نگاهي به اقتصاد ايران در سال گذشته
اقتصاد كلان در سال ۸۳
آمارهاي بانك مركزي نرخ رشد تورم حدود ۱۵ درصد را براي سال ۸۳ نشان مي دهد كه به هر ترتيب علي رغم بالا بودن اين نرخ رشد اكنون اقتصاد ايران پس از دو دهه به چنين نرخ تورمي عادت كرده است
|
|
محمد ابراهيمي
پايان سال ۸۳ همزمان با پايان برنامه سوم توسعه بود.برنامه سوم توسعه اقتصادي كشور در حالي در سال ۷۹ آغاز شد كه كشور دوران سخت بازسازي را طي دو برنامه پشت سر گذاشته بود و به عقيده برخي صاحبنظران زيرساختهاي اوليه براي جهش اقتصادي كشور آماده شده بود.حال كه سال ۸۳ به پايان رسيده است فرصتي است تا وضعيت اقتصادي كشور در اين سال بررسي شود.البته نگاه به اقتصاد در سال ۸۳ مي تواند از جنبه هاي مختلفي باشد كه مسلماً در يك مقاله نمي توان به آن پرداخت. بنابراين در اين گزارش سعي خواهد شد با توجه به برخي شاخصهاي اقتصادي از جمله تورم، رشد و همچنين وضعيت بودجه عمومي دولت نمايي از اقتصاد كلان در سال ۸۳ ارائه شود.
بودجه و وضعيت مالي دولت
يكي از مهمترين تحولات اقتصادي كشور در سال گذشته را مي توان افزايش نسبتاً مناسب درآمدهاي ارزي كشور ارزيابي كرد.
البته همگان انتظار دارند كه با افزايش اين درآمدها وضعيت عمومي جامعه بهبود يابد اما به دليل برخي چالشهاي اقتصادي كشور افزايش درآمدهاي ارزي در سال ۸۳ خود به يكي از معضلات اقتصادي كشور تبديل شد.
هرچند هنوز آمار دقيقي از صادرات نفت، فرآورده هاي نفتي و صادرات غيرنفتي كشور در سال ۸۳ ارائه نشده است، اما با توجه به روند ۱۰ ماهه مي توان پيش بيني كرد كه درآمدهاي ارزي كشور از محل صادرات نفت خام به حدود ۲۸ ميليارد دلار برسد و اين در حالي است كه صادرات فرآورده هاي نفتي كشور به حدود ۳ ميليارد دلار خواهد رسيد.
آمار منتشر شده در خصوص وضعيت مالي دولت تا پايان دي ماه سال گذشته حاكي از آن است كه در اين مدت كشور از محل صادرات نفت خام در حدود ۲۳ ميليارد و ۵۸۴ ميليون دلار درآمد به دست آورده است.
صادرات نفت خام كشور تا پايان دي ماه سال ۸۲ برابر با ۱۸ ميليارد و ۵۹۲ ميليون دلار بوده كه به اين ترتيب تنها تا پايان دي ماه ۸۳كشور از محل صادرات نفت خام حدود ۵ ميليارد دلار درآمد اضافي به دست آورده است.
براساس قانون بودجه دولت بايد ۱/۱۶ ميليارد دلار از درآمدهاي نفتي را به خزانه و مابقي آن را به حساب ذخيره ارزي واريز مي كرد.
گزارشهاي بانك مركزي حاكي از آن است كه تا پايان دي ماه حدود ۵/۶ ميليارد دلار به حساب ذخيره ارزي كشور واريز شده است و اين در حالي است كه به گفته معاون سازمان مديريت و برنامه ريزي تا پايان امسال ۷/۸ ميليارد دلار از اين حساب توسط دولت برداشت شده است و يك لايحه براي برداشت ۱/۱ ميليارد دلار ديگر نيز اكنون در مجلس است.
دولت بي انضباط
نگاهي به شاخصه هاي اصلي درآمد و هزينه دولت در سال گذشته حاكي از آن است كه بي انضباطي مالي دولت در سال ۸۳ مانند سالهاي قبل همچنان رويه حاكم بوده است و دليل اصلي اين ادعا آمارهاي مربوط به هزينه هاي جاري و عمراني و همچنين درآمدهاي دولت است.
نگاهي به اين آمار حاكي از آن است كه تا پايان سال گذشته حدود ۵۰ درصد از بودجه هاي عمراني كشور تخصيص داده خواهد شد و اين در حالي است كه بودجه هاي جاري حتي بيش از ميزان مصوب است. آمار ده ماهه كشور نشان مي دهد كه تا پايان دي ماه حدود ۴۱ هزار و ۴۹۸ ميليارد ريال به طرحهاي عمراني اعتبار داده شده است در حالي كه براساس قانون بودجه اين ميزان بايد بيش از ۸۲ هزار و ۵۷۵ ميليارد ريال باشد.
نكته جالب اين است كه علي رغم رشد ۳۰ درصدي بودجه كل كشور بودجه طرحهاي عمراني در ده ماهه سال گذشته در مقايسه با مدت مشابه سال قبل كمتر بوده است.
تا پايان دي ماه سال ۸۲ حدود ۵۰ هزار و ۵۱۹ ميليارد ريال به طرحهاي عمراني كشور بودجه تخصيص داده شد.
اما سؤال اساسي اين است كه علي رغم آگاهي همگان از تأثيرات سوء عدم تخصيص بودجه عمراني چرا اين اتفاق در سال گذشته به وقوع پيوسته است؟
نكته اصلي براي جواب به اين سؤال در فصل درآمدهاي بودجه نهفته است. بودجه اي كه با عدم تحقق درآمدها بسته مي شود نتيجه آن نيز كاهش نيمي از اعتبارات طرحهاي عمراني خواهد بود.
نگاهي به اظهار نظر صاحبنظران هنگام تصويب بودجه ۸۳ نشان مي دهد كه اغلب آگاهان در اوايل سال گذشته هشدار دادند كه بيش از ۵۰ هزار ميليارد ريال از درآمدهاي سال گذشته محقق نخواهد شد و حال كه به ماههاي پاياني سال نزديك مي شويم صحت اين اظهارات روشن مي شود.
حال كه بحث به بودجه و بي انضباطي مالي رسيد خوب است به يكي از تحولات اقتصادي كشور در سال گذشته نيم نگاهي داشته باشيم و آن تعويض تيم اقتصادي دولت است.
زماني كه رئيس جمهوري در ابتداي سال از ترميم كابينه خبر داد كمتر كسي فكر مي كرد اين ترميم به تغيير تيم اقتصادي دولت منجر شود. به هر حال با تمام فراز و نشيب ها، مظاهري و ستاري فر از كابينه جدا شدند و جايگاه آنها به صفدر حسيني و شركا سپرده شد. به عقيده وزير سابق امور اقتصادي و دارايي ريشه اين تحولات را بايد در نوع نگاه سازمان مديريت و وزارت اقتصاد به بودجه ديد. به عقيده مظاهري در حالي كه سازمان مديريت معتقد است رشدهاي چند ده درصدي بودجه مي تواند موتور محركه اقتصاد كشور باشد اما اين نگاه بيشترين ضربه را به اقتصاد وارد كرده است.
به هر حال هرچند ستاري فر در ابتداي سال از سازمان مديريت كنار رفت اما نوع نگاه وي منجر شد تا در سال گذشته نيز دولت با عدم تحقق درآمدهاو كسري بودجه مواجه شود.
عوامل اصلي كسري بودجه دولت در سال گذشته عدم تحقق خصوصي سازي، واردات كم خودرو به كشور و عدم واگذاري سيم كارت در سال ۸۳ اعلام شده است.
براساس قانون بودجه در سال گذشته بايد هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان درآمد از محل عرضه سهام به دست مي آمد و اين در حالي است كه تا پايان دي ماه تنها ۲۴۰ ميليارد تومان درآمد از اين محل محقق شده است.
صادرات نفت خام كشور تا پايان دي ماه سال ۸۲ برابر با ۱۸ ميليارد و ۵۹۲ ميليون دلار بوده كه به اين ترتيب تنها تا پايان دي ماه كشور از محل صادرات نفت خام حدود ۵ ميليارد دلار درآمد اضافي به دست آورده است
علاوه بر اين ۶۴۰ ميليارد تومان نيز درآمد از محل واردات خودرو در نظر گرفته شده كه مقدار بسيار ناچيزي از اين ميزان به دست آمده است.
به هر حال در سال گذشته بخشي از درآمدهاي دولت محقق نشد و از اين جا كه مسئولان توانايي كاهش بودجه هاي جاري را ندارند بيشترين فشار به بودجه هاي عمراني وارد آمد.
هر چند دولت در سال گذشته با عدم تحقق درآمدهاي خود مواجه شد، اما عملكرد بخش مالياتي در سال گذشته از نكات مثبتي است كه نبايد از آن چشم پوشي كرد.
البته اين موفقيت تنها در بخش ماليات هاي مستقيم بوده و اگر از درآمد پيش بيني شده در خصوص واردات خودرو صرف نظر كنيم گمرك كشور نيز در تحقق درآمدهاي مربوطه موفق عمل كرده است.
براساس آمار موجود در ده ماه سال گذشته حدود ۳۳ هزار و ۸۰۲ ميليارد ريال از درآمد ماليات هاي مستقيم كشور محقق شد كه اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳ درصد رشد داشته و نسبت به ارقام بودجه ۹۵ درصد تحقق يافته است.
هر چند رقم خالص درآمدهاي مالياتي كشور افزايش داشته اما آمار و ارقام بودجه حاكي از عدم موفقيت دولت در كاهش وابستگي بودجه به درآمدهاي نفتي است.
براساس آمار منتشر شده درحالي كه قرار بود در سال گذشته حدود ۴۲ درصد از هزينه هاي جاري كشور از محل ماليات ها تأمين شود اما اين ميزان در ده ماهه سال ۸۳ حدود ۳۶ درصد بوده است كه همين رقم نشان مي دهد اكثر هزينه هاي جاري كشور از محل درآمدهاي نفتي تأمين شده است.
تورم و تحولات پولي
بعد از بررسي تحولات مالي كشور در اين قسمت لازم است نگاهي به شاخص هاي بخش پولي مانند رشد نقدينگي و تورم داشته باشيم.
آمارهاي بانك مركزي نرخ رشد تورم حدود ۱۵ درصد را براي سال گذشته نشان مي دهد كه به هر ترتيب علي رغم بالا بودن اين نرخ رشد اكنون اقتصاد ايران پس از دو دهه به چنين نرخ تورمي عادت كرده است.
همان طور كه پيش از اين نيز ذكر شد هر چند افزايش درآمدهاي ارزي كشور مي تواند نويد دهنده رشد سطح عمومي رفاه اجتماعي باشد اما به دليل ساختارهاي اقتصادي ايران افزايش اين درآمدها در نهايت منجر به رشد تورم مي شود.
براي تبيين اين موضوع بايد گفت كه مطالعات اقتصادي نشان مي دهد ريشه تورم را بايد در رشد نقدينگي ديد. نقدينگي نيز براي رشد خود به دو عامل ضريب فزاينده نقدينگي و پايه پولي وابسته است و يكي از اجزاء مهم پايه پولي نيز رشد خالص دارايي هاي خارجي بانك مركزي مي باشد.
جريان رشد فزاينده نقدينگي در كشور از اين قرار است كه دولت دلارهاي حاصل از صادرات نفت را به بانك مركزي مي فروشد و بانك مركزي نيز به ازاي هر دلار معادل ريالي آن را به خزانه مي دهد و به اين ترتيب دلارهاي موجود نزد بانك مركزي افزايش مي يابد.
از سوي ديگر بانك مركزي اين دلارها را بايد در بازار به فروش رساند تا دلارهاي نفتي در ذخاير بانك باقي نماند اما از آنجا كه معمولاً اقتصاد كشور توان هضم تمام اين دلارها را ندارد لذا بخشي از آنها به حساب خود بانك مركزي ريخته مي شود كه همين مسأله پايه پولي را افزايش داده كه در نهايت به رشد نقدينگي و تورم منجر خواهد شد.
آمار بانك مركزي حاكي از آن است كه تا پايان آذرماه سال گذشته پايه پولي كشور به رقم ۱۴۲ هزار و ۲۹۰ ميليارد ريال رسيده است، كه با توجه به ضريب فزاينده نقدينگي، نقدينگي كشور در نه ماهه سال گذشته ركورد ۶۲۵ هزار ميليارد ريال را شكست.
البته داستان بي انضباطي مالي دولت به همين ختم نمي شود و در سال گذشته نيز شاهد رشد بدهي بخش دولتي به سيستم بانكي بوديم. آمار بانك مركزي حاكي از آن است كه در ۹ ماهه سال گذشته اين بدهي ها به رقم ۲۲۴ هزار و ۳۷۵ ميليارد ريال رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷ درصد رشد داشته است.
كاهش رشد اقتصادي
يكي ديگر از تحولات مهم اقتصادي كشور كاهش رشد توليد ناخالص داخلي است. رشد توليد ناخالص داخلي مهمترين شاخصي است كه به وسيله آن مي توان تحولات اقتصادي را به درستي تعقيب كرد.
آخرين آمار منتشر شده توسط بانك مركزي حاكي از آن است كه در ۶ ماهه اول سال گذشته نرخ رشد اقتصادي كشور با كاهش شديد نسبت به سال گذشته به ۴ درصد رسيده است.
همين آمار حاكي است كه نرخ رشد اقتصادي در ۶ ماهه اول سال ۸۲ حدود ۶/۷ درصد بوده است كه به اين ترتيب رشد توليد كالا و خدمات در كشور حدود۶/۳ درصد كاهش داشته است.
به عقيده صاحبنظران كاهش رشد اقتصادي به دنبال خود افزايش نرخ بيكاري را در پي خواهد داشت.
آمار بانك مركزي حاكي از آن است كه نرخ رشد در بخش هاي مختلف كشور به گونه اي بوده كه بخش نفت و ساختمان كمترين رشد را داشته و در عوض بخش صنعت با رشد ۱۰ درصدي در اين بين حائز رتبه اول شده است.
البته مركز آمار ايران اعلام كرده است كه در سه ماهه سوم سال گذشته نرخ بيكاري به ۳/۱۰ درصد كاهش يافته است كه برخي صاحبنظران اين آمار را با توجه به شيوه بدست آوردن آن قبول ندارند.
جهش وارداتي
يكي ديگر از تحولات اقتصادي كشور در سال گذشته رشد شديد واردات كشور است و اين در حالي است كه يكي از شعارهاي اقتصادي برنامه سوم جهش صادراتي بوده است.
براساس آمار گمرك جمهوري اسلامي ايران در يازده ماهه سال ،۸۳ حدود ۳۰ ميليون تن كالا به كشور وارد شده است كه ارزش آنها قريب به ۳۲ ميليارد دلار مي باشد.
اين در حالي است كه در همين مدت ۶/۱۴ ميليون تن كالاي غير نفتي به ارزش ۳/۶ ميليارد دلار از كشور صادر شده است.
به اين ترتيب تراز بازرگاني كشور به غير از صادرات نفت خام منفي ۷/۲۵ ميليارد دلار مي باشد كه به هر ترتيب هشداري است براي مسئولين تجاري كشور.
|