چمران :شوراي شهر به دولت پيشنهاد كرده بود كه به ازاي ورود يك خودرو جديد يك خودرو فرسوده خارج شود اما اين طرح اجرا نشد ولي شوراي شهر آن را تصويب كرد تا حداقل در تاريخ باقي بماند.
گروه شهري: رييس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: درصورت تصويب شوراي شهر، عوارض ساخت و ساز در بافت هاي فرسوده به شرط رعايت قوانين شهرسازي و معماري ۱۰۰ درصد بخشوده مي شود.
مهندس مهدي چمران ديروز در جمع خبرنگاران ضمن ارايه گزارشي از عملكرد ۲ ساله دومين دوره شوراي شهر خاطرنشان كرد كه اين موضوع هم اكنون در شوراي شهر در دست بررسي است.
وي افزود: شوراي شهر در اين مدت ۲ سال تسهيلات تشويقي ازجمله بخشودگي ۹۰ درصد عوارض براي تجميع كنندگان پلاك ها (۶ پلاك) و اعطاي يك طبقه تراكم تشويقي در نظر گرفت كه اين تسهيلات تحرك خوبي را در نوسازي بافت هاي فرسوده به وجود آورد.
چمران همچنين حل مشكلات تهران ازجمله سنگيني ترافيك را نيازمند همكاري و مشاركت ديگر دستگاه ها دانست و گفت: طي ۲ سال گذشته شهرداري اقداماتي را براي تقويت حمل و نقل عمومي انجام داده است و در همين راستا ۲ هزار و ۳۵۰ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شده و احداث ۶ خط مترو نيز به تصويب رسيده است كه درصورت تامين اعتبار و كمك دولت اين خطوط به سرعت احداث مي شود.
وي افزود: سال گذشته حدود ۶۰۰ ميليارد تومان صرف پروژه هاي عمراني و احداث پل، بزرگراه، اصلاحات هندسي شده و امسال نيز اين رقم به ۹۶۰ ميليارد تومان مي رسد. به بيان ديگر ۹۶۰ ميليارد تومان از ۱۴۰۰ ميليارد تومان بودجه شهرداري به كارهاي عمراني اختصاص دارد. البته ۲۰۰ ميليارد تومان بودجه نيز مربوط به بدهي دولت به شهرداري است.
به گفته وي براي رفاه حال شهروندان در سال گذشته ۹۲ ميليارد تومان و امسال نيز ۱۱۰ ميليارد تومان يارانه به شركت واحد اختصاص يافته است.
چمران خاطرنشان كرد كه با ورود روزانه يكهزار و ۶۰۰ دستگاه خودرو، تهران تبديل به پاركينگ متحرك شده است و علي رغم اينكه رئيس جمهور هم از مشكل ترافيك گلايه دارند ولي متاسفانه هنوز يك راه حل اساسي براي حل اين مشكل پيدا نشده است، از سوي ديگر امكانات مالي براي رفع اين معضل در اختيار شهرداري قرار نمي گيرد.وي گفت: شوراي شهر سال گذشته طي مصوبه اي به دولت پيشنهاد كرده بود كه به ازاي ورود يك خودرو جديد يك خودرو فرسوده خارج شود اما اين طرح اجرا نشد ولي شوراي شهر آن را تصويب كرد تا حداقل در تاريخ باقي بماند.
رييس شوراي شهر گفت: هم اكنون ۷۵ درصد جابجايي ها در تهران با وسايل حمل و نقل خصوصي و تنها ۲۵ درصد با وسايل نقليه عمومي صورت مي گيرد كه براي حل مشكل ترافيك بايد سهم حمل و نقل عمومي به ۷۵ درصد برسد.
وي همچنين گفت: طي اين ۲ سال ۶۰ طرح فرهنگي و ورزشي در شوراي شهر تصويب شده كه مشاركت شهرداري در احداث مراكز ورزشي، معافيت پرداخت عوارض مساجد، اعطاي وام ازدواج به زوج هاي جوان تهراني، تقسيط بدهي مردم به شهرداري و حذف بهره آن ازجمله مصوبات مهم شوراي شهر مي باشد.مهندس چمران همچنين عدم تحقق مديريت واحدي شهري، نارسايي قانون تجميع عوارض و شفاف نبودن قانون شوراها را از مشكلات پيش روي شوراها عنوان كرد و گفت: بدون تحقق مديريت واحد شهري دستيابي به اهداف بسيار دشوار است و در حال حاضر به رغم تاكيدهاي مسئولان ازجمله رئيس جمهور و وزير كشور هنوز هم برخي تصور مي كنند كه شوراها كارمند وزارت كشور هستند كه اميدواريم با تحقق مديريت واحد شهري در برنامه چهارم اين مشكل نيز رفع شود.
|
|
رئيس شوراي شهر در پاسخ به سؤالي در خصوص سخنان رئيس جمهور مبني بر انتخاب شهرداري كلان شهرها با راي مستقيم مردم گفت: شهرهايي كه اينگونه اداره مي شوند قوانين آنها با قوانين ما متفاوت است و شورا هاي آنها اختياراتي فراتر از ما دارند. الان شوراهايي كه شهردار را انتخاب مي كنند مي توانند شهردار را استيضاح كنند و بر كار او نظارت داشته باشند. بنابراين در شرايط موجود با اين پيشنهاد موافق نيستيم زيرا اين موضوع بر مشكلات شورا مي افزايد و نظارت شورا را كاهش خواهد داد.رييس شوراي شهر همچنين گفت: با توجه به موافقت وزارت كشور و فرمانداري، برگزاري انتخابات شورايارها به عنوان شوراي محله و كمك به شوراي شهر، مشكل قانوني ندارد و بايد سازوكار آن تدوين شود.چمران همچنين گفت كه تعداد شوراياري هاي محله را در تهران افزايش خواهيم داد.