چهارشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۸۴
گفت وگو با رسول خطيبي، بهترين گلزن مشترك ليگ قهرمانان آسيا
گريز از حاشيه
000327.jpg
رسول خطيبي اين روزها يكي از آماده ترين مهاجمان فوتبال ايران است كه با ۴ گل زده به طور مشترك درصدر جدول گلزنان ليگ قهرمانان باشگاه هاي آسيا قرار دارد و تيم سپاهان براي صعود به مرحله بعدي اين رقابت ها به ساق هاي اين بازيكن چشم دوخته است. زندگي بازيگري خطيبي با فراز و فرودهاي زيادي همراه بوده اما هم اكنون به نظر مي رسد كه وي پس از طي كردن مقطع نزول، بار ديگر روند رو به رشد خود را آغاز كرده است.
بازي در پاس، هامبورگ و استقلال تجربيات گرانبهايي را براي اين بازيكن به ارمغان آورده و به همين دليل او بسيار حساب شده تر از گذشته فوتبال خود را دنبال مي كند. حرف هاي او را با هم مي خوانيم.

* رسول خطيبي دوباره به روزهاي اوج خود بازگشته، چگونه اين شرايط حاصل شد؟
- البته من از نيم فصل دوم سال قبل آمادگي بدني ام را بازيافتم. هر گاه در فوتبال تمرينات خوبي داشته باشم، عملكردم به ميزان قابل توجهي بهبود پيدا مي كند. در نيم فصل اول سال گذشته،  به دليل دوري هفت، هشت  ماهه از فوتبال، نتوانستم فوتبال قابل قبولي را به نمايش بگذارم. حضور در استقلال،  شرايط مرا دگرگون كرد و براي بازگشت مجدد به شرايط مطلوب به زمان نياز داشتم. ضمن اينكه سال گذشته هم موفق شدم ۸ گل براي سپاهان به ثمر برسانم كه فكر مي كنم آمار بدي نباشد. امسال هم صرف نظر از يكي _ دو بازي كه عملكرد چندان خوبي نداشتم، در بيشتري بازي ها عملكرد خوبي  داشتم.
* به عنوان كسي كه هم در تيم كاظمي بازي كرده اي و هم در تيم استانكو، تفاوت اين دو مربي را در چه مي بيني؟
- به نظر من دو مربي داراي ويژگي هاي خاص خودشان هستند و نمي توان آنها را با يكديگر مقايسه كرد. كاظمي يك سري ويژگي هاي مثبت داشت و استانكو نيز به گونه اي ديگر خوب است. فقط مي توانم بگويم تفاوت اصلي اين دو مربي در نحوه تمرين دادنشان است.
در حال حاضر به تنها چيزي كه فكر مي كنم اين است كه بتوانم با سيستم مربي جديد سپاهان پيش بروم و اهداف او را در زمين پياده كنم. ضمن اينكه من همواره در تيم هايي كه به ميدان رفته ام مطابق خواست و نظر مربيان عمل كرده ام و رمز موفقيت را در گوش سپردن به فرمان هاي مربيان دانسته ام.
* چرا رسول خطيبي نتوانست در تيم هامبورگ و فوتبال باشگاهي آلمان به توفيقي دست پيدا كند؟
- سئوال خوبي را مطرح كرديد،  لازمه موفقيت در يك تيم فوتبال و به خصوص يك تيم خارجي، شرايط فرهنگي و اجتماعي آن باشگاه است. شما نمي توانيد هيچ بازيكني را پيدا كنيد كه با ۶ ماه حضور در يك تيم كه كاملاً با شرايط فرهنگي آن ناآشناست، به توفيقي دست پيدا كند.
باشگاه پاس در آن زمان مرا طي قراردادي ۶ ماهه به باشگاه هامبورگ ترانسفر كرد و فكر مي كنم اگر مدت زمان قراردادم دو ساله بود، نتايج خيلي بهتري از حضور در اين تيم آلماني مي گرفتم. بازيكنان ايراني حاضر در بوندس ليگا مزد استمرار و آشنا بودن با زبان آلماني را مي گيرند. به عقيده من دانستن زبان،  از هر چيزي براي يك فوتباليست مهم تر است كه آن هم با زمان اندك به دست نمي آيد.
ضمن اينكه در مورد تيم هامبورگ بايد بگويم اين باشگاه حرفه اي است و با باشگاه هاي فوتبال ما تفاوت هاي بسياري دارد.
* آيا به بازگشت به تيم ملي فكر مي كني؟
- بازي با پيراهن ملي آرزوي هر بازيكني است. فكر مي كنم سقف آرزوهاي يك بازيكن، حضور در ميادين بين المللي با پيراهن تيم ملي است. من هم مثل همه بازي در تيم ملي را دوست دارم اما فعلاً كه مربيان تيم ملي روي من نظر ندارند. البته در اين ميان كارشناسان هم نقش دارند.
چون در برخي برنامه هاي تلويزيوني روي يك بازيكن خاص تمركز مي كنند و ساير بازيكنان آماده به فراموشي سپرده مي شوند. البته بحث من اين است كه اگر بازيكني در تيم هاي شهرستاني درخشش داشته باشد، چندان برايش اهميت قائل نمي شوند و همواره از غيبت بازيكنان استقلال و پرسپوليس در تيم ملي صحبت مي شود.
شايد احساس كنم كه حقم حضور در تيم ملي است با اين حال اهل ايجاد جنجال براي مربيان تيم ملي نيستم و به نظر آنها كاملاً احترام مي گذارم.
* شما سابقه بازي در تيم هاي مطرحي همچون پاس و استقلال را داريد، تفاوت بازي در اين باشگاه ها و باشگاه هاي شهرستاني چيست؟
- ببينيد! من در حال حاضر به طور مداوم براي سپاهان گل مي زنم. با اين حال در كانون توجه قرار ندارم در حاليكه بازيكناني كه در تيم هاي بزرگ تهران در هر بازي چندين موقعيت گل را از دست مي دهند، مورد توجه رسانه هاي گروهي قرار مي گيرند. البته نبايد فراموش كرد، حاشيه هاي موجود در اطراف تيم هاي بزرگ تهران بسيار زياد و طاقت فرساست.
* آيا جدا شدن از پاس و پيوستن به استقلال تصميمي منطقي بود؟
- فكر نمي كنم كه كار اشتباهي بود و هرگز از اين بابت پشيمان نيستم.
* برخي از كارشناسان معتقدند رسول خطيبي يك مهاجم خودخواه است مثلاً در اولين دوره بازي هاي ليگ برتر در بازي با استقلال، در حين تك به تك شدن با دروازه بان استقلال، توپ را به يار كناري اش پاس نمي دهد تا اينكه دو امتياز باارزش از دست برود.
- آن بازي را به خوبي به ياد مي آورم. من آن روز فكر كردم محسن بياتي نيا، يار حريف است و براي همين به او پاس ندادم. بعد از بازي هم از او معذرت خواهي كردم. اما در مجموع به شما مي گويم اكثر مهاجمان دنيا، اول به زدن ضربه توسط خودشان فكر مي كنند. پاس دادن كار هافبك هاست، هر چند كه اعتقاد دارم مهاجم هم بايد در امر بازي سازي كمك كند.
* فكر مي كنيد تيم سپاهان در جام باشگاه هاي آسيا چه عنواني كسب كند؟
- ما اگر الشباب را در اصفهان ببريم راه زيادي را طي كرده ايم. با اين پيروزي راه صعودمان هموار مي شود. پس از صعود از اين مرحله بايد به فكر برگزاري بازي هاي تداركاتي باشيم. ضمن اينكه مسئولان باشگاه بايد براي حضور هر چه قدرتمند تر در اين رقابت ها به فكر تقويت تيم باشند. تيم ما با جذب بازيكنان خوب مي تواند شانس موفقيت خود را بالا ببرد. البته در حال حاضر فقط به صعود از اين مرحله فكر مي كنيم، براي آينده فرصت فكر كردن زياد است.
*سئوال آخر ما در مورد تيم ملي است. نظرت در مورد زيبا بازي نكردن تيم ملي و خوب نتيجه گرفتن آن چيست؟
- من با اين تيم  ملي موافقم. يك سيستم اگر بهترين بازي دنيا را هم انجام بدهد اما نتواند در پايان نتيجه بگيرد، هيچ ارزشي ندارد. ما هم اكنون بايد تنها به فكر جام جهاني باشيم. تيم ما بايد از اين مرحله به سلامت بگذرد و حضور خود را در جام جهاني قطعي كند. تا سال آينده فرصت خواهد داشت بازي هاي تداركاتي بسياري انجام بدهد و نقاط ضعف خود را برطرف كند.
در حال حاضر بايد به برانكو و مجموعه تيم ملي كمك كنيم تا به جام جهاني راه پيدا كند. فوتبال ما با شايستگي هايي كه دارد نبايد از حضور در جام جهاني باز بماند. اگر نتوانيم به جام جهاني راه پيدا كنيم چند سالي از فوتبال روز دنيا عقب مي افتيم. بنابراين آرزو مي كنم كه تيم ملي به جام جهاني راه پيدا كند.

پيش بيني بهترين گلزن اين فصل فوتبال آسيا
نكونام يا خطيبي؟
در پايان هفته چهارم ليگ قهرمانان باشگاه هاي آسيا، سايت رسمي كنفدراسيون فوتبال اين قاره اقدام به نظرسنجي از كاربران اينترنتي كرده تا آنها با رأي خود، بهترين گلزن رقابت هاي اين فصل را پيش بيني كنند. اين كنفدراسيون، جواد نكونام از پاس، رسول خطيبي از سپاهان، لي جونگ هيو از بوسان، آن جونگ هوآن از مارينوس و اديلسون از العين را به عنوان نامزدهاي بهترين گلزن باشگاه هاي آسيا برگزيدند كه تا زمان چاپ اين مطلب،  رسول خطيبي با ۳۰ درصد آرا پس از جواد نكونام در رده دوم قرار داشت.

نگاه
ترافيك مهاجم
000318.jpg
000321.jpg
000324.jpg
اميربهادري نژاد
رسول خطيبي، با به ثمر رساندن ۴ گل به طور مشترك در صدر جدول رده بندي ليگ قهرمانان باشگا ه هاي آسيا تا پايان هفته چهارم اين مسابقات قرار دارد. بازي هاي خوب خطيبي و خبر فوق را مي توان از سه جنبه مورد بررسي قرار داد.
۱- برانكو ايوانكوويچ بسيار خوش اقبال است كه در كوران رقابت هاي مقدماتي جام جهاني، با ترافيك عظيمي در خط حمله خود مواجه مي باشد. نهايت آرزوي مربيان تيم ملي، برخورداري از چند مهاجم آماده به طور همزمان مي باشد. اين مربي كروات هم اكنون ۴ گزينه بسيار آماده در خط حمله تيمش دارد، علي دايي، وحيد هاشميان، رضا عنايتي و رسول خطيبي. تا پيش از فصل جاري تيم ملي به دنبال يك زوج آرماني براي علي دايي در خط حمله بود اما هم اكنون سه مهاجم آماده ديگر رقابتي نزديك با دايي براي حضور در تركيب اصلي تيم دارند.
حضور در تمرينات بايرن مونيخ، وحيد هاشميان را به يك مهاجم خوش فكر تبديل كرده كه ضربات آخر او كاملاً مطابق با استانداردهاي فوتبال اروپاست. عنايتي نيز در كوران رقابت هاي ليگ آبديده تر نسبت به گذشته شده و حتي از موقعيت هاي ۵۰ درصدي گل مي سازد. همچنين رسول خطيبي نيز در ليگ قهرمانان آسيا گلزني را تمرين مي كند تا شايد مجدداً به تيم ملي بازگردد.
به هرحال بازي هاي خوب خطيبي در مقطع فعلي در نهايت به سود تيم ملي است چون رقابت را نزد مهاجمان ملي پوش افزايش مي دهد و هيچ كس در حاشيه امنيت قرار نمي گيرد.
۲- فوتبال ايران پس از انقلاب اسلامي مهاجمان موقعيت شناسي چون حميد عليدوستي، فرشاد پيوس، صمد مرفاوي، اصغر مديرروستا،  علي دايي و ... را به خود ديده است كه ويژگي مشترك اين مهاجمان، جاگيري صحيح و ضربات آخر ومهلك آنان بود.
اما در طول اين مدت، معدود مهاجماني در باشگاه هاي كشور حضور داشتند كه از تكنيك فردي بالايي برخوردار باشند. به عبارتي ديگر كمتر مهاجمي داشته ايم كه بتواند پا به توپ شود و با حركات تكنيكي خود، چند مدافع حريف را از پيش رو بردارد و براي خود بازي سازي كند.
در گذشته ناصر محمدخاني صاحب اين ويژگي بود كه پابه توپ به قلب خط دفاعي حريف مي زد و براي خود موقعيت ايجاد مي كرد. اين روزها حركات انفجاري خطيبي، تا حدودي خاطرات بازي هاي محمدخاني را در اذهان زنده مي كند. او از تكنيك فردي و سرعت بالايي برخوردار است كه استانكو از اين ويژگي  وي بيشترين استفاده را در ليگ قهرمانان باشگاه هاي آسيا برده است. اگر تكنيك فردي خطيبي بيشتر در خدمت تيم قرار بگيرد او مي تواند به يك بازي ساز مفيد در سپاهان تبديل شود.
۳- طي چند سال اخير، تعداد نسبتاً زيادي از بازيكنان فوتبال ايران روانه باشگاه هاي خارجي شدند اما به دلايل مختلف پس از مدت كوتاهي ديپورت شده و با شرايط نامطلوب به كشور بازگشتند.
در واقع اين بازيكنان در بهترين شرايط به خارج از كشور رفته اما هنگامي كه به وطن بازگشتند حتي نيمي از كارايي زمان پيش از ترانسفر (انتقال) خود را هم نداشتند. يكي از مهم ترين دلايل افت اين بازيكنان، كاهش انگيزه در نزد آنها و نوعي اشباع شدن از فوتبال مي باشد.
رسول خطيبي نيز چند سال قبل به هامبورگ آلمان رفت اما پس از مدت كوتاهي به ايران بازگشت. اين عقبگرد در يك مقطع زماني كوتاه، باعث افت فني خطيبي شد اما او مجددا انگيزه لازم را براي بازي كردن و موفق شدن در خود ايجاد كرده و به افق هاي دورتر مي نگرد.
بازيكنان لژيونر شده فوتبال ايران، بايد بدانند موفق نشدن در تيم هاي خارجي فاجعه نيست و مي توان با پشتكار و تمرين مجدداً به روزهاي اوج بازگشت. خطيبي اين واقعيت را به خوبي ثابت كرده است.

ورزش
اجتماعي
انديشه
ايران
سياست
سينما
علم
فرهنگ
|   اجتماعي  |  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  سينما  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |