سه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۴ - May 10, 2005
البرادعي:
حق ايران در برخورداري از غني سازي، نقصي در NPT است
ايسنا: محمد البرادعي در گفت وگو با سي.ان.ان اظهار داشت: ايران تمام توانايي ها و دانش براي غني سازي اورانيوم را در اختيار دارد. محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي به اين شبكه ي خبري آمريكايي گفت: ما مي دانيم كه اگر توانايي غني سازي اورانيوم را داشته باشيد، زماني كه تصميم خود را بگيريد، از توانايي توليد سلاح هسته اي دور نيستيد.
البرداعي با اذعان به اين كه آژانس بين المللي انرژي اتمي هيچ نشاني مبني بر آن كه در برنامه ي صلح آميز هسته اي ايران انحرافي رخ داده باشد، پيدا نكرده است، گفت: موضوع اين كشور، كاري در دست انجام است، هيات منصفه هنوز تصميم گيري نكرده است.
مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي با تاكيد بر اين كه ايران حق دارد برنامه ي غني سازي اورانيوم داشته باشد، مدعي شد اين حق، نقصي در پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي است كه بايست رفع شود(!) . وي در توجيه اين مدعا اظهار داشت: اگر هر كشوري بخواهد از اين حق برخوردار شود، در ارزيابي من، ما در ۱۰ يا ۲۰ سال آينده ۳۰ تا ۴۰ كشور خواهيم داشت كه به صورت مجازي داراي تسليحات هسته اي هستند. البرادعي ادامه داد: چرا كه اگر شما مواد سوختي داشته باشيد، اگر تصميم تان را بگيريد، فقط چند ماه با توانايي توليد سلاح هسته اي فاصله خواهيد داشت. اين حاشيه ي امنيتي براي آسوده خاطر بودن بسيار بسيار بسته است.

نگاه
حركت بر مسير عقلانيت
ديروز طولاني ترين سفر رهبري در طي ۱۶ سال گذشته به كرمان درحالي پايان يافت كه يك بار ديگر خاطره جنبش دانشجويي ايران در اذهان زنده شد همان ها كه به عنوان وارثان «سه آذر اهورايي» در ۵۳ سال پيش در دانشكده فني دانشگاه تهران در اعتراض به حضور برخي مستشاران آمريكايي، پيش پاي نيكسون معاون وقت آيزنهاور رييس جمهور آمريكا قرباني شدند بيش از همه جلوه حضور داشتند.
ديروز پويايي و مبارزه طلبي دانشجويان نه از براي ايراد شعارهاي كوبنده مرگ بر آمريكا كه نويدبخش شكل گيري نهضت توليد علم، رونق فعاليت هاي علمي و پژوهشي و ميدان داري عقلانيت به جاي احساس بود. اين يعني مبارزه تدريجي، آرام و بدون رويارويي مستقيم با آمريكا و آن ها كه پيشرفت را براي ايران و ايراني نمي خواهند.
نشست ديروز دانشجويان با رهبري صميمانه شكل گرفت، چراكه آنها بي محابا سخن بر زبان راندند. اشك دانشجويان، استادان دانشگاه و مسئولان حاضر در جلسه زماني سرازير شد كه نماينده دانشجويان رهيده از زلزله بم بيان داشت اكنون ديگر بازماندگان زلزله و به ويژه دانشجويان اشك نمي ريزند، بلكه خون دل مي خورند، چراكه بم درحال فراموشي است.آن يكي دانشجو كه رتبه نخست دندانپزشكي را در دانشگاه كسب كرده است با اعتمادبه نفس بالايي با تكيه بر كارهاي جمعي و گريز از فعاليت هاي فردي، خواستار شكل گيري تيم هاي تحقيقاتي در دانشگاه ها شد و اين چنين سخن بر زبان آورد كه با تكيه بر باورهاي ديني و فرهنگ و كهن اين سرزمين هر چيز غيرممكن، ممكن مي شود.
نماينده تشكل هاي دانشجويي دانشگاه هاي كرمان هم روحيه جسارت را جزو خصلت هاي جداناپذير دانشجو برشمرد و گفت: بايد به دانشجو اعتماد كرد و اگر هم خطايي از او سر زد با رويكرد هدايتي بايد به سراغش رفت.
ديروز دانشجويان كرمان با بيان ديدگاه ها، نظرات و گفته هاي خويش يك بار ديگر بر اصل تحول خواهي، حركت دانشگاه ها بر مسير عقلانيت، تقويت روح پرسشگري در دانشگاه و اوج بخشيدن به كانون علم و ادب و فرهنگ تاكيد كردند.رهبر بزرگوار انقلاب هم از دانشجويان به عنوان پاره دل ملت و قشر برگزيده جامعه ياد كردند.اينكه دانشجو حق دارد با مشاهده تبعيض، عدالت اجتماعي در وجودش شعله ور شود.
ديروز ديدار رهبري از كرمان در جمع اقشار فرهيخته اين ديار زماني جان تازه گرفت كه دانشجويان با تكيه بر محوريت گرايش شان به مسايل علمي و پژوهشي يك بار ديگر در جان كلام خود فرياد زدند كه ايران با مغز دانشمندانش مي انديشد و با قلب مردمش عشق مي ورزد و ديروز عشق ورزي و دانش اندوزي در ورزشگاه كارگري تلاش شهر كرمان به اوج رسيد و پيام آفريد كه دانشجو و قشر هوشمند و تاثيرگذار جامعه بزرگ تر از آن است كه در دايره تنگ جناحي بگنجد، دانشجو براي آنكه كشورش را بسازد و رشته هاي وابستگي را يكي پس از ديگري بگسلد، به افق هاي دوردست مي نگرد و منافع ملي را بر هر خواسته و تقاضاي سياسي و مقطعي ترجيح مي دهد.
پيام تجمع ديروز ورزشگاه شهداي كارگر كرمان در آستانه ۲۷ خرداد روز حضور هوشمندانه و مقتدرانه ملت ايران يك چيز ديگر هم بود: «نسيم عدالت طلبي، چشم به منافع ملي به جاي منافع گروهي و ساختن فردايي بهتر، آبادتر، آزادتر و آگاهانه تر در خطه ديار كريمان وزيدن گرفته است.»
كرمان _ خبرنگار اعزامي همشهري

معاون سازمان انرژي اتمي:
تأسيسات UCF بزودي راه اندازي مي شود
معاون امور بين الملل سازمان انرژي اتمي كشورمان، تصريح كرد: ايران مي تواند صادر كننده  UCF به ساير كشورها باشد.
دكتر محمد سعيدي، معاون امور بين الملل سازمان انرژي اتمي كشورمان كه در نشست «يك شروع خوب» در دانشكده ي علوم تغذيه و صنايع غذايي شهيد بهشتي سخنراني مي كرد، به تشريح فعاليت هاي صلح آميز هسته اي در كشورمان پرداخت و اظهار داشت: انجمن هسته اي جهان (WNA) ماه گذشته تاسيسات توليد هگزا فلورايد اورانيوم در ايران را به عنوان هشتمين تاسيسات جهان معرفي كرد.
وي گفت: برنامه ي هسته اي كشور از سال ۱۳۷۶ براي تامين ۷۰۰۰ مگاوات برق هسته اي كه بتواند بخشي از نياز كشور را تامين نمايد طراحي شد؛ در كنار اين برنامه، برنامه ي تامين سوخت هسته اي نيز مطرح و طراحي شد.
معاون امور بين الملل سازمان انرژي اتمي كشورمان تصريح كرد كه اين فناوري در ايران بومي شده است و ادامه داد: رشته هاي متناسب با فن آوري هسته اي در كشور ايجاد و توسعه پيدا كرد و به صورت موازي نيز ايجاد رآكتورهاي ايجاد آب سنگين و تاسيسات آب سنگين دنبال شد.
سعيدي با خاطر نشان كردن اينكه دو رويكرد به برنامه ي هسته اي در هر كشوري وجود دارد، ادامه داد كه اين رويكردها عبارتند از دنبال كردن مسير از طريق تاسيسات آب سبك و از سوي ديگر دنبال كردن از طريق تاسيسات آب سنگين و ايران اين دو مسير را موازي با يكديگر طي كرده است. وي افزود: دليل اين امر آن بود كه هيچ كشور خارجي آماده ي همكاري با ايران نشد و ايران با استفاده از نيروهاي متخصص داخلي و تربيت نيروي انساني به اين فناوري دست پيدا كرد.
معاون امور بين الملل سازمان انرژي اتمي كشورمان در ادامه ي اين سخنراني به تشريح راه اندازي تاسيسات فرآوري اورانيوم (UCF) اشاره كرد و اظهار داشت: كشور با اتكاء به نيروي متخصص داخلي در چرخه ي سوخت هسته اي وارد شد و در اين راه ريسك هاي بسياري را متقبل شد.
سعيدي گفت كه در اسفند ۸۲ پروژه ي تاسيسات فرآوري اورانيوم اصفهان راه اندازي شد و در اين راه به دليل مسائل فني حتي امكان از دست رفتن ۳۵۰ تن از نخبگان هسته اي كشورمان نيز وجود داشت؛ اما اين پروژه با موفقيت انجام شد و در چهارم فروردين ۸۳ اولين ماده از تاسيسات UCF استخراج شد. وي با اشاره به اينكه در تاسيسات فرآوري اورانيوم، هگزافلورايد اورانيوم به دست خواهد آمد، گفت: اين ماده حساس و استراتژيك است كه در خرداد ۸۳ براي اولين بار در ايران توليد شد و اين از افتخارات ايران است كه توانسته اين ماده ي استراتژيك را توليد كند. معاون امور بين الملل سازمان انرژي اتمي كشورمان با خاطر نشان كردن اينكه اكنون توليد سوخت هسته اي در ايران به حالت تعليق درآمده است، اظهار داشت: ظرف چند روز آينده تاسيسات UCF راه اندازي مجدد خواهد شد. وي تاكيد كرد كه در هيچ پروژه اي جز نيروگاه هسته اي بوشهر هيچ متخصص خارجي به برنامه ي هسته اي ايران كمك نمي كند و بر آن دخالت ندارد.
معاون امور بين الملل سازمان انرژي اتمي كشورمان تصريح كرد: در مسير توليد سوخت طي هفت سال گذشته به جايي رسيده ايم كه آژانس بين المللي انرژي اتمي ايران را جز ۱۰ كشور داراي فناوري توليد سوخت مي شناسد.
سعيدي ابراز داشت كه ايران در حال راه اندازي تاسيسات آب سنگين است و ادامه داد: اين همان پروژه اي است كه انگليس مي گويد آن را با يك رآكتور تحقيقاتي آب سبك مبادله كنيم؛ اما در حالي كه مشخص نيست؛ اين رآكتور آب سبك قرار است با چه هزينه اي و با چه مشخصاتي به ايران ارايه شود، دليلي براي قطع كردن روند پروژه ي آب سنگين نمي بينيم و قطعا مسيرمان در اين راه ادامه خواهد يافت.
وي چشم انداز برنامه ي هسته اي در ايران را روشن خواند و تصريح كرد: آن چه توسط متخصصان ايراني به دست آمده است و آنچه از اين فن آوري در داخل شكل گرفته عامل خلع سلاح اروپا در مذاكرات با ايران است. آنها پس از اين مدت بازرسي آژانس از ايران دريافته اند كه فن آوري هسته اي در ايران بومي شده است. معاون امور بين الملل سازمان انرژي اتمي كشورمان تصريح كرد كه چنانچه آسيبي از سوي برخي كشورها به هر يك از تاسيسات هسته اي ايران رسانده شود؛ برنامه ي هسته اي ايران و آن تاسيسات مي تواند ظرف يكسال بازسازي شود اما اين بار ديگر تنها تعهد ايران به معاهدات بين المللي و نه مصالحه هاي سياسي خواهد بود. وي در بخش ديگري از سخنانش تاكيد كرد كه هيچ محدوديتي براي غني سازي براي مذاكره با اروپا مطرح نشده است.

انتخاب نهم
001806.jpg
احمدي نژاد: كناره گيري نمي كنم
ايسنا:نامزد احتمالي  انتخابات  رياست  جمهوري  گفت : بازكردن  مسير براي  مشاركت مردم  در امور كشور، زمينه  ساز برقراري  عدالت  و مانع  مفاسد اقتصادي است .
محمود احمدي  نژاد ديروز در جمع  دانشجويان  دانشگاه  امام  رضا(ع )مشهد، افزود: اكنون  مهمترين  وظيفه  مديران  بايد بازكردن  مسيرها براي مشاركت  مردم  باشد.وي  بيان  كرد: برخي  به  مشاركت  مردم  در حد شعار نگاه  مي كنند و براي  حضور و نقش  آنان  در امور كشور حقي  قائل  نمي شوند.وي  همچنين  بالاترين  و اصلي ترين  تصميم  براي  جامعه  را اصل  نظارت  عمومي  و فراهم  كردن  زمينه  آن دانست  و گفت : امروز اين  امر فراموش  شده  است  چنانكه روز به  روز بودجه  و حجم  دولت  سرسام آور رشد مي كند و تحركات  مردم  در اين عرصه  به  همان  نسبت  محدود و محدودتر مي شود.وي  اظهار داشت : با حرف  نمي شود كاري  كرد بايد براي  اداره  كشور از مديريت  ايستا كه  كوچكترين  تحولي  را تحمل  نمي كند منفك  شويم  و در اين زمينه  شجاعانه  ايستاده  و تصميم گيري  كنيم .احمدي  نژاد افزود: ما براي  پيشرفت  نيازمند جهش ، ريسك پذيري ، نشاط و كارآمدي  هستيم  كه  همه  اينها را جوانان  ما دارند.وي  تصريح  كرد: اگر مي خواهيد گره  مشكلات  اين  كشور باز گردد، بايد درها باز شود و مديريت  كشور به  جوانان  داده  شود. احمدي نژاد گفت: اگر شوراي هماهنگي قاليباف را به عنوان كانديداي نهايي خود انتخاب كند، من كناره گيري نمي كنم.وي اظهار داشت: عرصه مسئوليت، عرصه فداكاري و خدمت است و در آن هر كسي برنامه هاي خود را به مردم عرضه مي كند؛ پس معني ندارد كه من از اين عرصه كناره گيري كنم.

مشكلات  مردم  ما بي  عدالتي  در جامعه  است 
ايرنا: نامزد احتمالي  نهمين  دوره  انتخابات  رياست  جمهوري  گفت : يكي  از مهمترين مشكلاتي  كه  مردم  از آن رنج  مي برند، بي عدالتي  است .
محمدباقر قاليباف  يكشنبه شب  در جمع  مردم  شهرستان  قائن  در استان  خراسان جنوبي  افزود: در جامعه  امروز ما عدالت  اجتماعي  آنچنانكه  بايد و شايد وجود ندارد.وي  گفت : برخي  موارد همچون  مفاسد اداري  و ناامني ها در بخش هاي  مختلف جامعه ، دل  مردم  را آزرده  كرده است .وي  افرود: قشر ضعيف  ما در مقابل  فشارهاي  ناجوانمردانه  گراني  و تورم  دل شكسته  شده اند لذا ما نبايد از اين  مشكلات  فرار كنيم  و آنرا پنهان  نماييم .وي  گفت : اين  مشكلات  زاييده  انقلاب  و اسلام  نيستند و مردم  اين  كاستي ها را هرگز به  حساب  اسلام  و انقلاب  نخواهند گذاشت .

صعود از فرش به عرش و بالعكس
ايرنا: اكبر اعلمي يك  نامزد احتمالي  رياست  جمهوري  گفت : من  نه  اصولگرايي  و نه اصلاح  طلبي  را نفي  نمي كنم  ولي  معتقدم  بايد از هرگونه  عوامفريبي  اجتناب كنيم  و نظام  شايسته  سالاري  از حد شعار به  عمل  درآيد.وي  روز دوشنبه  در سالن  اجتماعات  دانشگاه  بين المللي  امام  خميني (ره )  گفت : از ابتداي  انقلاب  يك  جمعيت  ۲۰۰ نفره ، جمعيت  ۷۰ ميليوني  ايران  را به  گروگان  گرفته است .وي  افزود: اين  عده  در طول  ۲۶ سال  گذشته  يك  روز با عنوان  اصلاح  طلب ، يك روز با عنوان  محافظه كار و يك  روز هم  به  نام  اصولگرا قدرت  را در دست  خود گرفته اند.وي  اظهار داشت : اين  كلكسيون  ۲۰۰ نفره  با استفاده  از مافياي  قدرت  و مطبوعات  و رسانه هاي  در اختيار، يك  فرد را از فرش  به  عرش  مي برد و رقيب  خود را از عرش  به  فرش  مي زند.

انتقاد لاريجاني از سياست هاي انگليس
علي لاريجاني نامزد احتمالي انتخابات رياست جمهوري از سياست هاي دولت انگليس در قبال ايران انتقاد كرد و خطاب به دولتمردان اين كشور گفت: دوران دخالت در حاكميت ملي ايران از ۲۵سال پيش به زباله دان تاريخ سپرده شده است.وي در جمع اعضاي ستادهاي انتخاباتي خود افزود: در پي بازگشايي فرودگاه امام خميني(ره) در هفته گذشته، انگلستان و كانادا به اتباع خود توصيه كرده اند از فرودگاه امام خميني تهران براي سفر به ايران يا پروازهاي ترانزيت استفاده نكنند.لاريجاني گفت: علاوه بر اتهام بي مبناي انگلستان و كانادا درباره عدم ايمني باند پرواز فرودگاه امام، بعضي از رسانه ها اعلام كردند كه اين دو كشور به دليل نامگذاري اين فرودگاه به نام بنيانگذار انقلاب، تصميم به تحريم آن گرفته اند.
نامزد احتمالي انتخابات رياست جمهوري اضافه كرد: اگر چه وزارت خارجه بريتانيا و سفارت اين كشور در تهران اين خبر را تكذيب كرده اند، اما تلاش متمركز و گسترده انگلستان براي بي اعتباركردن بزرگترين و مجهزترين و مدرن ترين فرودگاه ايران همچنان از نظر افكار عمومي  ايران مشكوك است.وي افزود: دولتمردان انگلستان بهتر از همه مي دانند در حافظه تاريخي مردم ايران و به ويژه در سه تحول بزرگ سده اخير ايران يعني جنبش مشروطيت، نهضت ملي شدن نفت و انقلاب اسلامي، انگلستان همواره مظهر مقابله با اراده و عزم ملي ايرانيان براي پيشرفت و سربلندي ايران بوده است.لاريجاني گفت: در عين حال ملت ايران به خاطر دارند كه جداشدن هرات از ايران و جانبداري لندن از دولت عثماني در تعيين حدود اروندرود و در نهايت آنچه امروزه در باب سه جزيره ايران در خليج فارس مطرح مي شود، بيانگر آنست كه انگليس جدي ترين خطر تماميت ارضي ايران محسوب مي شود.

مهندس موسوي از بازي  سياسي با نام خود ناخرسند است
فارس: رضوي عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز گفت: طرح مجدد كانديداتوري مهندس موسوي را سوء استفاده سياسي از اعتبار ايشان مي دانم و مي دانم آقاي موسوي هم از اين بازي هاي سياسي ناخرسند بوده و اعتقادي به اين روش ها ندارد و موسوي قطعا كانديداي انتخابات نخواهد بود.سيد محمد رضوي عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز با اعلام اين مطلب گفت: اولين گروهي كه كانديداتوري مهندس موسوي را مطرح و بدنبال آن بود مجمع روحانيون مبارز بود و براي تحقق اين كار شش ماه هم رايزني كرد اما جواب مثبت نگرفت.وي گفت: در همان زمان سه نفر از اعضاي ارشد مجمع يعني آقايان خاتمي، كروبي و موسوي خوئيني ها ساعت ها با آقاي موسوي مذاكره كردند و در نهايت پاسخ منفي ايشان درباره حضور در انتخابات را دريافت كردند و موضوع كانديداتوري موسوي به كلي منتفي شد.

رضايي:آمريكايي ها مي خواهند با ويزاي ارزان به ايران بيايند
فارس: كانديداي رياست جمهوري در مورد رابطه ايران و آمريكا گفت: آمريكايي ها خواهان ايران قدرتمند و توسعه يافته نيستند و مي خواهند با ويزاي ارزان به ايران بيايند.وي يكشنبه شب در جمع دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي سمنان افزود: اقتصاد ايران با تكيه بر نفت در كوچه بن بست قرار دارد و بايد ماشين چپ شده اقتصاد ايران را برگرداند و توليد صادرات را جايگزين مصرف و واردات نمود.كانديداي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: رشد اقتصادي با مفاهيمي چون عدالت، محيط زيست، فرهنگ ملي و بومي مطابقت داشته است.وي در مورد آزادي بيان با اعلام اين كه ما قصد داريم آزاديهاي قانونمند را تقويت كنيم، گفت: آزادي بيان بايد دو طرفه باشد و اين كار از طريق مناظرات بهتر صورت خواهد گرفت.

تكذيب انشعاب
ايسنا:  ۱۲تشكل جبهه تحكيم دموكراسي با صدور اطلاعيه اي خبر انشعاب درون اين جبهه را تكذيب كردند و آن را ساخته و پرداخته رقباي انتخاباتي دانستند و از برخي خبرگزاري ها و روزنامه هايي كه بدون بررسي چنين خبرهايي را مخابره مي كنند انتقاد كرده و آن را موجب مخدوش شدن صداقت و اعتبار اين رسانه ها در عرصه اطلاع رساني عنوان كردند.در اين بيانيه ابراز عقيده شده است: كاملا واضح بود كه در شرايطي كه محافظه كاران هنوز بر سر نامزد واحدي به اجماع نرسيده اند و اصلاح طلبان نيز اساسا به دنبال هيچ گونه اجماعي نيستند حركت جبهه تحكيم دموكراسي موجب طعن و بي مهري رقباي انتخاباتي واقع شود، لذا در هر فرصتي تلاش كردند كه اين جبهه را در ابتداي راه از هم بپاشند اما به لطف و فضل الهي تلاش آنان بي ثمر بوده و قطعا قاعده اي نخواهد داشت.

تهديد به اجتماع در مقابل دفتر مهندس ميرحسين موسوي
ايسنا: ادوار انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران طي اطلاعيه اي اعلام كرد: با توجه به ضرورتهاي داخلي و بين المللي كشور در صورت عدم ثبت نام مهندس ميرحسين موسوي نخست وزير پرافتخار دوران دفاع مقدس تا روز شنبه جهت نامزدي در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري ساعت يازده روز شنبه مورخ ۲۴/۲/۸۴ تجمعي در مقابل دفتر ايشان جهت تقاضاي مجدد براي حضور در عرصه  انتخابات برگزار خواهد كرد.در اين اطلاعيه ضمن تشريح بحرانهاي بين المللي و تنگناهاي داخلي موجود در پيش روي نظام تأكيد گرديده است كه در اين مقطع كشور به رئيس جمهوري نياز دارد تا در آزمونهاي سخت گذشته پايبندي و صلابت خود را در دفاع از منافع انقلاب، مردم و نظام در نسبت با هر مصلحت ديگري به اثبات رسانده باشد.

اميدوارم هاشمي كانديدا نشود
مهر: دكتر احمد توكلي كانديداي انصرافي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تاكيد كرد كه دوباره قصد ندارد در رقابت هاي انتخاباتي وارد شود و در انصراف جدي است ولي اميدوار است  هاشمي رفسنجاني كانديدا نشود.توكلي تاكيد كرد: تلاش مي كنيم توافق هايي صورت بگيرد كه در مجموع انتخابات به نفع اصولگرايان تمام شود.وي در خصوص احتمال حضور مير حسين موسوي و تاثير آن در انتخابات گفت: هم آمدن موسوي بعيد است و هم شروط مطرح شده اي كه به وي نسبت مي دهند، باورم نمي شود موسوي براي اداره كشور اين دو مؤلفه را آنقدر تعيين كننده بداند، مگر داشتن يك شبكه تلويزيوني چقدر مي تواند در مديريت اجرايي كشور موثر باشد.

تمام كانديداهاي اصولگرايان در آفتاب هستند
ايسنا:عضو شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب تأكيد كرد: دكتر حدادعادل بر وحدت مجموعه اصولگرايان اصرار دارد، ولي اين اصرار به معناي فشار به كانديداها به نفع شخص خاصي نيست.محمدرضا باهنر، رئيس فراكسيون اصولگرايان مجلس درخصوص انتشار اخباري مبني بر برگزيده شدن قاليباف به عنوان كانديداي شوراي حكميت اظهار داشت: شوراي حكميت اصولگرايان هنوز تشكيل نشده و كسي را هم معرفي نكرده است. باهنر درمورد صحبت هاي اخير برخي افراد مبني بر وجود كانديداي در سايه در شوراي هماهنگي، گفت: تمام كانديداهاي اصولگرايان فعال و در آفتاب هستند و كسي در سايه نرفته است.

كروبي : نه  آقازاده  دارم ، نه  به  آقازاده ها فرصت  مي دهم 
ايرنا: مهدي  كروبي  داوطلب  احتمالي  انتخابات  نهمين  دوره  رياست  جمهوري  گفت : من نه  آقازاده  دارم  و نه  به  آقازاده ها فرصت  فساد مي دهم .وي  يكشنبه  شب  در مسجد توكلي  در جمع  مردم  شيروان  افزود: با گردن  كلفتي به  تمام  آقازاده ها و كساني  كه  بخواهند از مناصب  و جايگاه  خود سوءاستفاده كنند، هشدار مي دهم  كه  در صورت  پيروزي  در انتخابات  با آنان  برخورد خواهم كرد.وي  با تأكيد بر حضور گسترده  مردم  در انتخابات  گفت : اگر سرنوشت  خود رابا حضور حداكثري  تعيين  نكنيد، ديگران  براي  شما تصميم  خواهند گرفت ، حكومت را تغيير خواهند داد و به  نحوي  صندوق ها را پر خواهند كرد.

مهرعليزاده: جريان نوانديشي ديني را تقويت مي كنم
محسن  مهرعليزاده  نامزد احتمالي  نهمين  دوره  انتخابات  رياست  جمهوري  گفت : قوميت ها بايد بتوانند زبان ، نمادها، اسطوره ها، خاطرات  و ديگر عناصرفرهنگي  خاص  خود را زنده  نگه  دارند.وي  تصريح  كرد: سياست  قومي دولت  من  يكپارچگي  ساختاري ، پلوراليسم فرهنگي  است  كه  برآمده  از اصول  قانون  اساسي  است  و اطمينان  دارم  اين سياست  به  راحتي  قابل  اجراست .مهرعليزاده  همچنين  گفت : در دولت  آينده  جريان  نوانديشي  ديني  راتقويت  مي كنم  و به  توزيع  گسترده  اين  انديشه  در محافل  آموزشي  و پژوهشي مي پردازم .

بروجردي كناره گيري ولايتي به نفع قاليباف را رد كرد
علاءالدين بروجردي رئيس ستاد انتخاباتي علي اكبر ولايتي كناره گيري وي به نفع محمدباقر قاليباف در انتخابات رياست جمهوري را رد كرد.بروجردي ديروز در حاشيه نشست هسته اي در جمع خبرنگاران در دانشگاه تهران در پاسخ به اين پرسش كه آيا ولايتي به نفع قاليباف كنارخواهد رفت، گفت: همانطور كه آقاي ولايتي اعلام كرده قاطعانه در صحنه است و به اين حرف خود نيز عمل خواهد كرد.هفته گذشته نيز قاليباف به خبرنگاران در دانشگاه تهران گفت كه به نفع ولايتي از عرصه انتخابات كنار نمي رود.

جلايي پور: نمي توانيم محافظه كاران را به كره ماه تبعيد كنيم
ايرنا: جلايي پور گفت: نمي توانيم هفت ميليون محافظه كار را به كره ماه تبعيد كنيم، بايد با هم كنار آييم. اين عين دمكراسي است كه علي رغم تفاوت در انديشه ها كنار هم زندگي و مدارا كنيم.عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي  در نشست اين تشكل در پاسخ به انتقاداتي مبني بر اينكه جبهه مشاركت دنبال كسب قدرت است، گفت: قدرت، ثروث، اطلاعات و منزلت عواملي هستند كه همه دنبال آن مي گردند. آيا اشكالي دارد كسي آن را از مسير قانوني كسب كند؟جلايي پور گفت: نبايد به سر قدرت كوفت و آن را نكوهش كرد، در جامعه اي كه دولت همه جا حضور دارد، آيا نبايد براي بدست آوردن آن از مسير قانوني تلاش كرد؟

ولايتي: مستقل هستم نه تكرو
مهر:دكتر ولايتي درباره فضاي انتخاباتي موجود در جامعه گفت: خوشبختانه فضاي فعلي نسبت به ماههاي گذشته بهتر است و به نظر مي رسد شور مناسبي براي انتخابات بوجود آمده و علي رغم اينكه بيش از يك ماه به راي گيري باقي مانده و آرايش سياسي كانديداها و جريانات سياسي هنوز مشخص نشده است.ولايتي گفت: هنوز نمي دانيم تصميم نهايي آقاي هاشمي براي شركت در انتخابات چيست؟ ايشان منتظرند شرايط را ببينند.ازولايتي سئوال شد آيا يكي از افراد مورد نظر هاشمي رفسنجاني شما هستيد؛ وي گفت: بله، مي توان گفت.وي مهمترين معيار خود در تعيين اعضاي كابينه را كارآمدي و پايبندي آنها به ارزشهاي نظام اعلام كرد و گفت: بناي من تشكيل كابينه فراجناحي است و مردم نبايد تلقي داشته باشند كه امروز تركيب كابينه چپ است و اگر من آمدم تركيب كابينه راست خواهد شد. ولايتي در پاسخ به سئوالي مبني براينكه آيا ممكن است شما اگر رييس جمهور نشويد، يكي از اعضاي كابينه دولت آينده باشيد ؟ گفت: من خود را محدود و مقيد نكرده ام، اما با كسي چنين قرارهايي نگذاشته ام.از ولايتي درباره احتمال حضور مهندس موسوي و آثار شركت وي در انتخابات سئوال شد و وي گفت: مهندس ميرحسين موسوي فردي بسيار موجه و مورد احترام همه ماست، سابقه خدمات زيادي در جمهوري اسلامي دارد و حضورشان در صحنه انتخابات حتما موجب پرشور تر شدن انتخابات مي شود.وي افزود: كانديداهاي باسابقه و با گرايش هاي سياسي مختلف، موجب پرشورتر شدن انتخابات مي شوند اما من شروط مير حسين موسوي را ندارم.

تكذيب خبر مربوط به رضاخان
يكي از مشاوران نزديك قاليباف خبر منتشرشده در يكي از سايتهاي خبري پيرامون اظهارات اين كانديدا را تكذيب كرد. سايت دريچه گزارش داده بود قاليباف در جمع خراساني هاي مقيم تهران گفته است مردم در تاكسي و ساندويچ فروشي مي گويند خدا پدر رضاخان را بيامرزد. كشور نياز دارد و من يك رضاخان حزب اللهي هستم. در خبر دريچه آمده بود قاليباف در همين جلسه در پاسخ به پرسشي درباره حمايت آبادگران از او گفته است اينها خودشان را به من مي چسبانند.

انتقاد محتشمي از احتمال رئيس جمهورشدن نظاميان
انتخاب: رئيس ستاد انتخاباتي مهدي كروبي حضور برخي نامزدها ي با سابقه نظامي را براي كشور نگران كننده دانست.علي اكبر محتشمي پور كه در جمع تعدادي از دانشجويان دانشگاه اصفهان در تهران سخن مي گفت، اضافه كرد در صورت بر سر كار آمدن چهره اي نظامي به عنوان رئيس جمهوري، چنين فردي نماينده مردم به حساب نخواهد آمد بلكه نماينده قدرت نظامي و سلاح خواهد بود. وي گفت: حاكميت نظاميان در هر كشوري باعث كمرنگ شدن نقش عامه مردم در سرنوشت كشور مي شود و در نهايت كار به جايي مي رسد كه صرفا جريانات نظامي و نيروهاي مسلح، تعيين كننده سرنوشت مردم مي شوند.محتشمي اضافه كرد: وقتي ملتي احساس كند كه نقشي در تعيين سرنوشت خود ندارند، از نظام حاكم، پشتيباني نخواهد كرد و در اين صورت گرايش و وابستگي به خارج ايجاد خواهد شد.
وي با اشاره به شرايط مندرج در قانون اساسي از جمله آشنايي به مسائل سياسي داخلي و خارج كشور و مدير و مدبربودن براي نامزدها گفت:  اين شرايط باعث شده است كه چهره هاي نظامي نتوانند كانديدا شوند و علت آن هم اين است كه نظاميان در سايه زور، خشونت و سرنيزه، كشور را اداره مي كنند و البته به دليل روحيه نظامي گري اين تصور نيز در آنها وجود دارد كه مي توان با زور سرنيزه بر مردم حكومت كرد. محتشمي پور افزود: به همين دليل در قانون اساسي به اين مساله دقت شده است كه رئيس جمهور بايد از فضاي نظامي، خارج شود و به مردم نزديك باشد تا روحيه نظامي گري در او از بين برود.

ديدار اعضاي بسيج دانشجويي با هاشمي رفسنجاني
شريف نيوز: روز گذشته جمعي از دانشجويان بسيجي دانشگاه هاي تهران با اكبر هاشمي رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، ديدار كردند.در اين ديدار، عبدالله گنجي، جانشين بسيج دانشجويي ناحيه تهران و دبير شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي درباره مديران بعد از جنگ، دليل بال و پر دادن به عناصر سياسي در مركز مطالعات استراتژيك رياست جمهوري و حمايت هاشمي از جريان دوم خرداد در خطبه هاي معروف نماز جمعه ارديبهشت ۷۶ از وي سئوال كرد، كه هاشمي با بيان تاريخچه اي از چگونگي تشكيل كارگزاران گفت: تقصير تشكيل كارگزاران به گردن من نيست و من نمي دانم تقصير كيست. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره مركز مطالعات استراتژيك گفت: اولا مركز جايگاهي جدي و مهم نبود و آن ها هر جاي ديگري كه مي خواستند، مي توانستند جمع شوند، چون مركز بودجه و امكانات خاصي ندارد. ثانيا آقاي موسوي خوييني ها با ما همكاري خوبي داشت، ولي بقيه مثل عبدي با من دشمني داشتند. پس از پاسخ هاشمي ، عطاء الله بيگدلي، مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق (ع)، خطاب به هاشمي گفت: پيشاپيش از صراحت لهجه كه ويژگي دانشجويي است معذرت خواهي مي كنم و در اين هنگام هاشمي با لبخند از اين دانشجو خواست تا سئوالش را مطرح كند. مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق (ع) به هاشمي گفت: بحث ما بر سر كارگزاران، آن مركز استراتژيك و يك دانشگاه خاص نيست، بحث بر سر كليت فضاي فرهنگي است كه بعد از جنگ حاكم شد و شما مسبب آن بوديد. نگاه دولت و دولتمردان به خدمت و مردم عوض شد. دولت به عنوان طعمه مطرح شد و شواهد اين امر را مي توان در زندگي شخصي مديران ديد. بي توجهي به زندگي مردم و دوري از آن ها در دوره سازندگي مشاهده مي شود. فرهنگ در دوره سازندگي اولويت دست چندم بود. هاشمي رفسنجاني در پاسخ به اين دانشجو گفت: اين چه فضايي است كه شما در آن صحبت مي كنيد. اين ها نتيجه بي اطلاعي شماست. در كابينه من خيلي از مديران ارزشي بودند. در عرصه هاي ديگر هم حزب اللهي ها و بچه هاي جنگ بودند و به شدت از عملكرد همه آنها دفاع مي كنم، از اول انقلاب، دوره جنگ، سازندگي و حتي دولت خاتمي. دانشجوي ديگري با اشاره به تحليل روز گذشته روزنامه شرق گفت: آيا بهزاد نبوي با پسر شما روي ميرحسين موسوي توافق كرده اند تا فشارها از روي شما كم شود، كه هاشمي پاسخ داد: اين خبر كذب محض است. بهزاد نبوي با شخص من مشكل دارد و با من خوب نيست. الان هم مجاهدين انقلاب و حتي مشاركت عليه من كار مي كنند. من جناب مهندس موسوي را دوست دارم، ولي هيچ وقت از ايشان حمايت نكرده و نمي كنم و خبرهاي دقيق تري دارم كه ايشان نمي آيد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |