سه شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۷ - Apr 19, 2005
براساس تازه ترين گزارش بانك جهاني از «شاخصهاي توسعه سال ۲۰۰۵»
ايران پانزدهمين نرخ بالاي رشد اقتصادي جهان را كسب كرد
فارس: بانك جهاني در تازه ترين گزارش «شاخصهاي توسعه جهاني سال ۲۰۰۵» اعلام كرد: جمهوري اسلامي ايران در سال ۲۰۰۴ ميلادي پانزدهمين نرخ بالاي رشد اقتصادي جهان را به ميزان ۵/۶ درصد كسب كرده است.
بانك جهاني در گزارش «شاخصهاي توسعه جهاني سال ۲۰۰۵ ميلادي» كه همزمان با برگزاري مراسم اختتاميه نشست مشترك بانك جهاني و صندوق بين المللي پول در واشنگتن منتشر شده است، اعلام كرد: نرخ رشد اقتصادي ايران از
۶/۶ درصد در سال ۲۰۰۳ ميلادي به ۵/۶ درصد در سال ۲۰۰۴ ميلادي كاهش يافت و در عين حال اين كشور در سال ۲۰۰۴ ميلادي بالاترين نرخ رشد اقتصادي را در خاورميانه كسب كرده است.
بر اساس اين گزارش، اوكراين در سال گذشته با كسب نرخ رشد ۱۲ درصدي بالاترين نرخ رشد را به دست آورد و كشورهاي آذربايجان، ارمنستان و چين ر كدام با كسب نرخهاي رشد ۲/۱۰ درصد، ۱/۱۰ درصد و ۵/۹ درصد در رتبه هاي دوم تا چهارم قرار گرفتند.
كشورهاي آرژانتين، هند، قزاقستان، لاتيو، مالزي، روماني، روسيه، تركيه، اروگوئه و ونزوئلا نيز در سال گذشته رشد اقتصادي بالاتري نسبت به ايران كسب كردند.
بانك جهاني در اين گزارش ذخاير ارز و طلاي ايران را در سال ۲۰۰۴ ميلادي ۲۳ ميليارد و ۸۷۵ ميليون دلار اعلام كرد و افزود: بدهي خارجي ايران نيز در اين سال به ۱۱ ميليارد و ۶۰۱ ميليون دلار رسيد كه ۸ ميليارد و ۲۹۷ ميليون دلار آن بلند مدت است.
اين گزارش با تأكيد بر اين كه بدهي بخش دولتي ايران نيز ۲/۸ ميليارد دلار برآورد مي شود، افزود: نرخ اسمي ارز در ايران در سال ۲۰۰۳ ميلادي چهار درصد و در سال ۲۰۰۴ ميلادي ۳/۶ درصد كاهش ارزش داشته است.
بانك جهاني در ادامه با اعلام اين كه بر اساس معيارهاي سازمان بين المللي كار تعداد نيروي كار فعال در ايران ۲۴ ميليون و ۶۰۰ هزار نفر برآورد مي شود، نرخ بيكاري را در ايران ۳/۱۲ درصد اعلام كرده است.
گزارش شاخصهاي توسعه سال ۲۰۰۵ بانك جهاني، رشد صادرات كالا و خدمات ايران را در سال ۲۰۰۴ ميلادي ۴/۷ درصد اعلام كرد كه در مقايسه با سال ۲۰۰۳ ميلادي ۸/۳ درصد كاهش يافته است و در حالي كه رشد واردات كالا و خدمات در سال ۲۰۰۳ ميلادي ۸ درصد بوده است، اين نرخ در سال ۲۰۰۴ ميلادي به ۵ درصد تنزل يافت.
بنابراين گزارش، تراز حساب جاري ايران نيز از ۵/۱ درصد توليد ناخالص داخلي در سال ۲۰۰۳ به منفي ۱/۰ درصد در سال ۲۰۰۴ ميلادي كاهش يافته است.
اين گزارش تصريح كرد: اولين دهك بالاي درآمدي ايران كه شامل ده درصد ثروتمند ترين مردم اين كشور هستند، ۱۶ برابر اولين دهك پايين درآمدي ايران درآمد داشته و مصرف مي كنند و در حالي كه ۲۰ درصد ثروتمند ترين مردم ايران ۵۰ درصد درآمد و مصرف را در اين كشور به خود اختصاص داده اند، ۲۰ درصد فقير ترين مردم ايران تنها ۵ درصد مصرف و درآمد را كسب مي كنند.
بر اساس گزارش بانك جهاني، شاخص قيمت مصرف كننده در ايران كه بين سالهاي ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ سالانه بيش از ۲/۱۸ درصد رشد داشت، اين شاخص طي سالهاي ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۳ ميلادي سالانه ۸/۲۲ درصد رشد كرده است و رشد شاخص قيمت مواد غذايي در اين كشور از ۲/۱۶ درصد در سالهاي ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ به ۳/۲۳ درصد در سالهاي ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۳ ميلادي افزايش يافته است.
اين گزارش تصريح كرد: در حالي كه اميد به زندگي در مردان ايراني ۶۸ سال برآورده شده است، اين رقم در زنان ايراني به ۷۱ سال افزايش يافته است.
بانك جهاني در اين گزارش تصريح كرد: پنج سال پس از تدوين طرح توسعه هزاره بسياري از كشورهاي جهان پيشرفتهاي خوبي در نيل به اهداف توسعه هزاره داشته اند و در عين حال بسياري از كشورها نيز ناموفق بوده اند.

مشرف از پروژه  خط لوله  ايران - پاكستان - هند
حمايت كرد
ايسنا: خبرگزاري هند گزارش داد: پرويز مشرف از پروژه خط لوله انتقال گاز ايران به هند از طريق پاكستان حمايت كرده و گفت اين پروژه هم به نفع دهلي و هم به نفع اسلام آباد خواهد بود.
اين خبرگزاري ادامه داد، پرويز مشرف، رئيس جمهور پاكستان اظهار داشت: ما بايد در جهت منافع ملي مان عمل كنيم و ما هم در اين پروژه شركت خواهيم كرد.
مشرف گفت: هر سه كشوري كه در اين پروژه حضور دارند از آن نفع خواهند برد و پاكستان به اين مساله علاقمند است.وي با اشاره به مخالفت آمريكا با اين پروژه گفت كه تمامي كشورهاي جهان از ايران نفت مي خرند و با اين كشور قراردادهايي درخصوص توليدات نفتي منعقد مي كنند.

گفت وگوي امروز
لايحه بازار اوراق بهادار تا ۲ ماه آينده به تصويب مي رسد
گروه اقتصادي: با ارايه آ خرين پيش نويس پيشنهادي لايحه بازار اوراق بهادار پس از بررسي مركز پژوهش ها به مجلس، به نظر مي رسد روند بررسي و تصويب نهايي لايحه فوق وارد مرحله تازه اي شود.با توجه به اينكه كليات اين لايحه با ۶۰ ماده و ۷ فصل در زمستان سال گذشته در شور اول به تصويب رسيده است، درباره نقش تصويب نهايي لايحه بازار اوراق بهادار با ايرج نديمي مخبر كميسيون اقتصادي مجلس گفت وگو كرده ايم.
***
* تصويب لايحه بازار اوراق بهادار چه نتايجي براي بورس و اقتصاد كشور خواهد داشت؟
- طي ۲ دهه اخير متاسفانه به بازار سرمايه و بورس اوراق بهادار به هر دليلي بهاي لازم داده نشده است. اين درحاليست كه بخش عمده اي از فعاليت ها در دنيا از طريق اين بازار صورت مي گيرد.از كمترين آثار تصويب لايحه بازار اوراق بهادار مي توان به جلب و جذب نقدينگي اشاره كرد كه هدايت درست آن مي تواند نقش موثري بر اقتصاد كشور داشته باشد.
بازار بورس اوراق بهادار به طور مستقيم و غيرمستقيم بر فعاليت هاي عمراني و اشتغال زا تاثير مي گذارد. همچنين در اين بازار با شفاف سازي اطلاعات شركت ها و امكان فروش سهام به اشخاص متقاضي حقيقي و حقوقي در كنار كاهش تصدي گري دولت، مي توان آثار مثبتي بر اقتصاد كشور به جاي گذاشت.در مورد لايحه بازار اوراق بهادار در تلاشيم تا در شور دوم بخش عمده اي از اشكالات ابتدايي مربوط به اين بازار را كاهش دهيم. به عنوان مثال عده اي از افرادي كه با بورس سروكار دارند همواره از عدم شفافيت اطلاعات اين بازار گلايه مي كنند. در اين راستا هدف اصلي ايجاد شفافيت لازم در مورد فعاليت هاي بازار بورس است.همچنين درصدد هستيم بر اركان  تصميم گيري بر روند فعاليت بازار بورس اعم از نقش دولت و بخش خصوصي و يا ارتباط آن با بانك مركزي و وزارت امور اقتصادي و دارايي نظارت كافي داشته باشيم.جلوگيري از تعدد كارگزاران و انحصار در فعاليت آنها را هم مدنظر داريم به نحوي كه مانع فروش اطلاعات توسط افراد مطلع و يا استفاده از آنها به نفع خود يا ديگران شويم.در اين راستا به دنبال تصويب لايحه تقديمي به مجلس در شور اول، تلاش مي كنيم با كاركرد خود در كميسيون اقتصادي مجلس و با اخذ پيشنهادات كارشناسان و ساير همكاران، مباحث مرتبط با حوزه بورس اوراق بهادار را از جهت فعاليت، كارآمدي، شفافيت و استحكام رفتاري به نحوي بهينه كنيم تا پاسخگوي نيازهاي امروز كشور باشد.در واقع وضعيت بازار بورس بايد به گونه اي باشد كه معاملات مردمي در درازمدت به سمت اين بازار سوق يابد تا از دلال بازي ها و بنگاه داري هاي غيرضروري كه كشور را با تهديد روبه رو مي كند و عامل تعيين كننده اي در مورد گراني ها محسوب مي شود، جلوگيري گردد.در واقع بايد همگان بتوانند اطلاعات لازم را در يك شرايط آزاد كسب كنند تا به اين ترتيب از تكثر و تكثير انواع بنگاه هاي معاملاتي جلوگيري گردد.
* آيا اين لايحه تا پايان دولت فعلي اجرايي مي شود؟
- قطعا طي ۲ تا ۳ هفته آينده لايحه بازار اوراق بهادار در كميسيون نهايي خواهد شد و طي ۲ ماه آينده اين لايحه در مجلس به تصويب خواهد رسيد.دولت فعلي كاركرد خود را در اين زمينه به انجام رسانده و لايحه را به مجلس ارايه كرده است. لذا تصويب نهايي آن در دوران دولت فعلي يا دولت  آينده موضوع چندان مهمي نيست.
* چرا پس از حدود ۴۰ سال كه از قانون بورس اوراق بهادار مي گذرد، اين لايحه زودتر ارايه نشده است؟
- البته اصلاحات و اقداماتي در طول اين ۴۰ سال صورت گرفته است كه هم اكنون با رويكردهاي جديدي كه در بورس اوراق بهادار پديدار شده و تنوع به وجود آمده، لزوم توجه جامع تر به اين موضوع احساس شد.بورس فعلي با بورس هاي گذشته از جهت محتوايي كاملا متفاوت است، لذا نمي توان گفت قانوني كه هم اكنون در حال تصويب است با وضعيت گذشته بازار بورس همخواني دارد. در شرايط كنوني الزامات قانوني در باب كاهش تصدي گري دولت و عرضه سهام شركت هاي دولتي از رونق بيشتري برخوردار شده است. همچنين دلايل جديدي براي تدوين اين لايحه وجود دارد.بازار بورس با حوزه خصوصي سازي در ارتباط است و تكثر كمي و كيفي آن و توجه به الزاماتي كه در مورد قوانين مربوط به بورس در برنامه هاي سوم و مخصوصا چهارم توسعه در ابعاد بين المللي وجود دارد، ضرورت تصويب اين لايحه را پررنگ تر مي كند.

براساس اعلام سازمان امور مالياتي كشور
۱۹۰هزارتومان از درآمد حقوق بگيران معاف از ماليات است
گروه اقتصادي: حقوق كاركنان مشمول قانون كار و قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت از ابتداي سال جاري تا سقف ۰۰۰/۹۰۰/۱ ريال، از پرداخت ماليات معاف است.
به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان امور مالياتي كشور، حيدري كرد زنگنه رييس كل سازمان امور مالياتي كشور با صدور بخشنامه اي، جدول ماليات حقوق كاركنان مشمول قانون كار و اشخاصي كه مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت نمي باشند را، جهت اجرا به ادارات كل امور مالياتي سراسر كشور ابلاغ كرد.مطابق اين بخشنامه و براساس مقررات ماده ۸۴ اصلاحي قانون ماليات هاي مستقيم مصوب ۲۷/۱۱/،۸۰ صرفا درآمد تا سقف ۰۰۰/۹۰۰/۱ ريال از پرداخت ماليات معاف بوده و درآمدهاي بالاتر از اين ميزان، به تناسب بين ۱۰ تا ۲۵ درصد مشمول پرداخت ماليات بر درآمد حقوق خواهند بود.
جداول محاسبه ماليات بر درآمد حقوق سال ۸۴ كاركنان دولت طي روزهاي آ تي از طريق سايت اينترنتي سازمان امور مالياتي كشور به نشاني www.storg.ir دراختيار عموم قرار خواهد گرفت.
حداقل دستمزد كارگران ۱۵ تا ۲۱ درصد
افزايش مي يابد
معاون تنظيم روابط كار وزير كار و امور اجتماعي گفت: بخشنامه  افزايش حداقل دستمزد كارگران براي سال ۸۴ ابلاغ شده است.
محسن خواجه  نوري افزود: بخشنامه افزايش حداقل دستمزد كارگران براي سال جاري كه ۱۵ تا ۲۱ درصد بوده به تمامي  واحد ها ابلاغ شده و واحدها مي توانند براي گرفتن اين بخشنامه به وزارت كار و امور اجتماعي مراجعه كنند.
وي تأكيد كرد: حداقل دستمزد كارگران در سال جاري با احتساب افزايش بن كارگري و حق مسكن ۱۵ تا ۲۱ درصد افزايش خواهد يافت.
وي اعلام كرد: حداقل دستمزد روزانه كارگران بر اساس نرخ ۱۵ درصدي تورم سال ۸۳ به ۴۰ هزار و ۸۶۷ ريال و دستمزد ماهانه به يك ميليون و ۲۲۵ هزار و ۹۲۰ ريال افزايش مي يابد.

سازمان گسترش اوراق قرضه اسلامي منتشر مي كند
فارس: معاون مالي و اقتصادي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران گفت: سازمان گسترش براي اولين بار اوراق قرضه اسلامي به ارزش ۵۰۰ ميليون دلار طي ۲ يا ۳ ماه آينده در كشورهاي منطقه خليج فارس منتشر مي كند.
داوود مسگريان حقيقي با بيان اين كه «در نظر گرفتن انتشار ۵۰۰ ميليون دلار اوراق قرضه از سوي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در بودجه سال ۸۴ بر اساس پيشنهاد خود سازمان بوده است» ، افزود: در اين راستا ابتدا اعتبار سازمان گسترش توسط يك موسسه بين المللي ارزيابي مي شود كه هم اكنون يك موسسه اروپايي در حال ارزيابي اين اعتبار است.
حقيقي خاطرنشان كرد: به احتمال زياد سازمان گسترش بخشي از اين ۵۰۰ ميليون دلار را از طريق بانكهاي منطقه خليج  فارس منتشر خواهد كرد.
وي در مورد دليل اين كار، اظهار كرد: در قانون بودجه امسال تأكيد شده كه اين اوراق حتما اوراق مشاكت باشد و نه قرضه، زيرا اوراق مشاركت در چارچوب عقود اسلامي  است.

براي آماده كردن مقدمات اجراي ماليات بر ارزش افزوده
دفتر امور ماليات بر ارزش افزوده تشكيل مي شود
سي ينا: رئيس سازمان مالياتي كشور گفت: به منظور فراهم آمدن مقدمات حسن اجراي ماليات بر ارزش افزوده پس از تصويب در صحن علني مجلس، حسب پيشنهاد دفتر طرح ماليات بر ارزش افزوده مقرر شد در ادارات كل امور مالياتي سراسر كشور، دفتر امور ماليات بر ارزش افزوده تشكيل شود.
غلامرضا حيدري  كرد زنگنه رئيس كل سازمان مالياتي كشور افزود: اهم وظايف دفتر امور ماليات بر ارزش افزوده، ارتباط مستمر با دفتر طرح VAT، دريافت اطلاعات لازم و آموزشهاي ضروري در ارتباط با ماليات بر ارزش افزوده، پاسخگويي به سئوالات مطروحه راجع به VAT و تبادل نظر با صنوف و صنايع، آماده كردن پرسنل ذيربط ادارات كل براي حسن اجراي نظام VAT است.
وي گفت: با توجه به اهميت موضوع ماليات بر ارزش افزوده، ضروري است مديران كل امور مالياتي از تجهيز مناسب اين دفاتر، اختصاص تابلوي مناسب، كامپيوتر، چاپگر و ارتباط با شبكه جهاني اينترنت اطمينان حاصل كنند.

يادداشت
رشد واقعي اقتصادي
مصاحبه روز يكشنبه رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي با خبرنگاران دربرگيرنده نكات جالبي از اقتصاد ايران بود كه يكي از آنها رشد اقتصادي كشور در سال گذشته است.
درحالي كه برادران شركا، با استناد به آمار صندوق بين المللي پول معتقد است ايران در شاخص رشد اقتصادي حايز رتبه اول در منطقه خاورميانه است اما بايد گفت گزارش هاي بانك مركزي بيانگر وضعيتي متفاوت است.
متأسفانه روندي در كشور ما ايجاد شده كه مسئولين سعي دارند با توسل به تحولات و گزارشهاي غير متعارف و مقايسه هاي غير منطقي تحولات و مسائل داخلي را توجيه كنند و يا بر مشكلات موجود سرپوش گذارند . درست است كه ايران در سال گذشته در ميان كشورهاي خاورميانه بالاترين رشد را داشته اما اين مسئله پاسخگو و توجيه كننده عدم تحقق اهداف برنامه سوم نيست ضمن اينكه مجموعه توانائيها و پتانسيلهاي اقتصادي ايران در مقايسه با بسياري از كشورهاي خاورميانه و حتي تركيه بسيار بالاتر است . بنا بر اين حتي با اقرار سازمانهايي همچون صندوق بين المللي پول نبايد تحولات و شرايط كشورهاي خاورميانه معيار و شاخص توسعه اقتصادي ايران به شمار آيد ( حالا بماند كه سرعت و كيفيت رشد برخي از كشورهاي خاورميانه بالاتر است. )
بانك مركزي در آخرين گزارش خود رشد اقتصادي كشور در نيمه اول سال ۸۳ را ۱/۴ درصد اعلام كرد كه در اين بين بخش نفت، كشاورزي و مسكن بيشترين تاثير را در كاهش رشد اقتصادي ايران در سال گذشته داشته اند و اگر فرض كنيم اين روند در نيمه دوم سال نيز تكرار شد، بايد گفت زنگ خطر «ركود» در اقتصاد كشور به صدا درآمده است.
در بيان اين مساله بايد گفت همان طور كه پزشك با بالا يا پايين رفتن تب بيمار به وضعيت او پي مي برد اقتصاددانان نيز با توجه به شاخص رشد اقتصادي وضعيت اقتصاد ملي را تحليل مي كنند.
البته كاهش رشد اقتصادي در سال ۸۳ يك پيام مهم ديگر براي برنامه ريزان اقتصادي و تهيه كنندگان برنامه چهارم داشت. زيرا براساس اين برنامه حداقل نرخ رشد اقتصادي ايران طي سالهاي اجراي برنامه چهارم نبايد كمتر از ۸ درصد باشد و اگر در سال ۸۳ رشد اقتصادي حتي به حدود ۵ درصد نيز رسيده باشد باز جاي اين سوال است كه چگونه مي توان به رشد حداقل ۵ درصدي در سال ۸۴ رسيد.
البته برخي مسئولان فعلي عملكرد مجلس و برخي وقايع سياسي را عامل اصلي كاهش رشد اقتصادي مي دانند كه نگاهي به گزارش هاي بانك مركزي خط بطلاني است بر اين فرضيه، در ضمن اين كه رشد اقتصادي شاخصي است كه از عملكرد اقتصادي كشور در ماه هاي قبل شكل مي گيرد و اگر رشد در ۶ ماهه اول سال ۸۳ به ۱/۴ درصد رسيد، ريشه آن را بايد در وقايع و حوادث سال ۸۲ جست وجو كرد.

با عادي شدن شرايط بازار نفت
اوپك توليد خود را افزايش نمي دهد
گروه اقتصادي: در حالي كه در هفته اخير قيمت نفت شاخص بازارهاي جهاني روند رو به كاهش داشته است يك سخنگوي سازمان كشورهاي صادركننده نفت اوپك اعلام كرد، در صورت ادامه شرايط جاري مساله افزايش مجدد ۵۰۰ هزار بشكه توليد اين سازمان عملي نخواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما در روزهاي اخير با كاهش نگراني ها در بازار نفت قيمت شاخص نفت آمريكا به كمتر از ۵۰ دلار رسيد و به پايين ترين قيمت از آ غاز سال جاري سقوط كرد.
عليرغم كاهش نسبي قيمت نفت در بازارهاي جهاني برخي تحليلگران همچنان بر ضرورت آمادگي كشورهاي مصرف كننده براي انطباق اقتصاد  هاي خود با قيمت هاي بالاي نفت تاكيد مي كنند.
براساس گزارش روزنامه شيكاگو تريبيون ديگر قيمت هاي پايين نفت در سال هاي پيش قابل پيش بيني نيست و جهان بايد با نفت ارزان خداحافظي كند.

با بهبود روابط هند و پاكستان
اجراي طرح خط لوله صادرات گاز ايران
به هند تسريع مي شود
گروه اقتصادي: روز گذشته و با آب شدن يخهاي روابط هند و پاكستان پس از ديدار مان موهان سينگ نخست وزير هند و پرويز مشرف رئيس جمهوري پاكستان احتمال تسريع در پيشرفت مذاكرات و عملياتي شدن طرح خط لوله صادرات گاز ايران به دو كشور قوت گرفت.
به گزارش خبرنگار ما عليرغم انتشار برخي گزارش ها در مورد عدم وجود مسئله خط لوله صادرات گاز ايران در دستور كار مذاكرات رهبران دو كشور ديروز گزارش هاي منتشر شده از تاكيد دو طرف بر تسريع بر احداث اين خط لوله حكايت داشت.مشرف پس از اين ديدار از ضرورت تسريع مذاكرات خط لوله گاز صادراتي ايران به هند سخن گفت. وزير امور خارجه هند نيز در حاشيه مذاكرات دو كشور در اظهاراتي از قوت گرفتن بيشتر زمينه هاي اجراي اين طرح براي تقويت روابط تجاري ميان كشورهاي شرق آسيا خبر داد. هند و پاكستان پس از سال ها اختلافات سياسي كه ناشي از اختلافات مرزي آنان در مرز مشترك در كشمير است پس از طي روند يك ديپلماسي پيچيده بسوي ايجاد روابط پايدار اقتصادي و سياسي پيش مي روند. دو طرف همچنين قرار است در زمينه همكاري هاي تجاري قراردادي همه جانبه امضاء كنند.در هفته هاي اخير دولت هند در تلاش براي بهبود روابط و مبادلات تجاري با همسايگان خود با چين نيز اختلافات خود را حل و فصل كرده است.

پيش بيني مصرف روزانه بنزين
در سال جاري ۶۶ ميليون ليتر اعلام شد
000018.jpg
گروه اقتصادي: پيش بيني ميزان مصرف بنزين در سال جاري ۵/۶۶ ميليون ليتر در روز است كه ۲۶ ميليون ليتر آن از خارج و بقيه از محل توليد پالايشگاه هاي كشور تأمين مي شود.
به گزارش خبرنگار ما مهندس حسين كاشفي مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ديروز در جمع خبرنگاران همچنين احتمال بروز كسري بودجه واردات بنزين در شش ماهه نخست سال را به دليل افزايش قيمت جهاني بنزين تأييد كرد و افزود در سال ۸۲ رشد مصرف بنزين به ۵/۱۱ درصد رسيده بود كه در سال ۸۳ به ۸/۷ درصد كاهش يافت وي پيش بيني كرد كه رشد مصرف در سال جاري حداكثر به ۵ درصد برسد.وي از آماده شدن زمينه اجراي كارت هوشمند براي توزيع بنزين خبر داد و تأكيد كرد كه مقدمات اجراي اين كار از سال گذشته آماده شده و تا مهرماه امسال امكان عرضه آن فراهم مي شود. وي هدف از اعطاي اين كارت را اجراي سازوكارهاي تجارت الكترونيك در كشور اعلام كرد كه امكان كنترل توزيع و مصرف فرآورده هاي نفتي را فراهم مي كند.
اين در حالي است كه روز يكشنبه گذشته بيژن زنگنه وزير نفت اعلام كرده بود كه طرح كارت هوشمند به دليل عدم سهميه بندي بنزين اجرا نمي شود.
كاشفي اما تأكيد كرد كه هدف از اجراي اين طرح تنها براي سهميه بندي نيست و يكي از كاركردهاي آن سهميه بندي است.وي همچنين تأكيد كرد كه براساس قرارداد مشاركت با سازمان بهينه سازي مصرف سوخت از زيرمجموعه هاي وزارت نفت شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي كشور ۱۸۸ جايگاه عرضه سوخت خودرو را به تجهيزات فروش گاز سي.ان.جي مجهز خواهد كرد.
وي همچنين اعلام كرد كه اين شركت براي شفاف سازي روابط مالي قصد دارد شركت هاي منطقه اي توزيع فرآورده هاي نفتي در كشور را در چارچوب مقررات بنگاه داري خصوصي اداره كند. علاوه بر اين اين شركت در حال واگذاري ۲۰۰ جايگاه فروش فرآورده هاي نفتي دولتي در سراسر كشور به صندوق بازنشستگي نفت است. كاشفي همچنين اعلام كرد براي بهينه سازي اداره جايگاه هاي فروش سوخت خودرو طرح هايي در دست اجرا است كه ازجمله درجه بندي آنها براساس كيفيت خدمات به مراجعه كنندگان است. براساس اين طرح جايگاه هايي كه خدمات بهتر ارائه دهند و در رتبه بندي درجه هاي بالاتري كسب كنند پاداش دريافت مي كنند.
وي ميزان مصرف روزانه بنزين در سال ۸۳ را ۶۱ ميليون ليتر اعلام كرد.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۹۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۸۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۰۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۲۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۸۸۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۸۹۸
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۱۵۵۵

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |