يكشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۶ - May 1, 2005
آخرين موضع تهران در قبال مذاكرات هسته اي:
روند كنوني قابل تداوم نيست
تصميم جديدي مي گيريم
ناصري:اختلاف با اروپا بر سر زمانبندي است
001038.jpg
گروه سياسي: مذاكرات كميته راهبري گفت وگوهاي هسته اي ايران كه جمعه شب پشت درهاي بسته در نمايندگي ايران در لندن برگزار شد بدون نتيجه پايان يافت.
خبرگزاري فرانسه به نقل از سيروس ناصري گزارش داد كه در مذاكرات لندن پيشرفت هايي حاصل شده است، اما طرفين همچنان به توافقي دست نيافته اند.
رئيس هيات مذاكره كننده ايران با اروپا با اشاره به پيشنهاد ايران درخصوص غني سازي اورانيوم كه طرفين طي مذاكرات در لندن درخصوص آن بحث كردند اظهار داشت: ما معتقديم پيشرفت هايي درخصوص چارچوب يك توافق بلندمدت حاصل شده، اختلاف درباره زمان بندي است.
ناصري گفت: ما بخش هاي بيشتري از اين رويكرد مرحله اي را كه معتقديم نگراني ها و منافع هر دو طرف را به شكلي مناسب پوشش مي دهد، بررسي كرده ايم.
وي ادامه داد: با اين حال درخصوص زمان بندي به ويژه در مرحله ابتدايي اختلاف وجود دارد؛ ما نتوانسته ايم در اين باره پيشرفت حاصل كنيم؛ قرار است اين وضعيت در پايتخت ها بررسي شود.
خبرگزاري رويتر هم با اشاره به مذاكرات ايران - اروپا از قول يك سخنگوي وزارت امور خارجه انگليس نوشت: مذاكرات غيررسمي پايان يافته است. هيچ نتيجه اي حاصل نشد و هر دو طرف توافق كردند بروند، آنچه را كه درخصوص آن مذاكره شده منعكس كنند و در آينده به مذاكرات ادامه دهند.
اين در حالي است كه ناصري پيش از آغاز مذاكرات گفته بود كه ايران در صورت عدم دستيابي به توافق در لندن، ممكن است مجبور شود بخشي از برنامه غني سازي را ازسر بگيرد، اما در آن صورت مذاكرات همچنان ادامه خواهد داشت.
رويتر به نقل از يك مقام آمريكايي در وين كه خواست نامش فاش نشود، مدعي شد: اروپايي ها به وضوح به ايران گفته اند كه اگر تصميم بگيرد از مذاكرات كناره گيري كرده و تعليق را پايان دهد، با ما و ديگران براي گزارش پرونده هسته اي اين كشور به شوراي امنيت همكاري خواهند كرد.
سيروس ناصري در تشريح جزئيات مذاكرات لندن به ايرنا گفت: مذاكرات  دو بخش  داشت  و بخش  عمده  آن بحث  و بررسي  عناصر باقي  مانده  از رويكرد مرحله اي  بود كه  در جلسه  سوم  فروردين  ارايه  شد.
وي  افزود: در اين  مورد مسائل  روشن تر شد و به  نظر ما اين  رويكرد همچنان بهترين  بنا براي  رسيدن  به  يك  توافق  دراز مدت  است .
فكر مي كنيم  اين  مذاكرات  بيش  از گذشته  نشان  داد كه  در صورتي  كه طرفين اراده  جدي  داشته  باشند، امكان  توافق  بر مبناي  يك  راه حل  معقول  كه  نگراني و منافع  طرفين  را در نظر بگيرد، وجود دارد.
ناصري  در عين  حال  گفت : مشكل  اصلي  در اين  ميان ، زمان  است  و ايران  بارها اعلام  كرده  كه  نمي تواند زمان  زيادي  در اختيار اروپا قرار دهد و نظر ما اين است  كه  مرحله  اول  بايد هر چه  سريعتر اجرايي  شود.
وي  افزود: در اين  مورد فعلا توافقي  نيست  و موضوع  بايد در پايتخت ها براي  تصميم گيري هاي  بعدي  بررسي  شود.
علي آقا محمدي هم روز گذشته به خبرگزاري فرانسه گفت: ايران از نتايج مذاكرات هسته اي با سه كشور فرانسه، انگليس و آلمان كه در لندن برگزار شد، ناخرسند است.
رئيس كميته تبليغات شوراي عالي امنيت ملي درباره نتايج اين نشست افزود: جمهوري اسلامي ايران از نتايج اين گفتگوها ناخرسند است.
وي در عين حال افزود: اين مذاكرات از اين لحاظ كه توافق اصولي حاصل شد و اروپاييها به نقطه نظرات ما نزديك شدند، خوب بود.وي خاطرنشان كرد: اما درباره جدول زماني و تقاضاها، ايران از نتايج نشست روز گذشته ناخرسند است.وي گفت: طرف ايراني احساس مي كند كه اروپايي ها در تلاش هستند تا از سرگيري غني سازي را به تعويق بياندازند.
موسويان رئيس كميسيون سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي هم در گفت وگو با مهر، ادامه مذاكرات در شرايطي كه مدت زمان آن نامعلوم و نتيجه آن هم نامشخص باشد و نيز از ايران انتظار تعليق كامل داشته باشند و از ما بخواهند كه صنعت غني سازي خود را معلق نگه داشته و متخصصان خود را بيكار نگه داريم، غير ممكن و غير منطقي دانست.
وي افزود: ادامه مذاكرات هسته اي با اروپا از نظر ما بلامانع است؛ اما ايران درباره تعليق كامل ظرف هفته آينده بررسي هاي دقيق را ضمن ارزيابي مذاكرات گذشته، صورت خواهد داد و تصميم گيري لازم را به عمل خواهد آورد.
موسويان تصريح كرد: حدس مي زنم كه اين تصميم گيري با روند گذشته تعليق متفاوت باشد.
خبرگزاري فارس هم گزارش داد نمايندگان ايران و سه كشور اروپايي دوشنبه هفته جاري در حاشيه اجلاس بررسي NPT در نيويورك مذاكرات غيررسمي خود را پي مي گيرند.
روحاني: روند فعلي قابل تداوم نيست
تصميم جديدي مي گيريم
حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي با تاكيد بر اينكه تاخير زماني در اجراي طرح پيشنهادي ايران به اروپا به ضرر ايران است گفت: به دليل طولاني شدن مذاكرات، روند كنوني قابل ادامه نيست مگر اينكه بخشي از طرح پيشنهادي ايران به اروپا اجرايي شود.
دكتر حسن روحاني كه پيش از افتتاح رسمي فرودگاه بين المللي امام خميني در حاشيه بازديد از اين فرودگاه با خبرنگاران گفتگو مي كرد افزود: جلسه جمعه شب براي ما اهميت فراواني داشت چرا كه شايد فرصت نهايي بود براي اينكه راجع به پيشنهادات ايران توضيح لازم را بدهيم.
وي با تاكيد بر اينكه بخش اعظم جلسه چهارساعته لندن به توضيح نظرات ايران گذشت گفت: در واقع ايده هايي كه سوم فروردين به اروپايي ها داده بوديم و در ژنو راجع به آن مقداري كار شده بود و سئوالاتي كه براي اروپايي ها مطرح شده بود و كل طرح يك بار ديگر مرور گرديد.
روحاني افزود: در اين زمينه پيشرفت خوب بود و در واقع نظرات اروپايي ها با نظر ما نسبت به سوم فروردين و نشست ژنو خيلي نزديكتر شده است.
وي افزود: اختلاف نظر ما با اروپايي ها درمورد زمان اجراي پيشنهادات و طرح ايران است، اروپايي ها همچنان مي گويند براي بررسي جزييات نياز به زمان بيشتري است كه دو طرف به سئوالات پاسخ دهد و نحوه اجرا را مشخص كند. اين در حالي است كه از نظر ايران حداقل فاز اول طرح براي اجرا آماده است.دبير شوراي امنيت ملي تصريح كرد: ما منتظر بازگشت تيم مذاكره كننده از لندن هستيم تا در تهران جلسات تصميم گيري تشكيل شود.
وي افزود: روند گذشته طبق آنچه اروپايي ها مد نظرشان است ادامه نخواهد يافت. ممكن است تصميمات جديدي اتخاذ كنيم هر چند مذاكرات با اروپا ادامه مي يابد، راجع به طرح به گفتگو ادامه مي دهيم و راجع به زمان اجراي آن خودمان تصميم مي گيريم.
خبرنگاري پرسيد اين بدين معناست كه غني سازي آغاز شد؟ دكتر حسن روحاني گفت: البته غني سازي طبق آنچه اصطلاح غني سازي است بعيد مي دانم كه آن را فعلا بخواهيم آغاز كنيم اما احتمالا ممكن است فعاليت كارخانه اصفهان از سر گرفته شود.
وي تصريح كرد: اين تصميم گيري به نشست روزهاي آينده مسئولان مذاكره كننده در ايران بستگي دارد.
وي توضيح داد: اينكه بگوييم بخشي از طرح را عملياتي كنيم يا غني سازي را شروع مي كنيم با هم فرق دارد.
وي در پاسخ به اين سئوال كه گفته مي شود در صورت از سرگيري غني سازي، اروپا از طرح آمريكا مبني بر ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت حمايت خواهد كرد گفت: من اصلا فكر نمي كنم بحث شوراي امنيت مطرح باشد چون در طرحي كه به اروپايي ها داديم و ممكن است آن را روزي در معرض افكار عمومي قرار دهيم پيش بيني كرده ايم كه اطمينان لازم را درمورد صلح آميز بودن فعاليتهاي هسته اي ايران بدهيم.
دبير شوراي عالي امنيت ملي افزود: طرح ايران از نظر حقوقي و سياسي كاملا اطمينان خواهد داد كه فعاليتهاي هسته اي ايران صلح آميز باقي خواهد ماند.اگر لازم باشد بخشي از اين طرح را باز مي كنيم.
وي تصريح كرد: طرح ايران تضمين عيني را كاملا مشخص كرده است.
وي همچنين افزود: تا روشن شدن نتيجه، مذاكرات هسته اي با اروپا ادامه خواهد يافت.
وي در پاسخ به ارتباط طولاني شدن مذاكرات و تصميمات ايران در اين زمينه با انتخابات رياست جمهوري گفت: تصميمات جمهوري اسلامي ايران ارتباطي با رياست جمهوري ندارد. هر كس كه رييس جمهور شود تصميمات ملي را كه همه مسئولان كشور در آن شريك هستند بدون تغيير اجرا خواهد كرد اما درمورد اينكه اروپايي ها بخواهند مذاكرات را طولاني كنند بايد بگويم ما از لحاظ محتواي طرح به هم نزديكتر شده ايم و اختلاف در زمان اجرايي كردن آن است. طبيعي است هر چه ديرتر اجرايي شود به نفع اروپاست و ما ضرر مي كنيم.
آقامحمدي:بيانيه  پاريس نقض شده است
رئيس كميته اطلاع رساني شوراي عالي امنيت ملي كشورمان هم به ايسنا گفت: بررسي احتمالات ديگر براي غني سازي اورانيوم بر اساس آنچه دبير شوراي عالي امنيت ملي عنوان كرده است، منوط به مذاكرات داخلي است كه در طول اين هفته در تهران انجام مي شود.
آقامحمدي گفت: معتقديم چارچوب بيانيه پاريس مورد نقض قرار گرفته است، لذا چارچوب مذاكره و نحوه پيگيري آن با اروپاييان دنبال مي شود.
وي افزود: اين مذاكرات بعد از آمدن هيات مذاكره كننده ايران از لندن در تهران مورد بحث قرار مي گيرد و حداكثر ظرف يك هفته چارچوب سياست ها را اعلام مي كنيم.
رئيس كميته اطلاع رساني شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با اشاره به صحبت هاي دبير شوراي عالي امنيت ملي مبني بر غني سازي اورانيوم در UCF اصفهان، گفت: همانطور كه ايشان گفتند غني سازي در سطحي همانند آنچه در اصفهان انجام مي شود، پي گرفته مي شود و ساير احتمالات درمورد غني سازي اورانيوم منوط به مذاكراتي است كه در طول هفته جاري انجام مي شود. اينكه چه شيوه اي را بايد اتخاذ كنيم، رسما اعلام مي شود.
آقامحمدي با بيان اينكه در طول هفته جاري مذاكراتي بين دو طرف انجام نخواهد گرفت، افزود: در عين حال راه مذاكره بسته نيست. هر درخواستي درباره ادامه مذاكرات مورد پذيرش است.
رئيس كميته اطلاع رساني شوراي عالي امنيت ملي كشورمان گفت: برگشت اروپا به بيانيه چارچوب پاريس تنها راه تداوم وضعيت فعلي است.

اصلاح طلبان - هاشمي رفسنجاني- كانديداي اصولگرايان
لاريجاني: انتخابات سه قطبي
رقابتي و با نشاط خواهد بود
گروه سياسي:علي لاريجاني تاكيد كرد: حركت هايي اخيرا آغاز شده كه منجر به وحدت اصولگرايان مي شود و اين آرايش موجود تا آخر چنين نمي ماند.
كانديداي انتخابات رياست جمهوري در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار همشهري درمورد وحدت اصولگرايان تاكيد كرد: معادله ما اين بار در انتخابات نهم، از پيش معلوم شده نيست و كاملا انعطاف پذير است لذا ضرورتي ندارد كه همه معادلات ما حل شود و بعد حركت كنيم و يكي از اين فاكتورها حضور آقاي هاشمي رفسنجاني در صحنه است.
وي افزود: شوراي هماهنگي اگر احساس كند مي تواند وحدتي در اصولگرايان ايجاد كند، آمدن آقاي هاشمي نقشي در تصميم آنان نخواهد داشت.
البته بنده اصولا اگر انتخابات بيشتر از سه قطب داشته باشد آن را چندان انتخابات پرتحركي نمي بينم. همواره تكثر زياد باعث رقابت جدي نمي شود. تكثر نبايد به حدي برسد كه مردم نتوانند تصميم درستي بگيرند.
وي افزود: جريان اصولگرا درحال حاضر براي بيرون آمدن از اين تكثر دارد مسيرهايي را طي مي كند و من هم به اين مسير كمك مي كنم.
به هرحال احساس مي كنم انتخابات رقابتي و با نشاط انتخابات دو قطبي يا سه قطبي است.وي افزود: اگر آقاي هاشمي به صحنه بيايد جريان دوم خرداد اجماع كرده و به كانديداي واحد مي رسند. اصول گرايان هم دو طيف مختلف اند عده اي حضور آقاي هاشمي را شرط حضور خود مي دانند و عده اي نيز عدم حضور ايشان را شرط حضور خود برمي شمارند.لاريجاني تصريح كرد: من از رقابت با آقاي هاشمي ابايي ندارم ولي در عين حال براي آقاي هاشمي خيلي احترام قائلم و با بداخلاقي هايي كه نسبت به ايشان مي شود مخالفم. آقاي هاشمي به هرحال سرمايه اي براي نظام به شمار مي آيند.لاريجاني در پاسخ به اين سئوال كه آيا آمادگي دارد در صورت انتخاب نشدن وارد كابينه رئيس جمهور آينده شودگفت اگر رئيس جمهور قوي و ديدگاهش نزديك به من باشداين آمادگي را دارم.

آغاز سفر ده روزه رهبر معظم انقلاب اسلامي  به استان كرمان
001041.jpg
كرمان _ خبرنگار اعزامي همشهري: امروز استان كرمان ميزبان رهبر معظم انقلاب اسلامي، يكپارچه شور و اشتياق و شوق و دلدادگي را در هر كوي و برزني به نمايش گذاشته است.شهروندان شهر كرمان از روزها قبل خود را براي پذيرايي از رهبر بزرگوار انقلاب آماده كرده اند و به صورت خودجوش با نصب پارچه نوشته، پلاكارد و پوستر منويات دروني خود را جلوه گر ساخته اند.
شهروندان كرماني اعم از گروه هاي دانش آموزي، دانشجويي، نيروي مقاومت بسيج، حوزه هنري كرمان، تشكل هاي صنفي و بازار و اصناف هركدام با تشكيل هسته هاي استقبال آمادگي خود را براي ميزباني از رهبر معظم انقلاب به نمايش گذاشته اند.حركت كاروان هاي خودجوش مردمي از شهرهاي استان كرمان به اين خاطر شكل گرفته است كه در استان كرمان به خاطر وسعت و گستردگي زياد امكان ديدار رهبر معظم با همه شهروندان اين شهرها امكان پذير نشده است.
رهبر معظم انقلاب ديدار از استان كرمان را از امروز با سخنراني در جمع شهروندان اين شهر در مصلاي بزرگ شهر آغاز مي كند و طي هفته جاري و اوايل هفته آينده با مردمان شهرهاي بم، زرند، كرمان، جيرفت و رفسنجان ديدار خواهد كرد.بازديد رهبر معظم انقلاب از روند بازسازي شهر زلزله زده بم كه از زمان وقوع زمين لرزه نزديك به ۱۷ ماه مي گذرد اهميت زيادي دارد چرا كه اين بازديد و ديدار با مردم شهر بم سومين ديدار رهبري از زمان وقوع زمين لرزه از اين شهر است.

شوراي نگهبان دريافت مصوبه از
شوراي عالي امنيت ملي را رد كرد
بر اساس قوانين جزايي نيروهاي مسلح، فعاليت انتخاباتي
براي نظاميان جرم شناخته شده است
ايسنا: سخنگوي شوراي نگهبان اعلام كرد: حدود ۶۰ نفر از ثبت نام كنندگان شركت در انتخابات ميان دوره اي مجلس هفتم ردصلاحيت شده يا صلاحيت شان احراز نشده بود.
دكتر غلامحسين الهام، در نشست مطبوعاتي كه پيش از ظهر ديروز برگزار شد، با اعلام خبر آغاز بررسي نظارتي صلاحيت نامزدهاي ميان دوره اي مجلس اظهار داشت: همان طور كه اعلام شد ۲۹۶ نفر در ۱۰ حوزه كه انتخابات ميان دوره اي در آن برگزار مي شود ثبت نام كرده اند كه از اين تعداد تا پنج شنبه گذشته ۱۷ نفر اعلام انصراف كردند.وي با بيان اين كه كار بررسي صلاحيت كانديداهاي باقي مانده در هيات هاي اجرايي تمام شده و ۱۴ نفر از آنها مطابق نظر اين هيات ها ردصلاحيت شده اند، گفت: حدود ۶۰ نفر از افرادي كه ثبت نام كرده اند در انتخابات مجلس هفتم ردصلاحيت شده يا صلاحيتشان احراز نشده بود.
الهام با تأكيد بر اين كه در حال حاضر در مرحله دريافت شكايت كانديداها به سر مي بريم، گفت: كانديداها فرصت دارند تا دوشنبه هفته جاري به طرح شكايت بپردازند و از اين به بعد نيز كار بررسي صلاحيت ها و اظهارنظر هيات هاي نظارت تا مدت ۷ روز آغاز مي شود.وي درباره صحت خبر يكي از سايت ها، مبني بر تصويب مصوبه اي از جانب شوراي عالي امنيت ملي در جهت موظف كردن شوراي نگهبان به تأييد صلاحيت كليه نامزدهاي مطرح تصريح كرد: وجود چنين خبري را تأييد نمي كنم، ما چنين مصوبه اي را از شوراي عالي امنيت ملي دريافت نكرده ايم لذا چنانچه شورا چنين مصوبه اي را به تصويب رسانده باشد بايد از خود آنها سئوال شود.
سخنگوي شوراي نگهبان همچنين در ارزيابي اظهارنظرهايي كه با هدف استفاده از نظارت هاي بين المللي در جريان انتخابات مطرح مي شود، گفت: در اين كشور هرگونه اظهارنظر درباره استفاده از نظارت هاي بين المللي مخالف موازين قانون اساسي، منافع و مصالح ملي كشور است.وي، اظهارنظر درباره استفاده از نظارت هاي بين المللي را در رديف توهين به هويت ملي كشور قرار داد و تصريح كرد: كساني كه به اين مسايل دامن مي زنند در اعتقادشان به توانمندي نظام جمهوري اسلامي، قانون اساسي و اعتبار ملي دچار مشكل هستند.سخنگوي شوراي نگهبان با تأكيد بر اين كه انتخابات بايد بر اساس چارچوب هاي قانونمند و نظارتي داخل كشور برگزار شود، تصريح كرد: اين خط قرمز ماست و كسي نبايد وارد اين حوزه از بحث نظارت شود.
الهام در ادامه اين نشست مطبوعاتي، درباره لزوم ارايه تفسيري درباره مساله حضور نظاميان در انتخابات و رويكرد شوراي نگهبان نسبت به اين مساله گفت: در بعد راي دادن نظاميان از حقوق مدني و سياسي كامل برخوردار هستند اما درباره نامزدي، قانون انتخابات مجلس به صراحت عنوان كرده آنها زماني مي توانند در انتخابات شركت كنند كه از سمتشان استعفا دهند كه مطابق اين قانون آنها صرف نظر از سمت و درجه شان، بايد استعفا دهند.وي افزود: در متن قانون انتخابات رياست جمهوري درباره اين مساله سكوت شده اما در قوانين ديگر از جمله قوانين جزايي نيروهاي مسلح، فعاليت انتخاباتي براي نظاميان جرم شناخته شده لذا با توجه به اين كه قوانين جزايي معمولا ترجيح دارند، خصوصا با استنباط از ماده ۴۰ قانون مجازات جرايم نيروهاي مسلح استعفا از نظامي گري براي شركت در انتخابات لازم است.الهام همچنين استفاده كانديداي نظامي از اين عنوان بعد از استعفا و كانديدا شدن را تخلف برشمرد.وي همچنين در پاسخ به سئوالي مبني بر اظهار نگراني از ترويج مشي نظامي گري از سوي كانديداهايي كه قبلا عنوان نظامي داشته اند و رويكرد شورا نسبت به اين مساله گفت: اين سئوال سياسي است و پاسخ به اين سئوال به سلايق راي دهندگان و حوزه هاي سياسي مربوط مي شود.وي با تأكيد بر اين كه وظايف رئيس جمهور در قانون اساسي مشخص شده است، افزود: آنچه در بررسي صلاحيت ها مورد توجه قرار مي گيرد اين است كه رئيس جمهور بايد ضمن رجل سياسي و مذهبي بودن، مدير و مدبر، باتقوي و معتقد به مباني جمهوري اسلامي باشد لذا كساني كه از اين شرايط برخوردار باشند در شيوه مديريتي خود از چارچوب قانون خارج نمي شوند.
سخنگوي شوراي نگهبان همچنين درباره اين كه مبناي تشخيص شوراي نگهبان براي رجل سياسي و مذهبي دانستن افراد چيست، گفت: اگر اجتهاد هم در اين زمينه انجام شود بي مبنا نيست؛ در اين زمينه قانون مدوني وجود ندارد اما از نظر حقوقي در اين موارد بايد به عرف و منابع عرفي موجود مراجعه كرد.وي همچنين درباره اظهارنظر يكي از كانديداها درباره نامه امام (ره) به نهضت آزادي و آنچه در سئوال هتك حرمت امام زمان (عج) از جانب طرفداران اين كانديدا خوانده شد و موضع شوراي نگهبان در اين مساله گفت: در اين جلسه مخاطب گروه هاي سياسي نيستم اما ملاك هاي اصل ۱۱۵ روشن است؛ اگر كسي اثبات شود خلاف مسلمات اعتقادي كه شما مي گوييد عليه امام زمان صحبت كرده چه رجل مذهبي است كه درباره امام زمان (عج) مشكل دارد.
وي كه مشاركت حداكثري را يك راهبرد تعريف شده برمي شمرد، گفت: مردم ما هوشيارانه به اين راهبرد توجه دارند و ملتزم به آن هستند اما برخي مي خواهند اين طور تعريف كنند كه مشاركت فراگير با عدول شوراي نگهبان از وظايف قانوني اش ملازمه دارد كه اين تعريفي نادرست از مشاركت فراگير است؛ زيرا هر نهادي از چارچوب وظايف قانوني اش عدول كند به همبستگي ملي و مشاركت فراگير ضربه مي زند.
وي كه بهره مندي يكسان نامزدها از امكانات صدا و سيما را از حقوق نامزدهاي رسمي انتخابات برمي شمرد گفت: اين حق از زماني به وجود مي آيد كه نامزدهاي رسمي انتخابات فعاليت خود را آغاز كنند لذا چنانچه اعتراضي نسبت به عملكرد صدا و سيما در اين زمينه وجود داشته باشد بعد از رسمي شدن نامزدها قابل قبول است.
سخنگوي شوراي نگهبان، همچنين هرگونه استفاده غيرقانوني از اموال دولتي در اين مقطع زماني با هر عنواني را جرم و قابل پيگيري از جانب قوه قضاييه دانست.
وي با اشاره به آنچه قانون در بحث تعداد كانديداها به آن پرداخته، گفت: ثبت نام نامزدها تا دو برابر مورد نياز الزامي است اما اين كه سقف داشته باشد يا آن را كاهش دهيم همان طور كه گفتم سياسي است چنانچه مطلوب نيست و گروه هاي سياسي بايد چاره انديشي كنند و وظيفه شوراي نگهبان نيز احراز صلاحيت هاست.

درخواست تغيير نام فرودگاه امام خميني (ره)
از سوي وزارت خارجه انگليس تكذيب شد
مهر: وزارت امور خارجه انگليس تنها از اتباع خود كه قصد سفر به ايران را دارند خواسته است تا زماني كه نسبت به ايمني و ظرفيت باند فرودگاه امام خميني (ره) اطمينان حاصل شود، همچنان از باند فرودگاه مهرآباد استفاده كنند.«ركسانا شاپور» رابط مطبوعاتي سفارت انگليس در تهران با رد اين خبر كه وزارت امور خارجه انگليس و سفارت اين كشور در ايران به طور رسمي به مقامات كشورمان اعلام كرده اند كه تا نام فرودگاه بين المللي امام خميني (ره) تغيير نيابد، اتباع اين كشور به ايران نخواهند آمد گفت: اين خبر كاملاً بي پايه و اساس است و سفارت انگليس درصدد يافتن منبع اين خبر و درخواست پاسخ در مورد انتشار چنين خبر كذبي است.
وي در توضيح اين خبر گفت: در بخش مسافرتهاي سايت وزارت امور خارجه انگليس مرسوم است كه در مورد سفر به هر كشور توصيه هايي به مسافران مي شود.با مراجعه به اين سايت و كليك بر روي نام ايران شما مشاهده مي كنيد كه به اتباع انگليسي سفارش شده است كه به خاطر عدم اطمينان و نگرانيهايي كه در مورد ظرفيت باند فرود فرودگاه امام خميني وجود دارد تا اطلاع ثانوي همچنان از باند فرودگاه مهرآباد استفاده كنند.

يادداشت
قهرمانان ملي را هزينه سياسي نكنيم
رسول خادم
با توجه به اينكه در حال حاضر در آستانه برگزاري نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري قرار داريم بر خود فرض دانستم به عنوان يك ايراني مسلمان كه سالهاست مورد لطف و محبت بي شائبه مردم عزيز كشورم ايران در هر شرايطي علي رغم بضاعت اندك خويش بوده و هستم موضوع ذيل را به كليه نامزدهاي محترم رياست جمهوري يادآوري نمايم.
كسب آراء مردم و رقابت در جريان برگزاري انتخابات رياست جمهوري امري طبيعي است و در اين راستا هريك از نامزدهاي رياست جمهوري مي بايست كليه امكانات مشروع و موجود خود را جهت اخذ آراء عمومي مردم بسيج نمايد. ولكن تحقق اين امر به معناي كسب كرسي موفقيت و پيروزي از طريق هزينه نمودن همه چيز و به هر قيمت امري مقبول و منطقي نمي باشد.
هزينه نمودن افراد و شخصيت هايي كه سرمايه هاي ملي كشور به حساب مي آيند آن هم در جهت اهداف گروهي و جناحي قطعا امر خوشايندي در راستاي اهداف كلان و خرد يك نظام حكومتي نخواهد بود.
اساتيد برجسته عرصه هاي مختلف علم و دانش، ورزشكاران ملي، هنرمندان خوشنام و مقبول عامه مردم و ساير چهره هاي برگزيده و مطرح و مورد وثوق آحاد ملت ايران سرمايه هاي احساسي و ملي اين كشور هستند كه اگر قرار بر هزينه نمودن ايشان باشد صرفا مي بايست درجهت حفظ منافع ملي ملت خويش هزينه شوند نه در كار سياسي مربوط به رقابت هاي جناحي و انتخاباتي.
متاسفانه تجربه ناخوشايندي كه در برگزاري انتخابات دوره هاي قبل نيز بعضا شاهد بوده ايم، به ميدان آوردن جمعي از قهرمانان ملي، اساتيد و شخصيت هاي برجسته ملي و هنري است كه به  هردليل خواسته يا ناخواسته، آگاهانه يا ناآگاهانه امروز برچسب هايي را با عناوين سياسي با خود حمل مي كنند كه هرگز در مسلك خويش گرايشي نسبت بدان ها نداشته و ندارند. لازم به توضيح مي دانم كه عدم هزينه كرد سرمايه هاي انساني و ملي مردم شريف ايران دليلي بر اخذ موضع انفعالي و عدم حضور فعال و اثرگذار اين عزيزان در عرصه مشاركت هاي سياسي و اجتماعي نمي باشد و صد البته انتظار اين است كه اين برگزيدگان صاحب اعتبار و جايگاه ملي، آگاهانه و با تمام توان در كنار مردم در عرصه هاي مختلف مشاركت حضور بهم رسانند ولكن تاكيد بنده بر اين است كه نگاه نامزدهاي محترم رياست جمهوري به شخصيت هاي ملي كه در دامان شعور و احساس ملت بزرگ ايران پرورش يافته اند به مثابه «لقمه هاي سياسي» ، به منظور اعمال بهره برداري مقطعي و موردي نباشد.
و اما به عنوان برادري كوچكتر توصيه صميمانه بنده به ورزشكاران برجسته و قهرمانان جوان و برگزيده ملت ايران اين است، كه آنچه امروز براي قهرمانان ملي اين مرز و بوم به لطف خداوند سبحان جايگاهي خاص را موجب گرديده است چيزي جز رنج و زحمات فراوان و غيرقابل وصف دوران ورزشي اين قهرمانان و محبت و صميميت خالصانه مردم عزيز و بزرگوار كشورمان نبوده و نيست.
از اينرو به عنوان گروهي مرجع، كه اقشار مختلف مردم «دردواره هاي» خويش را با شما در ميان مي گذارند تا زماني كه زنده ايد مسئوليت پاسخگويي به اين اعتماد و آن محبت هاي خالصانه را برعهده خواهيد داشت.
حال چه از طريق حضور فعال در عرصه مسئوليت هاي رسمي و دولتي و چه از طريق فعاليت هاي غيررسمي و به طور قطع در مقام اين پاسخگويي بزرگ هرگز نمي توانيم و نمي بايست در مقابل رويدادهاي مهم و سرنوشت ساز كشور بي تفاوت و منفعل عمل كنيم ولكن عرض اين حقير اين است كه حضور آگاهانه و كلان نگر در كنار مردم و در مشاركت با مردم و حتي حمايت از فردي كه به تحقيق ازنظر شما مي تواند پاسخگويي صادق و قابل در جهت رفع مسايل و مشكلات جامعه و اصلاح امور مردم مسلمان اين سرزمين باشد، متفاوت از تعاملاتي است كه به دنبال اين هستند شما قهرمانان ملي را در مقام «لقمه هاي سياسي» هزينه اي موقت و زودگذر بنمايند. مخلص كلام اينكه اميد است نامزدهاي محترم نهمين دوره رياست جمهوري فضايي سالم و رقابتي منطقي در جهت اخذ آراي مردم شريف ايران تلاش نموده و در اين مسير هيچ گاه منافع ملي و سرمايه هاي ملي را هزينه اهداف فردي و سياسي خويش ننمايند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |