يكشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۵ - Apr 17, 2005
خاتمي در مراسم افتتاح فازهاي ۴ و ۵ پارس جنوبي:
دولت تا پايان كار با نشاط به فعاليت ادامه مي دهد
004206.jpg
گروه اقتصادي: روز گذشته سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري در سواحل خليج فارس و در عسلويه بزرگ ترين پروژه صنعت نفت كشور را كه با مديريت و مشاركت صنعت گران و متخصصان ايراني به پايان رسيده است افتتاح كرد.
به گزارش خبرنگار ما،رئيس جمهوري در سخنان خود ضمن تاكيد بر اينكه مسئولان دولتي عليرغم رو به پايان بودن دوره فعاليت دولت فعلي با همه توان و بدون سستي به فعاليت خود ادامه مي دهند گفت: از نعمت هاي خداوند بر من اين است كه در سالها و ماه هاي آخر دولت نه تنها هيچگونه سستي و ركودي در كار خود و همكارانم نمي بينم، بلكه اين روزها با همان نشاط روزهاي نخست كار مي كنيم و هيچ نشاني از سستي اينكه در روزهاي ديگر ميدان را به عزيزان ديگر مي سپاريم نيست. نشاط دولت، پشتكار وزيران و مديران و استانداران سراسر كشور است و ما نبايد كار را سست كنيم بلكه بايد با قوت به كار ادامه دهيم.
رئيس جمهور اعلام كرد در آغاز دولت ۱۹ ميليون نفر تحت پوشش كار بودند كه امروز اين ميزان به ۴۵ ميليون نفر رسيده است. وي افزود: مذاكرات اجراي فازهاي پارس جنوبي در دولت قبلي آغاز شد ولي اجراي همه اين فازها در دولت فعلي صورت گرفت.خاتمي افزود: ايران در بحراني ترين نقطه عالم به عنوان كشوري با ثبات براي ۲۰ سال آينده خود برنامه چشم انداز دارد و يك كشور با ثبات مي تواند چشم انداز بيست ساله داشته باشد.
برنامه سوم توسعه به پايان رسيده است و بيشتر و بالاتر از حد پيش بيني آن رشد و پيشرفت داشته ايم.وي اظهار اميدواري كرد با واقع گرايي و درك جهان امروز و به دور از احساسات بتوانيم برنامه هاي پنج ساله را به اجرا درآوريم و برنامه ۲۰ ساله را پيش ببريم.
قلب اقتصاد ايران
وي تاسيسات احداث شده فازهاي ۴ و ۵ پارس جنوبي را تبلور تصميم و توان فرزندان ايران ناميد و از عسلويه به عنوان قلب اقتصاد رو به آينده ايران ياد كرد. رئيس جمهوري توان طراحي و اجرايي و برنامه ريزي و همت و عزم و اراده اي كه در اجراي اين طرح موثر بوده است را از ارزش هاي مادي آن با اهميت تر دانست و گفت: در طول فعاليت دولت فعلي ۵ فاز از ۲۰ فاز ميدان گازي پارس جنوبي در عسلويه بوشهر به ثمر رسيده است و فازهاي ديگر نيز در دست ساخت است و يا در حال مناقصه. وي با اشاره به ديدار خود از تاسيسات در حال ساخت فازهاي ۶ تا ۸ پارس جنوبي اظهار اميدواري كرد كه هرچه سريعتر تكليف ۲۰ فاز منطقه پارس جنوبي مشخص شود تا دولت آينده مشكلي نداشته باشد.
تزريق گاز
رئيس جمهوري در بخشي ديگر از سخنان خود از نقش مصرف گاز در بهبود شرايط محيط زيست سخن گفت و تاكيد كرد كه بسياري از منابع نفتي كشور نيمي از عمر خود را سپري كرده اند و نياز به بازسازي و نوسازي دارند تا بهتر بتوانيم از آنها استفاده كنيم. وي مناسب ترين راه براي بهره برداري بهتر از منابع نفتي را تزريق گاز عنوان كرد و آن را در عين حال روشي براي ذخيره سازي گاز براي آينده دانست.وي در عين حال ضرورت صادرات گاز و پيوستن به بازارهاي جهاني را مورد تاكيد قرار داد و گفت: از ۵ فاز بهره برداري شده پارس جنوبي معادل ۱۲۵ ميليون مترمكعب گاز برداشت مي شود و از ۲۰ فاز آن در آينده حدود ۶۰۰ ميليون مترمكعب.
شركتهاي بزرگ ايراني
004203.jpg
رئيس جمهوري در سخنان خود همچنين از شكل گيري شركتهاي بزرگ و كارآمد كه در داخل و خارج خدمات فني و مهندسي انجام مي دهند دفاع كرد و گفت: فازهاي ۴ و ۵ پارس جنوبي شش ماه زودتر از زمان مقرر به پايان رسيد و اين نشانه توان مديريتي و توان نيروهاي داخلي است.
امروز ما شاهد شكل گيري شركتهاي بزرگي در كشور هستيم كه در وزارت نيرو و نفت شكل گرفته و در مناقصه هاي بين المللي شركت مي كنند و اين شركتها نه تنها در اقتصاد و صنعت ايران فعال هستند بلكه در آينده در سطح منطقه و دنيا حرفي براي گفتن دارند.وي با اشاره به رفع مشكلات شركت پتروپارس گفت: اين شركت امروز در عرضه نفت و گاز كشور افتخارآفريني مي كند و در اختيار ملت بزرگوار ايران است كه شايسته پيشرفت و ترقي است.
مصرف عمومي، تزريق، صادرات و ...
بيژن نامدار زنگنه وزير نفت ديروز در عسلويه اولويت هاي صنعت گاز كشور را تامين نياز مصرف عمومي، تزريق گاز به ميدان هاي نفتي براي افزايش توليد نفت و ذخيره سازي گاز براي نسل هاي آينده و صادرات گاز طبيعي با خط لوله و به صورت مايع شده اعلام كرد.وي ارزش سالانه محصولات پنج فاز پارس جنوبي را در عسلويه كه بهره برداري شده است ۸۷/۵ ميليارد دلار اعلام كرد و گفت: اين درآمد موجب افزايش ۵درصدي توليد ناخالص ملي كشور شده است. زنگنه گفت: از سال ۷۵ تا ۷۹ سهم گاز در سبد انرژي كشور تا ۵۹درصد رشد كرده و امسال به ۶۲ درصد مي رسد و از جمله معدود كشورهايي هستيم كه بالاي ۶۰درصد گاز در سبد انرژي مصرفي خود داريم.وي فازهاي ۴ و ۵ پارس جنوبي را بزرگترين طرح  بهره برداري شده در كشور پس از پيروزي انقلاب اسلامي و بزرگترين طرح در حوزه پارس جنوبي نام برد و اين موفقيت را به ملت، دولت و شركتهاي مجري آن تبريك گفت.
۱۱ ميليارد دلار سرمايه گذاري در عسلويه
زنگنه ديروز همچنين از يازده ميليارد دلار سرمايه گذاري در زمينه گاز در ميدان گازي پارس جنوبي خبر داد و گفت: علاوه بر ۵ فاز كه بهره برداري شده است فازهاي ،۶ ۷ و ۸ نيز اوايل سال ۸۵ راه اندازي مي شود. وي افزود: فازهاي ۹ و ۱۰ نيز در سال ۸۶ به بهره برداري مي رسد.
براي طرح هاي پارس جنوبي ۲۴ فاز پيش بيني شده است كه قرارداد و اجراي ۱۸ فاز آن در دولت فعلي اجرا مي شود. وي تاكيد كرد كه با بهره برداري از هر فاز پارس جنوبي يك درصد به توليد ناخالص ملي كشور افزوده مي شود و زمينه اشتغال بيش از ۲۰ هزار نفر را فراهم مي كند و به ازاي هر شغل مستقيم براي سه نفر نيز شغل غيرمستقيم ايجاد مي شود.
وي درآمد حاصل از هر فاز پارس جنوبي را در سال بيش از كل هزينه هاي انجام شده اعلام كرد. در اين  مراسم  به  مديران  و دست  اندركاران  پروژه  ۴ و ۵ توسعه  ميدان  گازي پارس  جنوبي  در عسلويه  بوشهر لوح  سپاس  و تقدير اهدا كرد.
عمليات  اجرايي  فازهاي  ۴ و ۵ طرح  توسعه  ميدان  گازي  پارس  جنوبي  در عسلويه  بوشهر در كمتراز سه  سال  با بهره گيري  ازتوان  ۱۸ هزارنيروي  كاراجرا شده  كه در نوع  خود يكي  از سريع ترين  طرح هاي  اجرايي  و عملياتي  كشوراست .
با بهره برداري  از فازهاي  ۴ و ۵ طرح  توسعه  ميدان  گازي  پارس  جنوبي  روزانه ۵۰ ميليون  متر مكعب  گاز طبيعي،  ۷۰ هزاربشكه  ميعانات  گازي  و ۴۰۰ تن  گوگردتوليد مي شود.
تامين  سالانه  يك  ميليون  تن  اتان  مورد نيازمجتمع هاي  پتروشيمي جم در جنوب  استان  بوشهر و توليد سالانه  يك  ميليون  و ۵۰ هزارتن  گازمايع  براي صدور به  خارج  كشوراز ديگر توليدات  اين  دو فاز در توسعه  ميدان  گازي  پارس  جنوبي  است .درمراحل  ساخت  پالايشگاه  فازهاي  ۴ و ۵ طرح  توسعه  ميدان  گازي  عسلويه  بوشهر بسياري  از شركت هاي  مهم  ايراني  مشاركت  داشتند و سهم  شركت هاي  داخلي  در اين فازها بيش  از ۴۴ درصد مجموع  قرارداد است .با بهره  برداري  از فازهاي  ۴ و ۵ طرح  توسعه  ميدان  گازي  عسلويه  در جنوب استان  بوشهر سالانه  ۳ ميليارد دلار درآمد ارزي  عايد كشور مي شود.ساخت  دو سكوي  عظيم  دريايي ، پايه  سكوهاي  دريايي ، حفر ۱۲ حلقه  از ۲۴حلقه  چاه  توليدي ، ساخت  و تامين  دو رشته  خط لوله  ۳۲ اينچي  در دريا باافزون  بر يكصد كيلومتر طول  از جمله  برنامه هاي  عملياتي  در اجراي  اين  دوفاز توسعه  ميدان  گازي  پارس  جنوبي  است .ساخت  مخازن  دو جداره  براي  اولين  بار در كشور و نصب  سازه هاي  فولادي پالايشگاه  و فازاجرايي  مخازن  پالايشگاه  نيزاز برنامه هاي  مهم  اجرايي  فازهاي ۴ و ۵ طرح  توسعه  ميدان  گازي  پارس  جنوبي  در عسلويه  بوشهر است .عمليات  اجرايي  فازهاي  ۴ و ۵ طرح  توسعه  ميدان  گازي  پارس  جنوبي  درمرداد ۱۳۷۹ از سوي  شركت  ملي  نفت  ايران  با مشاركت  ۶۰ درصدي  شركت  آني  ايتاليا و ۴۰ درصدي  شركت هاي  پتروپارس  و نيكو به صورت بيع متقابل آغاز شد.
004185.jpg
ديدار خاتمي با پيمانكاران خارجي فازهاي ۴ و ۵
رئيس جمهور ديروز در منطقه اقتصادي انرژي پارس جنوبي مديران عامل شركت هاي كره اي و ايتاليايي پيمانكار طرح هاي فاز ۴ و ۵ پارس جنوبي را به حضور پذيرفت.
به گزارش دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري آقاي خاتمي در ديدار با مدير عامل شركت هيونداي كره شمالي با اشاره به سياست نگاه به شرق ايران اظهار داشت گسترش همكاريها در آسيا و كشورهاي آسياي شرقي به نفع منطقه است.براساس گزارش ديگري آقاي خاتمي همچنين در ديدار با مدير عامل شركت اني، از ايتاليا به عنوان يكي از بزرگترين شركاي تجاري و صنعتي ايران نام برد و بر ادامه همكاريها و گسترش آن در همه سطوح تاكيد كرد.رئيس جمهور همچنين با اشاره به اهتمام دو كشور در راه اندازي،  دو مرحله بزرگ از طرح گازي در منطقه عسلويه از تلاشهاي شركت ايتاليايي در همكاري با ايران طي سالهاي اخير تقدير كرد.
آقاي خاتمي با بيان اينكه ايران آماده همكاري در همه زمينه ها با كشورهاي پيشرفته صنعتي است گفت ايران با همكاري با كشورهايي نظير ايتاليا مي تواند با توليد مشترك در بازارهاي منطقه و جهان حضور داشته باشد.

گفت وگوي امروز
واحدهاي نساجي با نرخ فعلي يورو وام نوسازي نمي گيرند
گروه اقتصادي: قرار بود از محل حساب ذخيره ارزي مبلغ ۵۰۰ ميليون دلار وام براي بازسازي و نوسازي واحدهاي نساجي اختصاص يابد. با وجود فراهم شدن اين امكان تنها ۲۷۰ ميليون دلار از اين مبلغ مورد استفاده واحدهاي نساجي قرار گرفت و اغلب واحدها علي رغم نياز به اين وام حاضر نشدند از فرصت به دست آمده استفاده كنند. در اين باره با جمشيد بصيري دبير انجمن صنايع نساجي ايران گفت وگو كرده ايم.
***
* چرا تنها نيمي از واحدهاي نساجي با وجود نياز به بازسازي و نوسازي از وام تخصيص داده شده براي اين صنعت استفاده كردند؟
- علت اصلي اين موضوع به افزايش ناگهاني قيمت يورو از ۷۴۰ تومان به ۱۲۰۰ تومان مربوط مي شود. اغلب واحدهاي نساجي طرح هاي توجيهي كارخانجات خود را براساس يوروي ۷۴۰ توماني محاسبه كرده بودند كه با افزايش ناگهاني يورو در برابر دلار و ريال از مراجعه به وزارت صنايع و استفاده از اين وام منصرف شدند.در اين رابطه وزير صنايع و مسئولين نيز اعتراض كردند چراكه قرار بود براي بازپرداخت اين وام فقط ۱۰ درصد از اختلاف بهاي ارز را استفاده كننده وام بپردازد و ۹۰ درصد از سوي دولت و بانك مركزي پرداخت شود كه عملا بازپرداخت كليه وام هم به عهده خود وام گيرنده گذاشته شد.در واقع با اين افزايش قيمت يورو و عدم كمك به واحدها براي بازپرداخت وام به نظر مي رسد واحدهايي كه وام دريافت كرده اند نيز در بازپرداخت آن با مشكل مواجه شوند چراكه در بين صنايع نساجي صنعتي نداريم كه آنقدر سود بالا داشته باشد كه به جاي يورو ۷۴۰ توماني يوروي ۱۲۰۰ توماني سرمايه گذاري كند و جواب مطلوب هم بگيرد.
* با ورود منسوجات چيني ارزان قيمت به كشور وضعيت كنوني صنايع نساجي را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- وقتي توليدكننده داخلي نتواند محصول نهايي خود را با قيمت، كيفيت و براساس مد روز ارايه كند طبيعي است كه زمينه ورود قاچاق و حتي رسمي اقلام مشابه خارجي ارزان قيمت تر به كشور فراهم شود.با توجه به اينكه سطح بهره وري در كشور ما پايين است لذا قيمت تمام شده افزايش مي يابد كه همين موضوع امكان رقابت را از ما سلب مي كند.وجود قانون كار فعلي، تامين اجتماعي گران در مقايسه با كل آسيا، مواد اوليه با نرخ بالا، تورم نيروي انساني در بسياري از كارخانجات، هزينه هاي سربار و بيمه بيكاري همگي از عواملي هستند كه باعث كاهش بهره وري و افزايش قيمت تمام شده در داخل (بين ۳۰ تا ۳۵ درصد) نسبت به جنس مشابه خارجي اعم از چيني، كره اي و حتي پاكستاني مي شود.در بخش مديريتي نيز متاسفانه وضعيت به گونه اي است كه اغلب مديران با افراد خاطي و كم كار برخورد مناسب نمي كنند.
* وضعيت صنعت نساجي را در كل چگونه مي بينيد؟
- ايران داراي ارزان ترين نيروي كار متخصص، زيرساخت هاي لازم، هزينه هاي ارزان انرژي و ساختمان، امكان استفاده از منابع مالي ارزي ارزان، موقعيت جغرافيايي مطلوب و امكان توليد و صادرات است، لذا بايد پرسيد چرا با وجود تمام اين امكانات باز هم اين صنعت درحال زمين خوردن است؟مسلما وقتي امنيت سرمايه گذاري با قانون كار فعلي و تامين اجتماعي موجود وجود نداشته باشد، اين صنعت كه بزرگترين رقم اشتغال زايي كشور را دارد بايد با بدترين شرايط كار و توليد از  نظر قانون كار، ماليات و عوارض پرداختي و قوانين دست و پاگير دست و پنجه نرم كند. چنانچه بر فرض براي ورود كالاهاي نساجي كشورمان به ايتاليا بايد ۵/۱۳ درصد تعرفه پرداخت كنيم زيرا كشورهاي اروپايي موانع تعرفه اي بالايي براي ما وضع كرده اند درحالي كه كشورمان آزادترين نظام واردات كالا را همواره داشته و دارد.

افزايش سهم بانكها در جذب نقدينگي
سي ينا: سهم سپرده هاي بانكي از نقدينگي از ۵۵/۸۸ درصد در سال ۷۶ به ۶۴/۹۲ درصد در سال ۸۲ افزايش يافت.
همچنين نسبت تسهيلات سيستم بانكي به سپرده هاي بانكي از ۵۲ درصد در سال ۷۶ به ۵/۸۸ درصد در سال ۸۲ افزايش يافت.
افزايش سهم سپرده هاي بانكي از نقدينگي كل كشور، رشد قابل ملاحظه تسهيلات بانكي و ارائه سهم بيشتري از منابع بانكي به متقاضيان تسهيلات كه در اين بخش به آن پرداخته شده است، مويد فعاليت سيستم بانكي بوده است.

بانك مركزي در شرايط اضطراري، بيش از پيش بيني سكه ضرب مي كند
فارس: مدير اداره نشر اسكناس و خزانه بانك مركزي گفت: در صورت ايجاد عدم تعادل در قيمت سكه، بانك مركزي با مداخله در بازار و ضرب سكه بيش از برنامه پيش بيني شده، قيمت آن را كنترل خواهد كرد.
سيدجلال جليليان گفت: به غير از برنامه اي كه بانك مركزي براي ضرب سكه در هر سال دارد، همواره مقداري ذخيره را نيز داراست كه در شرايط احتياطي آنها را وارد بازار خواهد كرد.
وي افزود: از آنجا كه ضرب سكه فقط در انحصار بانك مركزي است، در نتيجه بانك مركزي به طور مرتب با نشانه هايي كه از بازار مي گيرد در بازار مداخله مي كند.
وي قيمت سكه بهار آزادي در شرايط حاضر را قيمتي كاملا منطقي توصيف كرد و خاطرنشان كرد: افزايش قيمت طلا در بازار ناشي از افزايش قيمت آن در بازار جهاني است.

براساس آخرين گزارش صندوق بين المللي پول
ايران ۱۰ درصد ذخاير و ۵ درصد توليد نفت جهان را در اختيار دارد
گروه اقتصادي: صندوق بين المللي پول در آخرين گزارش خود از وضعيت جهاني بازار نفت اعلام كرد: ۱۰ درصد ذخاير دنيا و ۵ درصد توليد نفت جهان در اختيار ايران است.
به گزارش خبرنگار ما در اين گزارش ذكر شده است كه كل ذخاير نفت دنيا هزار و شش ميليارد بشكه مي باشد.براساس گزارش صندوق بين المللي پول با مصرف فعلي نفت خام اين ميزان از ذخاير تا ۴۰ سال كفاف نياز كشورهاي صنعتي را خواهد داد و اين در حالي است كه به نظر مي رسد ذخاير نفت جهان بيشتر از رقم مورد اشاره باشد.در اين گزارش ذكر شده است: در حال حاضر كشورهاي عضو اوپك حدود ۴۰ درصد از كل توليد نفت جهان را در اختيار دارند.بنا بر اين گزارش عربستان سعودي به تنهايي ۲۰ درصد از ذخاير اثبات شده نفت جهان را به خود اختصاص داده كه به اين ترتيب حايز رتبه اول است.
كانادا با دارا بودن ۱۴ درصد از ذخاير نفت جهان (كه مقدار قابل توجهي از آن در حال حاضر قابل برداشت نيست) در رتبه دوم و ايران با ۱۰ درصد ذخاير در رتبه سوم قرار دارد.
اين گزارش حاكي است كه سهم آمريكا از ذخاير نفت جهان تنها ۲ درصد است كه اين ميزان براي روسيه حدود ۵ درصد مي باشد.عراق، امارات، كويت و ليبي نيز به ترتيب ،۹ ،۸ ۸ و ۳ درصد از ذخاير نفت جهان را به خود اختصاص داده اند.
اين گزارش در خصوص ميزان توليد نفت توسط كشورهاي مختلف حاكي است كه در حال حاضر عربستان سعودي به تنهايي ۱۲ درصد از توليدات را به خود اختصاص داده است كه در اين زمينه نيز رتبه اول را دارد و روسيه و آمريكا با توليد ۱۱ و ۱۰ درصد از كل توليدات نفت جهان در رده هاي بعدي قرار گرفته اند.در اين گزارش اشاره شده است كه ايران و مكزيك هركدام ۵ درصد از توليدات نفت را به خود اختصاص داده اند.
بالاترين نرخ تورم
صندوق بين المللي پول همچنين در گزارش چشم انداز اقتصاد جهاني سال ۲۰۰۵ پيش بيني كرد: ايران در سال ۲۰۰۵ ميلادي (سال ۱۳۸۴) با يك رده تنزل، نهمين نرخ بالاي تورم جهان را به ميزان ۱۵ درصد كسب خواهد كرد.
صندوق بين المللي پول مي افزايد: ايران در سال ۱۳۸۶ با پنج رده تنزل، پنجمين نرخ بالاي تورم را بين ۱۸۰ كشور جهان به ميزان ۱۵ درصد به خود اختصاص خواهد داد.
بنابراين گزارش، در حالي كه ايران در سال ۲۰۰۴ ميلادي با كسب نرخ تورم ۶/۱۵ درصدي، دهمين نرخ بالاي تورم را پس از كشورهاي آنگولا، بلاروس، دومينيكن، ارتيره، گينه،  هايتي، ونزوئلا، زامبيا و زيمبابوه كسب كرده بود،  در سال ۲۰۰۶ ميلادي (۱۳۸۵) نيز با همين نرخ تورم پس از كشورهاي ارتيره، ميانمار، ونزوئلا و زيمبابوه، رتبه پنجم بالاترين نرخ تورم را در جهان به خود اختصاص خواهد داد.

در برنامه سوم توسعه:
ميزان استخراج مواد معدني بيش
از ۴۰ درصد افزايش يافت
گروه اقتصادي: مدير كل دفتر امور بهره برداري معادن وزارت صنايع و معادن اعلام كرد: ميزان استخراج مواد معدني از ۱۰۸ ميليون تن در سال ۷۸ با بيش از ۴۰ درصد افزايش به ۱۵۲ ميليون تن در سال ۸۳ رسيد.
به گزارش روابط عمومي وزارت صنايع و معادن، مهندس عباسعلي اقبالي زارچ گفت: شناسايي، اكتشاف، بهره برداري و ايجاد اشتغال در بخش معدن در برنامه سوم روند رو به رشدي داشته و تعداد معادن كشور از سال ۷۸ تا ۸۳ حدود ۶۰ درصد افزايش يافته است.
وي افزود: ايران با داشتن ۵۵ ميليارد تن ذخيره مواد معدني و تنوع ۶۲ ماده معدني آهن، سرب، روي، سنگهاي تزئيني، مصالح ساختماني و... يكي از كشورهاي غني معدني در جهان محسوب مي شود.

انتقاد عضو اتاق بازرگاني از عدم حضور
بخش خصوصي در كميسيون هاي مشترك اقتصادي
ايسنا: عضو هيأت نمايندگان اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران حضور كمرنگ بخش خصوصي در كميسيون هاي مشترك عضواقتصادي با ساير كشورها و تاثيرات منفي روابط سياسي بر روابط تجاري بخش خصوصي با ساير كشورها را مورد انتقاد قرار داد.
اسد الله عسگراولادي كه رياست اتاق هاي مشترك ايران و چين، ايران و استراليا و ايران و روسيه را بر عهده دارد، با تأكيد بر اين كه روابط سياسي كشورمان با ساير كشورهاي دنيا بر روي روابط اقتصادي نيز تاثير دارد، خاطرنشان كرد: «تاثيرات سياسي آن قدر در روابط اقتصادي زياد است كه در حال حاضر همين تاثيرات موجب شده است كه روابط تجاري ايران و اروپا زير فشار روابط سياسي قرار گيرد.»
به گفته وي، اروپاييان درخواست هايي از ايران دارند كه به نوعي تحميل سياسي است.
عسگراولادي ضمن اظهار نگراني از اين روند گفت: «روابط سياسي بر روي تمامي روابط اقتصادي تجاري مان با ساير كشورها سايه انداخته است، و اين گونه نيست كه تنها درخصوص كشورهاي آسيايي يا عربي مطرح باشد.»
وي معتقد است؛ با وجود اين كه رابطه اقتصادي كشورمان با همه دنيا تحت  تاثير رابطه سياسي است، ولي از سوي ديگر در برنامه ريزي هايي كه دولت در حال انجام آن است بايد توجه و نگاه ويژه اي به كشورهاي آسيايي و به ويژه همسايه صورت گيرد.
عسگراولادي با تحليل روابط تجاري في مابين كشورمان و كشورهاي عربي و آسيايي، عنوان كرد: «با وجود اين كه با اكثر كشورهاي آسيايي مراوده تجاري داريم ولي اين مبادلات چندان مطلوب نيست و درخصوص كشورهايي چون چين حتي نگران كننده نيز هست.»
به گفته وي، روابط تجاري ايران با هندوستان و پاكستان در حال گسترش است، ولي تبادلاتي كه بين آسياي ميانه و كشورهاي CIS صورت مي گيرد قانع كننده نيست و تراز تجاري با اكثر كشورها، از جمله روسيه منفي است.
عضو هيات نمايندگان اتاق تهران، روابط تجاري ايران با كشورهاي عربي و حاشيه خليج فارس را مناسب نمي داند و معتقد است؛ در بين كشورهاي عربي، ما تنها با عربستان سعودي كميسيون مشترك داريم كه اين كميسيون نيز توانسته است در طول ۱۰ سال روابط اقتصادي را با اين كشور رشد دهد؛ ولي هنوز هم تا رسيدن به حد مطلوب فاصله دارد.
وي مي گويد: «در بين كشورهاي عربي و حاشيه خليج فارس، روابط تجاري با امارات شرايط خاصي دارد و بيشترين صادرات (ري اكسپورت) كالا از طريق بنادر امارات به ايران انجام مي گيرد؛ درحالي كه با ساير كشورهاي حاشيه خليج فارس با وجود رابطه خوب، بخش خصوصي موفق به حضور فعال در اين كشورها نشده است.»
عسگراولادي از مذاكره با مقامات عربستاني به منظور تشكيل اتاق مشترك خبر داد و گفت: به اعتقاد طرف عربستاني ابتدا بايد كميسيون مشترك بين دو كشور فعال شود و سپس اتاق مشترك تشكيل گردد.
اين مقام تاثيرگذار در اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران همچنين در تحليل از عملكرد اتاق بازرگاني و بخش خصوصي به منظور تشكيل اتاق هاي مشترك با كشورهاي عربي خاطرنشان شد كه ايران در حال حاضر با امارات ميز و كميسيون مشترك را پيگيري مي كند و در حال مذاكره براي تشكيل اتاق هاي مشترك با سوريه و مصر است، البته اتاق مشترك شيراز با بحرين نيز در طول فعاليتش توفيق چنداني نداشته است.
وي در ادامه گفت وگو با ايسنا تصريح كرد: به غير از كشورهاي عربستان و امارات كه به دليل شرايط خاص تبادلات و روابط اقتصادي بالاست، با ساير كشورها روابط خوب تجاري نداريم.
عسگراولادي با تأكيد بر لزوم توجه دولت به مقوله برقراري روابط تجاري با كشورهاي همسايه و حاشيه خليج فارس، گفت: «همسايگان عرب ايران از نظر تجارت نقش مهمي را در توسعه اقتصادي ايفا مي كنند و بايد مورد توجه قرار گيرند.»
وي راهكار توسعه روابط تجاري با كشورهاي همسايه را تقويت و حمايت بخش خصوصي دانست.
به گفته عسگراولادي، وزيراني كه كميسيون هاي مشترك با ساير كشورها را رهبري مي كنند، ۵۰ نفر از بخش دولتي و در انتها اگر مجالي باشد پنج تن را نيز از بخش خصوصي به مذاكرات دعوت مي كنند كه اشتباه است.
وي با انتقاد از اين روند، تأكيد كرد: اين روند كه همه عوامل دولتي براي كارهاي دولتي در كميسيون هاي مشترك حضور داشته باشند بايد تغيير كند.
عضو هيات نمايندگان اتاق تهران پيشنهاد كرد كه دولت بخش خصوصي را از حد تعارف خارج و در مسائل اقتصادي دخالت دهد و دست از شعاردادن بردارد تا نقش بخش خصوصي در تجارت بين الملل كمرنگ نباشد.
به اعتقاد وي، چنانچه بخش خصوصي در تجارت بين الملل به بازي گرفته شود كشورمان در عرصه بين الملل و نيز صادرات موفق تر عمل خواهد كرد.

با وجود راه اندازي فرودگاه امام در دهم ارديبهشت ماه:
برخي شركتهاي هواپيمايي خارجي در تلاش
براي عدم بازگشايي فرودگاه هستند
گروه اقتصادي _ علي ابراهيمي: با وجود قول مساعد و تاكيد وزير راه و ترابري مبني بر راه اندازي فرودگاه امام خميني در دهم ارديبهشت ماه سال جاري برخي از شركتهاي خارجي با ادعاي عدم آمادگي اين فرودگاه در تلاش هستند تا بازگشايي آن را به تاخير بيندازند.
به گزارش خبرنگار ما، گرچه راه اندازي مجدد اين فرودگاه با پروازهاي خارجي به كشورهاي حوزه خليج فارس خواهد بود اما برخي شركت هاي هواپيمايي خارجي برقراري پروازهاي خود از اين فرودگاه را منوط به زمان و چگونگي راه اندازي و رفع نواقص موجود اين فرودگاه كرده اند. برخي از خبرگزاريهاي داخلي در روزهاي اخير با انتشار گزارشهايي به نقل از مدير عامل يكي از شركتهاي خارجي ادعاي اين شركت را در مورد عدم آمادگي اين فرودگاه منتشر كرده اند.فرودگاه امام از جمله طرحهاي مهم ملي كشور است كه عليرغم اهميت آن در اقتصاد كشور و نقش آن در توسعه صنعت حمل و نقل هوايي كشور افتتاح آن با سالها تاخير قرار است ۱۰ ارديبهشت ماه انجام شود.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۲۱۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۹۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۱۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۲۶۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۸۹۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۸۹۲
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۱۴۹۸


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |