يكشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۵ - Apr 17, 2005
اين هفته ۱۰ وزير براي پاسخگويي به مجلس مي روند
004182.jpg
گروه سياسي: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، ده تن از وزيران را براي پاسخ به سئوالات خود به كميسيون هاي تخصصي فرا خواندند.
وزراي بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، علوم، تحقيقات و فناوري اطلاعات، آموزش و پرورش، كشور، جهاد كشاورزي، رفاه و تامين اجتماعي، صنايع و معادن، دادگستري، راه و ترابري و بازرگاني در كميسيون هاي مربوطه حضور مي يابند و به سئوالات متعدد نمايندگان پاسخ مي دهند.
همچنين طرح تسهيل ازدواج جوانان اين هفته در چهار كميسيون تخصصي مجلس مورد بررسي قرار مي گيرد.
يك فوريت طرح تسهيل ازدواج جوانان پيش از اين در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيده بود و كميسيون هاي فرهنگي، عمران و برنامه و بودجه مجلس از زواياي مختلف طرح مذكور را بررسي مي كنند.
گزارش ديگري حاكي است عضو كميسيون فرهنگي با بيان اينكه بررسي چگونگي استفاده از ماهواره هفته جاري در دستور كار كميته رسانه هاي كميسيون فرهنگي قرار خواهد گرفت، افزود: «يكي از موضوعات مورد بحث ما، ساماندهي استفاده از ماهواره بود كه در ابتدا از مركز پژوهش هاي مجلس خواستيم تحقيقاتي را انجام دهد. اين كار انجام شد و در هفته جاري در دستور كار كميته قرار مي گيرد. در نظر داريم از صاحب نظران دعوت كرده تا طرح اوليه را تكميل كنيم.»
«فاطمه رهبر» با بيان اين مطلب در باره طرح تسهيل ازدواج جوانان نيز افزود: «هفته گذشته كليات طرح تسهيل ازدواج جوانان بررسي و طرح نهايي تهيه شد و از هفته آينده براي آنكه اين طرح قابل اجرا شود، از دستگاه هاي ذيربط جهت ارائه نظرات كارشناسانه براي حضور در كميسيون دعوت كرده ايم.»
وي ادامه داد: «از جمله موارد مطرح شده در اين طرح، تخفيف در مدت سربازي متأهلين است كه بايد با اجازه فرمانده كل قوا باشد. از سازمان مديريت و برنامه ريزي نيز در رابطه با ميزان اندوخته ازدواج جوانان و وزارت مسكن نيز درباره انبوه، كوچك و ارزان سازي مسكن به روش هاي نوين دعوت مي شود تا وزارتخانه ها و دستگاهها دست به دست يكديگر داده تا طرح جامعي تهيه شود.» رهبر همچنين اعلام كرد كه سقف مهريه از طرح تسهيل ازدواج حذف شده است.

سخنگوي كاخ سفيد:
حامي اقدامات ديپلماتيك اروپا در قبال ايران هستيم
ايسنا: سخنگوي كاخ سفيد تاكيد كرد: ما به حمايت از اقدامات اروپا در مذاكرات هسته اي با ايران ادامه خواهيم داد.
به گزارش راديو آمريكا، اسكات مك كللان، سخنگوي كاخ سفيد گفت: جورج بوش، رييس جمهور امريكا در ديدار با آريل شارون، نخست وزير اسراييل بر اهميت اقدامات اتحاديه اروپا درجهت متقاعدساختن ايران به رهاكردن فعاليت هاي هسته اي اش تاكيد كرد.
وي در اظهاراتي تكراري افزود: آنچه ما انجام مي دهيم، تداوم حمايت از اروپايي ها در اقدامات در رابطه با واداشتن ايران به رهاكردن جاه طلبي هاي تسليحاتي هسته اي اش است.مك كللان گفت: ما همگي نگراني و هدفي مشترك داريم، هدف مشترك ما اطمينان يافتن از اين است كه ايران سلاح هسته اي توليد نخواهد كرد، چنين اقدامي عاملي بسيار متزلزل كننده براي منطقه خواهد بود.سخنگوي كاخ سفيد ادامه داد: به حمايت از اقدامات ديپلماتيك اروپا بر حل اين مساله به روشي صلح آميز ادامه مي دهيم.

سخنگوي قوه قضائيه:
كيفرخواست مدير عامل شركت دخانيات هفته آينده صادر مي شود
فارس: سخنگوي قوه قضائيه گفت: رسيدگي به پرونده مدير عامل شركت دخانيات ايران، هفته آينده به پايان مي رسد و كيفرخواست آن نيز صادر مي شود.
جمال كريمي راد افزود: برخي اتهاماتي كه بعضي از رسانه ها به متهم اين پرونده نسبت داده بودند اشتباه بوده است و بازپرس پرونده نيز با توجه به محتويات پرونده تا هفته آينده كيفر خواست متهمان را صادر مي كند.سخنگوي قوه قضائيه در پاسخ به سئوالي در مورد زمان صدور كيفر خواست متهمان حادثه ورزشگاه آزادي نيز گفت: تعدادي از مصدومان اين حادثه هنوز گواهي درمان پزشكي خود را به دادسرا ارائه نداده اند كه اين امر باعث تاخير در صدور كيفر خواست شده است.وي اضافه كرد: اگر اين مصدومان گواهي طول درمان خود را طي چند روز آينده ارائه دهند، كيفر خواست متهمان اين پرونده مطابق اعلام قبلي تا پايان فروردين ماه صادر مي شود.

كميته خارجي كنگره آمريكا يك قانون ضد ايران را تصويب كرد
فارس: يك كميته كنگره آمريكا قانون تقويت تحريمات اين كشور عليه ايران را تصويب كرد.
به گزارش راديو صداي آمريكا در اين قانون به مساله افزايش فشار بر دولت ايران درمورد مساله سلاحهاي كشتار جمعي به علاوه حمايت بيشتر از گروههاي حامي دموكراسي در ايران، اشاره شده است.
براساس قانون موسوم به حمايت از آزادي، سياست آمريكا بايد حمايت از حقوق بشر و نيروهاي طرفدار دموكراسي در آمريكا و خارج از آمريكا باشد؛ گروههايي كه مخالف آنچه اين قانون حكومت غير دمكراتيك ايران مي نامد، هستند.
اين قانون تحريمات كنوني عليه ايران را بر اساس قانون تحريمات ايران-ليبي در سال ۱۹۹۶ تدوين مي كند و شامل اعمال بندهايي شديدتر درخصوص لغو تحريم ايران توسط رئيس جمهور آمريكا و همچنين تحقيق درباره سرمايه گذاري هاي مشكوك در ايران است.
همانند گذشته اين تحريمات تا زماني كه رئيس جمهوري آمريكا برچيدن آنچه برنامه هاي سلاحهاي كشتار جمعي ايران ناميده شده و تعهد آن به مبارزه با گسترش چنين سلاحهايي را تأييد كند، باقي خواهد ماند.
در اين قانون همچنين تهديد شده است كه كمك خارجي به از كشورهاي سرمايه گذار در بخش انرژي ايران ممنوع است زيرا بر اساس اين قانون، اين مساله حمايت مستقيم از حكومت ايران تلقي مي شود.اين قانون از دولت آمريكا مي خواهد از سرمايه گذاري در شركت هاي مورد تحريم بر اساس قانون تحريم ليبي-ايران فاصله گرفته و در  آينده نيز در آنها سرمايه گذاري نكند، گرچه اين بند براي دولت آمريكا الزام آور نيست.

انتخاب نهم
لاريجاني: «دولت اميد» براي برقراري عدالت برنامه دارد
گروه سياسي: علي لاريجاني كانديداي انتخابات رياست جمهوري راي نياوردن جناح اكثريت مجلس ششم را ناشي از نارضايتي مردم توصيف كرد.
لاريجاني در جلسه پرسش و پاسخ در شهر شيراز با اشاره به اينكه با كمك مشاورين متخصص، بيش از يكصد عنوان از مشكلات جاري كشور شناسايي شده است و در قالب جزوه اي به نام «پيمان با مردم» منتشر خواهد شد، افزود: مردم بهترين و امين ترين مشاور مسئولين اجرايي كشور هستند و من از مردم به عنوان مشاورين رئيس جمهور مي خواهم سه اولويت اصلي كشور را با من در ميان بگذارند.
وي همچنين طي سخناني در جمع مردم زرين دشت از توابع استان فارس با اشاره به مشكلات آموزش عالي كشور از لزوم تغيير و تحول جدي در اين بخش سخن گفت و از وجود سدي به نام كنكور و هزينه هاي گزاف تحصيل در دانشگاه آزاد انتقاد كرد.لاريجاني درباره تفكر اقتصادي خود نيز گفت: طرفدار اقتصاد كارگزاران نيستم و خود را به تفكر اقتصادي مجلس هفتم نزديك مي دانم.برپايه اين گزارش علي لاريجاني عصر پنجشنبه گذشته در مجتمع فرهنگيان شهر شيراز در پرسش و پاسخ با شهروندان شيرازي اعلام كرد: «دولت اميد» براي برقراري عدالت اهميت قايل است و براي آن برنامه دارد.وي درباره نظر نهايي شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب براي معرفي نامزد مورد نظر با رد هرگونه اعمال فشار از سوي طرفداران وي در اين شورا گفت: من اصراري براي انتخاب شدن از سوي شوراي هماهنگي ندارم.
گفتني است براساس گفته رئيس ستاد جوانان و دانشجويان ستاد انتخابات لاريجاني، سه شنبه بعد از نماز مغرب و عشاء در دفتر ستاد دانشجويان دكتر لاريجاني جلسه پرسش و پاسخ با حضور رابطين دانشگاه هاي تهران و فعالان و موثرين جنبش دانشجويي با عنوان هواي تازه، دولت اميد برگزار مي شود.
مهرعليزاده: ويژگي هاي من بيشتر است
ايرنا: محسن مهرعليزاده نامزد احتمالي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري معتقد است كه ويژگي هايش از ديگر نامزدهاي اصلاح طلب در اين دوره از انتخابات براي رئيس جمهور شدن، بيشتر است.وي افزود: من تنها كانديداي جبهه اصلاحات هستم كه مي توانم پاسخگوي مطالبات مردم باشم.مهرعليزاده افزود: روند كشور و خواست مردم، تداوم اصلاحات است و اين تداوم مستلزم يك رئيس جمهوري باتوان شناخت و قابليت عملي كردن اهداف اصلاحات است و من در زمان حاضر قادر هستم اين نياز را برآورده سازم.وي اين مطالب را در پاسخ به اين پرسش، وجه تمايز شما با ديگر نامزدهاي اصلاح طلب چه بود كه سبب شد وارد صحنه انتخابات شويد؟، بيان كرد.
تشكيل ستادهاي انتخاباتي حزب اسلامي كار
فارس: محسن سرخو دبير كميته سياسي حزب اسلامي كار از تشكيل ستادهاي انتخاباتي اين حزب درسراسر كشور خبر داد.
محسن سرخو با اعلام اين خبر و با اشاره به جلسه اعضاي شوراي مركزي حزب اسلامي كار تصريح كرد: در اين جلسه اخبار انتخاباتي مطرح و چون حضور آقاي هاشمي رفسنجاني در انتخابات قوت يافته و به زودي اعلام رسمي مي شود، بحث تشكيل ستادهاي انتخابات رياست جمهوري مطرح شد و براي تشكيل آن در حال برنامه ريزي و سازماندهي هستيم.
آرمين: هاشمي رفسنجاني هرگز كانديداي ما نخواهد بود
ايسنا: يك عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در پاسخ به سئوالي مبني بر احتمال ردصلاحيت معين و اجماع اين تشكل سياسي بر هاشمي رفسنجاني، گفت: در هيچ حالتي هاشمي رفسنجاني كانديداي ما نخواهد بود.
محسن آرمين طي سخناني در دانشگاه سهند تبريز با بيان اين كه در اين مرحله حساس جامعه، دوري از انفعال و شركت در انتخابات راه حل خوبي است، افزود: درصورت انفعال، شاهد افزايش فشارهاي خارجي خواهيم بود و دولت نيز ناگزير خواهد بود امتيازهاي مختلفي به طرف هاي خارجي واگذار كند.
توكلي: تلاش مي كنيم به اجماع برسيم
مهر: نامزد نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري بر لزوم اصلاح روند اجرايي سياستهاي شانزده سال اخير كشور تاكيد كرد.
احمد توكلي روز شنبه در ديدار با امام جمعه شهرستان بهار همدان افزود: اگر روحيه اصولگرايان تحول خواه كه به تحقق مطالبات اكثريت ملت مي انديشند، مورد اعتماد جامعه واقع شود زمينه توسعه همه جانبه در كشور فراهم مي شود.اين نامزد رياست جمهوري متذكر شد: اصولگرايان هنوز به نظر واحدي نرسيده اند كه تلاش مي كنيم به اجماع دست يابيم تا رقابت  كاهنده ايجاد نشده و دولتي خدمتگزار همسو با مجلس اصولگرا روي كار آيد.
احتمال انتخاب نامزد واحد توسط دوم خردادي ها بسيار ضعيف است
ايرنا: عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي گفت: احتمال اينكه اصلاح طلبان يك نامزد منتخب براي شركت در عرصه انتخابات آتي معرفي كنند، بسيار ضعيف است.محمد نعيمي پور افزود: با توجه به حضور دو نامزد از جبهه اصلاحات و تمايل هر دو براي شركت در انتخابات، اصلاح طلبان از هر دو حمايت مي كنند و هيچ فرد ديگري براي انتخابات مدنظر نيست.عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت در مورد حضور ميرحسين موسوي در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري تصريح كرد: وي به هيچ عنوان قصد نامزدي در انتخابات را ندارد و اين موضوع را بارها اعلام كرده است.
نظر محمدرضا خاتمي درباره لزوم مشاركت حداكثري
ايرنا: محمدرضا خاتمي در جمع مردم بندر تركمن در غرب استان گلستان گفت: مشاركت حداكثري مردم در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري نياز جدي كشور است.دبير كل جبهه مشاركت با بيان اينكه اجماع اصلاح طلبان در دور نخست انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري ممكن نيست، دكتر مصطفي معين را نامزد نهايي جبهه مشاركت و مجاهدين انقلاب براي اين انتخابات دانست.به گفته وي، دكترمعين در انتخابات سال ۷۶ نيز گزينه پس از آقاي خاتمي بود تا در صورت امتناع آقاي خاتمي از نامزدي در انتخابات دوم خرداد، وي معرفي شود.وي همچنين با اشاره به تجربه انتخابات مجلس هفتم، نگراني هاي جامعه را در اين باره به حق خواند.
ططري: كروبي اصلح  است
ايرنا: نماينده مردم كرمانشاه در مجلس ششم گفت: كروبي  كانديدا ي اصلح براي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري مي باشد.اسماعيل ططري شنبه در جمع مردم شهرستان تنگستان افزود: رئيس جمهوري بايد آگاه، مورد اعتماد و امين مردم باشد و كروبي با آشنايي كامل به دموكراسي و با هدف اجراي عدالت اجتماعي زمينه را براي رفاه و آزادي بيان مردم فراهم خواهد كرد.
وي درخصوص اجماع اصلاح طلبان و محافظه كاران اظهار داشت: ازآنجا كه محافظه كاران به اجماع نرسيدند، اميد است كه اصلاح طلبان هرچه زودتر اجماع پيدا كنند.
پرونده تمام نامزدهاي فعلي را مختومه مي بينم
ايسنا: قدرت الله ايماني گفت: فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي بنا به شرايط موجود و همچنين برخي احتمالات وجود انشعاب در اين فراكسيون، تا چند هفته ديگر بر پايه يك وحدت كلي از هيچ كانديدايي حمايت نخواهد كرد.
عضو فراكسيون اصولگرايان با بيان اينكه سرنوشت تمام گروهها به حضور يا عدم حضور هاشمي رفسنجاني گره خورده است، خاطرنشان كرد: پرونده تمام نامزدهاي انتخاباتي فعلي را در حال حاضر مختومه مي بينم؛ چرا كه معتقدم اين افراد از اقبال مناسبي در ميان مردم برخوردار نيستند.
ولايتي: مستقل مي مانم
گروه سياسي: كانديداي نهمين دوره رياست جمهوري با اشاره به حضور زنان در كابينه خود طي سخناني در جمع دانشجويان دانشگاه آزاد گرگان گفت: محدوديتي براي به كارگيري اشخاص به لحاظ جنسي و سني وجود ندارد بلكه به كارگيري براساس شايستگي است. علي اكبر ولايتي همچنين طي سخناني در جمع مردم بابلسر در مسجد جامع اين شهر بر حضور مستقل خود در انتخابات رياست جمهوري تأكيد كرد و افزود: با جديت و مستقل در صحنه انتخابات رياست جمهوري باقي مي مانم و تابع رأي مردم مي باشم زيرا اساس تصميم گيري نهايي رأي مردم است.
وي همچنين در جمع مردم شهرهاي بهشهر و نكا در پاسخ به سؤالي پيرامون مهمترين اولويت برنامه هاي خود گفت: اصلاح وضعيت مديريتي كشور اولويت نخست دولت آينده است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: اصلاح مديريت به معناي عزل مديران كارآمد نيست. كابينه ما، كابينه كار و تخصص است و ملاك كارآمدي افراد صرفنظر از تعلقات جناحي است. ولايتي در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اين كه اگر شوراي هماهنگي نامزد خود را معرفي كند شما در صحنه باقي خواهيد ماند يا نه؟ گفت: شوراي هماهنگي جمعي از دوستان هستند، اما نهاد تعيين رئيس جمهور نيستند. انتخاب رئيس جمهور با مردم است و من هم از بيست و دوم ديماه حضور مستقل خود را اعلام كرده ام. شورا هر تصميمي بگيرد محترم است اما من مستقل مي آيم، ان شاء الله تا آخر خواهم بود و دليلي براي ترديد وجود ندارد.
مثل پنجاه و پنجاه و يك!
ايسنا: نماينده تهران در مجلس اظهار داشت: در انتخابات رياست جمهوري جريانات و مردم گاهي از خواسته هاي فردي شان در رابطه با يك كانديداي خاص صرف نظر مي كنند و با حضور گسترده و دشمن شكن در انتخابات شركت مي كنند.
عباس علي اختري با اشاره به اينكه هر چه شرايط مساعدتر باشد مردم بهتر در انتخابات شركت مي كنند، در پاسخ به اينكه آيا چهره هاي فعلي حاضر در صحنه انتخابات مي توانند مشاركت حداكثري را محقق كنند يا خير؟ گفت: تفاوت كانديداهاي فعلي مثل تفاوت چهل وپنجاه يا سي وپنجاه نيست؛ تفاوت اين نيروها مثل پنجاه و پنجاه و يك يا پنجاه و دو و پنجاه و سه است.
تعدد كانديداها و كمك به مشاركت حداكثري مردم
ايسنا: تعدد كانديداها به حضور حداكثري مردم در انتخابات كمك مي كند، ولي هركدام از جريانها بخواهند آراي مردم را به طرف خود جلب كنند بايد در ميان خود اجماع داشته باشند.سيدمحمدرضا ميرتاج الديني، اظهار داشت: از عواملي كه موجب مشاركت حداكثري در انتخابات مي شود حضور جريانات مختلف و چهره هاي متعدد در انتخابات است.نماينده مردم تبريز در پاسخ به اينكه آيا با حضور كانديداهاي مطرح فعلي رقابت جدي ايجاد مي شود يا خير؟ گفت: با حضور اين افراد رقابت خوب و جدي خواهد بود.
باهنر: به احتمال قوي هاشمي كانديدا نمي شود
ايسنا: احتمال قوي مي دهيم كه آقاي هاشمي رفسنجاني براي رياست جمهوري كانديدا نشوند. محمد رضا باهنر،نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي و عضو شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب، با بيان اين مطلب در همايش جنبش دانشجويي و انتخابات نهم كه از سوي بسيج دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي واحد اهواز برگزار شد، افزود: آقاي هاشمي رفسنجاني گفته است كه كانديداي رياست جمهوري نمي شود مگر آنكه كانديداي قوي پيدا نشود. مصلحت نمي دانم كه آقاي هاشمي رفسنجاني بيايد، زيرا درحال حاضر موقعيت خوب و تاثيرگذاري در اداره كشور دارند.وي اضافه كرد: طبق آخرين نظرسنجي ها هاشمي رفسنجاني با ۲۷ درصد آرا، بيشترين راي و پس از آن ولايتي، لاريجاني، توكلي، كروبي و معين در مرتبه هاي بعدي قرار گرفته اند. اين نظرسنجي ها در شرايطي اعلام شده اند كه ۴۰درصد مردم هنوز درباره كانديداي مورد نظر خود تصميم گيري نكرده اند.قاليباف نيز با وجود مدت زمان ناچيزي كه تبليغات را آغاز كرده، رشد خوبي داشته است.
دعوت از كانديداها براي حضور در دانشگاه تهران
ايسنا: كانديداهاي احتمالي انتخابات رياست جمهوري به صورت هفتگي براي حضور در مسجد دانشگاه تهران دعوت مي شوند تا به سئوالات دانشجويان پاسخ دهند و برنامه هاي مورد نظر خود را تشريح كنند.احمد توكلي از جمله كانديداهاي احتمالي انتخابات رياست جمهوري روز سه شنبه در ساعت ۱۵ بعدازظهر در دانشگاه تهران حضور پيدا خواهد كرد و به سئوالات دانشجويان پاسخ خواهد گفت.به گزارش ايسنا، متولي برگزاري اين برنامه، دفتر نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه تهران است و قرار است كه به صورت هفتگي كانديداهاي ديگر در اين مسجد حضور پيدا كنند.
در اتاق هاي دربسته وزير انتخاب نخواهم كرد
ايرنا: نامزد احتمالي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: اگر من رئيس جمهور شدم در اتاق هاي دربسته وزير انتخاب نخواهم كرد و از نخبگان و نظرات آنها استفاده خواهد شد.دكتر علي لاريجاني در داراب افزود: اگر آقاي رفسنجاني كه از سرمايه هاي ارزشمند كشور است به صحنه انتخابات بيايد، شوراي هماهنگي نظر خواهد داد كه ما در صحنه بمانيم يا خير.وي ابراز اطمينان كرد كه بين اصولگرايان ائتلاف واحدي ايجاد شده است و يك كانديدا معرفي مي شود.دكتر علي لاريجاني همچنين گفت: آمريكا مايل است دولتي ضعيف در ايران به وجود آيد تا تغييرات لازم را با دست خود انجام دهد.
منشور ائتلاف نهم براي فرداي بهتر منتشر شد
ايرنا: ائتلاف  نهم  براي  فرداي  بهتر كه  از حاميان  نامزدي  اكبر هاشمي رفسنجاني در انتخابات  نهمين  دوره  رياست  جمهوري  است ، روزگذشته منشور خود را منتشركرد.اين  منشور كه  متشكل  از ۲۲ بند است ، تاكنون  به  امضا ۶۰ حزب ، تشكل  و سازمانهاي  عضو اين  ائتلاف  رسيده  است .

چهارمين جلسه بازپرسي پرونده حادثه ورزشگاه آزادي
وكيل نيروي انتظامي: از نظر كارشناسان راضي نيستيم
ايسنا: چهارمين جلسه بازپرسي پرونده حادثه ۵ فروردين ماه ورزشگاه آزادي، با حضور برخي از مسئولان حراست تربيت بدني و نيروي انتظامي، وكلاي اين دو نهاد و يكي از مصدومان كه به عنوان شاهد فراخوانده شده بود، ديروز در شعبه اول بازپرسي دادسراي جرايم پزشكي -دادسراي رسيدگي كننده به پرونده- برگزار شد.
۵ فروردين ماه ۸۴ پس از پايان پيكار تيم هاي ملي فوتبال ايران و ژاپن، ۷ تن از هم وطنان به هنگام خروج از درب ورزشگاه به دليل ازدحام جمعيت جان خود را از دست داده اند.
از اين مرحله اقدام براي شناسايي مقصر يا مقصران احتمالي حادثه آغاز شد.
بر اساس شكايت خانواده هاي افراد جان باخته، پرونده اي تشكيل شد و براي رسيدگي به اتفاقات رخ داده، قائدي، بازپرس شعبه اول دادسراي جرايم پزشكي مامور ويژه شد.
در جلسه ديروز خلبان بالگردي كه گفته مي شود حضور ناهماهنگ آن مقابل درب ورزشگاه مانع از خروج تماشاگران شده، براي اداي توضيحات حاضر و توضيحات خود را ارائه كرد.
خلبان بالگرد در ميان جمعي از عوامل دو نهاد مسئول در اين پرونده در راهروي دادسرا حضور داشت و در پاسخ به خبرنگار حقوقي ايسنا درباره دليل توقف بالگرد در روز حادثه و مشاهدات خود از ارائه توضيحات خودداري كرد و گفت: بهتر است اطلاع رساني در اين زمينه توسط نهادهاي مسئول انجام شود.
وي پس از حضور در بازپرسي و گذشت يك ساعت و اندي از جلسه بازپرسي خارج شد و گفت: نمي توانم هيچ توضيحي بدهم اما صحبت از اين است كه چرا نرده هاي مقابل درب برداشته نشده است؟به گزارش خبرنگار ايسنا، غلامعلي رياحي نيز كه وكيل سازمان تربيت بدني در اين پرونده است، پس از خروج از جلسه بازپرسي از هرگونه توضيح خودداري و فقط اعلام كرد كه جلسه بعدي بازپرسي روز سه شنبه است و تحقيقات هم چنان ادامه دارد.
خرمشاهي كه وكالت نيروي انتظامي  را بر عهده دارد، از درب شعبه اول بازپرسي خارج  شد و در مقابل خبرنگاران ايستاد و گفت: حادثه اي اتفاق افتاده و عمدي در كار نبوده است.
عوامل مختلفي در اين حادثه دست به دست هم دادند تا اين اتفاق واقع شود.
وي ادامه داد كه كارشناسي هنوز ادامه دارد و در حال حاضر هرگونه اظهارنظري مسير بازپرسي را تحت تاثير قرار مي دهد.
وي اظهار داشت كه از نظر كارشناسان راضي نيستيم. ما از كارشناسان خواستيم كه به هنگام بررسي نماينده اي از نيروي انتظامي  حضور داشته باشد اما اين گونه نشد.
البته خرمشاهي از روند رسيدگي به پرونده اظهار رضايت كرد و گفت: تاريكي محل، توقف بالگرد، پله هاي ۴۰ سانتي متري و هيجان جمعيت، از مواردي است كه در اين پرونده بايد رسيدگي شود.
يكي از افرادي كه امروز در جلسه بازپرسي دادسرا حضور داشت، درباره توقف بالگرد مقابل درب ورزشگاه به خبرنگار حقوقي ايسنا، گفت: جلوي اين بالگرد به فاصله ۲۰ يا ۳۰ متر عرض خيابان بسته شده بود و خيابان هم ۶۴ متري بود.از سوي ديگر عرض هلي كوپتر ۱ متر و ۹۷ سانتي متر و طول آن ۱۰ متر و ۶۸ سانتي متر است.
اگر اين وسيله چه در طول و چه در عرض پارك شده باشد چيزي از آن ۶۴ متر را اشغال نمي كند.
وي با ابراز اين ادعا كه عرض خيابان به طور كامل از سوي سازمان تربيت بدني بسته شده بود، ادامه داد: نيروي انتظامي با تلاش چند داربست را از جا كندند كه حدود ۷ يا ۸ متر فضا را باز كرد و افزود: البته چراغ هاي خارج از ورزشگاه از ابتدا خاموش بود و مردم جلوي پاي خود را نمي ديدند.
وي هم چنين در پاسخ به برخي نظرات مبني بر اين كه بالگرد از نوع روسي بوده، گفت: هلي كوپتر ميل ۱۷۱ روسي براي موارد جنگي و مبارزه با قاچاق استفاده مي شود؛ از اين هلي كوپتر داخل شهر نمي توان استفاده كرد زيرا هر جايي نمي تواند بنشيند و فشار ملخ تمام اطراف را ويران مي كند.

عضو كميسيون اجتماعي مجلس:
۴۰۰ هزار معتاد تزريقي در كشور يك زنگ خطر جدي است
ايلنا: عضو كميسيون اجتماعي مجلس هفتم گفت: براساس اطلاعات رسمي، حدود ۴۰۰ هزار معتاد تزريقي در كشور وجود دارند كه مي  توانند زنگ خطري جدي در اشاعه امراضي خطرناك نظير ايدز و هپاتيت باشند.
موسي  الرضا ثروتي در گفت و گو با خبرنگار «ايلنا» افزود: بدنبال جلسات مشترك مابين نمايندگان وزارت بهداشت، بهزيستي، ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان مديريت و مجلس، راهكارهاي متفاوتي در مورد كنترل و مبارزه با دخانيات و مواد مخدر ارائه شده است و اين جلسات همچنان ادامه دارد.
وي افزود: گسترش مراكز متادون درماني يكي از مهمترين و كارآمدترين راهكارهايي است كه توسط اعضاي اين جلسه مدنظر است. طبق اين پيشنهاد در نظر است مراكزي تحت پوشش بهزيستي و يا NGO ها با هزينه بسيار كم به درمان معتادان داوطلب بپردازند.
وي افزود: در اجراي اين طرح متادون در دوزهاي مختلف تهيه شده و با توجه به نياز بدني هر فرد معتاد پس از انجام دوره هاي روان درماني در اختيار وي قرار مي  گيرد و بدين ترتيب پس از وابستگي فرد به متادون به صورت تدريجي، ترك اعتياد فرد از متادون به راحتي امكان پذير است.
وي توزيع سرنگ هاي رايگان در بين معتادان تزريقي را از ديگر راهكارهاي موفق در امر مبارزه با مواد مخدر خواند و گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر توانسته در اين راستا گام هاي مهمي بردارد زيرا يكي از معضلات موجود در بحث مواد مخدر، اشاعه ايدز و هپاتيت در بين معتادان است كه از اين طريق به حداقل مي  رسد.

بازپرس شعبه ۱۲ دادسراي ناحيه ۷ تهران:
۱۳۰ متهم پرونده افشاي سئوالات كنكور تفهيم اتهام شدند
فارس: بازپرس شعبه ۱۲ دادسراي ناحيه ۷ تهران گفت: پرونده تخلفات آزمونهاي سراسري و آزاد در اين شعبه در جريان است و تاكنون ۱۳۰ متهم اين پرونده تفهيم اتهام شده اند.
سيد محمود طباطبايي افزود: اتهام اين افراد، مشاركت در افشاي سئوالات كنكور سراسري و آزاد و معاونت در اين امر است.
وي گفت: افشاي سؤالات كنكور بيشتر مربوط به آزمون دانشگاه آزاد و رشته رياضي اين آزمون است به طوري كه سئوالات رشته رياضي دانشگاه آزاد، ۲۴ ساعت قبل از آزمون افشا شده و در سراسر كشور و به خصوص تهران توزيع شده است.
به گفته وي افشاي سوالات كنكور سراسري نيز مربوط به رشته تجربي مي شود كه حدود ۱۲ ساعت قبل از برگزاري آزمون از مخزن خارج شده و توزيع شده است.
وي اضافه كرد: تعدادي از پرونده هاي اين متهمان در دادسرا تكميل شده و به دادگاه ارسال شده است و در انتظار راي دادگاه به سر مي برند و آخرين خبر اين است كه قاضي اين پرونده تغيير كرده و اين پرونده به صورت متمركز در يكي از شعبه هاي دادگاه هاي تهران رسيدگي مي شود.
وي همچنين از تشكيل پرونده تخلفات اخلاقي در آموزشگاههاي كنكور تهران خبر داد و گفت: تعداد ۱۲۰ آموزشگاه غير مجاز كنكور در تهران هستند كه هيچ نظارتي بر عملكرد آنها نيست و حتي برخي از اين آموزشگاهها به اسم مشاوره تحصيلي اقدام به كارهاي منافي عفت كرده اند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |