سه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۴ - May 10, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي(ع) در وصيتي به فرزندش امام حسين(ع): ... پسرم! انديشيدن (و دل را بيدار داشتن) نور پديد مي آورد، و غفلت ورزيدن
(و دل را در خواب و بيخبري گذاشتن) ظلمت.
تحف العقول / ۶۵
امروز با حافظ
معاشر، دلبري شيرين و ساقي، گلعذاري خوش
كنار آب و پاي بيد و طبع شعر و ياري خوش
گوارا بادت اين عشرت كه داري روزگاري خوش
الا اي دولتي طالع كه قدر وقت مي داني
ابوالفضل جليلي:
با تمام دلسردي از سينما فيلم حافظ را مي سازم
مهر: درصورت رفع موانع سعي مي كنم در فيلم جديدم به صورت نمادين به زندگي حافظ بپردازم.
ابوالفضل جليلي كارگردان سينما درمورد ساخت فيلم حافظ گفت: من فكر مي كنم به نوعي دچار بايكوت شده ام چون به هر نهاد يا موسسه اي براي ساخت فيلم حافظ مراجعه مي كنم همه به نوعي يك جواب مي دهند. در اصل نه نمي گويند، ولي جواب مستقيم آري را هم نمي دهند و به گونه اي انگار همه با هم هماهنگ شده اند و اين امر باعث شده است از ادامه فيلمسازي دلسرد شوم.
وي در ادامه افزود: شايد تنها موجودي در جهان باشم كه سرنوشتي اينقدر پيچيده دارم و هيچيك از فيلم هايم تا به حال به نمايش عمومي درنيامده است.
وي تاكيد كرد: انبوهي از فيلم ها و سريالهاي تجاري در سينماها و صدا و سيما به نمايش درمي آيند و هدايت كننده جوانها به سوي بي هويتي، كارهاي خلاف و روابط غيراخلاقي هستند.
ولي فيلم هاي من مروج هيچيك از اين موارد نيستند و بالطبع از نمايش عمومي محروم مي شوند.
وي متذكر شد: خيلي از كارگردان هاي تلويزيون اذعان مي دارند كه هيچ اعتقادي نه به سيستم و نه به صدا و سيما دارند و جالب است صدا و سيما بودجه هاي كلان در اختيار آنها براي ساختن سريال قرار مي دهد!
حالا به فرض، يك فيلم ابوالفضل جليلي از يك سري مشكلات و گرفتارهاي موجود انتقاد كند چه اتفاقي رخ مي دهد؟ اين امر بايد باعث بايكوت من بشود ؟
وي درمورد داستان حافظ گفت: فيلم داستان زندگي نوجواني يك حافظ قرآن است و در كنار آن به صورت نمادين به زندگي حافظ مي پردازم.
فعلاً ساخت آن به دليل مسائل مادي متوقف مانده است.

سخنراني كارشناسان بين المللي در همايش سلطان محمد
همايش بين المللي سلطان محمد نگارگر برجسته قرن دهم كه كار خود را ديروز در تالار وحدت آغاز كرده است با ارايه سخنراني كارشناسان ايراني و خارجي ادامه يافت.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، در دومين روز از برگزاري همايش، جان افن كوين از آمريكا با طرح موضوع سبك فلسفي جهان مصور در دو مينياتور از سلطان محمد، حسن بلخاري از ايران نيز در زمينه مستندات روايي و تاريخي معراج در نگاره معراج اثر سلطان محمد (تاويل و تطبيق) و همچنين مرتضي گودرزي ديباج از ايران نيز به تحليل تجسمي آثار سلطان محمد از نگاه جامعه شناسي مي پردازد.گفتني است كه پس از ارايه سخنراني هاي ياد شده، جلسه پرسش و پاسخ با حضور پريسلا سوچك از آمريكا و سيد جلال الدين كاشفي از ايران درباره سلطان محمد و ديوان حافظ سام ميرزا و همچنين واقع گرايي و واقع گريزي آثار سلطان محمد برگزار مي شود. در خاتمه نيز هنرمندان موسيقي به اجراي تك نوازي موسيقي دستگاه هاي ايراني خواهند پرداخت. بنابراين گزارش، قرار است اين همايش در دو روز آينده در تبريز به كار خود ادامه دهد.

۱۳ فيلم نيمه بلند در جشنواره دفاع مقدس
خبرگزاري فارس: ۱۳فيلم نيمه بلند، به بخش مسابقه دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس، راه يافت.
به گزارش روابط عمومي و ارتباطات دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس، اين فيلم ها، شامل: همه مادران دنيا (حميد بهمني)، زخمهاي ازگل (حميد بهمني)، پايان انتظار(مهدي عظيمي)، راز پرواز(سعيد خطيبي)، خاكي و آسماني(محمد رسولي)، فرستاده يوسف (مجيد استكي)، نقشي براي تو(عزت الله پروازه)،  يك قدم تا قاف (قربانعلي طاهرفر)، فرمانده (منوچهر طهماسبي)، صبح روزي كه متولد شدم (محمدرضا آهنج)، روياي پنجره (حسين فضل اللهي)، نذر نور(حميد دلربا) و ديدار(محمدرضا سمتي)، فيلم هايي هستند كه به بخش مسابقه راه يافتند. در اين بخش، به بهترين فيلم، كارگرداني و فيلمنامه، جوايزي اهدا خواهد شد.
بر اساس اين گزارش: هيأت داوران مي تواند در اين بخش، به تشخيص خود، يك جايزه ويژه و يك ديپلم افتخار اهدا كند.
دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس، سوم تا هفتم خردادماه سال جاري، همزمان در تهران و خرمشهر و توسط معاونت هنري بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس، برگزار خواهد شد.

تازه ترين كتاب دكتر سيروس شميسا منتشر شد
گروه ادب و هنر: تازه ترين كتاب دكتر سيروس شميسا چهره نامي عرصه نقد و ادبيات، با عنوان «راهنماي ادبيات معاصر» از سوي انتشارات ميترا به بازار كتاب عرضه شد.
به گزارش همشهري؛ در اين كتاب كه به شرح و تحليل گزيده شعر فارسي اختصاص دارد، اشعار نيما يوشيج، سهراب سپهري، فروغ فرخزاد، احمد شاملو و مهدي اخوان ثالث به تفصيل مورد واكاوي و نقد و بررسي قرار گرفته است.

پاسخ به پرسش پزشكي
گوشت قرمز و تورم مفاصل
دكتر روزنفلد هشتم ماه مه جاري (دو روز پيش) در پاسخ به اين سئوال كه براي پيشگيري از ابتلاء به روماتويد آرتريتيس (التهاب روماتيسمي) چه بايد كرد گفته است: در مصرف گوشت قرمز و فرآورده هاي آن امساك كنيد. گوشت قرمز بزرگترين عامل روماتويد آرتريتيس شناخته شده است. وي توصيه كرده است كه به مصرف ميوه و سبزي ها توجه بيشتري شود.

جلسه پرسش و پاسخ درباره بيماري هپاتيت در نمايشگاه مطبوعات
نشست آموزشي«آشنايي با خطرهاي بيماري هپاتيت» ازسوي نشريه نيكي و انجمن خيريه حمايت از بيماران كبدي ايران در هجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران برگزار مي شود.اين جلسه پس فردا (پنج شنبه ۸۴‎/۲‎/۲۲) ساعت ۱۰ صبح در محل برگزاري نشست هاي جانبي نمايشگاه مطبوعات رو به روي سالن شماره ۴ برگزار خواهد شد. در اين نشست، پزشكان انجمن خيريه حمايت از بيماران كبدي ايران و نشريه نيكي سخنراني خواهند كرد و به پرسش شركت كنندگان پاسخ خواهند داد.

همايش موسيقي مازندراني برگزار مي شود
همايش موسيقي مازندراني به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي بابل و انجمن فرهنگي _ ادبي بابلي هاي مقيم مركز روز پنج شنبه ۲۲ ارديبهشت در مجتمع فرهنگي سينماي شهرستان بابل برگزار مي شود.
دكتر ايرج كريميان دبير همايش با اعلام مطلب فوق گفت: دراين همايش پژوهشگران عرصه موسيقي مازندران با ارائه مقاله و سخنراني به تبيين ديدگاه هاي خود پيرامون موسيقي مازندران مي پردازند.
وي همچنين گفت: در اين همايش برخي از نوازندگان و خوانندگان مازندراني بخش هايي از موسيقي فعلي مازندران را اجرا مي كنند.دكتر كريميان گفت: موضوعاتي چون: سازشناسي، موسيقي فولكلوريك، موسيقي آييني و نيز بخشهايي از آئين «تاريخ برخواني» توسط پژوهشگر ارجمند جهانگير نصرت اشرفي اجرا خواهد شد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
توان توفنده ناسيوناليسم چيني
پروفسور «نيكلاس سوان ستروم» كه در سوئد تحقيق و تدريس مي كند، به مناسبت تجلي دوباره ناسيوناليسم چيني، در مقاله اي نوشته است: اين ناسيوناليسم كه غرب را نگران كرده و روند آن به سود چين خواهد بود در اعتراض به ژاپني ها ظهور مجدد خود را آشكار كرد و رويداد جنبش مشت زنان چيني ها را در سال ۱۹۰۰ در اذهان زنده ساخت كه بر ضد قدرت هاي وقت كه در وطنشان خودسرانه مداخله مي كردند به پاخاسته و توفان به راه انداخته بودند. غرب از اين مي ترسد كه ناسيوناليسم چيني در صدد معارضه جهاني با قدرت آن برآيد و برخي از جرايد غرب ناسيوناليسم چيني را كه مورد استقبال و حمايت كمونيست هاي اين كشور است «اژدهاي سرخ» لقب داده اند.وي اضافه كرده است: اين يك حقيقت است كه كمونيست هاي چيني نه تنها از ناسيوناليسم اين كشور حمايت مي كنند بلكه با كارت آن بازي مي كنند تا محبوبيت بيشتري ميان همه مردم (طبقات مختلف چين) كسب كنند و از نيروي آن بهره برگيرند. ناسيوناليسم در ميان همه چيني ها، از نخبه تا عوام، جاذبه دارد و استقبال مي شود. فرهنگ چيني از قرن ها پيش و از عهد باستان عامل وحدت اين ملت بوده و جهانيان اين را مي دانند و حزب حاكم مي كوشد كه اين عامل مشترك چيني ها را تقويت كند تا در سايه آن پيش بتازند و براي قراردادن وطنشان در صدر جهان از هيچ كوشش و فداكاري فروگذار نكنند.
اين استاد نوشته است كه طبقه اليت (نخبه) چين چندان تمايلي به دمكراسي شيوه غرب ندارد و به همين جهت بيم از آن است كه ناسيوناليسم توأم با سوسياليسم چيني ها ديكتاتور شود و به تدريج ديكته كردن به غرب را آغاز كند. اليت هاي چيني ناسيوناليسم اين كشور را تهديدي براي خود نمي بينند زيرا كه ناسيوناليسم از برجستگان ملت حمايت بي چون و چرا و آنان را تقويت مي كند. ناسيوناليسم هموطنان را در زير پرچم ملي جمع و يك پارچه مي كند و اليت ها و از جمله كمونيست هاي چين اين را مي دانند و از ظهور مجدد ناسيوناليسم چيني كه اين بار برخلاف دفعات قبل از موضع قدرت به جنبش در آمده است خرسند شده اند. ديوار بزرگ چين را همين ناسيوناليسم در برابر مغول ها ساخت. هيأت حاكمه چين ناسيوناليسم را يك عنصر مثبت براي تقويت دولت و اجراي برنامه هايش مي داند. بر خلاف غرب، ساير ملل از ظهور مجدد ناسيوناليسم چيني خرسند شده و خواهان پيروزي آن و قراردادن پكن در برابر غرب هستند. اصحاب نظر ترديد ندارند كه ناسيوناليسم چين خواهان قرار گرفتن وطن در جايگاه بين المللي اش است و اين جايگاه را رفيع مي داند زيرا كه چين يك چهارم نفوس جهان را همراه با ظرفيت اقتصادي و استعداد تكنولوژيك بالا در اختيار دارد. حركت به سوي اين جايگاه است كه ممكن است باعث برخورد چين با غرب به ويژه آمريكا و ژاپن شود. اروپا مي كوشد خود را از اين درگيري احتمالي دور سازد.اين استاد نتيجه گيري كرده است كه اگر ناسيوناليسم چيني با همين روند پيش برود و تقويت آن از جانب حزب كمونيست ادامه يابد، ساير ملل، هر كدام به ناسيوناليسم خود، گرايش خواهند يافت و امور ديگر از اقتصاد، سياست و ارتش تا ايدئولوژي و دمكراسي مجبور به تطابق با آن هستند و جهان آينده متفاوت از جهان امروز خواهد بود و شاهد بازي ها و لبخند هاي سياسي كمتري خواهيم بود.
نظر ۱۴۲ ساله جان استوارت ميل درباره «دمكراسي»
جان ميل انديشمند انگليسي قرن ،۱۹ دهم مه سال ۱۸۶۳اعلام داشت كه براي تكميل دمكراسي در يك كشور دست كم پنجاه سال وقت لازم است. وي گفت يك جامعه زماني مي تواند خود را داراي دمكراسي بنامد كه بزرگسالان آن يقين بدانند كه در انتخاب «نماينده يا وكيل» ، كه مهمتر از هر وظيفه عمومي ديگر است، اشتباه نمي كنند. به اظهار آن روز «جان ميل» ، اعضاي يك دمكراسي بايد بدانند كه با «دادن رأي» اختيار خود، شهر و كشورشان را به فرد و گروهي ديگر مي سپارند كه كاري است بزرگ و مسئوليتي است عظيم. بايد متوجه باشند كه «وكالت دادن» كاري است بسيار حساس. بايد با تمام وجود مفهوم سپردن سرنوشت خود را به دست فرد و يا افراد ديگر بدانند و به موكلان اعتماد و به درستي و توان آنان به انجام امور و حل مسائل اعتقاد داشته باشند. قراردادن اختيارات و سرنوشت در دست ديگران جرأت بسيار لازم دارد و هرچه كه سطح آگاهي يك فرد بالاتر باشد، تأمل او در اين زمينه بيشتر خواهد بود.

بهارستان
جهان خوردم و كارها راندم و عاقبت كار آدمي مرگ است.
ابوالفضل بيهقي- تاريخ بيهقي

برگي از تاريخ
تلفات جنگ جهاني دوم
دهم ماه مه در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعددي بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۸۷۷ روماني خود را از قلمرو عثماني خارج ساخت و اعلام استقلال كرد ولي اين استقلال چهار سال بعد و در پي يك رشته جنگ هاي ميهني تحقق يافت و از سوي دولت استانبول به رسميت شناخته شد. در سال ۱۹۲۸ (۲۰ ارديبهشت سال ۱۳۰۷) ايرانيان نخستين سالگرد لغو كاپيتولاسيون را در سراسر كشور جشن گرفتند. در سال ۱۹۴۰ نيروي هوايي آلمان (لوفت وافه) بمباران خاك انگلستان را آغاز كرد و در نخستين روز بمباران، دو منطقه مسكوني در «كنت» آسيب فراوان ديد و در همين روز پادشاه انگلستان وينستون چرچيل را نخست وزير و مأمور اداره امور جنگ كرد. در سال ۱۹۴۱ لوفت وافه ضمن بمباران لندن ساختمان پارلمان انگلستان را ويران ساخت. در سال ۱۳۳۲هجري دكتر مصدق، نخست وزير وقت، شاه را وادار كرد كه اداره املاك پهلوي را به دولت واگذار كند. پس از براندازي ۲۸ مرداد، اين اقدام مصدق كان لم يكن اعلام شد. اين املاك را رضاشاه خريداري كرده بود كه پس از تبعيدش از كشور، بسياري از مالكان قبلي آنها اعلام كرده بودند كه از ترس و از روي اجبار املاك خود را به مبلغي ناچيز به او فروخته بودند كه دادگاهي براي رسيدگي به اين دعاوي تشكيل و برخي از املاك را مسترد داشت. در سال ۱۳۴۴ هجري قانون تشكيل خانه هاي انصاف در روستاها و قصبات (به منظور رسيدگي به حل اختلافات قضايي روستايي هاي كشور و رفع نياز آنان از مراجعه به مراكز قضايي در شهرها) از تصويب گذشت و متعاقب آن قانون ايجاد شوراهاي داوري براي انجام همين امور در شهرها نيز به تصويب رسيد. از آنجا كه برخي از اعضاي شوراهاي داوري همان متنفذين محله ها بودند و بي نظر نبودند، صداي اعتراض بلند شد.
و اينك برگي از تاريخ: در سال ۱۹۴۵ (۹ مه) سي و شش ساعت پس از اين كه درياسالار دونيتس، رئيس تازه دولت آلمان، قرارداد تسليم بدون قيد و شرط كشورش را امضاء كرد، سران دولت هاي فاتح پايان جنگ جهاني دوم را در جبهه هاي اروپا اعلام داشتند، ترومن رئيس جمهور آمريكا هفتم مه جنگ در اروپا را پايان يافته اعلام كرده بود ولي استالين تا آخر وقت نهم مه زير بار پذيرش آن نرفت زيرا كه نيروهاي آلمان در نقاطي از اسكانديناوي و چك تسليم نشده بودند. جنگ جهاني دوم در هر دو قسمت (اروپا و خاور دور) جمعاً ۵۵ ميليون كشته داشت و نيمي از اروپا و چند شهر چين را كاملاً ويران ساخت. از چهل ميليون تلفات آن در اروپا نزديك به ۲۷ ميليون نفرشان از اتباع شوروي بودند (طبق آمار سال ۱۹۵۵ كه هنگام برگزاري مراسم پايان جنگ بزرگ ميهني در ميدان سرخ مسكو اعلام شد ۲۶ ميليون و ششصد و ۷۰ هزار تن). تلفات آلمان در اين جنگ كه خود آتش آن را به دليل تحميلات سنگين پايان جنگ اول روشن ساخته بود ۳ ميليون و ۴۵۰ هزار تن (۲ ميليون و ۸۵۰ هزار نظامي و ۶۰۰ هزار غير نظامي) بود. غير نظاميان عمدتاً بر اثر بمباران هوايي شهرهاي آلمان توسط آمريكا و انگلستان كشته شده بودند. جنگ جهاني دوم در جبهه هاي خاور دور درست سه ماه بعد و با به كار گرفتن بمب اتمي از سوي آمريكا بر ضد ژاپن پايان يافت. در پايان جنگ، فاتحان دو دسته معارض با هم شدند كه دو كشور مغلوب جنگ (آلمان و ژاپن) به جناح غرب پيوستند و با اين كه جناح ديگر از ميان رفته است، هنوز در آن جناح هستند.
www.iranianshistoryonthisday.com

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
تفاوت
چنان مغرور بود كه هميشه خود را از ديگران جدا مي كرد، حتي در گلدان گلفروشي. روزي دختر و پسري جوان به گلفروشي آمدند و دسته گلي براي عروسي شان سفارش دادند. او باز هم خود را از ديگران جدا كرد. مدتي گذشت، همه رفته بودند و او احساس تنهايي مي كرد. پيرمردي وارد شد و شاخه اي رز سفيد خواست...
پيرمرد ساعتي بعد او را بر سنگ گوري گذاشت.
رضا ايزي

گشتي در دنياي خبرها
آتش سوزي در ايستگاه آتشنشاني
نيوجرسي: يك ايستگاه آتشنشاني در آمريكا طعمه حريق شد و مأموران يك ايستگاه ديگر به خاموش كردن آتش آن پرداختند.روز گذشته يكي از خودروهاي آتشنشاني داخل پاركينگ ايستگاه طعمه حريق شد و به همين دليل آتش به ساختمان ايستگاه سرايت كرد.مأموران ايستگاه از طريق بي سيم از ايستگاه هاي مجاور درخواست كمك كردند. بر اثر اين آتش سوزي ۵۰۰ هزار دلار خسارت به ايستگاه وارد شد.
مشكل پاركينگ
واشنگتن: كارمندان شركت خودروسازي دايملر كرايسلر در اينديانا از اين پس براي پارك خودروهايشان با مشكل مواجه خواهند شد. براساس قانون جديد اين شركت، ۸۰ درصد ظرفيت پاركينگ اين شركت به خودروهاي ساخت شركت دايملر كرايسلر اختصاص يافته است.به عبارت ديگر، تنها كارمنداني كه صاحب خودرو ساخت شركت دايملر كرايسلر باشند، مي توانند از اين بخش پاركينگ شركت استفاده كنند. آنها در صورت استفاده از خودروهاي شركت هاي رقيب بايد خودرو خود را در مكانهاي دوردست پارك كنند و علاوه بر پرداخت هزينه پاركينگ، مسافت زيادي را پياده بروند.
* ۴ درصد در پي مرگ بستگان درجه دو
* دو درصد در صورت مرگ حيوان خانگي در روز برگزاري امتحان
* يك درصد در صورت مرگ حيوان خانگي در روز قبل از برگزاري امتحان
* ۳ درصد در صورت بروز حملات آسم و يا شكستگي استخوان در روز برگزاري آزمون
* دو درصد در صورت تب كردن دانش آموز در روز برگزاري امتحان
اشتباه در قبرستان
نيويورك: دو خانواده پس از اينكه متوجه شدند اجساد متوفيان آنها به اشتباه دفن شده است شوكه شدند.با توجه به اينكه متوفيان هردو خانواده در يك روز از دنيا رفته بودند، قرار بر اين شد كه هر دو جسد با يك آمبولانس به قبرستان منتقل بشود، اما در قبرستان، راننده آمبولانس اجساد را به اشتباه تحويل خانواده ها داد و به همين دليل هر دو خانواده از شركت صاحب آمبولانس شكايت كرده اند.براساس قراردادي كه ميان اين شركت و شهرداري امضا شده است، هر آمبولانس تنها مجاز به حمل يك جسد در هر زمان است.
ارفاق
لندن: دانش آموزان دبيرستاني در انگليس كه در امتحانات نهايي شركت مي كنند در صورت فوت يكي از بستگان نزديك و يا حيوانات خانگي خود، نمره ارفاقي دريافت خواهند كرد.
ميزان نمره ارفاقي دانش آموزان طبق اين جدول تعيين مي شود:
* ۵ درصد نمره ارفاقي در پي مرگ بستگان درجه يك (پدر، مادر، خواهر و برادر)
ميمون فراري
جزاير هاوايي: يك ميمون ۱۰ ساله كه از آزمايشگاه گريخته بود در مكاني در فاصله ۲۰ كيلومتري آزمايشگاه به دام افتاد.در اين آزمايشگاه روي ميمون مورد نظر تحقيقات پزشكي انجام مي دادند اما اين حيوان پا به فرار گذاشت و متواري شد.جالب اينكه چند ساعت بعد اين حيوان در فاصله ۲۰ كيلومتري آزمايشگاه و روي يك درخت به دام افتاد.هنوز مشخص نيست كه اين ميمون چگونه از محوطه آزمايشگاه فرار كرده است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و ۱۸ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۲۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۴ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
*نگارخانه فلاح زاده: نمايشگاه نقاشي رضا فلاح زاده / از اول تا ۱۲ خرداد / سعادت آباد، خيابان پنجم، پلاك ۲ / تلفن: ۲۳۵۹۳۰۸
*گالري آسياب: نمايشگاه نقاشي زويا توكلي و مجسمه  هاي چوبي شيرين فروزان / از ۲۳ تا ۲۸ ارديبهشت / تلفن: ۸۰۶۸۳۹۴
*نگارخانه جوان: نمايشگاه تمبرهاي تاريخي و عكس هاي پستخانه ملي ايران / از ۱۹ ارديبهشت تا ۱۲ روز / فرهنگسراي خاوران _ خيابان خاوران
*نگارخانه شيرازي: نمايشگاه نقاشي و هنرهاي تزئيني / از ۲۳ ارديبهشت به مدت شش روز / بلوار آفريقا، خيابان پديدار، ساختمان شهروز / تلفن: ۸۸۸۶۳۳۴
*نگارخانه شفق: نمايشگاه نقاشي اميرمسعود شجاعي/ تا ۲۴ ارديبهشت / خيابان يوسف آباد، خيابان ،۲۱ پارك شفق‎/ تلفن: ۸۵۵۴۰۱۶
*گالري گلستان: نمايشگاه عكس رنگي اميرعلي پيامي / ۲۳ تا ۲۹ ارديبهشت / خيابان دروس، كماسايي، شماره ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* گالري هفت ثمر: نمايشگاه نقاشي ديجيتال نگاره آيت اللهي ۲۳ تا ۲۸ ارديبهشت / خيابان مطهري، كوه نور، كوچه پنجم، شماره ۲۵ / تلفن: ۸۷۳۱۴۰۳
*نگارخانه نقش جهان: نمايشگاه نقاشي فرامرز مختارپور و علي توكلي / ۲۲ تا ۲۷ ارديبهشت/ خيابان نياوران، مژده، نخجوان، محمودي، پلاك ۵۹
*گالري مژده: نمايشگاه نقاشي مرتضي اشتياقي / ۲۳ تا ۲۸ ارديبهشت / سعادت آباد، علامه طباطبايي، كوچه ۱۸ شرقي، شماره ۹۱ / تلفن: ۲۰۶۷۴۴۲
*گالري آتشزاد: نمايشگاه نقاشي پروانه سپهري / ۲۲ تا ۲۸ ارديبهشت / خيابان ولي عصر، ونك، توانير، ساختمان ۴۳ / تلفن: ۸۸۸۴۴۰۷

گل و گياه
پپروميا
001890.jpg
نام علمي: Peperomia Pereskiifolia
خانواده: PIPERACEAE
اين گونه شبيه پپروميا پوتئوتا است با اين تفاوت كه مقطع ساقه هاي آن دايره و سه رگبرگ طولي در سطح برگها خيلي روشن تر از برگها نيستند.
نيازها: مكان نيم سايه يا سايه، خاك كاملا اسيدي، سبك و متخلخل با زهكش بسيار خوب، فواصل آبياري منظم و ترجيحا با آب بدون املاح باشد. هر دو هفته يكبار در فصل بهار و تابستان خاك گلدان را تقويت كنيد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۲ درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق قلمه هاي سرشاخه، مانند گونه پوتئولاتا امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |