پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۴
مايكل اوون
ستاره كوچك كهكشان مادريد
000696.jpg
منبع سايت يوفا-ترجمه:جهانگير كوثري
مايكل اوون مهاجم خوش استيل فوتبال انگلستان يكي از بازيكنان معروف جهان توپ گرد به شمار مي رود. نخستين بار وي در سال ۹۸ و در جريان مسابقات جام جهاني فرانسه بود كه آن گل فراموش نشدني برابر آرژانتين را كه يكي از زيباترين گل هاي تاريخ اين جام بود به ثمر رساند، شناخته شد. در فوريه سال ۱۹۹۸ و زماني كه نخستين بازي ملي خود را براي تيم ملي انگلستان انجام داد جوان ترين بازيكن قرن بيستم اين تيم لقب گرفت. در جام جهاني ۲۰۰۲ (كره و ژاپن) نيز برابر دانمارك و برزيل موفق به گلزني شد و در بازي تاريخي برابر آرژانتين توانست يك پنالتي حياتي را براي انگلستان بگيرد و ديويد بكهام توانست آن را به گل تبديل كند و تيمش را به پيروزي برساند. اوون در سطح باشگاهي نيز بسيار موفق عمل كرده و در فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۲نيز موفق شد صدمين گل خود را براي ليورپول به ثمر برساند و پس از آن نيز آمار گل هاي خود را در ليگ برتر بهبود بخشيد. فصل گذشته پس از هشت سال حضور در ليورپول در يك انتقال جالب با مبلغ ۲۴ ميليون پوند به رئال مادريد اسپانيا، بزرگترين باشگاه جهان پيوست. به ركوردها و پاسخ هاي وي توجه كنيد.
* آيا زبان اسپانيايي را ياد گرفته ايد؟
- صحبت كردن را كمي بلدم اما وقتي به صحبت ها گوش مي كنم بيشتر مي فهمم، البته به رواني صحبت نمي كنم چون تا دو سه سال طول مي كشد كه بتوان روان صحبت كرد. من بعضي كلمات عاميانه را به خوبي متوجه مي شوم، زيرا در طول دو، سه روز تمرينات آنها را ياد گرفته ام.
* چقدر به قهرماني انگلستان در جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان اميدواريد؟
- اطمينان از فتح جام جهاني بسيار مشكل است، اما بسياري از دوستان خارجي من اعتقاد دارند كه انگلستان يكي از بخت هاي قهرماني است، پيش بيني كار بسيار سختي است اما هفت، هشت تيم شانس قهرماني دارند و ما نيز مثل همه آنها اميدواريم شايد هم اميدوارتر!
* صميمي ترين دوست شما در رئال چه كسي است؟
- من و بكهام زمان زيادي را با يكديگر مي گذرانيم. ما نقاط مشترك زيادي داريم و مهمتر اين كه انگليسي صحبت مي كنيم و اغلب راجع به ليگ برتر بحث داريم.
جاناتان وودگيت نيز دوست خوبي است، بعضي اوقات نيز با رونالدو به مدرسه گلف مي رويم البته سزار سانچز نيز به همراه ما مي آيد. ما تقريباً هفته اي يك بار بازي داريم و رونالدو هم راجع به آمادگي اش دروغ گفته بود و حالا حقيقت را قبول كرده است!!!
* تفاوت هاي عمده ليگ برتر و لاليگا چيست؟
- نمي توانم بگويم كه فرق زيادي دارند. تبادل زياد بازيكنان بين اين دو ليگ باعث شده تا شرايط تقريباً شبيه به هم باشد، اگر چه بازي در ليگ برتر فيزيكي تر و محكم تر است و داوران بيشتر به بازيكنان اجازه بازي مي دهند اما در لاليگا اين طور نيست و داوران بيشتر سوت مي زنند.
000699.jpg
000693.jpg
* بازي در كنار زيدان، فيگو، رائول، رونالدو و روبرتو كارلوس چگونه است؟
- فوق العاده است. پاس ها و كنترل آنان در بازي و تمرينات عالي است. قبل از ورود به مادريد در اين فكر بودم كه رختكن اينجا چگونه خواهد بود و وقتي رسيدم چيز بيشتري براي تعجب نديدم .
زندگي يك فوتباليست در ميان گروههاي مختلفي از بازيكنان مي گذرد و فرقي هم نمي كند كه ستاره باشند يا نه. ما همگي عضو يك تيم هستيم و اين چيزي  است كه به تيم كمك مي كند.
* به نظر شما چه كسي «مايكل اوون» بعدي است؟
- فكر مي كنم «جرمن دفو» بازيكني است كه خيلي شبيه من بازي مي كند. از ميان بازيكنان جوان هم وين روني با استيلي متفاوت بازي مي كند اما جرمن دفو كوچك و فرز است مثل من و ما هر دو گل زدن را دوست داريم . در تيم ملي نيز ما دو بار با همديگر بازي كرديم و هر دو بازي را برد ه ايم. بنابر اين ما با هم خوب بازي مي كنيم.
* آيا نخستين دفعه اي كه با كهكشاني هاي رئال تمرين كرديد، عصبي بوديد؟
- اولين جلسه تمرين واقعاً  خيلي استرس داشتم، زيرا تمرين با آنها واقعاً فوق العاده است. وقتي آنها به شما نگاه مي كنند نگران مي شويد و با خود مي گوييد چه كسي شما را به اينجا آورده است؟ بعد از چند جلسه احساس خوبي پيدا كردم و جزيي از تيم شدم، زيرا بازي در اينجا خارق العاده است.
* سخت ترين لحظه حرفه تان چه زماني بوده است؟
- سه يا چهار سال قبل، وقتي كه شديداً مصدوم شدم واقعاً  نقطه مأيوس كننده اي بود. مردم بايد بدانند كه جوان بودن در فوتبال خيلي مهم است، زيرا جوانان قدرت مقابله بالاتري با مصدوميت دارند. بازي كردن با بازيكنان بالغ و آماده وقتي شما از مصدوميت رنج مي بريد بسيار سخت است.
000735.jpg
* راجع به فرناندومورينتس و پيوستنش  به رئال چه نظري داريد؟
- براي ليورپول بسيار خوشحالم، زيرا او بازيكن بزرگي است. وقتي او در اينجا با ما بود از او بسيار خوشم مي آمد، او هميشه خندان بود و به من خوشامد مي گفت و من نيز از بازي با او لذت مي بردم. ليورپول بازيكنان بزرگي دارد و فرناندو به باشگاه واقعاً  خوبي پيوسته است.
* اگر به ليگ برترباز مي گشتيد به كدام تيم ملحق مي شديد، چرا؟
- من در مادريد بسيار خوشحالم و خيلي زود است به جايي كه از آنجا آمدم برگردم. در واقع هر كسي از بازي در تيم هاي بزرگ انگلستان خوشحال مي شود، اما من باشگاه خاصي را مدنظر ندارم. بايد صبر كرد و منتظر آينده بود.
* آيا بازي در كنار جرارد و كاراگر هم تيمي هاي سابقتان در تيم ملي انگلستان برايتان خوشحال كننده است؟
- من هميشه تلفني با آنها صحبت مي كنم، بخصوص با كارا(جيمي كارا گر)، دي دي هامان و استيون جرارد. من هر قدر كه بتوانم بازي هاي ليگ برتر را تماشا مي كنم و وقتي براي تيم ملي بازي مي كنم مي توانم از اخبار انگلستان مطلع شوم.
* اگر رئال بتواند با بازيكني قرارداد امضاء كند، آن چه كسي خواهد بود؟
- اگر نام بازيكني را ببرم ممكن است مردم ناراحت بشوند. در مادريد همه راجع به ورود ستاره بزرگ بعدي صحبت مي كنند و شايد اين بازيكن روبينيو باشد. اگر بازيكن بزرگي در دنيا باشد رئال او را به خدمت خواهد گرفت.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
آلبوم
ايران
علم
موسيقي
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  آلبوم  |  ايران  |  علم  |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |