يكشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۵ - Apr 17, 2005
تازه ترين گفت وگوي مجري طرح «لانگ هورن»
ويندوز جديد و تحول در دنياي كامپيوتر
004119.jpg
گروه دانش- امير بهادري نژاد: «جيم آكلين» مجري طرح لانگ هورن در شركت مايكروسافت است. لانگ هورن نسل جديد سيستم عامل ويندوز مي باشد كه علاقه مندان كامپيوتر در سراسر جهان براي دستيابي به اين سيستم عامل لحظه شماري مي كنند. قرار است دو نسخه آزمايشي از اين ويندوز جديد در تابستان و پاييز امسال به بازار عرضه بشود كه نسخه نهايي آن در سال ۲۰۰۷ تكميل و توزيع خواهد شد.
روز گذشته، «جيم آكلين» گفت وگويي در مورد اين ويندوز جديد انجام داد كه اين گفت وگو را با هم مرور مي كنيم. البته وي در پاسخ به پرسش هاي خبرنگاران به كلي گويي پرداخت و از دادن اطلاعات جزيي خودداري نمود.
***
* گفته مي شود كه مايكروسافت قصد دارد نسخه آزمايشي لانگ هورن را در تابستان امسال به بازار عرضه بكند، آيا زمان دقيق عرضه اين ويندوز را مي دانيد؟
- به شما قول مي دهم كه اين نسخه در اوايل تابستان به بازار بيايد.
* چگونه مي توان با استفاده از ويندوز جديد ارتباط نزديك تري ميان لپ تاپ ها و گوشي هاي تلفن همراه پيشرفته  برقرار كرد؟
- در سيستم عامل لانگ هورن از تكنولوژي هاي متنوع بي سيم استفاده خواهد شد تا اين كه مشكلي در زمينه تبادل اطلاعات ميان لپ تاپ  و گوشي تلفن همراه وجود نداشته باشد.
* قرار بود ويندوز جديد زودتر از سال ۲۰۰۷ به بازار عرضه بشود اما تأخيرهاي بوجود آمده باعث نااميدي دوستداران كامپيوتر شده است، چه پاسخ قانع كننده اي براي آنها داريد؟
- بسياري از مردم تصور مي كنند كه ويندوز جديد تنها تفاوت هاي كوچكي با  ويندوز حال حاضر دارد، در حالي كه اين چنين نيست چون قرار است تغييرات عمده اي در سيستم عامل ويندوز ايجاد كنيم كه انجام اين تغييرات بسيار زمان بر است.
* آيا از تكنولوژي win OE در لانگ هورن استفاده خواهد شد؟
- از اين تكنولوژي در سيستم عامل مشتري استفاده نخواهد شد، بلكه امكان استفاده آن در سيستم عامل سرور وجود دارد.
* گفته مي شود كه ويندوز لانگ هورن در ۷ ورژن متفاوت عرضه خواهد شد تا تمام افراد جامعه براساس نوع فعاليت خود بتوانند از آن استفاده كنند، در اين مورد بيشتر توضيح بدهيد.
- ما تاكنون در اين رابطه خبري منتشر نكرده ايم.
* مايكروسافت مدعي است كه بخش امنيتي سيستم عامل جديد بسيار پيشرفته است، آيا اين موضوع واقعيت دارد؟
-ويندوز جديد كاملاً  امن و قابل اطمينان خواهد بود. هدف، از طراحي اين سيستم عامل، امكان سير در اينترنت با يك ويندوز كاملاً  محافظت شده است.
* نقش كارت ID در لانگ هورن چيست؟
- فكر مي كنم كه منظور شما كارت Info باشد كه در حال حاضر مشغول تحقيقات بيشتري هستيم و هنوز زود است در مورد آن اظهار نظر كنيم.
* آيا لانگ هورن بيشتر يك تكنولوژي مفيد براي سرورها مي شود؟
- هم براي سرورها مفيد است و هم براي كامپيوترهاي شخصي و كاربران.
* آيا قصد داريد از تكنولوژي جديد TPM نيز استفاده كنيد؟
- بله البته ابتدا در لپ تاپ ها.
* پس از ورود لانگ هورن به بازار تا چه زماني اين سيستم عامل كارايي خواهد داشت؟
- لانگ هورن، بهترين سيستم عامل جهان در ۱۰ سال آينده خواهد بود، چون مايكروسافت سرمايه گذاري عظيمي در حوزه بازاريابي انجام داده است.
* آيا پيش از عرضه لانگ هورن شاهد ورود IE7 به بازار خواهيم بود؟
- شايد اما پاسخ قطعي نمي دهم.
داستان پرفراز و نشيب لانگ هورن
لانگ هورن در واقع، ورژن آينده سيستم عامل ويندوز است كه نسخه بسيار پيشرفته تر ويندوز SP3 XP و سرور ويندوز ۲۰۰۳ به شمار مي آيد.
ابتدا قرار بود اين سيستم عامل در اوايل سال ۲۰۰۶ به بازار عرضه بشود اما چون مايكروسافت قصد دارد تكنولوژي هاي تازه تر را وارد اين سيستم بكند، عرضه آن در حدود يك سال به تعويق افتاد.
از جمله ويژگي هاي اين ويندوز جديد مي توان به وجود قابليت هاي ضبط DVD در داخل سيستم و برنامه جديد نصب اشاره كرد كه با بهره از اين برنامه مي توان تنها طي ۱۵ دقيقه، لانگ هورن را روي كامپيوتر نصب كرد.
همچنين با استفاده از لانگ هورن مي توان به مشاهده برنامه ها و انيميشن هاي سه بعدي پرداخت.
شركت مايكروسافت مدعي است كه اين سيستم عامل تحول بزرگي در حوزه كامپيوتر بوجود خواهد آورد و از سال ۲۰۰۷ به بعد، تقريباً  تمام كاربران جهان به دليل قابليت هاي اين سيستم مجبور به استفاده از آن خواهند شد. حتي مقامات مايكروسافت مي گويند حداقل تا ۱۰ سال ديگر، سيستم عامل ديگري قابليت مقابله با لانگ هورن را نخواهد داشت.

سرويس iRadio نيز مي آيد
آداپتور صوتي
004113.jpg
گروه دانش: شركت موتورولا كه دومين توليدكننده گوشي تلفن همراه در جهان است قصد عرضه يك سرويس جديد بنام «iradio» را دارد كه با استفاده از اين خدمت جديد، كاربران قادر به دانلود كردن فايل هاي صوتي توسط كامپيوتر شخصي خود در منزل خواهند بود. سپس اين فايل ها را به گوشي تلفن همراه خود منتقل كرده و در حين رانندگي به شنيدن موسيقي هاي موجود در تلفن همراه از طريق راديو خودروشان خواهند پرداخت.
با استفاده از اين سرويس جديد مي توان به دانلود كردن ۱۰ ساعت موسيقي پرداخت كه هزينه استفاده از سرويس iradio ۵ تا ۷ دلار در ماه خواهد بود.
به عبارتي ديگر، كاربر در حين رانندگي مي تواند، از طريق راديو خودرو به گوش دادن موسيقي هاي دانلود شده بپردازد. البته راننده پس از خروج از خودرو مي تواند به گوش كردن موسيقي ادامه بدهد و كافي است تنها به تلفن همراه خود هدفون (گوشي) متصل نمايد.
البته براي استفاده از سرويس عرضه شده بايد هزينه بيشتري پرداخت چون هزينه خريد يك گوشي تلفن مجهز به iradio در حدود ۲۰۰ دلار است. همچنين به يك آداپتور صوتي بي سيم و يك كابل usb نياز است كه ۷۵ دلار قيمت دارد.

سخت افزار
رشد ۱۰ درصدي فروش كامپيوترهاي شخصي در جهان
004116.jpg
گروه دانش: بازار جهاني كامپيوترهاي شخصي در سه ماهه اول سال ۲۰۰۵ ميلادي، بيش از ۱۰ درصد رشد داشت. علت اصلي اين رشد، افزايش تقاضا در اروپا، خاورميانه و آفريقا اعلام شده كه اين افزايش تقاضا، كاهش موجود در بازار آمريكا را جبران كرده است.
همچنين پايين بودن ارزش دلار باعث رشد بازار كامپيوترهاي شخصي در اروپا مي باشد. البته كارشناسان پيش بيني مي كنند، وضعيت بازار كامپيوتر هاي شخصي در سه ماهه دوم سال جاري ميلادي مبهم مي باشد. بر اساس آمار منتشر شده، كماكان شركت «دل» بزرگترين فروشنده كامپيوترهاي شخصي در جهان در سه ماهه اول سال جاري بوده كه فروش محصولات آن ۱۳ درصد افزايش يافت.
در حال حاضر، ۹/۱۸ درصد از بازار كامپيوترهاي شخصي جهان متعلق به شركت «دل» است در حالي كه اين رقم در سال گذشته ۵/۱۸ درصد بود.
در مكان  بعدي شركت HP قرار گرفت كه ۹/۱۳ بازار جهاني را در اختيار دارد و مكان سوم جدول رده بندي به شركت IBM  تعلق گرفت.

جلوگيري از ورود ويروس به گوشي هاي تلفن همراه
004110.jpg
گروه دانش: طي يك ماه گذشته ويروس هاي بيشتري، گوشي هاي تلفن همراه را مورد هجوم قرار دادند. اما بيشترين لطمه را برنامه  ويروسي cabir به صاحبان تلفن همراه دارد كه اين برنامه ويروسي در ۱۷ كشور گسترش يافت. همچنين در چند روز اخير ويروس هاي mabir، fontal و Hobbes به گوشي هاي تلفن هجوم آوردند.
با اين حال، كارشناسان حوزه تلفن همراه معتقدند، در صورتي كه صاحبان گوشي خطاهاي بزرگي را مرتكب نشوند، اين ويروس ها كارايي چنداني نخواهند داشت.
بسياري از اين ويروس ها تنها در صورت نصب شدن در گوشي،؛ فعاليت مخرب خود را آغاز خواهند كرد و ساير ويروس ها نيز تنها از طريق تكنولوژي بلوتوث منتقل خواهند شد.
هنگامي كه ويروس وارد تلفن مي شود، اطلاعات موجود در حافظه تلفن مانند شماره تلفن ها را از بين مي برد و چون بسياري از صاحبان تلفن همراه، اطلاعات موجود در گوشي خود را به صورت مكتوب در جاي ديگري (مانند دفترچه تلفن) ذخيره نمي كنند، متضرر مي شود.
به همين دليل توصيه مي شود كه صاحبان تلفن يك نسخه از اطلاعات موجود در گوشي خود را در جاي ديگري ثبت كنند. از سوي ديگر شركت هايي كه مشغول توليد نرم افزارهاي ضد ويروسي براي كامپيوترهاي شخصي هستند، نرم افزارهايي مشابه براي گوشي هاي تلفن همراه نيز تهيه كرده و خواهند كرد.
يك كارشناس تلفن همراه مي گويد: بايد به مردم آموزش داد كه چگونه از ورود ويروس به داخل گوشي خود جلوگيري كنند. به عنوان مثال براي اين كه ويروس Cabir به داخل گوشي راه يابد، صاحب گوشي بايد ۲ بار نصب آن را تأييد كند و حداقل يك بار به پيام هشدار تلفن بي اعتنا باشد.
ورود ويروس به تلفن همراه مانند شخصي است كه زنگ خانه را به صدا در مي آورد كه اگر شما در را باز نكنيد آن شخص قادر به ورود نخواهد بود.
در حال حاضر يك شركت مشغول طراحي تكنولوژي Trustzone است كه تمام فعاليت هاي نرم افزار در تلفن همراه را كنترل مي كند.
با استفاده از اين تكنولوژي، ورود نرم افزارها از طريق بلوتوث به داخل تلفن همراه به شدت محدود و كنترل مي شود و اين گونه گوشي تلفن بسيار كمتر ويروسي مي شود.

نرم افزار
مبارزه باجاسوسي
گروه دانش: بر اساس آمار گوناگون بيش از۹۰ درصد از رايانه ها به يكي از انواع Spyware آلوده هستند.
به گزارش خبرگزاري موج ، كندي سيستم و نرم افزارهاي آن بويژه Internet Explorer و Explorer, پديدار شدن پيغام ها و Pop-up هاي گوناگون، عملكرد ضعيف سيستم و نرم افزارها و به سرقت رفتن اطلاعات مهم شخصي از پيامدهاي ورود اين گونه نرم افزارها به سيستم است.Spyware Eliminator يكي از قدرتمندترين ضد جاسوس هاي دنيا از شركت Aluria Software از برترين هاي اين زمينه و مورد اعتماد بيش از ۳۵ ميليون كاربر در سراسر جهان است.
اين نرم افزار مجهز به بخش هاي مختلف براي جلوگيري از ورود و نابود كردن انواع و اقسام جاسوس هاي شناخته شده و ناشناس ، شامل Trojan و malicious spyware, adware, keylogger و Hijacker ها و ... مي باشد.
اين نرم افزار همچنين با تمامي نسخه هاي ويندوز سازگاري كامل دارد و براي اجراي خوب به سيستمي با حداقل۱۲۸ مگابايت Ram و CPU با سرعت ۷۰۰ مگاهرتز نياز داريد. براي دريافت اين برنامه مي تواند به نشاني زير مراجعه كنيد: www.aluriasoftware.com

علاقه زنان به گوشي هاي همراه دردار
ايسنا: مدير سايت موبايلستان گفت: نخستين عامل فروش گوشي تلفن همراه قيمت به نسبت امكانات دستگاه مثل دوربين، صفحه نمايش رنگي و آيفون است.
وي افزود: خريد گوشي ها در مدل ها و مارك هاي مختلف بين مردان و زنان تفاوت چنداني ندارد ولي با بررسي هايي كه انجام داديم، متوجه شديم كه خانم ها علاقه بيشتري به گوشي هاي دردار نشان مي دهند و ميزان خريد اين مدل گوشي ها در بين خانم ها بيشتر از آقايان است.

تلفن
كمك تلفن همراه به مبتلايان ايدز
موج: تلفن هاي همراه و ارسال پيغام هاي متني توسط آن مي تواند كمك بزرگي به مبتلايان به بيماري ايدز در آفريقاي جنوبي باشد.
همانطور كه مي دانيد ۱۵ درصد از جمعيت آفريقاي جنوبي معادل ۶ ميليون نفر از بيماري ايدز رنج مي برند و اين تعداد در مقايسه با ساير كشورها رقم نسبتاً بالايي به شمار مي آيد.
اخيراً مسئولان براي كمك به مبتلايان داروهاي anti retroviral را در اختيار اكثر آنان قرار داده است. اين داروهاي مذكور به بيماران كمك مي كند تا براي مدت طولاني تري به زندگي خود ادامه دهند. اين افراد بايد روزانه ۳۰ قرص متنوع مصرف كنند و هركدام را در زمان مشخص خود بايد مصرف كنند در غير اين صورت تأثير درماني و خاصيت آن از بين خواهد رفت و تأثيرات مضري را بر روي سيستم دفاعي بدن آنان خواهد داشت.
دانشگاهي در آفريقاي جنوبي قصد دارد به منظور كمك به مبتلايان به ايدز با استفاده از سيستم SMS ارسال پيغام متني كوتاه از طريق تلفن همراه زمان مصرف قرص ها و نوع قرص مصرفي در زمان معين را به افرادي كه به ايدز مبتلا هستند يادآوري كنند.
بسياري از قربانيان طي نظرخواهي هاي اخير اعلام كردند گاهي اوقات زمان استفاده از قرص ها را فراموش مي كنند و نمي توانند آنطور كه بايد از اين امكانات و داروهايي كه دولت در اختيار آنان قرار داده استفاده كنند.

اينترنت
وبلاگ ويژه سالمندان
گروه دانش: سايت سالمندان بلژيك در حركتي جالب به سالمندان امكان داشتن يك وبلاگ يا صفحه اينترنتي داد.
سايت سالمندان بلژيك از هفته گذشته بخش جديد وبلاگ نويسان را به سايت خود افزود و امكان داشتن وبلاگ رايگان را در اختيار آنها قرار داد كه در طول چند روز اخير بيش از يك هزار و۶۲ وبلاگ ، بوسيله خوانندگان سالمند بلژيكي راه اندازي شد. به گزارش خبرگزاري موج ، پاسكال وينك جوان ۱۹ ساله سازنده وب سايت سالمندان ( www.seniorennet.be ) و خدمات رايگان وبلاگ براي سالمندان با ابراز خوشحالي از نتايج در اين دوره كوتاه از يك ركورد سخن مي گويد.اين وب سايت براي سالمندان بالاي۵۰ سال راه اندازي شده بود كه به گفته مديران آنها بيش از ۳۳ درصد از بازديد كنندگان ۵۰ سال و به بالا هستند.او در ادامه مي افزايد جاي بسيار شگفتي است كه چنان به نظر مي رسد كه سالمندان بازديد كننده از اين سايت در انتظار چنين خدماتي بوده و بيشتر آنها اطلاعاتي در ساخت و راه اندازي يك وبلاگ داشتند و اطلاعات و تجارب زيادي را براي مبادله با جهان اطراف خود داشتند.
يكي از دلايل رشد شمار سالمندان در استفاده از اينترنت را مي توان توجه دولت در سالهاي اخير به اين قشر در استفاده از خدمات اينترنتي دانست چون دولت در تلاش است كه فاصله موجود بين قشر سالخورده و جوان را در اين كشور كاهش دهد.

هوش مصنوعي
چشم الكترونيك براي نابينايان
موج: محققان آمريكايي به تازگي موفق به ساخت گونه اي چشم مصنوعي شده اند كه مي تواند بينايي را هرچند اندك به نابينايان بازگرداند. اين چشم مصنوعي از يك تراشه رايانه اي و يك دوربين ويديويي تشكيل مي شود.
دانشمندان چگونگي عملكرد اين دستگاه را به اين شكل عنوان كرده اند كه دوربين ويديويي در عينكي كه فرد نابينا به چشم مي زند، جاي مي گيرد و به تراشه اي كه در پشت چشم قرار گرفته است، متصل مي شود.
در واقع، دوربين تصاوير پيرامون را ضبط مي كند و اين تصاوير به تراشه مخابره مي شود. تراشه نيز آنها را به علائمي كه مغز قادر به تعبير آنهاست، برمي گرداند.
سازندگان اين چشم مصنوعي نوين اميدوارند كه آزمايشها براي عملكرد اين وسيله به روي انسان در سال جاري و يا سال آينده بر روي انسانها در زندگي عادي رسما آغاز شود.
البته آنها گفته اند كه كيفيت تصاويري كه چشم مصنوعي خلق مي كند با تصاوير به وجود آمده توسط چشم واقعي تفاوت بسياري دارد، اما با اين وجود تصاوير مي توانند آن قدر واضح باشند كه شخص نابينا توانايي شناسايي چهره ها را به دست آورد و نابينايان مي توانند با آموزش چگونگي تعبير اين تصاوير، از چشمان مصنوعي بهره ببرند.
بر اساس بررسي هاي صورت گرفته، بيماراني كه به شايع ترين نوع نابينايي موسوم به «دژنرانس ماكولا» مبتلا هستند، شانس بيشتري به نسبت ديگر نابينايان دارند كه چشم تازه ساخت در آنها بهتر كار كند.

فضا
تانكر سوخت فضاپيماي ديسكاوري آماده شد
بي بي سي: دانشمندان  مركز فضايي  آمريكا ناسا اعلام  كردند آزمايش هاي  مخزن  سوخت  خارجي  فضاپيماي  ديسكاوري  با موفقيت  انجام  شد و اين  مخزن  براي  اتصال  به  فضاپيما و پرتاب  به  فضا آماده  است .
آزمايش هايي  كه  روي  مخزن  خارجي  فضاپيماي  كلمبيا انجام  گرفت  به  اين  لحاظ  اهميت  دارد كه  نقص  در مخزن  سوخت  خارجي  فضاپيماي  كلمبيا يكي  از علل  اساسي  در انفجار اين  فضاپيما در سال  دوهزار و سه  و مرگ  همه  فضانوردان  سرنشين  آن  بود.
در همه  فضاپيماهاي  پيش  از ديسكاوري  قطعات  اسفنجي  مانند بدنه  مخزن  سوخت  را مي پوشاند تا هم  از تشكيل  شدن  يخ  در اطراف  آن  جلوگيري  كند و هم  از نظر آيروديناميكي  سطح  صاف تري  را براي  پرواز فضاپيما فراهم  آورد اما پس  از انفجار فضاپيماي  كلمبيا كه  بر اثر كنده  شدن  يكي از اين  قطعات  اسفنجي  و برخورد آن  با بال  فضاپيما بود، دانشمندان  قطعات  اسفنجي  را حذف  و براي جلوگيري  از تشكيل  يخ  اطراف  مخزن  سوخت  گرم  كننده  برقي  روي  آن  نصب  كردند.
با همه  اين  پيشرفتها دانشمندان  مي گويند هنوز اشكالاتي  در خصوص  ساخت  فضاپيماها وجود دارد كه  بايد در آينده  برطرف  شود.

ايران
حمايت از ايجاد سرورهاي داخلي
ايسنا: نماينده  ويژه  رئيس جمهور در حوزه  فناوري اطلاعات و ارتباطات، گفت: قلمرو IT وضعيت مناسب تري نسبت به ديگر شاخه هاي صنعتي و علمي كشور در رابطه با بازار كار و تقاضا داراست.
«نصرالله جهانگرد» اظهار داشت: ايران در حال تبديل شدن به يك بازار بزرگ و يك وزنه  سنگين در حوزه  IT است و فارغ التحصيلان رشته  فناوري اطلاعات و كامپيوتر نبايد نگران شغل خود باشند، چرا كه با كمبود نيروي انساني در اين بخش مواجه ايم.
وي، افزود: با وجود اينكه حوزه  IT از ۲ سال پيش فعال تر شده است، اما محور اغلب اين فعاليت مراكز رشد هستند، به اين معني كه در سال ۸۱ از تأسيس ۱۳ مركز رشد در استان ها حمايت كرديم و در سال هاي بعد هم اعتباراتي را به آن ها اختصاص داديم.
جهانگرد، در حمايت از ايجاد سرورهاي داخلي، گفت: ما از هر پروژه اي در زمينه  ايجاد سرورهاي داخلي حمايت مي كنيم و آماده پرداخت وام هاي كم بهره مي باشيم.
دبير شوراي عالي اطلاع رساني با تاكيد به ايجاد مراكز سرور ملي به عنوان يك نياز اساسي و استراتژيك، اظهار داشت: آيين نامه  ايجاد اين سرورها تهيه و اعلام شده است، متقاضيان ارزيابي و مجوز نيز صادر شده و در مرحله  اجراست كه اين طرح تماماً توسط بخش خصوصي اجرا مي شود، ولي در مواقع لازم بخش دولتي حمايت هاي لازم را به عمل مي آورد.
جهانگرد، تاكيد كرد: فناوري اطلاعات ضرورت و نياز توسعه  آينده  ايران است، به گونه اي كه هر كس مسووليت دولت آينده را بر عهده داشته باشد، بايد ضرورت و نياز به IT را در توسعه  كشور مدنظر قرار دهد.
انتخاب نخستين جانور ايراني براي همتاسازي
گروه دانش:  گروهي از متخصصان هندي قصد دارند با همتاسازي يوزپلنگ ايراني، گونه اي از يوزپلنگ را كه نزديك به يوزپلنگ ايراني بوده اما بيش از چهار دهه است نسلش در كشور هند منقرض شده است احيا كنند.
ايران يكي از بيست و پنج كشوري به شمار مي رود كه نسل يوزپلنگ هنوز در آن منقرض نشده و گروهي از متخصصان مركز زيست شناسي سلولي و مولكولي هند كه در شهر حيدرآباد اين كشور قرار دارد، قرار است به اين كشور سفر كنند تا با گردآوري اسپرم و نمونه هايي از بافت اندام يوزپلنگي كه در يكي از باغ وحش هاي ايران نگهداري مي شود به همتاسازي اين جانور بپردازند.
به گزارش بي بي سي معاون مركز زيست شناسي سلولي و مولكولي هند از پشتيباني دولت ايران از اين طرح همتاسازي خبر داده است.
همتاسازي حيوانات تاكنون در هند انجام نگرفته و همتاسازي يوزپلنگ ايراني در اين كشور نيز قرار است در آزمايشگاهي صورت بگيرد كه هنوز افتتاح نشده است.
يوزپلنگ كه زماني در نقاط مختلف آسيا، خاورميانه و آفريقا يافت مي شد، تيزروترين جانور روي زمين است اما نسل آن بر اثر شكار بي رويه و عوامل زيست محيطي رو به انقراض نهاده است.
بنابر برآوردها، در قاره آفريقا دوازده تا پانزده هزار يوزپلنگ باقي مانده و در باغ وحش هاي مختلف جهان نيز هزار و دويست يوزپلنگ نگهداري مي شود.

طراحي كوچكترين آنتن تلفن همراه
محققان دانشگاه فني ناينانگ در سنگاپور در حال كار بر روي ظهور كوچكترين و باريكترين آنتن پيوسته براي ابزار ارتباط رساني بي سيمي هستند.
اين آنتن مداري كه از سوي محققان اين دانشگاه طراحي شده، كمتر از ۱۷ ميلي متر عرض دارد و قطر آن شبيه به قطر يك سكه  ۵ سنتي سنگاپوري است.
از اين آنتن كه ICPA (آنتن پيوسته مداربسته) نام گرفته است براي مدارهاي پيوسته تلفن  همراه استفاده خواهد شد.

ابتكار فضانوردان ايتاليايي
فضانوردان ايتاليايي مأمور به ايستگاه فضايي بين المللي تصميمي عجيب و در عين حال شگفت آور گرفته اند.به گزارش پايگاه اينترنتي شبكه پنجم تلويزيون فرانسه اين تصميم شگفت آور مربوط به بردن غذاهاي ايتاليايي به ايستگاه فضايي بين المللي است كه تاكنون در مأموريت هاي فضايي سابقه نداشته است.روبرتو ويتوري يكي از فضانوردان ايتاليايي كه قرار است از پايگاه فضايي بايكونور قزاقستان به ايستگاه فضايي بين المللي اعزام شود گفت ما قصد داريم برخي از غذاهاي ايتاليايي و محصولات سنتي ايتاليا را براي آن كه حال و هواي ايستگاه فضايي ايتاليايي شود به اين ايستگاه ببريم.

آينده ديجيتالي
ايتنا: MIT به همراه شركت رايانه اي Quanta پروژه تحقيقاتي پنج ساله اي با ارزش ۲۰ ميليون دلار در دست دارند تا رابطه مردم با فناوري را تغيير دهند.
پروژه TParty در هشتم ماه آوريل معرفي شد كه پيچيدگي هاي موجود در محيط رايانه اي امروز را مشخص خواهد كرد. در حقيقت امروزه مردم بايد از ابزارهاي هوشمند بسياري، از تلفن هاي سلولي گرفته تا رايانه هاي جيبي شخصي شان محافظت كنند و TParty مي خواهد از آنها بكاهد.
مدير MIT در اين زمينه اظهار داشت: من مشتاقم كه MIT و Quanta در اين حركت اوليه و جاه طلبانه كه در آينده منجر به آسايش بسياري براي كاربران خواهد بود، با هم مشاركت كنند. اين همكاري برپايه سابقه كهن MIT در خلاقيت هاي وي در زمينه فناوري و ارتباط سازنده با صنعت براي تشخيص مواردي است كه در عصر ديجيتالي براي همگي ما بسيار مهم است.
ماحصل اين پروژه، ايجاد نسل بعدي محيط هاي رايانه اي و ارتباطي است. TParty به مهندسي مجدد و توسعه زيرساختار فني، ايجاد رابط  هاي جديد و شناسايي روش هاي نوين مديريت و دسترسي به اطلاعات نياز خواهد داشت.
در اين مشاركت، هوشمندي فراوان MIT و مهارت هاي عملي بزرگ ترين سازنده رايانه هاي laptop دست به دست هم مي دهند.
پروفسور Rodney Brooks، مدير علوم كامپيوتر MIT مي گويد: ما ايمان داريم كه در صورت كار مشترك، بهترين نتيجه را از تحقيقات خود كسب خواهيم كرد. با تشكيل اين تيم به سوي دنياي جديدي از ابزارهاي خودتنظيم خواهيم رفت كه زندگي ما را راحت تر و پربارتر خواهد كرد.
مدير Quanta نيز گفته است: ما از همكاري با اين موسسه تحقيقاتي مشهور خرسند هستيم. تركيب منابع تحقيقاتي استثنايي MIT با طرح هاي بديع و سازندگي Quanta خدمات و محصولاتي جديد به دنيا عرضه خواهد كرد كه زندگي و فرهنگ ما را هم تحت تاثير خود قرار خواهد داد.

نصب جعبه سياه در فضاپيماها
گروه دانش: دانشمندان  ناسا تصميم  گرفته اند در فضاپيماها نيز همچون  هواپيماها؛ جعبه  سياه  نصب  كنند.
به  گزارش  پايگاه  اينترنتي  نشريه  نيوساينتيست ، جعبه  سياه  فضاپيماها كمتر از سي  سانتي متر قطر خواهد داشت  و همه  اطلاعات  دستگاه هاي  فضاپيما را هنگام  ورود آن  به  جو زمين  و درصورت  از كار افتادن  دستگاههاي  آن  و انفجار فضا پيما ضبط  و به  پايگاه  زميني  مخابره  خواهد كرد.دانشمندان  قصد دارند در تمام  ماموريت  هاي  فضايي  سرنشين  دار يا بدون  سرنشين  مجهز به  روبوت ، از جعبه هاي  سياه  مقاوم  به  حرارت  استفاده  كنند.

هكرها
نسخه اي از كرم kelvir سرويس پيغام رساني رويترز را تعطيل كرد
گروه دانش: خبرگزاري رويتر پس از شناسايي يك كرم رايانه اي در سيستم هاي برخي از كاربران شبكه در يك سرويس پيغام رساني فوري كنترل شده و خصوصي اين سرويس را موقتاً تعطيل كرد.
به گزارش سرويس بين الملل ايسنا، اين كرم براي نخستين بار صبح روز چهاردهم آوريل در شبكه  رويتر شناسايي شد و اين خبرگزاري پنج ساعت بعد سرويس مزبور را به حال تعليق در آورد.
اين شركت و نيز يك تحليلگر فناوري در اين باره خاطرنشان كردند كه كرم مزبور كه w32/kelvir-Re نام دارد ظاهراً با برنامه ريزي خاص براي هدف قراردادن كاربران اين سرويس از خبرگزاري رويترز طراحي نشده است.
اين سرويس در خبرگزاري مزبور در حال حاضر بيش از ۶۰ هزار كاربر فعال دارد. شركت مايكروسافت اعلام كرد كه براي حل اين مشكل با رويتر همكاري مي كند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |