يكشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۶ - May 1, 2005
به بهانه آغاز امتحانات پايان دوره سال تحصيلي
تكرار اختلالات ناشي از اضطراب امتحان
تبديل به وسواس مي شود
علايم اضطراب امتحان شامل، آشفتگي معده، به هم خوردن ساعات خواب و آرامش، تغيير در ميل به غذا، ضعف، سرگيجه، تغيير در فشار خون، ميزان نبض و ... مي شود
001068.jpg
گروه اجتماعي، مريم غفاري: اختلالات ناشي از اضطراب امتحان در صورت تكرار در حالت هاي شديد به بيماري وسواس تبديل مي شود كه اين امر اثرات سوء بر روند تحصيل فرزندان خواهد گذاشت.
دكتر محمود دژكام، دانشيار دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در آستانه برگزاري هفتمين كنگره پژوهش هاي روانپزشكي و روان شناسي در ايران در گفت وگوي اختصاصي با همشهري افزود: اضطراب امتحان نوعي خوداشتغالي ذهني است كه با خود كم انگاري و ترديد در باره توانايي هاي خود، مشخص مي شود و غالباً به ارزيابي شناخت منفي، عدم تمركز حواس، واكنش هاي جسماني نامطلوب و افت عملكرد تحصيلي فرد منجر مي گردد. اضطراب امتحان نوعي واكنش ناخوشايند و هيجاني نسبت به موقعيت ارزيابي در مدرسه و كلاس درس است كه اين حالت معمولاً با تنش، تشويش، نگراني، سردرگمي، برانگيختگي سيستم اعصاب خود مختار همراه است.
براساس تحقيقات انجام شده علايم اضطراب امتحان شامل، آشفتگي معده، به هم خوردن ساعات خواب و آرامش، تغيير در ميل به غذا، ضعف، سرگيجه، تغيير در فشار خون، ميزان نبض و ترشح هورمون هاي آدرنالين و نورآدرنالين مي شود. همچنين در امتحانات شفاهي نيز، تپش قلب، پريدگي رنگ صورت، لكنت زبان، حركات غيرارادي دست و پا، تغيير صدا، لرزش بدن و صدا، تغيير دماي بدن، خشكي دهان و عرق كردن بارز است. همچنين اضطراب امتحان باعث ضعف ايمني بدن مي شود و در نتيجه در ايام امتحانات عفونت دستگاه تنفس در دانشجويان و دانش آموزان افزايش مي يابد.
وي خاطرنشان كرد: به نظر مي رسد دختران بيش از پسران اضطراب امتحان را تجربه مي كنند. تفاوت هاي جنسيتي در اضطراب به خوبي با نقش پذيري جنسيتي تبيين مي شود. زيرا در دختران، تشويق به پذيرش اضطراب و قبول آن به عنوان يك ويژگي زنانه ديده مي شود و آن را ويژگي زنانه ادراك مي كنند و يا به عبارتي دختران ياد مي گيرند كه به هنگام اضطراب به طور منفعلانه تسليم شوند. در حالي كه پسران، در مورد پذيرش اضطراب دفاعي برخورد كرده، آن را تهديدي براي احساس مردانگي خود به حساب مي آورند، پسران مي آموزند كه با اضطراب كنار آمده و يا آن را انكار مي كنند و يا راه هايي براي مقابله و تسلط برآن پيدا كند.
دكتر دژكام تصريح كرد: انتظارات بيش از حد والدين (كه گاهاً شكست را يك فاجعه قلمداد مي كنند)، الگوهاي خشك و غيرقابل انعطاف  فرزند پروري، تنبيه و سرزنش، عدم ارائه تشويق و تقويت و وضعيت اجتماعي و و اقتصادي پايين نيز در بين عوامل خانوادگي با اضطراب امتحان همبستگي دارند. از سوي ديگر عوامل آموزشگاهي مربوط به محيط مدرسه و دانشگاه و موقعيت امتحان نيز مثل انتظارات نابجاي استاد و معلم، دروس و امتحانات مشكل، مراقبين امتحان، محدوديت زماني در جلسه امتحان، محيط نامناسب امتحان و وجود عوامل مزاحم مثل سروصدا، نور و تهويه نامناسب اشاره كرد.
لذا پيشنهاد مي شود كه والدين انتظارات مشروط و خارج از توان فرزندان خود نداشته باشند چون زمينه هاي اضطرابي در صورت تكرار به ناراحتي هاي وسواس در حالت هاي شديد اختلالات اضطرابي است و والدين بايد با رفتار طبيعي خود به فرزندانشان اطمينان خاطر بدهند كه نمره كم در ديد آنها مرگ و زندگي قلمداد نشود و دانش آموزان نيز با آرامش خاطره شل كردن عضلات و با تفكرات مثبت خود را در برابر ناراحتي هاي رواني احتمالي تجهيز كنند.
شايان ذكر است، هفتمين كنگره پژوهش هاي روانپزشكي و روان شناسي در ايران در روزهاي ۲۸ تا ۳۰ ارديبهشت ماه جاري از سوي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني شهيد بهشتي برگزار خواهد شد.
دكتر دژكام، دبير همايش در اين خصوص گفت: موضوعات مورد بحث در اين كنگره شامل تحقيقات بنيادي در زمينه اطفال، نوجوانان و بزرگسالان است كه در خصوص اختلالات روانپزشكي و روان شناسي و بررسي تأثير روش هاي مختلف درماني دارويي و غيردارويي در رابطه با خودكشي، اعتياد، همه گيرشناسي بيماري هاي مختلف در مناطق مختلف ايران است. وي افزود: شركت در كنگره داراي امتياز بازآموزي براي روانپزشكان، متخصصين مغز و اعصاب، متخصصين كودكان و جراحان مغز و اعصاب خواهد داشت.

بريتانيا به تصرف هخامنشيان درمي آيد
001065.jpg
گروه اجتماعي: زهرا رفيعي- رئيس موزه ايران باستان با تكذيب خبر انتقال اشياء باستاني براي مرمت به انگلستان از برگزاري نمايشگاه «شكوه پارسي» با همكاري موزه ملي ايران، موزه لوور ، بريتانيا و برلين در شهريورماه امسال خبر داد.
محمدرضا كارگر، رئيس موزه ايران باستان ضمن تكذيب شايعه انتقال «دو سرستون و يك بدنه گاو» متعلق به دوره هخامنشيان از موزه ايران باستان جهت مرمت به انگلستان، گفت: نمايشگاهي با نام شكوه پارسي در راستاي معرفي فرهنگ و هنر در زمان امپراتوري هخامنشيان برگزار مي شود. اين نمايشگاه به مدت ۵ ماه در انگلستان برپا خواهد بود و سپس به اسپانيا منتقل خواهد شد.وي با تأكيد بر اهميت اين نمايشگاه گفت: براي اولين بار آثار به جاي مانده از دوره هخامنشيان در سرزمين هاي تحت قلمرو امپراتوري هخامنشيان، به نمايش درخواهد آمد.
بخشي از آثار و اشيا ء از موزه ملي ايران باستان(۱۲۰ شيء) و بخشي ديگر از موزه  بريتانيا (۳۰۰ شيء) تأمين خواهد شد. محمدرضا كارگر عضو هيأت علمي دانشگاه ميراث فرهنگي با اشاره به اين كه هنوز آثاري كه قرار است به نمايشگاه ارسال شود انتخاب نشده اند گفت: آثار و اشياء دوره هخامنشيان يك ماه قبل از زمان برگزاري نمايشگاه به موزه بريتانيا منتقل خواهند شد. هدف به هيچ عنوان مرمت آثار نيست.كارشناسان موزه در حال بررسي آثاري هستند كه قابليت انتقال و جداسازي را داشته باشند.وي با اشاره به اين كه هنوز مراحل قانوني انجام نشده است گفت: مراحل قانوني برگزاري نمايشگاه اخذ مجوز هيأت كارشناسي اموال سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، قيمت گذاري و بيمه اشياء و در نهايت اخذ مجوز از دولت و بسته بندي است.

اختصاص بيش از ۴۶ ميليارد ريال به پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي
ايسنا: معاون پشتيباني و مجلس سازمان بهزيستي از اختصاص يك ميليارد و ۴۲۵ ميليون ريال به برنامه هاي توسعه مشاركت هاي فرهنگي زنان، ۹۱ ميليارد و ۶۰ ميليون ريال به برنامه حمايت از خانواده و فرزندان، ۴۶ ميليارد و ۶۰۷ ميليون ريال به برنامه هاي پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي، معلوليت ها و مبارزه با اعتياد و ۲۴ ميليارد و ۳۰۴ ميليون ريال به برنامه هاي حمايت از بيمه هاي اجتماعي مددجويان در سال جاري خبر داد.
علي اصغر كارانديش همچنين با اشاره به اختصاص ۴۹ ميليارد ريال و ۴۷۸ ميليون ريال براي حمايت از سالمندان، ناتوانان و نيازمندان گفت:  ۲۹۵ ميليارد و ۵۱۴ ميليون ريال نيز به برنامه هاي توانبخشي معلولان اختصاص يافت كه ۵۰ ميليارد ريال جهت افزايش يارانه مراكز غيردولتي نگهداري از معلولان و سالمندان منظور شده است.
وي افزود: سازمان بهزيستي همچنين بر اساس ماده ۹۷ قانون برنامه ۵ ساله چهارم مكلف به ساماندهي ۷۵ درصد بيماران رواني مزمن و ۲۵ درصد سالمندان كشور است؛ ولي هيچ گونه اعتباري براي اجراي اين تكليف قانوني در بودجه سال ۸۴ منظور نشده است.
كارانديش همچنين گفت: سازمان بهزيستي كشور براي بيمه خدمات درماني ۵۵۰ هزار مددجوي تحت پوشش خود در سال ،۸۳ ۱۶۹ ميليارد ريال اعتبار (۱۰۹ ميليارد ريال بودجه ۸۳ و ۶۰ ميليارد ريال مصوب دولت براي پرداخت از محل واگذاري كارخانجات و شركت ها به سازمان بيمه خدمات درماني) اختصاص داد كه متاسفانه در بودجه ۸۴ تنها ۱۰۹ ميليارد ريال و به عبارت ديگر ۶۰ ميليارد ريال كمتر از سال ۸۳ و بدون در نظر گرفتن افزايش حق سرانه بيمه منظور شده است و اين درحاليست كه بيش از ۳۰۰ هزار معلول و مددجوي ديگر در پشت نوبت دريافت دفترچه بيمه خدمات درماني قرار دارند.

حاجي: معلمان ديپلمه از كار آموزشي كنار گذاشته مي شوند
فارس: حتي يك معلم ديپلمه هم نبايد در آموزش و پرورش تدريس كند و در صورتي كه اين معلمان طي مدت تعيين شده حداقل مدرك دانشگاهي را كسب نكنند، از كار آموزشي كنار گذاشته مي شوند.
مرتضي حاجي وزير آموزش و پرورش ضمن اعلام اين مطلب افزود: تمام معلمان ديپلمه بايد طي مدت ۶ سال با استفاده از شيوه هاي مختلف آموزشي شامل دانشگاههاي دولتي، آزاد، پيام نور، پودماني و ... حداقل تحصيلات دانشگاهي(فوق ديپلم) را كسب كنند.
وي اضافه كرد: اين قانون براي تمام معلمان ديپلمه است به استثناي معلماني كه داراي ۲۶ سال سابقه كار هستند.
حاجي اظهار داشت: روند افزايش سطح تحصيل معلمان، روندي مستمر است كه همواره ادامه دارد. بعد از استخدام معلمان حق التدريس، باب استخدام معلمان كمتر از ليسانس براي دوره هاي راهنمايي و متوسطه بسته مي شود و جزء در مناطق خاص و دورافتاده، معلماني با تحصيلات فوق ليسانس استخدام خواهند شد.
وي ادامه داد: در صورتي كه بعد از آگهي دادن، داوطلب فوق ليسانس واجد شرايط نبود، از افراد داراي مدرك ليسانس استفاده مي شود.
وزير آموزش و پرورش گفت: در اين مرحله ادامه تحصيل معلمان ديپلمه، اجباري است اما بعد از ادامه تحصيل معلمان ديپلمه، ادامه تحصيلات براي مدرك ليسانس و فوق ليسانس اجباري خواهد شد.
وي اظهار داشت: در حال حاضر يك ششم معلمان تحصيلات دانشگاهي ندارند كه تعداد ۱۵۲ هزار نفر را شامل مي شوند.

۱۶ هزار كودك خياباني
آيين نامه ساماندهي كودكان خياباني در دولت تصويب مي شود
ايسنا: معاون سياست گذاري و برنامه ريزي وزير رفاه با اشاره به وجود ۱۶ هزار كودك خياباني در كشور گفت: آيين نامه ساماندهي كودكان خياباني بزودي به تصويب دولت مي رسد.
دكتر محمدرضا واعظ مهدوي، معاون سياست گذاري و برنامه ريزي وزير رفاه در جلسه تبادل تجربيات ساماندهي كودكان خياباني ايران و فرانسه با بيان مفاد قانوني مطرح در برنامه چهارم توسعه و همچنين مفاد قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمين اجتماعي در خصوص كودكان خياباني شيوه هاي ساماندهي كودكان خياباني را در سطح كوتاه، ميان و بلند مدت تشريح كرد و گفت: وزارت رفاه و تأمين اجتماعي مسئول ساماندهي اين كودكان است.
به گفته وي آيين نامه ساماندهي كودكان خياباني كه با در نظر گرفتن شرايط محلي و منطقه اي استان هاي كشور تدوين شده است در مراحل پاياني كارشناسي قرار داشته و به زودي به تصويب هيأت وزيران مي رسد.
واعظ مهدوي خاطرنشان كرد: در اين آيين نامه تعاريف، روند اجرا، وظايف سازمان ها و نهادهاي اصلي همكار در ساماندهي كودكان خياباني هماهنگي و نظارت و مقررات عمومي پيش بيني شده است. وي اختلاف در آمار كودكان خياباني كشور را ناشي از اختلاف در تعريف اين كودكان دانست و افزود: براساس تعريف آيين نامه كودك خياباني، عبارت است از «فردي كه تا پايان ۱۸ سالگي به صورت محدود يا نامحدود در خيابان به سر مي برد اعم از اين كه هنوز با خانواده خود تماس داشته و از سرپناه برخوردار بوده باشد يا اينكه اصولاً خيابان را خانه خود دانسته و رابطه با خانواده نداشته باشد» كه براساس اين تعريف تعداد اين كودكان به ۱۶ هزار نفر مي رسد.
در ادامه اين نشست دكتر اروه آمو، رييس دادگاه كودكان خياباني پاريس نيز به بيان تجربيات فرانسه در خصوص ساماندهي كودكان خياباني اين كشور پرداخت و گفت: پديده كودكان خياباني در فرانسه از سال ۱۹۹۸ آغاز و در حال حاضر دو شهر پاريس و مارسي درگير اين معضل هستند. وي تصريح كرد: كودكان خيابان پاريس عمدتاً تبعه روماني و كودكان خيابان مارسي اغلب از مراكش و الجزاير هستند كه از طريق اسپانيا وارد اين شهر مي شوند.
رييس دادگاه كودكان خياباني پاريس با اشاره به اقدامات و تجربيات سودمند ايران در زمينه كودكان خياباني افزود: برخلاف تجربه ايران در پاريس اسكان شبانه روزي براي كودكان وجود ندارد، بلكه براي آنها كارها و سرگرمي هاي روزانه در نظر گرفته مي شود و شب ها دولت مسئوليتي در قبال آنها ندارد.

پاسخ ساده به اعتراض ساده
گروه اجتماعي: به دنبال اعتراض تعدادي از كارگران شركت «به هنگام آفرين» (سايپا) در خصوص عدم پرداخت به موقع حقوق و مزاياي آنها، «نيكخواه» ، عضو هيأت مديره اين شركت در گفتگو با همشهري اعلام كرد: حقوق و مزاياي اسفند ماه ۸۳ پرسنل به صورت علي الحساب در اسفند ماه پرداخت شده و مبلغي به عنان مابه التفاوت باقيمانده نيز در سال جديد پرداخت شده است. وي در پاسخ به اين سؤال كه حضور اجباري در محل كار در روز كارگر(۱۱ ارديبهشت) گفت: به دليل اين كه شركت از نظر توليد كمي عقب است اعلام كرديم هر فردي كه در روز كارگر در محل كار خود حضور پيدا كند ساعات حضور اضافه كار تلقي شده و به آنها پرداخت خواهد شد. اما اين حضور اجباري نيست. وي افزود: حتي در شب عيد مبلغ ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان به عنوان بهره وري به آنها پرداخت شده ضمن اين كه امروز به مناسبت گرامي داشت روز كارگر بن خواهيم داد. وي گفت: دليل عدم پرداخت حق افزايش توليد نيز، وقوع آتش سوزي در فروردين ماه در بخشي از كارخانه است كه به علت سهل انگاري و بي توجهي چند تن از كارگران حادث شد و اعلام كرديم تا زمان معرفي عوامل اين اتفاق اين مبلغ پرداخت نخواهد شد كه فكر مي كنم اين كار يكي از اهرم هاي مديريتي است كه با بهره گيري از سيستم تشويق و تنبيه براي برقراري نظم در محيط كار استفاده كند و به محض اعلام مقصر اصلي اين كار، حقوق افزايش توليد سايرين پرداخت خواهد شد.

جسته ، گريخته
مصرف آب گوجه فرنگي براي ديابتي  ها
مهر: پژوهشگران معتقدند كه مصرف آب گوجه فرنگي براي بيماران ديابتي بسيار مفيد بوده چون از ابتلا به برخي بيماريهاي ديگر در آنها جلوگيري مي كند.
مصرف آب گوجه فرنگي به مدت ۳ هفته متوالي موجب رقيق شدن خون مي شود و با خاصيت كاهش تجمع پلاكت ها، از انعقاد خون كه معمولاً در بيماران ديابتي رخ مي دهد، جلوگيري مي كند.
برپايه اين گزارش، از آنجا كه خطر چسبندگي پلاكت ها در بيماران ديابتي بسيار بالاست، توصيه مي شود كه اين بيماران از آب گوجه فرنگي به ميزان زيادي مصرف كنند تا از خطرات ناشي از چسبندگي پلاكت نظير ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي و سكته هاي قلبي و مغزي ايمن شوند.
شير مادر مشكلات گوارشي نوزادان را كمتر مي كند
ايسنا: تغذيه نوزاد با شير مادر بسيار اهميت دارد، چرا كه شير مادر از نظر منابع غذايي فوق العاده غني است و نتايج مطالعات نشان مي دهد نوزاداني كه از شير مادر تغذيه مي كنند، كمتر دچار مشكلات گوارشي و نيز عفونتهاي تنفسي مي شوند.
علاوه بر آن اطلاعات موثقي وجود دارد مبني بر اينكه عمل شيردهي خطر ابتلاي مادر به سرطان سينه و تخمدان را كاهش مي دهد. بنابراين اگر پس از تولد نوزاد و اتمام دوران مرخصي قصد داشتيد دوباره به سر كار بازگرديد، بد نيست با انجام تمهيداتي عمل شيردهي را انجام دهيد.
مادراني كه نمي خواهند شير خود را به نوزادشان نشان دهند و يا در اين راه با مشكلاتي روبرو هستند اگر به شير خشك متوسل شوند و نوزاد را با شيشه شير آشنا كنند، بدنشان توليد شير را متوقف كرده و آنها امكان شيردهي را از دست مي دهند.
آشنايي كويت با آموزش پيش دبستاني و پيش دانشگاهي
فارس: معاون آموزش عمومي وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالي كويت گفت: در ايران با آموزش پيش دبستاني و پيش دانشگاهي آشنا شديم و اين مسأله براي ما جالب بود زيرا در نظام آموزشي كشور كويت اين مقاطع تحصيلي وجود ندارد.
نوريه الصبيح افزود: نظام آموزشي ايران و كويت وجوه اشتراك زيادي دارند؛ هر دو نظام بر تعليم فرزندان خود اهتمام خاصي دارند ضمن اينكه سيستم آموزشي هر دو كشور توجه خاصي به تكنولوژي و فن آوري دارد.
وي اضافه كرد: نظام آموزشي ايران و كويت از آن جهت شبيه هم است كه دو كشور از كشورهاي اسلامي محسوب مي شوند و دو كشور همسايه هستند كه در يك منطقه از جغرافياي سياسي جهان واقع شده اند و داراي فرهنگ و تاريخ كهن هستند لذا نزديكي زيادي بين نظام آموزشي دو كشور مي بينيم.
داروهاي نشاط آور و خطر مرگ
ايرنا: نتايج  پژوهشي  در ايران  نشان  داد مصرف  داروهاي  نشاط آور بيش  از حدي كه  تصور مي  شد خطر مرگ  انسانها را به  همراه  دارند.
دكتر كريم  نيكخواه  و دكتر محمد اردم  محققان  گروه  نورولوژي  دانشگاه  علوم  پزشكي  مشهد در تحقيقات  جديد خود در باره  عوارض  دروهاي  نشاط  آور دريافتند اين  داروها با ايجاد عوارض  نورولوژيك ، ايست  قلبي  مي  دهند و مصرف  كننده  اين  داروها را هلاك  مي كنند.اين  متخصصان  با معرفي  مواردي  به  دوازدهمين  كنگره  سراسري  نورولوژي  و الكترو فيزيولوژي  باليني  درباره  خطرات  كشنده  اين  دارو هشدار دادند.

وام هاي دانشجويي در ترم پاييز افزايش مي يابد
ايلنا: رئيس صندوق رفاه دانشجويان علوم پزشكي، اعلام كرد: بودجه امسال صندوق رفاه دانشجويي نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزايش يافته است.
دكتر محمدحسين اسدي، رئيس صندوق رفاه دانشجويان علوم پزشكي، گفت: بودجه سال ۸۳ صندوق رفاه دانشجويان علوم پزشكي ۱۳ ميليارد تومان تعيين شده بود كه اين رقم امسال ۲۰ درصد افزايش يافته است.
وي افزود: در خصوص بودجه امسال با سازمان مديريت و برنامه  ريزي مشكل داريم و در حال گفت وگو با اين سازمان هستيم.
به گفته اسدي، هنوز بحث افزايش وام  ها مطرح نشده و نمي  توانيم در اين زمينه صحبتي كنيم.
وي تصريح كرد: پس از رفع مشكلات بودجه  اي صندوق، ميزان افزايش وام  هاي دانشجويي را در هيأت امنا مطرح مي  كنيم.
رئيس صندوق رفاه دانشجويان علوم پزشكي، خاطرنشان كرد: افزايش وام  هاي دانشجويي سال ۸۴ را براي ترم پاييز پيش  بيني كرده  ايم.

برخي اختيارات وزارت بهداشت به هيات امناي دانشگاه  ها واگذار شد
ايلنا: برخي اختيارات وزارت بهداشت به هيات امناي دانشگاه  ها واگذار شده كه اين موضوع به معناي گسترش بي  عدالتي است.
محمد شريفي مقدم، معاون اجتماعي و فرهنگي سازمان نظام پرستاري، ضمن اعلام اين مطلب گفت: اعضاي هيات امناي دانشگاه  ها را پزشكان تشكيل مي  دهند كه اين واگذاري اختيارات باعث قدرتمند شدن پزشكان مي  شود.
وي افزود: اين كار وزارت بهداشت نيز به معناي قدرت دادن به يك گروه خاص است.
به گفته شريفي مقدم، واگذاري اختيارات به گروه پزشكان، باعث نارضايتي ديگر گروه  هاي پزشكي و پيراپزشكي شده است.وي تصريح كرد: با اجراي اين طرح، حق راي بسياري از گروه  ها در بيمارستان  ها از بين مي  رود .
معاون اجتماعي و فرهنگي سازمان نظام پرستاري، با اشاره به اينكه عدم كنترل دولت بر مسائل مالي بيمارستان  ها، باعث بروز فساد مي  شود، گفت: در بيمارستان  هايي كه هيات امناي آنها همه كاره باشند، اين فساد مالي بروز خواهد يافت.وي خاطر نشان كرد: تمام گروه  هاي پزشكي به اين كار اعتراض دارند، آنان خصوصي  سازي در بخش  هاي ويژه  اي كه بيماران تسليم محض پزشكان هستند را، نمي  پذيرند.

دانشجويان نمونه و استعداد درخشان بدون كنكور
در دانشگاه تربيت مدرس پذيرش مي  شوند
دانشجويان نمونه و استعداد درخشان بدون كنكور در دانشگاه تربيت مدرس پذيرش مي  شوند
ايلنا: مديركل آموزش دانشگاه تربيت مدرس گفت: سال آينده نيز، دانشگاه تربيت مدرس، بدون كنكور از دانشجويان نمونه و استعداد درخشان در مقطع دكتري پذيرش خواهد داشت.
دكتر سهراب حاجي زاده، مدير كل آموزش دانشگاه تربيت مدرس، با اعلام اينكه سال گذشته ۱۰ دانشجو در مقطع دكتري بدون كنكور پذيرفته شده  اند، افزود: كساني كه شرايط دانشجويي ممتاز داشته باشند، يعني معدلشان بالاي ۱۷ بوده و داراي حداقل دو مقاله پژوهشي يا دارنده رتبه  هاي اول تا سوم جشنواره خوارزمي، رازي و المپياد علمي باشند، مي  توانند به دفتر استعدادهاي درخشان دانشگاه تربيت مدرس مراجعه كرده و بعد از مصاحبه، در مقطع دكتري تحصيل كنند.
وي، در پاسخ به اين سئوال كه آيا دانشجوي ممتاز و استعداد درخشان در مقطع كارشناسي ارشد نيز توسط دانشگاه پذيرش مي  شود، گفت: انتخاب دانشجو ممتاز و استعداد درخشان در مقطع كارشناسي ارشد بر عهده سازمان سنجش و آموزش كشور است و دانشگاه فقط در مقطع دكتري مي  تواند دانشجوي بدون كنكور، بگيرد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |