بهشته فارغي
نوشتن و گفتن در مورد دكتر كاظم معتمدنژاد، پدر علم نوين روزنامه نگاري و علوم ارتباطات ايران شايد دشوارباشد. اما طرح اين نكته مي تواند به نوعي جايگاه اين استاد را در جامعه روزنامه نگاري ايران به خوبي نشان دهد، هم او كه احمد مسجد جامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم تكريم مقام علمي اش گفت: «هيچ روزنامه مؤثري در كشور نيست كه به نحوي از راهنمايي استاد بهره نگرفته باشد و هيچ قانوني در حوزه ارتباطات وجود ندارد كه وي در آ ن سهمي نداشته باشد.
البته اين مطلب نه به بهانه پاسداشت خدمات علمي و فرهنگي او، بلكه امكان گفتگويي است كه با استاد معتمدنژاد فراهم شد تا درباره فراز و نشيب مطبوعات ايران و نحوه شكل گيري ميثاق اخلاقي روزنا مه نگاري صحبت كنند، حاصل آن را مي خوانيد:
* قبل از انقلاب اسلامي، دو روزنامه معتبر توانسته بود مخاطبان ايراني را به خود جذب كند اين روزنامه ها چه ويژگي هايي داشتند؟
- مطبوعات در اوضاع سياسي آن روزها در شرايط خاصي قرار داشتند، روزنامه اطلاعات در دوره آغازين وابسته به رضا شاه بود بنابراين مدت ها جنبه انحصاري داشت تا بعد از شهريور ۱۳۲۰ در طول آن دوران وقايعي پيش آمد كه رضاشاه از كشور رفت و روزنامه هاي جديدي متولد شدند. روزنامه كيهان نيز مثل روزنامه اطلاعات با كمك هاي دولتي تاسيس شد و توانست پيشرفت خوبي بكند، بعدها در سال هاي بعد از انقلاب اسلامي توانست به روزنامه رسمي يا اول كشور تبديل شود.
در طول سال هاي گذشته روزنامه هاي ديگر پايدار نبودند. محتويات روزنامه ها عوض شد، به گونه اي كه براي تهيه آن صف هاي طولاني تشكيل مي شد. تيراژ اين روزنامه ها نيز در دوران تحولات اجتماعي و سياسي ايران دچار دگرگوني شد، تجربه نشان داد كه اگر محتويات روزنامه ها تغيير پيدا كند روزنامه ها وضعيت كيهان را پيدا مي كنند.
* به نظر شما مخاطبان روزنامه اطلاعات و كيهان از نظر جايگاه فكري كم و بيش نماينده گروه هاي اجتماعي جامعه بودند يا نه؟
- نه، براي اين كه اين دو روزنامه نمي توانستند به تنهايي نماينده فكري جامعه باشند. تعداد خوانندگان بالفعل روزنامه ها نسبت به خوانندگان بالقوه آنها كم بود، طبيعي است كه اگر روزنامه ها مطالب و محتويات خود را عوض كنند مردم به دنبال اينگونه نشريات هستند. بدين ترتيب به سادگي مي توان تيراژ روزنامه ها را افزايش داد.
* علت افزايش تيراژ كيهان بعد از اعتصاب مطبوعات در دوره وقوع انقلاب اسلامي چه بود؟
- بديهي است وقتي روزنامه ها از نظر ارايه محتوا و بيان اطلاعات آزاد شدند، محمدرضا پهلوي از بين رفت بنابراين تمام پيام ها در قالب پيام مكتوب از طريق روزنامه ها منتشر مي شد از اين رو تيراژ روزنامه هاي آزاد نيز افزايش پيدا كرد.
* آيا شفاف سازي خبر مي تواند نقش موثري در تيراژ مطبوعات داشته باشد؟
- حتما، هر روزنامه در هر زمينه اي مي تواند پاسخ نيازهاي جامعه را برآورده كند، اصلا رسالت مطبوعاتي يعني برآوردن نيازهاي اطلاع رساني مردم.
* هم اينك مطبوعات دوره فترت را سپري مي كنند فارغ از برخي رفتارهاي سياسي، چه عواملي در اين ركود موثر هستند؟
- برمي گردم به ۴ عاملي كه به عنوان عوامل پيشرفت مطبوعات مطرح هستند:
۱- ايجاد فضاي مطبوع براي مطبوعات كه در آن فضا آزادي بيان و اطلاع رساني گسترش پيدا كند.
۲- مطبوعات بتوانند از آزادي هاي مشروع جامعه حمايت كنند. بنابراين محتوياتي را به مردم عرضه كنند كه تامين كننده استقلال اجتماعي و سياسي باشند، همچنين نيازهاي مردم را پاسخگو با شند. وقتي چنين رويه اي در مطبوعات دنبال شود بي گمان آگهي نيز براي روزنامه ها تامين مي شود، حال اگر دولت ها نيز از روزنامه ها حمايت كنند رسانه هاي مكتوب قويتر مي شوند.
۳- بعد از تامين آزادي بيان و اقتصاد، آموزش روزنامه نگاري گسترش پيدا مي كند. در اين صورت، آموزش روزنامه نگاري در دانشگاه هاي كشور تحت تاثير جنبه هاي منفي قرار نمي گيرد و اصول اخلاقي روزنامه نگاري تقويت مي شود. از اين رو وظايف روزنامه نگاري به شكل اصولي دنبال مي شود.
۴- گذشته از اين سه موضوع، استقلال راي در روزنامه ها مطرح است. مثل حرفه پزشكي و يا مهندسي معماري، اين نوع شغل نيز از جايگاه حرفه اي برخوردار مي شود، بي گمان چنين عواملي زمينه را براي پذيرش مطلوب روزنامه ها در جامعه فراهم مي كنند.
* برخي از روزنامه هاي دوم خردادي تيراژ بالايي داشتند اما بعد از مدتي از كاهش مخاطب ناله مي كنند. به نظر شما دليل بروز اين پديده چيست؟
- تجربه تلخ مخاطبان در طول دو سه سال اخير نسبت به برخي از روزنامه ها باعث شد كه كيفيت محتوا پايين بيايد به همين دليل برخي از مسائل روزنامه نگاري در چنين نشرياتي مسكوت ماندووضع بدتر شد. در شرايط فعلي ما مي توانيم با مخاطبان بالقوه تيراژ روزنامه ها را بالا ببريم، با توجه به جمعيت ۷۰ ميليوني ايران و ارائه راهكارهاي سازنده وضعيت تيراژ روزنامه ها را بهبود بخشيد. براي ۵۰ سال آينده شايد تيراژ در حدود ۲ ميليون براي برخي از روزنامه ها خيلي دير است.
* در دهه هفتاد ورود مطبوعات رنگي ذائقه مخاطبان ايراني را دگرگون كرد به نظر شما دليل اين رويكرد رنگ بود يا بيان مطبوعاتي؟
-هر دو، مثل روزنامه همشهري و ايران، عامل جذب مخاطبان هم رنگ بود و هم محتواي روزنامه ها، البته بعدها مردم عادت كردند كه روزنامه ها را بدون رنگ بخوانند.
* برخي از مطبوعات سنتي نسبت به تغيير رنگ مطبوعات مقاومت نشان دادند علت آن چه بود؟
-سنتي بودن هميشه اينطوري مي طلبد از اسمش پيداست كه مي خواهد خودش را حفظ كند.
* مطبوعات ايراني با استانداردهاي مطبوعاتي جهان چقدر فاصله دارند؟
- با شرايطي كه آزادي مطبوعات در جامعه فراهم شود شرايط بهتر مي شود اما گاهي اين نوع آزادي ها محدود مي شود، در دوره محدوديت ۷۰ ساله قاجاريه، چند ده سال دوره پهلوي، امكان تربيت روزنامه نگار نه در سطح ملي، مردمي و نه جهاني فراهم نمي شود اين مساله به خاطر فقر و محدوديت گذشته ها است كه بايد جبران كرد.
* اغلب روزنامه نگاران جوان در دانشگاه ها تربيت مي شوند، اماتجربه كار روزنامه نگاري ندارند به نظر شما چه بايد كرد؟
- در طول سال هاي اخير كه رشته روزنامه نگاري از مراكز علمي حذف شد حرف روزنامه نگاري خيلي لطمه ديد، بعد از انقلاب اسلامي، از سال ۶۲ دانشگاه ها بازگشايي شدند، تا سال ۱۳۶۹ درطول دوره هفت ساله، فقط ۳۸ واحد درسي در زمينه روزنامه نگاري داشتيم، براي ارتباطات اجتماعي كه يك درس ۳ واحدي رشته روزنامه نگاري داشت، نتوانستيم كاري انجام دهيم اما در سال ۸۳با مساعدكردن دوباره دانشكده علوم ارتباطات و تاسيس دوباره رشته روزنامه نگاري و روابط عمومي، شرايط مناسبي را براي پذيرش دانشجو فراهم كرده ايم، اميدواريم از مهر سال ۸۴ دانشجوي اين رشته ها را بپذيريم. مطمئنا همان دروس مورد نياز را براي آنها خواهيم داشت همچنين تجربيات علمي و عملي روزنامه نگاري را همانجا پيگير خواهند شد به گونه اي كه وقتي وارد روزنامه هاي حرفه اي شدند به راحتي راه و چاه را بدانند به همين خاطر كلاس هاي كارآموزي هم گذاشته ايم. ضمنا در طول آموزش در دانشكده نيز سالن خاصي را به اين مساله اختصاص داده ايم كه دانشجويان براي روزنامه ها مطلبي تهيه كنند. وقتي وارد عرصه كارآموزي بشوند و يا به خبرگزاري ها اخبار ارسال كنند، بدين ترتيب كارآموزان به روزنامه ها رفته و به راحتي مي توانند استخدام شوند. ا ين رويه موجب مي شود كه روزنامه نگاران نيز همانند پزشك ها و مهندس معمارها بتوانند تجربه هاي حرفه اي در طول تحصيلات كسب كنند و البته اين يك نوع اميد است.
* چرا وب لا گ نويسي مهم تر از كار يادداشت نويسي در مطبوعات است؟
- وبلاگ نويسي وقت كمتري مي برد و پيام را عالي تر مي كند، علاوه بر آن شرايط اجتماعي بهتري در زمينه استفاده از اينترنت فراهم شده كه جوانان حداكثر استفاده را از آن مي برند. در شرايط فعلي جوانان دوست دارند كه در هر مساله اجتماعي يا سياسي اظهارنظر كنند، علاوه بر آن نوشتن يادداشت سياسي يا اجتماعي هم مشكل و وقت گيري است.
* آيا مرگ روزنامه نگاري هم فرا مي رسد؟
- هيچ وقت، تا انسان زنده است روزنامه نگاري نيز زنده خواهد بود هر چند كه ممكن است فقط شكل و محتويات آن عوض شود.
* اينترنت چه نقشي در حاشيه راندن مطبوعات ايراني دارد؟چگونه مي توان از خيل دانش آموختگان روزنامه نگاري در روزنامه ها استفاده كرد؟
- اين مساله اي است كه سال ها پيش هم كه دانشگاه روزنامه نگاري تاسيس شده بود اين مشكل را داشتيم اغلب افراد مجرب روزنامه ها احساس خطر مي كردند كه نيروهاي جوان جاي آنها را بگيرند تجربه نشان داد كه اين پيش بيني آن چنان هم نيست. البته به طور تدريجي روحيه اين تعداد افراد مجرب نيز تغيير كرد و رفتار آنها نيز نسبت به روزنامه نگاران جوان متفاوت شد.
در شرايط فعلي بايد كمك كنيم كه دانشكده ها يا دانشگاه هاي روزنامه نگاري نسبت به بهبود وضعيت مطبوعات ايران كمك كنند وگرنه نمي توان در جامعه اطلاعاتي امروزي با شيوه هاي سنتي روزنامه نگاري روزنامه منتشر كرد.
* موانع روزنامه نگاري در ايران از ديد شما چيست؟
- همانطور كه قبلا مطرح شد۴ عامل در بهبود وضعيت مطبوعات ايران موثر است، اولين مانع همان وضعيت فعلي مطبوعات در ايران است، عدم فضاي مطلوب براي فعاليت مطبوعاتي مي تواند ا ولين مانع براي روزنامه نگاري ايران محسوب شود، شايد در سال هاي آتي دادگستري عامل موثري براي حراست از آزادي مطبوعات به شمار آيد.
گذشته از منافع اقتصادي و آموزش روزنامه نگاري مي توان به امنيت روزنامه نگاري نيز اشاره كرد، به هر حال سه موضوع ياد شده جزو مسائل مطرح در جامعه مطبوعاتي ايران هستند. تامين استقلال روزنامه نگاري كه تاكنون براي آن اقدام جدي به عمل نيامده است. تا زماني كه انجمن صنفي روزنامه نگاران و اتحاديه هاي روزنامه نگاري رشد پيدا نكنند نمي توان انتظار داشت كه اقدام هاي موجود به نتيجه مطلوبي برسد.
در رسالت جديد مطبوعات، پيش نويسي را براي قانون روزنامه نگاري تدارك ديده ايم كه در اين پيمان جديد، روزنامه نگاران از ساعت كار خاصي پيروي مي كنند، ضمنا براي شوراي عالي رسانه ها متني را تهيه كرده ايم كه در آن آزادي رسانه ها به خصوص مطبوعات با شيوه هاي صحيح روزنامه نگاري مورد توجه قرار گيرد، همچنين بر شيوه اداره كرد روزنامه ها نظارت داشته باشد- در هر حال اين موضوع مي تواند به صورت ميثاق يا اصول اخلاقي روزنامه نگاري مطرح شود مساله اي كه هم اينك در حال تدوين آن هستيم. ناگفته نماند كه در ا ين ميثاق بر استقلال روزنامه نگاري و تامين مالي روزنامه نگاران تاكيد شده است.
* ظاهرا شما در تدوين منشور اخلاقي روزنامه نگاري نقش داريد، آيا در جوامع توسعه يافته نيز اين منشور اخلاقي حاكم است؟
- تدوين اين منشور اخلاقي ابتدا از كشورهاي پيشرفته شروع شد، كشورهاي اسكانديناوي در سال ۱۹۱۲ اين ميثاق حرفه اي را تهيه كردند و به دنبال آن انگليس ها بعد از جنگ جهاني دوم با توجه به مشكلاتي كه مطبوعات داشتند به ويژه در زمينه تمركز ا قتصادي و انحصارهاي مطبوعاتي قرار شد كه آزادي مطبوعات در چارچوب مشخصي تدوين شود. بنابراين كميسيون تحقيقي در امور مطبوعات تشكيل دادند كه اين كميسيون در تعامل با شوراي مطبوعات مشاركت خوبي را فراهم كردند.
نتيجه اين تعامل باعث شد كه روزنامه نگاران، مديران مطبوعات و روزنامه ها مقيد شدند كه اصول اخلاق حرفه اي مطبوعات را رعايت كنند و در رعايت اين اصول شوراها نظارت داشته باشند، در ماقبل دولت نيز از مطبوعات و آزادي هاي مطبوعاتي حمايت كنند.
بلژيك، هلند و آلمان نيز در زمينه آزادي هاي مطبوعاتي مجموعه اصولي اخلاقي روزنامه نگاري را تهيه كردند و آن را در جوامع خود به اجرا گذاشتند. بر مبناي اين ميثاق اخلاقي، امكان رسيدگي به شكايت افراد را تشكيل دادند بدين ترتيب متني تهيه شد كه آن را در اختيار مخاطبان، خوانندگان، بينندگان و شنوندگان و گردانندگان وسايل ارتباط جمعي، روزنامه نگاران و ساير مراجع حرفه اي قرار داديم تا اظهارنظر كنند و حتي اين اصول در مطبوعات منعكس شد، ناگفته نماند كه مسائل شاخه اي مطبوعات حياتي هستند بنابراين بايد دست به دست هم بدهند تا شرايط مطلوبي براي مطبوعات ايراني فراهم شود.