يكشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۵ - Apr 17, 2005
در ديدار اعضاي  شوراي  عالي  نظام پزشكي مطرح شد
تأكيد مقام معظم رهبري بر رعايت اخلاق پزشكي
ايرنا: رهبر معظم  انقلاب  اسلامي  ظهر ديروز در ديدار اعضاي  شوراي  عالي  نظام پزشكي ، رفتار مهربانانه  و علاج  جويانه  با بيماران  و در نظرگرفتن  وضع  مادي مردم  را از جلوه هاي  اخلاق  پزشكي  برشمردند و افزودند: جامعه  پزشكي  درزندگي  مردم ، جايگاه  بسيار مهمي دارد و مي تواند در پرتو رفتار صحيح  بامردم ، منافع  حقيقي  خود را بيش  از پيش  تامين  كند.
ايشان  با تشكر از زحمات  جامعه  پزشكي  و سازمان  نظام  پزشكي  خاطرنشان كردند: اين  سازمان  بايد ضمن  توجه  به  منافع  و حقوق  مادي  و صنفي  پزشكان ، در تصميمات  و اقدامات  خود از حقوق  معنوي  جامعه  پزشكي  نيز مراقبت  كند كه اين  امر مستلزم  توجه  ويژه  به  اخلاق  پزشكي  است .
حضرت  آيت الله  خامنه اي  با اشاره  به  عزت  و اعتماد به  نفس  ناشي  از شغل پزشكي  خاطرنشان  كردند: سازمان  نظام  پزشكي  مراقبت  كند كه  اين  ويژگي  وتوانايي  ممتاز، در برخورد محترمانه  با بيماران  تجلي  افزونتري  يابد وجامعه  پزشكي  هر روز عزت  و آبروي  بيشتري  پيدا كند.
قبل  از سخنان  رهبر معظم  انقلاب ، دكتر صدر رئيس  سازمان  نظام  پزشكي  درگزارشي  از انتخابات  اخير شوراي  عالي  نظام  پزشكي  اعلام  كرد:
  حل نابساماني هاي  موجود در ارايه  خدمات  بهداشتي  - درماني  و بهبود اقتصاددرمان ، جزو اهداف  سازمان  نظام  پزشكي  است .

مجمع تشخيص مصلحت، سياست هاي كاهش خطرپذيري
مراكز شهري و روستايي در برابر زلزله را تصويب كرد
گروه اجتماعي: مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  ديروز بند سه  سياست  پيشگيري  و كاهش  خطرپذيري  ناشي از زلزله در شهرها و روستاها و افزايش  ضريب  ايمني  در ساخت  و سازهاي  جديد را تصويب كرد.
به گزارش  روابط عمومي مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام ، اين  نشست  كه با حضور اكثريت اعضا تشكيل  شد، ادامه  آخرين  جلسه  سال  گذشته  مجمع  بود كه  طي  آن بررسي  و تدوين  سياست هاي  كلي  پيشگيري  و كاهش  خطرپذيري  ناشي  از سوانح  طبيعي  و حوادث غيرمترقبه  آغاز و كليات  و دو بند آن به  تصويب  رسيد.
مجمع  در چارچوب  بند سه ، مكان يابي  و متناسب سازي  كاربري  مراكز جمعيتي شهري  و روستايي  و تاسيسات  حساس  و مهم  متناسب  با پهنه بندي  خطر نسبي  زلزله در كشور، بهبود مديريت  و نظارت  بر ساخت وساز با بكارگيري  نيروهاي  متخصص  و تربيت  نيروي  كار ماهر در كليه  سطوح  و تقويت  نظام  مهندسي  و تشكلهاي  فني  و حرفه اي  و ارزيابي  كيفي  و دقيق ، ممنوعيت  و جلوگيري  از ساخت و سازهاي  غير فني و ناامن  در برابر زلزله و الزامي كردن  استفاده از كليه  استانداردها و مقررات مربوط به  طرح  و اجرا را تصويب  كرد.
استانداردسازي  مصالح  پايه  و اصلي  سازه اي  و الزامي كردن  استفاده از مصالح استاندارد، باكيفيت  و مقاوم  و ترويج  و تشويق  فناوري هاي  نوين  و ساخت  و سازهاي  سبك ، تدوين  قوانين  و مقررات  لازم  براي  جرم  و يا تخلف  شناختن  ساخت  و سازهاي  غيرفني  از ديگر مصوبات  مجمع  در قالب  بند سه  است .
مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  همچنين  در بند چهارم  اين  سياستها، با هدف  كاهش آسيب پذيري  وضعيت  موجود كشور در برابر زلزله  با محوريت  حفظ جان  انسانها، تدوين  و اصلاح  طرحهاي  توسعه  و عمران شهري  و روستايي  متناسب  با پهنه بندي  خطر نسبي  زلزله  در مناطق  مختلف  كشور، ايمن سازي  و بهسازي  لرزه اي  ساختمانهاي  عمومي و مهم ، شريانهاي  حياتي  و تاسيسات  زيربنايي  و بازسازي  و بهسازي  بافتهاي  فرسوده  را تصويب  كرد.
بر پايه  اين  گزارش ، ادامه  بررسي  اين  سياستها به  جلسات  آتي  مجمع  موكول شد.

نا آرامي در اهواز فرو نشست
اين نا آرامي ها درپي انتشار يك نامه مجعول ايجاد شده بود
ايرنا: انتشار يك  نامه  جعلي ، ناآرامي هايي  در برخي  مناطق  عرب نشين  اهواز، در جمعه  شب  در پي  داشت .
بدنبال  انتشار متن  نامه  جعلي  ارسالي ، منسوب  به  رئيس  وقت  دفتر رياست جمهوري  به  سازمان  برنامه  و بودجه  وقت  كشور، مبني  بر تغيير ساختار جمعيتي اعراب  خوزستان ، برخي  از مناطق  عرب نشين  اهواز جمعه  شب  شاهد ناآرامي  و درگيري  با نيروهاي  انتظامي بود كه  در جريان  آن به  برخي  اماكن  دولتي  و بانكها و خودرو پليس  خساراتي  وارد آمد و سه  نفر در اين  ماجرا مجروح  شدند.
معاون  سياسي  انتظامي استانداري  خوزستان  گفت : بدنبال  بروز ناآرامي هايي  در برخي  مناطق  عرب نشين  اهواز، هم اكنون  اوضاع  عادي  و در كنترل  نيروي  انتظامي است .
قدرت ا...  دهقان  روز گذشته گفت: در تلاش هستيم  اين  موضوع  به  مردم  عرب نشين  اهواز رسانده  شود، كساني  كه با اعمال  شيطنت  آميز مغرضانه ، درصدد بر هم  زدن  وحدت  عجم  و عرب  هستند قطعا نمي توانند از دوستان  انقلاب  باشند.
وي  افزود: جعلي  بودن  نامه اي  كه  گفته  مي شود از سوي  رئيس  وقت  دفتر رياست جمهوري  بوده  و تغيير ساختار جمعيتي  اعراب  خوزستان  را خواستار شده ، به وضوح  عيان  و تشخيص  آن حتي  به  افراد صاحب  فن  نيز نياز ندارد.
دهقان ، با احتمال  آنكه  به  نظر مي رسد دست  ايادي  خارجي  و دشمنان  انقلاب  در كار باشد، گفت : اين  موضوع  در دست  بررسي  است .وي  در توجيه  جعلي  بودن  اين  نامه  افزود: شوراي  عالي  امنيت  ملي  دستگاه مستقلي  است  كه  مصوبات  آن توسط دبيرخانه  آن ابلاغ  مي شود.
وي  خاطرنشان  ساخت : در اين  نامه  به  مواردي  اشاره  شده  كه  به  هيچ  وجه  در جامعه  ما پياده  و عملي  نشده ، ضمن  اينكه  يك  عضو مهم  شوراي  عالي  امنيت  ملي  در كشورمان  دريابان  علي  شمخاني  خود از طوايف  عرب  است ، و بسياري  از بزرگان  امنيتي  و انتظامي ما نيز از اين  قوم  هستند.
معاون  سياسي  انتظامي استانداري  خوزستان  با اشاره  به  اينكه  طراحان  اين نامه  جعلي ، هدفشان  از پخش  آن در سطح  گسترده ، تنها تحريك  و تهييج  احساسات  قومي  است .حجت الاسلام  ابطحي  رئيس  دفتر وقت  رئيس  جمهور، در پايگاه  اينترنتي  خود، نگارش  چنين  نامه اي  را تكذيب  و آورده  است : هر كس  آن را بخواند متوجه مي شود كه  تصميم اين  چنيني  حتي  اگر به  تأييد رهبر عالي ، يا شوراي  عالي امنيت  ملي  و يا رئيس  جمهوري  نيز رسيده  باشد، در ايران  قابل  اجرا نيست .در پي اين ناآرامي ها ۱۳۷ نفر از عوامل آشوب و ناآرامي دستگير شده اند.
معاون اجتماعي و ارشاد فرماندهي انتظامي خوزستان اعلام كرد: به دنبال اين ناآرامي ها خساراتي نيز به برخي از اماكن دولتي از جمله تعدادي شعبات بانك هاي منطقه وارد آمده است. همچنين در شهر حميديه نيز شيشه هاي برخي از بانك ها شكسته شده و ساختمان دادگستري هم دچار حريق شده است.
استاندار خوزستان خواستار هوشياري مردم در مقابل توطئه ها شد
استاندار خوزستان  با اشاره  به جايگاه  ويژه  استان  خوزستان  در كشور، خواستار هوشياري  مردم  فهيم  اين  استان  در مقابل  توطئه هاي  تفرقه  برانگيز شد.
فتح  الله  معين  جمعه  شب  به  دنبال  بروز برخي  تنشهاي  ناشي  از فعاليت هاي  تفرقه افكنانه  در مناطقي  از شهر اهواز افزود: در روزهاي  اخير نامه اي  در خوزستان  پخش  شده  كه  سراسر كذب  و جعلي  است  و وجود خارجي  ندارد.
وي  ادامه  داد: هدف  انتشاردهندگان  اين  نامه  جعلي  اين  است  كه  در سالي  كه به  همبستگي  ملي  و مشاركت  عمومي نامگذاري  شده ، با ايجاد تفرقه  و دودستگي در ميان  مردم  و ايجاد آشوب  ذهني  به  همبستگي  موجود ميان  مردم  استان  خدشه وارد سازند.
استاندار خوزستان  در ادامه ، حضور فعال  و موثر هموطنان  عرب  زبان  خوزستاني را در پاسداري  از انقلاب  و دستاوردهاي  جمهوري  اسلامي يادآور شد و گفت : در تمام سطوح  كشوري  و لشكري  شاهد فعاليت  تعداد زيادي  از برادران  عرب زبان  هستيم كه  با صداقت  و تعهد فعاليت  مي كنند و راه  شهدا را ادامه  مي دهند.
وي  ابراز اميدواري  كرد، با همراهي ، همگامي و هوشياري  مردم  شريف  استان خوزستان  بتوانيم  استان  خود را همانند گذشته ، سمبل  همبستگي  ملي  و مشاركت  عمومي كنيم .
نامه نماينده مردم اهواز
به رئيس جمهور
سيد احمد موسوي نماينده مردم اهواز در مجلس شوراي اسلامي با ارسال نامه اي به رئيس جمهور خواستار برخورد با مسببان و كساني كه در ناآرامي هاي اهواز سهل انگاري كرده اند شد.وي از رئيس جمهوري خواست كه با مقصران و كساني كه مي توانستند اين قضيه را آرام كنند و نكردند، برخورد و از بازي با احساسات مردم جلوگيري شود و همچنين هياتي به اين استان اعزام و آنچه اتفاق افتاده را گزارش دهند.
موسوي در نامه خود تصريح مي كند كه از استاندار خوزستان خواستار آن شدم كه از صحت و سقم نامه منتشره جويا شده و در صورت كذب بودن حتما تكذيبيه اعلام و در سطح وسيعي منتشر و توزيع شود و همچنين در مصاحبه اي راديو و تلويزيوني ضمن تأكيد بر همبستگي ملي، اين كار را تقبيح و آن را برخلاف سياست ملي معرفي و نيز با متخلفين اين قضيه برخورد قاطع شود.
نماينده مردم اهواز در مجلس شوراي اسلامي در نامه خود با بيان اين كه متاسفانه استاندار خوزستان اين مصاحبه را انجام نداده بود، آورده است: مسئولان استانداري مخالفت اداره اطلاعات را بهانه كردند ولي در تماس با مديركل اطلاعات استان متوجه شدم كه اين امر نيز صحت ندارد.
وي در نامه خود ادامه داد: اهميت اين مسئله را با مجيد انصاري معاون امور حقوقي رئيس جمهور نيز در ميان گذاشته، نامه و سايت مذكور را نيز به ايشان دادم ولي وقتي اين اتفاقات در اهواز افتاد دليل بي توجهي انصاري را خواستار شدم، كه وي در جواب من گفت كه كسانيكه دامن زدند، اوضاع را آرام كنند و...
نماينده اهواز همچنين در نامه خود آورده است: اين موضوع و متن نامه را با وزير اطلاعات و رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز در جلسه هيات رئيسه در ميان گذاشتم.
وي از رئيس جمهوري خواست كه با مقصران و كساني كه مي توانستند اين قضيه را آرام كنند و نكردند، برخورد و از بازي با احساسات مردم جلوگيري شود و همچنين هياتي به اين استان اعزام و آنچه اتفاق افتاده را گزارش دهند.
وي همچنين در نامه خود با تقدير از برخورد منطقي و عاقلانه مردم اهواز در اين زمينه از آنان خواست كه با روحيه دلاوري و دشمن شناسي مدبرانه خود، آرامش و امنيت را در اين شهر برقرار كرده و با حضور پرشور در انتخابات رياست جمهوري جوابي فراموش نشدني به دشمنان انقلاب بدهند.
بنابر ديگر اخبار واصله گروهك ضدانقلاب جبهه دموكراتيك مردم خلق عرب كه يك گروه تجزيه طلب مستقر در لندن است در برپايي اين آشوب ها نقش داشته است. وضعيت شهر اهواز هم اكنون آرام و عادي است.
دستور رييس جمهور براي پيگيري حوادث
سخنگوي دولت اعلام كرد كه نامه مطرح در حوادث اهواز نامه اي جعلي است و رئيس جمهور دستور پي گيري قضيه و برخورد با عوامل آن را داده است.
عبدالله رمضان زاده، درباره وجود نامه اي كه در آن به قوميت هاي ايراني توهين شده و به بروز برخي از ناآرامي ها در شهر اهواز منجر شده است، اظهار داشت: با توجه به پيگيري هاي دفتر رئيس جمهور و بازرسي ويژه رئيس جمهور مشخص شد كه شماره اين نامه جعلي است و به هيچ وجه سابقه اي از اين نامه در نهاد رياست جمهوري وجود ندارد.
سخنگوي دولت افزود: از محتواي نامه هم كاملا مشخص است كه جعلي و مخالف سياستهاي اصولي دولت جمهوري اسلامي ايران است، لذا از طرف نهاد رياست جمهوري و دولت وجود چنين نامه اي و پي گيري اينگونه سياست ها را تكذيب مي كنم.
رمضان زاده تصريح كرد: بر اين باور هستيم كه تهيه كنندگان و توزيع كنندگان چنين نامه هايي كاملا بر ضد امنيت ملي عمل مي كنند.
وي اظهار داشت: رئيس جمهور به دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي و وزارت اطلاعات دستور دادند كه سريعا نسبت به شناسايي عوامل پشت پرده تهيه و توزيع اين نامه اقدام و به عنوان عوامل ضدامنيتي كه به قصد تحريك قوميتهاي ايراني چنين اقداماتي را انجام مي دهند، با آنها برخورد و نسبت به معرفي  آنها به دستگاه قضايي اقدام كنند.
سرهنگ پاسدار حسن اسد مسجدي، معاون اجتماعي و ارشاد فرماندهي انتظامي استان خوزستان، گفت: «در ناآرامي ها يك نفر نيز در حميديه تير خورده كه توسط پرسنل ما نبوده است.»
مسجدي با بيان اين كه آخرين تجمع ساعت ۱۱ و۳۰ روز شنبه صبح در منطقه كوي علوي اهواز رخ داد، خاطرنشان كرد: «نيروي انتظامي اين تجمع را مهار و متفرق كرد.»

سخنگوي شوراي نگهبان:
صرف نظامي بودن به معني رجل سياسي بودن نيست
محمد جهرمي به عنوان عضو ناظر كميته تبليغات انتخابات به وزارت كشور معرفي شد
ايسنا: براساس مصوبه سال ۸۴ شوراي نگهبان، محمد جهرمي، معاون اجرايي انتخاباتي شوراي نگهبان به عنوان عضو ناظر كميته تبليغات اين انتخابات به وزارت كشور معرفي شد.
دكتر غلامحسين الهام در ابتداي اولين نشست خبري سال جاري به تشريح برخي از مصوبات شوراي نگهبان در سال ۸۴ پرداخت.
وي كه از الحاق يك تبصره به ماده ۸ قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي به عنوان اولين مصوبه سال جاري اين شورا نام مي برد، گفت: براساس اين مصوبه زمينه هاي برگزاري انتخابات در حوزه فريدونكنار و بابلسر مهيا شد و ثبت نام كانديداها نيز به عمل آمد.
الهام با اشاره به تبصره اي كه مجلس به ماده ۸ قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد، گفت: براساس اين تبصره پس از تاييد صحت انتخابات توسط شوراي نگهبان، وزارت كشور موظف است اعتبارنامه كليه منتخبان را صادر و به مجلس شوراي اسلامي ارسال كند و پذيرش انصراف هر يك از منتخبان پس از تاييد صحت انتخابات و قبل از تصويب اعتبارنامه نيز بايد به تصويب مجلس شوراي اسلامي برسد.
وي با اشاره به وضعيت لايحه اجازه اجراي موافقت نامه پروانه شبكه و خدمات ارتباط سيار موسوم به ايرانسل كه بعد از اصلاح به شوراي نگهبان ارسال شد، گفت: در اين جلسه شورا درباره اصلاحات انجام شده بحث كرد اما بحث درباره اين لايحه تمام نشده و موارد ديگري وجود دارد كه بايد در جلسه بعدي بررسي شود. سخنگوي شوراي نگهبان با تاكيد بر اين كه از نظر شوراي نگهبان لايحه موسوم به ايران سل حاوي ايراداتي است، اعلام كرد:  نظر شوراي نگهبان درباره اين لايحه هنوز مشخص نشده است.
الهام از موارد مربوط به استعلامات ديوان عدالت اداري از نظر تطبيق مصوبات دولت با موازين شرعي بر اساس شكايت افراد به عنوان ديگر موضوع مورد بررسي قرار گرفته در جلسه شوراي نگهبان نام برد.
سخنگوي شوراي نگهبان در ادامه ي اين نشست خبري كه به پاسخ به سؤال خبرنگاران اختصاص داشت در ارتباط با اظهارات روز گذشته  دبير شوراي نگهبان در خطبه هاي نماز جمعه كه در آن به نوعي از احتمال رد صلاحيت دامن زنندگان به اختلافات قومي سخن گفته بود، با بيان اين كه هر عاملي كه وحدت ملي را خدشه دار كند به مباني نظام خدشه وارد كرده است، افزود: بر اين اساس شايسته است فردي كه كانديداي رياست جمهوري مي شود به مباني جمهوري اسلامي پايبند باشد لذا خدشه به اين مباني به مواد اصل ۱۱۵ كه به بررسي صلاحيت افراد مربوط مي شود، خدشه وارد مي كند.
سخنگوي شوراي نگهبان هم چنين درباره  وضعيت روابط وزارت كشور و شوراي نگهبان در انتخابات رياست جمهوري گفت: اين روابط، رابطه  اجرايي و نظارتي در بحث انتخابات است و انشاءالله همه  اركان نظام نيز به وظايف خود در حسن اجراي وظيفه و دقت كامل قانوني در جهت ايفاي وظايف خود تا پايان عمل كنند تا شاهد انتخاباتي با شور و نشاط باشيم.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا فرد نظامي رجل سياسي محسوب مي شود نيز توضيح داد: يك رجل سياسي مي تواند رجل نظامي باشد و نظامي و سياسي بودن در واقعيت مي تواند بر هم منطبق باشد و يكي از اجزاي سياست هم مسايل نظامي است. اما صرف نظامي بودن رجل سياسي تلقي نمي شود.
سخنگوي شوراي نگهبان افزود: اما درباره  اين كه رجل نظامي مي تواند وارد حوزه  سياسي شود اصلا قوانين ما فعاليت سياسي را براي نظاميان منع كرده است كه اين بحث ديگري است؛ زيرا منع قانون وجود دارد؛ هرچند فردي كه نظامي باشد و بعد وارد عرصه  سياسي شود و اين كه رجل سياسي به وي اطلاق شود قابل وقوع است. وي افزود: اجرايي و عملي بودن يعني جمع بين فعاليت هاي سياسي و نظامي به صورت فعاليت هاي بالفعل سياسي ممنوعيت دارد و در قوانين ما چه قانون مجازات نيروهاي مسلح و چه ديگر قوانين مرتبط با اين نيرو بر آن تصريح شده است.
سخنگوي شوراي نگهبان هم چنين درباره  منتفي شدن كامل بحث شمارش ماشيني آرا گفت: بر اساس حدس و گمان با توجه به فرصتي كه تا برگزاري انتخابات در پيش داريم فكر نمي كنم وزارت كشور هم علاقه اي به اين كار داشته باشد.
وي درباره  رويكرد اين شورا نسبت به كانديداهايي كه در تبليغاتشان از اموال عمومي استفاده مي كنند با استناد به ماده ۶۲ قانون انتخابات كه در آن بر برخورداري يكسان كانديداهاي رياست جمهوري از امكانات تبليغي تصريح شده گفت: درباره  دامنه اين امكانات اعم از مطلق بودن يا محدود شدن در صدا و سيما و چگونگي استفاده از آنها سوالات و ابهاماتي وجود دارد در جلسه  شوراي نگهبان برخي از اين ابهامات مورد بحث قرار گرفت و به واسطه  پرسش هايي كه وزارت كشور در اين زمينه دارد تصميم گرفته شد در جلسه  هيات مركزي نظارت در اين زمينه در جهت مشخص شدن دامنه اين اختيارات بحث و بررسي انجام شود.
سخنگوي شوراي نگهبان هم چنين هرگونه استفاده از اموال عمومي خارج از زمان معين شده براي تبليغات و تصميماتي كه كميسيون تبليغات انتخابات صادر مي كند را ممنوع برشمرد و گفت: در برخي موارد نيز قانون گذار اين نوع اقدامات را جرم شناخته اما مرجع برخورد شوراي نگهبان نيست و به بحث براي صلاحيت ها نيز مطابق معيارهايي ۱۱۵ و شناسايي كردن افراد داريم مساله را مورد بررسي قرار مي دهيم.
وي، مرجع برخورد با متخلفان در اين زمينه را در صورت عنوان جرم پيدا كردن عمل آنها دستگاه قضايي معرفي كرد و گفت: از آن جا كه اين بحث ناظر به روند انتخابات در زمينه  صحت و بطلان انتخابات نيست به شوراي نگهبان مربوط نمي شود؛ در مواردي كه عنوان جرم پيدا مي كند مرجع برخورد قوه  قضاييه است.
وي با بيان اين كه در اين زمينه ابهاماتي وجود دارد، لزوم تصميم گيري مجلس در اين زمينه با هدف رفع ابهامات موجود را مورد تاكيد قرار داد و با يادآوري موضع قانون انتخابات رياست جمهوري درباره  مسئولاني كه خواهان كانديداتوري در اين انتخابات هستند، گفت: بر اين اساس افرادي كه در بخش هاي اجرايي مسئوليت هايي را عهده دار هستند به نسبت سايرين از فرصت تبليغي بيشتري برخوردارند و قانون نيز درباره  برخورد با اين كانديداها موضع مشخصي ندارد.
الهام درباره  اين كه آيا شوراي نگهبان اقدامي را جهت ثبت و ضبط اعمال كانديداهاي رياست جمهوري آغاز كرده نيز اظهار داشت: نياز به اين مساله وجود ندارد؛ فرصت لازم براي بررسي صلاحيت ها وجود دارد.

تأكيد دو عضو هيات مذاكره كننده ايران :
مذاكرات هسته اي بيشتر از حد لازم وقت گرفته است
مذاكرات ايران و اروپا سه شنبه در ژنو پي گيري مي شود
ايسنا : خبرگزاري كويت به نقل از حسين موسويان اظهار داشت كه تا زماني كه به پيشنهادهاي اخير تهران توجه نشود كشورش آماده ادامه مذاكرات هسته اي به شيوه فعلي نيست.
حسين موسويان، عضو هيات مذاكره كننده ايراني با كشورهاي عضو اتحاديه  اروپا بدون اشاره به جزييات پيشنهادهاي ايران بيان داشت: مذاكرات هسته اي بيشتر از حد لازم وقت گرفته است و تا زماني كه پيشنهادهاي ما جدي گرفته نشود، نمي توان آن را به همين شيوه ادامه داد.وي افزود كه كشورش در دور مذاكرات آتي ژنو منتظر پاسخگويي اروپاييها به پيشنهادهاي تهران است.
وي نارضايتي ايران را از روند مذاكرات فعلي بين ايران و سه كشور اروپايي پنهان نكرد و جديت لازم اين كشورها براي دستيابي به توافق دوجانبه اي كه حقوق هر دو طرف در آن رعايت شود را خواستار شد.موسويان در پاسخ به اين سئوال كه در صورتي كه كشورهاي اروپايي از ايران بخواهند كاملاً از برنامه غني سازي اورانيوم دست بكشد موضع گيري ايران چه خواهد بود، گفت: اين مساله نقض توافقنامه  پاريس كه بين دو طرف امضا شده است، مي باشد و ايران هرگز اين مساله را نمي پذيرد. وي اشاره كرد كه در حال حاضر، مذاكرات درباره  بررسي ضمانت ها و تعهدات لازم است؛ تهران فعاليت هاي هسته اي اش را به ويژه در زمينه غني سازي اورانيوم معلق كرده و از سوي ديگر، تعهدات ملموسي مبني بر صلح آميز بودن برنامه هايش ارائه كرده و متعهد شده است كه فعاليتهاي هسته اي اش در آينده هرگز به سوي نظامي شدن و يا مخفيانه شدن منحرف نخواهد شد.
ناصري : زمان زيادي به اروپا نمي دهيم
رئيس  كار گروه  هسته اي  مذاكرات  ايران  و اروپا به ايرنا گفت : ما مخالف  هماهنگي هايي  كه  اروپايي ها با ساير كشورها ازجمله  اعضاي  گروه  ۸ دارند، نيستيم  اما به  هيچ وجه  حاضر نيستيم  در قبال  اين  هماهنگي ها بهايي  از جانب  ما چه  از نظر زمان  و چه  از نظر محتوا پرداخته  شود.سيروس  ناصري  افزود: طرف ما اتحاديه  اروپاست  و براين  اساس  اتحاديه  اروپاست  كه  در قبال  مذاكرات و نتايج  آن متعهد و پاسخگو است .
وي  تأكيدكرد: به  نظر ما آمريكايي هابه  تدريج  به  واقعيت هايي  كه در منطقه و در صحنه  سياسي  وجود دارد، واقف  مي شوند.
ناصري  تصريح  كرد: دامنه  و ميزان  نفوذ و تاثير ايران  در تحولات  منطقه  به خصوص  در سه  كانون  اصلي  افغانستان ، عراق  و لبنان  مشخص  شده  است  وبه  نظر مي آيد آمريكايي ها بايد سرعقل  آمده  و فهميده  باشند كه  ديگر امكان  مقابله  با ايران وجود ندارد و اگر مقابله  كنند خطر آسيب  پذيري  براي  آنها بالا است .
وي  تأكيد كرد: دور از ذهن  نيست  كه  در رسيدن  به  يك  راه حل  متوازن  آمريكا نيز در نهايت  به  اروپايي ها بپيوندد و يا حداقل  با آن مخالفت  نكند اما باز هم  تأكيد مي كنم  طرف  مذاكره  ما اروپاست  و اين  مشكل  اروپاست  كه  وضعيت سياسي  خود را با هر كشور و مجموعه اي  كه  نياز مي بيند به  نحوي  حل  كند كه  به نتيجه  مذاكرات  لطمه  وارد نشود.ناصري  تأكيدكرد: من  شخصاً نيازي  به  حضور آمريكا در مذاكرات  نمي بينم  و حتي  آن را مفيد نمي دانم .وي  در خصوص  جلساتي  كه  در گروه  هسته اي  و كارگروه هاي  سياسي  و اقتصادي در پاريس  تشكيل  شد، گفت : اين  جلسات  بر اين  مساله  متمركز بود كه  مجموعه تضمينات  قطعي  و عيني  را كه  مبنا و ركن  توافقنامه  پاريس  است ، احصا كرده  و حدود و ثغور آن را تعريف  كند.
رئيس  كارگروه  هسته اي تصريح  كرد: تا آنجايي  كه  به  تضمين هاي  قطعي  مربوط مي شد دامنه  آنها با حدودي  روشن  تعريف  شد، اين  مجموعه  از تضمين ها كمتر از حدي  بود كه  بتوان  به  عنوان  تضمين هاي  قابل  ملاحظه  آنها را ارزيابي  كرد.
وي  اضافه  كرد: در خصوص  تضمين هاي  عيني  كه  متقابلا براي  ايران  مطرح  است تا قبل  از جلسه  سوم  فروردين ، بحث  در خصوص  ضوابط و چارچوب  كلي  مطرح  بود، ولي  وارد موضوع  به  طور دقيق  نشده  بوديم .
ناصري  تأكيد كرد: علت  اين  بود كه  طبق  توافق  پاريس  بايد بين  اين  دو سلسله  تضمين ها توازن  باشد و لازم  بود اول  تضمين هاي  قطعي  روشن  شود تا بتوان تضمين هاي  عيني  را مطرح  كرد.
رئيس  عضو هيات  مذاكره كننده  هسته اي  ايران  گفت : همانگونه  كه پيش  از جلسه سوم  فروردين  اعلام  كرديم  به  اين  دليل  كه  با طرح  مجموعه  تضمين هاي  عيني  و قطعي  يك  چارچوب  متوازن ، مسير مذاكرات  بايد به  سمت  راه  حل  درازمدت  مي رفت  ما مباني  يك  چنين  راه  حلي  را مطرح  كرديم .
وي  اظهار داشت : اروپايي ها با مشورت  طولاني  پذيرفتند از اين  پس  روي  مباني همين  چارچوب  مذاكرات  ادامه  يابد كه  از اين  نظر جلسه  يك  گام  به  جلو بود و مي توان  گفت  كه  روند مذاكرات  تا حدودي  متحول  شد.قضاوت  قطعي  در اين  مورد به  اين  بستگي  دارد كه  در جلساتي  كه  طي  دو هفته  آتي  با اروپايي ها خواهيم داشت  ما مطمئن  شويم  كه  قصد اروپا براي  ورود به  اين  راه  حل  جدي  است .
ناصري  افزود: در حال  حاضر در انتظار هستيم  نكات  و پاسخ هاي  دقيق  تر اروپايي ها را روي  جزييات  اين  چارچوب  بشنويم .رئيس  كار گروه  هسته اي  مذاكرات  ايران  و اروپا ادامه  داد: علايمي كه  تاكنون  داريم  شامل  آنچه  كه  در جلسه  راهبري  گفته  شده  و اخباري  كه  به  طور رسمي و غيررسمي به  دست  ما رسيده ، حاكي  از اين  است  كه  اروپايي ها اين  آمادگي را دارند كه  روي  اين  مباني  با ما مذاكره  مثبت  و سازنده  داشته  باشند و كار را به  پيش  ببرند.
ناصري  در ادامه  افزود: از نظر ما آنچه  كه  به  عنوان  مباني  مطرح  شده راه  حل  نهايي  است  چون  ما ايمان  داريم  آنچه  كه  تنظيم  شده  مجموعه اي  متوازن  و منطقي  است  و انتظار قطعي  ما اين  است  كه  كار روي  اين  چارچوب  به  پيش  رود.
وي  با اشاره  به  اينكه  هيچ  دليلي  نمي بينيم  كه  با اين  مباني  مخالفت صورت  گيرد، گفت : اگر مخالفت  شود كه  بعيد مي دانيم ، نشانه  عدم  حسن  نيت  اروپاست  و در آن صورت  ادامه  مذاكرات  بي فايده  است .
ناصري  با تأكيد بر اينكه  زمان  مذاكرات  به  هيچ  وجه طولاني  نخواهد بود، اظهار داشت : ما زمان  زيادي  نداريم  كه  براي  رسيدن  به  راه  حل  به  اروپا بدهيم .
رئيس  كارگروه  هسته اي  مذاكرات  ايران  و اروپا گفت : اساس  و ركن  چارچوبي كه  تدوين  شده  آن چيزي  است  كه  سازمان  انرژي  اتمي قانونا متعهد به  اجراي  آن است .
ناصري  با اشاره  به فشار افكار عمومي بر مسئولان  براي  ادامه  فعاليت  غني سازي  گفت : مجلس  شوراي  اسلامي دولت  را مكلف  كرده  در دوره  ۲۰ ساله  تا ۲۰ هزار مگاوات  نيروي  هسته اي  توليد كند و تا حد امكان  هم  در توليد نيروگاه  هم  در راكتور و هم  سوخت  به  منابع  داخلي  اتكا كند.
رئيس  كارگروه  هسته اي  مذاكرات  ايران  و اروپا، اظهار داشت : هدف  اين  است  كه  ظرف  دهه  آتي  ايران  توانايي  كامل  وجامع  در همه  ابعاد توليد انرژي  هسته اي  داشته  باشد.
وي  اين  توانايي  را بسيار ارزشمند و استراتژيك  دانست  و اظهار داشت : چون همه  برآوردهاي  بين المللي  نشان  مي دهد كه  توسعه  در بخش  انرژي  هسته اي  در صدر فعاليت  كشورهاي  جهان  خواهد بود، در دهه  بعدي  ميلادي  نياز و اتكا به  انرژي هسته اي  چند برابر ظرفيت  فعلي  خواهد شد و براين  اساس  كشوري  كه  توانايي  توليد نيروگاه  و عرضه  سوخت  داشته  باشد به  يك  امكان  مهم  استراتژيك  و اقتصادي  دست پيدا كرده  است .
ناصري  با تأكيد بر اينكه  قطعا ايران  يك  بازيگر در صحنه  انرژي  هسته اي  بين المللي  خواهد بود، گفت : با عملياتي  و اجرايي  شدن  توليد سوخت  اين  امكان براي  كشور فراهم  مي شود كه  هم  نيروگاه هاي  خود را نسبت  به  خطر قطع  عرضه  سوخت بيمه كند وهم  در هر مقطع  كه  ذخاير كافي  داشته  باشد بتواند سوخت  را صادر كند.
وي  انتقادهاي  داخلي  نسبت  به موضوعي  كه  از اين  درجه  حساسيت  ملي  برخوردار است  را امري  طبيعي  دانست  و اظهار داشت : بسياري  از اين  انتقادات  با حسن نيت  مطرح  مي شود و مسئولان  موضوع  هسته اي  با دقت  و حساسيت  اين  انتقادات  را مورد توجه  قرار داده  و دنبال  مي كنند.
ناصري  بخشي  از انتقادات  را ناشي  از دلايل  سياسي  دانست  و گفت : اين  امر نيز طبيعي  است ، ما به  انتخابات  نزديك  مي شويم  و در دوره  انتخابات  دور از انتظار نيست  كه  از موضوع  هسته اي  به    عنوان  يك  بحث  انتخاباتي  استفاده شود.وي  تأكيد كرد: ممكن  است  ما نيز در بخش  اطلاع  رساني  اشكال  داشته  باشيم كه  يك  دليل  عمده آن  محدوديت هايي  است  كه  به  دليل  فني  مذاكرات  در اظهار علني آن  داريم .
رئيس  كار گروه  هسته اي  خاطرنشان  كرد: هر مطلبي  كه  از سوي  ما مطرح  مي شود از جانب  طرف  مقابل  به  تعابير و برداشت هايي  از مذاكرات  تبديل  مي شود و ناگزيرهستيم  در اين  مساله  رعايت  احتياط را داشته  باشيم  اما فكر مي كنيم  روند كار خود به  خود انتقادات  را پاسخ  خواهد داد.
رئيس  كار گروه  هسته اي  با تأكيد بر اينكه  ما ادامه  راه  را به  هيچ  وجه آسان  نمي بينيم ، گفت : خودمان  را براي  مراحل  دشوارتر مذاكرات  آماده  كرده ايم  اصولا هر چه  به  سمت  راه  حل  برويم  احتمال  برخورد و مقابله  را از سوي  برخي افراد و جناح ها بيشتر مي بينيم ، اما تا آنجايي  كه  اراده  سه  كشور و ايران  بر رسيدن  به  راه حل  باشد، اين  مخالفت ها نتيجه اي  نخواهد داشت  و بر اين  اساس هيچ  بهانه اي  را به  دليل  اين  گونه  مسايل  تبليغاتي  و سياسي  نمي پذيريم .

خاتمي درخصوص انتقال گاز ايران با نخست وزير هند گفت وگو كرد
فارس: سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري عصر جمعه در مكالمه تلفني با مان موهان سينگ نخست وزير هند، طرح انتقال گاز ايران از طريق پاكستان را زمينه خوبي براي پيشرفت منطقه ذكر كرد.به  گزارش دفتر رسانه هاي رياست جمهوري، خاتمي در اين گفتگو با ابراز خرسندي از گسترش روابط ميان دو كشور، به تحولات مثبت در روابط هند و پاكستان اشاره و ابراز اميدواري كرد، سفر پرويز مشرف رئيس جمهوري پاكستان به هند موجب استحكام روابط و حل مشكلات ميان دو كشور شود.وي همچنين ديدگاه مثبت هند درمورد طرح انتقال گاز ايران از طريق پاكستان را موجب گسترش روابط ميان سه كشور دانست و آن را زمينه خوبي براي پيشرفت منطقه ذكر كرد.رئيس جمهوري روند مذاكرات هسته اي ايران و اتحاديه اروپا را مثبت خواند و از حسن تفاهم هند دراين زمينه نيز تشكر كرد.
وي درپايان، چهاردهمين اجلاس كميسيون مشترك دو كشور را در فوريه گذشته موفق توصيف كرد و آن را موجب توسعه روابط در زمينه هاي گوناگون دانست.مان موهان سينگ نخست هند نيز در اين گفتگوي تلفني، ديدگاه هاي دو كشور را در زمينه هاي منطقه اي و بين المللي نزديك به هم دانست و اجرايي شدن هرچه سريعتر پروژه انتقال گاز ايران به اين كشور را يادآور شد.وي همچنين پروژه انتقال گاز ايران به هند را داراي صرفه و توجيه اقتصادي دانست و بر ثبات و امنيت آن تأكيد كرد.موهان سينگ ابراز اميدواري كرد كه در مذاكرات با رئيس جمهوري پاكستان نتايج مثبت و مناسبي درمورد اين پروژه حاصل شود.
تأكيد رئيس قوه قضائيه بر همكاري دستگاه ها
در اجراي قانون حقوق شهروندي

فارس: رئيس قوه قضائيه با صدور بخشنامه اي از كليه دستگاه هاي امنيتي و انتظامي خواست تا با هيات هاي نظارت بر حسن اجراي قانون و بازرسان اعزامي براي نظارت بر اجراي قانون حفظ حقوق شهروندي همكاري لازم را به عمل آورند.سيد محمود  هاشمي  شاهرودي در اين بخشنامه خطاب به كليه مراجع قضايي، انتظامي، اطلاعاتي، سازمان زندانها و اقدامات تاميني و تربيتي كشور و ضابطين دادگستري آورده است: در اجراي ماده ۱۹ دستورالعمل اجرايي بند ۱۵ ماده واحده «قانون احترام به آزاديهاي مشروع و حفظ حقوق شهروندي» مصوب ۱۵/۲/۸۳ مجلس شوراي اسلامي كليه مراجع قضايي، انتظامي، اطلاعاتي، ضابطان، قوه قضائيه، سازمان زندانها و اقدامات تامين و تربيتي و ساير دستگاه هاي ذي ربط مشمول مقررات اين دستور  العمل بوده و مكلف به رعايت و همكاري در اجراي آن اند.
فرمانده كل ارتش: مقتدرترين ارتش منطقه ايم
ايسنا: سرلشكر محمد سليمي  فرمانده كل ارتش جمهوري اسلامي  ايران به مناسبت فرارسيدن روز ارتش و حماسه آفريني هاي نيروي زميني پيامي  صادر كرد.
در متن اين پيام آمده است: ارتش با خودكفايي در توليد جنگ افزارهاي دفاعي منحصر به فرد و روز آمد و با بهره گيري از كاركنان متخصص، متعهد و مجرب در نيروهاي زميني، هوايي و دريايي به مقتدرترين ارتش منطقه بدل گرديده كه در كمترين زمان كوبنده ترين پاسخ را به هر متجاوزي خواهد داد و با كسب آخرين دانش علوم نظامي و مهارت هاي نوين دفاعي و استفاده از تجربيات دفاع مقدس، دريايي آكنده از طوفان و امواج سهمگين اتحاد مكتبي را براي دشمناني كه با دستاويز قرار دادن بهانه هاي واهي و ترفندهاي محكوم به شكست، انديشه خام و نابخردانه چپاول اين ديار و تسلط بر ملت غيور و جنگ آزموده ايران اسلامي را در سر مي پرورند، نويد مي دهد.ارتش جمهوري اسلامي ايران تمام تحولات نظامي در سطح منطقه خاورميانه را به دقت تعقيب نموده و با كسب شناخت لازم از اهداف و برنامه هاي دشمنان، هوشياري و آمادگي لازم براي مقابله با هرگونه تهديد مستقيم را داشته و كوچك ترين تعرض به تماميت ارضي و منافع اين كشور را قاطعانه پاسخ خواهد داد.سازمان عقيدتي سياسي ارتش نيز به مناسبت فرا رسيدن ۲۹ فروردين روز ارتش و حماسه آفريني هاي نيروي زميني بيانيه اي صادر كرد.در اين بيانيه آمده است: ارتش جمهوري اسلامي ايران به همراه ساير نيروهاي مسلح كشور در طول هشت سال دفاع مقدس، قدرت كم سابقه اي را در دفاع به وجود آوردند و قطعه تاريخي روشني را در تاريخ ايران بر جاي گذاشتند كه ملت ايران هرگز آن را فراموش نخواهد كرد. امروز نيز با وجود چالش هاي سياسي - نظامي متعددي كه منطقه را فرا گرفته است، وظيفه ارتش در پاسداري از كيان اسلامي هم چنان حساس و مخاطره آميز است.اميدواريم تا تحت توجه و الطاف خداوندي و با خنثي شدن توطئه ها و كيد دشمنان انقلاب اسلامي و تامين صلح و ثبات، تجهيزات و كاركنان غيور ارتش در راه آباداني هر چه بيشتر كشور مورد استفاده قرار گيرد.
امور ايمني و نظارت نيروگاه اتمي بوشهر
به يك شركت روسي واگذار شد

فارس: رئيس جمهوري با واگذاري امور ايمني و نظارت بر واحد يكم نيروگاه اتمي بوشهر به يك شركت روسي به مبلغ نوزده ميليون و هفتصد و بيست هزار و هشتصد (۸۰۰ر۷۲۰ر۱۹) دلار و شش ميليارد و نهصد ميليون (۰۰۰ر۰۰۰ر۹۰۰ر۶) ريال موافقت كرد.در پي پيشنهاد وزراي عضو شوراي اقتصاد درخصوص دريافت خدمات مشاوره در زمينه ايمني و نظارت بر طرح يكم نيروگاه اتمي  بوشهر از شركت (ووسافتي گوساتوم نادوزورروسيا) به نمايندگي از موسسه فدرال نظارت دولتي بر تاسيسات هسته اي روسيه، سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري در ابلاغي به محمد آقازاده رئيس سازمان انرژي اتمي ايران با دريافت خدمات مشاوره در زمينه ايمني و نظارت بر طرح تكميل واحد يكم نيروگاه اتمي بوشهر از شركت VO Safety Gosatomnadzor Of Russia روسيه موافقت كرد.

جك استراو:
انگليس در حمله احتمالي به ايران شركت نمي كند
جك استراو وزير خارجه انگليس گفت بعيد است كشورش در حمله نظامي احتمالي (آمريكا) به ايران يا سوريه شركت كند.
وزير خارجه انگليس در گفت وگو با روزنامه وسترن ميل با اشاره به اختلاف آمريكا و انگليس با اروپا در جريان جنگ عراق گفت: پس از مخالفت گسترده فرانسه و آلمان با جنگ عراق با وزراي امور خارجه اين دو كشور جلسه اي داشتم و از ايشان خواستم كه اين واكنش را بار ديگر درباره ايران انجام ندهند و تلاش كنند با همكاري يكديگر موضوع برنامه هسته اي ايران را پايان دهيم.

معاون بهداشت و درمان بنياد شهيد و امور ايثارگران:
طرح پزشك خانواده جانبازان از ۱۵ ارديبهشت آغاز مي شود
فارس: معاون بهداشت و درمان بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: طرح پزشك خانواده ويژه جانبازان در معرض خطر، از پانزدهم ارديبهشت ماه امسال آغاز مي شود.
حسن عراقي زاده افزود: طرح پزشك معين يا پزشك خانواده جانبازان با كمك بهداري سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، بهداري نيروي مقاومت بسيج و بهداري نيروي زميني سپاه شروع به فعاليت مي كند.
وي اضافه كرد: در طرح پزشك خانواده جانبازان، جانبازاني كه در معرض خطرات بالاتري هستند تحت درمان ويژه قرار خواهند گرفت.
عراقي زاده اظهار داشت: براي هر ۲۰ جانباز يك پزشك در نظر گرفته شده است كه ارتباط مستمري با جانبازان برقرار مي كند و به طور مرتب وضعيت جسمي و روحي آنان را بررسي كرده و فرمهايي را در ارتباط با اين افراد تكميل مي كند.
وي گفت: از ۱۵ فروردين ماه فعاليتمان را در خصوص پزشك خانواده جانبازان شروع كرديم و تفاهم نامه اي بين بهداري سپاه و بنياد شهيد نيز منعقد شد.
معاون بهداشت و درمان بنياد شهيد و امور ايثارگران افزود: اگر جانبازان بالاي ۷۰ درصد را در معرض خطر در نظر بگيريم حدود ۷ هزار و ۴۹۰ جانباز در معرض خطر در كشور وجود دارند.

يك مسئول در سازمان تامين اجتماعي اعلام كرد:
صدور كارنامه كار براي بيمه شدگان شاغل در كارگاهها
مهر: معاون اداره كل امور بيمه اي سازمان تامين اجتماعي گفت: همه كارگران كارگاههاي استان تهران كارنامه سوابق بيمه اي خود را بزودي دريافت مي كنند و اين امر از تضييع حقوق آنان از سوي كارفرمايان جلوگيري مي كند.
غلامرضا مهردل با بيان اين مطلب افزود: كارگران با دريافت كارنامه كارگاهي كه سوابق بيمه اي كارگر در آن ذكر شده از سوابق بيمه اي خود مطلع مي شوند و اين در حالي است كه اين امر مانع از عدم اعلام سوابق بيمه اي كارگر از سوي كارفرما خواهد شد.
وي افزود: اجراي طرح صدور كارنامه كارگاهي در ديگر استانهاي كشور نيز آغاز شده و درصدي نيز اين كارنامه را دريافت نموده اند و به زودي اين طرح در استان تهران نيز اجرايي خواهد شد.
مهردل در ادامه تصريح كرد: در حال حاضر درصد بسياري از كارفرمايان از پرداخت حق بيمه كارگران خود ممانعت مي كنند و اين امر باعث مي شود كه سوابق بيمه اي آنان بدرستي در سازمان تامين اجتماعي ثبت نشود و اين قشر از حق قانوني خود محروم شوند.
معاون اداره كل امور بيمه اي سازمان تامين اجتماعي خاطر نشان كرد: اكثر كارگران نسبت به حقوق قانوني خود آشنا نيستند و از اهميت سوابق بيمه اي كه در سازمان ثبت مي شود ناآگاه هستند در حالي كه دريافت كارنامه كارگاهي مي تواند آنان را نسبت به سوابق بيمه اي خود آگاه كند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |