يكشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۲ - May 8, 2005
گزارش ۴  پرونده جنايي در تهران
001623.jpg
گروه حوادث: مأموران دايره ۱۰ اداره آگاهي توانستند طي روزهاي گذشته دو پرونده قتل را تكميل كنند در همين حال در دايره ۱۰ دو پرونده جديد قتل و مرگ مشكوك گشوده شد.
قاتل: با گلدان او را كشتم
به گزارش خبرنگار ما، ساعت ۴ بامداد روز بيست و دوم بهمن ماه سال ۸۳ مأموران كلانتري ۱۲۵ خيابان يوسف آباد از وقوع يك جنايت در طبقه دوم يكي از آپارتمانهاي خيابان پنجاه و چهارم يوسف آباد مطلع شدند.
يك گروه پليسي براي بررسي ماوقع خود را به صحنه رساند. فرد كشته شده زن ۸۲ ساله اي به نام كبري بود كه با ضربات يك جسم سخت بر سرش جان باخته بود. خانواده مقتوله وقتي از غيبت وي نگران شده بودند براي بررسي به خانه وي مراجعه كردند و بعد از گشودن در با جسد كبري مواجه شده بودند. شواهد صحنه قتل نشانگر اين موضوع بود كه قاتل يا قاتلان به زور وارد منزل مقتوله نشده بودند، جسد اين زن كه به تنهايي در آن آپارتمان زندگي مي كرد به دستور بازپرس كشيك ويژه قتل به پزشكي قانوني انتقال يافت.
كارآگاهان دايره ۱۰ تحقيقات پليسي خود را براي دستگيري عامل يا عاملان اين جنايت آغاز كردند. اهالي محل به مأموران آگاهي گفتند: «چند ساعت قبل از كشف جسد خروج پسر جواني را از آپارتمان كبري ديده اند.»
در بررسي هاي بعدي معلوم شد پسر جواني به نام ابراهيم چند ماه قبل در منزل كبري كار مي كرده. با انجام عمليات چهره نگاري و تأييد چهره از سوي همسايه ها مأموران به اين قطعيت رسيدند كه عامل اين جنايت ابراهيم است.
بدين ترتيب جستجو براي دستگيري ابراهيم آغاز شد.
تحقيقات ادامه يافت تا اينكه مخفيگاه ابراهيم در يك ساختمان نيمه كاره واقع در خيابان اختياريه، ديباجي جنوبي شناسايي شد.
دستور قضايي براي دستگيري ابراهيم صادر شده و روز چهاردهم ارديبهشت ماه مأموران دايره ۱۰ كه در حال مراقبت از ساختمان مذكور بودند به محض رؤيت ابراهيم او را بازداشت كردند. اين متهم در بازجويي هاي اوليه منكر كل موضوع شد و عنوان كرد كه نه كبري را مي شناسد و نه از چگونگي وقوع اين جنايت اطلاعي دارد.
ولي وقتي با ادله و قرائن پليس مواجه شد چاره اي جز بيان حقيقت نداشته و لب به اعتراف گشود.
ابراهيم ضمن اعتراف صريح به قتل عمدي كبري ۸۲ ساله در خصوص انگيزه ارتكاب اين جنايت گفت: «مدتي قبل از كشتن اين پيرزن در منزل او كار مي كردم ولي كبري مرا اخراج كرد. بعد از آن نتوانستم كار مناسبي پيدا كنم. چهار سال نيز بود كه دختري را نامزد كرده و به دليل مشكلات مالي نمي توانستم او را به خانه خود بياورم و اين مسئله اعصابم را بهم ريخته بود. روز حادثه به قصد اينكه كارم را دوباره در منزل كبري شروع كنم به خانه وي رفتم و تمام مشكلاتم را برايش بازگو كردم ولي كبري ديگر احتياجي به كارگر نداشت و از من خواست تا خانه اش را ترك كنم.
به شدت ناراحت شده بودم با او درگير شده و در يك حالت عصبي با لگد چند ضربه محكم به بدن پيرزن وارد كردم از درد به خود مي پيچيد سپس گلدان فلزي كه در كنار ديوار بود برداشتم و محكم بر سر كبري كوبيدم. پيرزن بي جان بر روي زمين افتاد و من با برداشتن تلفن همراه و تلفن ثابت مقتوله محل جنايت را ترك كردم.»
بررسي هاي قضايي، پليس برروي اين پرونده در دادسراي امور جنايي تهران و اداره آگاهي مركز ادامه خواهد يافت.
پدر كشي در كوچه صفي عليشاه
001614.jpg
بيست و پنجم فروردين ماه سال جاري جسد يك مرد نبش كوچه صفي عليشاه كشف شد.
مقتول با ضربه چاقو به قتل رسيده بود. مراتب به اطلاع كارآگاهان دايره ۱۰ آگاهي رسيد.
مأموران تشخيص هويت و بازپرس كشيك ويژه قتل در صحنه حاضر شدند. بررسي هاي اوليه پليسي صورت گرفت و سپس جسد به پزشكي قانوني انتقال يافت.
در بازرسي بدني از مقتول هويت وي به نام محرم شناسايي شد و در جيب كت وي يك حكم جلب كه متعلق به فردي به نام بهرام بود نيز كشف شد.
جستجو براي يافتن بهرام آغاز شد تا بدين ترتيب راه حلي براي شناسايي عامل جنايت پيدا شود. مأموران در بررسي هاي بعدي متوجه شدند خانه دختر محرم چند كوچه بالاتر از محل جنايت است و محرم خود نيز ساكن خاورشهر بوده است.
با شناسايي خانواده مقتول معلوم شد كه وي از چندي پيش با دو پسرش به نامهاي ابراهيم و بهرام و شخصي به نام محمد اختلاف داشته است.
با روشن شدن اين مطلب كه نام فرزند محرم بهرام بوده است و حكم جلبي نيز به اين نام صادر شده بود بهرام تحت بازجويي بيشتري قرار گرفت. اين مرد جوان بعد از چند مرحله بازجويي پليسي به قتل پدرش اعتراف كرد.
بررسي هاي تكميلي در اين خصوص در اداره آگاهي مركز و دادسراي امور جنايي تهران ادامه خواهد داشت.
جنايت دلخراش در خيابان جويبار
ساعت ۱۰ صبح روز جمعه صداي فريادهاي دلخراش يك مرد در فضاي آپارتمان مسكوني جويبار واقع در خيابان جويبار پيچيد. مرد با تمام وجودش گريه مي كرد. همسايه ها هراسان خود را به آپارتمان آنها رساندند. صحنه اي كه مقابل چشمانشان نمايان شده بود آن قدر دردناك بود كه نمي توانستند آن را باور كنند. علي ۶ ساله را همه ساكنان آن ساختمان مي شناختند ولي حالا آن پسر خردسال غرق در خون مقابل چشمان آنها قرار داشت. مادرش در گوشه ديگري از خانه در حالي كه رنگ به چهره نداشت بر روي زمين نشسته بود و به چهره بي روح علي نگاه مي كرد.
همسايه ها مأموران كلانتري را در جريان موضوع قرار دادند. دقايقي طول نكشيد تا اين كه مأموران تشخيص هويت، بازرس كشيك ويژه قتل و كارآگاهان دايره ۱۰ آگاهي مركز در صحنه جنايت حاضر شدند.
زمان زيادي براي كشف جنايت نياز نبود. قاتل علي كوچك مادر ۳۵ ساله او به نام تاج دخت بود كه با تصوري ناباورانه فرزندش را در غيبت چند دقيقه اي همسرش كه براي بردن سطل زباله مقابل در، خانه را ترك كرده بود به قتل رسانده بود.
001626.jpg
اين زن كه ۷ سال پيش به عقد پدر علي درآمده بود در خصوص انگيزه خود از قتل تنها فرزندش به افسر پرونده گفت: مدتي بود شيطان در روح فرزندم رسوخ كرده بود، براي دور كردن شيطان از وجود علي او را با چهار ضربه چاقو كشتم تا شيطان از خانه ام بيرون برود. بررسي پليس بر روي اين پرونده ادامه خواهد يافت.
مرگ مشكوك يك زن
عصر روز سه شنبه گذشته زن ۳۵ ساله اي به نام فاطمه از طبقه پنجم آپارتمان مسكوني اش واقع در منطقه باغ فيض به پايين سقوط كرده و در دم جان سپرد.
وقتي بازپرس پرونده و مأموران پليس در صحنه حاضر شدند در ابتدا تصور شد كه خودكشي رخ داده است. دستور انتقال جسد به پزشكي قانوني صادر شد ولي بعد از چند روز بازپرس پرونده كه احتمال وقوع جنايتي را مي داد، دستور بازداشت همسر فاطمه و بازجويي از وي را صادر كرد.
پدر فاطمه در خصوص اين جنايت گفت: «فاطمه ۶ سال پيش به عقد همسرش درآمد و از آن روز تاكنون خانه آنها دائم دستخوش دعوا و درگيري بود و حال احتمال اين كه شوهرش او را در حين درگيري از طبقه پنجم به پايين پرتاب كرده باشد وجود دارد.
همسر فاطمه تاكنون منكر ارتكاب جنايت است و مرگ همسرش را يك خودكشي مي داند. بررسي هاي بيشتر در مورد اين پرونده در دايره ۱۰ آگاهي مركز ادامه خواهد يافت.

از سوي پنج قاضي دادگاه كيفري
كارگر ساختماني به قصاص محكوم شد
001620.jpg
گروه حوادث:مردي كه به خاطر مواد مخدر با كارگري درگير شده و او را به قتل رسانده بود، صبح ديروز پس از محاكمه به قصاص نفس (اعدام) محكوم شد.
به گزارش خبرنگار ما، در اين پرونده عبدالربيع (۴۱ ساله) كارگر متهم است كه در تاريخ ۵ مردادماه سال ۸۳ فردي به نام عزيز را با ضربات چاقو به قتل رسانده است.
متهم و مقتول كه هر دو افغاني هستند،  روز حادثه به خاطر مواد مخدر با يكديگر  درگير شده اند.
صبح ديروز متهم پرونده در شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان با حضور قاضي عزيز محمدي و چهار مستشارش محاكمه شد. نماينده دادستان به عنوان مدعي العموم براي متهم درخواست صدور حكم قانوني را كرد.
سپس متهم در جايگاه قرار گرفت و در دفاع از خود ضمن قبول اتهام قتل عمدي گفت: روزحادثه بعد از انجام كار به داخل اتاق رفتم و شروع به كشيدن مواد كردم. دقايقي نگذشته بود كه عزيز به داخل اتاق آمد و از من خواست تا به او مواد بدهم اما چون مقدار موادم كم بود به او جواب رد دادم. همين باعث شد تا عزيز عصباني شود و بر سر اين موضوع با هم درگير شديم، من هم با چاقويي كه داشتم چند ضربه به وي وارد كردم؛ به طوري كه عزيز زخمي شد و توسط بقيه كارگران ساختماني به بيمارستان نيروي هوايي انتقال يافت، اما جان باخت.
به گفته نماينده دادستان، متهم كه از طرف رئيس كارگاه ساختمان سازي شناسايي و دستگير شده بود، بلافاصله به قتل اعتراف كرد.
با پايان دفاعيات متهم قاضي ختم جلسه دادگاه را اعلام كرد و عبدالربيع را به اتهام قتل عمدي به قصاص نفس (اعدام) محكوم كرد.

همبرگر خوشمزه زندگي سرهنگ ژاندارمري را به باد داد
001617.jpg
گروه حوادث: مرد شيك پوشي كه با شگردي خاص اقدام به سرقت ميليوني از خانه يك سرهنگ بازنشسته كرده بود، دستگير شد.
به گزارش خبرنگار ما، شامگاه ۵ بهمن ماه سال گذشته به مركز فوريت هاي پليسي ۱۱۰ اطلاع داده شد كه منزل يك سرهنگ بازنشسته توسط فردي مورد دستبرد قرار گرفته است.
ماموران پليس در محل وقوع سرقت در تهرانسر حضور يافتند و در بررسي هاي مقدماتي زن صاحبخانه را كه به نوعي باعث وقوع اين حادثه شده بود تحت بازجويي قرار دادند.
زن صاحبخانه در نخستين بازجويي گفت: از چند روز قبل فردي ناشناس با تلفن همراهم تماس مي گرفت و مدعي بود كه مرا در مشهد ملاقات كرده و وقتي من قصد فروش طلاهايم را داشتم، مانع اين كار شده است.
اين مرد در صحبت هايش به زن گفته بود: آدرس و تلفني را كه شما به من داده ايد اشتباه است و من قصد ملاقات شما را دارم.
اين زن در ادامه بازجويي ها گفت: اينقدر اين تماس ها ادامه داشت تا اينكه همسرم به من شك كرد. بنابراين تصميم گرفتم با او ملاقات كنم. به اين ترتيب روز جمعه با مرد ناشناسي در ميدان آزادي تهران قرار ملاقاتي گذاشتم. وقتي سرقرار رفتم با مردي شيك پوش و بسيار مؤدب روبرو شدم. وي كه با ديدن من عنوان كرد مرا اشتباهي گرفته است، خود را تاجر طلا معرفي كرد و گفت: تازه از تركيه آمده و قصد خريد دو مغازه را دارد. من هم از  آنجايي كه به وي اطمينان كرده بودم از او خواستم تا به خانه مان بيايد و پس از آشنايي با همسرم، وي مطمئن شود كه چيزي بين من و مرد ناشناس نيست.
او در خانه من از اقامت طولاني اش در تركيه تعريف كرد و به ما گفت مي تواند به عنوان هديه يك همبرگر خوشمزه برايمان درست كند. پسر برادرم كه خانه ما مهمان بود به بيرون رفت و پس از خريدن گوشت به مرد ناشناس اجازه داديم تا برايمان همبرگر درست كند.
اين زن در ادامه بيان داشت: بعد از خوردن همبرگر همگي ما به مدت دو روز به خواب رفتيم تا اينكه يكشنبه بعد از ظهر به هوش آمديم و ديدم كه مرد ناشناس تمام پول، لباس و عتيقه جات و اتومبيلمان را به سرقت برده است.
به اين ترتيب تيمي از كارآگاهان تحقيقات خود را در اين زمينه آغاز كردند و پس از بررسي هاي مقدماتي، انجام چهره نگاري با رديابي صورت گرفته مشخص شد كه مرد ناشناس خودرو را به فردي در اروميه فروخته است. با شناسايي فرد خريدار و تحقيقات تكميلي سارق شيك پوش به هويت «الله وردي» شناسايي شد و كارآگاهان متوجه شدند كه وي به اتهام سرقت بازداشت بوده و قرار است آزاد شود. مأموران با گرفتن نيابت قضايي به اروميه رفتند و وي را مجدداً به اتهام سرقت بازداشت كردند. متهم جوان توسط بازپرس شاه محمدي بازجويي شد اما تا كنون به سرقت مشابه ديگري اعتراف نكرده است. تحقيقات در اين زمينه ادامه دارد.

خودكشي سرباز در دادگستري تهران
گروه حوادث: يك سرباز شامگاه پنج شنبه در خوابگاه دادگستري تهران اقدام به خودكشي كرد.
به گزارش خبرنگار ما، اين حادثه ساعت ۸ شب پنج شنبه زماني به وقوع پيوست كه ناگهان چند تن از سربازان دادگستري صداي شليك چند گلوله را به صورت رگبار در محوطه دادگستري واقع در خيابان خيام شنيدند. آنها زماني كه خود را به محل شنيدن صداي گلوله رساندند، ناگهان با پيكر خونين رسول مواجه شدند كه ظاهرا اقدام به خودكشي كرده بود.
بلافاصله پس از اين حادثه، بازپرس ويژه قتل در محل حادثه كه آسايشگاه مخصوص سربازان نگهبان بود حضور يافت و در بررسي هاي مقدماتي مشخص شد كه رسول اهل اهواز است و تنها ۲۰ روز بوده كه از خدمت سربازي اش مي گذشته است. از طرفي، در بازجويي از سربازان عنوان شده كه رسول مدتي قبل با نامزدش دعوا كرده و با او اختلاف دارد. به اين ترتيب، جسد رسول براي علت اصلي مرگ به پزشكي قانوني انتقال يافت.

حادثه در جهان
اعدام قاتلي كه هرگز اعتراف نكرد
سايت جنايي: مردي كه متهم است در زمان آزادي به قيد مشروط، راننده يك تاكسي را كه وي را به مقصد رسانده به قتل رسانده است روز گذشته با تزريق آمپول اعدام شد.
لوني وين ۴۳ ساله كه پيش از دستگيري به عنوان آشپز مشغول به كار بوده است چندين بار به اتهام سرقت به زندان افتاده و از آزادي مشروط برخوردار شده بود.
لوني وين متهم به قتل روبرت كوك در سال ۱۹۹۷ است. روبرت كوك كه در حال رانندگي در يكي از بزرگراه ها بود به لوني برخورد كرد و وي را سوار مي كند. پليس، جنازه روبرت كوك را يك روز بعد در حالي كه به شدت مورد ضرب و جرح قرار گرفته و چهره وي به دليل ضربات متعدد قابل شناسايي نبود پيدا كرد. پليس از روي نمونه DNA باقي مانده بر روي جعبه سيگار موجود در تاكسي روبرت كوك، متوجه شد كه قاتل وي همان زنداني است كه به قيد مشروع آزاد است.
به گفته مامور تحقيق پرونده، لوني وين پس از به قتل رساندن روبرت كوك، پول و حلقه وي را به سرقت برد و آنها را براي خريد مواد مخدر خرج كرده است.
لوني وين پيش از اعدام ضمن ابراز خوشنودي از بخشش خانواده مقتول از وي گفت: امروز بسيار آرام هستم. البته به خاطر تمام رنج و اندوهي كه براي خانواده مقتول ايجاد كردم، متاسف هستم.
لوني وين كه از صحبت با خبرنگاران پيش از اعدام خودداري كرده بود در وب لاگ مخصوص خود بارها ادعا كرده بود كه به هيچ وجه قاتل روبرت كوك نبوده است. دادستان پرونده زمان صدور راي نهايي بر لوني به وي پيشنهاد كرده بود كه در صورتي كه به قتل روبرت اعتراف كند به حبس ابد محكوم خواهد شد.
اعدام براي ملوان قاتل
سي.ان.ان: ملواني كه هم اتاقي خود را به قتل رسانده و سپس جنازه وي را به ماساچوست انتقال داده و آن را در يك كوره زغال سنگ سوزانده بود، روز گذشته با يك مورد اتهام قتل عمد بازداشت شد.
جارد سوآرتز ميلر ۲۲ ساله در صورت اثبات اتهامات وارده به حبس ابد محكوم خواهد شد. دادستان پرونده اعلام كرده است كه قصد دارد درخواست حبس ابد براي وي را تسليم دادگاه كند.
پليس بازمانده جنازه لائورا اسكينر ۲۱ ساله را يك روز پس از به قتل رسيدن وي پيدا كرده و جارد نيز چند روز بعد به دنبال آغاز جستجوي گسترده براي يافتن وي بازداشت شد.
به گفته مامور تحقيق پرونده، جارد تاكنون درخصوص انگيزه خود از به قتل رساندن لائورا صحبتي به ميان نياورده است، اما وي يك روز پيش از دستگيري در نامه اي كه به يكي از دوستانش نوشته بود به قتل لائوري اعتراف كرده بود. وي در اين نامه نوشته بود: من همسر يك مرد را از وي ربودم. من مادر يك دختر بچه را از وي گرفتم. تنها براي يك سوء تفاهم همه اين كارها را كردم.
جارد در دادگاه اعتراف كرد كه هنگام به قتل رساندن لائوري بر اثر مصرف مشروبات الكلي، كنترل رفتار خود را از دست داده بوده است. دادستان پرونده در دادگاه ادعا كرد كه متهم براي از بين بردن مدرك جرم، جسد مقتوله را در كوره انداخته است.
اشتباه «اف بي آي» آمريكا
در انگشت نگاري سه كشته بر جاي گذاشت

آسوشيتدپرس: پليس «اف بي آي» آمريكا هنگام انگشت نگاري از يك مجرم دچار اشتباه شد و به علت عدم همخواني اثر انگشت با نام مجرم، او آزاد گرديد و پس از آزادي ۳ نفر را به قتل رساند.
«جرمي جونز» در سال ۲۰۰۳ به علت سوءاستفاده از يك زن در «جورجيا» دادگاهي شد و مقامات پليس محلي اثر انگشت او را به «اف بي آي» دادند؛ اما پليس «اف بي آي» به علت اشتباهي كه در بررسي نام با اثر انگشت مرتكب شد او را آزاد كرد.
اين مجرم پس از آزادي ۳ فقره قتل همراه با سوءاستفاده جنسي مرتكب شد را كه توسط مأموران شناسايي و دستگير كرد.
پس از دستگيري مجدد اين مجرم سازمان «اف بي آي» به اشتباه خود اعتراف و اعلام كرد اين موارد به ندرت پيش مي آيد. اما بايد توجه داشت اين اشتباه به چه قيمتي تمام شد.
گفتني است، اتهامات ديگري نيز عليه «جونز» وجود دارد كه تحت بررسي است.

پسر ۶ ساله تا حد مرگ كتك خورد
ايسنا: پسر بچه ۶ ساله اي كه قصد دفاع از مادر را در نزاع والدين داشت توسط پدر عصباني تا سرحد مرگ كتك خورد.
اين فاجعه زماني كه مادر كودك تحت معاينات اوليه پزشكي قرار گرفت، فاش شد.
بر روي بدن مادر اين كودك خردسال آسيب ديده، آثار كبودي هاي بسيار شديد ناشي از ضربات مكرر مشت و لگد و شكستگي مچ دست مشاهده شد.
زن جوان در حالي كه از درد شديد توانايي نشست و برخاست نداشت، اظهار كرد: براي معاينه كودكش كه تمام بدنش به طرز وحشتناكي سياه شده بود، مراجعه كرده است.
مچ دستهاي كودك ۶ ساله ورم شديدي داشت و از كتك خوردن وحشيانه كودك خبر مي داد.
به گفته پزشك كودك، هيچ جاي سالمي در بدن اين كودك به چشم نمي خورد.
زن جوان گفت: از همان ابتداي زندگي با شوهرم بر سر مسايلي جر و بحث دائمي داشتم. روز حادثه او بر اثر عصبانيت به من حمله و شروع به كتك زدنم كرد و با پرتابم به روي زمين با مشت و لگد به جانم افتاد.
تنها فرزندم كه شاهد اين ماجرا بود، به دفاع از من به سمتم آمد و تلاش كرد كه جلوي پدرش را بگيرد اما شوهرم كه در اوج عصبانيت بود مرا رها و اقدام به كتك زدن تنها پسرش كرد و تا زماني كه تقريباً او بيهوش نشده بود دست از ضرب و شتم او
برنداشت.
اين زن بعد از اين كه توانست فرزندش را از دست پدر كودك آزار نجات دهد از خانه فرار و پس از سه روز اقدام به شكايت عليه همسرش كرد.
به گفته مادر اين پسر خردسال، شوهرش ۴ سال پيش نيز در اوج عصبانيت زماني كه تنها فرزندشان، ۲ سال بيشتر نداشت او را به همين شدت كتك زده است.
۵۴ مورد كودك آزاري در سه ماه گذشته
مسئول صداي ياراي انجمن حمايت از حقوق كودكان با اعلام وقوع ۵۴ مورد كودك آزاري در سه ماه بهمن و اسفند ۸۳ و فروردين امسال گفت: ۴۵ درصد خشونتها توسط پدران عليه كودكان اعمال شده است.
«منصور فتحي» افزود: مادران با ۳۰ درصد و نامادري با ۱۶ درصد به ترتيب در رتبه هاي بعدي كودك آزاري قرار دارند.
وي بيشترين نوع خشونت عليه كودكان را آزار جسمي عنوان كرد و گفت: آزار جسمي از طريق كتك زدن با دست ،  چوب ، كمربند، گازگرفتن، سوزندان با آب جوش و جسم داغ بيشترين موارد كودك آزاري را تشكيل مي دهند.
فتحي، وادار كردن كودك به خريد و فروش مواد مخدر ، تكدي گري و آزار جنسي را از ديگر موارد كودك آزاري عنوان كرد و افزود: ممانعت پدر از ملاقات كودك با مادر پس از طلاق ، ممانعت از تحصيل و تحصيل اجباري و الزام كودك به اشتغال و كسب درآمد حتي با تعيين سقف ريالي مثلاً ۱۰ هزار تومان روزانه از موارد ديگر آزار و اذيت كودكان است.
وي تصريح كرد: از ميان موارد كودك آزاري طي سه ماه گذشته ۵۵ درصد مربوط به دختر بچه ها و ۴۵ درصد مربوط به پسران بوده است.
فتحي افزود: بر اساس آمار، بروز بيشترين موارد كودك آزاري طي سه ماه اخير
ازسوي پدران نشانگر لزوم بازنگري در قوانين و مقررات مربوط به كودكان و نوجوانان است؛ چراكه بر اساس اين قوانين در حال حاضر به پدران اجازه تنبيه كودكان در حد متعارف داده شده است.
اين مددكار اجتماعي با بيان اين كه اغلب موارد كودك آزاري از طريق همسايه ها گزارش مي شود، خاطرنشان كرد: مشكل اصلي انجمن هاي غيردولتي و سازمان هاي دولتي دشواري پيگيري موارد كودك آزاري از سوي مددكاران اجتماعي است.
وي تصريح كرد: اين در حاليست كه در اغلب كشورهاي پيشرفته به محض گزارش موارد كودك آزاري مددكار اجتماعي با حضور در منزل و بررسي علل بروز كودك آزاري متناسب با وضعيت خانواده نسبت به الزام پدر و مادر به حضور در جلسات مشاوره و تربيت فرزند تحت نظارت مددكار اجتماعي و يا سلب حضانت فرزند از والدين تصميم گيري مي شود.
مسئول صداي ياراي انجمن حمايت از حقوق كودكان با تأكيد بر لزوم اصلاح قوانين و از همه مهمتر ارائه آموزش لازم به والدين نسبت به برخورد با كودكان گفت: بسياري از قوانين در كشور وجود دارد كه به علت شفاف نبودن و نداشتن پشتوانه، اجرا نمي شوند كه جرم بودن اجبار كودكان به تكدي گري از آن جمله است و ما همچنان شاهد ارتكاب افراد به اين جرم هستيم و هيچ سازماني در جهت اجراي اين قانون كاري انجام نمي دهد.
فتحي خاطرنشان كرد: همچنين از ديگر موارد قانوني، منع تنبيه كودكان در مدارس است و با اين وجود مواردي از كودك آزاري توسط مربيان گزارش مي شود كه اثرات بلند مدت مخرب بر روي كودكان دارند. وي تصريح كرد: پيگيري موارد كودك آزاري بايد توسط مددكار اجتماعي صورت بگيرد، نه پليس؛ چرا كه والدين كودك آزار خود معلول شرايط نامناسب هستند؛ چنانچه بررسي ها نشان داده است اغلب والدين
كودك آزار در دوران كودكي مورد سوء استفاده و آزار قرار گرفته اند.
فتحي با اشاره به اهميت جلب اعتماد خانواده هاي كودك آزار از سوي مددكار اجتماعي گفت: براساس تجربيات بين المللي موثر ترين روش در كاهش موارد كودك آزاري مجدد، بازديد مددكار از خانواد ه اي است كه كودك آزاري در آن اتفاق افتاده و به نظر مي رسد انجام اين كار در كشور ما نيز امكانپذير باشد؛ چنانچه انجمن حمايت از حقوق كودكان طي چهار سال گذشته بيش از ۵۰۰ مورد كودك آزاري حاد را از طريق جلب اعتماد مورد پيگيري قرار داده است.
وي همچنين با تأكيد بر لزوم برگزاري دوره هاي آموزشي براي زوج هاي جوان در خصوص نحوه تربيت فرزندان افزود: تربيت فرزند امري غريزي نبوده و مهارتي اكتسابي است. در نتيجه آموزش نحوه كنترل خشم و جلوگيري از خالي كردن عقده ها بر سر بچه ها مانند هر مهارت ديگر آموزش داده شود.

دو خواهر قرباني اسيدپاشي يك ناشناس
گروه حوادث: دو دختر ۲۱ و ۲۴ ساله  توسط افراد ناشناس مورد اسيد پاشي قرار گرفت.
يكي از اين دو خواهر كه اعظم نام دارد هم اكنون در اتاق ۲۲۶ بيمارستان شهيد مطهري تهران توسط تيمي از پزشكان تحت معالجه قرار دارد. اعظم ظهر ديروز درحالي كه از ناحيه گردن، دست و سينه دچار سوختگي شده بود، در گفت وگويي تلفني به خبرنگار ما گفت: ۴ شب قبل براي مهماني به خانه برادرم در شهرك انديشه شهرستان ورامين رفته بوديم. حدود ساعت ۱۰ شب بود كه به همراه خواهرم اكرم در داخل حياط خانه درحال صحبت كردن بوديم كه صداي زنگ خانه به صدا درآمد. من به پشت در رفتم و همين كه در را باز كردم ناگهان يك مرد ناشناس كه اصلا او را نديدم به طرفم مايعي را پاشيد و از محل فرار كرد. در آن لحظه از ناحيه دست و صورت به شدت سوختم و با فريادهايي كه مي كشيدم درخواست كمك مي كردم.
وي در ادامه افزود: من اصلا متوجه نشدم او چه كسي بود. بعد از حادثه توسط خانواده ام به بيمارستان ۱۵ خرداد انتقال يافتم. اما به خاطر شدت سوختگي آنها مرا با آمبولانس به تهران آوردند.
خواهر اعظم هم كه در اين حادثه دچار سوختگي كمتري شده است، گفت: ما اصلا نفهميديم كه چه كسي اين كار را كرد اما اميدوارم با تلاشي كه كارآگاهان اداره آگاهي ورامين انجام مي دهند، عاملان اين حادثه دلخراش دستگير شوند.

از سوي قضات ديوان عالي كشور
حكم اعدام برادر شوهر نقض شد
گروه حوادث: با نقض حكم مردي كه متهم به قتل همسر برادرش بود، پرونده براي بررسي اينكه متهم داراي بيماري رواني است يا خير، به پزشكي قانوني انتقال يافت. به گزارش خبرنگار ما، رسيدگي به اين پرونده در پي قتل زن ۳۵ساله اي به نام رفيعه در دستور كار پليس جنايي تهران قرار گرفت. اين حادثه پاييز سال ۸۲ اتفاق افتاد. متهم كه عيسي ۳۰ ساله نام دارد، دقايقي پس از وقوع جنايت در محل حادثه شناسايي و دستگير شد.
وي كه برادرشوهر مقتوله بود، تنها انگيزه خود از وقوع حادثه را بهانه  جويي هاي نابجاي زن برادرش عنوان كرد. پس از انتقال جسد رفيعه به پزشكي قانوني، كارآگاهان در بررسي هاي خود متوجه شدند كه چند ماه قبل از حادثه همسر رفيعه در يك حادثه رانندگي جان باخته و خانواده همسرش تنها علت مرگ پسرشان را رفيعه مي دانستند.
اين در حالي بود كه رفيعه بعد از مرگ همسرش، با پدر شوهرش زندگي مي كرده اما از چند روز قبل، از آن جايي كه پدرشوهرش او را از لحاظ مالي تامين نمي كرده، با وي درگير و اختلاف پيدا كرده بود تا اينكه روز حادثه وقتي عيسي به خانه پدرش رفته بود، متوجه درگيري شده و با همسر برادرش شروع به داد و فرياد كرده است؛ به طوري كه با فريادهايي عنوان كرده تو برادرم را كشته اي. در همان لحظه هم رفيعه از اين موضوع عصباني شده و اقدام به فحش دادن مي كند. عيسي هم با چاقويي كه داشته به طرف همسر برادرش حمله ور شده و او را با ضربات چاقو به قتل مي رساند.
متهم در جلسه محاكمه عنوان كرده بود كه دچار بيماري رواني است و از اين موضوع رنج مي برد. ضمن اينكه زمان وقوع حادثه در حال خود نبوده است. به اين ترتيب قاضي سابق شعبه ۷۴ دادگاه كيفري استان و چهار مستشارش وي را به قصاص نفس (اعدام) محكوم كرده بودند، اما حكم پس از ارسال به ديوان عالي كشور به خاطر عدم بررسي بيماري رواني متهم، از سوي قضات نقض شد.
بنابر اين پرونده براي بررسي اينكه متهم دچار بيماري رواني است يا خير به پزشكي قانوني ارسال شد.

سرقت مسلحانه يك خودرو سمند مسافركش
گروه حوادث: كارآگاهان اداره آگاهي تحقيقات خود را براي شناسايي و دستگيري دو سارق مسلح كه خودرو سمندي را مورد سرقت قرار داده اند، آغاز كرده اند.
به گزارش خبرنگار ما، شاكي پرونده كه حميد(۲۹ ساله) نام دارد درباره اين حادثه گفت: حدود ساعت ۳۰/۹ چهارشنبه شب از ترمينال آزادي در حال حركت بودم كه دو مرد جوان را به عنوان مسافر و به صورت دربستي به مقصد شهرك صنعتي خاوران سوار خودرو سمند سورمه اي رنگم كردم.
شاكي در ادامه افزود: پس از طي مسافتي، يكي از سارقان كه پهلويم نشسته بود، ناگهان چاقويي را درآورد و مرا تهديد كرد تا هر چه دارم به او بدهم اما من قصد مقاومت داشتم كه ناگهان مسافر ديگر كه عقب نشسته بود با اسلحه اي كه در اختيار داشت مرا تهديد به مرگ كرد. من هم كه از شدت ترس نمي دانستم چه كار كنم، از خودرو پياده شدم و فرار كردم. بر پايه اين گزارش، با اعلام شكايت مرد جوان، پرونده اي در اين زمينه در دايره  يكم اداره آگاهي تهران تشكيل شد و تيمي از كارآگاهان اداره آگاهي مسئول رسيدگي به پرونده شده اند.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |