سه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۴ - May 10, 2005
مقام معظم رهبري:
حضور دو جناح سياسي براي پيشرفت كشور ضروري است
راه صحيح، اصولگرايي اصلاح طلبانه است
001905.jpg
001911.jpg
ايسنا: رهبر معظم انقلاب، صبح روز گذشته در ديدار با هزاران نفر از استادان و دانشجويان دانشگاه هاي استان كرمان، ضمن تبيين ويژگي هاي آرمان سياسي و افق آينده  ملت و دانشجويان، نكات مهمي را درباره انتخابات آينده، تلاش دشمن براي ايجاد حاكميت دوگانه در ايران و «اصول گرايي و اصلاح طلبي» بيان كردند.
حضرت آيت ا... خامنه اي، دانشجو و دانشگاهي را قشر برگزيده و اميد آينده كشور و ملت خواندند و با اشاره به لزوم نگاه كلان دانشجويان به مسايل حال و آينده كشور افزودند: دانشجويان، مديران، تصميم سازان و تصميم گيران آينده كشورند و مي توانند با قدرشناسي حقيقي و عملي هديه الهي نظام اسلامي، ملت و ايران را به اوج تعالي و پيشرفت برسانند.
ايشان شكل دادن به يك آرمان سياسي جهت دهنده به جوانان را، براي تحقق آينده روشن كشور، كاملا ضروري برشمردند و افزودند: جوان ايراني در پي تامين نيازهاي مادي خود نيز هست اما آرزوها و آرمان هاي بزرگي همچون عدالت اجتماعي، ريشه كن كردن فساد و فقر و عقب ماندگي، باز بودن ميدان كار و تلاش و پيشرفت، ايجاد عزت و افتخار براي ايران بزرگ و گسترش مهر و محبت و روشن بيني فردي و اجتماعي را دنبال مي كند كه همه اين اهداف، از دل اسلام عزيز برآمده است و حيات طيبه  ملت ايران را رقم خواهد زد.
رهبر معظم انقلاب با تأكيد بر موج عظيم آرمانخواهي در اكثر جمعيت جوان كشور، به غفلت و روزمرگي برخي جوانان و نگاه منفي و مايوسانه شمار ديگري از آنان اشاره كردند و افزودند: بخش ديگري از جوانان، به دنبال رشد و توسعه و پيشرفت هستند، اما اين اهداف را در تقليد مطلق از الگوهاي غربي دنبال مي كنند كه البته اين راه به جايي نمي رسد.
ايشان در تبيين علل به نتيجه نرسيدن تقليد از الگوهاي سياسي، اجتماعي و فكري غرب افزودند: تجربه  دو قرن اخير غرب به نتايجي همچون فاشيسم، كمونيزم و ليبراليزم منجر شده است كه هر كدام زمينه ساز جنايات بي شماري بوده اند.
حضرت آيت ا... خامنه اي، برپايي دو جنگ جهاني، حمله  خونين آمريكا و انگليس به عراق، فروپاشي عملي خانواده در غرب، گسترش فساد اخلاقي، استعمار ننگين ملت ها، شكنجه انسان هاي بي گناه در ابوغريب، گوانتانامو و ده ها زندان پنهان ديگر آمريكا در جهان و ساخت بمب اتمي و شيميايي را از جمله نمودهاي ناكامي تجربه غرب در اداره  جامعه بشري و زندگي انسان برشمردند.
ايشان، تسلط سرمايه داران بر رسانه ها و مطبوعات غرب، نبودن دموكراسي و مردم سالاري حقيقي و فقدان آزادي واقعي در كشورهاي غربي را از ديگر علل اثبات ناكارآمدي مدل هاي اروپايي و آمريكايي خواندند و خاطرنشان كردند: دنبال كردن راه طي شده اما به منزل نرسيده غرب، خطاي بزرگي است كه آينده روشني را ترسيم نمي كند.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به پيشرفت هاي ايران بعد از پيروزي انقلاب و استعداد ذاتي جوانان كشور افزودند: در عرصه هاي مختلف علمي ، اقتصادي، صنعتي، اجتماعي و سياسي، نمونه هاي تحسين برانگيزي از شكوفايي استعدادهاي جوانان كشور وجود دارد كه اثبات مي كند ايراني مي تواند با اتكاء به خود مستقل از تجربه ناكام غرب، و با تأكيد برالگويي كه انتخاب كرده است يعني جمهوري اسلامي، به آينده روشني برسد.
حضرت آيت ا... خامنه اي با اشاره به سختي ها و دشواري هاي مسير تحقق آرمان هاي والاي ملت و جوانان، افزودند: دشمنان همه  تلاش خود را براي ناكام گذاردن مردم ايران بكار گرفته اند اما اين ملت و مسئولان نظام، با برنامه ريزي سنجيده، حركات حساب شده و مدبرانه، تكيه بر دانايي و انديشمندي و كار و تلاش بي وقفه، به اهداف خود، خواهند رسيد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنانشان با اشاره به اختلافات سياسي و جناح بندي ها افزودند: اين اختلافات تا جايي كه طبيعي باشد ايراد ندارد اما دشمن با استفاده از تشديد اختلافات، هدفي فراتر، يعني ايجاد شكاف و دوگانگي درحاكميت را دنبال مي كند.
حضرت آيت ا... خامنه اي خاطرنشان كردند: پروژه دشمن اين است كه در راس نظام، دو فكر متعارض با هم درگير شوند كه البته عده اي هم درداخل در اين جهت حركت مي كردند و فشارهاي فراواني به آقاي خاتمي آوردند اما ايشان با تدين و عقل زير بار اين فشارها نرفت.
رهبر معظم انقلاب، برخي مخالفت ها در مجلس ششم با بحث مبارزه با فساد را، گوشه اي كوچك از تلاش دشمن براي ايجاد حاكميت دوگانه و معطل ماندن كارها در جمهوري اسلامي ايران برشمردند و افزودند: همه بايد هوشيارانه، مراقب اين توطئه باشند.
حضرت آيت ا... خامنه اي با اشاره به تبليغاتي كه نظام را به تلاش براي يك دست كردن دستگاه حكومتي متهم مي كنند افزودند: اگر منظور از اين اتهام، اين است كه نظام مي خواهد همه كشور را به دست يك جناح بدهد، اين كاملا غلط است زيرا ما معتقديم وجود دو جناح كه به قانون اساسي وفادارند و در مجموعه نظام كار مي كنند، مانند دو بال، امكان پرواز و اوجگيري را براي نظام فراهم مي سازد و باعث رقابت و پيشرفت مي شود.
ايشان در همين زمينه خاطرنشان كردند: اگر منظور دشمنان ما از اتهام يكدست كردن نظام اين است كه ما اجازه نخواهيم داد در كشور و در اصول نظام شكاف ايجاد شود، ما همين را دنبال مي كنيم و مثل همه دنيا اجازه نخواهيم داد كساني كه به قانون اساسي معتقد نيستند و اصل نظام را قبول ندارند در راس نظام قرار گيرند.
ايشان با غلط دانستن بحث تقابل اصولگرايي و اصلاح طلبي افزودند: نقطه مقابل اصولگرايي، اصلاح طلبي نيست بلكه لااباليگري و نداشتن اصول است و نقطه مقابل اصلاح طلبي هم اصولگرايي نيست بلكه افساد است كه در اين ميان، راه صحيح، «اصولگرايي اصلاح طلبانه» است.
رهبر معظم انقلاب در تبيين تعبير «اصولگرايي اصلاح طلبانه» افزودند: ما بايد ضمن حفظ اصول، روشهايمان را روزبروز اصلاح كنيم، اين معناي اصلاح طلبي واقعي است در حاليكه اصلاح طلبي از نظر آمريكايي ها يعني مقابله با اسلام و نظام اسلامي.
حضرت آيت ا... خامنه اي، شركت در انتخابات رياست جمهوري را يك حق و يك تكليف برشمردند و با اشاره به تلاشهاي دشمنان براي برگزار نشدن انتخابات رياست جمهوري افزودند: آنها اگر همچون انتخابات مجلس هفتم در تلاش براي برگزار نشدن انتخابات ناكام بمانند حتما انواع و اقسام اتهامات را متوجه نظام و انتخابات مي كنند، اما اين تلاش ها هم فايده اي ندارد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي با تأكيد بر ضرورت نگاه صددر صد قانوني در بحث احراز صلاحيت نامزدهاي انتخابات افزودند: دشمن با انتخابات پرشور و موفق مخالف است اما ملت ايران توانايي يك انتخاب خوب را دارد و به ياري پروردگار، انتخابات ۲۷ خردادماه، جزو بهترين انتخابات خواهد شد.
حضرت آيت ا... خامنه اي همچنين با انتقاد از برخي افراد كه ملت بزرگ ايران را به استبدادزدگي، و نداشتن بلوغ سياسي و فكري متهم مي كنند افزودند: برخي براي خوش آمدن غربي ها، مي گويند نظام اسلامي در نيمه راه مردمسالاري است اما نبايد با زدن اينگونه اتهامات به نظام و ملت، بدنبال خوشامد غربيها بود.
در ابتداي اين ديدار دكتر حميدرضا علوي عضو هيات علمي دانشگاه شهيد باهنر و نماينده هياتهاي علمي دانشگاههاي استان كرمان، خانم اعظم جوشايي نماينده دانشجويان بمي ، آقاي عباس بيات، از انجمن اسلامي دانشگاه علوم پزشكي كرمان، خانم حسنيه ضياءالديني، رتبه اول دانشكده دندانپزشكي كرمان، آقاي مرتضي فيروزآبادي به نمايندگي از ۱۹ تشكل دانشجويي دانشگاه هاي استان و آقاي هادي كرمي دانشجوي كارشناسي ارشد به بيان ديدگاه هاي خود درباره مسائل مختلف دانشگاهي و اجتماعي، سياسي، فرهنگي و اقتصادي پرداختند و در خصوص، گسترش روح پرسشگري همراه با تقويت اخلاص و ايمان در دانشگاهها، لزوم هوشياري بيشتر در مقابل روشهاي پيچيده نفوذ فرهنگ غرب، رسيدگي كامل به دانشجويان زلزله زده بم، پيگيري آرمانهاي انقلاب همچون عدالتخواهي و آزاديخواهي و مبارزه با ظلم و تزوير، لزوم توجه رئيس جمهور آينده به ولايتمداري، قانون اساسي، آزادانديشي و عدالت، آمادگي دانشجويان براي شركت آگاهانه در انتخابات ۲۷ خرداد، ضرورت برخورداري از ديد استراتژيك در مديريتهاي بخش هاي مختلف كشور، پيگيري جدي تر نهضت توليد علم و جنبش نرم افزاري، توجه بيشتر به تحقيق و پژوهش در دانشگاهها، برخورد صحيح و هدايتگرايانه مسئولان با فعاليتهاي نقادانه و آرمانگرايانه تشكلهاي دانشجويي، لزوم توجه به «واقعيات كنوني توام با آينده نگري» در فعاليتهاي دانشجويي، و درخواست دانشجويان براي دفاع صحيح و مقتدرانه از حقوق هسته اي ملت به ايراد سخن پرداختند.
حضرت آيت الله خامنه اي
در جمع كاركنان مجتمع مس سرچشمه
رهبر معظم انقلاب اسلامي پس از بازديد از نمايشگاه صنعت و معدن در جمع هزاران نفر از كاركنان مجتمع مس سرچشمه و خانواده هاي آنان اعلام كردند: سرپنجه كارگر مومن ايراني و فكر و ابتكار مديران و دانشمندان اين سرزمين، گنجينه هاي نهفته در خاك ايران را در خدمت پيشرفت و رفاه ملت قرار خواهد داد.
حضرت آيت الله خامنه اي با ابراز خشنودي از بازديد از مجموعه عظيم مس سرچشمه، پيشرفت و توسعه اين مجتمع را مرهون تلاش هاي كارگران، مديران و مهندسان آن خواندند و افزودند: همت بلند، نگاه اميدوارانه و كار تحسين برانگيز همه كاركنان اين مجموعه، روند توسعه  مس سرچشمه را به يكي از افتخارات كشور تبديل كرده است.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به دستور دين مبين اسلام مبني بر استفاده از ثروت هاي نهفته در زمين افزودند: سلطه جويي قدرت ها و غفلت برخي ملت ها، باعث شده كه آنها نتوانند از منابع خدادادي استفاده مطلوب كنند اما ملت ايران با پايداري در مقابل دشمنان اسلام و ايران، منابع طبيعي سرزمين غني خويش را براي ايجاد حيات طيبه اسلامي به كار مي گيرد.
حضرت آيت الله خامنه اي اداره مجتمع مس سرچشمه به دست انگليسي ها و آمريكايي ها را در دوران قبل از انقلاب، تحقير ملت ايران دانستند و افزودند: نظام اسلامي به اين بي حرمتي پايان داده و ملت شريف و با استعداد ايران با تلاش و ابتكار و پيشرفت علمي خود، اسلام را سرافراز و ايران را عزتمند ساخته است.
ايشان تلاش و نوآوري را اساس پيشرفت انسان برشمردند و با تأكيد به همه جوانان، دانشمندان و محققان كشور مبني برافزايش روح خلاقيت و ابتكار افزودند: هر ملتي كه با جديت كار كند و در روند پيشرفت مادي، معنويت را فراموش نكند براساس وعده تخلف ناپذير الهي از نعمات پروردگار بطور كامل برخوردار خواهد شد.
ايشان فراگرفتن دانش از هر نقطه جهان را دستور اسلام خواندند و افزودند: ما علم را از ديگران فرا مي گيريم اما به شاگردي بسنده نمي كنيم بلكه بر سطح كنوني علم و دانش جهاني مي افزاييم و اين افق كار علمي در كشور ماست.
رهبر معظم انقلاب معناي حقيقي شعار مرگ بر آمريكا را كار و تلاش بي وقفه براي پيشرفت و توسعه حقيقي كشور خواندند و خاطرنشان كردند: ملت ما با هيچ ملتي دشمني ندارد و هنگامي  كه فرياد مرگ بر آمريكا سر مي دهد عزم راسخ و ايمان عميق خود را براي محو هرگونه عقب ماندگي از كشور، مورد تأكيد قرار مي دهد.
در اين ديدار قبل از سخنان رهبر معظم انقلاب، آقاي جهانگيري وزير صنايع و معادن در گزارشي از پيشرفت هاي صنعتي و معدني كشور اعلام كرد: تعداد معادن فعال كشور از ۲۰۰ معدن به ۳۸۰۰ معدن و ميزان استخراج مواد معدني از ۲۰ ميليون تن به ۱۵۰ ميليون تن افزايش يافته است.
آقاي مرادعلي زاده مديرعامل مجتمع مس سرچشمه نيز گزارشي از پيشرفت هاي اين مجتمع بيان كرد.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين عصر روز يكشنبه از نمايشگاه صنعت و معدن، كه به ارائه توانايي هاي معدني و صنايع وابسته، اختصاص دارد، بازديد كردند.
در اين نمايشگاه كه در شهر سرچشمه  استان كرمان برپا شده، مراحل مختلف زمين شناسي و اكتشاف معادن، اطلاعات مربوط به معادن و صنعت مس كشور، طرح هاي توسعه اين صنعت و طرح هاي زيست محيطي آن عرضه شده است.
چندين غرفه از نمايشگاه صنعت و معدن نيز به معادن و صنايع آهن، زغال سنگ، طلا، روي، سرب، فسفات و آلومينيوم اختصاص يافته است.
واحدهاي فعال در بخش سنگ هاي تزييني، صنايع وابسته معدني و صنايع خدماتي نيز، در اين نمايشگاه به ارائه گوشه هايي از توانايي ها و فعاليت هاي خود پرداخته اند.
در طول بازديد حضرت آيت الله خامنه اي از نمايشگاه، مسئولان غرفه ها و مسئولان بخش صنعت و معدن كشور، توضيحات لازم را بيان مي كردند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي هم چنين پس از ديدار با مردم خونگرم رفسنجان، از مجتمع مس سرچشمه بازديد كردند.
مسئولان و مديران مجتمع توضيحات لازم را درباره فعاليت ها و طرح هاي اين مجموعه صنعتي به اطلاع ايشان رساندند.
حضرت آيت الله خامنه اي با تجليل از زحمات مديران، مهندسان، كارگران و ديگر كاركنان مجتمع مس سرچشمه، متوسط برخورداري ايران از منابع زيرزميني و معدني را در بسياري از موارد، بالاتر از متوسط جهاني دانستند و با اشاره به لزوم توجه به مسائل زيست محيطي در هرگونه فعاليت صنعتي، تلاش بيشتر براي استفاده كامل از اين ظرفيتهاي معدني و صنعتي را ضروري خواندند.
ايشان سپس از بخش هاي مختلف مجتمع مس سرچشمه بازديد كردند.
سفر هيأت هاي نمايندگي
رهبر معظم انقلاب به شهرهاي استان كرمان
همزمان با سفر مقام معظم رهبري به استان كرمان هيات هايي به نمايندگي از حضرت آيت ا... خامنه اي با سفر به شهرستان ها، شهرها و برخي روستاهاي استان سلام گرم ايشان را به مردم اين شهرها ابلاغ كردند.
حجت الاسلام والمسلمين رسولي محلاتي در شهرهاي بردسير، چترود، گلباف، شهداد، ماهان، راين و روستاهاي بزنجان، گنجان، رابر، بافت، ارزوئيه، اندوهجرد، سيرچ، حجت الاسلام والمسلمين غيوري در شهرهاي سيرجان و مناطق روستايي زلزله زده در راور و زرند، حجت الاسلام والمسلمين تقوي در شهرهاي عنبرآباد، جبالبادز جنوبي، كهنوج، فارياب، قلعه گنج، رودبار،  منوجان، شهرك شهداد و روستاهاي كبري در منوجان و قلعه و گنج و حجت الاسلام والمسلمين ابراهيمي در شهرهاي كوهبنان، پابدانا، راور، انار، شهر بابك و كشكوئيه، علاوه بر حضور در گلزار شهدا با مردم ديدار و گفت و گو كردند و در جريان مشكلات اين مناطق قرار گرفتند.
بازديد از آسايشگاه هاي معلولان، سالمندان و فرزندان بي سرپرست و شركت در جلسات شوراي اداري اين شهرها از ديگر برنامه هاي هيات هاي اعزامي رهبر معظم انقلاب بود.

آصفي:
صدور رواديد براي متقاضيان خارجي در فرودگاه هاي تهران
گروه اجتماعي: حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت خارجه از آغاز صدور رواديد ۷روزه ترانزيت (عبوري) براي متقاضيان خارجي در فرودگاههاي تهران خبر داد.
آصفي كه علاوه بر سمت سخنگويي وزارت خارجه، معاون كنسولي اين وزارتخانه نيز هست، در يك مصاحبه مطبوعاتي اعلام كرد: ويزاي هفت روزه ترانزيت، بر اساس مصوبه هيات دولت صادر خواهد شد.
چند هفته پيش مقام هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ايران كه جذب جهانگردان به ايران، از جمله وظايف آنان است، خبر از صدور ويزا در فرودگاه هاي تهران داده بودند اما جزئيات اين كار روشن نبود.
اكنون آصفي تاييد كرده كه وزارت خارجه ايران در حال تجهيز دفاتر خود در فرودگاه ها براي صدور رواديد ترانزيت است و صدور ويزا از روز دوشنبه آغاز شده است.
آصفي در مورد كساني كه مي توانند از اين نوع ويزا استفاده كنند گفته كه شهروندان قريب به اتفاق كشورها شامل اين مقررات مي شوند و اين موضوع كمك خواهد كرد كه جهانگردان راحت تر بتوانند از ايران براي مسيرهاي ترانزيتي خود استفاده كنند و در اين هفت روز مي  توانند از ايران هم بازديد كنند.
تاكنون رواديد ترانزيتي در مرزهاي زميني و عمدتا براي گردشگراني صادر مي شد كه از طريق پاكستان وارد ايران شده و از مرز بازرگان راهي تركيه مي شدند يا بر عكس، اما اكنون وزارت خارجه مي گويد اين نوع ويزا در فرودگاه هاي تهران نيز صادر مي شود.
به نظر مي رسد هدف عمده از صدور رواديد در فرودگاه ها، جذب گردشگران خارجي باشد. گردشگران خارجي كه تاكنون قصد سفر به ايران را داشتند، مي بايد ضمن مراجعه به سفارتخانه هاي جمهوري اسلامي و تقاضاي رسمي براي رواديد، مدتي را نيز در انتظار مي ماندند و يا از طريق تورهاي گردشگري به ايران سفر مي كردند. طبق مقررات تازه، گردشگران مي توانند با دردست داشتن گذرنامه معتبر، هنگام ورود به ايران تقاضاي رواديد كنند كه بسيار ساده تر و سريعتر است.

گزارش هاي متناقض از مسكو
دفاع روسيه از برنامه هسته اي ايران
قدرداني بوش از پوتين
ايسنا: بر اساس گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، رييس جمهور آمريكا از همكاري همتاي روسي اش با واشنگتن در خصوص ايران تشكر و قدرداني كرد(!)
اين خبرگزاري آمريكايي ادامه داد، با وجود مشاجراتي كه بر سر تعهد مسكو به دموكراسي وجود دارد، جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا يكشنبه شب گفت: روسيه ملتي بزرگ دارد و من به دنبال همكاري بر سر مشكلات بزرگ هستم. من مي خواهم به دليل كمك تان در خصوص ايران و خاورميانه از شما تشكر كنم.
كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه  آمريكا نيز گفت كه آمريكا و روسيه در خصوص آموزش نيروهاي امنيتي فلسطيني مشورت خواهند كرد و بوش و پوتين علاوه بر ساير مسايل، در خصوص عراق، كره  شمالي، افغانستان و ايران نيز مذاكراتي داشته اند.
روز گذشته خبرگزاري نووستي، هم نوشت: رئيس جمهور روسيه از جامعه بين المللي خواست تا ايران را از امكان بهره گيري از فن آوري هسته اي محروم نكند.
به گزارش اين خبرگزاري روسي، ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه به شبكه  تلويزيوني «فرانسه ۳» گفت: ما نمي توانيم و نبايد ملت ايران را از امكان استفاده از فن آوري هاي مدرن و دستاوردهاي علم و فن آوري محروم كنيم.
پوتين اظهار داشت: ما از ايران مي خواهيم تمام برنامه هايش را تحت نظارت كامل آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار دهد. ما تصميم تعليق تمام فعاليت هاي مربوط به ايجاد فن آوري چرخه  سوخت، به ويژه غني سازي اورانيوم كه مي تواند به توليد اورانيوم داراي قابليت تسليحاتي منجر شود را صحيح تلقي مي كنيم.
رييس جمهور روسيه گفت كه كشورش در اين رابطه با اروپايي ها و آمريكا همكاري فعالي دارد. وي تاكيد كرد كه همكاري هسته اي ايران و روسيه تحت نظارت شديد بين المللي و آژانس قرار دارد و صرفا برنامه اي صلح آميز در دست همكاري است.

پرونده متهمان ناآرامي هاي اهواز
هفته آينده به دادگاه ارسال مي شود
ايسنا: دادستان اهواز اعلام كرد: پرونده متهمان ناآرامي هاي اهواز تا هفته آينده در اختيار دادگاه قرار مي گيرد. اميرخاني اظهار داشت: در حال حاضر پرونده اين متهمان در مرحله بررسي و تحقيق نهايي در دادسرا قرار دارد كه بعد از تكميل اين تحقيقات ظرف هفته آينده به دادگاه ارسال مي شود تا دادگاه نسبت به تعيين وقت دادرسي اقدام كند.وي، همچنين تعداد افرادي كه در حال حاضر در بازداشت به سر مي برند را ۷۴ نفر اعلام كرد.

استاندار تهران:
حدود ۸ ميليون و ۴۰۰ هزار واجد شرايط رأي در تهران
ايسنا: استاندار تهران با يادآوري ميزان مشاركت مردم در انتخابات  پس از انقلاب تاكنون تصريح كرد: هشت دوره انتخابات رياست جمهوري برگزار كرده ايم؛ بيشترين حضور را در انتخابات هفتم با  ۹/۷۹ درصد از واجدين شرايط و كمترين را با ۵۰ درصد در انتخابات ششم شاهد بوديم.
علي اكبر رحماني طي سخناني در همايش مشترك فرمانداران و بخشداران استان تهران افزود: در شرايط خاصي قرار داريم و در صورتي مي توانيم انتخابات خوبي برگزار كنيم كه اطلاع رساني منطقي داشته  باشيم و حرف هاي بي ربط كمتر از سوي مسئولان توسط رسانه ها مطرح شود.
رحماني تعداد واجدين شرايط راي دادن را در استان تهران  ۸ ميليون و چهارصدهزار پيش بيني كرد و گفت: با اين شرايط آمارهاي حضور مردم در تهران علاوه بر آمار كشور معاني خاص خود را دارد و بايد تلاش كنيم كه انتخابات سالم برگزار شد.
وي با اشاره به اينكه از سوي هيات نظارت چهل هزار ناظر براي ۲۷۰۰ صندوق پيش بيني شده است، گفت: اين يعني حدودا براي هر صندوق  ۱۵ نفر و مثلا اگر در يك شعبه سه صندوق باشد،  ۴۵ نفر حضور دارند و اين منطقي نيست.

۱۷تن از وبلاگ نويسان تبرئه شدند
فارس: پس از رسيدگي به پرونده وبلاگ نويسان كه در ماه هاي اخير احضار و بازداشت شده بودند، ۱۷تن از آنان تبرئه شدند.
براساس اين گزارش، پس از آن كه رئيس قوه قضائيه دستور رسيدگي به پرونده وبلاگ نويسان را صادر كرد و هيات نظارت بر اجراي قانون اساسي نيز از سوي رئيس جمهوري موظف به رسيدگي دقيق به اين پرونده شد، پرونده در مجاري قانوني مورد بررسي دقيق قرار گرفت و در نهايت ۱۷ نفر از وبلاگ نويسان اين پرونده تبرئه شدند.
البته پرونده پيگيري چهار نفر از وبلاگ نويسان به نامهاي اميد معماريان، شهرام رفيع نژاد، روزبه ابراهيمي و جواد تميمي  هنوز مفتوح است و نتيجه نهايي پرونده اين چهار وبلاگ نويس هنوز اعلام نشده است.

نامه جنبش دانش آموزي اسلامي ايران به
دبير كل سازمان ملل در محكوميت صهيونيست ها
ايرنا: جنبش  دانش آموزي  اسلامي  ايران  در نامه اي  به  كوفي  عنان  دبيركل  سازمان  ملل ، جسارت  صهيونيست ها به  قبله  اولين  مسلمين  را محكوم  كرد.
در بخشي  از اين  نامه  آمده است : صداي  ما را نه  از هزاره  صلح  و آزادي  مي شنويد، اين  نداي  مظلوميت  حرم شريف  ابراهيمي  است  كه  در گوش  جهان  فرياد مي زنيم .
نامه  جنبش  دانش  آموزي  اسلامي  افزود: آن روز كه  مي خواستند خانه  زيباي  خداي  مهربانمان  را ويران  كنند، دل هايمان  شكست  و زانوي  غم  بغل  كرديم .
نويسندگان  اين  نامه  تصريح  كردند: امروز اگر در گوشه اي  از اين  دنيا، كسي خانه  پرنده اي  را ويران  كند، خانه  او را بر سرش  ويران  مي كنند، ولي  حالابراي  چندمين  بار صهيونيست هاي  غاصب  به  بهانه اي  باطل ، به  خود اين  جرات  را داده اند كه  به  خانه  خدا جسارت  كنند، چرا همه  مدعيان  لب  فرو بسته اند و در اين  ميان  از همه  بدتر سكوت  شما (دبيركل  سازمان  ملل ) و جامعه  بين الملل  است  ! مگر خداي  شما و خداي  مسجد الاقصي  باهم  فرق  مي كند؟

مرتضوي صدور دستور آزادي ملي مذهبي ها را تكذيب كرد
ايسنا: دادستان عمومي و انقلاب تهران، در گفت وگوي خود با خبرنگاران درباره  آزادي بازداشت شدگان ملي مذهبي  گفت: وكيل دو نفر از افرادي كه محكوم و در حال تحمل كيفر هستند، آقاي رياحي، نامه اي خطاب به رياست قوه  قضاييه نوشتند و در آن تصريح كردند كه شعبه  ۳۶ دادگاه تجديدنظر محكوميت آنها را قطعي كرده و اين راي به هر سه متهم ابلاغ شده و در اين نامه تصريح شده كه وكيل هر سه متهم كه وي از هر سه نفر وكالت دارد، ابلاغ شده است اما چون دو نفر از اين متهمان، رياحي ادعا دارد كه نيمي از محكوميتشان را سپري كرده و مشمول مقررات آزادي مشروط هستند، از رئيس قوه  قضاييه درخواست كردند كه به تقاضاي آزادي مشروط آنها رسيدگي شود. رئيس قوه  قضاييه هم دستور رسيدگي صادر كردند.
سعيدمرتضوي افزود: رئيس قوه  قضاييه هيچ گاه دستور آزادي صادر نكردند كه ما استنكاف كنيم؛ ايشان دستور رسيدگي به تقاضاي وكيلشان مبني بر آزادي مشروط را صادر كردند. ما هم طبق قانون مجازات اسلامي، وقتي كه تقاضاي آزادي مشروط مي شود از زندان استعلام مي شود، ما استعلام كرديم اما تا به امروز زندان اوين به ما پاسخ نداده است.
وي در بخش ديگري از مصاحبه  خود گفت: اين كه تشخيص وزارت اطلاعات مطرح و بر نظر قاضي مقدم باشد، خلاف قانون است و از بديهيات است؛ وزارت اطلاعات هم ممكن است در مورد فردي نظر دهد كه اين فرد جاسوس است اما قاضي او را تبرئه كند، ممكن است قاضي نظر وزارت اطلاعات را نپذيرد. نظري كه حرف آخر را مي زند و تشخيص او ملاك عمل است، نظر رئيس دادگاه است.
مرتضوي در پاسخ به سئوالي درباره نامه سرپرست نيروي انتظامي به رئيس قوه قضاييه كه عنوان شده هيچ گونه نقض حقوق شهروندي در ناجا صورت نگرفته است در حالي كه دادستان تهران در بخشي از مصاحبه  خود از برخورد با ضابطان متخلف سخن گفته بود، اظهار داشت: اين كه شما برداشت كرديد كه هيچ تخلفي وجود نداشته، من برداشتم اين نيست اما اين را بايد از خودشان سوال كنيد. ما آن چه كه مربوط به خودمان است را پاسخ مي دهيم. تخلفاتي كه شده را پرونده تشكيل داديم؛ قرار مجرميت صادر كرديم و كيفرخواست داديم و شخص محاكمه شده است. وي در پاسخ به اين سوال كه در اين رابطه چند پرونده رسيدگي كرديد، گفت: آمار دقيق نگرفتيم. اگر يك مقام رسمي از ما تقاضا كند ما يكي از معاونت ها را مامور مي كنيم تا سريعا آمار دقيق را اعلام كند.
دادستان عمومي و انقلاب تهران در پاسخ به اين سوال ايسنا كه در پرونده  وبلاگ نويسان كه رئيس دادگستري هم بيان كردند تخلفاتي صورت گرفته چه برخوردي صورت گرفت، اظهار داشت: چون در رابطه با اين پرونده كميته اي از سوي قوه  قضاييه تعيين و بررسي كرده است اگر سوالي داريد از كريمي راد بپرسيد.

هاشمي رفسنجاني اختلافات جناحي كشور را خطرناك خواند
ايرنا: هاشمي رفسنجاني  عصر روز يكشنبه  در ديدار جمعي  از مقامات  استان  مازندران  با اشاره  به  تدوين  طرح  آمايش  سرزميني  در مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام گفت : مسئولان  و نخبگان  استان  با توجه  به  نيازهاي  اين  استان ، برنامه ها و طرح هايي  را ارايه  دهند تا در چشم  انداز ۲۰ ساله  نظام  و اهداف  ترسيم  شده  لحاظ شود.
وي  در جمع  روحانيون ، علما، نمايندگان ، مسئولان ، فرمانداران ، شهرداران ، دانشجويان  و جوانان  استان  مازندران  و در تحليلي  از اوضاع  منطقه ، نابودي  حزب  بعث  عراق  توسط آمريكا را يك  هدف  جزيي  استكبار دانست  و گفت : آمريكا به خاطر اهداف  ديگري  به  منطقه  آمد، اما شرايط منطقه  و ايران  به گونه اي  است  كه  تمام  تهديدها مي تواند تبديل  به  فرصت  شود.رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام ، اختلافات  داخلي  جناح ها را به  ضرر انقلاب  و ملت  دانست  و گفت : اگر انتقادات  در حد نقد مي ماند، مفيد بود ولي  متاسفانه  به  خصومت  و طرد رسيد كه  خطرناك  است .
آيت الله   هاشمي رفسنجاني  با ارايه  تحليلي  از اوضاع  داخلي  كشور گفت : چون  آمريكايي ها مي دانند حضور مردم  تأكيد برمشروعيت  نظام  است ، به  دور از شيوه هاي  ديپلماتيك  بصورت  رسمي مردم  را دعوت  به  تحريم  انتخابات  مي كنند.

هشدار خاتمي نسبت به سوء استفاده
ابرقدرتها از اصلاح ساختار سازمان ملل
ايرنا: «سيد محمد خاتمي»  رئيس  جمهوري  گفت : اصلاح  ساختار سازمان  ملل  متحد با هدف  تامين  صلح  امنيت  توسعه  پايدار و تحقق  آزادي  و دموكراسي  و حفظ كرامت  و عزت  انسانها نيازمند اقدامي  همه  جانبه ، فراگير و با اجماع  جهاني  است .
خاتمي  ديروز در اجلاس  بين المللي  محيط زيست ، صلح  و گفتگوي  تمدنها و فرهنگ ها در تهران  تصريح  كرد: مبناي كار سازمان  ملل  متحد در فرايند اصلاح  ساختار و در مراحل  اجرايي  آن بايد دمكراتيك  و با در نظر گرفتن  حداكثر ديدگاه ها و رعايت  حقوق  ملل  و به ويژه  با توجه  به  حقوق  كشورهاي  در حال  توسعه  و كمتر توسعه  يافته  باشد.
وي  گفت : در غير اين  صورت  تصميمات  مي تواند نتايج  معكوسي  را در بر داشته  باشد و نه  تنها به  ثبات  و امنيت  جهاني  نينجامد بلكه  مشكلات  تازه اي  را براي  جامعه  بشري  ايجاد كند.
خاتمي  تأكيدكرد: هر نوع  بازنگري  و اصلاح  در ساختار بايد با لحاظ كردن  نظرات  تمامي  اعضا و اجماع  جهاني  باشد و از ميدان  دادن  به  امكان  سوءاستفاده  و بهره برداري  قدرت هاي  نظامي  و اقتصادي  عليه  انسانها پرهيز كند.وي  افزود: استفاده  از قدرت  نظامي و اقتصادي  براي  كسب  منافع  قدرتمندان  جهان  بايد جاي  خود را به  گفت  و گو از موضع  برابر بدهد و در اين  صورت  است  كه  حقوق  همه  انسانها احيا و مناسبات  جهاني  بر پايه  صلح ، عدالت  و برابري  شكل  مي گيرد و وضعيت  ناپايدار و ناامن  كنوني  به  سوي  امنيت  و ثبات  سوق  مي يابد.
رئيس جمهوري با خاخام هاي منادي صلح گفت وگو كرد
اجلاس بين المللي محيط زيست، صلح، گفت وگوي تمدنها و فرهنگ ها ديروز حاشيه هاي بسياري داشت كه گفت وگوي خاتمي با خاخام هاي يهودي منادي صلح جالب توجه ترين بخش آن بود.سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري اسلامي  ايران پيش از ظهر ديروز در پايان سخنراني خود در اجلاس بين المللي محيط زيست، صلح، گفت وگوي تمدنها و فرهنگ ها كه در پارك پرديسان برگزار شد به ميان ميهمانان خارجي شركت كننده در همايش رفت و با آنان به گفت و گو پرداخت.
صحبت هاي گرم و صميمانه سيد محمد خاتمي  با نمايندگان منادي صلح  كه محيط زيست را عرصه مناسبي براي گفت وگوهاي صلح طلبانه مي بينند جالب توجه ترين بخش حاشيه مراسم ديروز بود.هر سه خاخام يهودي از اطريش و بلژيك كه در غالب يك «ان  جي او» از زاويه دين صلح جهاني را در بستر محيط زيست عرصه اي براي گسترش امنيت و صلح جهاني مي دانند و با ظاهري شبيه تمامي  خاخام هاي يهودي با كلاه هاي مخصوص، ريش هاي بلند و رداي بلند خود در جمع ميهمانان خارجي جلب توجه مي كرند، وقتي در پايان مراسم به سوي رئيس جمهوري رفتند، توجه همه شركت كنندگان به ويژه خبرنگاران و عكاسان را به خود جلب كردند.
اين گفت وگو در زير فلاش مكرر دوربين هاي عكاسي در حالي ادامه يافت كه خاخام هاي يهودي ضمن معرفي «ان  جي او» خود تصريح كردند؛ كه مفاهيم مشترك اديان الهي بيشترين و بهترين ظرفيت را براي رسيدن به صلحي پايدار دارد.

توصيه رئيس قوه قضائيه به كانديداهاي انتخابات
ايسنا: رئيس قوه قضائيه در جلسه  ديروز مسئولان عالي قضايي، كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري و حاميان آنها را به پرهيز از مجادلات گروهي و فردي توصيه كرد.
هاشمي شاهرودي، با اشاره به نزديك شدن زمان انتخابات رياست جمهوري و آغاز ثبت نام از كانديداها، گفت: حضور گسترده مردم در انتخابات موجب عميق تر شدن پيوند مردم و مسئولان و ناكامي دشمنان در تبليغات مسموم عليه انقلاب اسلامي ايران خواهد شد.
وي، با تاكيد بر پرهيز از مجادلات گروهي و فردي به ويژه از سوي كانديداهاي رياست جمهوري، گفت: مردم بايد احساس كنند آنهايي كه براي گرفتن زمام امور اجرايي كشور كانديدا شده اند، پيش از هر هدفي خدمت به جامعه را در اولويت برنامه هاي خود قرار داده اند و اين مساله در رقابتي شفاف، همراه با صداقت و خلوص نيت، براي مردم آشكار خواهد شد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |