يكشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۶ - May 1, 2005
نابرابري ديجيتال در جهان كاهش مي يابد
جعبه كامپيوتري كوچك
جعبه كامپيوتري كوچك (Nivo) چيست؟
نيوو در حقيقت يك كامپيوتر كوچك است كه جايگزين هارد ديسك كامپيوترهاي شخصي خواهد شد. ابعاد جعبه نيو و ۲در۸در۱۲ سانتي متر است كه مي توان به آن مانيتور، صفحه كليد، ماوس و كابل برق متصل نمود. همچنين Ram اين جعبه كامپيوتري دو مگابايتي است كه قرار است در آينده اي نزديك حجم اين جعبه كوچك تر بشود و به آن كابل USB و كارت صدا نيز متصل نمود. البته از اين نوع كامپيوتر تنها مي توان در شبكه ها استفاده كرد. به عبارتي ديگر اين جعبه كامپيوتري بايد به يك سرور متصل باشد كه براي شركت هاي كوچك و مدارس ايده آل است چون مي توان سرور را به ۲ تا ۲۰ جعبه نيوو متصل كرد و كاربران به طور همزمان از كامپيوترهاي خود استفاده كنند.
قيمت جعبه نيوو كمتر از ۱۰۰ پوند خواهد بود.
001059.jpg
گروه دانش- امير بهادري نژاد: يك جعبه كامپيوتري بسيار مختصر و مفيد كه جايگزين هاردديسك هاي حجيم امروزي خواهد شد، نابرابري هاي ديجيتالي موجود در جهان را برطرف خواهد كرد.
در صورت اجراي اين طرح و توزيع گسترده  جعبه هاي كامپيوتري كوچك، دو ميليارد نفر ديگر در جهان دسترسي به كامپيوتر پيدا خواهند كرد.
اين كامپيوترهاي كوچك كه كمتر از ۱۰۰ پوند قيمت دارند با نام «Thin Client» و يا «Nivo» در حوزه انفورماتيك شناخته شده هستند و مي توان چندين نوع از اين كامپيوتر را به يك سرور متصل نمود.
كامپيوترهاي «Thin Client» پديده اي جديد به شمار نمي آيند اما تغييرات ايجاد شده در آن باعث شده تا كاربران بتوانند بسيار راحت تر از آن استفاده بكنند.
در گذشته از اين كامپيوترهاي كوچك در سازمان هاي بسيار بزرگ استفاده مي شد اما با تغييرات ايجاد شده در آن، در آينده اي نزديك مي توان، اين سيستم را در مراكز كوچك با تعداد كاربران محدود استفاده كرد.
با توجه به قيمت پايين اين كامپيوترها مي توان از آنها در شركت هاي كوچك، كافي نت ها و مدارس استفاده كرد كه تعداد كاربران اين سيستم بين ۲ تا ۲۰ نفر متغير خواهد بود.
به عبارتي ديگر سرور اين سيستم را مي توان حداقل به دو دستگاه كامپيوتر كوچك و حداكثر به ۲۰ دستگاه از اين نوع كامپيوتر متصل نمود.
مجري اين طرح مي گويد: كامپيوترهاي شخصي امروز بسيار حجيم، پرسروصدا و بزرگ هستند و با توجه به قيمت بالاي آن، مردم كشورهاي در حال توسعه توانايي خريد چنين كامپيوترهايي را ندارند. به همين دليل اقدام به طراحي و ساخت چنين كامپيوترهايي كرديم تا اين كه سازمان هاي مختلف در كشورهاي در حال توسعه بتوانند تعداد زيادي از اين كامپيوترهاي ارزان قيمت را خريداري كنند و آن را در اختيار مردم قرار بدهند.
كامپيوترهاي معمولي امروزي از لحاظ وزني بسيار سنگين هستند چون مواد خام زيادي براي ساخت اين كامپيوترها مصرف مي شود. همچنين مصرف برق اين كامپيوتر ها بسيار بالا مي باشد و در واقع مصرف برق هارد ديسك ها ي موجود ۲۰ برابر مصرف برق جعبه هاي كامپيوتري كوچك است.
در برخي از كشورهاي در حال توسعه، هزينه خريد يك كامپيوتر شخصي معادل هزينه خريد يك خانه است به همين دليل اغلب مردم اين كشورها از دسترسي به تكنولوژي كامپيوتر محروم هستند. پيش بيني مي شود كه جعبه هاي كامپيوتري كوچك و ارزان قيمت، اين مشكل را تا حد بسيار زيادي حل كند.
البته در اين كامپيوترهاي كوچك نمي توان از نرم افزارهاي چند رسانه اي كه از گرافيك سنگيني برخوردار مي باشند استفاده كرد اما در آينده اي نزديك اين مشكل هم برطرف خواهد شد.
براساس نتايج آمار منتشر شده در مورد ۵۰ درصد از نيروي كار جهان،آنان در مراكزي كه كمتر از ۵۰ كارمند دارند مشغول فعاليت هستند. به همين دليل مي توان از جعبه هاي «نيوو» در بسياري از مراكز استفاده كرد.
در حال حاضر هريك از كارمندان سازمان ها، صاحب يك كامپيوتر روي ميز خود هستند كه هر يك از اين كامپيوترها از طريق كابل به سرور سازمان متصل مي باشند و در واقع تمام كامپيوترها شبكه شده اند.
همچنين روي هريك از اين دستگاه ها بايد به صورت مجزا، نرم افزار نصب كرد كه خريد نرم افزار براي هريك از اين دستگاه ها، هزينه سنگيني را به سازمان مورد نظر تحميل مي كند.
اما با توجه به اين كه در كامپيوترهاي كوچك از نرم افزارهاي Open source استفاده مي شود، بدون پرداخت پول مي توان به update كردن نرم افزارها پرداخت و اين گونه هزينه اضافي براي خريد نرم افزار به سازمان تحميل نمي شود. همچنين با توجه به Open Source بودن نرم افزارها، ديگر سازمان ها مجبور نيستند هر سه سال يك بار به خريد كامپيوترهاي جديد بپردازند و براي update كردن كامپيوترهاي خود به شركت هاي ارائه دهنده خدمات پشتيباني، پول پرداخت نمايند.
پيش از اين كشور هند به توليد كامپيوترهاي كوچك به نام (Simputer) پرداخته بود كه اين كامپيوترها با اقبال عمومي مواجه نشد اما طراحان كامپيوتر نيوو بسيار اميد دارند كه جعبه كامپيوتري جديد آنها جايگزين كامپيوترهاي شخصي امروزي بشود.

اينترنت
افزايش كاربران اينترنتي در بنگلادش
گروه دانش: تعداد كاربران اينترنتي در بنگلادش بر خلاف انتظار مسئولان امسال افزايش قابل توجهي داشته است.
به گزارش خبرگزاري موج، تعداد كاربران اينترنت در بنگلادش امسال ۱۵۰ درصد افزايش داشته است و به ۱ ميليون نفر رسيده است.رييس شركت خدمات رساني اينترنتي در بنگلادش اعلام كرد، در ۱۲ ماه گذشته ميزان كاربران اينترنتي رشد چشمگيري داشته است وبا ۱۵۰ درصد افزايش مواجه بوده است.علت اين امر هم كم شدن هزينه هاي استفاده از شبكه جهاني بوده است . اين كشور داراي ۶۰ شركت خدمات رساني اينترنتي فعال است.خدمات رساني اينترنتي در اين كشور از سال ۱۹۹۶ آغاز شده است و روند افزايش تعداد كاربران تا سال ۲۰۰۲ به كندي صورت مي گرفته است.بهتر است بدانيد بنگلادش با جمعيتي معادل ۱۴۰ ميليون نفر ، يكي از كشورهاي فقير جهان محسوب مي شود به طوري كه بسياري از مردم اين كشور تنها با روزي يك دلار زندگي خود را سپري مي كنند.

ايران
تابلوهاي خورشيدي
گروه دانش: تابلوهاي راهنمايي و انتظامي خورشيدي به همت متخصصان داخل كشور براي نخستين بار طراحي و ساخته شد.
مدير عامل شركت سازنده اين تابلوها با اعلام اين خبر در حاشيه نمايشگاه ايپاس ۲۰۰۵افزود: اين محصول اخيراً در اداره مالكيت صنعتي ايران به ثبت رسيده است.وي با اشاره به اين كه نور توليد شده توسط اين تابلو در شب حريم جاده را مشخص مي كند گفت: اين نور به رانندگان كمك مي كند كه فقط به نور چراغ هاي جلوي خودروي خود متكي نبوده و به وسيله اين نور مسير جاده را به راحتي تشخيص و ادامه مسير دهند.وي خاطرنشان ساخت: اين تابلو در طول روز با نور خورشيد شارژ شده و به منظور استفاده در شب و هواي مه آلود جاده ها نور محيط را سنجيده و سيستم را فعال مي سازد و در مناطق مه آلود و زماني كه نور خود رو بر ضد ديد راننده عمل مي كند نور اين تابلو به منظور تشخيص حريم جاده كمك بسيار مؤثري مي كند.وي گفت: اين سيستم نياز به هيچ گونه منبع تغذيه از قبيل برق، باتري و... ندارد و به كارگيري اين تابلو ها سبب افزايش ميدان ديد راننده و كاهش درصد خطر تصادفات در شب مي شود.
وي نشكن بودن، تنوع رنگ، خودكار بودن در شب و در مه، ذخيره سازي انرژي به صورت خازني. بازدهي طولاني مدت، ضد آب بودن و... را از ديگر مزيت هاي اين سيستم بر شمرد و گفت: قطعات تابلوهاي راهنمايي و انتظامي خورشيدي داراي استانداردهاي UL، UR، CE و ۹۰۰۱ ISOO است.

تاثير منفي  آلودگي  ترافيكي  بر دي  ان  اي  انسان
بررسي  محققان  تايلندي  نشان  مي دهد قرار گرفتن  مداوم  در برابر آلودگي  ترافيكي  امكان  آسيب  رساندن  به  دي  ان  اي  انسان  را افزايش  مي دهد.
بررسي  نمونه هاي  آزمايشي  خون  و ادرار حدود هفتاد و پنج  زن  كه  به  اقتضاي  شغلي  خود سه  روز در هفته  و هر روز هشت  ساعت  در معرض  آلودگي  ترافيكي  قرار داشتند نشان  مي دهد ميزان  مواد سمي  خون  و ادرار اين  افراد به  شكل  خطرناكي  زياد است .

ثبت سايت هاي اينترنتي در بحرين
گروه دانش: از اين پس پايگاه هاي اينترنتي در كشور بحرين بايد سايت خود را در وزارت فناوري اطلاعات اين كشور به ثبت برسانند.
اين سايت ها تا ۶ ماه ديگر فرصت دارند تا اين كه با تحويل مشخصات خود به وزارتخانه، شماره شناسايي دريافت كنند.
البته هنوز اعلام نشده سايت هايي كه از اين قانون پيروي نكنند چگونه مجازات خواهند شد.

بيش از نيمي از روس  ها گوشي همراه دارند
گروه دانش :به گفته وزير فناوري ارتباطات و اطلاعات روسيه؛ تعداد دارندگان گوشي همراه در اين كشور از مرز ۸۰ ميليون نفر گذشته است. طبق گفته ريمان، در حال حاضر بيش از نصف مردم روسيه از خدمات ارتباطات همراه برخوردارند. طبق آمار منتشر شده از سوي وزارت فناوري ارتباطات و اطلاعات روسيه در شهرهاي بزرگ اين كشور نظير سنت پترزبورگ و مسكو بسياري از شهروندان روسي بيش از يك خط همراه دارند.
به گفته ريمان؛ تعداد كاربران اينترنت نيز در اين كشور از مرز ۵/۱۸ ميليون نفر گذشته است.

خدمات جديد براي افزايش توان امنيتي
ايلنا: سيمانتك در صدد است با ارايه خدمات جديد توان امنيتي شركت  هاي كوچك را بالا ببرد.
شركت سيمانتك اعلام كرد: يك سري از ابزارهاي آموزش را براي حمايت از شركت  هاي كوچك در مقابل تهديدهاي اينترنتي و خطرات امنيتي در خاورميانه عرضه كند.از جمله اين ابزارهاي آموزشي راهنمايي امنيت CD-ROM برنامه  هاي خبري و يك كتاب حاوي نكات امنيتي است.همچنين، اين شركت از ۱۸ ماه مي سال جاري ميلادي يك سرويس جديد اطلاع رساني را براي شركت  هاي كوچك در شبكه اينترنت راه اندازي مي  كند.

اختراع
تأمين برق كامپيوتر از كابل شبكه
001062.jpg
گروه دانش: شايد در آينده اي نزديك كاربران، كابل هاي كمتري را به كامپيوتر خود متصل نمايند. يك شركت انگليسي موفق به طراحي كامپيوتري شده كه برق مورد نظر خود را به جاي اين كه از پريز برق دريافت كند از كابل شبكه مي گيرد. هم اكنون از اين تكنولوژي در دوربين هاي CCTV و گوشي هاي تلفن اينترنتي (Voip) استفاده مي شود.
اين كامپيوتر جديد كه Poet ۶۰۰۰ نام دارد تنها ۱۲ وات برق مصرف مي كند چون يك صفحه نمايش تخت جايگزين مانيتور آن شده است. قرار است از اين كامپيوتر در كيوسك ها و نمايشگاهي كه امكان استفاده از كابل  برق وجود ندارد، استفاده بشود.
همچنين با پيشرفت اين تكنولوژي ممكن است در  آينده اي نزديك، لب تاپ ها نيز انرژي برق مورد نياز خود را از كابل هاي شبكه دريافت كنند. در صورت ايجاد چند تغيير مي توان ۳۰ تا ۳۵ وات برق از كابل هاي شبكه گرفت.

تلفن
از كار افتادن تلفن همراه داخل سينما
گروه دانش: صاحبان سينما در كشور نيوزلند از دست صاحبان تلفن همراه به ستوه آمده اند و چون داخل سالن هاي سينما و در زمان پخش فيلم، تلفن هاي همراه به صدا درمي آيد و يا تماشاگران به ارسال و دريافت پيام هاي نوشتاري مي پردازند، به همين دليل صاحبان سينما قصد دارند در صورت دريافت مجوز از فركانس هاي تلفن همراه داخل سالن سينما اختلال ايجاد كنند تا امكان برقراري تماس با گوشي ها وجود نداشته باشد.چندي پيش يك مرد داخل سالن سينما قصد داشت دو دانش آموز را كه مشغول صحبت كردن با تلفن همراهشان بودند كتك بزند.

هكرها
حفره امنيتي جديد در Adobe Acrobat Reader
ايرنا: يك حفره امنيتي در برنامه «آدوب آكروبات ريدر» گزارش شده است.
اين آسيب پذيري به هكرها اجازه مي دهد كه كدهاي مورد دلخواه خود را از راه دور اجرا كنند.
به گزارش آنتي ويروس پاندا به نقل از ،Security Trackerبراي انجام اين كار، هكر يك فايل PDF را آلوده مي سازد و با اجرا شدن آن توسط «آكروبات ريدر» كاربر، سيستمش آلوده شده و يك «ارور» مجازي روي فايل۳۲ AcroRd exe ايجاد مي شود. كدهاي آلوده اي كه توسط هكرها نوشته مي شوند روي حافظه رايانه مي نشينند و بالقوه قابل اجرا هستند.
از آنجا كه اين مشكل امنيتي به تازگي گزارش شده است شركت «آدوب» هنوز نسخه به روز شده خود را منتشر نكرده است. به كاربران توصيه مي شود كه از سايت هاي مشكوك، فايل هاي PDF داونلود نكنند و به محض اين كه اين شركت نسخه به روز خود را منتشر كرد برنامه هاي PDF Readerخود را به روز كنند.

فضا
پرتاب  آخرين  موشك  تيتان
آخرين  موشك  بدون  سرنشين  تيتان  چهار، براي  قرار دادن  يك  ماهواره  نظامي  در مدار زمين  از پايگاه  هوا، فضاي  كيپ  كاناورال  آمريكا پرتاب  شد.
يكي  از كاركنان   سازنده  موشك  تيتان  اين  ماموريت  را موفقيت آميز خواند و گفت  موشك  دو موتوره  تيتان  چهار در فاصله  چند مايلي  آسمان  و در جريان  حركت  به  سمت  شمال  شرقي  و در امتداد ساحل  اقيانوس  اطلس  ديده  شد.

تراشه
زيان ۱۱۴ ميليون يورويي
ايلنا:فروش تراشه  هاي شركت اينفاينون در سه ماهه اول سال ۲۰۰۵ به طور قابل توجهي كاهش يافت. شركت فناوري اينفاينون كه بزرگترين توليدكننده تراشه اروپا است،اعلام كرد: در نتيجه كاهش فصلي تقاضا بهاي محصولات آن پايين آمده كه زيان زيادي را متحمل شده است. اين شركت اعلام كرد:در سه ماهه اول سال جاري ۱۱۴ ميليون يورو زيان  ديده است، درحالي كه در همين دوره از سال گذشته اين شركت ۱۴۲ميليون يورو سود كرده بود.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |