سه شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۷ - Apr 19, 2005
احداث كتابخانه در بيمارستان ها
000006.jpg
ايلنا: مشاور فرهنگي شهردار تهران، از اعلام آمادگي اين سازمان براي احداث كتابخانه هاي ويژه بيماران در بيمارستان هاي سطح شهر خبر داد.
علي اكبر اشعري افزود: در صورت اختصاص فضاي مناسب، به همراه نيروي انساني لازم، شهرداري آمادگي دارد تا تمامي تجهيزات لازم را براي ايجاد كتابخانه در اختيار آنها قرار دهد.
وي،  هدف از انجام اين اقدام را پر كردن اوقات فراغت بيماران و ايجاد فضاي بانشاط در بيمارستان ها برشمرد و اظهار داشت: در بيمارستان ها كتابخانه هاي ويژه پزشكان و كاركنان وجود دارد؛ اما بيماران از چنين امكاني برخوردار نيستند.

پايانه جديد شرق
000012.jpg
مهر: مديرعامل سازمان پايانه ها و پارك سوارهاي شهرداري تهران از بهره برداري بخشي از پايانه جديد شرق تا پايان امسال خبر داد و گفت: خوشبختانه بحث احداث پايانه جديد شرق با جديت در حال پيگيري است و شهرداري تهران در سال جاري۲ ميليارد تومان بودجه به اين امر اختصاص داده است. مسعود رهنما با بيان اينكه اين پايانه به عنوان يك الگو از پايانه هاي جديد متمركز در حال شكل گيري است و مديران ارشد كشور نيز با جديت پيگير اجراي اين طرح بوده و در صورت نتيجه بخش بودن از آن براي ساير شهرها الگوبرداري خواهد شد، تصريح كرد: به دليل بودجه سنگيني كه صرف آن مي شود درصدد هستيم از طرق مختلف و با تزريق اعتبار بيشتر به روند اجراي اين طرح سرعت ببخشيم.

عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران:
نوسازي بافت هاي فرسوده نيازمند حمايت جدي دولت است
گروه شهري- غلامرضا رفيع: برخي مسئولين به دليل باور نداشتن به خطر زلزله احتمالي در تهران،  نوسازي بافت هاي فرسوده را جدي نمي گيرند و نسبت به آن حساسيت نشان نمي دهند.
مهندس امير رضا واعظي آشتياني عضو هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: مسئولين بايد باور كنند كه تهران و بخش عظيمي از كشور بر كمربند زلزله واقع شده است و در پي چاره جويي و اقدام سريع براي نوسازي بافت هاي فرسوده برآيند.
خزانه دار شوراي شهر گفت: در حال حاضر تهران با داشتن ۲۳۰۰ تا ۲۵۰۰ هكتار بافت فرسوده و كثرت جمعيت، شرايط بسيار حساسي پيدا كرده است كه بايد با فراهم ساختن زمينه هاي مورد نياز از جمله ايجاد انگيزه اقتصادي، مشاركت بخش خصوصي، تعاوني ها و تجميع سازان، نوسازي بافت هاي فرسوده آن هر چه سريع تر انجام شود.
وي در عين حال نوسازي بافت هاي فرسوده را نيازمند حمايت جدي دولت و بانكها دانست و گفت: بدون حمايت دولت و مديريت شهري امكان نوسازي وجود نخواهد داشت.
به گفته وي اگر دولت با همكاري مديريت شهري و شوراها شرايط اقتصادي مناسبي را فراهم كند در نوسازي بافت هاي فرسوده تسريع خواهد شد.
آشتياني افزود: در اين گونه بافت ها بيشتر افرادي زندگي مي كنند كه توان مالي براي نوسازي منازل خود را ندارند.
از اين رو به دولت پيشنهاد كرده ايم كه ميزان وام و زمان بازپرداخت آن را در بافت هاي فرسوده افزايش و بهره آن را كاهش دهد و اين كمترين حمايتي است كه مي توان از دولت انتظار داشت.
وي گفت: شهرداري به نوبه خود از سال ۸۲ تسهيلات تشويقي را براي نوسازي بافت هاي فرسوده در نظر گرفته ولي اين مهم زماني عملياتي خواهد شد كه دولت نوسازي بافت هاي فرسوده را جدي تلقي كند و به كمك مديريت شهري بيايد.
خزانه دار شوراي شهر بوركراسي شديد اداري را مانع سرمايه گذاري در كشور دانست و گفت: به رغم گذشت ۲ سال از تصويب «فاينانس» ۳۰۰ ميليون دلاري براي كلان شهرهاي كشور و اختصاص ۲۰۰ ميليون دلار آن به تهران، بوركراسي شديد اداري همچنان مانع پرداخت اين وام به شهرداري است.
از سوي ديگر ۴۰ ميليون از ۲۰۰ ميليون دلار فاينانس مربوط به نوسازي بافت هاي فرسوده تهران پيشاپيش بابت بهره  كسر شده و تنها ۱۶۰ ميليون دلار به شهرداري پرداخت خواهد شد ولي با اين وجود به رغم واريز آن به بانك عامل هنوز به حساب شهرداري پرداخت نشده است.
آشتياني عدم پرداخت وام مذكور به شهرداري در شرايط كنوني را ناشي از بوركراسي بانك عامل دانست و گفت شهرداري همه شرايط بانك را پذيرفته و من موضوعي را كه بانك عامل مطرح مي كند كه شهرداري در اين زمينه حركت رو به جلو ندارد رد مي كنم. زيرا اين بانك عامل است كه دارد به بهانه هاي جديد مانع ايجاد مي كند.
خزانه دار شوراي شهر در عين حال ۱۶۰ ميليون دلار فاينانس مذكور را يك چهارم رقم مورد نياز سالانه نوسازي بافت هاي فرسوده تهران اعلام كرد و گفت: نوسازي تهران يك برنامه زمانبندي شده ۱۰ ساله مي خواهد و هر سال بايد رقمي معادل ۴۰۰ تا ۵۰۰ ميليارد تومان براي نوسازي بافت هاي فرسوده سرمايه گذاري شود.
وي گفت: از آنجا كه دولت نقشي در بازپرداخت اصل و فرع اين «فاينانس» ندارد بهتر بود به شهرداري اجازه مي داد با توجه به پتانسيل هاي خود، مستقيماً با سرمايه گذاران خارجي وارد مذاكره مي شد تا بتواند فاينانس را سريعتر دريافت كند.
آشتياني گفت: برخي مسئولين هم خودشان و هم سازمان هاي ديگر را درگير بوركراسي اداري كرده اند و اين موجب شده كه نه تنها شهرداري بلكه مجموعه كشور نتواند سرمايه گذاري خارجي جذب كند.
به گفته وي ساز و كارهاي منفي اداري و بوركراسي سنگين باعث شده كه سرمايه گذار اعم از داخلي و خارجي به سرمايه گذاري رغبت نشان ندهند.

احداث پاركهاي سالم در شهر تهران
000009.jpg
ايسنا: رييس ستاد شهر سالم تهران از احداث پاركهاي سالم خبر داد و گفت: اين پاركها به گونه اي طراحي شده كه براي عبور معلولان بسيار مناسب بوده و حتي گياهان و درختان آن نيز آلرژي زا نيستند.
عباس استاد تقي زاده با اشاره به اينكه امسال ۲ پارك سالم با تصويب شوراي شهر تهران و همكاري سازمان پاركها و شهرداريهاي مناطق احداث مي شود، افزود: علاوه بر مناسب سازي براي معلولان، زمين بازي اين پاركها نيز براي كودكان داراي ايمني بسيار مناسبي خواهد بود. وي حمايت از افراد آسيب ديده تهران را از برنامه هاي ديگر ستاد شهر سالم عنوان كرد و گفت: با همكاري سازمان زندانها و بهزيستي افراد آسيب ديده و خانواده هاي زندانيان تحت حمايت ويژه قرار مي گيرند.

همايش «روز زمين پاك و مديريت پسماندها»
در دانشگاه تهران
000003.jpg
گروه شهري: مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران، از برگزاري همايش بزرگ «روز زمين پاك و مديريت پسماندها» در دانشگاه تهران خبر داد.
دكتر ابوالفضل ابراهيمي با بيان اينكه اين همايش هفته آينده و به مناسبت فرارسيدن روز زمين پاك در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار مي شود، هدف از برگزاري آن را توجه بيشتر به موضوع زباله و كاهش مشكلات زيست محيطي آن با محوريت مديريت پسماندها، اهميت تفكيك زباله از مبداء و فرهنگ سازي و آموزش به شهروندان جهت كاهش توليد زباله ذكر كرد.
وي تصريح كرد: با توجه به ابعاد ملي همايش، براي ارسال مقالات از طرق مختلف فراخوان داده شد كه مورد استقبال گسترده انديشمندان، پژوهشگران و اساتيد دانشگاه و ديگر علاقه مندان به محيط زيست قرار گرفت.
وي اظهار داشت: در فرصت تعيين شده تعداد ۹۲ مقاله به دبيرخانه همايش ارسال شد و تماماً توسط اعضاي كميته علمي همايش در دو مرحله ارزيابي و داوري گرديد و در نهايت از بين ۲۳ مقاله منتخب كه در مجموعه اي به چاپ رسيد، ۶ مقاله براي ارائه در همايش برگزيده شدند كه از اين بين به سه مقاله برتر جوايزي اهدا خواهد شد.
مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران، ازجمله نكات منحصر به فرد اين همايش راتوجه به قشر كودكان و نوجوانان تهراني و مشاركت دانش آموزان در مباحث زيست محيطي شهري دانست و گفت: با انتشار فراخوان، ۳۷۳ دانش آموز انشاءهاي خود را به دبيرخانه همايش ارسال كردند كه ۱۲ انشاء انتخاب شده است.
ابراهيمي، ذخيره سازي و پردازش زباله در محل، تاكيد بر تفكيك زباله از مبداء، جمع آوري، حمل ونقل، پردازش و بازيافت زباله، آموزش و نقش آن در فرهنگ سازي و مديريت پسماندهاي بيمارستاني و صنعتي خطرناك را از ديگر محورهاي مهم مورد بحث در اين همايش عنوان كرد.
«همايش يك روزه زمين پاك و مديريت پسماندها» شنبه هفته آينده با حضور مسئولين كشوري و لشكري و اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران، انديشمندان، صاحبنظران و كارشناسان شهرداريها و سازمان غيردولتي برگزار خواهد شد.

مهلت پرداخت عوارض نوسازي تمديد شد
ايسنا: معاون مالي اداري شهرداري تهران اعلام كرد: مهلت پرداخت عوارض نوسازي تا اول خرداد ماه تمديد شد.
دكتر علي سعيدلو افزود: شهروندان بدون هيچ دغدغه اي مي توانند عوارض نوسازي خود را تا اول خرداد ماه سال جاري پرداخت كنند و افراد خوش حساب نيز از ۴۰ درصد جايزه خوش حسابي برخوردار خواهند شد.
وي افزود: با توجه به تثبيت قيمت ها در سال ،۸۴ عوارض نوسازي همانند سال گذشته محاسبه شده و هيچكس حتي يك ريال نسبت به سال گذشته عوارض اضافي پرداخت نخواهد كرد كه اين مهم طي بخشنامه اي به مناطق شهرداري تهران ابلاغ شده است.
وي گفت: اگر در قبوض صادر شده مبالغ بيش از سال گذشته درج شده باشد شهروندان مي توانند با مراجعه به شهرداري منطقه خود نسبت به تصحيح آن اقدام كنند.
وي تصريح كرد: شهرداريهاي مناطق موظف شده اند قبوض عوارض نوسازي را به نام مالكان صادر و به آدرس آنان ارسال كنند و در صورتي كه شهروندي موفق به دريافت قبوض مربوطه شد مي تواند با پرداخت در مهلت مقرر از جايزه خوش حسابي برخوردار شود.

۱۵۲ ميليارد تومان اعتبار براي توسعه
گردشگري و بهداشت در روستاها
گروه شهري: در سال جاري ۱۵۲ ميليارد تومان اعتبار از محل عوايد سوخت و عوارض خارج از حريم براي اجراي طرح هاي مختلف عمراني ، گردشگري، بهداشتي و كارآفريني به دهياري هاي كشور اختصاص يافته است.به گزارش خبرنگار ما، غضنفر اكبري، مدير كل دفتر مطالعات و برنامه ريزي روستايي سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور، افزود: از اين ميزان ۴ ميليارد و ۷۰۰ ميليون تومان اعتبار براي دفن بهداشتي زباله، كمپوست و رونق گردشگري در روستاها در نظر گرفته شده است.وي گفت: اين سازمان پروژه اي مطالعاتي در دست دارد كه براساس آن، كليه كارخانجات و صنايع آلاينده كه در خارج از حريم شهرها فعال هستند شناسايي مي شوند، زيرا بر اين باوريم كه ظرفيت زيادي براي كسب درآمد از اين محل وجود دارد كه دريافت آن مي تواند تحولي در عمران و آبادي روستاهاي كشور ايجاد نمايد.

از امام زاده صالح تجريش تا امام زاده اسماعيل زرگنده
دره مقصود بيك فضاي تفريحي - ورزشي مي شود
000015.jpg
گروه شهري: شهرداري تهران در كنار سياست بهسازي ترافيك سواره، توسعه معبر پياده و امكان تقويت حضور عابرين پياده در سطح شهر را در زمره سياستها و طراحي هاي ترافيكي خود قرار داده تا به اين وسيله از معطوف شدن تمام توجهات به سواره كاسته و ارزش پياده ها و پياده روها در فضاي شهر را به عنوان يكي از شاخصه هاي توسعه عمران شهري پررنگ تر نمايد.
به گزارش خبرنگار ما در اين راستا از ۷ سال قبل مطالعاتي مبني بر شناسايي معابري كه ظرفيت لازم براي تبديل به پيا ده راه را دارند آغاز شد و متعاقب آن طرحهاي ساماندهي معابر پياده شهري در ۷ محور از جمله خيابان آيت الله كاشاني جنبه اجرايي به خود گرفته است.
به گفته مهندس وحدتي اصل مديرعامل سازمان زيبا سازي شهر تهران همچنين مطالعاتي در اين باره روي رود دره هاي تهران نظير رود دره كن و مقصود بيك انجام شده است تحت عنوان «طراحي شهري كوهساران» و با هدف تلفيق توسعه و بهسازي كلان شهرهاي تهران با دره ها و يالهاي البرز كه در مرحله نخست در مقصود بيك به عنوان الگو انتخاب شد.
وي نام اين پروژه را از امام زاده تا امام زاده يا بين الحرمين اعلام كرد كه بر مبناي آن از امام زاده صالح تجريش تا امام زاده اسماعيل زرگنده مجددا به عنوان يك محور تاريخي، فرهنگي و زيست محيطي بازسازي خواهد شد.
به گفته وحدتي موقعيت طبيعي دامنه هاي البرز به ويژه دره هاي سبز و خرم آن در شكل گيري شهر از لحاظ زيست محيطي نقش تعيين كننده اي دارد لذا از آنجا كه اين دره ها از ديرباز مناسب ترين و خوش آب و هواترين نقاط شهر تهران به شمار مي آيند، سعي خواهيم كرد در قالب طرح كوهساران فضاي سرسبز و خرم دره مقصود بيك براي گردش و تفرج و ورزش شهروندان آماده شود.
مديرعامل سازمان زيباسازي هدف از پروژه كوهساران را تثبيت رود دره مقصود بيك به عنوان يك اندام شهري با توجه به ويژگي طبيعي آن نگهداري و بهبود وضعيت محيط زيستي، بهبود كيفيت محيط زيست چه به لحاظ رفتاري و چه كاربردي در اطراف اين دره، تقويت و بهبود دسترسي به رودخانه،  حفاظت از فضاي سبز، باغهاي خصوصي، اجراي قانون حريم و استقرار كاربريهاي مناسب براي حضور انسان و تشويق حركت پياده در مسير دره مقصود بيك اعلام كرد.وي گفت: در اين طرح بدون نياز به تعريض  خيابان شريعتي با توسعه معابر پياده از حجم ترافيك سواره خواهيم كاست و امكان تردد شهروندان به صورت پياده و با فراغ بال و بدون نگراني از خطرات احتمالي برخورد با اتومبيلها در يك محيط آرامبخش را ميسر خواهيم كرد.وحدتي از جمله اقداماتي كه در پروژه رود دره مقصود بيك قابل اجراست را فضاسازي اين محور با انواع تمهيدات از جمله، نورپردازي، احداث فضاي سبز، نصب مبلمان مناسب، كف سازي و به كارگيري ساير عناصر جذاب براي جلب توجه عابرين و فراهم كردن شرايط براي پياده روي شهروندان در يك فضاي آرام و لذتبخش دانست.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |