يكشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۹ - Mar 13, 2005
از سوي وزير آموزش و پرورش
مهمترين چالش هاي مديريتي و نظام آموزشي تشريح شد
002478.jpg
گروه اجتماعي: وزير آموزش و پرورش ضمن بررسي عملكرد وزارتخانه در چهار سال اخير، مهمترين چالش هاي مديريت، اقدامات نظام آموزشي و بودجه پيشنهادي سال آينده را تشريح كرد.
مرتضي حاجي، وزير آموزش و پرورش درخصوص ۳ مؤلفه مهم آموزش و پرورش به ايسنا گفت: ساختمان مناسب ، معلم، و برنامه درسي سه فاكتور مهم هستند كه بازكردن هر يك از اين موارد بخش هاي زيادي را در خود جاي مي دهد. اگر كسي بتواند در اين سه حوزه مشكلات را رفع كند، ساختمان استاندارد و به لحاظ فيزيكي محكم و بدون درگيري مالك و مستاجري داشته باشد و در بخش نيروي انساني، بخصوص بر روي معلمان تأكيد مي كنم، معلماني متخصص و با انگيزه و به لحاظ علمي توانا و به روزي داشته باشد، مي توان گفت محيط آموزشي مناسبي را فراهم كرده و مابقي موارد نيز در ذيل اين سه مؤلفه اصلي و اساسي قابل بررسي و حل و فصل است.
وي درخصوص مشكلات مديريتي در نظام تعليم و تربيت گفت: اين سازمان به دليل گستردگي و اثرگذاري در تصميم گيري هاي ملي مورد توجه بعضي از اشخاص حقيقي يا حتي حقوقي قرار مي گيرد. مثلاً سازمانهايي كه مأموريتهايي دارند از آموزش و پرورش مي خواهند كه در اجراي آنها، همكاري داشته باشند.
به فرض در امر انضباط در رفت و آمد، حفاظت از محيط زيست، صرفه جويي در مصرف آب و برق و نان و مسائلي ديگري از اين نوع. برخي دستگاه هاي متولي بدون كمك آموزش و پرورش نمي توانند به هدفهاي خود دسترسي پيدا كنند؛ لذا علاقه مندند به نوعي در آموزش و پرورش نفوذ كنند.
وي در خصوص مشكلات ساختماني آموزش و پرورش گفت: در يك كلام، آن مربوط مي شود به حدود ۷۰ هزار كلاس درسي كه عمر آنها گذشته است. زيرا ساخت اين مدارس از همان زمان احداث هم، روي اصول فني نبود؛ به علاوه ۳۵ ، ۴۰ و بعضاً ۴۵ سال از عمر آنها گذشته و با اتفاقاتي كه در سالهاي اخير مثل زلزله هم رخ داده، وضع بدتر شده است. مدرسه اي كه با برف سقف آن مي ريزد، پيداست كه امن نيست.
اين را بارها اعلام كرديم، اما بودجه و امكاناتي كه در اختيار آموزش و پرورش قرار گرفته است تا رسيدن به ۷۰ هزار كلاس مورد نياز كه همه آن هم جايگزين ساختمانهاي فرسوده نيست، فاصله خيلي زيادي است.
حاجي در خصوص مهمترين اقدامات انجام شده در نظام آموزشي به تهيه «برنامه درسي ملي» اشاره كرد و گفت: ما تا كنون برنامه درسي ملي نداشته ايم.
به اين معنا كه ما يك نقشه آموزشي فراگير داشته باشيم كه مشخص كند در دوره هاي مختلف آموزشي،  از پيش دبستان تا آموزش عالي به چه نوع آموزشهايي نياز داريم كه ضمن آن نيازهاي جامعه هم ديده بشود و آن نيازهاي شغلي،  تخصصي و حرفه اي است.
وزير آموزش و پرورش در مورد ميزان دريافتي معلمان گفت: در بسياري از جوامع نيز معلمان نسبت به دريافتي خود ناراضي هستند و دولتها هم به عنوان چالش همواره با آن دست به گريبانند.
در ايران بويژه در اين چند سال اخير تلاش زيادي شد و دولت تصميماتي گرفت كه با موانعي مواجه شد، نظير آنكه نظام خاص پرداخت براي معلمان تنظيم بشود كه با موانعي مواجه و تبديل شد به نظام مديريت خدمات كشوري و گفته شد براي رفع تبعيض بايد نظام جديدي طراحي كرد كه جايگاه هر شاغلي ارزيابي و امتيازات وي تعيين و نظام پرداخت بر مبناي آن استمرار پيدا كند. بايد دانست كه اين نظام، نظام بزرگي است وبه قطع و يقين، وزير آموزش و پرورش بيش از هر وزير ديگري براي اين نظام پرداخت وقت گذاشته است.
حاجي در خصوص بودجه اي كه امسال به مجلس رفته است گفت:  اين بودجه نسبت به مصوب سال قبل بيش از ۲۰ درصد - حدود ۲۵ درصد- رشد داشته است.
اما در مجلس يكسري پيشنهادها داده شده كه سرانجام آنها را نمي دانيم، اما شنيدم كه مجلس رقمهايي را براي افزايش اين اعتبار در نظر گرفته و چون هنوز محقق نشده اطلاعي از آن ندارم.
انتظار داريم از مجلسيان محترم كه در ماه هاي گذشته كه زياد از آموزش و پرورش حرف زدند و گفتند دلسوز اين وزارتخانه و به فكر معلمان هستند براي معاش و افزايش حقوق و ... آنها، اكنون درست تصميم گيري كنند.

آيين نامه مشاغل سخت و زيان آور در سال آينده تمديد نمي شود
ايسنا: مديرعامل سازمان بيمه تأمين اجتماعي اعلام كرد: لزومي به تمديد آيين نامه مشاغل سخت و زيان آور در سال آينده نيست.
دكتر غلامرضا سليماني ضمن اعلام اين مطلب، افزود: از آن جا كه كليه كارفرمايان يا بيمه شدگان مشاغل سخت و زيان آور با مراجعه به كميته هاي استاني مشاغل سخت و زيان آور واقع در ادارات كار و امور اجتماعي همان استان ادعاي خود را مبني بر سخت  و زيان آوري محيط كار اعلام و پس از بررسي محل كار بيمه شده از دو جنبه ماهيتي و شرايط محيطي، كارشناسان موضوعي كميته هاي استاني مبني بر سخت و زيان آوري مشاغل رأي داده اند، نيازي به تمديد اين قانون براي سال آينده نيست.
گفتني است، زمان اجراي آيين نامه مشاغل سخت و زيان آور تا پايان برنامه سوم بوده است و بنابراين در سال آينده اجرايي نخواهد بود. مديرعامل سازمان بيمه تأمين اجتماعي همچنين از تصويب بودجه سازمان تأمين اجتماعي در شوراي عالي تأمين اجتماعي خبر داد و گفت: بودجه سال آينده اين سازمان ۴ هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان است. وي با اشاره به ۳ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان بدهي دولت به سازمان تأمين اجتماعي افزود: براساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي دولت موظف به پرداخت ۹۳۰ ميليارد تومان از بدهي خود به سازمان تأمين اجتماعي در قالب سهام است.

تلفن هاي ستاد تسهيلات نوروزي استانهاي كشور اعلام شد
مهر: ستاد تسهيلات نوروزي كشور شماره تلفن هاي مراكز استانها را اعلام كرد.
ستادهاي استاني تسهيلات نوروزي در۳۰ استان و با سه كميته نظارت ، اسكان و اطلاع رساني آماده خدمت رساني به هموطنان است.
شايان ذكر است:مسافران نوروزي مي توانند با مراجعه يا تماس تلفني از خدمات و اطلاعات مورد نياز بهره مند شوند.
شماره تلفن هاي ستاد تسهيلات نوروزي استانهاي كشور بدين شرح است:
۱- زنجان - ۳۲۳۹۰۳۷ - ۳۲۳۹۰۱۳ ۲- هرمزگان - ۶۶۷۹۵۱۳ ۳- فارس- ۵- ۷۳۰۳۰۳۴ ۴- يزد- ۶۲۱۵۱۹۹ - ۳۳۴۴۴۵ ۵- قزوين - ۳۳۳۴۶۵۷
۶- گلستان - ۲۲۲۲۶۰۶ - ۲۲۴۱۸۶۸ ۷- همدان - ۸۲۳۲۰۰۸ ۸- مركزي - ۶۶۷۹۴۸۹ ۹- خوزستان - ۳۳۷۸۴۴۰- ۴۱۴۳۴۴ ۱۰- گيلان -
۹- ۷۷۵۸۵۳۸ ۱۱- كردستان - ۲۲۵۵۴۴۰- ۲۲۶۴۴۴۰ ۱۱- كردستان - ۲۲۵۵۴۴۰- ۲۲۶۴۴۴۰ ۱۳- آذربايجان غربي - ۳۴۶۷۰۴۰ - ۳۴۴۷۱۷۸ ۱۴- آذربايجان شرقي ۴- ۳۳۴۵۰۲۱ ۱۵- سمنان - ۳۳۲۱۶۰۲ - ۳۳۲۲۲۱۵ ۱۶- اردبيل - ۲۲۳۲۹۸۵ ۱۷- ايلام- ۳۳۳۰۱۸۸ ۱۸- بوشهر - ۵۵۵۲۵۳۰ ۱۹- مازندران- ۳۲۴۶۰۰۷ - ۳۲۵۹۳۶۰ ۲۰- تهران - ۶- ۸۷۷۷۷۳۵
۲۱- خراسان جنوبي - ۳- ۴۴۳۰۱۵۲ ۲۲- خراسان شمالي - ۲۲۴۲۳۸۰
۲۳- خراسان رضوي - ۷۲۶۳۳۱۰- ۷۲۶۳۸۵۰۵ ۲۴- كرمان - ۲۴۶۰۹۲۴ ۲۵- لرستان - ۲۲۱۶۷۱۶ ۲۶- كهكيلويه و بويراحمد - ۲۲۲۸۵۸۰ ۲۷- قم - ۷۸۳۳۶۳۶ ۲۸- اصفهان - ۶- ۲۲۳۵۱۱۴ ۲۹- چهار محال و بختياري - ۳۳۴۴۷۳۹ - ۳۳۴۲۹۱۲ ۳۰- سيستان و بلوچستان _ ۳۲۲۶۴۴۹۹

نيمي از بودجه مركز امور مشاركت زنان
به تسهيلات ازدواج و تحكيم بنيان خانواده اختصاص يافت
گروه اجتماع - مريم غفاري: بودجه پيشنهادي مركز امور مشاركت كه به تأييد هيأت دولت رسيده بود در صحن علني مجلس تصويب شد.
زهرا شجاعي، مشاور رئيس جمهور و رئيس مركز امور مشاركت زنان در خصوص اختصاص بخشي از بودجه مركز براي بسيج خواهران به همشهري گفت: بر اساس تصميم  نمايندگان مجلس ۱۰ درصد از اعتبارات براي فعاليتهاي كانونهاي فرهنگي اجتماعي بسيج خواهران هزينه خواهد شد.
وي درخصوص پيشنهاد اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس در رابطه با جهت دهي بخشي از بودجه مركز امور مشاركت زنان به امور ديگر افزود:  به دليل اهميت خانواده و ازدواج مقرر شد كه ۲۵ درصد از بودجه صرف تحكيم بنيان خانواده و ۲۵ درصد نيز صرف فراهم كردن تسهيلات ازدواج جوانان هزينه شود.
همچنين ستار هدايت خواه، عضو كميسيون فرهنگي مجلس نيز به مهر گفت: اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس پيشنهاد جهت دهي به بودجه مركز امور مشاركت زنان را داده بودند نه كاهش آن را ، به اين صورت كه مركز مشاركت زنان يك بخشي از اعتبارات خود را در جهت تحكيم بنيان خانواده و فراهم كردن تسهيلات ازدواج جوانان هزينه كند .
وي افزود: با توجه به اينكه درحال حاضر زنان و جوانان جامعه با مشكلاتي مواجه هستند، به همين دليل براي كاستن اين مسايل و مشكلات، بودجه آنها تغييري نكرد و تا حدودي بودجه مربوط به امور زنان افزايش نيز داشت.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس با اشاره به جوي كه در مورد كاهش بودجه مركز امور مشاركت زنان به وجود آمد، تاكيد كرد: انعكاس غلط اطلاعات موجب شد تا فضايي در جامعه به وجود بيايد كه از اين فضا اين طور برداشت شود كه بودجه مركز قرار است كاهش پيدا كند، در صورتي كه اين امر صحت نداشت.
وي خاطر نشان كرد: تصميم گرفته شد ، بخشي از اعتبارات اين سازمان به منظور تقويت حوزه هاي قرآني صرف شود و در كل بودجه هيچ سازماني كاهش پيدا نكرد.

امسال براي اولين بار
فارغ التحصيلان كارآفرين كار دانش وام دريافت مي كنند
ايلنا: از امسال و براي اولين بار، فارغ التحصيلان كارآفرين كاردانش وام دريافت مي  كنند.
اسفنديار چهاربند، مدير كل دفتر آموزش و پرورش كاردانش، گفت: فارغ  التحصيلان كارآفرين از امسال بين ۳ تا ۵ ميليون تومان وام اشتغال دريافت خواهند كرد.وي افزود: اين وام، به كارآفريناني تعلق مي  گيرد كه در جشنواره كارآفريني برگزيده شده  اند و در تعداد آنها براي دريافت وام محدوديتي وجود ندارد.
به گفته چهاربند، به تمام برگزيدگان جشنواره ساليانه كارآفريني، با توجه به نوع طرح و كيفيت آن، از سه تا پنج ميليون تومان وام تعلق مي  گيرد.

موفقيت وزارت بهداشت مشروط به تصويب سرانه بهداشتي ۳ هزار و۲۰۰ تومان
ايلنا: وزير بهداشت اعلام كرد: در سال جديد، طبق مصوبه دولت، سرانه بهداشت و درمان در بخش بيمه خدمات درماني، به ۳ هزار و ۲۰۰ تومان مي  رسد.
دكتر مسعود پزشكيان گفت: افزايش سرانه بهداشت و درمان بسيار مناسب و قابل قبول است و اگر اين سرانه طبق مصوبه دولت افزايش يابد، در اين بخش به موفقيت خوبي دست خواهيم يافت.
وي، در خصوص اتمام كار بيمارستان  هاي ناتمام، گفت: وزارت بهداشت طرحي براي اتمام كار بيمارستان  هاي ناتمام دارد كه اميدواريم با اجراي آن، در اين خصوص به موفقيت  هاي مناسبي دست يابيم. پزشكيان، در پاسخ به اين سئوال كه براي اتمام كار خوابگاه  هاي دانشگاه  هاي علوم پزشكي چه اقداماتي شده است، گفت: خوابگاه  هاي دانشجويي دانشگاه  هاي علوم پزشكي مي  توانند از طريق دريافت وام بانكي، براي اتمام مجموعه  هاي نيمه  تمام اقدام كنند.
به گفته وي، دانشگاه  ها مسوول پيگيري بحث خوابگاه  ها هستند كه در حال حاضر هيچ خوابگاهي در دانشگاه  هاي علوم پزشكي ناتمام نيست، اما چنانچه درخواست كمكي در اين زمينه براي خوابگاه  هاي جديد به وزارتخانه برسد، اين درخواست را بررسي خواهيم كرد. وزير بهداشت، همچنين در خصوص گسترش فضاهاي ورزشي دانشگاه  ها و كمبود سالن  هاي ورزشي، گفت: با توجه به نتايج خوبي كه طي سال  هاي اخير از گسترش ورزش و فضاهاي ورزشي در دانشگاه  ها گرفتيم، در جهت تجهيز بيشتر زمينه  هاي لازم را فراهم خواهيم كرد.

نام ايران طي برنامه چهارم در فهرست دانشگاه هاي برتر جهان قرار مي گيرد
فارس: وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت طي برنامه چهارم و در آينده اي نزديك، نام دانشگاه هاي ايران نيز در فهرست دانشگاه هاي برتر جهان قرار مي گيرد.
جعفر توفيقي در خصوص علت نبودن نام دانشگاه هاي ايران در ليست دانشگاه هاي برتر جهان توضيح داد: ايران چند سال است كه گام هاي اساسي را در حوزه آموزش عالي آغاز كرده است و با شيب تند سالانه ۳۰ تا ۴۰ درصد رشد در اين عرصه حركت مي كند كه با اين تغيير و تحولات بزودي شاهد خواهيم بود كه طي برنامه چهارم، نام ايران در ليست دانشگاه هاي برتر جهان قرار بگيرد.
وي برنامه چهارم را يك سند مترقي در حوزه هاي علمي دانست و تصريح كرد: بحث توسعه در سه دهه اخير، دچار تحولات مفهومي و ساختاري گسترده اي شده است و از توسعه اقتصادي صرف به سمت توسعه فراگير و همه جانبه در ابعاد سياسي، اجتماعي و فرهنگي حركت كرده است. توفيقي خاطرنشان كرد: سيستم ارزيابي براي دانشگاه هاي معتبر در جهان متفاوت است و بستگي به اين دارد كه ارزيابي كننده چه ملاك هايي را در نظر مي گيرد. به عنوان مثال نام دانشگاه تهران، رازي و شيراز در رتبه بندي ISI (موسسه اطلاعات علمي)، به عنوان دانشگاه هاي برتر جهان معرفي شده اند.
وي ادامه داد: ISI (موسسه اطلاعات علمي)، مركزي است كه مقالات كشورهاي مختلف را بررسي و رتبه بندي مي كند و دانشگاه هاي ايران نيز به دليل آنكه تعداد ارجاعات بين المللي به مقالات آنها در زمينه هاي مختلف بسيار زياد بوده، در ليست اين مركز قرار گرفته است. وزير علوم، تحقيقات و فناوري خاطرنشان كرد: بسياري از ارزيابي كنندگان، جايزه نوبل را ملاك معرفي دانشگاه برتر جهان قرار مي دهند كه طبيعتا نام ايران و دانشگاه هاي آن در ليست آنها قرار نمي گيرد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |