چهارشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۸۴
طرح نظرسنجي از مردم تهران درباره سبد خريد مواد غذايي و ميوه و تره بار
تأثير افزايش قيمت مواد خوراكي بر سبد خريد تهراني ها
000306.jpg
مواد خوراكي و غذايي در سبد هزينه خانوارها از جمله اقلام هزينه اي مهم به شمار مي رود و به طور مستقيم به چرخه سلامت جسماني و تغذيه اي مردم برمي گردد و تأمين توانايي مالي در اين بخش از هزينه هاي خانوار از مباحث مهم پيش روي حلقه نهايي اقتصاد توليد يعني مصرف كنندگان است.
سلامت تغذيه اي مردم از جمله شاخص هاي مهم در آمار توسعه انساني جوامع است و ميزان توسعه يافتگي هر كشوري به اين شاخص با اهميت نيز بستگي دارد.
بي ترديد توانايي مالي افراد براي تأمين نيازهاي اساسي تغذيه اي خود از يك سو و يا سير كردن شكم از ديگر سو، موضوع قابل اهميتي است كه هر نوع چالشي در آن اعم از توليد، توزيع و يا قدرت خريد اقتصادي مي تواند به آسيب هاي انساني و جسماني و متعاقب آن دروني- روحي افراد منجر شود.
در اين خصوص در هفته هاي اخير هم يكي از اخبار مهم پيش روي رسانه هاي جمعي و نيز مباحث مهم پيش روي مسئولان ذيربط و پيگير شامل وزارتخانه هاي جهاد كشاورزي، بازرگاني و نيز مجلس، موضوع برخي از گراني ها از جمله گراني انواع ميوه و تره بار بود. مجلس با انتقادات خود و رؤساي ارشد وزارتخانه هاي ذيربط در چرخه توليد و توزيع و بازرگاني به عنوان مقصران، ساعت هاي كاري زيادي را در پاسخگويي به اين انتقادات و نيز طرح مسائل پيش رو و ارائه راه حل هاي مناسب براي جلوگيري از افزايش بي رويه قيمت برخي از انواع ميوه و تره بار و كنترل آن ارائه دادند.
در لابه لاي اين مباحث هر كس دنبال مقصر مي گشت، مثلاً وزير بازرگاني از بانك مركزي انتقاد كرد كه اگر واردات ميوه انجام مي شد شرايط افزايش قيمت ها اين چنين جلو نمي رفت و وزير جهاد كشاورزي ناتواني در تنظيم بازار يعني بخش بازرگاني را مورد انتقاد قرار داد و اين در حالي است كه آمارها نشان مي دهد ايران مقام هفتم توليد ميوه جهان را دارد!
در مجموع با بحث و نظرها در خصوص تنظيم سيستم چرخه توليد، بازرگاني و توزيع چنين جمع بندي شد كه گراني ها ربطي به طرح تثبيت قيمت ها ندارد و بايد سيستم دلالي و بازرگاني آن يعني واردات و صادرات مورد توجه قرار گيرد و آمار دقيق از نحوه توليدات ارائه شود تا وضعيت تنظيم عرضه و تقاضا به شكل دقيق قابل كنترل شود.
كارشناسان نيز در اين خصوص واسطه گري و فاصله پر نشدني مزرعه ها تا خانه هاي مصرف كننده ها را مورد توجه قرار داده و به نياز مبرم سازماندهي نظام توليد و توزيع تأكيد كردند و موانع خريد و ذخيره سازي و يا مسائل صادرات بدون توجه به وضعيت بازار داخل را به بحث كشاندند.
به هر تقدير معضل گراني ها و عدم تعادل توانايي  مالي مصرف كننده ها در بخش «مواد خوراكي- غذايي و ميوه و تره بار» موضوع مورد نظرسنجي اين هفته گروه پژوهش است.
در اين طرح نظرسنجي كه از ۱۹۸ نفر از شهروندان تهراني در مناطق مختلف تهران به صورت تصادفي و اتفاقي و ميداني در شرق تهران شامل هفت حوض، پيروزي، ميدان رسالت و بهارستان، شمال شامل تجريش، قيطريه، مركزي شامل انقلاب، بهار شيراز، غرب شامل توحيد، آزادي، بازار روز گيشا، جنوب راه آهن و نيز رباط كريم پرسش شده است.
در اين طرح نظرسنجي از مردم تهران درباره نحوه خريدشان، ميزان خريد مواد غذايي و ميوه و تره بار، سبد خريد مواد غذايي آنها، تغيير و يا كم و زياد كردن مواد غذايي در سبد خريد خانه در صورت گراني، مكان هايي كه از آنجا بيشتر خريد مي كنند، دلايل دور ريز مواد غذايي، تأثير قيمت مواد غذايي بر كيفيت آنها و نيز دلايل گراني مواد غذايي و ميوه و تره بار پرسش شده و نظرات آنها منعكس شده است.
از ميان پاسخ هاي مردم چنين برآمده است كه ۲/۳۲ درصد خريد مواد خوراكي به عهده مردان خانواده است.
حداقل هزينه خريد مواد غذايي و ميوه و تره بار در اين طرح نظرسنجي ۲۰ هزار تومان و حداكثر ۷۰۰ هزار تومان در ماه است. تعداد اعضاي خانوار پاسخگويان ۲ تا ۷ نفر مي باشد.
بيشترين ميزان خريد خانواده ها معادل ۱۷ درصد مربوط به نان و سپس ۹/۸ درصد برنج، ۷/۸ درصد ميوه، ۹/۸ درصد تره بار، ۸/۸ درصد حبوبات و ۹/۹ درصد گوشت مرغ و ۴/۶ درصد گوشت قرمز و ۹ درصد لبنيات مي باشد.
همچنين ۵/۵۰ درصد پاسخگويان گفته اند در صورت گراني از حجم و مقدار خريد مواد غذايي و يا ميوه و تره بار كم مي كنند!
۲/۲۳ درصد نيز گفته اند كه آن كالا را از سبد خريد خود حذف مي كنند!
۷/۳۸ درصد پاسخگويان از طريق ميادين ميوه و تره بار خريد مي كنند.
۴/۴۱ درصد پاسخگويان نيز گفته اند علت انتخاب محل خريد مواد غذايي و يا ميوه وتره بار قيمت و ارزاني آن است و ۸/۷۵ درصد مردم هم گفته اند سطح قيمت فروش كالاها در مراكز مختلف خيلي متفاوت است.
همچنين ۹۷ درصد پاسخگويان نيز گفته اند كه قيمت انواع مواد غذايي و ميوه و تره بار خيلي گران است و فقط يك درصد گفته اند گران نيست!جزئيات اين نظرات را در پي مي خوانيد.
000315.jpg
جنس و سن
از ميان ۱۹۸ نفر پاسخگو به پرسش هاي گروه پژوهش معادل ۵/۵۳ درصد زن و ۵/۴۶ درصد مرد مي باشند.
حداقل سن پاسخگويان ۱۸ سال و حداكثر سن آنان ۸۴ سال مي باشد. بر اين اساس در مجموعه معادل ۱/۱۳ درصد پاسخگويان تا ۳۰ سال، معادل ۲/۲۱ درصد بين ۳۰ تا ۴۰ سال، معادل ۴/۳۴ درصد بين ۴۰ تا ۵۰ سال،  معادل ۲/۱۹ درصد بين ۵۰ تا ۶۰ سال و معادل ۱/۱۲ درصد ۶۰ سال به بالا سن دارند.
شغل
از ميان ۱۹۸ نفر پاسخگو معادل ۴/۳۵ درصد آنان خانه دار، ۲/۱۷ درصد بازنشسته،  يك درصد دبير و فرهنگي و ۳/۳۱ درصد كارمند مي باشند.
همچنين ۴ درصد پاسخگويان داراي شغل آزاد، ۲ درصد پزشك و ۲ درصد راننده، يك درصد كارشناس مواد غذايي،  ۱/۵ درصد فروشنده و يك درصد نيز خبرنگار مي باشند.
وضع تأهل
معادل ۹/۸۶ درصد پاسخگويان متأهل و معادل ۱/۱۳ درصد مجرد مي باشند. همچنين تعداد اعضاي خانواده هاي پاسخگويان بين ۲ نفر تا حداكثر ۷ نفر متغير مي باشد.
در منزل شما چه كسي وظيفه خريد مواد غذايي و ميوه و تره بار را برعهده دارد؟
معادل ۳/۳۲ درصد پاسخگويان در پاسخ به اين پرسش گفته اند مرد خانه وظيفه تهيه و خريد مواد غذايي و ميوه و تره بار را برعهده دارد.
در مقابل معادل ۳/۲۶ درصد نيز گفته اند زن خانه اين وظيفه را برعهده دارد. ۴/۳۸ درصد پاسخگويان هم گفته اند هر كس كه بتواند در خانه اقدام به خريد ملزومات غذايي خانه مي كند.
معادل ۳ درصد نيز گفته اند زن و مرد خانه در كنار هم اين كار را انجام مي دهند.
هزينه خريد مواد غذايي و ميوه و تره بار در سبد هزينه هاي خانواده شما چقدر است؟
در ميان پاسخگويان معادل ۲/۳ درصد گفته اند كه ميزان هزينه خريد مواد غذايي و ميوه و تره بار در سبد هزينه خانواده معادل ۲۰ هزار تومان در ماه،  معادل ۱/۱ درصد ۳۰ هزار تومان، ۲/۴ درصد ۴۰ هزار تومان،  ۲/۴ درصد ۵۰ هزار تومان،  ۲/۳ درصد ۶۰ هزار تومان، ۲/۳ درصد ۷۰ هزار تومان، ۲/۳ درصد نيز ۸۰ هزار تومان در ماه است.
اين گروه عمدتاً داراي درآمدهاي كم و نسبتاً پايين هستند و بخش مهمي از آنها از قشر بازنشسته و يا كارگري مي باشند.
معادل ۶/۱۲ درصد آنان معادل ۱۰۰ هزار تومان، معادل ۳/۶ درصد ۱۵۰ هزار تومان،  معادل ۱/۱ درصد ۱۶۰ هزار تومان، و ۵/۱۰ درصد ۲۰۰ هزار تومان در ماه هزينه خريد مواد غذايي، ميوه و تره بار دارند.
۱/۲ درصد پاسخگويان ۲۵۰ هزار تومان، ۵/۱۰ درصد ۳۰۰ هزار تومان،  ۵/۹ درصد ۴۰۰ هزار تومان و ۵/۹ درصد ۵۰۰ هزار تومان هزينه خريد اين مواد را در ماه دارند.
معادل ۱/۱ درصد ۶۰۰ هزار تومان و ۱/۱ درصد نيز ۷۰۰ هزار تومان در ماه فقط هزينه مواد غذايي و ميوه و تره بار دارند.
براين اساس در مجموع معادل ۷/۱۱ درصد پاسخگويان بيش از ۵۰۰ هزار تومان تا حداكثر ۷۰۰ هزار تومان در ماه هزينه مواد غذايي و ميوه وتره بار دارند. اين گروه بيشتر شامل افرادي هستند كه زن و مرد خانه هر دو داراي شغل مي باشند و يا داراي مشاغل رده بالا با حقوق بالا مي باشند. همچنين مشاغل آزاد بر درآمد يا داراي درآمدهاي جنبي از اين جمله است.
000312.jpg
در سبد خريد مواد غدايي شما چه اقلامي وجود دارد؟
براساس نظر پاسخگويان معادل ۱۷ درصد نان جزو اقلام خوراكي اصلي سبد مواد غذايي آنهاست و سپس معادل ۹/۸ درصد برنج، ۴/۶ درصد گوشت قرمز،  ۹/۹ درصد گوشت مرغ،  ۴ درصد ماهي، ۱/۸ درصد روغن، ۷/۸ درصد ميوه،  ۹/۸ درصد تره بار، ۸/۸ درصد حبوبات،  ۹ درصد لبنيات، ۷/۷ درصد تخم مرغ و ۷/۴ درصد نيز تنقلات و شيريني جزو اقلام خوراكي سبد مواد غذايي خانه آنهاست.
درصورت افزايش قيمت انواع مواد غذايي و يا ميوه  و تره بار كداميك را حتماً حذف مي كنيد؟
معادل ۵/۵۰ درصد پاسخگويان در پاسخ به اين پرسش گفته اند از مقدار و حجم مواد غذايي و يا ميوه و تره بار كم مي كنند يعني كمتر مي خرند!
در مقابل معادل ۴ درصد گفته اند كه به هر شكل و هر قيمت قادر به خريد انواع مواد غذايي و ميوه و تره بار هستند.
معادل ۲/۲۳ درصد پاسخگويان هم گفته اند با گراني هر يك از اقلام مواد غذايي و يا ميوه و تره بار آن كالا را از سبد مواد خوراكي خانه حذف مي كنند.
همچنين معادل ۲/۱۶ درصد گفته اند در صورت گراني اقلام خوراكي تنقلات و شيريني را از سبد خوراكي خانه حذف مي كنند. معادل يك درصد ميوه و شيريني را در صورت گراني حذف مي كند و معادل ۲ درصد ميوه، يك درصد ميوه و پروتئين حيواني و ۲ درصد نيز مواد پروتئيني را حذف مي كنند.
در صورت افزايش قيمت مواد غذايي و يا ميوه و تره بار كداميك از مواد را اصلاً حذف نمي كنيد؟
معادل ۴/۴۲ درصد از پاسخگويان در پاسخ به اين پرسش گفته اند مواد پروتئيني را از سبد مواد خوراكي خانه اصلاً حذف نمي كنند. معادل ۱/۸ درصد مواد لبني و پروتئيني را حذف نمي كنند.
يك درصد پاسخگويان برنج و مواد پروتئيني، يك درصد نيز ميوه و مواد پروتئيني را هرگز از سبد مواد غذايي خود حذف نمي كنند.
۳/۳۰ درصد پاسخگويان مواد لبني را هرگز حذف نمي كنند و يك درصد نان و مواد لبني را حذف نمي كنند.
۲ درصد پاسخگويان نيز ميوه و مواد لبني و ۴ درصد نان را هرگز حذف نمي كنند. ۲ درصد نيز برنج را از سبد مواد خوراكي در صورت گراني حذف نمي كنند.
فقط معادل ۱/۵ درصد پاسخگويان هيچ يك از اقلام را در صورت گراني حذف نمي كنند!
مواد غذايي جايگزين در سبد خوراكي خانه شما در صورت گراني كدام است؟
۳/۳۳ درصد پاسخگويان حبوبات، يك درصد مواد لبني، ۳ درصد حبوبات وتره بار، ۲/۲۴ درصد مواد لبني را جايگزين اقلام خوراكي گران شده مي كنند.
معادل يك درصد ماكاروني، ۱/۷درصد تره بار و انواع سبزيجات و۳درصد نان را جايگزين اقلام حذف شده خوراكي خانه مي كنند.
۲/۱۵درصد مواد جايگزين ندارند و در صورت گراني كمتر مي خورند!
۷ درصد پاسخگويان نيز برنج را جايگزين اقلام گران خوراكي مي كنند.
مواد غذايي و ميوه و تره بار خود را به چه صورت مي خريد؟
معادل ۱/۵ درصد مواد خوراكي و ميوه و تره بار خانه را به صورت روزانه خريداري مي كنند. معادل ۱/۱۴ درصد هفتگي۲،درصد هفتگي و برخي مواد را ماهانه، ۳/۲۸ درصد ماهانه و ۴/۳۹ درصد به دو شكل ماهانه و سالانه مواد غذايي و خوراكي خود را خريداري مي كنند.
۲ درصد نيز مواد ميوه و تره بار را هفتگي و برنج و برخي اقلام خوراكي را سالانه خريداري مي كنند.
۱/۹درصد پاسخگويان نيز بسته به نوع مواد غذايي و قابليت نگهداري آنها به سه شكل هفتگي، ماهانه و يا سالانه خريد مي كنند.
000351.jpg
مواد خوراكي و ميوه و تره بار خود را ازكجا مي خريد؟
معادل ۳/۲۸ درصد پاسخگويان مواد غذايي و ميوه و تره بار مورد نياز خانواده را فقط از طريق فروشگاه هاي خرده فروشي محله تهيه مي كنند.
معادل ۱/۵ درصد آنان از طريق فروشگاه هاي محلي و يا ميادين ميوه و تره بار خريد مي كنند.
معادل يك درصد از طرق مختلف اعم از تعاوني ها، فروشگاه هاي زنجيره اي، محلي و يا ميادين روز ميوه و تره بار خريد مي كنند.
معادل ۱/۵ درصد پاسخگويان از طريق فروشگاه هاي محلي و بخشي از مواد غذايي را نيز از مراكز عمده فروشي مي خرند.
در مجموع معادل ۴/۳۸ درصد در مرحله اول از ميادين ميوه و تره بار و پس از مراكز عمده فروشي و يا تعاوني ها و فروشگاه هاي زنجيره اي خريد مي كنند.
معادل ۱۴درصد نيز مراكز عمده فروشي مواد غذايي و تعاوني ها از مراكز اصلي خريد آنها مي باشد.
يك درصد فقط از طريق فروشگاه هاي زنجيره اي و يك درصد فقط از طريق تعاونيها خريد مي كنند.
بر اين اساس در مجموع ۴/۲۳ درصد پاسخگويان فقط از طريق خرده فروشي هاي محلي خريد مي كنند. ۷/۳۸ درصد از طريق ميادين ميوه و تره بار، ۵/۲۴ درصد از طريق مراكز عمده فروشي، ۶ درصد از طريق فروشگاه هاي زنجيره اي و ۶درصد از طريق تعاوني هاي مواد غذايي و ميوه و تره بار مورد نياز خود را تهيه مي كنند.
دلايل انتخاب محل خريد شما چيست؟
۴/۴۱ درصد گفته اند دليل انتخاب محل خريد مواد غذايي و يا ميوه و تره بار قيمت و ارزاني آن است.
۱/۱۱ درصد نيز گفته اند ارزاني قيمت به علاوه وجود عرضه متنوع مواد غذايي از دلايل انتخاب مكان خريد آنهاست.
۱/۵ درصد اظهار كرده اند قيمت و نزديكي به منزل معيار انتخاب مكان خريد آنهاست.
معادل يك درصد قيمت ارزان و داشتن بن خريد را از معيارهاي انتخاب محل خريد اقلام مورد نياز خود ذكر مي كنند.
معادل ۲ درصد كيفيت و قيمت را مد نظر قرار مي دهند و يك درصد نوع قيمت و فروشگاه هاي تعاوني وابسته به محل كار خود را علت انتخاب خود ذكر كرده اند و يك درصد نيز فروشگاه هاي اتكا و قيمت آنها را مد نظر قرار داده اند.
معادل ۲درصد وجود تنوع مواد غذايي و سبزي و صيفي را در كنار هم براي خريد در يك مكان انتخاب مي كنند.
معادل ۲/۲۲ درصد نزديكي به منزل و سپس تنوع مواد قابل عرضه در يك مكان و كيفيت مواد عرضه شده را معيار انتخاب مكان يابي خود مي دانند.
۱/۸ درصد فقط به كيفيت مواد عرضه شده توجه دارند و يك درصد كيفيت و قيمت مورد توجه آنهاست.
۴ درصد پاسخگويان نيز به دليل عدم توانايي براي رفت و آمد به فروشگاه ها و يا تعاوني ها و نيز نبود ميادين ميوه و تره بار را ذكر كرده  و لذا در فروشگاه هاي محلي ناچار به خريدند.
000348.jpg
قيمت مواد غذايي و ميوه و تره بار در مراكز مختلف فروش تا چه حد متفاوت است؟
معادل ۸/۷۵ درصد پاسخ گويان در پاسخ به اين پرسش گفته اند قيمت مواد غذايي و ميوه و تره بار در مراكز مختلف فروش خيلي متفاوت است. معادل ۲/۱۷ درصد نيز اظهار كرده اند تا حدي متفاوت است و فقط ۴ درصد گفته اند كه هيچ تفاوتي نمي كند.
۳ درصد نيز پاسخي به اين پرسش نداده اند.
آيا اطلاع از قيمت مواد غذايي و ميوه و تره بار برايتان مهم است؟
۹۶ درصد پاسخگويان ميزان قيمت مواد غذايي و ميوه و تره بار برايشان مهم است و در مقابل فقط ۴ درصد اين موضوع برايشان اهميتي ندارد!
شما مايليد هزينه مواد غذايي و تره بار خود را چگونه پرداخت كنيد؟
۹/۹۱ درصد پاسخگويان اظهار كرده اند كه ترجيح مي دهند به صورت نقدي خريد كنند و معادل ۱/۶ درصد نيز ترجيح مي دهند به شكل اعتباري و مدت دار خريد كنند و يك درصد نيز به صورت قسطي خريد كنند.
يك درصد نيز به اين پرسش پاسخي نداده اند.
به نظر شما حفظ كيفيت مواد غذايي، ميوه و تره بار به چيزي بستگي دارد؟
۳/۴۴ درصد پاسخگويان بر اين باورند كه نحوه عرضه در حفظ كيفيت مواد خوراكي قابل عرضه مؤثر است.
۸/۹ درصد ميزان قيمت و امكان جداسازي را در كيفيت مواد غذايي و ميوه و تره بار مؤثر مي دانند.
۴/۲۷ درصد نيز نحوه نگهداري مواد غذايي و خوراكي را عامل مؤثر در حفظ كيفيت آنها مي دانند.
۸/۲ درصد خريد در حد نياز و نه بيشتر را موجب عدم اتلاف و بهره وري بيشتر از مواد خريداري  شده مي دانند و ۷/۱۴درصد نيز تمام موارد بالا را در حفظ كيفيت مواد خوراكي مؤثر مي دانند.
كدام يك از مواد غذايي و يا ميوه و تره بار در منزل شما بيشتر دور ريز دارد؟
معادل ۶/۵۸ درصد پاسخگويان در پاسخ به اين پرسش كه كدام يك از مواد غذايي و يا ميوه و تره بار خريداري شده در منزل شما دورريز دارد گفته اند: هيچ  كدام.
در مقابل معادل ۳/۲۷ درصد آنها گفته اند نان و بخشي از ميوه هاي خريداري شده در منزل آنها دورريز دارد.
معادل ۱/۱۱درصد دورريز ميوه را در منزلشان زياد ذكر كرده اند و معادل ۲ درصد باقي مانده غذاهاي طبخ شده را از جمله مواد غذايي دورريز منزلشان ياد كرده اند.
در صورت دورريز انواع مواد غذايي و خوراكي دلايل آن چيست؟
معادل ۶/۵۸ درصد به اين پرسش پاسخي نداده اند زيرا به گفته آنان دورريز مواد خوراكي ندارند.
از ميان ساير پاسخ ها معادل ۳/۳۳ درصد آنان گفته اند به دليل كيفيت پايين مواد غذايي و يا ميوه و تره بار دور ريز آنها زياد است.
معادل ۴ درصد استفاده و مصرف نادرست در خانواده ها را دليل دورريز مواد خوراكي ذكر كرده اند.
معادل ۳ درصد خريد بيش از حد مصرف را عامل مؤثر در دورريز مواد خوراكي عنوان كرده اند و معادل يك درصد عدم رعايت اصول نگهداري مواد خوراكي را عامل دورريز آن ذكر مي كنند.
000309.jpg
در حال حاضر قيمت مواد غذايي و ميوه تره بار چگونه است؟
معادل ۹۷ درصد پاسخگويان در اين طرح نظرسنجي قيمت انواع مواد غذايي و صيفي و سبزي را خيلي گران و معادل ۲ درصد آن را گران ذكر كرده اند.
در مقابل فقط يك درصد گفته اند كه قيمت مواد خوراكي و صيفي و سبزي  گران نيست!
آيا ميزان كيفيت مواد خوراكي عرضه شده به قيمت آن بستگي دارد؟
معادل ۱/۱۳ درصد پاسخگويان به اين پرسش پاسخ نداده اند در مقابل معادل ۸/۸۰ درصد پاسخگويان گفته اند كه كيفيت مواد خوراكي با قيمت عرضه شده آن رابطه اي ندارد. معادل ۴ درصد اين موضوع را تا حدي مؤثر ذكر كرده اند و فقط ۲ درصد قيمت را عامل مؤثر در كيفيت مواد خوراكي ذكر كرده اند.
به نظر شما دلايل گراني مواد غذايي و ميوه و تره بار ناشي از چيست؟
معادل ۷/۳۱ درصد پاسخگويان اظهار كرده اند كه دلال  بازي و واسطه گري عامل اصلي گراني قيمت مواد خوراكي و ميوه و تره بار است.
معادل ۳۳ درصد نبودن مركزي براي كنترل قيمت ها در اين حوزه را عامل گراني ها ذكر كرده اند.
همچنين ۲/۲۷ درصد پاسخگويان گفته اند عدم وجود ستاد بحران براي پيشگيري افزايش بي رويه قيمت ها در شرايطي اضطراري از عوامل اصلي گراني هاست.
۶/۱ درصد پاسخگويان بالا بودن هزينه هاي توليد مواد غذايي و خوراكي، ۹/۲ درصد نيز همه موارد بالا را عامل گراني ها مي دانند.
۳/۲ درصد پاسخگويان هم گفته اند صادرات بدون برنامه ريزي عامل گراني انواع ميوه و تره بار است. ۳/۱ درصد نيز به اين پرسش پاسخي نداده اند.

نظر سنجي
نمايشگاه كتاب
گروه پژوهش همزمان با برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب درباره برپايي اين نمايشگاه از شما پرسش مي كند، به ما تلفن بزنيد و به پرسشهاي ما پاسخ بدهيد:
۱- آيا هر سال به نمايشگاه كتاب مي آييد؟
۲- هدف شما چيست؟
۳- زمان و مكان برگزاري نمايشگاه مناسب است؟
۴- قيمت كتابها چگونه است؟
۵- در نمايشگاه قادر به تهيه و خريد منابع مورد نظر خود هستيد؟
۶- خواننده چه نوع كتابي هستيد؟
۷- بهترين و آخرين كتابي كه خوانديد؟
۸- اشكالات برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب چيست؟
تلفن: ۲۰۲۱۱۳۰

پژوهش
اجراي طرح هاي نظر سنجي
مركز مطالعات و تحقيقات همشهري، در ادامه گسترش برنامه هاي پژوهشي و نظرسنجي هاي برون سازماني خود، آماده تهيه و اجراي طرح هاي پيشنهادي كليه سازمانها، شركتها و ارگانهاي مختلف است.
درخواست كنندگان مي توانند با تلفن ۲۰۲۱۱۳۰ تماس بگيرند.

علم
اجتماعي
انديشه
ايران
سياست
سينما
فرهنگ
ورزش
|   اجتماعي  |  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  سينما  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |