يكشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۶ - May 1, 2005
طرح شوراي شهر براي ايمن سازي تهران
عوارض ساخت و ساز در بافت هاي فرسوده بخشوده مي شود
۱۷۰ طرح  عمران  شهري  با حضور رئيس شوراي شهر
در شمال تهران به بهره برداري رسيد
چمران :شوراي شهر به دولت پيشنهاد كرده بود كه به ازاي ورود يك خودرو جديد يك خودرو فرسوده خارج شود اما اين طرح اجرا نشد ولي شوراي شهر آن را تصويب كرد تا حداقل در تاريخ باقي بماند.
001002.jpg
گروه شهري: رييس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: درصورت تصويب شوراي شهر، عوارض ساخت و ساز در بافت هاي فرسوده به شرط رعايت قوانين شهرسازي و معماري ۱۰۰ درصد بخشوده مي شود.
مهندس مهدي چمران ديروز در جمع خبرنگاران ضمن ارايه گزارشي از عملكرد ۲ ساله دومين دوره شوراي شهر خاطرنشان كرد كه اين موضوع هم اكنون در شوراي شهر در دست بررسي است.
وي افزود: شوراي شهر در اين مدت ۲ سال تسهيلات تشويقي ازجمله بخشودگي ۹۰ درصد عوارض براي تجميع كنندگان پلاك ها (۶ پلاك) و اعطاي يك طبقه تراكم تشويقي در نظر گرفت كه اين تسهيلات تحرك خوبي را در نوسازي بافت هاي فرسوده به وجود آورد.
چمران همچنين حل مشكلات تهران ازجمله سنگيني ترافيك را نيازمند همكاري و مشاركت ديگر دستگاه ها دانست و گفت: طي ۲ سال گذشته شهرداري اقداماتي را براي تقويت حمل و نقل عمومي انجام داده است و در همين راستا ۲ هزار و ۳۵۰ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شده و احداث ۶ خط مترو نيز به تصويب رسيده است كه درصورت تامين اعتبار و كمك دولت اين خطوط به سرعت احداث مي شود.
وي افزود: سال گذشته حدود ۶۰۰ ميليارد تومان صرف پروژه هاي عمراني و احداث پل، بزرگراه، اصلاحات هندسي شده و امسال نيز اين رقم به ۹۶۰ ميليارد تومان مي رسد. به بيان ديگر ۹۶۰ ميليارد تومان از ۱۴۰۰ ميليارد تومان بودجه شهرداري به كارهاي عمراني اختصاص دارد. البته ۲۰۰ ميليارد تومان بودجه نيز مربوط به بدهي دولت به شهرداري است.
به گفته وي براي رفاه حال شهروندان در سال گذشته ۹۲ ميليارد تومان و امسال نيز ۱۱۰ ميليارد تومان يارانه به شركت واحد اختصاص يافته است.
چمران خاطرنشان كرد كه با ورود روزانه يكهزار و ۶۰۰ دستگاه خودرو، تهران تبديل به پاركينگ متحرك شده است و علي رغم اينكه رئيس جمهور هم از مشكل ترافيك گلايه دارند ولي متاسفانه هنوز يك راه  حل اساسي براي حل اين مشكل پيدا نشده است، از سوي ديگر امكانات مالي براي رفع اين معضل در اختيار شهرداري قرار نمي گيرد.وي گفت: شوراي شهر سال گذشته طي مصوبه اي به دولت پيشنهاد كرده بود كه به ازاي ورود يك خودرو جديد يك خودرو فرسوده خارج شود اما اين طرح اجرا نشد ولي شوراي شهر آن را تصويب كرد تا حداقل در تاريخ باقي بماند.
رييس شوراي شهر گفت: هم اكنون ۷۵ درصد جابجايي ها در تهران با وسايل حمل و نقل خصوصي و تنها ۲۵ درصد با وسايل نقليه عمومي صورت مي گيرد كه براي حل مشكل ترافيك بايد سهم حمل و نقل عمومي به ۷۵ درصد برسد.
وي همچنين گفت: طي اين ۲ سال ۶۰ طرح فرهنگي و ورزشي در شوراي شهر تصويب شده كه مشاركت شهرداري در احداث مراكز ورزشي، معافيت پرداخت عوارض مساجد، اعطاي وام ازدواج به زوج هاي جوان تهراني، تقسيط بدهي مردم به شهرداري و حذف بهره آن ازجمله مصوبات مهم شوراي شهر مي باشد.مهندس چمران همچنين عدم تحقق مديريت واحدي شهري، نارسايي قانون تجميع عوارض و شفاف نبودن قانون شوراها را از مشكلات پيش روي شوراها عنوان كرد و گفت: بدون تحقق مديريت واحد شهري دستيابي به اهداف بسيار دشوار است و در حال حاضر به رغم تاكيدهاي مسئولان ازجمله رئيس جمهور و وزير كشور هنوز هم برخي تصور مي كنند كه شوراها كارمند وزارت كشور هستند كه اميدواريم با تحقق مديريت واحد شهري در برنامه چهارم اين مشكل نيز رفع شود.
001092.jpg
رئيس شوراي شهر در پاسخ به سؤالي در خصوص سخنان رئيس جمهور مبني بر انتخاب شهرداري كلان شهرها با راي مستقيم مردم گفت: شهرهايي كه اينگونه اداره مي شوند قوانين آنها با قوانين ما متفاوت است و شورا هاي آنها اختياراتي فراتر از ما دارند. الان شوراهايي كه شهردار را انتخاب مي كنند مي توانند شهردار را استيضاح كنند و بر كار او نظارت داشته باشند. بنابراين در شرايط موجود با اين پيشنهاد موافق نيستيم زيرا اين موضوع بر مشكلات شورا مي افزايد و نظارت شورا را كاهش خواهد داد.رييس شوراي شهر همچنين گفت: با توجه به موافقت وزارت كشور و فرمانداري، برگزاري انتخابات شورايارها به عنوان شوراي محله و كمك به شوراي شهر، مشكل قانوني ندارد و بايد سازوكار آن تدوين شود.چمران همچنين گفت كه تعداد شوراياري هاي محله را در تهران افزايش خواهيم داد.

صدور مجوز  بلند مرتبه  سازي  در شمال تهران ممنوع است
طرح جامع و طرح تفصيلي تهران در مراحل پاياني تدوين است
001080.jpg
رئيس  شوراي  اسلامي شهر تهران  گفت: طرح  جامع  و طرح  تفصيلي  شهر تهران  با هدف  توسعه  و ساماندهي  شهري  به  صورت  همزمان  و با همكاري مهندسان  مشاور، معمار و شهرساز آغاز شده  و درمراحل  پاياني  تدوين  است .
مهدي  چمران  در حاشيه  مراسم  افتتاح ۱۷۰ طرح  عمران  شهري  شهرداري  منطقه يك  تهران  با بيان  اينكه  طرح جامع  شهر تهران  كه  در سال  ۱۳۴۹ تهيه  شده  بود و تاكنون  اجرا نشده  است هم  اكنون  جوابگوي  وضع  كنوني  اين  كلانشهر نيست ، افزود: شهرداري تهران  براي  نخستين  بار با همكاري  وزارت  مسكن  و شهرسازي ، شوراي  اسلامي شهر تهران  و بزرگترين  سازمانهاي  برنامه ريزي  شهري  دنيا، طرح جامع  و طرح  تفصيلي  جديد شهر تهران  را تدوين  مي كند.
وي  اضافه  كرد: اين  طرح  با حضور مهندسان  مشاور در زمينه هاي  نيرو، جمعيت ، آب و فاضلاب ، پشتيباني  و هماهنگي  تهيه  و در مراحل  پاياني تدوين  است .رئيس  شوراي  اسلامي شهر تهران ، تهيه  برنامه  چشم  انداز ۲۰ ساله  شهر تهران  را نيز از ديگر اقدامات  شهرداري  تهران  دانست  و گفت: طرح راهبردي  برنامه ريزي  طرح  جامع  خطوط ريلي  نيز در دست  تهيه  و طراحي  است.همچنين شهردار منطقه  يك  تهران  گفت: به  طرحهاي  بلند مرتبه  سازي  در اين  منطقه مجوز ساخت  داده  نمي شود.
001095.jpg
محمدرضا بمانيان به  توقف  بيش  از ۵۰ طرح  بلند مرتبه سازي  در اين  منطقه  اشاره  كرد و افزود: در دو سال  گذشته  به  هيچ  وجه  مجوز بلند مرتبه  سازي  درمنطقه  يك  صادر نشده  و در همين  راستا بسياري  از طرحهاي  بلندمرتبه سازي  نيز متوقف  شده  است  تا ارتفاع  ساخت  وساز به  حد معمول  برسد.
وي  همچنين  به  افتتاح  طرحهاي  شهري  منطقه  يك ، شامل  ۲۶ طرح  ترافيكي  و۱۴۴ طرح  عمراني  اشاره  كرد و گفت: با اجراي  اين  طرحها بيش  از ۶۵هزار متر مربع  به  سطح  معابر منطقه  يك  اضافه  شده  است  و شهروندان مي توانند به  راحتي  از شرق  به  مركز و از غرب  به  مركز منطقه  دسترسي پيدا كنند. بمانيان  افزود: ۱۳ هزار و ۶۰۰ متر مربع  نيز به  سطح  ميادين ، پاركينگها و ترمينال  ها در منطقه  يك  اضافه  شده  است.

تقدير شهردار از مديران و شهروندان منطقه ۱۳
001089.jpg
دكتر محمود احمدي نژاد _ شهردار تهران با اهداي لوح سپاس از تلاش مديريت شهري منطقه ۱۳ و مشاركت شهروندان شرق تهران در اجراي بهينه طرح تفكيك زباله از مبدا تقدير كرد.به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۱۳ تهران، تقدير شهردار تهران از مجريان طرح تفكيك زباله از مبدا در منطقه ۱۳ در حقيقت تشكر از شهرونداني است كه با مشاركت فعالانه خود زمينه حصول و تحقق اهداف يكي از بزرگترين و موثرترين طرح هاي زيست محيطي و اقتصادي كشور را فراهم ساخته اند. در اين منطقه ازابتداي اجراي طرح تفكيك زباله از مبدا تاكنون بيش از ۷۰۰/۱ تن زائدات خشك جمع آوري و جداسازي شده است.

نگهداري حيوانات در بوستان چيتگر
001086.jpg
روابط عمومي شهرداري منطقه ۲۲ تهران اعلام كرد به منظور آ شنايي شهروندان با حيات وحش و شيوه زندگي حيوانات، چندين راس قوچ و ميش از نوع لارستان در بوستان جنگلي چيتگر نگهداري مي شوند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ،۲۲ محل نگهداري حيوانات در بوستان چيتگر ويژه قوچ و ميش با اخذ پروانه انتقال و نگهداري از سازمان حفاظت محيط زيست بوده و نگهداري محل نيز طي قراردادي به كانون تخصصي حيات وحش ايران واگذار شده است.با نگهداري حيوانات در اين بوستان جنگلي شهروندان از نزديك مي توانند با شيوه زندگي آنان آشنا شوند.

آخرين آمار متقاضيان وام ازدواج
001083.jpg
ستاد پيوندهاي آسماني آخرين آمار متقاضيان وام ازدواج را به شرح زير اعلام كرد:
۱- تعداد متقاضيان كه اطلاعات آنها وارد شبكه شده است۱۴۰۷۳۵، نفر
۲- تعداد متقاضيان كه دعوتنامه براي آنها ارسال شده است۹۰۸۹۹، نفر
۳- تعداد مراجعه كنندگان به ستاد جهت اخذ حواله وام، ۶۷۸۴۶ نفر
۴- تعداد وام پرداخت شده۶۳۵۴۰، نفر
اين اطلاعات مربوط به آغاز طرح تا تاريخ ۵/۲/۸۴ است.در پي اقدام اين مهم توسط شهرداري تهران تمايل شهروندان جوان براي انجام ازدواج به عنوان يك سنت حسنه افزايش يافته است.

طرح حضور شهردار تهران در هيأت دولت
بازتاب: به دنبال اظهارات رئيس جمهور در مراسم دريافت دكتراي افتخاري كه در آن، شهردار تهران را متهم به سوء مديريت در حل مشكل ترافيك و اداره شهر نمود، يكي از كارشناسان ارشد مسائل شهري به اين اظهارات، پاسخ داده كه متن آن به شرح ذيل است:
به گزارش مهر، معرفي رئيس جمهور به عنوان شخصيتي غيرقابل نقد و مسدود ساختن عرصه براي صاحبان فكر و انديشه براي بازكاوي رويكردها و عملكردهاي رئيس جمهور از طرف برخي از جريانها و باندهاي سياسي، عامل بيشترين آسيب و خسارت به مردم و بيش از آن به رئيس  جمهور بوده است، اين اقدامات از آن جهت به مردم صدمه زدند كه امكان بازشناسي ضعف ها و اشكالات اساسي در جهت گيري ها، تصميمات و عملكردهاي رئيس جمهور به عنوان اصلي ترين عامل تصميم گيري در نظام اجرايي كشور را از مردم و انديشمندان سلب كردند.
سخنان رئيس جمهور روز چهارشنبه در دانشگاه تهران از دو جهت قابل تأمل است: ۱- از رئيس جمهور به عنوان سكان دار عرصه اجرايي كشور انتظار مي رود كه بيش از هر كس ديگر پاسدار آرامش رواني و فكري جامعه باشد و از سخناني كه مي تواند التهاب و تنش سياسي و اجتماعي به دنبال داشته باشد بپرهيزد، به ويژه آنكه در آستانه برگزاري نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري قرار داريم و انتظار رعايت اين مهم از شخصيتي مانند رئيس جمهور بيش از ديگران است و البته بايد اميدوار بود كه غوغاسالاران اين سخنان را علامتي براي برهم زدن آرامش جامعه تلقي نكنند.
۲- چگونه ممكن است رئيس جمهور حضور مديريت شهري در تهران را با اين همه خدمات گسترده در يك دوره كوتاه نفي كند و ضمن سلب مسئوليت از دولت خود به عذرخواهي از حاضران بپردازد؟ در اين زمينه ممكن است برخي افراد حق را به رئيس جمهور بدهند زيرا از وقتي شهردار پايتخت از حضور در هيأت دولت منع شد، احتمالا آقاي خاتمي هيچگاه دكتر احمدي نژاد را نديده و با او هم كلام نشده است و همين امر سبب مي شود كه به راحتي بتوان حضور مديريت شهري را در كلان شهري مانند تهران نفي كرد.
۳- در كلام رئيس محترم جمهوري و شهردار محترم تهران وجوه مشتركي نيز ديده مي شود كه از آن جمله بي مسئوليتي دولت در قبال نيازهاي كلان شهري است كه يكي از بزرگترين پايتختهاي جهان به شمار مي آيد.
موقعيت شهر تهران به گونه اي است كه تصميمات مديريت شهري بر تمامي  كشور اثر مي گذارد و از تمامي  كشور نيز تاثير مي پذيرد و سخنان آقاي خاتمي در دانشگاه تهران اثبات مي كند كه حضور شهردار تهران در هيات دولت يك نياز واقعي است اما وقتي نگاه قبيله گرايانه بر كشور حاكم مي شود، به ممنوعيت حضور يك عنصر كليدي در صحنه تصميم گيري كلان كشور مي انجامد و نتيجه اش نيز اين مي شود كه رئيس جمهور سخن خود را به جاي آنكه به شهردار تهران منتقل كند، آن را به افكار عمومي  مي كشاند و بديهي است چنين روندي تبعات خود را دارد.
۴- خبرگزاري ها به نقل از رئيس جمهور اين جمله را مخابره كردند: اين فاجعه است كه به محض آمدن يك قطره باران يا برف در وضع رفت و آمد اينچنين اخلال ايجاد مي شود. اينكه رئيس محترم جمهوري آن را يك فاجعه خوانده اند، جاي تامل دارد زيرا ريشه هاي اين مساله به عوامل زير بازمي گردد:
الف: احداث هر كيلومتر بزرگراه در تهران براي مديريت شهري بيش از ۳۰ ميليارد تومان هزينه در بر دارد.
آيا فاجعه نيست كه در نتيجه بخشي نگري و توليد و فروش بي حساب خودرو، سود آن به جيب دولت و عده اي خاص برود و هزينه ساخت بزرگراه و تعريض خيابان و ساخت پل و توقفگاه براي تردد اين خودروها از جيب عموم مردم پرداخت شود؟
ب: مديريت جديد شهري براي حل مشكل ترافيك دست روي دست نگذاشته و اقدامات ابتكاري درخور توجهي را انجام داده است كه ساخت چندين بزرگراه جديد، احداث دوربرگردان ها و حذف چراغ هاي راهنمايي و رانندگي، تلاش براي احداث قطار شهري، افزايش اتوبوسهاي شركت واحد تقريبا به دو برابر، تجهيز و نوسازي خطوط تاكسيراني و همچنين تسريع در احداث خطوط جديد مترو از جمله اين اقدامات بوده است.
ج: دستگاه هاي دولتي مستقر در تهران بيش از ۳۰۰ ميليارد تومان به مديريت شهري بدهكار هستند.چه كسي بايد پاسخ بدهد كه علت خودداري دولت از پرداخت بدهي خود به شهرداري چيست؟ د: اگر عذرخواهي از افرادي كه در دانشگاه تهران دقايقي را منتظر رئيس جمهور بودند، كار پسنديده و لازمي بوده كه هست، مسئوليت عذرخواهي از هزاران نفري كه ناچار شدند براثر يك تصادف در جاده كرمان بيش از هفت ساعت در راه بندان ۶۰ كيلومتري معطل بمانند، با چه كسي است؟ آيا دولت هيچ احساس مسئوليتي در قبال اينگونه مسايل نمي كند؟ اگر عذرخواهي از مردم خوب است كه هست چرا هيچكس در دولت پيدا نشد كه به خاطر گراني تكان دهنده ايام عيد يا به خاطر مشكلات و خسارات ناشي از بارش برف در استان گيلان يا به دليل حادثه هواپيما در فرودگاه مهرآباد و... از مردم عذرخواهي كند؟! اين عذرخواهي تكراري در يك موضوع خاص، آن هم در حوزه اي كه دولت خود را مسئول نمي داند، منبعث از يك جريان سازي سياسي نيست؟ ه: در شرايطي كه احتمال مي رود دكتر احمدي نژاد، شهردار تهران خود را نامزد نهمين انتخابات رياست جمهوري كند، آيا به سادگي مي توان پذيرفت كه در ماجراي برخورد با مديريت شهري، انگيزه هاي سياسي هيچ دخالتي ندارد؟ بديهي است افراد و باندهاي سياسي- اقتصادي، تشكيل يك دولت خدمتگزار، مسئوليت شناس و مردمي را موجب كوتاه شدن دست خود از منابع عمومي مي دانند و از همين رو در تلاش هستند تا مانع از سربرآوردن چنين دولتي شوند و مي كوشند وارث دولت آينده كسي باشد كه پرده را از آنچه در اين سال ها بر سر كشور و ملت آمد كنار نزند.
۶- آقاي خاتمي، رياست جمهوري را كلاهي بر سر خود وانمود كردند، هر چند ممكن است در پس آن هيچ قصد و نيتي وجود نداشته باشد، اما افكار عمومي  آشكارا از اين سخنان احساس بي احترامي  كرد.
رئيس جمهور محترم كسي است كه بايد در سال همبستگي و مشاركت عمومي  بيشترين كمك و همراهي را براي حضور مردم در پاي صندوقهاي راي بكند و رئيس جمهور آينده با راي بالا برگزيده شود.
سؤال اين است كه آيا بي احترامي به آراء مردم موجب افزايش اين مشاركت مي شود يا سبب رنجش مردم و كمرنگ شدن حضور آنان مي شود؟
۲- آراي كم نظيري كه آقاي خاتمي در انتخابات رياست جمهوري كسب كرد، پشتوانه مهمي براي وي محسوب مي شود كه بايد به درستي آن را پاس بدارد.
خاتمي با اين پشتوانه مي تواند به يك شخصيت ماندني در تاريخ انقلاب بدل شود و بيشترين مسئوليت براي حفظ چنين جايگاهي نيز متوجه خود اوست.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |