چهارشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۸۴
ارزيابي آماري نمايندگان ايران در جام قهرماني باشگاههاي آسيا
پاس و سپاهان روي دو خط موازي
011910.jpg
011913.jpg
011907.jpg
نمودار گلزني سپاهان
011904.jpg
نمودار گلزني پاس
امير بهادري نژاد
يكي از نشانه هاي پيشرفت فوتبال در هر قاره برگزاري رقابتهاي منظم باشگاهي در آن مي باشد. سالهاست كه قاره اروپا رقابتهاي باشگاهي خود را در قالب رقابتهاي جام قهرمانان، جام يوفا و جام برندگان جام برگزار مي  كند كه اخيراً  رقابتهاي جام برندگان جام در جام يوفا ادغام شد.
در واقع پس از جام جهاني و جام ملتهاي اروپا، با كيفيت ترين فوتبال هاي جهان را در رقابتهاي جام قهرمانان باشگاههاي اروپا شاهد هستيم كه برترين بازيكنان فوتبال جهان در قالب تيم هاي باشگاهي با يكديگر به رقابت مي پردازند. با توجه به اين كه حضور در جام قهرمانان، از لحاظ اقتصادي بسيار سودآور براي باشگاهها مي باشد، به همين دليل تلاش مي كنند تا با قرار گرفتن در رده هاي بالاي جدول ليگ داخلي كشورشان جواز صعود را به رقابتهاي قاره اي دريافت كنند.
با آن كه سالهاست رقابتهاي منظم باشگاهي در قاره اروپا برگزار مي شود اما رقابتهاي باشگاهي در قاره آسيا پراكنده و نامنظم بوده است تا اين كه از دوره گذشته قرار شد كه رقابتهاي جام قهرماني باشگاههاي آسيا يا الگو برداري از رقابتهاي اروپايي و براساس تقويم فيفا برگزار شود. البته نبايد جايزه ۵۰۰ هزار دلاري آن را به فراموشي سپرد.
در اين دوره از بازيها ۲۸ تيم در ۷ گروه ۴ تيمي با يكديگر به صورت رفت و برگشت رقابت مي كنند كه در نهايت تيم هاي اول هر گروه به همراه قهرمان دوره قبل به مرحله يك چهارم نهايي راه مي يابد. اين بازيها مانند بازيهاي اروپايي در روزهاي ميان هفته (سه شنبه و چهارشنبه) برگزار مي شود و هر چند كه كنفدراسيون فوتبال آسيا سعي در برنامه ريزي منظم تر داشته اما نزديك بودن برگزاري اين رقابتها به زمان برگزاري رقابتهاي مقدماتي جام جهاني اندكي باعث نارضايتي مربيان باشگاهها و تيم هاي ملي  شده است.
به هر حال در اين دوره از بازيها دو تيم پاس و سپاهان نماينده ايران هستند كه مانند ساير تيم ها، بازيهاي مرحله رفت خود را به پايان رسانده اند.
پاس در گروه اول اين بازيها با الريان قطر، السالميه كويت و پليس عراق همگروه است و رقيبان تيم سپاهان در گروه دوم، العين امارات، الشباب عربستان و الوحده سوريه هستند.
استراتژي مربيان براي حضور در چنين رقابتهايي اغلب كسب پيروزي در بازيهاي خانگي و به دست آوردن يك امتياز در ديدارهاي خارج از خانه است.
دو تيم سپاهان و پاس تقريباً  با وضعيت مشابهي وارد اين رقابتها شده اند. پاس فصل جديد را مانند فصل قبل با مجيد جلالي آغاز كرد اما پس از اين كه با او به بن بست رسيد در اواسط راه، مصطفي دنيزلي سرشناس را استخدام كرد. سپاهان نيز پس از قطع همكاري با فرهاد كاظمي، مجدداً  به سراغ استانكو رفت تا هر دو تيم با تفكرات مربيان اروپايي پاي به اين رقابتها بگذارند.
با توجه به اين كه پاس در مرحله رفت دو بازي خانگي و يك بازي خارج از خانه داشت، كسب(۷) امتياز از اين سه بازي، نتيجه معقولي به نظر مي رسيد كه پاس نيز دقيقاً  همين تعداد امتياز را كسب كرد. اين تيم در بازي اول خود با يك گل دير هنگام موفق شد، دو بر يك تيم پرستاره الريان قطر را شكست بدهد و در بازي دوم خود در حالي كه كاملاً  تيم برتر ميدان بود با نتيجه مساوي (۱-۱) براي پليس عراق متوقف شد.
پاس در دومين بازي خانگي خود نيز ۵ بر يك السالميه كويت را در هم كوبيد تا به عنوان صدرنشين گروه اول در پايان مرحله رفت معرفي شود.
پاس در بازيهاي برگشت دو بازي متوالي خارج از خانه مقابل السالميه كويت و الريان قطر برگزار مي  كند و در آخرين بازي مرحله برگشت در زمين خود ميزبان پليس عراق خواهد بود كه ميزبان بودن در آخرين بازي مقابل ضعيف ترين تيم گروه يك امتياز به شمار مي آيد.
با توجه به وضعيت گروه به نظر مي رسد كه كسب(۵) امتياز توسط پاس در بازيهاي دور برگشت، اين تيم را به دور بعد برساند.
نقاط ضعف تيم پاس در بازيهاي دور رفت با وجود ۸ بار گلزني، نواختن ضربات آخر بود كه اين مشكل در بازي با الريان قطر و به ويژه پليس عراق به چشم آمد. همچنين پاس در هنگام هجوم همه جانبه به دروازه حريف نبايد از ضد حملات تيم مقابل خود غافل بشود.
آمار گلزني پاس
تيم پاس در مرحله رفت در مجموع ۸ بار دروازه  حريفان را باز كرد كه جواد نكونام و محسن بياتي نيا هر كدام سه گل و عيسي ترائوره دو گل به ثمر رساندند.
با بررسي نمودار گلزني تيم پاس مي توان نتيجه گرفت كه اين تيم ۵/۱۲ درصد گلهاي خود را در دقايق ۱۵ تا ۳۰ بازي، ۵/۱۲ درصد را در دقايق ۴۵ تا ،۶۰ ۲۵ درصد را در دقايق ۶۰ تا ۷۵ و ۵۰ درصد گلهايش را در ۱۵ دقيقه پاياني بازي به ثمر مي رساند كه نشان از توان بدني بالاي بازيكنان اين تيم دارد.
كارت زرد
پاس در سه بازي دور رفت در مجموع، ۶ كارت زرد توسط حميد رجبي، محسن پاشايي، عيسي ترائوره، جواد نكونام، ميثم منيعي و محسن بياتي نيا دريافت كرد كه با توجه به يك اخطاره بودن بازيكنان كليدي پاس، آنها بايد با احتياط بيشتري در دور برگشت به بازي بپردازند.
تعويض ها
مصطفي دنيزلي مربي تيم پاس در سه بازي مرحله رفت ۹ بار تعويض كرد. به عبارتي ديگر در تمام بازيها از حداكثر تعويض هاي خود استفاده نمود كه فرهاد ربيع خواه و محسن بياتي نيا دوبار و آرش برهاني، ابوالقاسم پور، شكوري، رزاقي راد و عيسي ترائوره هر يك، يك بار بازيكن تعويضي به ميدان آمدند. همچنين تمام تعويض هاي تيم پاس در نيمه دوم انجام شد.
سپاهان
اما سپاهان در مرحله رفت يك بازي خانگي و دو بازي خارج از خانه داشت كه در بازي خانگي(۱-۱) برابر العين متوقف شد اما در بازيهاي خارج از خانه، سه بر يك الوحده سوريه را شكست داد و يك مساوي ارزشمند از الشباب عربستان گرفت.
تنها ديدار ضعيف سپاهان در دور رفت بازي برابر العين بود كه به دليل اشتباهات فردي، فرصت طلايي براي صدرنشيني گروه را از دست داد. استانكو مي داند براي صعود به مرحله بعد، محكوم به برد مقابل الوحده و الشباب در بازيهاي خانگي و كسب حداقل يك امتياز از العين است كه با وجود مهاجماني چون بزيك،  كريمي و خطيبي دستيابي به اين مهم دور از انتظار نخواهد بود.
سپاهان در دو بازي بعدي خود ميزبان الوحده و الشباب است و در آخرين بازي به مصاف العين مي رود كه آن بازي احتمالاً  چهره تيم صعودكننده را مشخص خواهد كرد.
آمار گلزني سپاهان
سپاهان در مرحله رفت اين بازيها ۵ گل به ثمر رساند كه رسول خطيبي (۳ بار) و ادموند بزيك و محمود كريمي زننده گلهاي سپاهان بودند. اين تيم اصفهاني ۲۰ درصد از گلهاي خود را در ۱۵ دقيقه اول بازي، ۲۰ درصد را در دقايق ۳۰ تا ،۴۵ ۲۰ درصد در دقايق ۶۰ تا ۷۵ و ۴۰ درصد بقيه را در ۱۵ دقيقه پاياني بازيها به ثمر رساند.اين تيم نيز همانند پاس، قدرت خود را در ۱۵ دقيقه پاياني متمركز مي كند و روي ضد حملات به حريفانش ضربه مي زند.
كارتهاي زرد
بازيكنان سپاهان در مجموع سه ديدار، ۵ بار كارت زرد گرفتند و نام عباس آقايي، طالب نسب، شهرياري، بنگر و رحمتي در فهرست بازيكنان اخطاري اين تيم ثبت شد.
تعويض ها
استانكو نيز همانند مصطفي دنيزلي از حداكثر تعويض هاي خود در سه بازي بهره برد. او كبير بلو را ۳ بار و محمود كريمي را دوبار به عنوان بازيكن ذخيره به ميدان فرستاد و اصغر طالب نسب،  هادي عقيلي، لئون استپانيان و مرتضي  هاشم زاده نيز يك بار به عنوان بازيكنان جانشين به ميدان آمدند.
آمار كلي
در پايان مرحله رفت رقابتهاي گروهي جام قهرماني باشگاههاي آسيا ۴۲ بازي انجام شد و ۱۱۴ گل از خط دروازه ها گذشت كه ميانگين گل براي هر بازي ۷۱/۲ بود.
همچنين در اين تعداد بازي، داوران ۱۷۵ بار كارت زرد (ميانگين ۱۷/۴ براي هر بازي) به بازيكنان متخلف نشان داده و ۸ بار كارت قرمز از جيب خود بيرون آوردند.
با بررسي آمار گلزني در مرحله رفت رقابت هاي گروهي رقابت هاي جام قهرماني باشگاه هاي آسيا مي توان به اين نتايج دست يافت.
* ۰۳/۶ درصد مجموع گل هاي مرحله رفت در ۱۵ دقيقه اول بازي ها به ثمر رسيد.
* ۶۶/۱۴ درصد گل ها در دقايق ۱۵ تا ۳۰ وارد دروازه شد.
* ۵۲/۱۵ درصد گل ها در ۱۵ دقيقه پاياني نيمه اول از خط دروازه ها گذشت
* ۶۹/۲۰ درصد گل ها در دقايق ۴۵ تا ۶۰ ثبت شد.
* ۵۵/۲۱ درصد گل ها در دقايق ۶۰ تا ۷۵ ميان تيم ها رد و بدل گرديد.
* و سرانجام ۵۵/۲۱ درصد بقيه گل ها نيز در ۱۵ دقيقه پاياني بازي، تماشاگران را هيجانزده كرد.
در حال حاضر اديلسون از العين و محمد زنو از الجيش سوريه، با ۴ گل درصدر جدول گلزنان قرار دارند. اما در ميان بازيكنان سه گله، رسول خطيبي از سپاهان، جواد نكونام و محسن بياتي نيا از پاس حضور دارند.
وضعيت ساير گروه ها
در گروه سوم السد قطر و نفتچي ازبكستان هر يك صاحب ۶ امتياز هستند اما الاهلي امارات و الكويت كويت نيز با ۳ امتياز در كمين دو تيم بالاي جدول مي باشند.
در گروه چهارم، تقريباً صعود الاهلي عربستان قطعي است كه با ۹ امتياز در صدر جدول قرار دارد. فاصله اين تيم با ساير تيم هاي گروه ۶ امتياز است.
در گروه پنج رقابت اصلي ميان شن ژن چين و تسوان بلو وينگز كره جنوبي است كه هر يك صاحب ۷ امتياز هستند.
در گروه ششم، شاندونگ چين با حداكثر امتياز ۹ در صدر جدول است و مارينوس ژاپن با سه امتياز كمتر در تعقيب اين تيم مي باشد.
و سرانجام درگروه هفتم، بوسان پارك كره جنوبي نيز از سه بازي ۹ امتياز دارد و كرونگ تايلند با ۳ امتياز اختلاف در رده دوم جدول جاي گرفته است.

تكرار سناريوي تلخ براي تيم ملي
محاكمه مربي موفق
011916.jpg
عكس: مجتبي جانبخش
اگر پرونده تيم ملي فوتبال ايران را طي ۱۰ سال اخير مرور كنيم به اين نتيجه مي رسيم كه در مقاطع زماني مختلف، گروه هايي متفاوت براي اين تيم حاشيه ساز شده اند و روند حركتي تيم ملي را به صورت غيرمستقيم منتقل كرده اند.
اما ريشه اين بحران سازي ها چه بود؟ در واقع حاشيه سازان براي تيم ملي را مي توان به دو گروه تقسيم كرد، گروه اول كه به دليل مخالفت با مديريت فدراسيون فوتبال عملكرد تيم را زير سئوال مي بردند و گروه ديگر با كادر فني تيم مشكل داشتند.
اين افراد به خوبي آگاه بودند كه بهترين راه براي ضربه زدن به مديريت فدراسيون و يا كادر فني تيم،  تضعيف تيم ملي است و ناكامي احتمالي تيم ملي، راه را براي تغيير مديريت فدراسيون و يا مربي آن هموار خواهد ساخت.
در گذشته مؤثرترين ترفند اين افراد براي تضعيف تيم ملي، ايجاد نفاق و اختلاف نظر ميان بازيكنان و مربي تيم و يا رودررو قرار دادن بازيكن ناراضي با مربي بود.
از زمان مربيگري منصور پورحيدري در تيم ملي اغلب، تعداد بازيكنان دو تيم پرسپوليس و استقلال در اردوي تيم ملي برابر بود كه اين مخالفان به شدت از اين موضوع انتقاد مي كردند، اما جالب اينكه همان منتقدان در صورت برابر نشدن بازيكنان آبي و قرمز حاضر در تيم ملي باز هم انتقاد مي كنند.
در زمان توميسلاو ايويچ نيز اين سناريو به شكل  ديگري تكرار شد كه از زبان بازيكنان عنوان مي شد كه تمرينات ايويچ بسيار سنگين است و با بدنسازي سنگين نمي توان در جام جهاني موفق شد. چه بسيار افرادي كه تمرينات ايويچ را با مديسن بال به تمسخر گرفتند اما در جام جهاني فرانسه نتيجه اين تمرينات به اصطلاح سنتي را ديدند.
البته هنوز فراموش نكرديم، در يك مقطع كه محمد مايلي كهن، علي دايي را به تيم ملي دعوت نكرد چه جو منفي اي عليه مربي تيم ملي شكل گرفت كه هدف از اين جنجال بيش از اينكه خيرخواهي براي تيم ملي باشد، ضربه زدن به مربي آن بود.
و يا در زمان بلاژويچ كه حاشيه سازي براي تيم ملي به اوج خود رسيد. انعكاس نقطه  نظرات خداداد عزيزي عليه بلاژويچ جو تيم ملي را ملتهب مي كرد و اين جريان منفي حتي پس از اخراج پرويز برومند و مهدي هاشمي  نسب از اردوي تيم ملي هم ادامه يافت.
همين برانكو نيز كه هم اكنون هدايت تيم ملي را برعهده دارد، پيش از بازي هاي آسيايي بوسان به دليل خط كشيدن روي نام علي كريمي مورد انتقاد همه جانبه قرار گرفت و يا همين چند ماه قبل كه يك جنجال رسانه اي عظيم عليه وي براي دعوت خداداد به تيم ملي براه افتاد.
به هر حال پس از صعود تيم ملي ايران به مرحله نهايي رقابت هاي راهيان به جام جهاني، مديران ورزشي و رسانه هاي كشور به اين نتيجه رسيدند كه با حمايت ملي از تيم ملي مي توان راه صعود به جام جهاني را هموار كرد.
در واقع تلفيق همين حمايت ها و همچنين دورانديشي كادر فني تيم ملي باعث شد تا اين تيم از سه بازي اول خود در رقابت هاي راهيابي به جام جهاني، ۷ امتياز با ارزش كسب كند و در آستانه صعود به جام جهاني قرار بگيرد.
011919.jpg
عكس: مسعود خامسي پور
كسب ۶ امتياز از دو بازي حساس مقابل ژاپن و كره شمالي آنهم به فاصله ۵ روز، كار آساني نبود.
به هر حال تصور مي شد كه پس از اين موفقيت، حمايت هاي عمومي از تيم ملي افزايش و به موازات آن، بهانه جويي هاي حاشيه سازان كاهش يابد. اما متأسفانه اينگونه نشد و در دو هفته اخير شاهد تكرار همان سناريوي تلخ براي تيم ملي (كه همان رودررو قرار دادن بازيكن ناراضي با مربي است) بوده ايم و گرنه دليلي ندارد كه مصاحبه هاي بازيكنان ناراضي و نيمكت نشين تيم ملي با آب و تاب فراوان پخش و يا در هر مصاحبه حضوري با مربي تيم ملي، علت نيمكت نشيني اين بازيكنان از او سئوال بشود. همچنين بي انصافي است كه پيروزي هاي اخير تيم ملي را تنها به شانس و يا قابليت هاي فردي بازيكنان گره بزنيم.
مگر غير از اين است كه حداكثر امتياز دو بازي مقابل ژاپن و كره شمالي ۶ امتيازي باشد؟ آيا از برانكو انتظار داشتيم كه از اين دو بازي بيش از ۶ امتياز براي ما به ارمغان بياورد؟
برانكو شايد در ظاهر واكنشي نسبت به اين مسائل از خود نشان ندهد اما هشدار مي دهيم كه همين انتقادات غيرمنصفانه او را كلافه و بي انگيزه خواهد كرد.
اختلاف نظر با مديريت فدراسيون و يا مخالف بودن با استخدام مربيان خارجي نبايد منجر به انتقاد غيرمنصفانه از تيم ملي، متشنج كردن جو آن و ايجاد نفاق ميان بازيكنان شود.
اگر اين تيم به جام جهاني نرسد،  برانكو بايد جوابگو باشد پس اجازه بدهيم كه او با استقلال كامل و آرامش فكري تصميم بگيرد.
تا همين ديروز بر سر نبودن خداداد و وحيد هاشميان در تيم ملي هياهو براه انداخته بوديم اما حالا مي پرسيم كه چرا خداداد در تيم ملي است و يا چرا نبايد بازي به فلان بازيكن تيم قرمز يا آبي به جاي هاشميان و يا مهدوي كيا برسد.
مربيگري يك كار كاملاً سليقه اي است. مربيان بزرگ تيم هاي ملي فوتبال جهان بازيكنان بزرگي چون كانتونا، ژينولا، باجو، فيگو و بكهام را كنار مي گذارند اما آب از آب تكان نمي خورد.
انتقاد سازنده، لازمه پيشرفت است اما نه انتقادي كه جهت دار و تخريب كننده باشد.
چند سال قبل مدير عامل سابق باشگاه پرسپوليس در يك برنامه زنده تلويزيوني به شدت از عملكرد مجري اين برنامه به دليل رودررو قرار دادن يكي از بازيكنان ناراضي تيمش با وي به انتقاد پرداخت و گفت: در ورزش بايد جايگاه ها حفظ شود و نبايد بازيكن را با مربي و يا مدير رودررو قرار داد چون اينگونه حرمت ها شكسته مي شود.
اما متأسفانه در حال حاضر چنين جرياني در حال شكل گيري است كه بازيكنان نيمكت نشين و ناراضي تيم ملي كه از خارج تحريك  شده اند، عملكرد مربي تيم ملي را زير سئوال مي برند و بازي در تركيب اصلي تيم را حق مسلم خود مي دانند.
شايد هم باشگاه ها مقصر هستند كه اصول فوتبال حرفه اي را براي بازيكنانشان موشكافي نكرده اند.
به هر حال حمايت ملي از تيم ملي بايد همه جانبه باشد و در حد شعار باقي نماند.
اگر مي خواهيم به جام جهاني برويم بايد به برانكو فرصت نفس كشيدن بدهيم چون يك مربي بيش از هر فرد ديگري براي موفقيت تيمش تلاش و دلسوزي مي كند.

ورزش
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
علم
فرهنگ
|   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |