سه شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۷ - Apr 19, 2005
نماينده صندوق جمعيت ملل متحد در ايران:
اميد به زندگي زنان ايران به ۷۱ سال رسيد
گروه اجتماعي: شاخص اميد به زندگي زنان ايراني از ۶۹ به ۷۱ سال رسيده كه اين مساله نشانگر توجه دولت ايران به مساله سلامت زنان است.
عبدالاحد، نماينده صندوق جمعيت ملل متحد در ايران در مراسم تقدير از دست اندركاران تدوين گزارش ملي وضعيت زنان جمهوري اسلامي اظهار داشت: ۱۰ سال پيش در پكن برنامه هايي براي توانمندسازي زنان در ۱۲ محور تدوين شد كه اهداف آن تكميل كننده اهداف كنفرانس بين المللي جمعيت و توسعه و اهداف هزاره است.
وي تأكيد كرد: امروز ۱۰ سال بعد از اجلاس پكن، كشورها به پيشرفت قابل ملاحظه اي در حوزه زنان دست يافته اند؛ به نحوي كه هم اكنون ۴۰ كشور قوانيني براي مبارزه با خشونت عليه زنان تصويب كرده اند و ۷۰ كشور به كنوانسيون منع تبعيض عليه زنان پيوسته اند، اما هنوز راه زيادي در پيش است.
به گفته وي سالانه نيم ميليون زن در جهان به جهت عوارض ناشي از حاملگي و زايمان جان خود را از دست مي دهند و ۳/۲ درصد بيسوادان بالاي ۱۵ سال جهان را زنان تشكيل مي دهند و ۶۰ درصد كساني كه به مدرسه نمي روند، دختر هستند.
وي با اشاره به وضعيت پيشرفت زنان در جمهوري اسلامي گفت: ايران در زمينه پيشرفت زنان گام هاي موثري برداشته به نحوي كه نسبت سواد زنان به مردان از ۹۴ به ۹۷ درصد و نسبت دختران و پسران در مدارس و كليه سطوح تحصيلي از ۸۵ به ۹۳ درصد رسيده است.
نماينده صندوق جمعيت سازمان ملل متحد در ايران تصريح كرد: ميزان مرگ و مير مادران از ۵۲ در صد هزار به ۳۷ در صد هزار و مرگ و مير كودكان از ۴۱ در صد هزار تولد زنده به ۲۸ در صد هزار رسيده است.
وي تصريح كرد: كمبود آمار در خصوص مسايل مختلف زنان و مسايل جنسيتي،  ارتقاي نقش زنان در سطوح تصميم گيري و تصميم سازي،  بازنگري قوانين مربوط به زنان، الحاق به كنوانسيون منع تبعيض عليه زنان از جمله مسايل قابل بررسي در حوزه زنان ايران است.

وزير رفاه و تأمين اجتماعي:
حقوق بازنشستگان تأمين اجتماعي افزايش يافت
گروه اجتماعي: حقوق بازنشستگان و مستمري بگيران تحت پوشش سازمان تامين اجتماعي و قانون كار، افزايش يافت.
به گزارش ايلنا، دكتر محمدحسين شريف زادگان، وزير رفاه و تامين اجتماعي، با بيان اين مطلب افزود: براساس مصوبه هيات دولت، حقوق بازنشستگان، از كارافتادگان و بازماندگان تحت پوشش از اول فروردين سال ۸۴ به ميزان ۱۶ درصد افزايش يافت.
وي افزود: به منظور افزايش قدرت خريد مستمري بگيراني كه حقوق آنها در سنوات قبل از سال ۸۳ برقرار شده، علاوه بر افزايش ۱۶ درصدي حقوق آنان به ازاي هر سال كامل، دريافت مستمري معادل دو دهم درصد مستمري سال ۸۳ پرداخت مي شود.
شريف زادگان، بر ضرورت حمايت از مستمري بگيران سالمند و پرسابقه كه بيش از ۲۵ سال سابقه پرداخت حق بيمه دارند، تاكيد كرد و گفت: هيات دولت مقرر كرد تا براي اين گروه از مستمري بگيران، علاوه بر افزايش حقوق آنان به ازاي هر سال مازاد بر ۲۵ سال معادل دو دهم درصد مستمري سال ۸۲ پرداخت شود.

فعاليت نمايندگي شبكه الجزيره در ايران
به حالت تعليق درآمد
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ديروز دستور داد تمامي فعاليت هاي نمايندگي شبكه الجزيره در ايران به حالت تعليق درآيد.
محمدحسين خوشوقت _ مديركل رسانه هاي خارجي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي _ در گفت وگو با ايرنا ضمن اعلام اين خبر افزود: تعليق فعاليت هاي دفتر نمايندگي شبكه الجزيره تا زمان مشخص شدن نتايج بررسي كارشناسانه عملكرد احتمالي اين شبكه در تحريك اشرار براي ايجاد ناآرامي هاي اخير در شهر اهواز و اداي توضيحات روشن از سوي مسئولان اين شبكه، ادامه خواهد داشت.
خوشوقت گفت: انتظار از اين شبكه آن است كه در چارچوب اخلاق حرفه اي عمل كند و به ارزش هاي ملت ايران احترام بگذارد.
اداره كل رسانه هاي خارجي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در دي ماه گذشته به شبكه الجزيره هشدار داده بود در پوشش رويدادهاي مربوط به جمهوري اسلامي ايران، موازين اخلاق حرفه اي را زير پا نگذارد تا بتواند از وجود دفتر نمايندگي خود در تهران، برخوردار بماند.

با حضور دانش آموزان ايراني عضو انجمن رياضي دانان جوان
سومين المپياد جهاني رياضي امروز آغاز مي شود
گروه علمي فرهنگي: سومين مسابقه المپياد رياضي جهان، سي ام و سي ويكم فروردين امسال با حضور ۳۰ كشور جهان در قالب ۴۰ تيم در دانشگاه واترلو كانادا برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري مسابقه المپياد رياضي جهان در دو سطح اقليدس و گالوا به طور همزمان برگزار خواهد شد.انجمن رياضي دانان جوان مركز تحقيقات و آموزش رياضي به نمايندگي از دو ميليون عضو رياضي دان جوان در سطح كشور در هر دو مسابقه اقليدس و گالوا شركت مي كند.
دانشگاه واترلو كانادا هر سال يك سري مسابقات بين المللي رياضي در سطح دانش آموزان در مقاطع مختلف برگزار مي كند كه با توجه به نحوه تقسيم بندي آموزشي در ايران، مسابقه اقليدس براي دانش آموزان سال سوم دبيرستان و پيش دانشگاهي و مسابقه گالوا براي دانش آموزان دوره راهنمايي در نظر گرفته شده است.
به گزارش همشهري، انجمن رياضي دانان جوان بيش از ۷ سال است كه فعاليت خود را در زمينه آموزش رياضي در ميان جوانان و نوجوانان با هدف عمومي كردن آموزش رياضي، ترس زدايي از دانش آموزان نسبت به درس جذاب رياضي آغاز كرده است.

مخالفت ضمني رئيس فرهنگستان علوم پزشكي با تعرفه كنوني پزشكان
وزير بهداشت: تعرفه هاي پزشكي لغو نشده
اما اشكال قانوني دارد
000039.jpg
000033.jpg
گروه اجتماعي: رئيس فرهنگستان علوم پزشكي به طور ضمني مخالفت خود را با عدم افزايش تعرفه هاي پزشكي اعلام كرد.
دكتر ايرج فاضل كه عبارت «واقعي شدن تعرفه ها» را به جاي «افزايش نرخ ويزيت پزشكان» به كار مي برد، از اقدام دولت و مجلس در مخالفت با افزايش حق ويزيت پزشكان در هفته هاي اخير انتقاد كرد.
خبرگزاري ايسنا در گفت وگويي كوتاه با دكتر ايرج فاضل و به نقل از وي اعلام كرد: تعيين تعرفه هاي پزشكي توسط سازمان نظام پزشكي به سامان دادن بخش پزشكي كمك بزرگي خواهد كرد. دكتر ايرج فاضل با بيان اينكه قانون جديد سازمان نظام پزشكي ضمانت اجرايي دارد، تأكيد كرد: قاعدتاً هيأت دولت نمي تواند بر خلاف قانون تصميمي بگيرد.وي با بيان اينكه اختياراتي كه در قانون جديد به نظام پزشكي محول شده اختيارات درستي است، افزود: تعرفه هاي ناعادلانه بخش خصوصي سبب مشكلات زياد اجتماعي از جمله معضل زيرميزي شده است.
ايرج فاضل اظهار اميدواري كرد با همكاري هيأت دولت و سازمان نظام پزشكي اين مشكل رفع شود كه اين هم به نفع مردم بوده و هم وضعيت جامعه پزشكي را بهبود خواهد بخشيد.
وي در پايان خاطرنشان كرد: تعرفه هاي پزشكي در ايران در مقايسه با ساير كشورهاي دنيا، بي نهايت ناعادلانه است به طوري كه هرگونه افزايش به نظر زياد مي رسد.
گفتني است سازمان نظام پزشكي در اولين تصميم خود در دوره جديد فعاليتش،  نرخ خدمات پزشكي و حق ويزيت ها را افزايش داد كه با واكنش مجلس و دولت مواجه شد.
خبر ديگري از همين خبرگزاري و به نقل از وزير بهداشت و درمان حاكي است در پي اعلام لغو تعرفه هاي پزشكي بخش خصوصي، وزير بهداشت،  درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد:  اين تعرفه ها لغو نشده بلكه هيأت دولت عنوان كرده كه آن چيزي كه تصويب شده بايد مجراي قانوني داشته باشد.دكتر مسعود پزشكيان با بيان مطلب فوق گفت: طبق بندي كه در قانون آمده، دولت بايد مبناي تعرفه را اعلام كند و سازمان نظام پزشكي بحث سود سرمايه و هزينه هاي جانبي را بر روي آن بگذارد، سپس هزينه نهايي را اعلام نمايد.وي تصريح كرد:  در حال حاضر، دولت هنوز مبناي سال را اعلام نكرده ولي سازمان نظام پزشكي تعرفه ها را اعلام كرده  است، كه اين امر از لحاظ قانوني اشكال دارد؛ در نتيجه اين مسأله بايد اصلاح شود تا تعرفه بر اساس آنچه در قانون گفته شده ابلاغ گردد.

مسئوليت كيفري افراد از نظر حقوقدانان و روان شناسان
سن عقلي مهمتر از سن شناسنامه اي است
گروه اجتماعي- زهرا رفيعي: علي رغم اين كه كارشناسان معتقدند سن ۱۸ سالگي براساس عرف بلوغ عقلي است اما همچنان بلوغ جسمي سن مسئوليت كيفري در محاكم است.
رسول، پسر ۱۶ ساله اي است كه پدرش را دو روز پيش به خاطر آزار و اذيت كودكان در اصفهان اعدام كردند. اسدي قاضي شعبه ۱۴ دادگاه كيفري اصفهان براي رسول نيز به خاطر همكاري با پدرش در ارتكاب جرم، حكم اعدام صادر كرد. پدر رسول گفته بود وقتي كودكان را آزار و اذيت مي كردم مي دانستم بالاخره اعدام خواهم شد ولي رسول در اعترافاتش اعلام كرده بود كه پس از دستگيري متوجه شده پدرش او را وادار به چه كاري كرده است و چه اشتباهي انجام داده است.در حال حاضر براساس قانون مجازات اسلامي سن مسئوليت كيفري براي دختران ۹ سال و براي پسران ۱۵ سال تمام است.
به گفته جمال كريمي راد سخنگوي قوه قضاييه هم اكنون حكم اعدام براي كودكان زير۱۸ سال صادر ولي اجرا نمي شود.
در صورت تصويب لايحه تشكيل دادگاه اطفال براي افراد زير ۱۸ سال حكم اعدام صادر نخواهد شد. با تصويب اين قانون اطفال (كسي كه به حد رشد شرعي نرسيده باشد) در صورت ارتكاب جرم مبري از مسئوليت كيفري هستند و براي افراد زير ۱۸ سال اقدامات تنبيهي در نظر گرفته خواهد شد. به طوري كه شديدترين مجازات حبس در كانون اصلاح و تربيت از ۲ سال تا ۸ سال (در مورد جرايمي كه مجازات قانوني آن حبس ابد يا اعدام است) خواهد شد. اين لايحه در بهمن ماه سال گذشته در هيأت دولت تصويب شده و به مجلس ارائه شد. اين در حالي است كه نيره اخوان منشي كميسيون حقوقي مجلس اعلام كرد: اين لايحه هنوز به كميسيون ارائه نشده است و من بي اطلاعم.
در قانون فعلي بين رشد جسمي و رشد عقلي تفاوتي وجود ندارد. اين را زهرا حاج محمدعلي وكيل پايه يك دادگستري گفت، او در ادامه با اشاره به لايحه جديد تشكيل دادگاه اطفال گفت: در اين لايحه احكام اعدام يا حبس ابد حذف شده است ولي احكامي چون پرداخت ديه، قصاص و ... حذف نشده است. براساس قانون فعلي سن بلوغ شرعي به عنوان سن بلوغ عقلي در نظر گرفته مي شود. اين در حالي است كه افراد زيادي وجود دارند كه با داشتن سن بيش از ۱۸ سال نيز نمي توانند درست و عقلاني تصميم بگيرند.
وي با اشاره به اين كه در دادگاهها بلوغ شناسنامه اي براي صدور حكم در نظر گرفته مي شود گفت: افراد زيادي بخصوص در شهرستانها وجود دارند كه والدينشان شناسنامه خواهر و يا برادر بزرگتر آنها را كه فوت كرده اند به عنوان شناسنامه فرد ارائه مي كنند. در اين شرايط، در صورت اعتراض والدين و يا وكيل كودك و يا نوجوان در دادگاه فرد به پزشكي قانوني فرستاده مي شود. در آنجا علائم بلوغ جسمي تشخيص داده مي شود در حالي كه براساس موازين جهاني و مقررات كنوانسيون بين المللي حمايت از حقوق كودك بلوغ عقلي در زمان ارتكاب جرم بايد در نظر گرفته شود. علاوه بر قدرت تشخيص خوب از بد توسط فرد در زمان وقوع جرم، شرايط روحي او نيز بايد بررسي شود. جنون آني را نمي توان از روي شناسنامه فرد تشخيص داد. اين وكيل دادگستري كه در تدوين لايحه تشكيل دادگاه اطفال همكاري داشته است در مورد انتخاب ۱۸ سال براي سن مسئوليت كيفري گفت: انتخاب ۱۸ سال از سوي مجامع بين المللي مدافع حقوق كودك و همچنين در لايحه جديد قوه قضاييه فقط به عنوان يك عدد است. قضات بايستي به سن عقلي فرد توجه داشته باشند. انتخاب اين سن بدان جهت است كه اصولاً  و به طور عام افراد در اين سن از يك سلامت و رشد عقلي و جسمي برخوردارهستند ودر موارد استثنا افرادي وجود دارند كه حتي سنشان بيش از ۱۸ سال است و در تصميم گيري ها به مانند يك زير ۱۸ ساله تصميم مي گيرد.
جندقي كرمان پور رئيس هيأت مديره كانون وكلاي دادگستري در مورد سن مسئوليت كيفري گفت: سن رشد يا سن كبيري در اغلب كشورها ۱۸ سال است. انتخاب ۱۸ سالگي مبناي عرفي پذيرفته شده اي دارد. نظر به اين كه اغلب كشورها ۱۸ سالگي را به عنوان سن بلوغ عقلي انتخاب كرده اند و در اين سن اصولاً  افراد از رشد فكري خوبي برخوردارهستند به نظر مي رسد ۱۸ سالگي سن مناسبي براي پذيرش مسئوليت كيفري هم باشد.
دكتر محمود دژكام روانشناس و متخصص اعصاب و روان در مورد انتخاب ۱۸ سالگي در لايحه جديد تشكيل دادگاه اطفال گفت: مهمترين مشخصه بلوغ عقلي توان قضاوت و تشخيص خوب از بد است كه به صورت ميانگين افراد در ۱۸ سالگي به ميزان مناسبي از قدرت درك مي رسند.
دانشيار دانشگاه شهيد بهشتي در ادامه در مورد نحوه تشخيص اين مشخصه در كودكان و نوجوانان گفت: براي تعيين قدرت قضاوت و تميز خوب از بد اين قشر آزمونهاي متعددي وجود دارد كه هم اكنون در سازمان پزشكي قانوني بر روي افراد انجام مي شود اما متأسفانه اين كار روال حاكم بر دادگاهها نيست و براي افراد پرونده شخصيت تشكيل نمي شود و تنها در صورت درخواست متهم چنين آزمايشي صورت مي گيرد.

۸۰ هزار حق التدريس متقاضي استخدام هستند
مهر:  عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي گفت: وزارت آموزش و پرورش مجوز استخدام ۴۰ هزار معلم حق التدريس دارد، در حالي كه ۸۰ هزار معلم حق التدريسي متقاضي استخدام هستند.
حميد سعادت با اشاره به تجمعاتي كه از سوي برخي از معلمان حق التدريس در مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش و مجلس شوراي اسلامي شكل گرفته است، افزود: بر اساس برنامه سوم ، وزارت آموزش و پرورش حداكثر مجاز به استخدام ۴۰ هزار معلم حق التدريس است و به همين منظور شرايطي در نظر گرفته شده كه مي بايست معلمان حائز آن باشند.وي با عنوان اينكه بعد از مصوبه مجلس در خصوص استخدام حق التدريسي ها حدود ۸۰ هزار متقاضي پيدا شده، تصريح كرد: قانوني وضع شده و بايد اجرا شود، زيرا در حال حاضر مجلس هم نمي تواند به همه درخواست ها پاسخ مثبت بدهد.عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با تأكيد براينكه مصوبه استخدام ۴۰ هزار نيروي حق التدريس با تلاش و همكاري وزارت آموزش و پرورش ، مجلس و ديگر دستگاهها تهيه شد، افزود: اگر كميسيون هم بخواهد حكم جديدي براي استخدام صادر كند عملي نخواهد بود. زيرا ظرفيت تعريف شده اي براي اجراي مصوبه وجود دارد.
سعادت در خصوص رأي موافق نمايندگان مجلس با طرح تحقيق و تفحص از وزارت آموزش و پرورش گفت: مقوله هايي همچون امور تربيتي، افت تحصيلي دانش آموزان و تعلل در اجراي مصوبه استخدام حق التدريسي ها از جمله ابهاماتي است كه منجر به طرح تحقيق و تفحص از اين وزارتخانه گرديد.
وي با اشاره به تشكيل كميته اي به همين منظور، افزود: بعد از انتخاب هيأت رئيسه كميته مذكور، تحقيق و تفحص از وزارت آموزش و پرورش آغاز مي شود.

اعلام آمادگي جمعيت آفتاب براي همكاري
همه جانبه با دولت در مبارزه با اعتياد
گروه اجتماعي: جمعيت آفتاب اولين و بزرگترين تشكل غيردولتي و مردمي در راستاي «عزم ملي براي جامعه عاري از اعتياد» آمادگي مجدد خود را براي هرگونه همكاري با دولت در امر مبارزه همه جانبه با اعتياد اعلام كرد.
اين جمعيت فعاليت هاي خود را حول سه محور «آموزش و پيشگيري» ، «درمان و جامعه پذيري» و «حمايت از خانواده هاي آسيب ديده از اعتياد» از سال ۱۳۷۷ آغاز كرده است و براي تحقق اين اهداف ۱۷ شعبه در ۱۳ استان به همراه ۲۰ هزار عضو در سراسر كشور به فعاليت خود ادامه مي دهند.اين جمعيت از بدو تأسيس تاكنون ۱۵ دوره كارگاه آموزشي در سطح مدارس، دانشگاه ها، جامعه كارگري، جوانان و... برگزار كرده است. همايش ها و گردهمايي هاي مختلفي با عنوان «نقدي بر راهكارهاي علمي- كاربردي رهايي از اعتياد» برگزار كرده كه يكي از نتايج اين سمينارها، طرح پوشش بيمه درماني بيماران مبتلا به اعتياد در برنامه چهارم بوده كه در سال ۸۴ اين طرح به مرحله اجرا درخواهد آمد.گفتني است، كلينيك هاي تخصصي جمعيت آفتاب از سال ۱۳۸۲ فعاليت هاي درماني خود را با ارايه خدمات مستمر و مورد نياز به صورت سرپايي و بستري و همچنين تقويت روحيه و ايجاد انگيزه در معتادين و جلوگيري از بازگشت و اعتياد مجدد را در دستور كار خود قرار داده است.

تنها اسناد خودروهاي پلاك جديدي كه در دفاتر اسناد رسمي
تنظيم مي شوند لازم الاجرا هستند
گروه اجتماعي- مريم غفاري: اسناد ثبتي خودروهاي پلاك جديد كه در دفاتر اسناد تنظيم نشده اند رسمي هستند ولي لازم الاجرا نمي باشند.
محمدعلي يادگاري، مدير كل امور اسناد سردفتران سازمان ثبت در گفت وگو با همشهري گفت: براساس توافق سازمان ثبت و نيروي انتظامي كه در جلسه اخير كميسيون زيربنايي هيأت دولت و با حضور نمايندگان سازمان ثبت و نيروي انتظامي و ديگر اعضاي كميسيون حاصل شد مقرر شد طبق ماده ۲۰ آئين نامه راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي هنگام نقل و انتقال وسايل نقليه، متعاملين يا قائم مقام قانوني آنها ابتدا درخواست خود را به راهنمايي و رانندگي يا مراكز مجاز تعيين شده ارايه مي نمايند تا پس از احراز اصالت خودرو و تطبيق مدارك آنها نسبت به فك پلاك منصوبه بر روي خودروي مورد معامله و اختصاص پلاك جديد و صدور شناسنامه جديد و ثبت تغييرات مزبور در نظام رايانه اي راهنمايي و رانندگي اقدام گردد.
در بخش ديگري از ماده ۲۰ آئين نامه راهنمايي و رانندگي آمده است: سپس مراتب كتبا توسط راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي يا مراكز مجاز تعيين شده به دفتر اسناد رسمي جهت تنظيم سند رسمي انتقال، منعكس مي شود، سپس كارت خودرو از سوي راهنمايي و رانندگي بعد از تأييد مراتب تنظيم سند در دفترخانه اسناد رسمي كه به وسيله پست سفارشي يا يارانه اي به سيستم راهنمايي و رانندگي منعكس و به خريدار تحويل مي گردد.
گواهي راهنمايي و رانندگي و شناسنامه صادره تا دو ماه اعتبار دارد و در خلال مدت مذكور متعاملين يا قائم مقام قانوني آنها موظف هستند براي ثبت معامله و درج آن در ذيل شناسنامه صادره (محل مخصوص) به دفتر اسناد رسمي مراجعه نمايند.وي گفت: سابق بر اين دفاتري در مراكز راهنمايي و رانندگي تعيين مي كرد مستقر بودند كه در حال حاضر تا تصويب قانون استقرار آنها منتفي است.وي افزود: خودروهايي كه در آن مقطع در دفاتر مستقر در راهنمايي و رانندگي ثبت شده اند و از نظارت سازمان ثبت اسناد خارج بوده اند، اسناد رسمي محسوب مي شوند ولي لازم الاجرا نيستند و در صورت بروز اختلاف بايد با مراجعه به محاكم و دادگستري پيگيري كنند.
مطابق قانون مدني اسنادي كه در دفاتر رسمي تنظيم مي شوند لازم الاجرا هستند يعني بدون مراجعه به محاكم ضمانت اجرايي دارند ولي اسناد رسمي ديگر در صورت اختلاف بايد از طريق دادگاه ها پيگيري  شوند لذا، نقل و انتقال خودرو حتماً بايد در دفاتر اسناد رسمي صورت بگيرد تا مشكلي براي مراجعين پيش نيايد.در توافق قبلي سازمان ثبت اسناد براي تسهيل و سهولت مراجعين به مراكز خودرويي، دفاتري را در مراكز مستقر كرده بود چون تعويض پلاك بايد در آنجا صورت مي گرفت و مردم نيز به جاهاي مختلف مراجعه نكنند كه اين مورد به قرار اطلاع از طريق ديوان عدالت اداري و بازرسي كل كشور مورد انتقاد قرار گرفت و مراكز راهنمايي خودرو اعلام كردند كه اين كار نبايد صورت بگيرد و از حضور دفاتر اسناد رسمي در مراكز خودروي تهران ممانعت شد ولي در شهرستان ها فعلاً با استقرار اين دفاتر مخالفتي نشده است.
لذا ابلاغ مأموريت به دفاتر صادر نمي شود و مراجعين بايد با مراجعه به دفاتر اسناد رسمي تنظيم كنند و اين امر براي سازمان هم مشكل بود كه هر هفته بايد دفاتري را در راهنمايي ورانندگي مستقر مي كرد كه از اين كار ممانعت شد. راهنمايي و رانندگي هم خيلي معتقد به تنظيم سند نيست ما معتقديم نقل و انتقال خودرو نياز به تنظيم سند رسمي دارد، درآينده براي پرهيز از هرگونه اختلاف اين كار ضروري است.وي در پاسخ به سوال همشهري مبني بر اين كه اين توافق بيشتر به نفع دفاتر رسمي جهت كسب درآمد است چون تعداد نقل و انتقال اموال منقول نظير خودرو در دفاتر خيلي بيشتر از ملك است لذا محدود شدن اين دفاتر سابق براين براي تنظيم سند به نوعي مانع بخشي از درآمد دفاتر مي شد آيا اين كار با انتقاد سردفتران دفاتر صورت گرفته يا خير؟ گفت: البته مؤثر است ولي تنها علت و هدف نيست.
وي افزود:دفاتر اسناد رسمي تعداد تنظيمي هاي شان در رابطه با خودرو قابل توجه است و در درآمدشان تأثير دارد ولي هدف اصلي اين كار بيشتر اطمينان و اعتبار اسناد رسمي و سالم سازي جامعه هدف اصلي ما اين است كه افراد جامعه از نقل و انتقال و مالكيت خودشان يقين حاصل كنند، اعتماد قلبي داشته باشند كه مشكلي براي اثبات مالكيت اموال آنها پيش نمي آيد و حقوق آنها تثبيت مي شود و درآمد بيشتر براي دولت و دفاتر اسناد رسمي در وهله بعدي است.

پاداش پايان خدمت بازنشستگان تغييري نكرده است
ايسنا: عضو هيأت رييسه  مجلس شوراي اسلامي گفت: پاداش پايان خدمت بازنشستگان به ازاء هر سال، يك ماه به قوت خود باقي است.
دكتر حميدرضا حاجي بابايي، عضو هيأت رييسه  مجلس شوراي اسلامي، با بيان مطلب فوق گفت: همانطوري كه در برنامه  سوم پيش بيني شده بود تا براي بازنشستگان كشوري و لشكري و همچنين كساني كه مستمري مي گيرند و يا حقوق وظيفه يا بازخريد دريافت مي كنند، به ازاء هر سال خدمت يك ماه پاداش پايان خدمت دريافت مي كنند و همچنين بر اساس بحث هاي منتشر شده در سطح كشور مبني بر اينكه مجلس مصوبه اي داشته است كه اين يك ماه را به ۱۵ روز تقليل دهد، اين مطلب فاقد صحت دانست و افزود: بحثي كه در مجلس مطرح بود در رابطه با پاداش پايان خدمت بازنشستگان نبوده، بلكه در مورد لايحه اي بود تا اشكال قانوني آن برطرف شود.
وي افزود: بنابراين در سال ۱۳۸۴ بر اساس قانون اصلاح پاره اي از مقررات مربوط به بازنشستگي بانوان شاغل، خانواده ها و ساير كاركنان، بر اساس ماده هفت اين قانون به كاركنان شاغل هنگام بازنشستگي و از كار افتادگي در برابر كليه  سوابق خدمت دولتي، به ازاء هر سال خدمت معادل يك ماه آخرين فوق العاده دريافتي را دريافت خواهند كرد.

در آستانه برپايي نمايشگاه كتاب تهران
افزايش درخواست ناشران خارجي
ترديد و مشكل ناشران داخلي
000036.jpg
گروه علمي فرهنگي- منوچهر توكلي: بازار نشر در هفته گذشته همچنان با كم كاري ناشران همراه بود و علي رغم نزديك شدن به زمان برپايي نمايشگاه كتاب تنها انتشار ۵۵ عنوان اثر ادبي را شاهد بوديم و اين در حالي است كه ناشران براي استفاده از غرفه هايي با هزينه كمتر در نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، بايد لااقل ۳۴ عنوان را در طي سال چاپ كرده باشند.
براساس گزارش هاي دريافتي، ناشران با اين كه در سال جديد رغبتي براي كار بيشتر و حضور گسترده تر در نمايشگاه كتاب ندارند، اما مجبور به چاپ كتاب هايي هستند كه در سال گذشته قرارداد آن را با پديدآورنده اثر امضا كرده اند، كتاب هايي مانند «آب و خاك» نوشته جعفر مدرس صادقي، كه نشر مركز آن را منتشر كرده است. از سوي ديگر، بعضي از ناشران با انتقاد از افزايش قيمت غرفه ها، اعلام كرده اند براي حضور در نمايشگاه با مشكل جدي روبه رو هستند.
يكي از ناشران كه نام و مشخصات انتشاراتي خود را در اختيار ما نگذاشت، علت عدم حضور در نمايشگاه را اقتصادي نبودن نمايشگاه عنوان كرد و گفت: اين نمايشگاه بيشتر مانند يك فروشگاه بزرگ است و حضور در يك فروشگاه بايد مقرون به صرفه باشد.اما مدير كل دفتر مجامع و فعاليت هاي فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي معتقد است: درخواست ناشران خارجي براي شركت در نمايشگاه كتاب نسبت به دوره گذشته بيست درصد افزايش داشته است.
وي افزوده است: اگر درخواست ها براي شركت در نمايشگاه به همين صورت افزايش يابد با مشكل كبمود جا روبه رو مي شويم، به طوري كه برگزاري بازار جهاني كتاب در سالن ميلاد، براي ما غيرممكن مي شود.از سوي ديگر ارشد عين اللهي، عضو كميته اجرايي اتحاديه ناشران به خبرنگار سينا گفته است: ثبت نام از ناشران تمام شده، اما هنوز مدارك بسياري از ناشران شهرستاني به اتحاديه نرسيده است. وي افزود: اتحاديه ناشران در صدد است كه مدارك تمام ناشران تكميل شود و بعد كار تقسيم سالن ها را آغاز كند.اما يكي از اعضاي اتحاديه ناشران مي گويد: تغيير فاحشي كه به زيان ناشران باشد، وجود ندارد و حتي امسال غرفه هايي را كه براي ناشران دولتي در نظر گرفته اند، گرانتر محاسبه خواهند كرد و براي بخش خصوصي تخفيف هايي را منظور كرده اند. وي مي گويد: قيمت هر متر غرفه ۲۰ تا ۲۴ هزار تومان اعلام شده كه نسبت به سال گذشته چندان افزايشي نداشته است. وي ادامه داد كه طبيعي است براي هر چيز ارزان تقاضاهاي زيادي باشد.در همين حال، برخي از ناشران، به دليل مقرون به صرفه بودن حضورشان در نمايشگاه، نمايندگي فروش و ارائه آثارشان را به ناشران ديگر واگذار كرده و ترجيح داده اند بيشتر فروش آثارشان را شاهد باشند، البته اگر فروش قابل توجهي در كار باشد. در هر صورت، نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، بار ديگر تا حدود دو هفته ديگر آغاز به كار خواهد كرد و رقابت نابرابر ناشران دولتي و خصوصي و نيز ناشران با برنامه و افرادي كه بدون كوچكترين خلاقيتي پا به عرصه نمايشگاه گذاشته اند،  ورق ديگري از بزرگترين اقدام فرهنگي كشور را رقم خواهد زد.

جسته ، گريخته
عمل كردن به يك دهم از وعده ها
ايلنا: دبير انجمن كاهش خسارات اعتياد، اعلام كرد: بر اساس برنامه  هاي تعيين شده تا پايان سال ۸۳ بايد ۱۰ مركز درمان اعتياد در تهران ايجاد مي شد كه تنها يك مركز با كمك دانشگاه علوم پزشكي ايران در تهران، راه  اندازي شد.
دكتر نصيري منش افزود: در شهرستان  هاي ديگر افتتاح ۹ مركز را در دستور كار قرار داده بوديم كه ظاهرا هيچ يك از اين ۹ مركز در سال گذشته به بهره  برداري نرسيدند.
افزايش تعرفه وسايل توانبخشي بيمه شدگان
ايرنا:مدير عامل  سازمان  تامين  اجتماعي  از افزايش  ده  تا ۱۲۰ درصدي  تعرفه  وسايل  كمك  توانبخشي  بيمه شدگان  اين  سازمان  در سال  ۸۴ خبر داد.
غلامرضا سليماني  بودجه پيش  بيني  شده  امسال  در اين  باره  را ۱۱۵ ميليارد ريال  دانست  و گفت: اين  ميزان  نسبت  به  سال  گذشته  چهل  درصد رشد داشته  است .
وي  به  تسهيلات  ويژه  سازمان  تامين  اجتماعي  در اين  بخش  اشاره  كرد و افزود: تمام  شعبه هاي  تحت  پوشش  اين  سازمان  موظف  شده اند هزينه هاي  كمتر از ۵۰۰ هزار ريال  در وسايل  كمك  توانبخشي  را كه  به  تاييد پزشك  معتمد رسيده  باشد پرداخت  كنند و تا اين  ميزان  نيازي  به  تاييد شوراي  پزشكي  ندارد.
شرايط ارزيابي مدارك دانشجويان تغيير نكرده است
ايسنا: شرط معدل براي ارزشيابي مدارك دانشجويان خارج از كشور از يك  سال گذشته تا به حال تغييري نداشته است.
دكتر حميد اكبري، مديركل مركز امور دانشجويان وزارت بهداشت، با بيان اين خبر، گفت: بسياري از فارغ التحصيلان دانشگاه هاي غيرمعتبر و يا حوزه خليج فارس خواستار ايجاد تغييرات در شرط معدل براي ارزشيابي مدارك خود هستند ولي پس از آخرين اصلاحات در آيين نامه ارزشيابي مدارك دانشجويان خارج از كشور كه حدودا يك سال پيش به تصويب رسيد، هيچ گونه تغيير ديگري در اين آيين نامه صورت نگرفته است.
تأثير ورزش بر التهاب مفاصل
ايلنا: يك تحقيق جديد نشان مي  دهد كه ورزش كردن در صورتي   كه منظم و از روي برنامه باشد، مي  تواند به سلامت جسمي افراد مسن مبتلا به التهاب مفاصل كمك كند.
محققان دانشگاهي در شيكاگو با دو سال تحقيق بر روي بيش از ۵ هزار و ۷۰۰ زن و مرد مسن دريافتند، افرادي كه به طور مدام فعاليت بدني دارند با محدوديت  هاي جسمي كمتري در زندگي روزانه خود مواجه مي  شوند.
طبق اين تحقيق، در حدود دو سوم از اين افراد مسن كه فعاليت بدني مداوم نداشتند، دو برابر ديگر افراد در معرض خطر افزايش ناتواني  هاي جسمي قرار داشتند.
پزشكان توصيه مي  كنند كه افراد مسن بايد هفته  اي سه بار و هر بار به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقيقه به طور اصولي ورزش كنند.
وعده بيمه  خدمات درماني به بيمارستانها
واحد مركزي خبر: رئيس  سازمان  بيمه  خدمات  درماني  اعلام  كرد: با توجه  به  افزايش  بودجه بخش  بهداشت  و درمان  كشور مطالبات  بيمارستانها و مراكز درماني  در سال  ۸۴ به  موقع  پرداخت  مي  شود.
دكتر سيد ابوالقاسم  موسوي  گفت: امسال  به  محض  دريافت  اسناد از بيمارستانها و مراكز طرف  قرارداد۵۰ درصد و حداكثر سه  ماه  بعد مابقي  اين  مطالبات  پرداخت  خواهد شد.وي  ابراز اميدواري  كرد، در سال  جديد حتي  به  صورت  پيش پرداخت  مبالغي  در اختيار بيمارستانها و مراكز درماني  قرار گيرد.
كارشناسان ميراث فرهنگي در دادگاه
فارس: معاون امور حقوقي، بين الملل و مجلس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از استقرار كارشناسان ميراث فرهنگي در دادگاه ها خبر داد.
دكتر طه هاشمي گفت: حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري حوزه اي تخصصي است و رسيدگي به امور جرايم و تخلفات در اين حوزه نياز به قاضي متخصص در اين رشته دارد تا نتيجه دعاوي به واقعيت نزديك تر باشد.
وي افزود: با قوه قضائيه مذاكراتي انجام گرفته تا شعبه هايي از دادگاه ها به جرائم ميراث فرهنگي و گردشگري اختصاص  يابد و تعدادي از كارشناسان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز براي مشاوره در اين دادگاه ها مستقر  شوند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |