سه شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۷ - Apr 19, 2005
كامپيوترهاي غول پيكر كاربردي مي شوند
سوپركامپيوترها در زندگي روزمره مردم
استفاده از سوپر كامپيوترها باعث تحول در حوزه دارو و درمان افزايش ضريب امنيتي خودروها و همچنين روانتر شدن عمليات اجرايي فرودگاه ها خواهد شد
000021.jpg
گروه دانش- امير بهادري نژاد: ۴۰ سال قبل «گوردون مور» يكي از مؤسسان شركت اينتل پيش بيني كرد، عناصري كه باعث عمل كردن تراشه ها مي شوند، با گذر زمان پيچيده تر خواهند شد.
درواقع پيش بيني گوردون مور طي ۴ دهه اخير به يك قانون در عرصه تكنولوژي تبديل شد و به عبارتي ديگر هر دو سال يك بار عملكرد تراشه ها بهبود يافت.
اما براي سوپر كامپيوترها كه عملكردشان وابسته به فعاليت دهها هزار پردازشگر به طور همزمان مي باشد، دستيابي به يك تراشه سريع تر در اولويت قرار نداشته است.
در حال حاضر سريع ترين كامپيوتر جهان، كامپيوتر بلوجين ساخت شركت IBM است كه در هر ثانيه قادر به انجام ۵/۱۳۵ ميليون محاسبه مي باشد.
پروفسور بيل پولي بلنك مي گويد: در صنعت كامپيوترسازي همواره تلاش بر اين بوده تا فركانس تراشه ها را افزايش داد چون هر چه فركانس سريع تر باشد به موازات آن سرعت چرخه و سرعت تراشه افزايش مي يابد.
اين پروفسور كه يكي از طراحان بلوجين مي باشد در تكميل اظهارات قبلي خود مي گويد: اگر بخواهيم با افزايش فركانس، سرعت را افزايش بدهيم آنگاه بازدهي مفيد كاهش مي يابد و براي افزايش فركانس بايد انرژي و نيروي زيادي را خرج كرد. به همين دليل دانشمندان فورد كامپيوتر به دنبال راهكار مناسب تري بجز افزايش فركانس براي دستيابي به بازدهي بيشتر هستند.
كامپيوتر بلوجين نسبت به ساير سوپر كامپيوترها با فركانس پايين تري كار مي كند و سرعت تراشه هاي آن از سرعت تراشه كامپيوترهاي شخصي نيز كمتر مي باشد.
تراشه هاي كامپيوترهاي معمولي و روميزي سه برابر تراشه هاي بلوجين سرعت دارند اما انرژي بيشتري را مصرف مي كنند. سوپر كامپيوتر بلوجين به گونه اي طراحي مي شود كه با مصرف انرژي كمتر از دهها هزار تراشه استفاده كند. به همين دليل پيش بيني مي شود تا دو سال آينده، كامپيوتر مورد نظر قادر باشد در هر ثانيه هزار تريليون محاسبه انجام بدهد. با بهره گيري از اين تكنولوژي، ساخت سوپر كامپيوترها سريع تر، ارزانتر و آسانتر شده است.
در حال حاضر صدها سوپر كامپيوتر در سراسر جهان وجود دارد كه هر يك مشغول حل پروژه هاي پيچيده علمي و اجتماعي هستند.
از جمله فعاليت هايي كه سوپر كامپيوترها در حال حاضر انجام مي دهند مي توان به پيش بيني وضعيت آب و هوا، پيش بيني سونامي، يافتن ساختار پروتئين ها و همچنين افزايش كيفيت داروها اشاره كرد.همچنين مي توان اميدوار بود كه با بلوغ تدريجي سوپر كامپيوترها بتوان مشكلات پيچيده جوامع را حل كرد.
در حال حاضر پروفسور پولي بلنك و همكارانش قصد دارند، سوپر كامپيوترها را از محيط آزمايشگاهي خارج كنند و آنها را كاربردي تر نمايند. وي مي گويد: ما در حال دستيابي به روش  و الگوريتم هايي هستيم تا به وسيله آن بتوانيم قدرت سوپر كامپيوترها را افزايش بدهيم. تاكنون تصور مي شد كه سوپر كامپيوترها نمي توانند وارد زندگي روزمره انسانها بشوند اما قصد داريم، سرنوشت زندگي مردم را با سوپر كامپيوترها گره بزنيم.
به عنوان مثال بايد با استفاده از سوپر كامپيوتر به انجام خدمات دستي و افزايش ضريب امنيتي خودروها پرداخت و حتي اداره فرودگاه ها را به اين دستگاه هاي غول پيكر سپرد.با اين حال پروفسور معتقد است، سوپر كامپيوترها بيشترين تحول را در حوزه دارو و درمان به وجود خواهند آورد.
به عنوان نمونه، پزشكان قادر خواهند بود با استفاده از سوپر كامپيوترها در هر لحظه تصاوير مستقيم سه بعدي از قلب بيماران را مشاهده كنند تا اينكه با اتخاذ بهترين شيوه به جراحي بپردازند.
البته هنوز براي ورود بيشتر سوپر كامپيوترها به زندگي روزمره مردم يك مشكل اصلي وجود دارد كه آن مشخص نبودن تعداد ترانزيستورهايي است كه مي توان روي يك تراشه نصب كرد.
در حال حاضر محققان با بهره گيري از تكنولوژي نانو قصد دارند جايگزين مناسبي براي تكنولوژي تهيه تراشه كه هم اكنون وابسته به سيليكون است، بيابند. با آنكه دانشمندان مرتبط با كامپيوتر بلوجين از نزديك تحولات تكنولوژي نانو را زير نظر دارند اما در كوتاه مدت كماكان وابسته به سيليكون خواهند بود. پروفسور پولي بلنك در اين رابطه مي گويد: ما تا اينجاي كار با قرار دادن ۱۳۰هزار پردازشگر در سيستم ريسك بزرگي را متحمل شده ايم و نمي توانيم ريسك ديگري انجام بدهيم. همچنين در حوزه كامپيوتر همواره ايده هايي نو در محيط آزمايشگاهي بسيار اميدواركننده به نظر مي رسد اما اين ايده ها در سيستم هاي بزرگ مانند سوپر كامپيوترها جواب نمي دهد.
شايد ۱۰ سال ديگر، شركت IBM از تكنولوژي نانو در ساخت سوپر كامپيوترها بهره ببرد.

پيرمرد ۱۰۰ ساله در كلاس كامپيوتر
000024.jpg
گروه دانش: هنگامي كه انسان به سن ۱۰۰ سالگي مي رسد، به مرگ بيش از هر چيز ديگري فكر مي كند اما يك پيرمرد ۱۰۰ ساله در انگليس در يكي از كالج هاي شهر لندن مشغول تحصيل در رشته كامپيوتر مي باشد.
اين پيرمرد كه در گذشته در دو رشته تنيس و شمشيربازي به فعاليت مي پرداخت، قصد دارد با گذراندن يك دوره كامپيوتر، به حسابهاي خود بهتر رسيدگي كند.
او مي گويد: من در گذشته از كامپيوتر استفاده مي كردم اما با توجه به پيشرفت هاي صورت گرفته در اين حوزه احساس كردم كه با دانش قبلي خود قادر به كار كردن با كامپيوترهاي جديد نخواهم بود.
اين پيرمرد كه ماه گذشته ۱۰۰ ساله شد از ۵ سال گذشته تاكنون در كالج مشغول گذراندن دوره كامپيوتر مي باشد كه تاكنون مدرك مرحله اول را كسب كرده و هم اكنون قصد حضور در مرحله دوم را دارد.
اين مرد كه با چهار زبان آلماني، فرانسه، ايتاليايي و انگليسي آشنايي كامل دارد مي گويد: فراگيري فنون كامپيوتر مرا با تكنولوژي روز آشنا كرده و احساس نمي كنم كه از مردم جامعه عقب هستم.
از سوي ديگر مدير كالجي كه اين پيرمرد در آن تحصيل مي كند مي گويد: اين پيرمرد واقعاً  يك استاد كامپيوتر است كه به ساير دانشجويان انگيزه و روحيه مي دهد.

تصاوير ماهواره اي گوگل
000030.jpg
گروه دانش: پايگاه اينترنتي گوگل از اين پس تصاوير ماهواره اي از بيشتر مكان هاي آمريكاي شمالي را در اختيار كاربران قرار خواهد داد.
كاربران براي مشاهده تصاوير ماهواره اي مكان مورد نظر خود كافي است با ورود به اين موتور جست وجو (گوگل) و تايپ كردن كد پستي مورد نظر، تصوير هوايي آن مكان را روي صفحه مانيتور تماشا كنند.
با آن كه گوگل در حال حاضر تنها تصاوير ماهواره اي آمريكاي شمالي را در اختيار كاربران قرار مي دهد اما گفته مي شود كه در آينده اي نزديك، تصاوير ماهواره اي بسياري از كشورهاي جهان در اين موتور جست وجو قابل دسترس خواهد بود.
البته از ديرباز، تصاوير ماهواره اي مكان هاي مختلف در بازار موجود بود اما گران بودن آنها باعث شده بود تا تمام اقشار جامعه به آن دسترسي نداشته باشند.
به عنوان مثال يك شركت در آمريكا، تصاوير ماهواره اي امكان هاي مختلف را ۲۲ دلار براي هر كيلومتر مربع مي فروشد كه مشتريان مجبور هستند حداقل تصاوير مربوط به ۲۵ كيلومتر مربع را خريداري كنند.
البته گوگل براي حفظ امنيت جامعه، تصاوير ماهواره اي مربوط به ۶ ماه قبل را روي سايت خود قرار مي دهد.
در حال حاضر تصاوير ماهواره اي ورزشگا ه ها، نيروگاه هاي اتمي و پايگاه هاي نظامي در موتور جست وجوي گوگل موجود مي باشد كه وضوح و شفافيت اين تصاوير بسيار قابل توجه است.

تراشه
جديدترين تراشه اينتل
000027.jpg
گروه دانش: در حالي كه شركت هاي مخابراتي در سراسر جهان در حال آزمايش تكنولوژي هاي بي سيم براي جايگزيني كابل و مودم هاي DSL هستند، شركت اينتل اعلام كرد در آينده اي نزديك اولين تراشه خود را براي استفاده در تكنولوژي بي سيم Wimax به بازار عرضه مي كند.اينتل كه بزرگترين توليد كننده تراشه در جهان است با توليد اين تراشه جديد صاحب سود كلاني خواهد شد. به گفته مقامات اينتل، توليد تراشه باعث افزايش فروش كامپيوتر در بازارهايي خواهد شد كه دسترسي به اينترنت پرسرعت در آن بسيار دشوار و يا گران مي باشد.
پيش از اين نام اين تراشه Rosedale اعلام شده بود كه قرار است به قيمت ۴۵ دلار به فروش برسد. هدف بعدي اينتل، طراحي نوعي تراشه Wimax براي استفاده در گوشي هاي تلفن همراه مي باشد.

داروي ضد سرطان
مطالعات جديد نشان مي دهد داروي اواستين در درمان سرطان هاي لوزالمعده، كليه، تخمدان و پروستات مؤثر است.
به نوشته پايگاه اينترنتي ژن، مطالعه جديد نشان مي دهد كه اواستين اگر همراه با شيمي درماني استفاده شود بيشترين تأثير را دارد.به گفته محققان با توجه به اين كه اين دارو مانع رشد عروق خوني در تومورهاي سرطاني مي شود قابليت استفاده در انواع سرطان ها را دارد كه از جمله آنها مي توان به سرطان هاي روده بزرگ و ريه اشاره كرد.

همكاري IBM با امارات براي كنترل ترافيك
موج: كشور امارات متحده در بين بسياري از كشور هاي ديگر دنيا تلفات و خسارات بيشتري در حوادث ترافيكي دارد و همين امر باعث شد تا اين كشور از شركت IBM كمك بخواهد.
مسئولان اين كشور از شركت IBM خواسته اند تا براي كنترل و مديريت ترافيك شهري يك سيستم مديريت و نظارت ترافيكي طراحي كند. در همين زمينه IBM اعلام كرد در يك قرار داد ۴ ساله با گرفتن ۱۲۵ ميليون دلار سيستمي مديريتي براي نظارت بر ترافيك شهرها در امارات مي سازد. اين سيستم مي تواند با تصوير برداري از نقاط مختلف مسئولان را در جريان آخرين حوادث و كنترل آنها قرار دهد و امكان رسيدگي به سوانح اورژانسي را بيش از پيش سرعت بخشد.
اين سيستم چيزي شبيه جعبه سياه مورد استفاده در هواپيما دارد كه از سال آينده به طور گسترده بر روي تمام خودروها نصب مي شود.
اين دستگاه در صورت تخلف راننده از سرعت مجاز براي وي يك پيغام اخطار مي فرستد و در صورت عدم توجه موضوع را به مركز كنترل خبر مي دهد و مركز نيز با استفاده از فناوري هاي بي سيم و ماهواره اي به كار رفته در اين دستگاه مسير و موقعيت اتومبيل خلافكار را به نزديكترين واحد پليس خبر مي دهد.
اين كشور دو ميليون راننده دارد و در هر دو ساعت يك نفر مجروح و هر ۱۵ ساعت يكي بر اثر حوادث ترافيكي جان خود را از دست مي دهد.

اميد هاي تازه به نجات تلسكوپ فضايي هابل
ايسنا: نامزد به عهده گرفتن سكان هدايت آژانس فضايي آمريكا گفت كه مي خواهد آينده تلسكوپ فضايي «هابل» را بار ديگر بررسي كند.
به گزارش سرويس «فناوري» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، تلسكوپ «هابل» در صورت عدم تعمير در سال ۲۰۰۸ از ميان خواهد رفت.
مايكل گريفين به يك كميته مجلس سنا كه نامزدي او را بررسي مي كند گفت كه اگر شاتل فضايي پرواز خود را با موفقيت انجام داد، در آن صورت وي اعزام فضانوردان براي تعمير و تمديد دوره فعاليت تلسكوپ فضايي را مدنظر قرار خواهد داد.
شاتل «ديسكاوري» قرار است در ماه مه براي نخستين بار از زمان انهدام شاتل كلمبيا به فضا پرتاب شود. شاتل كلمبيا بيش از دو سال قبل هنگامي كه به جو زمين باز مي گشت در اثر ترك هايي كه در بال هايش ايجاد شده بود منهدم شد و تمامي هفت سرنشين آن جان باختند.
ناسا قبلاً گفته بود كه منابع مالي لازم براي حفظ هابل را ندارد و زماني كه عمرش به سر برسد اجازه خواهد داد در حركتي كنترل شده به سوي زمين سقوط كرده و بسوزد. اين تصميم ناسا با انتقاد گسترده دانشمندان كه مي گويند اين تلسكوپ دريچه اي بي سابقه به روي كيهان گشوده است، روبرو شد.
به گزارش بي بي سي، مايكل گريفين، دانشمند متخصص پرتاب راكت است و هفت مدرك دانشگاهي دارد.
سرنوشت هابل از زماني كه شان اوكيف، رييس قبلي ناسا در ژانويه ۲۰۰۴ اعلام كرد ماموريت هاي شاتل براي تعمير و سرويس هابل متوقف خواهد شد در هاله اي از ابهام فرو رفت. علت آن تصميم وضع مقررات تازه امنيتي براي شاتل هاي فضايي در پي حادثه انهدام فضاپيماي كلمبيا بود. هابل يكي از مهم ترين تلسكوپ هاي ساخت بشر تا به امروز تلقي مي شود. اين تلسكوپ با رديابي دورافتاده ترين اجرام كيهان در واقع شاهد مراحل اوليه تشكيل جهان بوده است.
هابل همچنين موفق به كشف آنچه به عقيده اخترشناسان احتمالا سياراتي در خارج از منظومه شمسي است شده و عكس هاي خارق العاده ا ي از فرآيند تولد ستارگان برداشته است.

اينترنت
انجام ۸۰ درصد فرايند سازگاري «جي ميل» با زبان فارسي
ايرنا: با اضافه شدن سه فونت ديگر به سرويس پست الكترونيكي «جي ميل» GMAILميزان سازگاري و مطابقت پذيري اين سرويس با زبان فارسي به ۸۰ درصد افزايش يافت.
به گزارش بخش فارسي سايت «گوگل» GOOGLE اين فونت ها بر پايه «يوني كد» UNICODE طراحي شده اند و باآنكه در ظاهر رسم الخط فارسي چندان تغييري ايجاد نمي كند،اما هنگام چاپ متن منجر به زيباتر چاپ شدن بعضي از فونت ها مي شود.
بنا به اين گزارش، «جي ميل» به چند زبان زنده دنيا طراحي شده است و با فعال شدن زبان عربي، فرايند فارسي سازي «جي ميل» در كوتاهترين فاصله زماني به اتمام مي رسد.
چندي قبل دو فونت «تايم نيو رومن» Time new roman و «آريال» Arialبراي فارسي زبانان در بخش ويرايشگر «جي ميل» قرار گرفت و تمام صفحات آن بر پايه «يوني كد» بارگذاري شد تا مساله ارسال و دريافت ايميل ها بويژه نامه هايي كه با زبان فارسي نگاشته مي شوند، حل شود.
عمل ديگري كه براي فارسي زبانان در «جي ميل» صورت گرفته، اين است كه آيكوني در بخش ويرايشگر قرار گرفت تا كاربر بتواند نامه هاي فارسي و يا عربي را از راست به چپ بنويسد.
سه فونت جديد اضافه شده شامل «جورجيا» ،georgia «وردانا» (verdana)و «تربوچت» (trebuchet) است.

نوآوري
اختراع دستگاه «پردازنده بافتي و رنگ آميزي لام  آزمايشگاه»
ايسنا: يك محقق جوان ايراني موفق به اختراع دستگاه «پردازنده بافتي و رنگ آميزي لام هاي آزمايشگاهي» شد.
رامين محمدي زند، مخترع اين دستگاه و برگزيده ششمين جشنواره جوان خوارزمي درباره ويژگي هاي دستگاه پردازنده بافتي و رنگ آميزي اسلايد (لام) گفت: اين دستگاه كه يك روبات با فناوري ابتكاري بازوي حركتي آزاد است از توانايي گرفتن سبد حاوي بافت يا اسلايد، جابجايي سه بعدي سبد حاوي بافت با اسلايد نسبت به ظرف محلول خاص، قرار دادن سبد حاوي بافت يا اسلايد داخل ظرف محلول خاص، رها سازي سبد حاوي بافت يا اسلايد، آماده شدن بازو براي جابه جا كردن سبد ديگر در ظرف محلول ديگر و انجام مراحل آماده سازي بافت و رنگ آميزي بافت ثابت شده بر روي اسلايد يا لام براي سبدهاي مختلف به صورت هم زمان برخوردارست.
وي افزود: بازوي حركتي آزاد پس از گرفتن سبد حاوي بافت يا اسلايد توانايي حركت سه بعدي سبد نسبت به ظرف حاوي محلول خاص را دارا بوده و پس از قرار دادن سبد مذكور داخل آن ظرف، سبد را رها كرده و آماده جابه جا كردن متناوب سبدهاي ديگر در ظروف مختلف تعبيه شده مي شود.
وي درباره كاربرد هاي ديگر آن گفت: بازوي اين روبات داراي سه محور حركتي است كه در سه جهت چپ و راست، عقب و جلو و بالا و پايين به كمك سه موتور مجزا، حركت كرده و به وسيله چنگكي كه در انتهاي بازوي خود دارد مي تواند سبدهاي حاوي بافت و يا اسلايد را در داخل ظروف مختلف جابجا كند.
محورهاي حركتي بر مبناي بوش هاي برنجي يا بلبرينگ و ميلگردهاي استيل ساخته شده كه انتقال نيرو به محورها توسط تسمه هاي دندانه دار چرخ دنده و فوري صورت مي گيرد.
به گفته اين پژوهشگر، روبات ساخته شده داراي يك نمايشگر LCD گرافيكي براي نمايش دادن اطلاعات بوده و براي وارد كردن اطلاعات از يك صفحه Touch screen كه بر روي نمايشگر نصب شده استفاده مي كند. وي درباره مشخصات ديگر اين دستگاه گفت: اين دستگاه داراي سه ميكرو كنترلي است كه براي كار با نمايشگر، نگهداري برنامه هاي داده شده در حافظه، عمليات جا به جايي و هم زدن و غيره را بر عهده دارند.

آف لاين
ژنو، مركز تحقيقات بين المللي
با امضاي قراردادي توسط «پاسكال كوشپن» وزير كشور سوييس و «چارلز بير» مدير آموزش عالي اين كشور، شهر ژنو به عنوان مركز تحقيقات بين المللي تعيين و اقدام اجرايي تحقق آن آغاز شد.
به نوشته روزنامه «برنر سايتونگ» چاپ سوييس، شهر ژنو بايد به كمك دولت فدرال و كانتون (استان)هاي اين كشور به مركز تحقيقات بين المللي برتر در جهان تبديل شود.
قرار است، يك مدرسه عالي در اين شهر كه يكي از دو مقر اروپايي سازمان ملل متحد در آن قرار دارد، تاسيس شود تا نقش ژنو به عنوان يك شهر بين المللي را تقويت بخشد.
كوشپن به دنبال امضاي اين قرارداد در يك گفت وگوي مطبوعاتي با روزنامه لوتان اين كشور گفت: جهان در حال دگرگوني است و ژنو نمي تواند در حاشيه مسائل باشد.
كوشپن اظهار داشت: مجموعه هاي دانشگاه هاي سوئيس مد نظر ما هستند و به اين موسسات كمك مي كنيم تا بهترين در جهان باشند.
وي گفت: ما درسال هاي اخير در زمينه هاي علوم انساني و اجتماعي پيشرفت چنداني نداشته ايم و دانشمنداني همچون «پياژه» در جامعه شناسي و «جانگ» در روانشناسي وجود ندارند. وضعيت جديد زمينه مناسبي براي گسترش مطالعات بين المللي خواهد بود.
كوشپن همچنين گفت: ژنو در عصر جهان دو قطبي داراي اهميت زيادي بود، اما حال جلب توجه و استقرار سازمان هاي بين المللي كمي مشكل بنظر مي رسد.
بايد موقعيت فعلي ژنو را با ايجاد قطب هاي مطالعات بين المللي حفظ كرد.

ايران
چراغ روشنايي بدون نياز به باتري و برق
گروه دانش: چراغ روشنايي بدون نياز به باتري و برق براي نخستين بار در كشور قابل استفاده در عمليات امداد و نجات طراحي و ساخته شد.
به گزارش خبرنگار ما مهندس محمود قبادي معاون فني و برنامه ريزي صنايع صنام مكانيك با اعلام اين مطلب گفت: اين روشنايي كه شارژ آن بر اساس حركت مكانيكي (تكان دادن)، طراحي شده است، با وجود بهره گيري از الكتريسيته القايي شارژ و قابل استفاده مي شود.
وي افزود: اين روشنايي دستي كه براي خدمات امدادي و اردويي بسيار مناسب است، نشكن است و در آن از LCD به جاي لامپ استفاده شده است.
قبادي يادآور شد: بهره گيري از اين روشنايي براي امداد رساني در مناطق سخت گذر و مناطق بحران زده مانند مناطق زلزله زده و اردويي و كوهستاني كه به دليل ناهموار بودن مسير استفاده از ساير تجهيزات با مشكل مواجه است، موجب تسهيل و سرعت در امر امداد و نجات مي شود.
معاون فني و برنامه ريزي صنايع صنام مكانيك گفت: توليد چراغ روشنايي مذكور منوط به ايجاد و كشش بازار داخلي است كه شركت در «چهارمين نمايشگاه بين المللي لوازم و تجهيزات پليسي، ايمني و امنيتي» يكي از اهداف صنايع صنام مكانيك به منظور معرفي تكنولوژي جديد اين روشنايي ها به نيروهاي نظامي و انتظامي است.
«چهارمين نمايشگاه بين المللي لوازم و تجهيزات پليسي، ايمني و امنيتي» از ۴ تا ۷ ارديبهشت ۸۴ توسط بنياد تعاون ناجا در محل دايمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برپا مي شود.
سومين دوره مسابقات آزاد «روبوتيك» ايران برگزار مي شود
گروه دانش: سومين دوره مسابقات آزاد روبوتيك ايران دوم تا چهارم ارديبهشت ماه در دبيرستان استعدادهاي درخشان علامه حلي تهران برگزار مي شود.
به گزارش مركز آموزشي علامه حلي تهران در اين دوره از مسابقات بيش از ۱۶۰ تيم از دانشگاه هاي صنعتي شريف، تهران، اميركبير، علم و صنعت، شهيد بهشتي، بوعلي سينا همدان، رازي كرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامي و همچنين تيم هايي از مراكز آزاد فني مهندسي و مراكز آموزشي استعدادهاي درخشان سراسر كشور شركت دارند.
سومين دوره مسابقات آزاد روبوتيك ايران (حلي كاپ) در چهار بخش اصلي شامل بخش روباتهاي فوتباليست Junior، شبيه سازي(Simulation)، موشهاي هوشمند (Intelligent Mice) و رباتهاي امدادگر (Rescue) برگزار مي شود.
ارائه طرح «پاپيلوت كورماتوگرافي با فشار بالا»
ايرنا: طرح «پاپيلوت كورماتوگرافي با فشار بالا» توسط «فرشته گل محمدي» در گردهمايي برگزيدگان هجدهمين دوره جشنواره بين المللي خوارزمي ارائه شد.
فرشته گل محمدي، مسئول دستگاه هاي كورماتوگرافي گازي، درباره اين طرح گفت: دو دستگاه مستقر كورماتوگرافي با فشار بالا، وظيفه آناليز كار با دستگاه هاي مستقر را در اندازه گيري كمي و كيفي نمونه هاي ارجاعي صنايع غذايي، شيمي عالي و مهندسي شيمي برعهده دارند.
بي بي سي : كاهش قيمت اينترنت به گسترش آن كمك نمي كند
سينا: در ايران قيمت دسترسي به خدمات اينترنتي كاهش يافته است.
به گزارش پايگاه خبري بي بي سي ، شركت مخابرات ايران قيمت دسترسي به شبكه جهاني اينترنت را از ابتداي سال جاري ۵۰ درصد كاهش داده است. اين مصوبه در هفته آينده رسماً به شركت هاي ارائه كننده سرويس اينترنت كه از مخابرات خدمات مي گيرند ابلا غ خواهدشد.
بي بي سي مي افزايد : مسئولان شركت مخابرات اين كاهش تعرفه را در جهت اجراي برنامه چهارم توسعه اعلام كردند كه طي آن بايد تعداد كاربران اينترنت در ايران افزايش يابد اما به اعتقاد كارشناسان اين اقدام شركت مخابرات به معني كاهش۵۰ درصدي قيمت دسترسي به اينترنت براي كاربران نيست و به زيادشدن كاربران اينترنت و عموميت يافتن اين رسانه كمكي نمي كند بلكه شركت هاي ارائه دهنده خدمات اينترنتي را براي استفاده فيبر نوري تشويق مي كند.گفته مي شود اگرچه استفاده از پهناي باند فيبرهاي نوري سرعت بيشتر سرويس هاي اينترنتي را در پي خواهد داشت، اما تغييري در قيمت كارت هاي اينترنت ايجاد نخواهد كرد.

درمان خونريزي با هورمون
محققان مي گويند هورمون هاي اريتروپويتين كه موجب تحريك مغز استخوان و توليد گلبول هاي قرمز خون مي شود مي تواند در درمان خونريزي مغز به كار گرفته شود.مطالعات در موش ها نشان مي دهد استفاده از هورمون اريترو پويتين در موش هايي كه دچار خونريزي مغزي منجر به سكته مغزي شده اند مي تواند آثار درماني داشته باشد.در مطالعه جديد اين هورمون بلافاصله پس از خونريزي مغزي به مدت چهارده روز تجويز شد نتايج نشان داد شدت خونريزي در موش هايي كه هورمون مصرف كرده اند به ميزان بيست و پنج درصد كاهش مي يابد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |