پنجشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۸۴
نگاهي به دلايل مصرف سيگار در ميان نوجوانان و جوانان
تشخص يا نابودي؟
011982.jpg
هميشه به سوي كسي يا چيزي تمايل پيدا مي كنيم كه او يا آن، براي ما مرموز باشد و اين ميل و رغبت زماني چند برابر مي شود كه خط قرمزي براي نزديك شدن به او يا آن در كار باشد. همه ما بارها و بارها درباره خط قرمزها شنيده ايم. اين كه دخانيات، دوست ناباب، خوش گذراني و... خطرناكند، اما هيچگاه دليل قانع كننده اي براي اين كه چرا دخانيات مضر است، نشنيده ايم. نمي دانيم دوست ناباب كيست و اغلب به دنبال مشخصه هايي عجيب در افراد مي گرديم تا دوست ناباب را پيدا كنيم! اما به عقيده روانشناسان هميشه معاشرت با دوستان عاملي براي شيوع مصرف دخانيات نيست، بلكه شايد منع كردن مخصوصا منع بي توضيح و كنجكاوي جوانان و نوجوانان عواملي به مراتب قوي تر براي شروع مصرف دخانيات باشد...
براساس آخرين آمار وزارت بهداشت كانادا، بيشترين محدوده سني كه مي توان افراد سيگاري را در آن يافت، محدود سني ۱۵ تا ۲۴ سال است. و جالب تر اين كه بسياري از كودكان كه بعدها و در اين محدوده سني سيگاري شده اند،عادت سيگار كشيدن را از والدين خود آموخته و اولين تجربه آنها مصرف ته سيگار هاي والدين به عنوان يك بازي كودكانه و خاموش كردن عطش كنجكاوي شان بوده است. از اين رو نمي توان دلايل آغاز مصرف دخانيات را تنها محدود به عواملي خاص و البته شايعي كه از سال ها پيش در ذهن بسياري لانه كرده، دانست...

آمار مصرف دخانيات در بين جوانان و نوجوانان
براساس آمار سال ۱۹۹۹ ، ۲۸ درصد از نوجوانان پانزده تا نوزده ساله كانادايي سيگار مصرف مي كردند كه اين ميزان در سال ۲۰۰۳ به بيست و پنج درصد رسيده است. از سوي ديگر در سال ،۱۹۸۳ چهل و نه درصد جوانان كانادايي بين بيست تا بيست و چهار سال سيگار مي كشيدند كه اين تعداد در سال ۲۰۰۳ به سي و دو درصد كاهش يافته است.
پژوهشگران علت اصلي كاهش مصرف سيگار را آگاهي جوانان و نوجوانان و تبليغ هايي كه عليه سيگار صورت مي گيرد، مي دانند. اما نكته نگران كننده، كاهش رده سني مصرف سيگار و غيرعادي بودن ميزان مصرف است. به طوري كه ۲/۱ ميليون جوان و نوجوان كانادايي سيگار را به افراط مصرف مي كنند و هرچه سن افراد كاهش مي يابد، مصرف سيگار نامتعادل تر است.
بر طبق آمار رده سني جوانان بيست تا بيست و چهار ساله كانادايي، پنجاه و هشت درصد اصلاً سيگار مصرف نمي كنند. سي دو درصد به طور عادي و تنها ده درصد به طرز فجيعي سيگار مي كشند. در حالي كه در رده سني پايين تر (۱۹ تا ۱۵) اكثر افراد به طور فجيعي عادت به مصرف سيگار دارند. از سوي ديگر دخترها مستعدتر بوده و مصرف سيگار در آنها بالاتر است. به طوري كه بيست و پنج درصد دخترهاي رده سني پانزده تا نوزده سال و نوزده درصد پسرهاي همين رده سني سيگار مصرف مي كنند. از اين رو با بالا رفتن رده سني به جهت افزايش آگاهي، ميزان مصرف سيگار كاهش يافته و از تعادل بيشتري برخوردار مي شود، مگر اين كه شخص مشكل خاصي داشته و عادت سيگار كشيدن او دليل خاصي داشت باشد.
سن شروع مصرف سيگار
اشاره كرديم كه اكثر نوجوانان و جواناني كه از يك رده سني به طور جدي كشيدن سيگار را آغاز مي كنند، تجربه خود را از زمان كودكي با بازي با ته سيگار هاي والدين خود آغاز مي كنند و سپس اين بازي به مسأله اي جدي سالها بعد منتهي مي شود.
براساس آمار بيش از نيمي از افراد سيگاري براي اولين بار در سن پانزده سالگي اولين سيگار را تجربه كرده اند كه البته كمي تفاوت بين شروع مصرف سيگار بين دخترها و پسرها ديده مي شود. به طوري كه دخترها در سن ۹/۱۲ سالگي و پسرها در سن ۳/۱۳ سالگي اولين سيگار را روشن كرده اند. اما با اين همه روانشناسان با تحقيقات خود دريافته اند اگر چه كمي تفاوت در بين دخترها و پسرها براي شروع مصرف سيگار وجود دارد اما ۸۵ درصد آنها در سن پانزده سالگي يعني دقيقاً آغاز مرحله خودشناسي اولين سيگار را روشن كرده اند.
اولين بار از چه طريق جوانان و نوجوانان با سيگار آشنا شده اند؟
بر طبق آمار مركز روانشناسي كانادا، در رده سني پانزده تا نوزده سالگي اولين جرقه مصرف سيگار در حين خريد از سوپرماركت به ميزان ۵۳ درصد و به تشويق دوستان ۱۹ درصد، گزارش شده است.
در رده سني پانزده تا هفده سال، چهل و يك درصد در حين خريد از سوپرماركت ها و چهارده درصد به تشويق دوستان و در رده سني هجده تا نوزده سال و بالاتر از آن، شصت و شش درصد در حين خريد از سوپرماركت، گزارش شده است. اما آمار جالب ديگر اين كه ۹۲ درصد پسرها زماني كه براي اولين بار به آنها سيگار تعارف مي شود. آن را رد مي كنند كه اين آمار در بين دخترها ۸۱ درصد گزارش شده است. اما متأسفانه از همان شخص يا دليلي كه براي اولين بار آنها را تشويق به سيگار كشيدن كرده است؛ مجدداً سيگار دريافت كرده و سيگاري  مي شوند.
011985.jpg
عكس: حجت الله سپهوند
علل مصرف سيگار
روانشناسان علل مصرف سيگار را دلايل زير مي دانند:
اولين دليل، كنجكاوي جوانان و نوجوانان گزارش شده است. به طوري كه نود درصد افراد سيگاري براي اولين بار از روي كنجكاوي سيگار كشيده و يا به سراغ آن بدون مصرف آن رفته اند. در قدم بعدي ناآگاهي آنها در مضرات مصرف سيگار و نداشتن دليل قانع كننده براي عدم مصرف آن اعلام شده است. دليل سوم تقليد از والدين است به طوري كه فرزندان والدين سيگاري دو برابر ديگران در معرض مصرف سيگار قرار دارند. دليل چهارم اثبات بزرگي و قدرت خود به ديگران مخصوصاً والدين است. (توجه كنيد به سن مصرف سيگار براي اولين بار كه درست مصادف با آغاز دوره خودشناسي نوجوانان است). دليل پنجم؛ احساس تشخص و خوش تيپ شدن. ششم الگوبرداري از ورزشكار، هنرپيشه، دوست و... كه به نوعي براي آنها الگو است. هفتم، جلب توجه مخصوصاً بين همسالان خود و جنس مخالف دليل هشتم؛ علل رواني كه خود شامل: فرار از استرس و هيجان، افسردگي، بي برنامگي و سردرگمي، لج بازي با والدين طلاق و نزاع دايمي والدين كه نوجوان يا جوان براي فرار از اين آشفتگي به سيگار روي مي آورد، قدرت نمايي و سركشي، درگيري با مدرسه شامل دوستان، مسئولين مدرسه و... شكست هاي مختلف مخصوصاً تحصيلي و عاطفي.
به عقيده روانشناسان، آنچه كه مي تواند جوانان و نوجوانان را از مصرف سيگار يا هر نوع ماده دخاني ديگر مصون دارد، آگاهي دادن به آنها به روش درست و منطقي و برشمردن مضرات دخانيات به طور كامل است. تنها راه چاره منع نيست بلكه مسأله مهم بيان دلايل منع است.
منبع: مركز كنترل سلامت جوانان و نوجوانان كانادا
مترجم: سها دادمند


نقش آب در تندرستي، ميزان مورد نياز و عواقب كم آبي بدن
بهترين انتخاب
ميزان مصرف روزانه آبي كه شما بدان نيازمنديد، به عوامل بسياري از جمله وضعيت تندرستي، ميزان فعاليت و محل زندگي بستگي دارد.
با اينكه براي هيچ يك از مردم قاعده خاصي در اين زمينه وجود ندارد؛ اما چندين راهنما به شما كمك مي كنند تا مصرف روزانه آب را براي خود تخمين بزنيد. كاوش در نيازهاي متغير روزانه، نياز به دانستن اين نكته دارد كه بدن چگونه از آب استفاده مي كند و چه عواملي سبب افزايش و كاهش نياز بدن به آب مي شود.
ميزان نياز بدن به آب
هر روز مقداري از آب بدن بر اثر عرق كردن (محسوس يا نامحسوس) ادرار و حركات شكم از دست مي رود. براي جلوگيري از بروز هر گونه اختلال در عملكرد بدن، بايد آب از دست رفته را از طريق آشاميدن و خوردن غذاهايي كه داراي مايعات باشند، جايگزين كرد.
بيشتر مردم براي فرونشاندن تشنگي به ميزان متفاوتي آب مي نوشند. مصرف حداقل ميزان آب مورد نياز براي تندرستي بستگي به ميزان تحرك و درجه آب و هوا دارد.
خوردن غذا معمولاً تنها۲۰ درصد از آب از دست رفته را جبران مي كند و اگر در روز دو ليتر آب يا هر آشاميدني ديگري مصرف كنيم (كمي بيش از هشت ليوان) آب از دست رفته بدن قطعاً جبران مي شود. البته مصرف همين هشت ليوان هم كاملاً نسبي است و بستگي به خود انسان دارد.
نقش آب در تندرستي
آب قطعاً در تندرستي نقش زيادي دارد و به طور متوسط ۶۰ درصد از وزن بدن را تشكيل مي دهد. همچنين عملكرد كلي سيستم بدن به وجود آب بستگي دارد و نبود آن مي تواند سبب خشكي بدن شود. حتي تحليل رفتن آب بدن به مقدار كم- به اندازه يك تا دو درصد از وزن بدن- نيز مي تواند از انرژي انسان كاسته و او را خسته كند.
ميزان تحليل آب، مشخصه بسيار مهمي براي تعيين وضعيت تندرستي پير و جوان است و پيامدهاي آن عبارت است از: عطش و خشكي دهان؛خستگي و سردرد؛كاهش يا قطع ادرار؛ضعف در ماهيچه ها؛ گيجي و سرگيجه.
وضعيت بيماري و تندرستي
علايمي كه نشانگر بيماري ها هستند از قبيل تب، اسهال و استفراغ سبب مي شوند كه بدن مايعات بيشتري را از دست دهد. در اين موارد، بايد مصرف مايعات را به دو برابر افزايش داد. مصرف زياد آب بيشتر به كساني توصيه مي شود كه مشكل سنگ كليه دارند؛ اما كساني كه مشكل نارسايي كليه دارند و نيز بيماران قلبي و تيروئيدي بايد مصرف آب را محدود كنند.
تشنگي، هميشه به يك ميزان نيست
اگر در سلامت كامل هستيد، مي توانيد ميزان تشنگي و مصرف آب را براي خود اندازه گيري كنيد. تشنگي، همواره نشانه كمبود آب در بدن نيست؛ چرا كه با افزايش سن كمتر متوجه احساس تشنگي مي شويد. با ورزش هاي سنگين، مقدار زيادي از مايعات اندوخته در بدن پيش از اين كه احساس تشنگي كنيد، از دست مي رود، پس پيش از انجام حركات ورزشي و حين انجام آن نوشيدن مايعات را فراموش نكنيد.
كاهش تشنگي و ادرار، هر كدام به مقدار زياد و مكرر مي توانند نشانه هاي ديابت باشند. در صورت ابتلا به ديابت، قند خون زياد شده و سبب جذب آب بيشتر مي شود. براي فرونشاندن تشنگي خود، آب و ساير آشاميدني هاي ديگر را بيشتر مي نوشيد و اين خود سبب تكرر ادرار مي شود. اگر متوجه كاهش غيرمعمول در ادرار و تشنگي خود شديد، حتماً به پزشك مراجعه كنيد. البته اين لزوماً به اين معنا نيست كه كمبود آب در بدن شما، نشانه وجود يك بيماري است.
ورزش
در صورت انجام نرمش هاي سنگين و تعريق زياد، براي جبران مايعات از دست رفته نياز به مصرف مايعات بيشتري داريد. براي نمونه، مي توانيد دو ساعت پيش از انجام فعاليت هاي ورزشي دو ليوان آب بنوشيد. اين مقدار تقريباً براي انجام نرمش هاي معمولي كفايت مي كند. در طول مدت نرمش و فواصل استراحت، از مايعات استفاده كنيد. به هنگام ورزش هاي سنگين مانند ماراتن كه تعرق بيشتري صورت مي گيرد و به واسطه آن نمك سديم از بدن خارج مي شود، بايد از آب هاي حاوي مواد معدني استفاده كرد.
محيط
در هواي گرم و مرطوب نيازمند نوشيدن آب بيشتري هستيم تا دماي بدن خود را با اين كار پايين نگاه داريم. اگر در هواي سرد علي رغم پوشيدن لباس هاي كم باز هم عرق مي كنيد، نياز به آب بيشتري داريد. حرارت دروني مي تواند سبب از بين رفتن رطوبت پوست و كاهش ميزان مايعات روزانه شود. ارتفاع بالاتر از ۲۵۰۰ متر نيز مي تواند بر ميزان نياز بدن به آب مؤثر باشد. در ارتفاعات بالاتر كه تنفس سريع تر مي شود، مصرف اندوخته آب بدن هم بيشتر است.
پيشنهادهايي براي برنامه غذايي
يك مؤسسه پزشكي پيشنهاد مي كند كه مردان مجموعاً در روز از سه ليتر و زنان ۲/۲ ليتر مايعات استفاده كنند. البته باز هم اين دستورات بايد با توجه به عادات غذايي هر كس در محل زندگي او تنظيم شود.
زنان بايد آب را به ويژه زماني كه كارهاي سنگين انجام مي دهند، بيشتر مصرف كنند تا هيدرات ها و مايعات تحليل رفته جبران شود. نيازي نيست تا در طول روز، ذره ذره آب بنوشيد، برنامه غذايي و استفاده از مايعات مي تواند براساس نياز بدن تنظيم شود. به طور ميانگين ، ۲۰ درصد از آب بدن از غذاهاي دريافتي تأمين مي شود و ۸۰ درصد باقي مانده از انواع آشاميدني ها.
ميوه ها و سبزي ها علاوه بر اينكه منابع سرشاري از ويتامين ها، مواد معدني و فيبرها هستند، مقدار قابل توجهي هم آب دارند. براي نمونه، پرتقال ۸۷ درصد و خيار حاوي ۹۵ درصد آب است و برعكس، آجيل، حبوبات و غذاهاي پخته شده به طور كلي آب كمتري دارند.
آشاميدني هاي كافئين دار مانند چاي، قهوه و سودا نيز مي توانند به جبران نبود آب كمك كنند؛ اما هميشه بهترين انتخاب همان آب است. آب ارزان ترين و مقرون به صرفه ترين آشاميدني است كه در منزل شما موجود و قابل دسترسي است.
منبع: www.mayoclinic.com
نوشته: پاتريشيا ريني
برگردان: مانا لقماني


صداهاي خطر  آفرين در محل كار
011991.jpg
در ايالات متحده در حدود ۲۸ ميليون فرد دچار ضايعات شنوايي وجود دارد. قرارگيري در معرض اصوات بلند يكي از مهم ترين علل ايجاد كم شنوايي است. ميليون ها تن از افراد جامعه در محل كار خود در معرض اصوات بلند هستند. تخمين زده مي شود از هر ۴ نفر كارگر در معرض اصوات بلند يك نفر دچار كم شنوايي است.
آتش نشانها، پليس ها، كارگران كارخانجات، باغبانها، صنعت گران، ارتشي ها، كارگران صنايع سنگين، نوازندگان و آهنگسازان و كارمندان شهر بازي همگي در محل هايي كار مي كنند كه در معرض خطر اصوات بلند است. حتي كارمندان اداره جات چند طبقه شلوغ با صداي دائمي زنگ زدن تلفن و صداي كامپيوترها، هواكش ها، پنكه و كولر نيز از اين صداها در عذاب اند و در اثر شنيدن آنها دچار استرس روزافزون اند. وجود سر و صدا در محل كار آزاردهنده است. همچنين سبب كاهش تمركز افراد و افزايش ميزان ضايعات شغلي مي شود. قرارگيري مكرر در معرض اصوات بلند در محل كار مي تواند موجب كم شنوايي دائمي افراد گردد.
طبق استاندارد انجمن بهداشت و ايمني حرفه اي قرارگيري مكرر در معرض اصوات بيش از ۸۵ دسي بلA براي شنوايي مضر است. هر چه ميزان شدت اصوات بيشتر باشد در زمان كمتري همان ميزان آسيب زايي را ايجاد خواهند كرد. در صورتي كه نتوان سطح شدت اصوات را در محل كار پايين آورد(از طريق كنترل اداري/ مهندسي) بايد براي حفاظت شنوايي كاركنان برنامه ريزي نمود.
اين برنامه عبارتست از: پايش ميزان صوت براي ارزيابي سطح شدتي آن، آزمون شنوايي براي به دست آوردن خط پايه شنوايي كاركنان و نيز چك ساليانه شنوايي آنان با آموزش كاركنان در مورد خطرات قرارگيري در معرض اصوات بلند، استفاده از وسايل محافظ شنوايي(گوشي ها و پلاك هاي مخصوص). طبق نظر انجمن بهداشت و ايمني حرفه اي هر كارگري كه در معرض اصوات بلند قرار دارد بايد براي اجتناب از كم شنوايي دائمي از وسايل محافظ شنوايي استفاده كند.
منبع: www.Ihh.org
ترجمه: دكتر يونس لطفي ‎/ گيتا موللي


آشنايي با همايش ها و سمينارها
پنجمين همايش بين المللي ميكروب كش ها (آنتي ميكروب ها) و مقاوم كننده ها (ISAAR ۲۰۰۵)
۱- تاريخ برگزاري: ۲۹-۲۷ آوريل۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: جمهوري كره/ سئول
۳- پست الكترونيكي: SuSan @ anSorp.org
۴- صفحه الكترونيكي:http:// www. isaar.org
۵- نيم نگاه: هدف از برگزاري همايش عبارت است از:
- بررسي توليدات ضد ميكروبي به ويژه توليدات از بين برنده باكتري ها، قارچ ها و...
- بررسي توان و كارايي
ضد عفوني كنندگي توليدات ضدميكروبي جديد
- روش هاي استفاده از ميكروب كش ها شامل ميزان، نحوه و زمان مصرف
- واكسيناسيون و نقش حفاظتي آن.
در همايش ISAAR، ۴۰ سخنران مقالات و تحقيقات خود را ارايه مي كنند. علاوه بر اين ۱۵ طرح تحقيقاتي به صورت پوستر و ۹ نشست علمي- تجاري نيز برگزار مي شود.
هشتمين همايش بين المللي بيماري هاي عفوني و درمان هاي دارويي (MADID ۲۰۰۵)
۱- تاريخ برگزاري: ۱۵-۱۲ مه ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ كرفري
۳- پست الكترونيكي:
mad @ fusionmdnetwork. com
۴- صفحه الكترونيكي:
http:// www. madid.2005.com
۵- نيم نگاه: همايش MAD توسط جمعي از اساتيد داروسازي دانشگاه هاي آريزوناي آمريكا به منظور بررسي بيماري هاي عفوني و تأثير داروها بر درمان اين بيماري ها و افزايش مقاومت عوامل بيماري زا بر داروهاي مصرفي برگزار مي شود.
همايش داروسازي ۲۰۰۵
۱- تاريخ برگزاري: ۲۴-۲۳ ژوئن ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: ايتاليا/ رم
۳- پست الكترونيكي:
info @ milanogroup. com
۴- صفحه الكترونيكي:
http: //www. milanogroup.com
۵- نيم نگاه: همايش داروسازي ۲۰۰۵ به هزينه ها و امكانات مورد نياز در صنعت و علم داروسازي مي پردازد. در اين همايش در باره نياز دارويي و امكانات و تجهيزات مورد نياز درمان بيماران مبتلا به سرطان، بيماري هاي قلبي- عروقي، بيماران مبتلا به نقص اكتسابي و مادرزادي سيستم اعصاب مركزي، بيماري هاي عفوني بحث و گفت وگو مي كنند. در اين همايش علاوه بر بررسي مقالات و تحقيقات انجام شده در زمينه هاي ذكر شده جمعي از صاحبان صنايع در بخش تهيه و ساخت دارو و تجهيزات پزشكي نيز حضور خواهند داشت.
همايش بين المللي آلزايمر
۱- تاريخ برگزاري: ۲۱-۱۸ ژوئن ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ واشنگتن
۳- پست الكترونيكي: info @ alz.org
۴- صفحه الكترونيكي:
http:// www. alz. Org/ prevention conference/ pc2005/ overview. asp
۵- نيم نگاه: آلزايمر يا بيماري اختلال مشاعر از مشكلات شايع بسياري از جوامع و رايج ميان كهنسالان است. اين همايش با هدف بررسي
- روش هاي تشخيص به موقع بيماري
- تصويربرداري مغزي و تأثير آن بر تشخيص به موقع بيماري
- راه هاي جلوگيري از ابتلا به آلزايمر
- كمك به بيماران مبتلا به آلزايمر برگزار مي شود.
همايش بررسي نقش هنر در درمان بيماري ها (SAH2005)
۱- تاريخ برگزاري: ۲۵-۲۲ ژوئن ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: كانادا/ ادمونتون
۳- پست الكترونيكي:
Williams @ bottomlinepro.com
۴- صفحه الكترونيكي:
http:// www. thesah. org/ annual
۵- نيم نگاه: اين همايش براي اولين بار به منظور بررسي ارتباط هنر با درمان بيماري ها به ويژه بيماران مبتلا به اختلالات عصبي- رواني و يا بيماري هايي چون سرطان، آلزايمر و... برگزار مي شود. دليل اصلي برگزاري اين همايش اهميت و نتايج مثبت درمان يا تخفيف بيماري ها با هنر درماني است.
چهارمين همايش بين المللي صنعت لبنيات (Nizo ۲۰۰۵)
۱- تاريخ برگزاري: ۱۷-۱۵ ژوئن ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: هلند/ آرهم
۳- پست الكترونيكي: info @ nizo-nl
۴- صفحه الكترونيكي:
http:// www. nizodairyconf. elsevier. com
۵- نيم نگاه: چهارمين همايش بين المللي صنعت لبنيات با هدف بررسي موضوع هاي زير برگزار مي شود؛
- پروتئين ها و پروبيواكتيوهاي پپتيدي
- نگهدارنده هاي طبيعي و صنعتي مورد استفاده در صنعت لبنيات براي افزودن مدت ماندگاري (shelf- like) محصولات توليدي
- ارزش تغذيه اي توليدات لبني
- فرايند هاي توليد محصولات مختلف لبني و تأثير آنها بر كيفيت توليدات
- تأثير مصرف محصولات لبني بر جلوگيري از بيماري هاي قلبي- عروقي، اسكلت استخواني، سيستم ايمني و دستگاه گوارش و...
در اين همايش اساتيد و پژوهشگران علوم و صنايع غذايي، تغذيه و متخصصان داخلي (گوارش) حضور خواهد داشت.
همايش غذا جايگزين دارو
۱- تاريخ برگزاري: ۲۵-۱۹ ژوئن ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ بركلي
۳- پست الكترونيكي:
Jcooper @ cmbm. Org
۴- صفحه الكترونيكي:
http: // www. Cmbm. Org/ trainings/ Food As Medicine/ index. htm
۵- نيم نگاه: همايش غذا جايگزين دارو با هدف بررسي نكات زير برگزار مي شود؛
ارايه برنامه تغذيه اي صحيح به جاي مصرف بيش از حد دارو در درمان بيماري ‎/ ارزيابي تأثير درمان تغذيه اي و دارويي و مقايسه مزاياي درمان تغذيه اي ‎/ آموزش درمان بيماران با تجويز حداقل دارو به دانشجويان پزشكي ‎/ ارايه برنامه هاي جديد تغذيه اي ‎/ رژيم غذايي صحيح و تأثير آن بر جلوگيري از ابتلا به بيماري ‎/ آموزش تغذيه صحيح به بيماران و افراد سالم براي درمان و جلوگيري از ابتلا به بيماري در افراد سالم ‎/ شرايط اجتماعي و فرهنگ تغذيه و مصرف در جوامع مختلف و تأثير آن بر سلامت و بيماري مردم.
مهتاب خسروشاهي

نكته ها
آزمايش NA D موي سرزن پنج هزار ساله شهر سوخته
نتيجه  آزمايش ها بر روي موي سر زن جواني كه اسكلت او در گوري انفرادي در شهر سوخته كشف شد DNA اين زن را مشخص مي كند.
فرزاد فروزانفر - سرپرست گروه انسان شناسي هيات كاوش شهر سوخته - با اعلام اين مطلب افزود: اسكلت اين زن جوان كه بين ۱۸ تا ۲۲ سال سن داشته است، در حالي در شهر سوخته كشف شد كه بقايايي از پارچه و موي سر او هنوز سالم باقي مانده بود.
البته پيش از اين در اين محوطه تاريخي بقاياي مو به دست آمده بود، ولي اين امر، مساله اي نيست كه همواره رخ دهد. لذا ما موي اين زن جوان را براي تكميل اطلاعات خود آزمايش خواهيم كرد. وي اضافه كرد: در جريان ادامه  كاوش شهر سوخته، گوري دونفره پيدا شد كه در آن دو مرد در حالي دفن شده بودند كه دو بزغاله يكي در بالاي سر و ديگري در زير پاي آنها به عنوان هديه، جاي گرفته بود. ضمن آنكه اشياي ديگري در كنار اين بزغاله هاي اهدايي در گور اين دو مرد به دست آمد.
او درباره  نوع تدفين در گورهاي چندنفره توضيح داد: معمولا افرادي كه همزمان مي مردند و نسبت خانوادگي نيز با هم داشتند، در يك گور دفن مي شدند. در اين مورد، نمونه دفن دو زن، دو مرد، يك مرد با كودك و يك زن با كودك در شهر سوخته ديده شده است.
وي اضافه كرد: در گورهاي چاله  اي ساده يك يا چند نفر با هم دفن مي شدند و اين گورها ديگر باز نمي شدند، ولي گورهاي سردابه اي، گورهاي خاصي بودند كه حالت دخمه با در ورودي داشتند؛ در خشتي اين گورها مي توانست بارها باز  شود و در آنها تدفين انجام گيرد.
011988.jpg
درخت كاكائوو خواص درماني آن
كاكائو، درخت كوچكي است كه منشأ اصلي آن در مكزيك و آمريكاي مركزي است، ولي امروزه به علت استفاده فراواني كه از دانه آن به عمل مي آيد در غالب نواحي مساعد جهان پرورش مي يابد. طول ساقه كاكائو به ارتفاع ۶-۵ متر مي رسد. گلهاي آن كوچك، به رنگ مايل به قرمز بوده و فاقد بو است و گلها به صورت مجتمع به صورت دسته هاي ۶ تا ۷ تايي بر روي تنه درخت يا شاخه هاي مسن و نيز شاخه هاي جوان ظاهر مي گردند. قسمت گوشت دار ميوه آن به رنگ تقريباً زرد و ترش مزه و نيمه روان و محتوي ۲۰ تا ۴۰ دانه  است. دانه كاكائو به درازاي ۲- ۳ سانتي متر و به عرض ۵/۱ سانتي متر و قهوه اي مايل به قرمز است و بادام درون آن روغن فراوان دارد.
تركيبات شيميايي: دانه كاكائو، داراي بادامي است كه ۸۸ درصد وزن آن را تشكيل مي دهد. بادام دانه ۴۹ تا ۵۴ درصد ماده چرب بوردوكاكائو، ۸ تا ۱۵ درصد آميدون، ۳-۱ درصد تئوبرومين به فرمول C7H8N4O2 همراه با كافئين و ۲ تا ۳ درصد كاكائونين و ... دارد. (از تجزيه كاكائونين، گلوكز و قرمز كاكائو به دست مي آيد.)
خواص درماني: گرد كاكائو به مصارف تهيه شكلات و فرآورده هاي دارويي مختلف مي رسد. به علاوه منشأ تهيه بوردوكاكائو است كه براي تهيه شياف، پماد و غيره به صورت اكسيپيان استفاده مي شود. پوست دانه كاكائو به مصارف تهيه تئوبرومين مي رسد. به علاوه دم كرده آن به عنوان يك نوشابه مقوي است. تئوبرومين مهمترين آلكالوئيد دانه كاكائو است كه در برگ چاي وجود دارد و همچنين اثر درماني مشابه كافئين دارد، ولي سميت آن كمتر است و فشار شرياني را بالا نمي برد و نيز اثر مدر قوي دارد و آن مربوط به تحريكي است كه در سلولهاي ايپي تليال كليه به وجود مي آورد و نيز در بدن جمع نمي شود. كاكائو در درمان خيز ماهيچه قلب و نفريتهاي مزن نيز به كار مي رود.
از عوارض مصرف كاكائو اين است كه ممكن است حالت تهوع، استفراغ و گاهي سردردهاي شديد به وجود آورد.
عاطفه لطفي جبلي
دانشجوي گياه پزشكي دانشگاه تهران

علم
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
ايران
سياست
موسيقي
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  علم  |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |