پنجشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۸۴
گراني ميوه باري بر دوش مردم
با ايجاد نظام سالم توزيع و عرضه از مرحله برداشت ميوه تا فروش آن به مصرف كننده جزء مي توان از گراني بي رويه ميوه جلوگيري كرد
011979.jpg
نوروز امسال گراني ميوه، بسياري از هزينه هاي ديگر اين ايام از جمله پوشاك و تنقلات شب عيد را تحت الشعاع قرار داد. رشد ناگهاني بهاي انواع ميوه در آخرين روزهاي اسفند ماه موجب شد كه حتي تعدادي از خانواده هاي كم درآمد از خريد برخي ميوه هاي گران قيمت كه بهاي آنها بيشتر از حد و بضاعت مالي شان بود، خودداري كنند. اين كه تصور كنيم، معضل گراني ميوه ناگهان و در مدت چند روز به وجود آمد، چندان با منطق سازگار نيست، بلكه بايد دلايل گوناگوني را براي اين گراني شناسايي نمود. اول آن كه شرايط جوي سال ۱۳۸۳ به طور كلي براي ميوه ايران، ناسازگار و زيان آور بود. بر اثر سرماي ناگهاني هوا و حتي بارش برف در مناطق وسيعي از كشور، سردرختي ها سوختند. همين حادثه جوي، به كمبود و گراني ميوه در وهله اول دامن زد. علت دوم را بايد در تبديل شدن ميوه و تره بار به دليل صعود قيمت به يك كالاي سرمايه اي جست وجو كنيم، چون گران شدن ميوه اگر چه براي مردم و طبقات كم درآمد يك معضل مهم به حساب مي آيد، براي بعضي از دارندگان به اصطلاح سرمايه هاي سرگردان يا همان نقدينگي جامعه يك فرصت خوب جهت كسب درآمدهاي جديد محسوب مي شود. آشفته بازار ميوه از مرحله برداشت تا رسيدن به دست مصرف كننده به اين قبيل دلال ها فرصت مي دهد تا با خريد يا پيش خريد انبوه ميوه و تره بار و دامن زدن به كمبود آن از طريق انبار كردن يا در واقع احتكار، به سودهاي بيشتري دست پيدا كنند. البته همه واسطه ها را نمي توان در اين گروه قرار داد. بلكه منظور همان افرادي هستند كه از هر فرصتي بدون توجه به پيامدهاي آن به ويژه اثرات مضري كه بر قشرهاي كم درآمد دارد، كالاهاي ضروري و مورد نياز جامعه را وارد شبكه دلالي مي نمايند تا از اين طريق به سودهاي نامشروع دست پيدا كنند.
اما يكي از اصلي ترين دلايل نوسان قيمت ميوه و گراني شديد آن در ابتداي سال جاري عدم وجود نظام سالم توزيع و عرضه ميوه و تره بار از مرحله برداشت محصول تا سطح خرده فروشي ها مي باشد. اين كمبود باعث شده است كه هم توليدكنندگان و هم مصرف كنندگان به ويژه اقشار كم درآمد متحمل زيان هاي سنگين شوند، اما جريانات واسطه اي به سودهاي انبوه و نجومي برسند. دولت و مجلس محترم براي حل معضل گراني ميوه بايد يك نظام سالم توزيع و عرضه را جانشين وضعيت كنوني نمايند تا در مواقع حساس مثل روزهاي آخر سال ۱۳۸۳ميوه نه با قيمت گران،بلكه با بهاي عادلانه اي بدست مردم برسد.
همراه با ايجاد يك نظام درست توزيع و عرضه، سيستم قيمت گذاري ميوه با كاربست هاي قانوني بايد درست شود تا عوامل مختلف از مرحله برداشت تا عرضه و فروش محصول در سطح خرده فروشي ها نتوانند قيمت ها را مطابق ميل و سليقه خودشان دچار نوسان كنند.
از طرف ديگر تجربه خشكسالي در چند سال گذشته و بارش كم سابقه برف و باران در زمستان امسال به ما نشان مي دهد كه وضعيت جوي در كشور ما متغير است و لذا، امكان بروز خشكسالي يا سوز و سرماي ناگهاني و سوختن سردرختي ها وجود دارد. بنابراين دولت و دستگاههاي مسئول همان طور كه موقع پيش آمدن خشكسالي سعي مي كنند از طريق اختصاص دادن وام و يارانه به كمك زيان ديدگان بشتابند، در اين مواقع نيز بايد با تخصيص اعتبارات ارزي لازم نسبت به واردات ميوه از مبادي مجاز و تأمين نياز مردم اقدام كنند. در كشوري كه هر سال بخش قابل توجهي از ارز و منابع ارزي توسط برخي واردكنندگان صرف واردات كالاهاي لوكس، تفنني و غيرضروري مي شود، روا نيست به علت سرمازدگي و يا خشكسالي مردم از دسترسي به ميوه با بهاي عادلانه محروم بمانند. در اين مواقع نبايد در تخصيص ارز براي واردات ميوه و رساندن آن با بهاي ارزان به دست مردم به ويژه اقشار كم درآمد امساك ورزيد. البته همان طور كه برشمردم، اگر نظام سالم توزيع و عرضه ميوه تا سطح خرده فروشي با در نظر گرفتن نياز و منافع كم درآمدترين اقشار جامعه به اجرا درنيايد، حتي واردات ميوه هم مي تواند در درجه اول فرصت ها را در اختيار شبكه هاي دلالي فرصت طلب بگذارد و ميوه با قيمت  مناسب به دست مردم نرسد. اگر چنين تحولي صورت نگيرد، انجام اقدامات ضربتي جز آن كه به اصطلاح به بازار ميوه به سود دلالان استرس وارد كند، نتيجه ديگري نخواهد داشت. ضمن آرزوي توفيق براي خادمان صديق كشور و مردم، اميد است ان شاءالله در سال ۸۴ شاهد ترتيبات و تحولاتي در دادوستد ميوه و تره بار باشيم كه قشر كم درآمد جامعه متضرر نشوند.
الهويي- تهران

از راه تأمين حمل و نقل همگاني
ترافيك سنگين تهران چاره پذير است
تعطيلات عيد به طور موقت، تهران بزرگ را از راهبندان هاي سنگين و نفس گير خودروها، نجات داد. اما خوب مي دانيم كه دوباره به مصداق روز از نو... اتومبيل ها، در معابر شهر گره مي خورند، اعصاب مردم فرسوده مي شود و وقت گرانبهاي خلايق در ترافيك سنگين خيابان هاي پايتخت دود مي شود و به هوا مي رود. اين درست است كه بلديه فعلي تهران باعث و باني اين گره كور نيست و اي بسا، كارهايي هم انجام داده تا بلكه، گوشه هايي از اين كلاف سردرگم گشوده شود، اما كيست كه نداند، مشكلات حمل و نقل و ترافيك تهران به دليل آثار بسيار زيان آوري كه بر اقتصاد، بهداشت و سلامتي مردم و روند توسعه كشور باقي مي گذارد، يك مسأله ملي است، يعني هموطنان ما حتي در دورترين مناطق كشور از تأثيرات اين مسأله بركنار نيستند و مهمتر از همه خسارات سنگين مشكلات حمل و نقل شهري تهران برنامه هاي اقتصاد كشور را در سطح كلان تحت تأثير قرار داده است، در حالي كه به خطر افتادن سلامتي و بهداشت رواني ساكنان پايتخت نيز بي اندازه در خور اهميت و توجه اساسي است. اين مسائل يك شبه به وجود نيامده كه با راه حل هاي فوري بتوانيم آن را برطرف كنيم. از اواخر دهه ۴۰ شمسي كه توسعه تهران تا حد زيادي مغلوب بورس بازي زمين و زمينخواران قرار گرفت، توسعه ناموزون اين شهر شروع شد. در دوران انقلاب به دليل هاي مختلف اين مشكلات شدت گرفت و حالا ما وارث مسائلي هستيم كه نزديك به ۴ دهه از شكل گيري آنها گذشته است.
همانطور كه اشاره كردم، مسأله حمل و نقل تهران يك مسأله ملي است، بنابراين براي حل آن ما نيازمند اتفاق نظر و وحدت عمل كليه دستگاههاي مسئول هستيم، برنامه احتمالي براي حل چنين معضلي بر تأمين وسايل و امكانات براي تأمين شبكه حمل و نقل عمومي است. تا اين هدف محقق نشود، مردم به ناچار از خودروهاي شخصي براي امر تردد در شهر استفاده خواهند كرد و مسأله ترافيك پيچيده تر خواهد شد.
تأمين حمل و نقل عمومي شهر بزرگ و پرجمعيت تهران قبل از هر چيز احتياج به مطالعه جهت برنامه ريزي دقيق دارد و قبل از آن بايد محدوده جغرافيايي و جمعيت شهر تا يك مقطع زماني مشخص تهيه و تعريف بشود. در آن صورت برنامه ريزان مي توانند با برآورد دقيق سفرهاي داخل شهري، محاسبه مسافات و ساير عوامل به طراحي يك شبكه حمل و نقل مطمئن اقدام نمايند.
بديهي است وقتي براي مردم امكانات حمل و نقل عمومي مثل مترو، اتوبوس، تاكسي و ساير امكانات مدرن و رايج در شهرهاي بزرگ جهان فراهم باشد، براي آنها رفت و آمد با اتومبيل هاي شخصي در سطح شهر مقرون به صرفه نخواهد بود. حتي امكان رساندن قيمت بنزين به سطح معقول بعد از تأمين شبكه حمل و نقل عمومي مقدور خواهد بود.
بهروز ساقي كلاريه

نظارت بر توليد و كيفيت شير ضروري است
011973.jpg
بنا به توصيه مكرر پزشكان و كارشناسان تغذيه، شير به عنوان يك غذاي اصلي و تأمين كننده كلسيم و براي پيشگيري از بيماري پوكي استخوان بايد در دسترس خانواده ها  باشد. چند سالي است كه توليد و عرضه شير در ايران افزايش يافته، اما هنوز آنقدر ارزان نيست كه همه خانواده ها بتوانند به قدر كافي از اين غذاي مهم و اصلي استفاده كنند. به همين دليل در ميان انبوه اظهار نظرهايي كه در مورد بودن يا نبودن يارانه ها مطرح مي شود، بايد گفت كه تخصيص يارانه براي دسترسي همه مردم به غذاي شير، يك كار مفيد است و تأثير زيادي در حفظ بهداشت و سلامتي مردم دارد. اما مسأله ديگر در مورد شير، افت شديد كيفيت اين ماده غذايي در بعضي از محصولات عرضه شده مي باشد. وجود نوسان كيفيت در بعضي از محصولات عرضه شده توسط كارخانه هاي گوناگون نمايانگر آن است كه توليد كنندگان مختلفي تحت نام يك شركت معروف مبادرت به توليد شير مي كنند بدون آن كه كيفيت توليد در اين فرآورده ها مورد توجه قرار بگيرد. افزودني ها در توليد شير نيز تابع برنامه هاي افراط و تفريط است. به طوري كه در بعضي محصولات وجود روغن نباتي به جاي چربي طبيعي شير كاملاً قابل تشخيص است. همينطور استفاده بي رويه از شيرخشك براي توليد شير در تعدادي از شركت ها رواج دارد كه متأسفانه به آن توجه نمي شود. لذا، پيشنهاد مي كنم، توليد شير در ايران توسط هر واحد توليدي بزرگ يا كوچك، تابع ضوابط و استانداردهاي مشخصي باشد تا كيفيت آن افت نكند. كار نظارت بر توليد شير اگر به صورت دقيق و منظم انجام شود مانع از توليد محصول نامرغوب و حتي غيربهداشتي و عرضه آن به بازار مصرف خواهد شد.
وقتي شب و روز در روزنامه ها و راديو و تلويزيون كارشناسان تأكيد مي كنند كه مردم به ويژه خانم ها براي جلوگيري از مبتلا شدن به بيماري پوكي استخوان بايد مقدار معتنابهي شير بنوشند، اين ماده مهم غذايي بايد با قيمت و تسهيلات بيشتري در مغازه ها براي فروش عرضه گردد نه آن كه، اكثريت خريداران در صف و نوبت، به سراغ شير ارزان تر بروند و مجبور باشند در مصرف آن صرفه جويي كنند.
م _ س. كارشناس تغذيه

نقش تخصص در توليد مسكن
011970.jpg
داشتن مسكن حق مردم است و در اين ميان كساني كه به توليد مسكن مي پردازند، اعم از بخش دولتي، بخش تعاوني و بخش خصوصي قادرند به تامين اين نياز اصلي بپردازند. در كشور ما و در طول دهه هاي اخير، به تناسب افزايش جمعيت، نياز به مسكن نيز افزايش يافته است. شتاب گرفتن مهاجرت از روستاها به شهرها و توسعه شهرنشيني به طور طبيعي احتياج به مسكن را در شهرها بالا برده است. اين تقاضا، به شكل هاي گوناگون در تهران و ساير شهرهاي پر جمعيت كشور نمود يافته است. افزايش تعداد شهرك ها و مجتمع هاي بزرگ ساختماني در اطراف تهران، مشهد، تبريز، اصفهان و شيراز يكي از شكل هاي توليد مسكن است اما روند توليد مسكن، به دليل هاي مختلف در طول سال هاي اخير با مشكلاتي درآميخته كه بازشناسي آنان در حل معضلات كنوني يا آينده مدد خواهد كرد. بخشي از اين مشكلات به صورت پرونده هاي قضايي در محاكم مطرح مي باشد.
افرادي كه مبادرت به توليد مسكن كرده اند، به دليل عدم تجربه يا علل ديگري، در كيفيت توليد اخلال كرده و يا از انجام تعهدات خود در قبال مشتري سرباز زده اند. كم نيست تعداد شاكياني كه عليرغم واريز كردن پول به حساب شركت ها موفق به دريافت خانه نشده اند و كم نيست تعداد بساز و بفروش هايي كه به علت عدم انجام تعهدات خود در قبال مردم، متواري شده اند. نگاهي به اين مسايل در سالهاي گذشته تجربه هاي مفيد و موثري را براي ايجاد بنيان هاي نوين به منظور هدايت صحيح توليد مسكن در كشور بدست مي دهد.
بنابه اخبار درج شده در مطبوعات و رسانه هاي ديگر، توسط وزارت مسكن و شهرداري تهران تمهيداتي را براي پيشگيري از اين گونه تخلفات انديشيده اند اما به نظر مي رسد كه بايد ساز و كارهاي قانوني دقيق تر و كاربردي تري براي به ثمر رساندن پروژه هاي توليد مسكن اجرا شود. صرف داشتن سرمايه براي توليد مسكن اعتبار و اعتماد لازم براي ورود افراد به اين حوزه اقتصادي مهم را فراهم نمي آورد. تجارب گذشته نشان مي دهد كه ورود به عرصه هاي توليد مسكن بايد تابع ملاحظات گوناگوني باشد. يكي از مهم ترين اولويت ها، تخصص افراد است. اصطلاح بساز و بفروشي از آنجا رواج پيدا كرد كه افراد فاقد تخصص به توليد مسكن روي آورند. اين كار حتي اگر از روي علاقه و امكانات وسيع مالي باشد در غياب تخصص، مي تواند به جاي نتايج مفيد به پيامدهاي خسارت زا بيانجامد.
احداث بي مطالعه مجتمع هايي كه بدون مكان يابي صحيح روي اراضي سست يا رگه هاي قنات بنا شده اند، مسئله مهمي است كه در حاشيه هاي جنوبي شهر تهران براي مردم و متقاضيان مسكن مسئله ساز بوده است. عدم پايبندي پيمانكاران به تعهدات سپرده شده در قبال متقاضيان مسكن نيز از مسايلي مي باشد كه در شهرهاي مختلف كشور، بروز كرده است. از اين رو توجه به مسكن به عنوان يكي از نيازهاي اساسي مردم و تدوين و اجراي نظام نامه هاي جامع براي حفظ حقوق مردم از الزاماتي است كه توجه بيشتر مسئولان را مي طلبد.
ادريس خانبابايي

پيامدهاي پايانه مسافري جديد در محله پونك
ترمينال اتوبوس هاي شركت واحد اتوبوسراني، تا يك سال پيش در خيابان هنگام قرار داشت و سرانجام با شكايات و پيگيري هاي گسترده مردم كه سابقه آن به سي و چند سال پيش مي رسد، از اين محله منتقل شد. ميدان ميوه و تره بار مركزي تهران، تا چند سال پيش در خيابان شوش قرار داشت كه به دليل، مشكلات زيست محيطي، به محل كنوني انتقال پيدا كرد. ساكنان خيابان جنت آباد تهران همچنان خواستار انتقال ترمينال شركت واحد اتوبوسراني از اين محله به خارج از شهر هستند. به اين ترتيب استقرار هرگونه پايانه مسافري در داخل محدوده شهري و بافت هاي مسكوني در درازمدت باعث بروز مشكلات جدي مي شود و مسئولان سرانجام بايد آنها را به خارج از محدوده هاي مسكوني منتقل كنند، حال استقرار پايانه زيارتي در محله پونك، با چه توجيهاتي انجام مي شود. آيا قرار گرفتن اين پايانه در محله پونك كه هر روز بر جمعيت آن افزوده مي شود، در آينده نزديك مسئله ساز نخواهد شد. آلودگي صوتي، آلودگي هوا و مشكلات اجتماعي از نزديك ترين پيامدهاي احتمالي احداث پايانه مسافري جديد در اين محله مي باشد، كه بهتر است از هم اكنون مورد توجه مسئولان قرار بگيرد.
صادقي

پاسخ مسئولان
در پاسخ به مطالب مندرج در همشهري مورخ ۱۶ فروردين تحت عنوان «معاينه فني خودروها گران نمي شود» توضيحي به شرح زير از سوي ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران به روزنامه ارسال شده است:
* مطلب اعلام شده به نقل از مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران تحت عنوان بيش از ۵/۲ ميليون دستگاه خودرو در تهران فاقد برگ معاينه فني هستند ناصحيح بوده بلكه بيش از ۵/۲ ميليون دستگاه خودرو در تهران تردد مي كند كه بخش اعظم از آنها فاقد برگ معاينه فني هستند. صحيح مي باشد.
* به جاي مطلب ۵۸ درصد پلاك خودروهايي كه در سطح شهر تهران تردد مي كنند دولتي هستند مطلب ۵۸ درصد خودروهاي دولتي در سطح شهر تهران تردد مي كنند درست است.

سخن اول
بهار را پاس داريم
011976.jpg
زمستان پربرف امسال موهبتي است كه به ما ارزاني داشته شد. مسلماً، سفره هاي زيرزميني آب، به خوبي تغذيه شده اند و كوه و دشت براي استقبال از بهاري حاصلخيز مهيا مي باشند. دير نيست كه گل و گياه، در ارتفاعات اطراف تهران از زمين بجوشند و زيبايي هاي طبيعت را به ما ساكنان شهر پرجمعيت و دودزده تهران ارزاني دارند. اما، بنا به تجارب سال هاي پيش، رواست كه ما اين موهبت ها را قدر بدانيم و از هم اكنون با خود پيمان ببنديم كه از كندن گل ها و گياهان، شكستن شاخه هاي درختان، اذيت و آزار پرندگان و ديگر حيوانات و يا آلوده كردن آب و خاك و به طور كلي طبيعت خودداري نماييم و به فرزندان خود نيز بياموزيم كه چنان به استقبال از بهار بروند كه بركت اين فصل دوچندان گردد. به آنها بگوييم اگر هر گل يا گياهي را ريشه كن كنند، يك زندگي بارور را از بين برده اند. اذيت و آزار حيوانات و پرندگان نيز در حكم كفران نعمت هاي پروردگار است. اگر گردش در طبيعت را دوست داريم، بايد احتياط كنيم كه رفتار ما به زندگي طبيعت و هر آنچه كه در پهنه آن زندگي مي كنند، آسيب وارد نكند. بدترين رفتار آن است كه جوان يا نوجواني با تفنگ بادي پرندگان را هدف بگيرد و آنها را از نعمت زندگي محروم سازد.
همچنين از وزارت جهاد كشاورزي و استانداري تهران توقع داريم از ورود زود هنگام دام ها در ارتفاعات شمال تهران جلوگيري كنند. مراتع نزديك و دامنه هاي همجوار شهر حكم ريه هاي تنفسي تهران را دارند و درست نيست، اين ارزش كم نظير را به ازاي مثلاً توليد گوشت دام، به خطر بيندازيم. افزايش بي رويه جمعيت تهران، آلودگي هواي اين شهر و ديگر مسائل و معضلاتي كه شهرداري و مردم با آن روبه رو هستند، ايجاب مي كند كه در حفظ و مراقبت از طبيعت اطراف تهران اقدامات جدي تر صورت بگيرد و در اين زمينه با استفاده از مطبوعات و صدا و سيما فرهنگ سازي شود.
م- زماني فر- تهران

از ميان نامه ها و پيام ها
رستوران هاي بين راه
در ايام نوروز كساني كه به مسافرت روي آوردند، حتماً با مشكلات رايج در برخي از رستوران هاي بين راه هم رو به رو شده اند. مشكلات مربوط به قيمت غذا، وضعيت نامطلوب سرويس هاي بهداشتي در رستوران هاي بين راه، از نظر مردم و مسئولان پنهان نيست، اما چرا اين كار به صورت متمركز سامان پيدا نمي كند، در حالي كه وضعيت اين رستوران ها در صنعت گردشگري ايران تأثير زيادي دارد. يكي ديگر از مشكلاتي كه مسافران نوروزي با آن روبه رو بودند، عرضه مواد غذايي با تاريخ مصرف گذشته در بوفه هاي بين راهي است.
كنترل و نظارت بر عرضه و فروش در اين بوفه ها نيز بايد پيوسته انجام گيرد.
پيمان دانشمند
خودروهاي فرسوده و...
اظهارنظر مستدل و عقلايي در مورد خودروها به قلم  آقاي طباطبايي در صفحه سخنگاه روزنامه همشهري در مورخ ۲۰ اسفند ماه واقعاً درخور توجه است. رعايت جوانب و در نظر گرفتن وضعيت اقتصادي دارندگان خودروهاي فرسوده به هنگام خارج كردن اين قبيل خودروها از شبكه حمل و نقل شهري لازم است. فعاليت هاي دولت و بخش خصوصي در زمينه نو سازي ناوگان حمل و نقل شهري، نبايد بگونه اي باشد كه به افراد فقير و كم درآمد لطمه وارد شود.
شهرابي _ تهران
رفتار رانندگان
تخلفات بعضي از رانندگان خط ميني بوسراني شهر ري _ ورامين موجب نارضايي شديد مسافران شده است.
بعضي از رانندگان، مسيرهاي تعيين شده را به طور كامل طي نمي كنند، نحوه رفتار اين قبيل رانندگان با مردم نيز مؤدبانه نيست. ضمن ارج گذاشتن به رانندگان دلسوز و زحمتكش، تقاضا دارم، مشكلات مطرح شده مورد بررسي قرار بگيرد.
يك شهروند از شهرري
كم فروشي
در پي اجراي طرح تثبيت قيمت ها در كشور و ايجاد پشتوانه قانوني براي آن، برخي از توليد كنندگان كالاها، با روش ديگري به گرانفروشي جديد دامن زده اند و آن، كم فروشي است. به عنوان مثال وزن پودر لباسشويي ماشيني را يكي از كارخانه ها كاهش داده است و قوطي ها پر نمي باشند. دستگاه هاي نظارتي بايد با اين شيوه گرانفروشي برخورد كنند.
دين محمدي
سرعت غيرمجاز
سرعت غيرمجاز در بزرگراه ها به ويژه توسط رانندگان جوان از علل عمده حوادث رانندگي در اين معابر مي باشد. قرار بود، با استفاده از تجهيزات پيشرفته سرعت خودروها در اين معابر كنترل شود.
اما رانندگي با سرعت زياد به عنوان يك تخلف مهم همچنان در بزرگراه ها ادامه دارد.
اكبريان
مشكل باقي است
تقاضا كرده بوديم، خيابان ده متري منشعب از خيابان شهيد لرني- خيابان دكتر چمران واقع در محدوده كارخانه قند ورامين آسفالت شود، تا ساكنان اين خيابان از گرد و غبار تابستان و گل و لاي پاييز و زمستان خلاص شوند، اما اين خواسته  اجابت نشده است و مشكل همچنان باقي است.
علي پورمحبي
ساخت و سازبي رويه
ساخت و ساز در حاشيه رود دره هاي اطراف تهران علاوه بر ايجاد مشكلات جدي در محيط  زيست  شهر ، خطر سيل و آبگرفتگي را نيز در آينده تشديد مي كند. ادامه ساخت و سازهاي بي رويه در گلابدره، دارآباد، دركه و ولنجك در آينده چنين مشكلاتي را در پي خواهد داشت.
فراز حسيني پور

پاسخ به نامه شما
آقاي غفارزاده _ تهران
مشكلات مطرح شده در نامه شما درخصوص گراني شديد ميوه و تره بار در ايام نوروز، از قول يكي ديگر از خوانندگان همشهري، در همين صفحه درج شده است. اميدواريم منظور شما را تأمين كرده باشد.
خانم حيدري _ ورامين
۱- نكاتي را كه در مورد جدول كلمات متقاطع در همشهري مطرح كرده ايد، به اطلاع طراح جدول رسانديم.
۲- مي توانيد پيشنهادات خودتان را مبني بر درج مطالب مربوط به آزمون سراسري دانشگاه ها در همشهري، براي گروه علمي فرهنگي در تحريريه روزنامه همشهري ارسال كنيد.
خانم يا آقاي ه  - ن _ تهران
نامه ارسالي شما در مورد يكي از سريال هاي نوروزي سيماي جمهوري اسلامي ايران، لحن بسيار تندي دارد و با منطق نقد سازگار نمي باشد. براي نقد يك فيلم يا مجموعه تلويزيوني، به دور از عصبانيت و حمله قلمي به اشخاص، مطالب خود را مطرح كنيد تا امكان بيشتري براي درج در وسايل ارتباط جمعي بيابد. براي آشنايي بيشتر با اصول نقدنويسي، مي توانيد به آثار و نوشته هايي كه در همين زمينه در همشهري و ديگر نشريات به ويژه نشريات سينمايي معتبر درج مي شود، مراجعه كنيد.
خانم يا آقاي پهلوان- تهران
نامه مشروح و نقدآميز شما را خوانديم. همان طور كه يادآوري كرده ايد، در مجموعه مطالب روزنامه همشهري بايد به گونه اي باشد كه به ترويج فرهنگ سالم،مناسبات خوب و عادلانه و تقويت باورها و اعتقادات مردم كمك كند. اما در اين جهت، در نظر گرفتن سليقه ها و نياز مخاطبان روزنامه نيز ضروري است تا مطالب عرضه شده پاسخگوي نياز مخاطبان باشد.درخصوص اجتناب از هرگونه افراط و تفريط در تهيه مطالب روزنامه، حق با شماست و نكات انتقادي شما را به مسئول آن صفحه،ارجاع داديم.

اجتماعي
اقتصاد
انديشه
ايران
سياست
علم
موسيقي
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  علم  |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |