سراسري كانادا كرده و ۲۷ ميليارد دلار نيز صرف هزينه هاي خيريه كرده كه بارزترين نمونه آن بنياد بيل و مليندا گيتس است كه براي مبارزه با بيماريهاي عفوني تأسيس شده است.او در شهر مدينا در ايالت واشنگتن در غرب آمريكا سكونت دارد.
وارن بافت، ديگر سرمايه دار آمريكايي كه ثروتش تنها ۵/۲ ميليارد كمتر از گيتس برآورد شده، به عنوان دومين مرد ثروتمند جهان معرفي شده است.
پي ير اميديار ۳۷ ساله كه فوربز ثروت او را ۹/۹ ميليارد دلار اعلام كرده، متولد فرانسه و ساكن ايالت نوادا در آمريكاست و علاوه بر اينكه ثروتمندترين ايراني تبار در جهان قلمداد مي شود، پس از رومن آبراموويچ، سرمايه دار روس و صاحب باشگاه فوتبال چلسي، در ميان ثروتمندترين هاي دنيا از لحاظ جواني مقام دوم را دارد.
در اين ليست نام هايي چون لاكشمي ميتال، صاحب بزرگترين شركت توليد آهن و فولاد در جهان، يكي از نوادگان شاهزادگان آلماني به نام آلبرت فون تورن اوند تاكسيز، امير وليد بن طلال، برادرزاده ملك فهد، آليس والتون، صاحب فروشگاههاي زنجيره اي وال مارت و سيلويو برلوسكوني، نخست وزير ايتاليا به چشم مي خورد.

پرتو زدايي آذرخش
گروه دانش:  رعد و برق با ذرات واكنش انجام مي دهد و جو زمين را پاكسازي مي كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، آذرخش ناحيه شيار را پاكسازي كرده و منطقه امني ايجاد مي كند كه امكان استفاده از اين ناحيه براي قرار گرفتن انواع فضاپيماها در مدار زمين فراهم مي شود و آنها را از آسيب پرتوها در ديگر كمربندها درامان مي دارد.
ناسا مي خواست بداند چگونه اين كمربندهاي دوقلو اشعه تشكيل مي شوند تا از اين دانش براي سفرهاي فضايي بهره بگيرد زيرا پرتوهاي اين كمربندها مي توانند همان مقدار پرتويي را كه در اثر فروريختن بمبهاي اتمي آمريكا در هيروشيما و ناكازاكي منتشر كرد به بدن فضانوردان وارد كند.

نرم افزار
عرضه نسخه جديد mySAP
گروه انفورماتيك: SAP عرضه نسخه بعدي بسته mySAP ERP خود را يك ماه زودتر از آن چه مقرر بوده، آغاز كرده است.
به گزارش SGNEC، اين نسخه جديد شامل ويژگي ها و مشخصات بهبود يافته اي است كه استفاده از اين نرم افزار را آسان تر ساخته و كارايي كاربران را افزايش مي دهد.
نسخه جديد mySAP كه براي كار كردن با پلت فرم خدمات وب NetWeaver طراحي شده، نخستين مرحله اقدام شركت در حركت به سوي Enterprise Services Architecture بوده است.
باري وايلدرمن، تحليلگر متا گروپ گفته است كه كسب و كارها هر روز با چالش هاي جديدي از جمله تنظيم ابزارها و مسايل برون سپاري مواجه مي شوند. وي گفته است كه شركت ها به دنبال نرم افزار قابل تغيير و مبتني بر سرويسي هستند كه آن ها را قادر به كنترل و به دست گيري سريع فرايندهاي كسب و كار ساخته و بدين ترتيب بتوانند نيازمندي هاي بازار را تغيير دهند.
ابزارهاي تحليلي بهبود يافته، مديريت سرمايه انساني، عمليات مالي و خدمات شركتي را پوشش مي دهند.
SAP همچنين اعلام كرده است كه همكاري نزديكي را براي تحقيق و توليد RFID با شركت اينتل در پيش خواهد گرفت.

سخت افزار
با ADSL آشنا شويد
گروه انفورماتيك: ارايه خدمات اينترنت پرسرعت و فناوري ADSL چندي است كه در ايران نيز مطرح شده است و پس از افتتاح رسمي توسط وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، ۱۱شركت فعاليت خود را در اين زمينه آغاز كرده اند.
به دنبال درخواست خوانندگان محترم مبني بر معرفي فناوري ADSL ، ستون امروز سخت افزار را به اين مهم اختصاص داده ايم: ADSL يكي از خانواده هاي Digital Subscriber Line) DSL) يا همان خطوط ديجيتال استيجاري است.
اعضاي DSL معمولا به صورت xDSL نامگذاري مي شوند. اين خطوط از تمامي پهناي موجود در خطوط مسي دوطرفه استفاده مي كنند تا بالاترين سرعت ممكن در ثانيه را بر خلاف خطوط معمول ارائه دهند.
خبرگزاري موج در اين باره مي نويسد: تكنولوژي ADSL ( يا Assymetric DSL) در واقع نوعي از DSL ها است كه ارتباط آن نامتقارن است. يعني سرعت ارسال داده در ثانيه كمتر از دريافت آن است. انواع ديگري از xDSLها هستند كه از جمله آنها مي توان به HDSL يا (High-Speed DSL) و SDSL يا (Symetric DSL) اشاره كرد.
ADSL پهناي باند ۱.۱ مگاهرتزي خطوط مسي را به كانال هاي ۴ كيلوهرتزي تقسيم مي كند و آخرين كانال را جهت ارسال صدا و فاكس معمولي تخصيص مي دهد و ۲۵۶ كانال ديگر را براي انتقال دو طرفه اطلاعات استفاده مي كند.
به اين ترتيب كه ۶۴ كانال را براي خط ارسال اطلاعات و ۱۲۸ كانال ديگر را جهت دريافت اطلاعات استفاده مي كند. در بهترين حالت اگر ۱۹۲ كانال ۴ كيلو هرتزي موجود را استفاده كند، در تئوري سرعت بايد به حدود ۹ مگابيت در ثانيه برسد.
در حال حاضر سرعت خطوط ADSL در بهترين حالت ۲ مگابيت در ثانيه است. در عمل، اين خطوط اطلاعات زنجيره وار ديجيتال را به اطلاعات موازي در دو سر انتقال اطلاع تبديل مي كنند. دقيقا مشابه كاري كه در مودم هاي خطوط عادي انجام مي شود.البته بايد دانست كه سرعت انتقال اطلاعات در محدوده گفته شده به عواملي از جمله فاصله ارتباطي و نوع سيم استفاده شده بستگي دارد.

نانوفنآوري
توليد نانوكره با امواج مافوق صوت
گروه دانش: پژوهشگران دانشگاه «ايلي نويز» از امواج مافوق صوت براي توليد نانوبلورها و نانوكره هاي توخالي از تركيبات موليبدن استفاده كردند.
بنابر اعلام ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، اين مواد مي توانند كاربردهايي را در ميكروالكترونيك، فوتونيك و كاتاليزورها داشته باشند.
براي توليد نانوبلور هاي توخالي از دي سولفيد موليبدن، بر روي دوغابي از Mo)CO)،۶ S8 و نانوكره هاي سيليكا و در حضور گاز آرگون، امواج مافوق صوت اعمال كردند.
در اين فرآيند نانوكره هاي سيليكا با استفاده از دي سولفيد موليبدن پوشش داده مي شوند، سپس با استفاده از فلوريدريك اسيد هسته سيليكايي را حل كرده و نانوكره هايي از دي سولفيد موليبدن تشكيل مي شود.
اين تيم همچنين براي توليد نانوكره هايي از اكسيد موليبدن از اين تكنيك استفاده كرده اند، ولي در اين فرآيند از گوگرد استفاده نشده است و به جاي آرگون از هوا استفاده شده است. با گرم كردن اين نانوكره ها در دماي ۳۵۰ درجه سانتيگراد يك اتفاق جالب رخ مي دهد و نانوبلورهاي مكعبي حاوي حفرات كروي ايجاد مي شود.
نتايج تحقيقات اين تيم نشان مي دهد كه نانوكره هاي دي  سولفيد موليبدن كاتاليستي قوي براي حذف گوگرد از تيوفن ها است.
اين ماده حاوي حفره هاي نانومتري، حتي از موليبدن نانوساختاري يا پودرهاي ميكروساختاري آن بهتر عمل مي كند. دي سولفيد موليبدن ماده اي لايه لايه مي باشد ولي فعاليت آن به عنوان كاتاليست به خاطر لبه هاي آن مي باشد.
با ايجاد تغيير فرم و يا شكستن اين لايه ها در نانوكره هاي دي سولفيد موليبدن سطوح لبه اي در اين مواد افزايش پيدا مي كند. اين محققان بر اين عقيده هستند كه با اين تكنيك مي توان نانوساختارهاي متخلخل از مواد معدني توليد كرد.

هوش مصنوعي
استفاده از روباتها در مسابقات شتردواني
ايرنا:  اعتراض گروههاي طرفدار حقوق بشر به شيوخ عرب در بهره گيري از كودكان كم سن و سال كه وزن كمي دارند براي راندن شترها در مسابقات شتردواني، موجب شده تا اين شيوخ به صرافت استفاده از روبات ها بيافتند.
به نوشته ساينتيفيك آمريكن، يك شركت سوئيسي روبات هايي از جنس تيتانيوم با قابليت كنترل از راه دور را براي شيوخ قطري آماده ساخته است . اين روبات ها را مي توان با استفاده از جعبه كنترلي مشابه آنچه كه در بازيهاي كامپيوتري استفاده مي شود از راه دور هدايت كرد.
برد جعبه هاي كنترل بيش از يك كيلومتر است كه براي زمين مسابقه كفايت مي كند. روباتها به گونه اي ساخته شده اند كه مي توانند در مواقعي كه صاحب شتر به آنها فرمان مي دهد با استفاده از شلاقي كه در دستشان قرار دارد شترها را به تند تر رفتن تشويق كنند.
شركت سازنده روبات ها در نظر دارد براي مدلهاي آتي اين روبات هاي شترسوار، دوربين هاي ويديويي خاصي تعبيه كند كه به صاحب شتر امكان مي دهد مسير مسابقه را به دقت از همان زاويه روبات شترسوار مشاهده كند.

آف لاين
نابودي ۶۰ درصد لايه ازون در قطب شمال
گروه دانش: وقوع توفان خورشيدي عظيم و وزش بادهاي مغناطيسي آن به سمت زمين در سال۲۰۰۳ موجب از بين رفتن بخش اعظم لايه ازون بر فراز قطب شمال شد.
به گزارش ساينس نيوز، گروهي از پژوهشگران معتقدند توفاني كه در ماههاي اكتبر و نوامبر سال۲۰۰۳ در خورشيد اتفاق افتاد و پس از مدتي به زمين رسيد، موجب از بين رفتن بخش بزرگي از لايه ازون در نيمكره شمالي شد.
اين تخريب زماني اتفاق افتاد كه ميدان مغناطيسي زمين شماري از ذرات بارداري را كه به هنگام وقوع توفان به سمت سياره مسكوني آدميان روانه شده بود به سمت خود كشيد و مانند يك قيف بزرگ آنها را بر روي نواحي جوي قطب شمال تخليه كرد.
توليد كاغذ الكترونيكي لوله شونده
ايرنا: يك شركت اروپايي با همكاري يك موسسه سازنده كاغذهاي الكترونيكي سرگرم تكميل نوعي كاغذ الكترونيك لوله شونده است كه مي توان اطلاعات روي آن را قرائت و نظير دفتر يادداشت روزانه، مطالب لازم را روي آن ثبت كرد.
اين كاغذ الكترونيك كه قرار است ماه مارس۲۰۰۷ به بازار عرضه شود نظير يك صفحه نمايش ۱۳ سانتيمتري به ضخامت ‎/۱ ۰ميليمتر است و مي توان آن را از درون استوانه اي كه فقط۱۵ ميلي متر قطر دارد بيرون كشيد و دوباره در آن جاي داد.
اين صفحه نمايش مي تواند تصاوير سياه و سفيد را همراه با چهار درجه متفاوت از سايه روشن خاكستري به نمايش درآورد و مي توان بر روي آن انواع اطلاعات و منحني ها را ثبت كرد. براي استفاده از اين كاغذ نياز به انرژي باطري نيست.
در پشت اين صفحه الكترونيك يك ورقه نازك پلاستيك قرار داده شده تا از آن محافظت به عمل آورد.
درون اين پلاستيك نازك شبكه اي از ترانزيستورها جاي دارد و بر روي سطح بالايي آن يك سيال معلق شفاف موسوم به «جوهر الكترونيك» به صورت لايه نازكي كشيده شده است.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |