يكشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۲ - May 8, 2005
مطالبات نمايندگان بازنشستگان در گفت وگو با همشهري
اين نمايندگان همچنين در نامه هايي جداگانه خطاب به رئيس جمهور و رئيس مجلس شوراي اسلامي با مضمونهاي مشترك درخواستهاي خود را اعلام كردند.در اين نامه ها بازنشستگان از رئيس مجلس و رئيس جمهور خواسته اند تا در راستاي اجراي عدالت اجتماعي قدم بردارند و نگذارند مصوبه هاي مجلس به بوته فراموشي سپرده شود.
آنها پيشنهاد داده اند تا از دولت خواسته شود كه تصويب افزايش ضريب حقوق براي حداقل حقوق بگيران به طور تصاعدي انجام شده يا مانند سال گذشته مبلغي اضافه شود تا حداقل حقوق به ۲۰۰ هزار تومان افزايش يابد.

گروه اجتماعي-زهرا رفيعي: نمايندگان جمعي از بازنشستگان آموزش و پرورش با حضور در دفتر روزنامه همشهري درخواستهاي خود را براي تأمين نيازهاي معيشتي اعلام كردند.
حسن مشايخي يكي از نه نماينده اي كه در دفتر روزنامه همشهري حضور يافته بود با اشاره به اين كه بازنشستگان امروز مديران ديروز بوده اند گفت: چندي پيش بنا به پيشنهاد سازمان مديريت و برنامه ريزي حداقل حقوق بازنشستگي ۱۱۷ هزار تومان تصويب شد.
يك بازنشسته با داشتن عروس و داماد و در برخي موارد فرزند دانشجو چه طور مي تواند با اين مبلغ زندگي خود را اداره كند؟
وي با اعتراض به وعده هاي به سرانجام نرسيده مسئولان در زمينه تصويب و اجراي قوانين گفت: هشت ماه از زمان مطرح شدن نظام هماهنگ پرداخت در دولت مي گذرد ولي هنوز هيچ برنامه اي به مجلس ارائه نشده است.
جمعي از بازنشستگان طرحي را به مركز تحقيقات مجلس ارائه كرده اند كه مورد استفاده نمايندگان قرار گيرد. ما بازنشستگان دوست داريم مسئولان به ما بگويند چه طور مي توان با ماهي ۱۱۷ هزار تومان زندگي كرد؟
حسن مشايخي در بخش ديگري از سخنانش در مورد بيمه خدمات درماني گفت: تا پيش از صدور بخشنامه شوراي عالي بيمه، بازنشستگان مي توانستند با پرداخت تعرفه هاي دولتي از خدمات پزشكي استفاده كنند.
اين بخشنامه بيمارستانها و مراكز پزشكي خصوصي را مشمول اين قانون ندانست و بازنشستگان با كهولت سن و انواع و اقسام بيماريها راهي بيمارستانهاي دولتي شدند كه از نظر امكانات در حد پاييني قرار دارند.
وي در مورد بيمه عمر گفت: براساس اين قانون فرد اگر تا ۷۰ سالگي فوت كند حق بيمه عمر به بازماندگانش پرداخت مي شود؛ اين در حالي است كه اگر يك روز از ۷۰ سالگي بيمه شونده بگذرد حق بيمه باطل مي شود.
بازنشستگان پيشنهاد دادند شرط سني اين بيمه برداشته شود ولي هنوز اين طرح در دفتر معاونت توسعه انساني سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور مسكوت مانده است.
نماينده ۶۰ هزار بازنشسته آموزش و پرورش در مورد درخواست بازنشستگان گفت: اجراي نظام هماهنگ پرداخت، پرداخت حقوق همسان با شاغلين، تغيير مبناي افزايش حقوق و فراهم آوردن شرايطي كه جامعه به بازنشستگان احترام بگذارد درخواستهاي اصلي بازنشستگان است.
وي با اشاره به اين كه در۱۰ سال آينده، ايران بيشترين سالمندان را خواهد داشت گفت: براساس برنامه سوم توسعه دولت بايستي بخشي از امور اجرايي خود را به بخش خصوصي و مردم واگذار كند؛ چه بهتر كه انجام امور مربوط به صندوق بازنشستگي به خود بازنشسته ها واگذار شود.
وي از دولت خواست تا بدهي هاي خود را به سازمان بازنشستگي پرداخت كند.
آيت الله زاده يكي ديگر از نمايندگان بازنشستگان گفت: روزي فرا مي رسد كه شما بر روي صندلي اي كه ما اكنون بر روي آن نشسته ايم، بنشينيد؛ از هم اكنون قوانين را طوري تصويب كنيد كه در آن روز به حال ما دچار نشويد.
وي خطاب به مسئولان گفت: چه طور وجدانتان به شما اجازه مي دهد كه قبول كنيد شخصيت انسانهايي كه شمع وجودشان را براي تربيت انسانهايي مثل شما صرف كرده اند با تصويب حداقل حقوق ۱۱۷ هزار تومان ناديده بگيريد.
بتول نظري ديگر نماينده بازنشستگان با اشاره به اين كه ما نسل سوخته انقلاب هستيم گفت: در دولت رجايي بدون دريافت دستمزد، اضافه كاري انجام داديم. در زمان جنگ هر وقت از ما پول خواستند بي دريغ كمك كرديم و هر موقع كه نظام احتياج به پشتيباني بيشتر داشت كمك كرديم به اميد آينده اي روشن ولي الان كه بازنشسته شده ايم از ما دريغ مي شود.

همراه با هجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران- ۴
غرفه آرايي  و ناشراني كه نشاني غلط دارند
001695.jpg
گروه علمي فرهنگي: در حالي پنجمين روز هجدهمين نمايشگاه كتاب را آغاز مي كنيم كه در چند روز گذشته شاهد استقبال شاياني همچون سال هاي گذشته از نمايشگاه نبوديم. اما از سوي ديگر بعضي از مديران غرفه ها با آرايش هاي نو نسبت به سال هاي گذشته ضمن ابتكارهاي خوبي كه ارايه كرده اند، زيبايي خاصي نيز به سالن ها بخشيده اند. در اين ميان نشر ثالث از جمله ناشراني است كه در آرايش غرفه، كاري نو و ابتكاري به خرج داده است. جعفريه، مدير نشر ثالث در گفت وگو با همشهري گفت: اگر اين غرفه چند روز زودتر در اختيار ما قرار مي گرفت، بهتر از اين مي توانستيم كار كنيم.
اين ناشر امسال دو كتاب مهم شعر نيمه دوم قرن ۲۰ فرانسه، به كوشش محمدعلي سپانلو و خاطرات محمد يگانه (رئيس كل بانك مركزي رژيم پهلوي) را به همراه چند كتاب ادبي به نمايشگاه آورده است.
آخرين جلد از مجموعه فرهنگ آثار در دو روز پاياني نمايشگاه، به غرفه انتشارات سروش مي رسد. يكي از كاركنان غرفه سروش به همشهري گفت: جلد ششم فرهنگ آثار، به كوشش استاد رضا سيدحسيني، پنج شنبه و جمعه اين هفته به نمايشگاه خواهد رسيد. كتاب استاد سيد حسيني عنوان كتاب سال را از آن خود كرده است.
گذشته نمايشگاه كتاب نشان داده است كه هر گاه سامانه اي مناسب و به هنگام براي تبليغات و روابط عمومي تدارك ديده شده است، استقبال از نمايشگاه نيز، به خصوص در روزهاي تعطيل مطلوب  و مؤثر بوده است. امسال اما اين وضعيت تفاوت مي كرد. انتخاب مسئول روابط عمومي نمايشگاه در چند روز مانده به شروع نمايشگاه عملاً فرصت اين كار را از مجموعه ستانده و در نهايت فضايي را به وجود آورده است كه خلوت ترين روزهاي تعطيل در چند دوره برگزاري نمايشگاه را در دو روز گذشته شاهد باشيم.
محمد علي شعاعي درباره شكل كيوسك هاي اطلاع رساني در نمايشگاه كتاب گفت: نقايصي در اطلاع رساني از سوي ناشران وجود داشت، آدرس ناشران دير داده شده بود كه از طرف شركت كنندگان بود و قطعاً رفع مي شود. معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد: بهترين كار اين است كه مردم از سيستم هاي اطلاع رساني در نمايشگاه كتاب استفاده كنند و اگر بتوانند از ناشران و غرفه داران هم كمك بگيرند، امكان دستيابي به كتاب هاي مورد نظر بيشتر است.
CD اطلاعات كليه كتاب هاي هجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران از سوي موسسه خانه كتاب در اختيار علاقه مندان قرار مي گيرد. اين لوح فشرده دربردارنده اطلاعات كتاب هايي است كه در اين دوره از نمايشگاه كتاب توسط ناشران داخلي و خارجي عرضه شده است.
همچنين اين مركز در اقدامي ديگر، اطلاعات همه كتاب هاي منتشر شده طي سال هاي ۷۰ تا ۸۳ را در قالب لوح فشرده با قابليت جست وجوي موضوعي جمع آوري كرده است. لوح فشرده كتاب هاي سال هاي ۷۰ تا ۸۳ و CD اطلاعات كتاب هاي هجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران در سالن نشر الكترونيك در اختيار علاقه مندان قرار مي گيرد.
كتاب هاي چاپ اول در سالن كارنامه نشر: كليه كتاب هاي چاپ نوبت اول سال ۸۳ به تفكيك موضوع در غرفه كارنامه نشر معرفي مي شود. بازديدكنندگان مي توانند در اين غرفه كه در سالن E26 نمايشگاه بين المللي كتاب تهران داير است، كتاب هاي مورد نظرشان را جست وجو كنند و با راهنمايي متصديان سالن كارنامه نشر نسبت به خريد آنها اقدام كنند.
در اين غرفه فهرست كليه كتاب هاي منتشر شده در سال گذشته اعم از تأليف و ترجمه چاپ اول و تجديد چاپ، به تفكيك موضوع و براساس استانداردهاي كتابداري در كتابي با عنوان كارنامه نشر در سال ۸۳ گردآوري شده و در دسترس علاقه مندان قرار داده شده است.

يادداشت
رهبر معظم انقلاب در جيرفت شهر
خاطره هاي فراموش نشدني
001698.jpg
از آن زمان ۲۷ سال مي گذرد و مردمي كه آن روزها به رغم فشارهاي رژيم پهلوي، محبت و عشق خود را به مبارزان پنهان نمي كردند و از هر فرصتي براي عرض ارادت و علاقه مندي به مبارزان بهره مي جستند، اكنون بار ديگر تاريخ تكرار شده است، مردم جيرفت، شوق انگيز و پرهيجان شايد بيش از ساير شهرهاي كرمان به استقبال آمده اند تا به باور خود آن روزهاي فراق و دوري را به كنار نهند و بر آنچه ۲۷ سال پيش در شهرشان بر مبارز سخت كوش، خستگي ناپذير و مقتدايشان گذشت، بي درنگ جبران كنند.
ديروز جيرفت نه يك قطب كشاورزي ايران كه كانون عشق و دلدادگي و اخلاص بود. جيرفت نه تنها شهر خاطره و شهر تبعيد كه شهر پويايي و اميد و غليان احساس و شور و شعور بود.
جيرفت ديروز دگر بار قد كشيد و آغوش گشود تا مقتداي خويش را دربرگيرد و لحظاتي با او نجوا كند. نجوايي نه از سر دلتنگي كه از سر شوق، نه از باب شكوه و گلايه كه عشق و ارادت، نه درد كه نوش، نه رنج كه گنج، نه دوري كه وصال. مگر نه اين كه گذشته مكان يادگارها، آينده مقام اميدها و آرزوها و حال جايگاه تكليف ها است و مردم جيرفت با يادگاري از گذشته- كه دم مسيحيايي اش هنوز در شهر طنين افكن است- با طي روزهايي كه اميد و آ رزو و انتظار ديدار مقتداي خويش، يگانه تكيه گاه رو به آينده است، تكليف خود خوب دانستند و نيكوتر دريافتند كه هر كوي و برزن اين شهر كه خاطره حضور دارد و جلوه ظهور، فرصت و مجال مغتنمي است تا با استقبال وصف ناشدني و شكوه بي شائبه مهرباني  دگربار او را در آغوش كشند و عطر «سيدعلي» را اين بار فارغ از نگاه هاي مرموز و تهديدآميز ساواك استشمام كنند. اما در ميان اين همه استقبال مردمي، جذاب تر از همه گفته هاي هانيه است كه مي گويد: چقدر دايي محمدم دوست داشت قبل از شهادت در عمليات كربلاي چهار رهبر و مقتداي خود را ببيند، اما امروز من با عكس او به استقبال رهبرم آمده ام تا به جاي او و همه شهداي اين شهر، رهبرم را زيارت كنم.
جيرفت- خبرنگار اعزامي همشهري:عباس اسدي

نمره ارزشيابي مستمر و امتحان
خرداد ملاك نمره پاياني دانش آموز است
گروه علمي و فرهنگي: نمرات  امتحان  پاياني (خرداد) دانش آموزان  دوره  ابتدايي  به  طور مساوي  از طريق  ارزشيابي  مستمر و امتحانات  خرداد محاسبه  مي شود.
اداره  كل  آموزش  و پرورش  دوره  پيش  دبستاني  و ابتدايي  گزارش  داد: ارزشيابي  مستمر و امتحانات  خردادماه  دانش آموزان  هركدام  ۲۰ نمره  دارد كه  مجموع  آن  تقسيم  بر دو مي شود و نمره  پاياني  دانش آموزان  خواهد بود.
نمره پاياني  دانش آموزان  دوره  ابتدايي  برمبناي  ۵۰ درصد نمره  ورقه  امتحاني  خردادماه  و ۵۰ درصد نمره  ارزشيابي  مستمر محاسبه  مي شود.نمره  ارزشيابي  مستمر براساس  فعاليت هاي  مستمر دانش آموزان  در طول  سال  تحصيلي  لحاظ  مي شود.

اقدامات ويژه ترافيكي در ايام برگزاري نمايشگاه كتاب
گروه اجتماعي: به مناسبت برگزاري نمايشگاه كتاب در محل دائمي نمايشگاه ها كه ۱۴ تا ۲۴ ارديبهشت ماه جاري از ساعت ۱۰ صبح تا ۹ شب داير مي شود، پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ تسهيلات ويژه ترافيكي را در محدوده نمايشگاه اعلام كرد:
۱- با توجه به انسداد پل هوايي مقابل درب شمالي نمايشگاه تردد عابران پياده از طريق پل سيماني بزرگ انجام و عبور از روي بزرگراه شهيد چمران با ايمني بيشتري مقدور خواهد بود.
۲- با نصب موانع فيزيكي در رفوژ مياني بزرگراه شهيد چمران عبور عابران پياده از طريق پل سيماني و درب جنوبي نمايشگاه ممكن مي باشد.
۳- با هماهنگي به عمل آمده تعدادي خودروي ميني بوس در ابتداي بزرگراه شهيد چمران و درب شمالي جام جم مستقر و كار انتقال مراجعه كنندگان به درب جنوبي نمايشگاه را انجام خواهند داد.
۴- با ايجاد پايانه در نزديكي درب شمالي جام جم، انتقال بازديد كنندگان به مبادي شرق، شمال و غرب تهران به وسيله ميني بوس صورت مي گيرد.
۵- بازديد كنندگان مي توانند جهت پارك اتومبيل خود از پاركينگ هاي واقع در ضلع جنوب غربي نمايشگاه، پاركينگ شهربازي و پاركينگ طبقاتي واقع در خيابان يمن و خيابان رشيد فضل الله استفاده نمايند.
۶- ضلع غربي نمايشگاه به استقرار تاكسي و ميني بوس هاي عمومي اختصاص يافته كه سرويس دهي به مراجعه كنندگان را عهده  دار مي باشند.
۷- در حاشيه بزرگراه شهيد چمران باند شمالي بعد از پل سيماني، اتوبوس هاي شركت  واحد مستقر و نسبت به جابجايي مسافران به مبادي جنوب و غرب تهران اقدام خواهند نمود.

جسته ، گريخته
كمبود هتل و تعداد زياد توريست در دبي
فارس: وزير گردشگري دبي گفت ظرفيت هتل هاي ۱ تا ۴ ستاره دبي ، ۹۳ درصد و هتل هاي ۵ ستاره، ۱۰۰ درصد اشغال است.
خالدبن سليم در ديدار با حسين مرعشي، رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ايران گفت: ظرفيت اكثر هتل هاي دبي اشغال است و با توجه به تعداد زياد توريست هاي ورودي به اين كشور، ما با كمبود هتل مواجه هستيم و در بسياري از موارد از پذيرش مسافر خودداري مي كنيم. وي در خصوص كمك دولت براي ارتقاي صنعت گردشگري در اين كشور گفت: دولت براي سرمايه گذاري در صنعت گردشگري دبي بسيار زياد كمك مي كند. به عنوان مثال كساني كه تمايل به ساخت هتل دارند، زمين در اختيار آنان قرار مي دهد.
صميميت در نمايشگاه مطبوعات
فارس: معاون امور مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد برپايي نمايشگاه مطبوعات را عاملي براي برقراري روابط صميمانه ركن چهارم دموكراسي با مردم دانست.
محمد صحفي، روزنامه خوان كردن مردم و ترغيب آنان به استفاده بيشتر از مطبوعات را از اهداف اوليه برپايي نمايشگاه مطبوعات اعلام كرد و گفت: به طور طبيعي چنين اهدافي دفعتاً حاصل نمي شود و نياز به زمان بيشتري دارد.
زنان متكدي، حرفه اي ترند
ايلنا: معاون اجتماعي سازمان بهزيستي، اعلام كرد: بسياري از زنان متكدي حرفه  اي  تر و ماهرانه تر از مردان عمل مي  كنند.
حسن علم الهدي گفت: تعداد متكديان زن معمولاً با مردان برابري مي  كند؛ اما كنترل آنها بسيار سخت  تر است. به گفته علم الهدي، برخي از زنان متكدي زنان سرپرست خانوار هستند كه براي تامين زندگي خود به اين كار مي  پردازند.
زنگ خطر فلج اطفال به گوش مي رسد
ايلنا: رييس مركز مديريت بيماري  هاي وزارت بهداشت، اعلام كرد شيوع بيماري فلج اطفال در كشور يمن بسيار نگران كننده است.
محمد مهدي گويا، رييس مركز مديريت بيماري  هاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، گفت: در حال حاضر ۲۲ مورد فلج اطفال در كشور يمن گزارش شده كه اين موضوع زنگ خطري براي كشورهاي همسايه آن است.
وي افزود: كشور يمن از سال ۱۹۹۶ تا به حال هيچ موردي از فلج اطفال نداشته، اما امسال در ۵ استان اين كشور بيماري مذكور شايع شده است.
به گفته گويا، محققان اعلام كرده  اند كه بيماري فلج اطفال از قاره آفريقا وارد كشور يمن شده است.

نيروي انتظامي خواستار معرفي مأموران متخلف شد
فارس: سرپرست نيروي انتظامي در نامه اي به رئيس قوه قضاييه خواستار ارائه موارد نقض حقوق شهروندي توسط ناجا شد.
سردار عبداللهي در اين نامه با بيان اينكه موارد اشاره شده در سخنان رئيس قوه قضائيه متعدد است خواستار ارائه موارد نقض حقوق شهروندي و روشن شدن موارد اين نقض توسط ناجا شده است. سرپرست نيروي انتظامي در اين نامه با برشمردن موارد اشاره شده در سخنان رئيس قضائيه يادآور شده است كه موردي در اين زمينه ها در ناجا وجود نداشته و اگر رئيس قوه قضاييه مواردي را ملاحظه كرده اعلام كند تا با عوامل آن برخورد قاطع صورت گيرد. رئيس قوه قضائيه هفته گذشته در همايش دادستان هاي سراسر كشور از نيروي انتظامي نسبت به نقض حقوق شهروندي انتقاد شديد كرده و خواستار نظارت بيشتر دادسراها بر چگونگي عملكرد ضابطين دادگستري از جمله ناجا شده بود.

به دليل مشكلات اعتباري واكسيناسيون دام ها
امسال نگراني گسترش تب مالت، وبا و مالاريا در كشور وجود دارد
ايسنا: معاون مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت با اعلام اين كه سه بيماري «تب مالت» ، «مالاريا» و «وبا» از نگراني هاي سال ۸۴ در كشور است به هموطنان توصيه كرد: براي پيشگيري از ابتلا به تب مالت از محصولات لبني پاستوريزه و شير جوشانده استفاده كنند.
دكتر محسن زهرايي با بيان اينكه سال ۸۳ واكسيناسيون دامها در برخي استانها به علت مشكلات اعتباري با مشكل مواجه شده است، اظهار كرد: منشاء بيماري تب مالت، دام آلوده است لذا حيوان بيمار بايد شناسايي و براي جلوگيري از سرايت از دامدار توسط سازمان دامپزشكي خريداري و كشتار شود ولي به نظر مي رسد هزينه پرداختي توسط سازمان به دامدار نسبت به قيمت واقعي اندك بوده بنابراين دامداران همكاري مناسبي با سازمان دامپزشكي ندارند. دكتر زهرايي در ادامه افزود: تب مالت بيماري باكتريايي است كه توسط ميكروب از شير و فرآورده هاي لبني غير پاستوريزه منتقل مي شود.
معاون مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت، با بيان اينكه بيماري با سير طولاني به مدت چند هفته با علايمي نظير ضعف، تعريق، تب، خستگي، دردهاي استخواني و يا درد ناحيه كمر و لگن تظاهر مي كند، به ايسنا گفت: با كشت خون و يا كشت نمونه مغز استخوان و آزمايش سرولوژي خون تشخيص تب مالت قطعي مي شود.
به گفته وي، درمان بيماري تب مالت مستلزم مصرف طولاني مدت دارو (۸-۶ هفته) است. معاون مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت به هموطنان توصيه كرد كه قبل از مصرف شير تازه، آن در حرارت ۷۰ درجه سانتيگراد به مدت ۲۰ دقيقه بجوشانند.
دكتر زهرايي راه ديگر پيشگيري از سرايت تب مالت را از بين بردن دام آلوده دانست و گفت: به علت بارندگي هاي سال گذشته در مناطق جنوب و جنوب شرق كشور نظير هرمزگان، سيستان و بلوچستان و جنوب كرمان زمينه مساعد براي رشد و تكثير پشه ناقل مالاريا فراهم شده است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |