يكشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۵ - Apr 17, 2005
معاون فني و عمراني شهرداري تهران خبرداد:
اجراي طرح تجهيزخانه هاي تهران به اتاق  امن
به زودي آغاز مي شود
* رئيس پژوهشكده سوانح طبيعي: طرح اتاق امن
نبايد جايگزين مقاوم سازي بافتهاي فرسوده شود
ايرنا: معاون  فني  و عمراني  شهرداري  تهران  گفت : ايجاد اتاق هاي  امن  در واحدهاي  مسكوني  پايتخت  در سال  جاري  با جديت  دنبال  مي شود.
محمد علي آبادي  افزود: اين  طرح  در برخي  واحدهاي  مسكوني  جنوب  تهران  در حال  اجراست  و با افزايش  سطح  آگاهي هاي  عمومي در اين  ارتباط، سرعت  بيشتري  خواهد گرفت .
وي  خاطرنشان  كرد: شهرداري  تهران  سرمايه گذاري  خوبي  براي  نتيجه  بخش  كردن اين  طرح  انجام  داده  است  كه  اجراي  كامل  آن از بسياري  خسارات  زمين  لرزه احتمالي  در تهران  جلوگيري  مي كند.
معاون  فني  و عمراني  شهردار تهران  گفت : نوع  سازه  انتخاب  شده  براي  اتاق هاي  امن  در آزمايشگاه  اين  معاونت  از لحاظ مقاومت  و آسيب  پذيري  آزمايش  شده است .
علي آبادي ، مهم ترين  عامل  در توسعه  اتاق هاي  امن  در تهران  را فرهنگ سازي  و آگاهي  بخشي  عمومي دانست  و افزود: تا زماني  كه  شهروندان  از خسارات  زلزله  و تاثير اين  اتاق ها در كاهش  آن مطلع  نشوند، نتيجه  لازم  به  دست  نخواهد آمد.
معاون  شهردار تهران  در توضيح  اتاق  امن  ادامه داد: فضاهايي  در خانه هاي  كم  مقاوم  ايجاد مي شود كه  در هنگام  زلزله  تخريب  نشود، ارزان  باشد و قابليت اجرا در خانه هاي  كم  ارتفاع  را نيز داشته  باشد.
به  گفته  وي ، در هريك  از خانه هاي  كم  مقاوم  تهران ، يك  اتاق  ايمن سازي  شده تا در هنگام  وقوع  زمين  لرزه ، خسارات  جاني  ناشي  از آن كاهش  يابد.
علي آبادي  به  انجام  مطالعات  در يك  هزار و ۵۰۰ ساختمان  شهر اعم  از دولتي و غيردولتي ، مسكوني  و غيرمسكوني  و مقاوم  و غيرمقاوم  اشاره  و خاطرنشان  كرد: اين  طرح  براي  ۴۰ درصد از ساختمان هاي  شهر تهران  اجرا مي شود.
به  گفته  وي ، عمده  ساختمان هايي  كه  در تهران  قبل  از سال  ۷۲ احداث  شده  در اين  طرح  ايمن سازي  خواهد شد.
وي  افزود: در اين  طرح ، ساختمان هاي  احداث  شده  پس  از سال  ۷۲ كه  براساس آيين  نامه  ۲۸۰۰ ساختمان  احداث  شده  است  نيز وجود داشته  و اتاق  امن  در آنها ايجاد مي شود.
ضرورت مقاوم سازي
از سوي ديگر رئيس پژوهشكده سوانح طبيعي كشور طرح اتاق امن به عنوان يك كار موقت جهت كاهش خسارات ناشي از وقوع زلزله در كلان شهر تهران را مثبت تلقي كرد.
دكتر محمود فاطمي عقدا با تاكيد بر اينكه اجراي طرح اتاق امن به عنوان يك الگوي قابل قبول كه از سوي شهرداري تهران تهيه شده است، گفت: هر وسيله و راهكاري كه بتواند ميزان خسارات و خطرات ناشي از وقوع زلزله را در تهران كاهش دهد، ارزنده و خوب است.
وي در عين حال به مقاوم سازي اصولي بافت هاي فرسوده به عنوان يك اصل انكارناپذير كه نمي بايست مورد غفلت قرار گيرد اشاره كرد و افزود: اتاق امن بيشتر مي تواند در ساختمانهاي نوساز كه از حداقل اصول فني برخوردارند كاربرد داشته باشد.
دبير كار گروه كميته زلزله كشور با اعلام اينكه مطالعه طرح اتاق امن شهرداري تهران در اين كميته مورد ارزيابي و بررسي قرار نگرفته ، تصريح كرد:طرح اتاق امن به عنوان يكي از چالشهاي اصلي كميته در سال گذشته مطرح و مورد مطالعه قرار داشته است.
عقدا گفت: بر همين اساس در سال جاري اعتباري را به منظور پژوهش و مطالعه اين طرح اختصاص داده ايم تا بتوان به عنوان يك راهكار خوب و عملي از سوي مردم مورد قبول و پذيرش قرار گيرد.
وي افزود: دو نوع سازه تحت عنوان فضا كارو پليمري به عنوان سازه هايي خيلي سبك و راحت براي اجرا در ساختمانها آماده تست ديناميكي است كه پس از كسب نتايج موفقيت آميز ، آنها را براي اجرا در كل كشور ارائه خواهيم كرد.رييس پژوهشكده سوانح طبيعي كشور زمان تست اين دو نوع سازه را در شش ماهه اول امسال عنوان كرد.

كاستي طرح هاي تفصيلي در ايران
مهندسان ناظر، نياز به نظارت جدي تر دارند
004137.jpg
گروه شهري-  اسد افلاكي: طرح هاي تفصيلي براي سامان بخشي نماهاي شهري و رعايت هويت معماري كافي نيست.
دكتر حميد ماجدي، رئيس هيات مديره جامعه مهندسان شهرساز، در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: به رغم آن كه طرح هاي تفصيلي، اجرايي ترين طرح هاي شهرسازي در كشور محسوب مي شوند، اما در اين طرح ها، ضوابط و مقررات دقيقي كه بيانگر چگونگي ساخت وساز در هر پلاك باشد، وجود ندارد. در حالي كه هويت معماري شهري را زماني مي توان رعايت كرد كه براي هر نقطه از شهر، طرح شهري مناسب  همان نقطه تهيه و طي آن، تكليف هر پلاك به طور دقيق با ذكر جزئيات مشخص شده باشد و مواردي از قبيل، ارتفاع ساختمان، پرت نما، فرم  پنجره، ميزان عقب نشيني ساختمان از خيابان و چگونگي دسترسي پاركينگ و نظاير آن به وضوح ذكر گرديده باشد تا با كنار گذاشتن اين تك بناها، يك مجموعه واجد ارزش عرضه بشود. به گفته وي، نخستين اشكال، اين است كه در كشور ما طراحي شهري به نحو مطلوب صورت نمي گيرد. اشكال دوم اين كه وقتي پروانه ساختمان صادر مي شودضروري است يك مهندس شهرساز براساس قراردادي كه با مالك منعقد مي شود، قطعه زمين مورد نظر را با توجه به موقعيت مكاني و شهري آن بررسي نمايد و نوع و جنس نماي ساختماني را كه قرار است در آن جا احداث شود هماهنگ با ساختمان هاي اطراف آن مشخص كند. چنين شيوه اي نه تنها سبب احداث ساختمان منطبق با هويت معماري مي شود بلكه اين امكان را فراهم مي سازد كه مهندس شهرساز در طراحي به گونه اي عمل كند كه حتي مشكلات ساختمان هاي مجاور نيز برطرف شود.وي ضمن انتقاد از ضعف نظارت بر اجرا در ساخت وسازهاي جاري افزود: در حال حاضر، نظارت جدي بر كار مهندسان ناظر وجود ندارد و كنترل ها بيشتر متوجه مسائلي چون رعايت تراكم تعيين شده در ساخت و ساز است.

با حضور نمايندگان وزارت اطلاعات شهرداري،
استانداري نيروي انتظامي و محيط زيست برپا مي شود
جلسه رسيدگي به مشكل سرخه حصار در استانداري
004140.jpg
فارس: مدير كل محيط زيست استان تهران گفت: امروز، يكشنبه، در استانداري تهران براي رسيدگي به درگيري هاي صورت گرفته در پارك ملي سرخه حصار جلسه اي تشكيل مي شود.
محمد حسن پيراسته افزود: در جلسه امروز نمايندگاني از وزارت اطلاعات، شهرداري، استانداري، نيروي انتظامي و محيط زيست براي رسيدگي به امور پارك ملي سرخه حصار حضور خواهند داشت و براي چگونگي برخورد با مالكان زمينهاي اين منطقه تحت حفاظت تصميم گيري مي كنند.
وي در ادامه گفت: موضوع زمينهاي سرخه حصار تبديل به يك موضوع حيثيتي شده است و اگر دولت با اين تعداد از خريداران زمينهاي پارك ملي برخورد نكند در موارد ديگر هم بايد كوتاه بيايد. مدير كل محيط زيست استان تهران در خصوص مزاحمت هايي كه، هفته گذشته، اين مالكان براي اداره كل محيط زيست استان تهران داشته اند، اظهار داشت: اين مالكان به جاي اينكه از تعاوني جهاد كشاورزي كه اين زمينها را به آنها فروخته است شاكي باشند تنها محيط زيست را مانع خود براي ساخت و ساز در پارك ملي مي بينند و سعي دارند با ايجاد مزاحمت براي محيط زيست به اهداف خودشان برسند.
پيراسته تأكيد كرد: اداره كل محيط زيست استان تهران بر اين اعتقاد است كه در اين زمينه بايد طبق مصوبه ابلاغي هيأت دولت در خصوص ارائه زمين هاي معوض به دارندگان سند و قولنامه در سرخه حصار عمل  شود.

حمل زباله با خودروهاي روباز از اول
ارديبهشت ماه ممنوع است
004143.jpg
فارس: مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران گفت: بر اساس ابلاغ به پيمانكاران مناطق ۲۲ گانه شهرداري تهران، از اول ارديبهشت ماه حمل زباله با خودروهاي روباز در سطح شهر تهران ممنوع بوده و پس از اين اخطار نهايي در صورت مشاهده موارد تخلف با متخلفان برخورد خواهد شد.مصطفي سليمي  افزود: ما به تمام مناطق اعلام كرده ايم كه اجازه تردد به خودروهاي روباز حمل زباله را به ايستگاهها نخواهيم داد.وي تأكيد كرد: متاسفانه بعضي از پيمانكاران مناطق با بهانه كردن كمبود امكانات و اعتبارات اين دستورالعمل را ناديده گرفته و به آن عمل نمي كنند، اما اين توجيهات به هيچ وجه از نظر سازمان مورد قبول نيست.

افزايش كرايه تاكسي غيرقانوني است
004146.jpg
ايرنا: مدير عامل  سازمان  تاكسيراني  تهران  و حومه  گفت : هرگونه  افزايش  نرخ كرايه  تاكسي  در تهران  غيرقانوني  است .
امير محمود دهلوي  افزود: رانندگان  حق  افزايش  خودسرانه  كرايه  تاكسي  را ندارند.
وي  اظهار داشت : هرگونه  افزايش  نرخ  كرايه  تاكسي  قبل  از تصويب  رسمي نرخ جديد غيرقانوني  است  و با رانندگان  متخلف  برخورد مي شود.
وي تاثير افزايش  قيمت  بنزين  بر سبدهزينه هاي  زندگي  رانندگان  تاكسي  و گراني هاي  اخير در تهران  را اجتناب ناپذير دانست  و تصريح  كرد: اين  مساله  سبب  نمي شود كه  رانندگان  خودسرانه كرايه ها را افزايش  دهند.

بازسازي و احداث سرويس بهداشتي
004149.jpg
قائم مقام معاونت خدمات شهري شهرداري تهران از بازسازي و احداث دو هزار و ۴۰۶ چشمه سرويس بهداشتي در دوره مديريت جديد شهري خبرداد.
عبدالعلي صاحب محمدي افزود: بر اساس مصوبه شوراي شهر تهران اين كميته ۸۵ دستگاه سرويس بهداشتي با ظرفيت بيش از ۵۰۰ چشمه در سال ۸۲ و ۷۷ دستگاه ديگر نيز با ظرفيت ۴۴۰ چشمه در سال گذشته احداث كرده است.
وي همچنين با اشاره به بهينه سازي بيش از يك هزار چشمه سرويس بهداشتي در سال گذشته، تصريح كرد: به منظور تامين سرويس هاي بهداشتي مورد نياز در سطح شهر ۳۵۶ چشمه جديد نيز در سال ۸۴ احداث خواهد شد.

اختصاص ۲ ميليارد دلار فاينانس
براي تسريع در احداث خطوط قطارهاي شهري و حمل و نقل بين شهري
ايسنا: ۲ ميليارد دلار فاينانس براي تسريع در احداث خطوط قطارهاي شهري و حمل و نقل بين شهري اختصاص يافت.
اين مبلغ شامل يك ميليارد و دويست ميليون دلار براي تسريع در احداث خطوط مصوب قطارهاي شهري در شهرهاي بالاي يك ميليون نفر جمعيت به وزارت كشور و ۸۰۰ ميليون دلار جهت حمل و نقل بين شهري اختصاص مي يابد.

رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران خبر داد:
برگزاري نخستين همايش بين المللي مؤلفه هاي شهر اسلامي
ايسنا: رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران از برگزاري نخستين همايش بين المللي «مؤلفه هاي شهر اسلامي» خبر داد و گفت: اين همايش با هدف تبيين چارچوب كلي و تعريف شاخص هاي شهر اسلامي در عرصه هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي، زيست محيطي، رفاهي و... برگزار مي شود.
رسول خادم با اشاره به اين كه برگزاري اين همايش در هفدهمين مجمع مشورتي كميسيون هاي فرهنگي اجتماعي شوراهاي اسلامي  مراكز استانهاي كشور در دستور كار قرار گرفت، افزود: با توجه به نبود سياستگذاري كلان در ساماندهي و توسعه و وضعيت شهرها در كشور و تأكيد مسؤولان، شوراهاي اسلامي شهرها اين موضوع را در دستور كار قرار داده اند تا با برگزاري اين همايش و حضور كارشناسان داخلي و خارجي مؤلفه هاي شهر اسلامي به صورت نظري تبيين و تدوين شود.
وي تصريح كرد: اساسنامه و دستورالعمل هاي اجرايي اين همايش در جلسه آينده كميسيون هاي فرهنگي اجتماعي شوراهاي اسلامي كشور توسط كميته فرعي ارائه مي شود.
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي  شهر تهران تشكيل گروههاي مشورتي در محله هاي شهري را از ديگر موضوعات مورد بحث جلسه مذكور بيان كرد و گفت: تشكيل گروههاي مشورتي در محلات پس از ارائه پيشنهادات و بررسي هاي لازم به تصويب رسيد و براساس اين مصوبه، گروههاي مشورتي كه از معتمدين و نمايندگان اقشار مختلف مردم در محلات هستند، با استناد به وظايف قانوني شوراهاي اسلامي و تعامل با آنها به منظور رفع مشكلات و مسايل شهروندان با شوراها همكاري مي كنند.
به گفته وي هم اكنون در برخي از شهرها همچون تهران، شيراز، گرگان، مشهد، و خرم آباد گروه هاي مشورتي با عناوين مختلف ياوران و رابطين شورا يا شورايار با شوراهاي اسلامي شهرهاي مذكور همكاري مي كنند كه در تهران ۷۸ شورايار وجود دارد.
وي گفت: اين گروههاي مشورتي داوطلبانه و خود جوش به شكل غيرانتفاعي و غيرسياسي فعاليت مي كنند.

احتمال طغيان رودخانه ها و آب گرفتگي معابر عمومي
ايلنا: سازمان هواشناسي كشور اعلام كرد: احتمال طغيان رودخانه  ها و آب گرفتگي معابر عمومي در برخي از استان  هاي كشور وجود دارد.
به سبب بارش شديد باران و افزايش دما كه پيامد آن آب شدن برف در ارتفاعات مناطق شمال غرب، غرب و جنوب غرب ايران است، طغيان رودخانه  ها و آب گرفتگي معابر عمومي در استان  هاي آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي، كردستان، قزوين، زنجان، همدان، كرمانشاه، لرستان، خوزستان و احتمالا تهران و مركزي در روز شنبه پيش  بيني مي  شود.
همچنين، اين شرايط در روز يكشنبه در استان  هاي خراسان شمالي، خراسان رضوي، سمنان، فارس، كهكيلويه و بويراحمد، چهار محال و بختياري و بوشهر نيز ممكن است، رخ دهد.

پياده روها همچنان در اشغال بساز و بفروش ها
مهر: آغاز فصل بهار و شرايط آب و هوايي مناسب موجب افزايش روند ساخت و ساز در شهر تهران مي گردد كه اين مساله تا حدود نسبتاً زيادي مشكلاتي از جهت تردد عابران پياده در سطح معابر عمومي را فراهم مي آورد.
اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران در يكي از جلسات علني شورا در خرداد سال گذشته در ارتباط با طرح مجوز چگونگي استفاده متقاضيان ساخت و ساز از معابر عمومي شهر تهران، ضمن تذكر كتبي به شهرداري درخصوص برخورد جدي تر با افراد حقيقي و حقوقي كه پياده روها را ملك شخصي خود فرض مي كنند، خواستار تهيه و تنظيم مصوبه اي از سوي شهرداري تهران شدند كه مي بايست طي دو ماه بعد به شوراي شهر ارايه دهد.
هر چند طبق اعلام اعضاي شوراي شهر در همان جلسه، نحوه برخورد با چنين تخلفاتي به صراحت در قانون شهرداري ها گنجانده شده و بر همين اساس آنها به يك تذكر كتبي اكتفا كردند.زيرا طبق اصل ۹ ماده ۹۶ تبصره ۶ كتاب مجموعه قوانين و مقررات شهرداري ها، اراضي كوچه ها، ميدان ها، خيابانها و معابر عمومي واقع در محدوده هر شهر ملك عمومي محسوب شده و تعرض در اين معابر تخلف تلقي مي شود و مي بايست شهرداري با متخلفان برخورد نمايد، اما علي رغم گذشت قريب به ۱۰ماه از تذكر شوراي شهر به شهرداري، برخي از پياده روها و معابر اصلي و فرعي شهر تهران همچنان در تسخير مصالح ساختماني دارندگان پروانه ساخت و ساز است هر چند مديران حوزه خدمات شهري شهرداري تهران بر اين باورند كه همه نواحي ۱۲۴ گانه شهر تهران نسبت به رعايت حقوق شهروندان آگاه و آشنا بوده و اين موضوع جزو وظايف شهرداري بوده و بايد رعايت شود.
برابر قوانين و مقررات هر كسي كه پروانه ساخت از شهرداري دريافت مي كند مي تواند يك سوم از معبر پياده رو را اشغال بكند كه متاسفانه اين قانون چند اشكال اساسي دارد كه از جمله مي توان به تعرض بيش از حق قانوني دارندگان پروانه ساخت و ساز اشاره كرد، به طوري كه بسيار مشاهده مي شود بعضا تمام پياده روها به اشغال مصالح ساختماني درمي آيد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |