سه شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۸۴
ليگ قهرمانان اروپا
تقابل يوونتوس و ليورپول بعد از ۲۰ سال
011523.jpg
حسن حيدري
قرعه كشي ليگ قهرمانان اروپا در مرحله يك چهارم نهايي جهانيان را به ياد تكرار ديدار نهايي فينال باشگاههاي اروپا در سال ۱۹۸۵ انداخت.
وقتي كه در شهر نيون سوئيس قرعه تيم هاي يوونتوس و ليورپول با هم برخورد كرد ناگهان در ايتاليا اشك از چشمان علاقمندان به تيم يوونتوس كه در حادثه ورزشگاه هيسل بروكسل عزيزان خود را از دست داده بودند جاري شد. حادثه اي كه در آن ۳۹ نفر از هواداران يوونتوس بدنبال درگيري با تيفوسي هاي انگليسي و ازدحام جمعيت جان خود را از دست دادند. اين حادثه در ۲۹ مي سال ۱۹۸۵ رخ داد.يوفا خيلي زود تصميم گرفت و كليه تيم هاي انگليسي را به مدت ۵ سال از شركت در ديدارهاي اروپايي محروم كرد.
فينال سال ۱۹۸۵ لكه ننگي شد بر دامن انگليسي ها كه براي آن تاوان سنگيني را پس دادند.يوونتوس در آن بازي مرگبار با يك گل ليورپول را شكست داد، اما براي قهرماني توريني ها هيچكس در ايتاليا به شادي نپرداخت و سه روز در كشور عزاي عمومي اعلام شد. ميشل پلاتيني تنها گل اين بازي را روي يك ضربه پنالتي به ثمر رساند.
۲۰ سال از آن حادثه تلخ گذشته و امشب بار ديگر دو تيم مقابل هم قرار مي گيرند.

آنفيلد در شبي كاملا شبه نظامي يادآور آن تكرار تلخ  در برخورد اين دو تيم است. ايتاليايي ها بيشتر از اينكه نگران نتيجه بازي باشند نگران مسائل حاشيه اي اين ديدار در آنفيلد هستند.
فابيو كاپلو بعد از اين قرعه كشي اعلام كرد: بازي در ديدار رفت در خانه حريف براي ما بسيار حائزاهميت است زيرا به پشتوانه بازي برگشت در تورين سعي خواهيم كرد به نتيجه دلخواه برسيم. در مرحله يك هشتم نهايي منچستر يونايتد بدست آث  ميلان شكار شد و اين بار يوونتوس قصد پيروزي مقابل ليورپول ديگر تيم انگليسي را دارد.
رافائل بنيتز با اشاره به بازي دشوار در آنفيلد گفت: ما توانايي شكست يوونتوس را داريم آنها در خط دفاع نقاط ضعفي دارند كه به آن واقف هستيم و برنامه هاي خاصي براي آنها داريم.
يوونتوس در مرحله قبلي رئال مادريد را از پيش رو برداشت، اما ليورپول با حريف نه چندان قدرتمندي به نام لوركوزن ديدار كرد كه در هر دو بازي رفت و برگشت به پيروزي رسيد.
بازگشت دوباره استيون جرراد به تركيب اصلي ليورپول بزرگترين نعمت براي اين تيم بود و انسجام تاكتيكي ليورپولي ها را بيشتر كرد.
روزنامه  گازتادلا اسپورت روز بعد از قرعه كشي از هواداران ايتاليايي خواست به منظور جلوگيري از درگيري با هواداران انگليسي به ليورپول سفر نكنند. البته در آن سوي قاره اروپا انگليسي ها قصد داشتند تا اوضاع را آرام جلوه دهند. سان باتيتر «دركمال آرامش» به اين ديدار اشاره كرد و نوشت مقامات امنيتي ليورپول با تمام توان در برگزاري بدون درگيري اين ديدار كوشش خواهند كرد.
يوونتوس در اين ديدار با سيستم ۲-۴-۴ به ميدان مي رود با اين تفاوت كه ممكن است ديويد ترزگه مهاجم فرانسوي خود را به دليل آسيب ديدگي در اختيار نداشته باشد. او در ديدار با رژيم اشغالگر قدس كه به تساوي يك بر يك انجاميد مصدوم شد اما پزشكان يوونتوس در تلاش هستند او را به نبرد با ليورپول برسانند. اگر ترزگه به اين بازي نرسد كاپلو ناگزير است زالايتا را در تركيب اصلي در كنار ابراهيموويچ قرار دهد. در آن سوي ميدان نيز ليورپول با عناصرتهاجمي اش كه عبارتند از گارسيا، مورينتس و هري كيول به ديدار يوونتوس مي شتابد. بهترين خبر براي يوونتوس در اين بازي بازگشت مجدد ندود به تركيب اصلي است.
هر دو تيم افتخارات زيادي را در سطح اروپا بدست آورده اند. ليورپول با چهار عنوان پرافتخارترين تيم انگليسي در اين جام به شمار مي رود. اين تيم ابتدا در سال ۱۹۷۷ براي اولين بار در رم با پيروزي سه بر يك مقابل مونشن گلادباخ عنوان قهرماني را از آ ن خود كرد. يك سال بعد در لندن اين قهرماني تكرار شد و اين بار قرمزها يك بر صفر اف ث بروژ از بلژيك را شكست دادند تا جام در آنفيلد باقي بماند.
سه سال بعد باز هم ليورپول به فينال رسيد و با پيروزي يك بر صفر مقابل رئال مادريد در پاريس جام را از آن خود كرد. يك سال قبل از فاجعه هيسل، ليورپول در رم ميهمان آث رم بود و بعد از تساوي يك بر يك در وقت قانوني و اضافي ليورپول در ضربات پنالتي چهار بر دو به پيروزي رسيد.
يوونتوس نيز در اين جام با دو قهرماني و ۵ عنوان نايب قهرماني داراي اعتبار ويژه اي است.
يوونتوس اولين بار در سال ۷۳ در بلگراد به فينال رسيد ودر مصاف با آ ژاكس يك بر صفر شكست خورد و از رسيدن به جام محروم شد.
۱۰ سال بعد در سال ۸۳ اين حادثه براي ايتاليايي ها تكرار شد و اين بار هامبورگ بود كه سد راه قهرماني اين تيم گرديد.
در سال ۸۵ براي اولين بار يوونتوس قهرمان اروپا شد و در سال ۱۹۹۶ با پيروزي در ضربات پنالتي برابر آژاكس دومين عنوان قهرماني تاريخ خود را به ثبت رساند.
اين تيم دو بار ديگر در سالهاي ۹۷ و ۹۸ و ۲۰۰۳ به فينال رسيد اما برابر دورتموند و رئال و آث ميلان شكست خورد تا به اين دو قهرماني اكتفا كند.
011520.jpg
خوش شانس ها
تيم  هاي ليون و آيندهوون خوش اقبال ترين تيم هاي حاضر در ليگ قهرمانان هستند. هر دو تيم در مرحله يك هشتم نيز با قرعه هاي خوبي روبرو شدند و اين بار نيز به جاي برخورد با تيم هايي مانند چلسي، بايرن مونيخ، آث ميلان و... بايد با هم بازي كنند.
ليون بر خلاف بازي قبلي اين بار ميزبان است.ليون داراي بازيكنان كليدي و سرنوشت سازي است. جيوواني البر، جونينهو دو مهره برزيلي اين تيم به همراه سيلوين ويلتور تا اين مرحله ليون را همراهي كرده اند.
پل لي گوئن سرمربي ليون در مورد اين بازي عقيده دارد كه آيندهوون تيم بسيار خطرناكي است. اين تيم با حذف موناكو نايب قهرماني فصل پيش نشان داد كه يكي از تيم هاي مطرح اين دوره است. وي در ادامه افزود: ما بايد در خانه پيروز شويم تا در بازي برگشت دچار مشكل نشويم.
آيندهوون نيز در اين فصل به رهبري گاس هيدينگ در فكر رسيدن به مرحله نيمه نهايي است اگر چه كه خيلي ها فكر مي  كردند آيندهوون از مرحله يك هشتم نهايي فراتر نخواهد رفت. فيليپ كوكو در اين تيم نقش محوري دارد تا در مركز زمين در نبردهاي مالكيت توپ با قدرت و جنگندگي بيشتر حريف را تحت فشار قرار دهد.
دومين قرباني انگليسي
بايرن مونيخ باز هم با يك تيم انگليسي آن هم از نوع لندني اش روبرو مي شود. بايرني ها بعد از حذف آرسنال از گردونه رقابتها بايد با دومين بازمانده اين كشور در ليگ قهرمانان به نام چلسي روبرو شوند.
بايرن مونيخ در مرحله يك هشتم نهايي ابتدا آرسنال را سه بر يك در خانه شكست داد ودر بازي برگشت نيز عليرغم باخت يك بر صفر برابر آرسنال به دور بعدي رسيد.
تيم چلسي نيز كه اين روزها براي يوفا دردسرهاي زيادي درست كرده است براي هر دو بازي رفت و برگشت مورينيو را به دليل محروميت اتخاذ شده از سوي يوفا در اختيار نخواهد داشت.
بايرن مونيخ فردا شب در استمفورد بريج ميهمان چلسي است.چلسي در اين فصل كمتر در بازي هاي خانگي مغلوب شده است البته اين بار در وگبا به جمع ستارگان اين تيم از جمله لمپارد و گوديانسن مي پيوندند.
كارل هاينس رومنيگه نايب رئيس باشگاه بايرن مونيخ با اشاره به حساسيت اين ديدار گفت: در لندن يك نتيجه مساوي براي ما ايده آل است و مي توانيم با تكيه بر آن باز هم به نيمه نهايي برسيم. فليكيس ماگات با عوامل تدافعي اش در اين بازي تغيير سيستم خواهد داد و به روش ۱-۲-۳-۴ با يك مهاجم كه كلوديو پيزارو باشد يا به ميدان مي گذارد. البته غيبت روي مكاي روي بازي آلماني ها تاثير مستقيم خواهد گذاشت. اليوركان و عناصر دفاعي با بايرن بايد هوشيارانه در اين بازي ضريب خطاهاي خود را كاهش دهند تا بر اثر يك اشتباه كل تيم آسيب نبيند.
چلسي با سرمايه گذاري كلان آبراموويچ از آغاز بازي ها به عنوان يكي از مدعيان قهرماني به شمار مي رفت و اكنون در مرحله اي قرار دارد كه مي تواند به نيمه نهايي برسد.
چلسي يكي از هجومي ترين تيم هاي ليگ قهرمانان به حساب مي آيد تيمي كه در كمتر از ۳۰ دقيقه ۳ بار دروازه بارسلون را در بازي برگشت مرحله يك هشتم نهايي باز كرد.
اين تيم مثل اكثر تيم هاي انگليسي در بازي هوايي تبحر فوق العاده اي دارد كه در اين راه جان تري در اكثر شروع هاي مجدد بسيار خطرناك ظاهر شده است و موفق به گلزني هم شده است.
يكي از نبردهاي زيباي اين بازي تقابل ماكاله له و بالاك در ميانه ميدان است با اين تفاوت كه بالاك داراي ويژگي هايي است كه مي تواند به مونيخي ها كمك كند. ضربات از راه دور او همواره حريفان را دچار مشكل كرده است در حالي كه ماكاله له فقط قدرت بازي سازي خوبي دارد.
011526.jpg
ملاقات دوباره ميلاني ها
اين اولين بار نيست كه دو تيم ايتاليايي در ليگ قهرمانان با يكديگر روبرو مي شوند و اين بار آث ميلان و اينتر  آسوده خاطر از بابت سفر به كشورهاي ديگر داربي را در ليگ قهرمانان تجربه مي كنند.
در آخرين بازي دو تيم در سن سيرو تيم آث ميلان در يك بازي نزديك مقابل اينتر با تنها گل كاكا به پيروزي رسيد.
آث ميلان در حال  حاضر در كالچو صدر نشين است و اينتر نيز در مكان سوم ايستاده است. البته حضور سه تيم ايتاليايي در مرحله يك چهارم نهايي نمايانگر قدرت اين باشگاههاست.
كارلو آنجلوتي كه در اكثر بازي هاي اين فصل با اقتدار حريفان را از سر راه برداشته است در مورد اين بازي مي گويد: شايد ما در اين مرحله با بدترين قرعه روبرو شده ايم البته نگراني من تنها براي حذف يك تيم ايتاليايي است و بيشتر دوست داشتم اين اتفاق در فينال رخ مي داد.
آث ميلان در مرحله يك هشتم نهايي به لطف درخشش هرنان كرسپو در هر دو بازي رفت و برگشت منچستر يونايتد را حذف كرد. اما برخلاف آث ميلان اينتر ميلان كمي دچار تزلزل بود. تساوي مقابل پورتو باعث نگراني مانچيني شد اما باز هم مردي از آمريكايي جنوبي به نام آدريانو در بازي برگشت باعث شكوفايي اينتر شد و سه باز دروازه  قهرمان دوره پيش را گشود تا اين تيم گام به مرحله يك چهارم نهايي بگذارد.در اين ديدار بيش از اينكه مردان ايتاليايي تاثيرگذار باشند بايد چشم به ساق هاي بازيكنان كليدي دو تيم از آ مريكاي جنوبي دوخت. در تيم اينتر كوردوبا،خوان سباستين ورون، زانتي و در تيم آث ميلان نيز ديدار، كاكا، كرسپوو... هيجان را به اوج خواهند رساند.
روبرتو مانچيني بازيكن سابق تيم ملي ايتاليا و سرمربي كنوني اينترميلان در گفتگو با گازتادلا اسپورت گفت: زمان انتقام از روسونري هاي فرا رسيده است. آن ها در بازي هاي كالچو خيلي اتفاقي ما را شكست دادند و اكنون زمان تلافي رسيده است.
بازيكنان ما با تمام قدرت پا به ميدان اين مسابقه مي گذارند تا حريف را از پيش رو بردارند.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |