يكشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۸۴
گفت وگو با شكيل اونيل بازيكن بسكتبال تيم ميامي
آخرين گارد رأس
011388.jpg
جهانگير كوثري
زماني كه قصد داشتم با شكيل اونيل مصاحبه كنم نمي دانستم چه انتظاري بايد داشته باشم.او يكي از بزرگترين بسكتباليست هاي دنياست كه در بازوي خود، نشان سوپرمن دارد.بازي او فوق العاده تاثيرگذار است اما او چگونه انسانيست؟
بعد از صحبت با او شخصيتش نيز علاوه بر بازي مرا تحت تاثير قرارداد و اميدوار بودم كه بتوانم راهي براي برقراري ارتباط دوستانه با او پيدا كنم. بعد از اتمام مصاحبه قبل از بازي به او يك نوشيدني دادم و گفتم «تا بعد» و خنديدم، بعد از بازي كه به رختكن برگشتم آن نوشيدني آنجا نبود.الان ديد من نسبت به او عوض شده و اونيل واقعي را واضح تر مي بينم و تصوير خوبي از او در ذهن دارم. مردي رنگين پوست را مي بينم كه تحت تاثير نژادپرستي قرار گرفته است.
اين بازيكن ۱۴۰ كيلويي، قدرتمندترين گارد راس ليگ و به احتمال فراوان مسلط ترين بازيكن اين ليگ است. او نيز چون ديگر سياهان برجسته از فقر شروع كرد تا به اين درجه از اعتبار برسد. اما چقدر طول كشيد كه او بتواند خود را به عنوان يك بازيكن فوق العاده مطرح كند؟البته زمان همه چيز را مشخص كرد. از سال ۱۹۹۱ شروع مي كنيم سالي كه او عنوان بهترين بازيكن كالج را در آن فصل در ايالت لوئيزيانا از آن خود كرد و در هر دو تيم منتخب سال هاي ۹۲ و ۱۹۹۱ حضور داشت. در اولين فصل حضورش در ليگ حرفه اي بسكتبال در ميان ده بازيكن برتر امتيازآور مسابقات قرار گرفت كه اين واقعا شروع فوق العاده اي بود و به تنها بازيكن تاريخ ليگ تبديل شد كه در اولين هفته حضورش در ليگ به عنوان بازيكن برتر هفته انتخاب شد و تنها بيست و هشت هفته طول كشيد كه به يكي از ركوردداران تيم اورلاندو تبديل شود، البته او در پرتاب آزاد و شوت زياد تبحر نداشت و ترجيح مي داد بيشتر امتيازات خود را از اسلم هاي قدرتي به دست آورد و تمام بازيكنان گارد راس ليگ بيشتر سعي مي كنند روي او مرتكب خطا شوند تا به راحتي نتواند توپ را به ثمر برساند، تيمها راه هاي مختلفي را براي مقابله با او به كار مي گيرند كه از آن جمله مي توان به ارتكاب خطاهاي زياد و پوشش دادن وي با بازيكنان بيش از يكي و تعويض نفرات و ورود بازيكنان تازه نفس تر براي بازي در برابر اونيل، اشاره كرد.اونيل در سال ۲۰۰۰ بالاخره به نتيجه زحماتش دست يافت و توانست علاوه بر فتح جام، عنوان امتيازآورترين بازيكن ليگ را از آن خود كند ولي ماجرا به همين جا ختم نشد و او توانست با راي اكثريت قاطع ۲/۹۹ درصد عنوان بازيكن MVP را از آن خود كند و تنها يك راي كه به آلن ايورمن داده شده بود به او داده نشد كه تمامي صددرصد آراء را كسب كند، او درحالي اين آراء را به دست آورد كه حتي مايكل جردن هم در فصل ۹۶-۱۹۹۵ نتوانسته بود آراء بيش از ۵/۹۶ درصد را به دست آورد.او با ليكرز موفق به كسب سه جام قهرماني ليگ شده است اما نتوانست اين عنوان را در سال ۲۰۰۴ نيز با اين تيم تكرار كند . گفت وگو با شكيل را بخوانيد.
* نظرت راجع به فرانك ويليامز چيست؟
- يك بازيكن واقعي بايد تداوم داشته باشد. وقتي كارل، شك و كوب به ميدان مي آيند همه بازيكنان روحيه خوبي براي بازي دارند اما فكر مي كنم اون كمي خوش شانس نيز هست.
* تو و كوبي زوج خوبي بوديد، نظرت چيست؟
- بسكتبال خوب يعني وقتي بازيكني توسط حريف گرفته نشده، توپ را به او پاس بدهيد.
من هميشه در اين كار تبحر داشتم و هر وقت دو نفر من را گرفته اند توپ را به بازيكن آزاد دادم، فكر مي كنم اون بازيكن خيلي خوبيست.
* آيا بازي هم تيمي هايت براي تو جالب است؟
- خيلي سرگرم كننده است اما وقتي ما تيم بهتري شويم از اين هم جالب تر خواهد بود.درحال حاضر ما در حال بررسي بازي يكديگر هستيم و سعي مي كنيم تا بازي همديگر را بهتر درك كنيم كه به اين نحو فكر مي كنم فصل خوبي را پيش رو خواهيم داشت.
* بازيكنان جديد چطور با تيم كنار مي آيند، آيا رقابت جدي است؟
- البته، همگي ما بايد چيزهايي ياد بگيريم و سعي كنيم آنها را درست به كار بگيريم. ما در برابر همگان بايد بازي كنيم و بايد بدانيم كه چطور وظيفه خومان را به نحو احسنت انجام دهيم.
ما مرتكب اشتباهات زيادي شديم و تمامي تيم ها خواهان كسب نتيجه در برابر ما هستند و اين امر به آنها روحيه مي دهد. اگر ما بتوانيم از اشتباهات خود درس بگيريم به راحتي به پيروزي نزديك خواهيم شد.
* راجع به هم تيمي هايت صحبت كن.
- هر روز با آنها هستم. فكر مي كنم سال و فصل خوبي را با آنها داشته باشم.
* راجع به وظيفه بازي آنها و خودت صحبت كن.
- وظيفه ما پيروزي در هر مسابقه است. همه ما مسئوليت يكساني داريم. بازيكنان بزرگ و جوانان آينده داري در تيم ما جمع شده اند. آنها تابه حال در بسياري از مسابقه ها بازي كرده و شرايط آنرا درك مي كنند. من نيز فكر مي كنم بتوانم در پيروزي هاي آنها سهيم باشم.
* جو بازي در گاردن، با توجه به اينكه سالي يكبار در آنجا بازي مي كني فوق العاده به نظر مي رسد، اين طور نيست؟
- دليلش اينست كه شما و همكارانتان اينجا هستيد و تماشاگران زيادي براي ديدن بازي به ورزشگاه خواهند آمد. آمدن به اينجا هميشه برايم جالب بوده است.
به علاوه من بايد جلوي خانواده و دوستانم بازي كنم و دوست ندارم بازي را واگذار كنيم.
* به نظر شما هنوز هم از بازيكناني مثل مالون و پيتون مي توان درسهايي آموخت؟
البته. بازيكاني مثل آنها باتجربه تر هستند و افتخارات زيادي كسب كرده اند و جزء بازيكنان تالار افتخارات ليگ به حساب مي آيند. وقتي شما چنين تيم قدرتمندي در اختيار داريد كافيست تاكتيك هاي بهتري را اتخاذ كنيد در نتيجه پيروز خواهيد شد.
* آيا براي شما تعجب آور نيست كه مالون با اين سن و سال زياد چه طور اينقدر از لحاظ بدني در شرايط ايده آل قرار دارد و بازي هاي خوبي ارايه مي دهد؟
- نه، اصلا تعجب آور نيست زيرا او يكي از نمايندگان نسل قديم است. بسكتبالي كه بازيكنان جديدالورود الان ارايه مي دهند بسكتبال واقعي نيست. كارل مالون و گري پيتون آخرين بازماندگان بسكتباليست هاي واقعي هستند.
بازيكنان جديد بعضي اوقات بازي هاي خوبي از خود ارايه مي دهند اما تا زماني كه بازيكناني مثل مالون به تمرين و تلاش سخت ادامه دهند، موثر خواهند بود.
* آيا شما آخرين گارد رأس بزرگ بسكتبال هستيد؟
- بله، فكر مي كنم كه باشم، چون اينگونه رشد كردم و تابه حال ادامه دادم و به اين منظور به كار گرفته شدم. بسياري از بازيكنان اين پست را دوست ندارند و تمرين شوت را بيشتر دوست دارند. من هرگز شوت را دوست نداشتم و ياد گرفتم تا زير سبد بروم و از آنجا به سمت تور حمله كنم و اين شيوه ايست كه بسيار دوست دارم.
اگر من يك تماشاگر بودم تمام پولم را صرف خريد بليت براي تماشاي مردي ۳۴۰ پوندي كه با پرش توپ را به ثمر مي رساند مي كردم زيرا از اين كار لذت مي برم.

نگاه
آخرين گارد رأس
011385.jpg
دنياي غريبي است. آسمانخراشهايي كه توپ را به شكل اعجاب انگيزي درون حلقه كوچك جاي مي دهند. رقمهاي سرسام آور، تبليغات شگفت آور و تماشاگراني كه متعصب تر از تيفوسي هاي ميلان و مادريدي ها شناخته شده اند. بسكتبال در باشگاه هاي ينگه دنيا معناي ديگري دارد. انگار اين رشته در فرهنگ جامعه فرورفته و با آن شكل گرفته است. NBA در فرهنگ لغات ورزش يعني رخدادي كه ميليونها دلار در آن حركت مي كند. قيمت و ارزش بازيكنان از بزرگان فوتبال نيز بيشتر به نظر مي رسد و ابعاد تبليغات آن نيز كمتر از اخبار سياسي دنيا نيست. اما يك حقيقت در اين همه هياهو برجسته تر از بقيه شاخص هاست و آن حضور سياه پوستان بلند قامت در جلوي اين صف است. شكيل اونيل اعجوبه حال حاضر بسكتبال آمريكا است. او بارها به دليل درخشش در تيم ملي و مسابقات باشگاهها به عنوان بهترين بازيكن برگزيده شده است. دنياي درون اين اعجوبه بسكتبال براي قهرمانان جوان مي تواند يك سرمشق و الگو باشد. او عاشق زندگي و خانواده است و از دريچه اخلاقيات به دنياي ورزش مي نگرد.
اونيل از بدو ورودش به ليگ در تمامي تيم هاي آل استار به جز سال ۱۹۹۷ حضور داشته كه در سال ۱۹۹۷ نتوانست به دليل آسيب ديدگي اين تيم را همراهي كند و در سال ۲۰۰۲ نيز به علت مصدوميت جاي خود را به ياومينگ داد و خود روي نيمكت قرار گرفت. در سال ۱۹۹۸ كه در تيم ليكرز بازي مي كرد بالاتر از رقيب خود ديويد رابينسون قرار گرفت و در سال ۲۰۰۰ نيز با يك ميليون و هشتصد هزار راي در صدر تمامي بازيكنان كنفرانس غرب قرار گرفت، افتخاري كه دو سال ديگر در سال هاي ۲۰۰۲ و ۲۰۰۱ برايش تكرار شد.
در تاريخ هشتم جولاي ۱۹۹۶ او گرانترين قرارداد بازي در ليگ را با مبلغ ۱۲۰ ميليون دلار براي هفت سال بازي براي ليكرز به امضاء رساند و از اورلاندو به اين تيم منتقل شد.
اونيل سه بار در سال هاي ۱۹۹۷ و ۱۹۹۶ و ۱۹۹۴ در تيم سوم منتخب ليگ و دوبار در سال هاي ۱۹۹۹ و ۱۹۹۵ در تيم دوم منتخب ليگ حضور داشته است. او در سال ۱۹۹۸ براي نخستين بار براي تيم اول ليگ انتخاب شد و در سال ۲۰۰۰ نيز كه يكي از بهترين فصل هاي حضورش در ليگ بوده نيز در اين تيم حضور داشته است، البته سالهاي ۲۰۰۴ و ۲۰۰۲ را نيز بايد به فصل هاي حضورش در تيم اول ليگ افزود.

سايه روشن
ميدان هاي بزرگ در انتظار بسكتبال ايران
011400.jpg
با روند حرفه اي شدن ورزش در ايران، چند سالي است كه ديگر نه تنها ورزش از حاكميت فوتبال خارج شده، بلكه برگزاري ليگ هاي حرفه اي و سرمايه گذاري مناسب در ساير رشته ها باعث شده تا علاوه بر جذب علاقه مندان و تماشاگران ساير رشته ها، امكان پيشرفت و افتخارآفريني در اين رشته ها نيز در ميدان هاي داخلي و بين المللي فراهم شود. عنوان هاي كسب شده ايران در رشته هايي چون واليبال، بسكتبال، دووميداني، تكواندو، وزنه برداري و... در سايه همين برگزاري منظم و حرفه اي ليگ و تغيير نگرش در سرمايه گذاري در ورزش است. بسكتبال ما به عنوان يك ورزش گروهي، سال گذشته با كسب سه عنوان قهرماني در رقابت هاي غرب آسيا، جوانان آسيا و اميدهاي آسيا، باعث شد ايران به عنوان قطب جديد در بسكتبال آسيا و رقيب قدرتمند كشورهايي چون ژاپن، كره جنوبي و چين مطرح شود كه خود سابقه بارها حضور در مسابقه هاي جهاني را دارند. بدون شك بسكتبال ايران پيشرفت خود را مديون برگزاري ليگ منظم و پويايي است كه با حضور قدرتمند باشگاه ها و بازيكنان خارجي برگزار مي شود. بازيكنان جوان و باانگيزه ايراني در كنار بسكتباليست هاي حرفه اي خارجي كه در باشگاه هاي ايراني حضور يافته اند، از انگيزه و تلاش دو چنداني برخوردار شده اند. بازيكناني چون «آندره پيتس» ، «ويتالي مارش» ، «لورنز وهال» ، «ملوين سيمون» و... در كنار مربيان خارجي، توانسته اند به خوبي بسكتبال ايران را از حالت سكون خارج كنند و به مرز افتخار نزديك كنند. حالا بسكتبال ايران دو ميدان مهم را پيش رو دارد كه مي تواند آن را جهاني كند: يكي مسابقه هاي اميدهاي بسكتبال جهان كه ايران به نمايندگي از آسيا در آن حضور مي يابد و ديگري مسابقه هاي آسيايي بزرگسالان كه سه تيم اول تا سوم راهي مسابقه هاي جهاني خواهند شد. تجربه موفق بسكتبال در برگزاري ليگ و سرمايه گذاري باشگاه هاي صنعتي و عنوان هاي سال گذشته مي تواند عامل مهمي در اميدواري ايران به كسب افتخار در اين دو ميدان مهم باشد.
بدون شك در چند سال آينده، مي توان علاوه بر بسكتبال و واليبال، اميدوار به كسب افتخار و موفقيت در رشته هاي ديگري نيز بود، به شرط آن كه اين رشته ها نيز مانند فوتبال، بسكتبال، واليبال و... مورد توجه قرار بگيرند.

تجربيات ارزنده براي واليبال ساحلي ايران
اندونزيايي ها فاتحين مطلق
علي شاكري
011391.jpg
واليبال ساحلي ايران اولين تور ساحلي آسيا را تحت عنوان جام خليج هميشه فارس اواسط اسفندماه سال گذشته تجربه كرد. تجربه ذيقيمتي كه مي تواند منشأ تحولات مثبت در اين رشته ورزشي به شمار برود.
مسابقات تور ساحلي آسيا در جزيره كيش با كمك تشكيلات منطقه آزاد فرصتي بود تا كميته واليبال ساحلي ايران خود را در مراحل بعدي براي برگزاري بازي هاي مهم تري همچون قهرماني آسيا محك زند. حضور «آنتوني ليائو» رئيس كميته واليبال ساحلي و «پانسري» رئيس كميته داوري كنفدراسيون آسيا اين موقعيت را فراهم ساخت تا آنان زمينه ها و بستر مناسب اين ورزش را در ايران از نزديك به ارزيابي بنشينند. «ليائو» فيليپيني در پايان بازي ها با اظهار خشنودي از حضور در ايران و جزيره كيش موقعيت اين جزيره را براي انجام مسابقات معتبرتر عالي توصيف كرد و عنوان داشت: «وجود چنين امكاناتي در كشور شما باعث تعجبم شد» .
وي در گفت و گوهايش با يزداني خرم رئيس فدراسيون واليبال و بهرام افشارزاده مشاور ورزشي مدير عامل منطقه آزاد كيش قول داد از اين پس فرصت بيشتري را در برگزاري تورهاي ساحلي آسيا در اختيار ايران قرار دهد. «پانسري» هم با برگزاري كلاس توجيهي داوري، سطح دانش داوران ايراني را ارتقاء بخشيد و بر ابهامات آنان خاتمه داد. با همه پيامدهاي مثبتي كه اين مسابقات براي ايران داشت، واقعيت آن كه ما در تدارك ديدن تيم هاي قدرتمند ضعيف عمل كرديم و نفرات ساحلي ما به دليل دوري از مسابقات فاقد آمادگي ذهني و جسمي مناسب براي رقابت با ساحلي بازان خوب آسيا بودند.
اگر هم در تور آسيايي تيم سايپا با تركيب ابراهيم سن سبيلي و آق محمد سلاق با پايمردي به فينال رسيد و در بازي پاياني هم در برابر تيم با تجربه و صاحب نام آسيايي اندونزي آبروداري كرد، بخشي از آن را مرهون بازي هاي مرحله اول تحت عنوان چهارمين دوره مسابقات بين المللي دهه فجر بود كه جنبه بازي هاي تداركاتي براي تيم هاي ايراني داشت. اگر ما خواهان كسب مدال و مقام در اين ورزش در آسيا هستيم چاره اي جز انديشيدن راهكارهاي مناسب براي پرورش و تربيت بازيكنان ساحلي نداريم. يكي از اين راهكارها مي تواند جلب حمايت باشگاه هاي سازمان يافته و شناخته شده اي باشد كه با توان مالي قابل توجه هم اكنون سهم عمده اي در ليگ برتر باشگاه هاي ايران دارند. كشور ما به دليل دارا بودن سواحل گسترده با سازماندهي و سياستگذاري مناسب اين توان بالقوه را دارد كه در مسيري كوتاه همواره يكي از تيم هاي مدال آور ورزشي در عرصه بازي هاي آسيايي و تورنمنت هاي بين المللي باشد و اين ميسر نيست جز در تدوين برنامه اي جديد براي پديدار ساختن چهره هاي مستعد با سازماندهي تازه.
موفق  ترين تيم هاي ايراني
كميته واليبال ساحلي ايران كه رئيس آن محمود حداد يكي از اعضاي تأثيرگذار كميته واليبال ساحلي آسيا محسوب مي شود، در اين دوره با يك تير دو نشان زد. يكي آن كه با استفاده از تيم هاي شركت كننده در تور ساحلي آسيا، بازي هاي بين المللي دهه فجر را با كيفيتي قوي تر از گذشته برگزار و با اين كار به تقويت و آمادگي تيم هاي ايراني حاضر در بازي ها كمك كرد و دوم آن كه موجوديت بازيكنان ساحلي خود را در آستانه مسابقات قهرماني آسيا در تايلند سنجيد. از ۹ تيم ايراني حاضر در مرحله اول و شش تيم شركت كننده در مرحله دوم تنها دو تيم سايپا و سام الكتريك كارنامه قبول دريافت داشتند و مابقي تيم ها نشان دادند كه در طول سال هيچ برنامه مدوني نداشته اند. سام الكتريك را رضا نائيني و رحمان رئوفي تشكيل مي دادند. دو بازيكني كه در مسابقات سالني هم در زمره مردان كليدي تيم هاي پاديسان گنبد و آذر پيام اروميه محسوب مي شدند. سام الكتريك در مرحله اول تنها تيمي بود كه با راهيابي به جمع چهار تيم برتر در جاي چهارم ايستاد.
استقبال شرق آسيايي ها
در كنار قزاقستان همسايه همجوار ايران، تيم هاي شرق آسيايي به عنوان قدرت هاي مطرح واليبال ساحلي قاره، استقبال جالب توجهي از پيكارهاي جزيره كيش داشتند. اندونزي، ژاپن، چين و تايلند در مجموع با شركت دادن ۵ تيم نشان دادند كه بي جهت نيست همواره تيم هاي آنان در بازي هاي آسيايي و تورنمنت هاي معتبر صاحب مدال و عنوان مي شوند. قزاق ها هم كه به لحاظ فيزيكي همواره در رده تيم هاي خوب قاره آسيا به حساب مي آيند با چراغ سبز ايران چهار تيم شركت دادند كه بر خلاف حضورهاي قبلي ره آورد چشمگيري نصيب نبردند.
011394.jpg
سليماني يك سر و گردن بالاتر از ديگران
براي نخستين بار با حضور «پانسري» چند داور خارجي هم در كنار داوران ايراني به قضاوت بازي ها پرداختند كه مي توان به داوراني از فيليپين، ژاپن و تايلند اشاره داشت. در چنين جمعي بهرام سليماني داور اروميه اي با قضاوت هاي بي نقص نظر رئيس كميته داوري واليبال ساحلي آسيا را به خود جلب كرد تا جايي كه وي عنوان كرد كه اگر همانند مرحله اول دو تيم خارجي به فينال مي رسيدند او استحقاق قضاوت بازي پاياني را داشت.
قدرت نمايي آگوس سليم و كوكو
طي دو سال كه پاي اندونزي به واليبال ساحلي ايران باز شده است، آگوس سليم و كوكو دراگان با نمايشي عالي به پشتوانه استمرار و حضور در تورنمنت هاي بين المللي همواره بختي به سايرين براي كسب عنوان قهرماني نداده اند و هر سه عنوان قهرماني سال پيش و امسال را به خود اختصاص دادند. اين دو كه به عنوان تيم اول اندونزي در بازي هاي كيش حاضر بودند به لطف تكنيك و آمادگي جسماني برتر و در هر دو تورنمنت در جاي نخست ايستادند.سخت ترين پيكار تيم اندونزي يك در فينال تور ساحلي آسيا با تيم  سايپا(سن سبيلي و سلاق) بود كه با اقبالي بلند از شكست گريختند.
نايب قهرماني تور ساحلي آسيا در تايلند
011397.jpg
تيم  واليبال  ساحلي  سايپا به عنوان  يكي  از نمايندگان  ايران  در پنجمين دوره  رقابت هاي  واليبال  ساحلي  قهرماني  آسيا و اقيانوسيه  و تور قاره  كهن  در تايلند شركت  خواهد كرد.
اين  تيم  را ابراهيم  سن  سبيلي  و آق  محمد سلاق  به  عنوان  بازيكن  و حميد موحدي  به  عنوان  سرپرست  همراهي  خواهند كرد.
مسابقات  واليبال  ساحلي  قهرماني  آسيا و اقيانوسيه  و تور قاره  كهن  از روز ۲۷ فروردين  ماه  آينده  در شهرهاي  ساحلي  ترانگ  و سان  خولا تايلند برگزار خواهد شد.
تيم  واليبال  ساحلي  سايپا براي  شركت  در مسابقات  فوق  دو مرحله  اردوي آمادگي  در تهران  و جزيره  كيش  خواهد داشت .
مرحله  نخست  اردوي  اين  تيم  از روز چهارم  فروردين  در تهران  آغاز خواهد شد.
رده بندي تيم ها در مرحله اول
۱- اندونزي يك، ۲- اندونزي ۲ ، ۳- قزاقستان ۴ ، ۴- سام  الكتريك ايران
رده بندي تور ساحلي آسيا
۱- اندونزي يك، ۲- سايپا ايران ،۳ اندونزي ،۲ ۴- قزاقستان ۲
تاريخچه واليبال ساحلي
تاريخچه واليبال ساحلي به بيش از نيم قرن مي رسد. ورزشي كه فلسفه راه اندازي آن بيشتر جنبه تفريح و سرگرمي داشت تا كسب مدال و رقابت با ورزش هاي مطرح امروز جهان.
آنچه كه باعث شد تا واليبال گوي سبقت را از ساير ورزش هاي ساحلي چون فوتبال، هندبال بربايد، به سابقه و استقبال تماشاگران از اين ورزش برمي گردد. گفته مي شود نخستين خاستگاه واليبال ساحلي در سواحل آمريكاي جنوبي بود كه به تدريج با پيوستن قاره اروپا و اقيانوسيه نامش بر سر زبان ها افتاد. نخستين بار قبل از بازي هاي المپيك ۱۹۹۲ بارسلون بود كه بحث ورود رسمي اين ورزش به المپيك مطرح شد كه در بازي هاي المپيك ۱۹۹۶ آتلانتا باتوجه به اين كه ميزبان آمريكا از قهرمانان صاحب نامي در اين رشته برخوردار بود اين رؤيا به واقعيت پيوست.
در المپيك آتن واليبال ساحلي سومين حضور خود را با استقبالي گسترده از سوي تماشاگران جشن گرفت تا جايي كه «ژاك روك» رئيس كميته بين المللي المپيك ضمن تبريك به «آكوستا» از اين بازي ها به عنوان يكي از چند رويداد مهم المپيك ياد كرد. آسيايي ها پس از رسمي شدن واليبال ساحلي نخستين گام ها را در بازي هاي آسيايي ۱۹۹۴ هيروشيما برداشتند كه در آن سال كشورهاي آسيايي ازجمله ايران در آن حضور پيدا كردند، هرچند كه مدال هاي به دست آمده در اين رشته در جدول مدال ها به حساب نيامد. ژاپن، چين، تايلند، اندونزي از آن سال فعاليت چشمگيري در اين رشته آغاز كرده اند كه هم اكنون بدل به مهم ترين قطب هاي اين ورزش شده اند. ايران هم با وجود قدمت طولاني در اين رشته هنوز نتوانسته است همپا با ساير كشورهاي قاره حركت كند. يكي از اين دلايل عدم پرورش بازيكنان خاص اين رشته و عدم سرمايه گذاري مناسب در آن است. در صورت ورود باشگاه ها با امكانات و علاقمندي اسپانسرها و سياست گذاري صحيح مي توان به آينده واليبال ساحلي ايران خوشبين بود.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |