پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۴
گزارشي از روند رو به رشد چاقي در كشور
چاقي؛ سرطان خاموش!
000726.jpg
رويا ملكي
كاهش فوري سايز هر ۴۵ دقيقه يك سانتيمتر، صددرصد تضميني روزي يك كيلوگرم، معادل يك سايز، بدون رژيم و بازگشت، سريع ترين وسيله لاغري با ماساژور h308  با گارانتي و ضمانت روزي ۷۰۰ گرم مفيد، و هزاران كادر كوچك و بزرگ ديگر كه روزانه صفحات روزنامه هاي رنگي و سياه و سفيد را پر مي كند، تا شايد مسكني باشد براي كابوسي به وحشتناكي چاقي. معضلي كه در سطح بين المللي، قربانيان رواني زيادي را برجاي گذاشته است. درد غير مسري كه بي هيچ ويروسي روند روبه رشد خود را بي وقفه طي مي كند و ساليانه بر آمار قربانيانش اضافه مي شود. معضلي كه به بحث محافل علمي جهان تبديل شده است.
بنابه تحقيقات موجود، در حال حاضر،در كشور ما نيز، چاقي اپيدمي شده است، آمارها نشان مي دهد ۸ ميليون نفر ايراني چاق و ۵/۱۶ ميليون نفر داراي اضافه وزن هستند.
همچنين مطالعات ديگري نشان مي دهد كه افزايش وزن و چاقي هم در جوامع شهري و هم در جوامع روستايي ايران از شيوع بالايي برخوردار است.
در افراد ۳۰ سال به بالا در نواحي شهر نشين اين عارضه تا ۸۲ درصد، در روستاييان تهران تا ۷۲ درصد و در روستاهاي دورافتاده كه هنوز عوامل شهرنشين نفوذ زيادي ندارد، تا ۴۴ درصد افراد افزايش وزن دارند و يا مبتلا به چاقي هستند.
مطالعات قند و ليپيد تهران (TLGS) نيز نشان مي دهد كه در شروع دهه ۸۰ شمسي،  ظرف مدت سه سال شيوع اضافه وزن (۴ درصد) و چاقي(۵ درصد) همراه با چاقي شكمي در همه سنين، به ويژه افراد بين ۲۰ تا ۶۰ سال و بالاخص در زنان تهراني افزايش يافته است. اين امر با افزايش شيوع ديابت به ميزان ۵/۱ درصد همراه بوده است. و اين آمارهايي بود كه اولين روز ارديبهشت ماه امسال پروفسور فريدون عزيزي در كنفرانس بين المللي ديابت و چاي عنوان كرد. ميزان شيوع و بروز چاقي در كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه به سرعت در حال افزايش است و اين امر منجر به افزايش ناخوشي هاي مرتبط با چاقي و در نتيجه تحميل بار سنگيني بر سامانه هاي بهداشتي و كاهش كيفيت زندگي در افراد چاق شده است.
دكتر علي محمد ملتي، دكتراي غدد درون ريز در خصوص معضل چاقي مي گويد: چاقي يك اپيدمي نوظهور است كه عوامل و خطرات پرهزينه اي را به همراه دارد. وي، چاقي را عاملي براي ابتلا به بيماري هاي مزمني همچون ديابت نوع دوم،  سكته مغزي، بيماري كيسه صفرا، آپنه خواب، سرطان هاي دستگاه گوارش، بيماري هاي قلبي و عروقي، فشار خون و ده ها بيماري هورموني ديگر عنوان كرد. طبق آمارهاي بهداشتي ۱۰ درصد افزايش وزن، خطر مرگ را تا ۱۳ درصد افزايش مي دهد، به همين ترتيب افزايش چربي به اندازه ۲۰ درصد، ميزان طبيعي مرگ و مير را ۳۵ درصد افزايش مي دهد و ۳۰ درصد چربي اضافي، مرگ و مير را ۴۲ درصد در مردان بالا مي برد كه اين ارقام در زنان كمتر است.
چاقي بيماري است كه هم براي مبتلا شدن و هم براي درمان آن هزينه فراواني صورت مي گيرد.
بنا به آمارهاي دكتر خاوير پي سونيه، استاد آمريكايي، در ايالات متحده ميزان ناخوشي و مرگ و مير مرتبط با چاقي هزينه اي در حدود ۶۹ ميليون دلار در سال (،۱۹۹۹ Wolf & Colditz) در برداشته و اين ميزان هم اكنون نيز در حال افزايش است. اين در حالي است كه بيش از ۶۱ درصد از بزرگسالان و جمع فزاينده اي از نوجوانان و جوانان آمريكايي، به چاقي مبتلا هستند. مطالعات برروي اختلافات زندگي شهري _ روستايي و مهاجرت نشان داده است كه مدرنيزه شدن تأثير مستقيمي بر افزايش شيوع چاقي داشته است و اين تأثير نتيجه كاهش ميزان فعاليت بدني، تغييرات رژيم غذايي به صورت افزايش مصرف چربي اشباع شده و كاهش مصرف فيبر است.
دكتر ملتي، با اشاره به پيشرفت و گسترش عادات و سيستم تغذيه اي غرب در كشورهاي در حال توسعه و دگرگوني الگوهاي غذايي در اين كشورها گفت: استفاده گسترده از غذاهاي فرآوري شده، افزايش بي رويه نوشابه هاي گازدار و آب ميوه ها، مصرف زياد گوشت قرمز و سوسيس، كالباس، افزايش مصرف مواد پركالري،  كمبود مصرف ميوه، سبزي،  لبنيات، حبوبات، استفاده از Fast Foods به جاي غذاهاي سنتي غير چرب، تغيير الگوي ميان وعده اي و ... عواملي هستند كه موجب تغيير رفتارهاي تغذيه اي شده اند. وي، همچنين عواملي چون باعجله غذا خوردن، خوب نجويدن غذا، اشتغال فكري و هيجانات روحي در هنگام صرف غذا، غذا خوردن در مكان هاي شلوغ و نيز در حين مشاهده تلويزيون را از عوامل محيطي تغيير رفتارهاي تغذيه اي عنوان كرد. به گفته پزشكان، اشتغال ، استرس هاي جامعه شهري، تفاوت هاي فرهنگي، نژادي، اجتماعي، اقتصادي و حتي تحصيلات هم مي تواند به بروز چنين اپيدمي نوظهوري كمك كند.
چاقي، بيماري خريدني!
چاقي، همان افزايش بافت چربي بيش از حد مطلوب است. به عبارتي، هر گاه وزن بدن ۲۰ درصد بالاتر از وزن مطلوب باشد، به چاقي مبتلا شده ايم.
تعاريف علمي چاقي و افزايش وزن براساس شاخص توده بدن (BMI) كه به ميزان چربي بدن ارتباط دارد، ارائه مي شود. نكته مهم در ابتلا به چاقي نحوه توزيع آن است. براي مثال چاقي شكمي و يا احشايي جزو عوامل خطر مرتبط با بيماري هاي قلبي عروقي و سندرم متابوليك است. در اين شرايط، اين موضوع به صورت افزايش دور كمر بيشتر از ۱۰۲ سانتي متر در مردان و بيشتر از ۸۵ سانتي متر در زنان تعريف مي شود. اينها را نيز دكتر خاوير پي سونيه در كنفرانس بين المللي ديابت و چاقي عنوان كرد.
به هر حال آمارها به خط قرمز نزديك مي شوند و پايين آمدن سن چاقي را هشدار مي دهد.
دكتر ملتي معتقد است: براي پيشگيري و نيز درمان چاقي در كودكان، مهمترين و مؤثرترين عامل تغيير نگرش كودك نسبت به تغذيه و آشنايي او با نيازهاي تغذيه اي روزانه و ياري سياستگذاران تغذيه اي و مسئولان تربيت و تعليم (خانواده و مدرسه) است. وي عوامل متعددي را سبب ابتلا به چاقي عنوان كرد و افزود: پرخوري، مصرف زياد چربي و كربوهيدرات هاي ساده (قند و شكر)، كم تحركي كه سبب افزايش چربي در بدن مي شود، ارث (چاقي ارثي كه در آن فرزندان والدين چاق به احتمال قوي چاق مي شوند.)، اختلالات متابوليك و هورموني مثل كاهش فعاليت غدد تيروئيد، اختلالات مكانيزم اعصاب مركزي كنترل كننده اشتها و عوامل رواني است. ولي متغير شيوه زندگي اساسي ترين علت افزايش وزن در كشورهاي توسعه نيافته است.
000729.jpg
تعيين درجه چاقي
براي محاسبه وزن طبيعي ، فرمولي ساده و در دسترس وجود دارد، قد خود را اندازه بگيريد (براساس سانتي متر) و عدد ۱۰۰ را از مقدار آن برداريد. اين وزن طبيعي شماست، ولي وزن ايده آل از وزن طبيعي كمتر است. كم كردن ۱۰ درصد از وزن طبيعي خانم ها، آنها را به وزن ايده آل مي رساند و در آقايان كم كردن ۶ درصد از وزن طبيعي .
رژيم، بي خاصيت و پرطرفدار
رژيم، يعني محدوديت، ولي براي درمان چاقي، محدوديت لازم نيست،  تغذيه صحيح مورد بحث است. اين، جمله فاطمه طالقاني، بنيانگذار انجمن ديابت ايران است.
دكتر ملتي در خصوص رژيم معتقد است: رژيم غذايي مجموعه ملاحظات غذايي است كه متناسب با فعالت بدني، سن، جنس،  وضعيت فيزيولوژيك و پاتولوژيك بدن در همه افراد مبتلا به چاقي و غيره رعايت مي شود. متأسفانه عده اي افراد سودجو كه كمترين بهره اي از دانش، تغذيه، بيوشيمي و متابوليسم نبرده اند، اقدام به تجويز رژيم هاي مختلف كم كالري، تك كالري و رژيم هاي جديدالابداع مي كنند كه جز با شكست روحيه بيمار و حتي عوارض جانبي نتيجه اي ندارد كه البته داراي مشتريان پروپا قرص و مبلغان زيادي نيز هستند.
دكتر تيرنگ نيستاني، متخصص علوم تغذيه باليني در مقاله اي ضمن بررسي اين رژيم ها آورده است: اساساً وزن بدن تابعي از دخل و خرج انرژي است، پس اگر نسبت دخل انرژي (غذاي دريافتي) به خرج انرژي (فعاليت بدني) به هر شكل كم شود، مي توان انتظار داشت كه وزن كاهش يابد.
اين مسئله در رژيم هاي تك غذايي رخ مي دهد، ولي آنچه كه از كاهش وزن مهم تر است، حفظ وزن كاهش يافته است. وي رژيم تك غذايي را قتل با نقشه قبلي خوانده است. نيستاني با تأكيد بر اينكه رژيم غذايي بسيار كم كالري، فقط يك راه حل مقطعي است، آورده است. از نظر علمي، كاهش وزن «بي خطر» هفته اي نيم كيلوگرم است و با كاهش سريع تر وزن، امكان دارد مقدار زيادي بافت بدون چربي (حاوي پروتئين) نيز از دست برود و اين در حالي است كه در بدن برخلاف چربي ها، چيزي به اسم «ذخيره پروتئين» وجود ندارد. لذا از دست دهي پروتئين ها در درازمدت با سلامت منافات دارد. به هر حال به گفته پزشكان و متخصصان براي درمان عارضه چاقي، مصرف مواد غذايي كم كالري، ضمن فعاليت جسمي، مهمترين روش است و فقط با يك راهكار مي توان آن را براي مدت طولاني حفظ كرد و آن تغيير شيوه زندگي است. استفاده از محصولات كم شيريني (Sweetشn low) به جاي قند و شكر و نمك و غذاهاي كم كالري به جاي همبرگرها و Fast Foods و دقت كافي در ميزان كالري دريافتي و مصرف آن مي تواند از گام هاي اوليه، ولي اصلي درمان چاقي باشد.
ضمانت نامه لاغري
روش هاي گوناگوني براي كاهش وزن بدن وجود دارد، اما به گفته متخصصان دو روش طبيعي براي رسيدن به وزن طبيعي و سپس ايده آل وجود دارد: كاهش انرژي دريافتي (كمتر بخوريم) و يا افزايش انرژي مصرفي (فعاليت جسمي را افزايش دهيم). يكي از بهترين روش هاي درمان چاقي، كاهش انرژي دريافتي است،  انرژي روزانه دريافتي نبايد از ۱۲۰۰ كيلوكالري كمتر باشد، ولي بايد با كمك پزشكان و متخصصان تغذيه برنامه غذايي مناسبي تعيين شود تا ضمن تأمين مواد مغذي كافي، ذخاير چربي براي تأمين انرژي روزانه مورد استفاده قرار گيرد. براساس يك قاعده كلي، يك كيلوگرم چربي بدن برابر ۹ هزار كالري مواد غذايي است. بنابراين اگر ۹هزار كالري كمتر غذا ميل كنيم، معادل يك كيلوگرم چربي بدن خود را كاهش مي دهيم.
هر چه بتوانيم از مصرف مواد غذايي نامناسب دوري كنيم، در كاهش وزن خود موفق تريم. هدف اصلي بايد حداقل هفته اي نيم كيلوگرم كاهش وزن باشد و اين با رژيم هاي غذايي كوتاه مدت كه جز آسيب به متابوليك، سلب اعتماد به نفس و كاهش ناگهاني وزن و ناپايداري آن نتيجه اي ندارد،  مقدور نيست. همچنين افزايش انرژي مصرفي، بخش مهمي از برنامه كاهش وزن است.
دكتر ملتي، زندگي ماشيني و پيشرفت تكنولوژي را از دلايل عمده چاقي مي داند و معتقد است با آسان شدن كارها با پيشرفت تكنولوژي تحرك را كم كرده است و همه چيز با فشار يك تكمه انجام مي شود.
وي، با تأكيد بر اينكه نتايج تحقيقات حاكي است كه فعاليت بدني مستمر در پيشگيري از ديابت، نقش چشمگيري دارد، ادامه داد: بحث درخصوص فعاليت جسمي، ورزش را در ذهن ها تداعي مي كند، در حالي كه بيشتر كارهاي روزمره در اين حوزه قرار مي گيرد، ظرف شش كالري مي سوزاند، جارو كردن و به طور كلي كارهاي منزل و اموري كه سكون ندارد، كالري اضافي بدن را مي سوزاند.
شمارش معكوس
همواره توصيه هايي براي كاهش وزن وجود دارد كه بيشتر آنها جز خودكشي تدريجي نيست، اما راه هايي براي كاهش انرژي دريافتي بدن وجود دارد كه مي تواند راهي باشد كه از ديدن ترازو هراسان نشويم.
غذا را به آرامي بخوريم،  خوب آن را بجويم و مزه مزه كنيم، براي كشيدن غذا از بشقاب كوچكتري استفاده كنيم. در هر وعده، ابتدا مقدار غذاي هميشگي خود را در ظرفمان بكشيم و به تدريج هر روز يكي دو قاشق آن را كم كنيم و به دفعات غذا بخوريم و نگذاريم بسيار گرسنه شويم. (وعده هاي كوچك و كم حجم)
از خوشمزگي غذاها كم كنيم. (نمك، چربي، ادويه، شيريني) و بگذاريم غذاهاي گرم سرد شود تا به خوردن آن كم ميل شويم. از غذاهاي آماده كمتر استفاده كنيم و يك ترازو براي انگيزه بيشتر در خانه داشته باشيم.

گفت وگو
مهندسي ارزش؛ ارتقاي كيفيت- كاهش هزينه ها
گفت وگو با مهندس محمود كريمي عضو هيأت مديره مؤسسه مطالعات نوآوري و فناوري ايران و متخصص در زمينه مهندسي ارزش
* مهندسي ارزش چيست؟
- مهندسي ارزش، يكي از موفق  ترين متدولوژي هاي حل مسأله كاهش هزينه، بهبود عملكرد و كيفيت است، مهندسي ارزش بنابر تعريف ارائه شده از سوي انجمن بين المللي مهندسين ارزش، رويكردي است گروهي، نظام مند، كاركرد گرا و داراي كاربرد حرفه اي كه براي ارزيابي و بهبود ارزش يك محصول، طراحي يك وسيله، يك سيستم و يا اجراي پروژه هاي صنعتي عمراني و خدماتي به كار گرفته مي شود. مهندسي ارزش از دانش، تجربه، تخصص ها و خلاقيت اعضاي تيم بهره مي گيرد و آن  را طي گام ها و فازهاي استاندارد و تعريف شده اي كه دارد به نتيجه هاي باارزش تر مي رساند. رويكرد مهندسي ارزش در كاهش هزينه، مانند رويكرد سنتي نيست. رويكرد سنتي و متعارف به ما مي گويد كه اگر خواهان كاهش هزينه هستيد، بايد برخي اقلام را حذف يا ارزان تر كنيد. مثلاً مواد اوليه ارزان تر بخريد يا كارگر كمتر داشته باشيد. اما مهندسي ارزش مي گويد كاركردهاي مورد انتظار مشتري با روش هايي كه مقرون به صرفه تر باشد و مطلوبيت مشتري در آنها لحاظ شود، تأمين نماييد. اين جا است كه وجه تمايز مهندسي ارزش، يعني كاركرد به عنوان قلب تپنده اين تكنيك به روح خلاقيت آن معنا و مفهوم مي بخشد.
* موارد كاربرد مهندسي ارزش در چه بخش هايي و چگونه است؟
- هر كجا كه با سه مقوله اساسي هزينه، زمان و كيفيت سروكار داشته باشيم، متدولوژي مهندسي ارزش مي تواند به كمك ما آيد، به زبان ديگر هر كجا كه به دنبال كسب ارزش بيشتر و صرف هزينه كمتر در زمان كوتاه تر هستيم، مي توانيم اميدوار باشيم كه اين تكنيك به ما ياري مي رساند. صنايع نظامي، خودروسازي، صنايع معدني نظير فولاد سازي، مس و ذوب آهن، راه سازي و ساختمان سازي، سد سازي، صنايع شيميايي و از سوي ديگر بخش هاي خدماتي مانند بهداشت و درمان، تسهيلات اجتماعي و رفاهي، سرويس هاي مربوط به شهرداري ها و سازمان هاي مشابه، همه و همه مي توانند از مهندسي ارزش براي كاهش هزينه ها وارتقاي كيفيت خروجي ها و فرايندهاي خود بهره مند شوند.
* مهندسي ارزش چه مزيت ها و ويژگي هاي منحصر به فردي را به همراه دارد؟
- به گفته آقاي دونالد هانان، كه نايب رئيس انجمن بين المللي مهندسي ارزش و از خبرگان اين متدولوژي است، سادگي و مستقل بودن آن برجسته ترين وجه تمايزش از ديگر تكنيك ها و روش هاي مشابه است. رويكرد كاركرد گراي مهندسي ارزش، سرعت بالاي به نتيجه رسيدن آن و راه حل هاي اجرايي كه ارائه مي كند، از ديگر ويژگي  هاي منحصر به فرد اين تكنيك هستند، يكي ديگر از رمزهاي موفقيت مهندسي ارزش، انجام كار تيمي است، تيمي كه با هدف مشترك و با تخصص هاي مختلف، كاركردهاي يك پروژه يا محصول را بررسي مي كنند و با روش خلاقانه، جايگزيني كم هزينه تر براي آن پيشنهاد مي دهند.
* مهندسي ارزش چگونه مي تواند در سيستم هاي دولتي و خصوصي وارد شود و چه نتايجي براي آنها در پي خواهد داشت؟
- بهترين مجراي ورود مهندسي ارزش به يك سازمان خواه دولتي باشد و خواه غيردولتي، آموزش است. يك سمينار آموزشي كوتاه مدت مي تواند اطلاعات اوليه اين موضوع را به مديران و كارشناسان سازمان منتقل كند و آشنايي ايشان با مثال ها و تجربه هاي موفق و به كارگيري آن به درك بيشتر توانمندي مهندسي ارزش توسط سيستم هاي دولتي و خصوصي مي انجامد. گام بعدي آموزش همراه با عمل است، به عبارت ديگر تيم آموزش ديده تحت نظر متخصص پروژه اي واقعي را عملاً تجربه كنند. اين تكنيك قدرتمند، ساده و مستقل موجب توانمند سازي كارشناسان و دست اندركاران است و انجام پروژه ها به كمك مهندسي ارزش نتايج مثبتي براي سازمانها به همراه دارد.
* جايگاه مهندسي ارزش در كشورمان و دنيا چيست؟
- مهندسي ارزش حدود ۶۰ سال پيش در شركت جنرال الكتريك توسط آقاي لري مايلز ابداع شد. اين تكنيك ۶۰ ساله در اكثر صنايع توليدي و بخش هاي خدماتي كشورهاي صاحب نام دنيا جايگاه تعريف شده و روشن و شفافي دارد. انجام مطالعه مهندسي ارزش، امروزه براي بسياري از بخش هاي دولتي و خصوصي به يك بايد تبديل شده است. اين بايد، طعم دلپذيري نيز برايشان دارد.
به عنوان مثال در عربستان سعودي به ازاي هر يك دلار كه براي مهندسي ارزش هزينه مي شود، تا ۴۰۰ دلار صرفه جويي حاصل مي شود. در سال ،۲۰۰۴ انجمن مهندسي ارزش ژاپن (SYRE) بيش از دو هزار نفر متخصص مهندسي ارزش را تربيت كرده است. انجمن بين المللي مهندسين ارزش در بسياري از كشورهاي دنيا شعبه هاي فعال دارد و همچنان به ترويج اين تكنيك مي پردازد. كنفرانس  هاي سالانه مهندسي ارزش با حضور متخصصان دانشگاهي و حرفه اي برگزار مي شود و در اين شرايط انجام پروژه ها بدون مهندسي ارزش عجيب و غريب به نظر مي رسد. براساس محاسبات انجام شده با شرايط فعلي در كشورمان ايران به ازاي هر هزار تومان هزينه انجام مطالعات مهندسي ارزش ۲۰ تا ۹۰ هزار تومان صرفه جويي در پروژه ها صورت مي گيرد.
* در حال حاضر چه بخش ها و ارگان هايي در كشور با مهندسي ارزش، آشنا هستند؟
- طي پنج سالي كه از طرح اين موضوع در كشور ما مي گذرد، روند حركت روال اميد بخشي را نويد مي دهد، هر چند شتاب لازم را ندارد. انجمن مهندسي ارزش ايران در سال ۱۳۸۱ تأسيس شده است. در برخي دانشگاهها، نظير اميركبير، تهران و علم و صنعت ايران مهندسي ارزش در مقطع فوق ليسانس در دانشكده هاي مهندسي صنايع وعمران تدريس مي شود. بخش حمل و نقل، توجه جدي به اين موضوع دارد. سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، تلاش هاي خوبي براي مدون كردن فرايند انجام مطالعات مهندسي ارزش بر روي پروژه هاي بزرگ دولتي در معاونت فني خود انجام داده است.
در صنايع سد سازي و صنعت برق، شاهد انجام پروژه هاي موفق و مثال زدني هستيم. شبيه اين حركت در صنايع فولاد و خودروسازي نيز در حال شكل گيري است. از سوي ديگر برخي مؤسسه هاي مهندسي مشاور نظير مؤسسه مطالعات نوآوري و فناوري ايران نيز به طور تخصصي به آموزش و ترويج و مشاوره در زمينه مهندسي ارزش پرداخته، كتابهاي متعددي نيز در اين زمينه منتشر شده است. نكته جالب اين است كه وقتي يك بار در يك سازمان، طعم شيرين نتيجه بخش و اجرايي بودن مهندسي ارزش چشيده مي شود، دست كم در آن سازمان اين كار تيمي موفق تكرار و اين تداوم حركت منجر به توجه ديگر شركت هاي رفيق و رقيب به مهندسي ارزش مي شود. مهندسي ارزش، شروعي است كه پايان ندارد، فقط بايد به آغاز درست آن كمك كنيم.
معصومه گنجي

آشنايي با همايش ها و سمينارها
همايش توسعه هوشمندانه
۱- تاريخ برگزاري: ۱۰-۹ مه ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: امارات متحده عربي/ دبي
۳- پست الكترونيكي:
enquiry@iqpc.com.sg
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.oilandgasiq.com/AS-3049/f26
۵- نيم نگاه: بررسي جايگاه منابع انرژي در تجارت، توليد و تكنولوژي هاي جديد محور اصلي بحث و گفتگو است. در اين همايش سخنراناني از كشورهاي منطقه آسياي ميانه، اروپا و آسيا حضور دارند. شركت هايي چون شركت «شل هلند» ، «شل برونئي» ، BP مصر، ZADCO, RASHPET, ADCO, BAPETCO, ADMA نيز حضور دارند.
همايش آينده انرژي هسته اي اروپا
۱- تاريخ برگزاري: ۱۲-۱۱ مه ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: بلژيك/ بروسل
۳- پست الكترونيك:
Graeme.francis@euconferences.com
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.euconferences.com
۵- نيم نگاه: استفاده از منابع هسته اي باعث ايجاد تغييرات نامناسب و نامطلوب زيست محيطي به ويژه تحولات دگرگوني هاي آب و هوايي در مناطق مختلف جهان به ويژه اروپا شده است. اين همايش به منظور بررسي تأثيرات منفي و دورنماي آتي اين تأثيرات نامطلوب برگزار مي شود. اساتيد و پژوهشگران به بررسي معضلات و ارائه راهكارهاي مناسب جهت افزايش امنيت زيست محيطي در قبال استفاده از منابع هسته اي، دفع صحيح زباله هاي اتمي، استفاده صحيح و بي ضرر از انرژي هسته اي در تكنولوژي، صنعت، پزشكي و... مي پرازند.
بيست و چهارمين همايش بين المللي توسعه فضانوردي و پژوهش هاي كيهاني
۱- تاريخ برگزاري: ۲۲-۱۹ مه ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ آرلينگتون
۳- پست الكترونيكي: rvgoetZ@verizon.net
۴- صفحه الكترونيكي:
http://isdc.nss.org/2005
۵- نيم نگاه: همايش در ۶ بخش شامل؛ فعاليتهاي دولتي، فعاليتهاي خصوصي، علوم، ساماندهي و امكان انجام سفرهاي تحقيقاتي، تكنولوژي و نوجوانان برگزار مي شود. در بخش فعاليت هاي دولتي به بررسي نقش تحصيلات در پيشرفت مطالعات فضايي، تاريخچه و گسترش تحقيقات تاريخي فضا، موزه ها و نقش آنها در معرفي علوم فضايي، اطلاعات و كتب جديد، قوانين و سياستها، قوانين و مقررات ناسا(NASA)، بودجه ها و هزينه ها و... مي پردازند. در بخش فعاليت هاي خصوصي به بررسي نكاتي چون؛ تأمين هزينه و امكان سفرهاي تحقيقاتي فضايي، تجارت و فضا، ارتباطات، عكس برداري، GPS، سرمايه ها، ميزان سرمايه  بخش خصوصي در فعاليت هاي فضايي، رسانه ها و ساخت برنامه هاي ويژه سنين مختلف به منظور آشنايي با مطالعات كيهاني، نقش رسانه ها در انتقال معلومات و اخبار مرتبط با فضا و مطالعات كيهاني مي پردازند. در بخش علوم به بررسي؛ شناسايي بيولوژي ستارگان و كرات ديگر با هدف گسترش معلومات، علوم زمين شناسي و گسترش پژوهش در زمينه آب و هواي كرات ديگر، نقشه برداري ماهواره اي و شناسايي كرات و... مي پردازند. در بخش ساماندهي و امكانات به نكاتي چون؛ ايجاد زمينه هاي ويژه سفر به سيارات به ويژه ماه، سفر به مريخ به منظور بررسي امكان حيات در آن و... مي پردازند. در بخش پنجم يعني فن آوري كشاورزي درباره نكاتي چون كشاورزي و زندگي در سيارات ديگر، مطالعات آب و هوايي براي امكان زندگي در كرات، مدل سازي حيات فضايي، نر م افزارهاي آموزشي و كامپيوتر براي سهولت مدل سازي و... بحث و گفتگو كرده و در بخش آخر با عنوان مطالعات نوجوانان به بررسي امكان ايجاد رقابت هنري براي زمينه سازي و فراهم آوردن زمينه هاي مناسب براي مطالعات نوجوانان در زمينه علوم كيهاني از طريق برگزاري مسابقات نقاشي، فيلم، فيلم كوتاه، داستان نويسي و... مي پردازند.

علم
اقتصاد
اجتماعي
آلبوم
ايران
موسيقي
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  آلبوم  |  ايران  |  علم  |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |