يكشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۲ - May 8, 2005
حديث
حضرت زين العابدين امام سجاد(ع): پروردگارا! چنان مكن كه كافر و فاجري بر من منت داشته باشد، يا مرا رهين احسان [خود] سازد، يا مرا به او نيازي افتد.
صحيفه سجاديه / ۱۳۵ (دعاي ۲۰)
امروز با حافظ
كه سر به كوه و بيابان تو داده اي ما را
صبا به لطف بگو آن غزال رعنا را
تفقدي نكند طوطي شكر خارا
شكر فروش كه عمرش دراز باد چرا
همايش روز ملي خيام در نيشابور برگزار مي شود
ايسنا: همايش روز ملي خيام همزمان با روز جهاني گنجينه و ميراث فرهنگي، با پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و حضور انديشمندان داخلي و خارجي در نيشابور برگزار مي شود.
 همايش روز ملي خيام ۲۷ و ۲۸ ارديبهشت برگزار خواهد شد و در اين روز پيام احمد مسجد جامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ، سيد حسين مرعشي معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و محمود محمدي عراقي رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي همزمان، به تمام رايزنيهاي فرهنگي ايران در سراسر جهان مخابره خواهد شد و در بيش از ۴۸ كشور جهان آيين مراسم ويژه بزرگداشت حكيم عمرخيام، منجم، رياضيدان، فيلسوف، حكيم و شاعر شهير ايران و جهان برگزار خواهد شد.
گلباران مقبره خيام و برنامه فرهنگي و هنري روز ملي خيام نيشابوري همزمان با ميلاد با سعادت حضرت امام حسن عسكري (ع) در روز سه شنبه ۲۷ ارديبهشت ماه بعد از نماز مغرب و عشاء در محل باغ و آرامگاه مصفاي خيام براي عموم مردم ارائه و در روز ۲۸ ارديبهشت ماه همايش علمي اين حكيم بلندآوازه ايران و جهان برگزار خواهد شد.
 روز ۲۸ ارديبهشت ماه با به صدا در آمدن (زنگ خيام) در تمامي مدرسه هاي استان خراسان رضوي آغاز مي شود و سپس همايش انديشمندان و محققان نجوم و رياضي در محل فرهنگسراي سيمرغ نيشابور در نوبت صبح با حضور پروفسور استاد پرويز شهرياري رياضيدان و مؤلف بيش از دهها جلد كتاب رياضي و دكتر حجت الحق حسيني منجم و عضو هيات نجوم اسلامي ، دكتر منصوري معاون پژوهشي وزارت علم، تحقيقات و فن آوري و تني چند از خيام شناسان خارجي از جمله پروفسور ناجي بستانجي برگزار خواهد شد.همچنين طبق اعلام، تا نيمه دوم امسال سايت معرفي خيام و عطارشناسان مطرح ايران و جهان راه اندازي خواهد شد و تمبر يادبود ويژه روز بزرگداشت خيام نيشابوري توسط شركت پست جمهوري اسلامي  همزمان با اين روز چاپ و منتشر خواهد شد.در حاشيه برپايي اين همايش مسابقه فيزيك و رياضي در سطح دبيرستانهاي نيشابور، مسابقه كتابخواني و نمايشگاه تذهيب و خوشنويسي نيز برگزار مي شود.

بهارستان
براي تو يك كلاه از گل درست مي كنم كه هر چه پروانه هست دور آن كلاه جمع بشود.براي تو پروانه اي به دست مي آورم كه در مهتاب، مهتابي رنگ و در آفتاب به رنگ آفتاب باشد. اين چه رنگ پيرهني است؟
نيما يوشيج- دنيا خانه من است

برگي از تاريخ
آبراهي كه خشايارشا در يونان ساخت
هشتم ماه مه در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۷۹۴ (دوران انقلاب فرانسه) آنتوان لاوازيه كه به پدر شيمي نوين (شيمي تجربي) معروف است به حكم يك دادگاه انقلاب پاريس با گيوتين گردن زده شد. اشتباه لاوازيه اين بود كه پس از كسب شهرت علمي وارد سياست شد. لاوازيه هنگام اعدام ۵۱ ساله بود. وي قبلاً راه تهيه آب از تركيب دو گاز اكسيژن و هيدروژن را به دست آورده بود و همچنين ثابت كرده بود كه حيات بدون اكسيژن غير ممكن است. واژه «اكسيژن» را لاوازيه بر اين گاز گذارده است. در سال ۱۸۴۶ در جريان جنگ دولت واشنگتن بر سر تصرف تگزاس با دولت مكزيك، نيروهاي مكزيك در پالو آلتو شكست خوردند. در سال ۱۸۶۱ شهر ريچموند (ويرجينيا) پايتخت كنفدراسيون آمريكا (ايالات جنوبي) اعلام شد. در سال ۱۹۴۵ با تسليم بدون قيد و شرط آلمان كه از سوي درياسالار دونيتس پيشنهاد شده بود و متن آن ساعت ۸ بامداد همان روز توسط وزيرامورخارجه وقت آلمان از راديو خوانده شده بود، موافقت شد و جنگ جهاني دوم در ميدان هاي اروپا جز در گوشه اي از خاك جمهوري «چك» پايان يافت و واحدهاي آلماني در «چك» روز بعد دست از مقاومت در برابر ارتش سرخ برداشتند. جنگ جهاني دوم در اروپا ۵ سال و ۸ ماه و شش روز طول كشيد. شوروي در اين جنگ نزديك به ۲۷ ميليون تلفات داد. جمع تلفات آلمان دو ميليون و هشتصد و پنجاه هزار نظامي و ۶۰۰ هزار غيرنظامي بود. در سال ۱۳۴۰ هجري به خواست دكتر علي اميني نخست وزير وقت كه تازه اين سمت را به دست آورده بود، مجلس منحل شد. دكتر اميني در سخنراني هايش گفته بود كه آن دوره مجلس را به دلايلي قبول ندارد و وعده انتخابات آزاد داده بود. وي در همين روز تشكيل اجتماعات در ميدان جلاليه (پارك لاله امروز) را آزاد اعلام داشت. در سال ۱۳۵۸ بيست و يك تن از مقامات و عوامل نظام سابق از جمله غلامرضا كيانپور و محمدرضا عاملي تهراني وزيران اسبق اطلاعات و جهانگردي (ارشاد فعلي) و جواد سعيد آخرين رئيس مجلس شوراي ملي تيرباران شدند.
و اينك برگي از تاريخ: هشتم ماه مه سال ۲۰۰۱ گروه باستانشناسان انگليسي، ايتاليايي و يوناني اعلام كردند كه آبراه خشايارشا را كه درسال ۴۸۰ پيش از ميلاد در خاك يونان ساخته شده بود كشف كرده اند. خشايارشا در جريان لشكركشي خود به اروپا، براي تسهيل عبور كشتي هاي نظامي ايران از يك سوي شبه جزيره به سوي ديگر آن اين آبراه را ساخته بود كه به مرور زمان در زير خاك پنهان شده بود. باستانشناساني كه اين آبراه را كشف كرده اند گفته اند كه مهارت مهندسان آن زمان در ساختن اين آبراه دست كمي از امروز نداشته است. عرض آبراه در قسمت زيرين كمتر از بالا بوده و دو كشتي به راحتي از كنار هم مي توانستند عبور كنند. طول اين آبراه ۱۶۰۰ متر و عرض آن در بالا ۳۴ متر بوده است.
www.iranianshistoryonthisday.com

۲۱ فيلم در بخش نخل طلايي كن به رقابت مي پردازند
خبرگزاري فرانسه در گزارشي از پاريس فهرست بيست و يك فيلم شركت كننده در بخش نخل طلايي پنجاه و هشتمين جشنواره فيلم كن را ارائه كرده است.
اين جشنواره يازدهم تا بيست و دوم ماه مه ۲۱ ارديبهشت تا اول خرداد در شهر كن فرانسه برگزار خواهد شد.
در مراسم افتتاحيه اين بخش از جشنواره، فيلم «موش قطبي» به كارگرداني دومينيك مول كارگردان فرانسوي به نمايش درمي آيد.
فيلم «گلهاي شكسته» به كارگرداني جيم جارموش محصول كشور آمريكا از فيلمهاي مطرح اين بخش جشنواره كن مي باشد. عراق نيز با فيلم «كيلومتر صفر» كه محصول مشترك اين كشور با فرانسه است در بخش نخل طلايي جشنواره كن حضور دارد.
فيلمهاي اين بخش محصول كشورهاي كره، چين، فرانسه، آلمان، سوئد، دانمارك، ايتاليا، مكزيك، ژاپن، تايوان، كانادا و بلژيك است.
هنگ كنگ و فلسطين اشغالي نيز در اين بخش حضور دارند.

كتابي تازه از اسدالله امرايي
گروه ادب و هنر: تازه ترين ترجمه اسدالله امرايي، مترجم شناخته شده آثار ادبي از سوي انتشارات آميتيس به بازار كتاب راه يافته است.به گزارش همشهري؛ اين كتاب كه «سوگواره اي بر آبي دريا» نام دارد، نخستين كتاب از مجموعه «۲۰ نويسنده، ۶۰ داستان» است كه در آن داستانهايي از كرول اوتس، نوواكوويچ، دانتيكا ولدم آمده است.ويژگي كتابها در اين است كه ضمن معرفي هر نويسنده و آثارش، گفت وگوي اختصاصي و اينترنتي امرايي با نويسنده نيز آمده است.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
مقاومت دوساله قاضي در برابر ماموران امنيتي
بالاخره پس از يك سال و ۱۱ ماه و ۲۲ روز، يك قاضي فدرال آمريكا پذيرفت كه پليس امنيت داخلي اين كشور «لارنس ا. فرانكلين» تحليلگر وزارت دفاع را دستگير كند و به او تحويل دهد. پليس امنيت داخلي دو سال پيش پس از يك رشته تعقيب و مراقبت محرمانه به قاضي فدرال اعلام كرده بود كه فرانكلين مفاد متون طبقه بندي شده را كه جهت تحليل در اختيار او قرار گرفته، نزد يك «لابي» اسرائيل در كنگره فاش ساخته است. اين متون مربوط به قصد آمريكا مبني بر حمله نظامي به عراق و نقشه هاي مربوط بود. با اين كه در همان تاريخ خبر اين كشف به روزنامه ها درز كرده بود، قاضي مربوط تا چهار روز پيش، دلايل را براي دستگيري و تسليم فرانكلين كافي نمي دانست. فرانكلين ۲۶ ژوئن ۲۰۰۳ در جريان يك مهماني ناهار پرده از نقشه هاي محرمانه حمله نظامي به عراق برداشته بود. قاضي تا اوايل اين ماه (ماه مه) اسناد اف.بي.آي كه در جريان مراقبت هاي محرمانه و اطلاع از جريان مكالمات و مكاتبات فرانكلين به دست مي آورد، كافي تشخيص نمي داد تا دستور دستگيري و بازجويي از او را صادر و اعلام اتهام كند. روزنامه هايي كه در باره دستگيري فرانكلين تفسير نوشته اند به استقلال و قدرت قاضي در آمريكا اشاره كرده و رعايت آن را ضامن امنيت و آزادي ساكنان و رفع دغدغه بازداشت و بازرسي و بازجويي بدون حضور قاضي و مشاور قضايي (وكيل متهم) خوانده اند كه بدون آن دمكراسي بي معني خواهد بود. به باور اين مفسران، هيچ كس حق مداخله در وظايف قاضي را كه عدل، انصاف، توانايي تشخيص حق و درستي كار از شرايط او بايد باشد ندارد زيرا كه پاسداري از آزادي و حقوق افراد منحصراً در دست اوست.
دمكراسي احساس و عاطفه، عارضه اي نامطلوب
دوسال از نشست انديشمندان در سانفرانسيسكو كه درباره دمكراسي بحث و بررسي مي كردند گذشت. آنها در اعلاميه پاياني خود از دخالت يافتن احساس و عاطفه در كار دمكراسي ابراز نگراني كرده بودند. در اين نشست موارد متعدد از اين عارضه مطرح شده بود از جمله: انتخاب بيوه شهردار شهر «تگوسيگالپا» پايتخت هندوراس به جاي شوهر متوفايش، بيوه «ساني بونو» به جاي شوهرش به نمايندگي قوه مقننه آمريكا، بيوه ايتاليايي الاصل پسر بانو گاندي و نوه نهرو به جاي آنها به رياست حزب قديمي كنگره هند و پيش از آنان انتخاب بانو باندرا نايكه در سريلانكا به جاي شوهر مقتولش به رياست دولت. در اين اعلاميه آمده بود كه اين وضعيت به تدريج مي رود كه «احساس و عاطفه» را جانشين دمكراسي اصيل به معناي علمي آن كند كه عبارت است از انتخاب «بهترين شايستگان» از سوي مردم به منظور اداره جامعه به بهترين وجه. بسياري از فرضيه پردازان و استادان علوم سياسي «دمكراسي احساس و عاطفه» را عارضه اي نامطلوب مي دانند كه از اداره جامعه توسط «بهترين» عملاً جلوگيري مي كند.
كاهش شديد فروش خودروهاي بزرگ و پرمصرف
گزارش روزنامه هاي آمريكا اين روزها درباره كاهش فروش خودروهاي پرمصرف اس.يو.وي ساخت كارخانه هاي جنرال موتورز و فورد به دليل گران شدن بنزين و شكست در رقابت با اتومبيل هاي ساخت آلمان و ژاپن است. ميزان اين كاهش فروش ۱۴ تا ۲۶ درصد نسبت به سال گذشته در اين فصل اعلام شده است. اين كاهش فروش دو كارخانه بزرگ آمريكا را با مشكلات مالي رو به رو ساخته به گونه اي كه دست به استقراض پول با بهره بالا زده اند. پس از يك دوره ۱۶ ساله، اخيراً آمريكايي ها بار ديگر علاقه مند به خريد اتومبيل هاي بزرگ و نيز اس.يو.وي (مشابه پاترول) شده بودند.

درگذشت شاعر
استاد «سيدعلي مزارعي» رئيس انجمن ادب فارسي و آخرين بازمانده خيل شعراي صاحب نامي همچون دكتر لطفعلي صورتگر، دكتر مهدي حميدي و فريدون توللي پس از نقاهتي طولاني، بدرود زندگي گفت. مرحوم استاد مزارعي بر انواع فنون و صنايع شعر تسلط كامل داشت.
از وي ديوان شعري به جاي مانده است.

بر پرده سينماهاي تهران
* جايي براي زندگي (محمد بزرگ نيا): عصر جديد ،۱ فرهنگ ،۱ صحرا، تهران ،۲ شاهد، بهمن ،۲ فردوسي و مركزي.
* امتحان (ناصر رفاهي): فرهنگ ،۲ ايران ،۲ فلسطين.
* مجردها (اصغر هاشمي): آسيا، قدس، ايران ،۳ بهمن ،۱ جوان، پيروزي، گلريز ،۱ قيام، ناهيد، مركزي ،۲ سپيده ،۲ شيدا، توسكا، جي ،۲ پايتخت، آسيا، المپيا، ماندانا.
* گل يخ (كيومرث پوراحمد): شهر قشنگ، افريقا، ايران ،۱ پارس ،۱ شاهد، فلسطين، ملت، اروپا، جي ۱.
* شاخه گلي براي عروس (قدرت الله صلح ميرزايي): سروش، استقلال، گلريز، مركزي ،۱ جمهوري، عصر جديد ،۲ پيوند، سپيده، كارون،  شيرين، پيام انقلاب، دهكده المپيك، كانون،  آستارا.
* ازدواج صورتي (منوچهر مصيري): عصر جديد ،۳ سعدي، پارس، شهر تماشا.
* دربدرها (اميرحسين صديق): جي، فلسطين، موزه سينما.
* هوانورد (مارتين اسكورسيزي): كريستال، شهر تماشا، موزه سينما.

نمايشگاه آثار صنايع دستي
گروه ادب و هنر: با همكاري موسسه آموزش عالي سوره، نمايشگاه آثار صنايع دستي و دانشجويان رشته هنر، ۲۶ تا ۳۰ ارديبهشت (ساعت ۱۷ تا ۲۰) در محل مجموعه فرهنگي هنري تهران برگزار مي شود. در اين نمايشگاه آثار در گروه هاي: «شيشه» ، «هنرهاي فلزي» ، «نقاش سنتي» ، «بافته ها و نساجي سنتي» ، «آثار چوب» ، «حجم  سازي» ، «سفال و سراميك و سنگ تراشي» ، «ساير هنرهاي دستي» ارايه مي شود. علاقه مندان مي توانند آثار خود را تا ۲۲ ارديبهشت به اين مجموعه تحويل دهند. در روز پاياني، نشست تخصصي با حضور اساتيد دانشگاه و صاحبنظران برگزار مي شود و به برگزيدگان جوايزي نيز اهدا خواهد شد.

رسول خادم عضو شوراي شهر تهران در ديدار از خانه تئاتر:
كمبود سالن تئاتر از مشكلات مهم هنرمندان است
خبرگزاري فارس: رسول خادم عضو كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران در ديدار از خانه تئاتر گفت: كمبود سالن تئاتر يكي از مشكلات مهم هنرمندان است.به گزارش روابط عمومي خانه تئاتر رسول خادم، در اين جلسه كه با حضور اعضاي هيأت مديره خانه تئاتر همراه بود، پيرامون مسايل و مشكلات تئاتر كشور بحث و گفت وگو شد.وي در اين جلسه درباره مشكلات سالن نيمه كاره تئاتر ايرانشهر، كمبود تجهيزات و سالن تئاتر در كشور و شهر تهران بحث و گفت وگو كرد.
خادم نويد داد؛ در سال ۱۳۸۴ دو سالن تئاتر جديد ساخته شده و ابراز اميدواري كرد تا در سال ۱۳۸۵ دو سالن ديگر به مجموعه سالن هاي تئاتر شهر تهران اضافه شود.
در اين جلسه مديرعامل و اعضاي هيأت مديره خانه تئاتر مسايل مختلفي كه نياز به همراهي و همدلي شوراي شهر تهران را دارد مطرح كردند و خواستار تعامل و نزديكي بيشتري ميان شوراي شهر تهران و خانه تئاتر شدند.در پايان اين جلسه قرار شد كه اين نشست ها ادامه داشته تا با تعامل و نزديكي مستمر مسايل و مشكلات هنرمندان تئاتر كشور هر چه بيشتر مرتفع شود.

يادداشت هاي شخصي دكتر زرين كوب منتشر مي شود
يادداشت هاي دكتر عبدالحسين زرين كوب در حوزه هايي چون فلسفه، منطق و تاريخ هركدام به صورت مجزا در يك كتاب منتشر مي شوند.
به گزارش روابط عمومي خانه كتاب، دكتر قمر آريان همسر مرحوم دكتر عبدالحسين زرين كوب با اعلام اين خبر افزود: «بعد از فوت دكتر زرين كوب كتابخانه شخصي ايشان به دايره المعارف بزرگ اسلامي اهدا شد. در نتيجه يادداشت ها و دست نوشته هايشان هم به اين مركز منتقل شد و اين روزها زير نظر برادرزاده ايشان روزبه زرين كوب سر و سامان داده مي شوند و به زودي قرار است از اين مجموعه ،يادداشت هاي ايشان درباره تاريخ منتشر شود و به ترتيب بعد از اين مجموعه دست نوشته هاي ايشان درباره فلسفه و منطق روانه بازار كتاب خواهند شد.»
دكتر قمر آريان درباره يادداشت هاي روزانه دكتر زرين كوب افزود:«تقويم هاي پارينه ايشان را قرار است آقاي علي دهباشي سر و سامان بدهند ،علاوه بر اين، يادداشت هاي زرين كوب درباره مثنوي هم موجود است كه هنوز فكري برايش نكرده ام.»
امسال در ايام نمايشگاه «شرق نزديك در تاريخ» اثر فيليپ پتي با ترجمه دكتر قمر آريان پس از سال ها تجديد چاپ شده است. دكتر آريان درباره ترجمه هايش مي گويد: رساله دكتراي من با عنوان
« مسيح در ادب فارسي »از سوي نشر سخن منتشر شده است. علاوه بر اين قصد دارم در اولين فرصت روي رساله ناقصي كه سال ها پيش شروع كرده بودم كار كنم. عنوان اين رساله« زن در قرآن »است كه دكتر زرين كوب به من توصيه كرده بود، حتما آن را سر و سامان بدهم.
دكتر آريان درباره نمايشگاه كتاب مي گويد:« سال ها پيش يك بار در بزرگداشت مولوي به نمايشگاه كتاب آمدم و اين بار دوم است. هيچ وقت فكر نمي كردم كه مردم اينقدر به كتاب علاقه مند باشند. به هر حال هزينه هاي زندگي سنگين است، قطعا همين تخفيف ها باعث جذب مخاطب مي شود، اميدوارم به بهانه هاي ديگر نمايشگاه هاي موضوعي كتاب را شاهد باشيم، حتي اگر هر كس كه از در نمايشگاه وارد مي شود، يك كتاب بخرد باز هم ما با حجم اميدواركننده مخاطب روبه رو مي شويم. »

پاسخ به پرسش پزشكي
پاركينسونز
درباره علائم اوليه پاركينسونز (لقوه) كه يك بيماري مزمن مربوط به سلسله اعصاب است از دكتر روزنفلد سئوال شده و او گفته است:
علائم اوليه پاركينسونز به گونه اي است كه ممكن است دكتر تشخيص بيماري ديگري را بدهد و اين علائم كه با بيماري هاي ديگر مشابه است از اين قرارند:
خيرگي در نگاه كردن يعني كمتر از گذشته پلك ها را به هم زدن، حركت يك دست بيش از دست ديگر، هنگام ايستادن كمي خميده به نظر آمدن، هنگام راه رفتن اندكي كشيده شدن يك پا به زمين، احساس منجمد شدن يك شانه (حركت آن سخت و دردآور مي شود)، نرم شدن تكلم (از دست دادن زمختي صوتي هميشگي)، گهگاه حركت غيرارادي بعضي از اندام ها و...
(نام بيماري پاركينسونز از نام دكتر جيمز پاركينسون گرفته شده كه در سال ۱۸۱۷ از آن نام برد)

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
دنياي شلوغ
زياد وقت صرف ساختنم نكردند؛ با هر چي كه دم دستشون بود ساختنم همين قدر كه ديگران باور كنند كه وجود دارم.
و من هر وقت كه بارون مي باره و گودال جلوي پام پر از آب مي شه و آينه اي مي شه واسه ديدنم؛ چشمهام پر از اشك مي شه و به خودم مي گم: بيچاره پرنده ها! حق دارند ازم بترسند. دلم كلي مي گيره. شايد اگر من رو يك كمي بهتر مي ساختند، حالا يه مترسك تنهاي تنها توي دنياي به اين شلوغي نبودم.
آرين دخت فرنادپور

گشتي در دنياي خبرها
پيرمرد رواني
لندن: يك پيرمرد ۷۶ ساله كه به له كردن سر پرندگان مي پرداخت توسط پليس دستگير شد. اين پيرمرد پس از به دام انداختن پرندگان، سر اين حيوانات نگون بخت را له مي كرد كه همسايگان وي پس از اطلاع از اين موضوع، پليس را خبر كردند. به همين دليل پليس به خانه پيرمرد يورش برد و چندين تله و پرنده مرده را كشف كرد. او قرار است به كلينيك روانشناسي انتقال يابد.
كتك كاري در شوراي شهر
واشنگتن: عضو شوراي شهر يكي از شهرهاي آمريكا در يك جلسه غيررسمي به كتك زدن سه تن ديگر از اعضاي اين شورا پرداخت. در جريان اين جلسه غيررسمي، عضو ۶۴ ساله با سه عضو ديگر درگيري لفظي پيدا كرد و به كتك زدن آنها پرداخت. در پي اين حادثه سه عضو مضروب به پليس شكايت كردند و پليس ضارب را دستگير كرد.
خودپرداز تقلبي
بخارست: چند سارق در روماني كه موهاي خود را از ته تراشيده بودند با طراحي يك دستگاه خودپرداز تقلبي، اطلاعات محرمانه هزاران مشتري را ربودند.
اين سارقان اقدام به طراحي يك دستگاه خودپرداز مشابه خودپرداز واقعي بانك ها كردند، تنها با اين تفاوت كه خودپرداز طراحي شده توسط سارقان فاقد صندوق پول بود. هنگامي كه مشتري كارت خود را وارد دستگاه مي كرد و رمز عبور خود را مي زد، تمام اطلاعات محرمانه مشتري توسط خودپرداز ثبت مي شد اما پولي به مشتري پرداخت نمي كرد.
بهترين تنبيه
سئول: نتايج تحقيقات يك شركت تبليغاتي در كره جنوبي حاكي از آن است كه بهترين و شديدترين تنبيه براي نوجوانان، توقيف تلفن همراه آنان است. ۵/۷۷ درصد از نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ سال در كره جنوبي به تلفن همراه خود بيش از هر چيز ديگري اهميت مي دهند كه اين رقم براي نوجوانان ۱۶ تا ۱۸ ساله در حدود ۷/۷۶ درصد است. به همين دليل به والديني كه قصد تنبيه فرزندان خود را دارند توصيه مي شود، با توقيف تلفن همراه فرزندانشان به تنبيه آنان بپردازند.
هروئين داخل طبل
كلمبيا: افسران ارتش ونزوئلا يك طبال كلمبيايي را كه صداي طبل وي با ساير طبل ها تفاوت داشت دستگير كردند. هنگامي كه اين طبال كلمبيايي قصد ورود به خاك ونزوئلا را داشت،  مأموران نسبت به وي مشكوك شدند و به همين دليل از او خواستند چند بار طبل بزند. اما هنگامي كه وي طبل نواخت مشخص شد كه صداي طبل وي غيرعادي است. به هر حال پس از بازرسي مشخص شد كه او ۲۴ كيلوگرم هروئين در دو طبل خود جاسازي كرده است.
سانحه براي پدر و پسر
نيويورك: يك مرد چند دقيقه پس از ترخيص از بيمارستان مجددا در اين مكان بستري شد. هنگامي كه عمليات ترخيص اين بيمار به پايان رسيد وي با پدر خود تماس گرفت و از او خواست با خودرو به دنبالش بيايد. اما پدر اين بيمار كه ۸۴ سال سن داشت در حين ورود به محوطه بيمارستان ناگهان كنترل خودرواش را از دست داد و پسرش را كه در كنار پاركينگ در انتظار او ايستاده بود زير گرفت. در جريان اين سانحه، پدر و پسر هر دو به شدت آسيب ديدند و در همان بيمارستان بستري شدند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و ۱۶ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۳۰ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۵ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
*گالري ضرابي: نمايشگاه نقاشي عباس شفيعي / ۲۲ تا ۲۷ ارديبهشت / خيابان شريعتي، بين حسينيه ارشاد و شهرداري منطقه ،۳ كوچه كاميار، پلاك ،۱۹ تلفن: ۲۲۲۶۲۱۳
*گالري ثروت: نمايشگاه مجسمه هاي سفالي نوشين نظري و كيانا محبوب / ۱۸ تا ۲۲ ارديبهشت / بلوار آفريقا، بابك مركزي، شماره ۳۵ / تلفن: ۸۷۹۸۷۰۷
*گالري مژده: نمايشگاه نقاشي و مجسمه سهيلا ايلدار / تا ۲۱ ارديبهشت / سعادت آباد، طباطبايي شمالي، كوچه ۱۸ شرقي، تلفن: ۲۰۶۷۴۴۲
*نگارخانه شيرازي: نمايشگاه نقاشي گروهي از هنرمندان / تا ۲۱ ارديبهشت / خيابان آفريقا، خيابان پديدار، ساختمان شهروز / تلفن: ۸۸۸۶۳۳۴
*گالري آبتين: نمايشگاه تصويرسازي روشنك طهراني / تا ۲۱ ارديبهشت / ولي عصر، نرسيده به پارك وي، كوچه خاكزاد، پلاك ۱+۱۲
*گالري افرند: نمايشگاه نقاشي گروهي از هنرمندان / تا ۲۳ ارديبهشت / خيابان يوسف آباد، خيابان ،۱۷ پلاك ۵۴ / تلفن: ۸۰۱۲۳۳۴
*نگارخانه فاخته: نمايشگاه زيورآلات آزاده رنجبر و ابوالفضل رهبريان / ۲۳ تا ۲۷ ارديبهشت / گاندي شمالي، خيابان شريفي، پلاك ،۴۳ تلفن: ۸۶۶۰۴۱۰
*گالري والي: نمايشگاه نقاشي سودابه و تهمينه بديعي / ۲۰ تا ۲۶ ارديبهشت / ميدان ونك، خيابان خدامي، پلاك ۸۶ / تلفن: ۸۰۴۷۶۹۸
*نگارخانه ارژنگ: نمايشگاه خوشنويسي خط لاتين آثار مجتبي كرمي / تا ۲۲ ارديبهشت / بلوار كشاورز، فلسطين شمالي، كوچه مرتضي زاده، پلاك ۲۲ / تلفن: ۸۹۶۹۵۳۲
*گالري آتشزاد: نمايشگاه گروهي آثار معماران نقاش /تا ۲۱ ارديبهشت / خيابان ولي عصر، ونك، توانير، شماره ۴۳ / تلفن: ۸۸۸۴۴۰۷

گل و گياه
پپروسيا ابلق
001656.jpg
نام علمي: Peperomia obtusifolia
خانواده: PIPERACEAE
گونه اي با برگ هاي ابلق به رنگ هاي سبز _ زرد _ كرم _ خاكستري، بلندي و گستردگي گياه به ۱۵ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: از آنجايي كه برگ هاي اين گياه كلروفيل كمتري دارند نسبت به گونه هاي برگ سبز نياز به روشنايي بيشتري داشته ولي نبايد آن را در آفتاب مستقيم قرار داد. خاك نفوذپذير و اسيدي، به عنوان مثال خاك معمولي گلدان كه حاوي مقدار زيادي پيت ماس باشد. در فصل تابستان ماهي يكبار به آب آبياري كود محلول اضافه نماييد و خاك گلدان را با آب بدون املاح هميشه نسبتا مرطوب نگهداريد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۲ درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق قلمه هاي سرشاخه يا وسط ساقه درون خاك با دماي ۲۵-۲۰ درجه سانتيگراد امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |