سه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۴ - May 10, 2005
رئيس جمهور در اجلاس بين المللي محيط زيست، صلح و گفت وگوي تمدن ها و فرهنگها
محيط زيست سالم، فارغ از جنگ و نزاع فراهم مي آيد
ايران از سال ۱۹۷۱ كه ميزبان اولين كنوانسيون جهاني محيط زيست بوده، در دوره مسئوليت دولت حاضر نقش جدي تري در مناسبات و برنامه هاي بين المللي و منطقه اي براي حفظ محيط زيست ايفا كرده است
001833.jpg
گروه شهري: اجلاس بين المللي محيط زيست، صلح، گفت وگوي تمدنها و فرهنگها، صبح ديروز با حضور رئيس جمهور و جمعي از سفراي خارجي در پارك پرديسان آغاز به كار كرد.
به گزارش خبرنگار ما، سيد محمد خاتمي، رئيس جمهوري در اين مراسم گفت: برگزاري اين اجلاس اقدامي بجا و شايسته براي پرداختن به يكي از دغدغه هاي امروز انسان ها در تمامي كره زمين مي باشد.
وي با اشاره به اهميت موضوع محيط زيست براي دولت جمهوري اسلامي در دوران ۸ ساله اخير خاطرنشان ساخت: به رغم ضرورت پيشبرد رشد اقتصادي و نيازمندي به ايجاد مشاغل فراوان، مسائل زيست محيطي از اهم محورهاي مورد توجه دولت بوده و به گواه آمار و ارقام، گام هاي بلندي در اين زمينه برداشته شده است. موفقيت چشمگير كشور ما در بخش هاي نفت، انرژي، صنعت، آب و فاضلاب و امور زيربنايي مؤيد اين ادعاست.
خاتمي افزود: ما در چشم انداز ۲۰ ساله توسعه فراگير اقتصادي، فرهنگي، سياسي ايران و رسيدن به جامعه اي بهره مند از محيط زيست مطلوب را مد نظر قرار داده ايم و براي رسيدن به اين هدف برنامه ريزي كرده ايم. برنامه حفاظت از زيست بوم هاي ارزشمند و گونه هاي گياهي و جانوري در معرض تهديد، برنامه حفاظت كيفي رودخانه هاي مهم كشور، برنامه جامع مديريت پسماندها در شهرها، برنامه جلوگيري از آلودگي هوا در كلان شهرها، برنامه حمايت از تشكل هاي غيردولتي فعال در اين زمينه كه تعداد آنها هم اكنون به حدود ۶۵۰ تشكل رسيده است از جمله مواردي است كه مبين اراده دولت براي حفاظت از محيط زيست و ممانعت از تخريب آن و كاهش ناپايداري هاست.
رئيس جمهور تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران كه از سال ۱۹۷۱ ميزبان اولين كنوانسيون جهاني محيط زيست تحت عنوان رامسر بوده است در دوره مسئوليت دولت حاضر، نقش جدي تري در مناسبات و برنامه هاي بين المللي و منطقه اي براي حفظ محيط زيست ايفا كرده است. امضاي كنوانسيون حفاظت از محيط زيست درياي خزر در تهران طي سال گذشته نمونه اي بارز از پيشگامي كشور ما در مناسبات زيست محيطي منطقه اي است. بدون ترديد از راه همكاري هاي زيست محيطي است كه مي توان به توسعه مناسبات و تعميم صلح و ثبات و دوستي ميان ملل كمك كرد.
خاتمي گفت: گرچه ما امروز شاهد برخي موفقيت ها و اقدامات مؤثر و دستاوردهاي مثبت در سطوح ملي و محلي در اين عرصه مي باشيم ولي روند ناپايداري ها مانند گرم شدن زمين، از بين رفتن تنوع زيستي و آلودگي هاي مختلف هنوز تداوم داشته و بر نگراني هاي موجود در مورد وضعيت محيط زيست جهاني همچنان مي افزايد.
رئيس جمهور خاطرنشان ساخت: آلودگي و تخريب محيط زيست از سويي به گسترش فقر و بي عدالتي و نارضايتي در جوامع در حال توسعه منتهي شده و از سوي ديگر فقر و ناامني در كشورهاي جنوب، ناپايداري هاي زيست محيطي را تشديد كرده و چرخه معيوبي را به وجود آورده است. نگاه مادي و سودجويانه فزون خواهان به اين مرحله نيز ختم نشده و به گواه گزارش هاي جامع و مستند برنامه محيط زيست سازمان ملل (يونپ) آنان در مناطقي مانند بوسني، كوزوو، فلسطين اشغالي، افغانستان و عراق با راه اندازي جنگهاي ويرانگر ضربات سهمگيني به طبيعت، آب هاي شيرين، سلامت مردم و در يك كلام محيط زيست وارد ساخته اند.
وي در بخشي ديگر از سخنان خود گفت: بي ترديد صلح مبتني بر عدالت همواره براي جوامع انساني مطلوبي ارزشمند به شمار مي آيد ولي تاريخ گواه است كه در سايه اين ارزش آرماني و به نام صلح، جنگهاي خونين و ويرانگري نيز به راه افتاده است. از اين رو، جهان بيش از هر زمان ديگري نيازمند درك مشترك بر مبناي بازنگري فكري و احياي فرهنگ صلح و همبستگي جهاني است تا در سايه آن بتواند به مباني استواري براي همزيستي مسالمت آميز دست يابد و فضايي فارغ از جنگ و نزاع و خشونت را فراهم آورد تا كره زمين از تخريب و آلودگي حفظ گردد و محيط زيستي سالم براي نسل هاي آينده فراهم آيد. در اين مسير بي شك گفت وگوي تمدنها و فرهنگها مي تواند بسترساز و راهگشاي حل اين معضل كنوني جهان باشد و با ايجاد درك و زمينه هاي ذهني مشترك و همچنين جايگزيني تعامل صلح آميز و عدالت محور به جاي زبان زور و خشونت و جنگ، جهاني آراسته، بانشاط و سالم را براي زندگي بهتر جامعه انساني فراهم آورد.
خاتمي با اشاره به طرح موضوع اصلاح ساختار سازمان ملل در مجمع عمومي اين سازمان اذعان داشت: ترديدي نيست كه اصلاح ساختار سازمان ملل بدون توجه به آنچه فضاي بي اعتمادي و زمينه ناامني را در جهان بوجود آورده است و بدون توجه به ريشه هاي ناپايداري ها، جنگ و تحقير انسان و تخريب محيط زيست، كاري اساسي و زيربنايي نخواهد بود و كشتي جهاني را به ساحل نجات و آسايش رهنمون نخواهد ساخت. لذا تاكيد مي كنم گفت وگو تنها راه حل اصولي براي دستيابي به درك مشترك از معضلات جهاني و اتخاذ راهكارهاي هماهنگ و با قدرت هم افزايي براي مقابله با روندهايي است كه به طور جدي مي تواند نتايج وخيمي ببار آورد و از جمله به نابودي كامل محيط زندگي انسان منتهي شود.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر معصومه ابتكار رئيس سازمان حفاظت محيط زيست نيز در اين مراسم گفت: تمدن ها در طبيعت ريشه دارند و طبيعت به فرهنگ و هنر و دستاوردهاي علمي بشر خدماتي بي بديل ارزاني داشته است و امروز همزيستي با طبيعت بهترين فرصت را براي رشد خلاقيت ها، ارتقاي سلامت، اعتلاي معنوي و استراحت و تفريح در اختيار انسان قرار مي دهد.
به گفته ابتكار، در ميان ابعاد و موضوعات مختلف گفت وگوي تمدن ها، منظر زيست محيطي آن، جايگاه ويژه اي يافته و تجربه تاريخي دو دهه اخير مهر تاييدي است بر بيانيه ريو كه صلح، توسعه و حفاظت از محيط زيست را مرتبط و غيرقابل تفكيك در جهان دانسته است.
به گزارش خبرنگار ما در اين اجلاس ۲ روزه كه با همكاري مشترك سازمان حفاظت محيط زيست و برنامه محيط زيست سازمان ملل متحد برگزار مي شود، بيش از ۷۰ نفر از مقامات ارشد و تحليل گران و متخصصان حوزه محيط زيست از ايران و جهان در قالب گفت وگوي تمدن ها به بررسي راهكارهاي گسترش حفاظت محيط زيست در چارچوب حفظ امنيت جهاني مي پردازند.

شهردار منطقه ۲۰ در ديدار با هادي ساعي قهرمان كاراته المپيك :
زمين هاي ورزشي در شهر ري به ۱۱۰ عدد مي رسد
هادي ساعي: با گشايش يك ورزشگاه، چند بازداشتگاه تعطيل مي شود
001830.jpg
گروه شهري: شهردار منطقه ۲۰ در ديدار صميمانه با هادي ساعي قهرمان ملي كشور و اهل شهرري، از افزايش زمينهاي ورزشي شهرري به ۱۱۰ عدد خبر داد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ،۲۰ رضا سترگ با اشاره به اينكه شهرداري منطقه ۲۰ در بخش ورزش فعاليتهاي جديدي را آغاز كرده است گفت: ورزش يكي از سالم ترين و بهترين راههاي پر كردن اوقات فراغت است كه بدين منظور در سال ۸۳ در طول ۵ ماه با احداث ۲۲ زمين ورزشي تعداد اين زمين ها از مرز ۷۰ زمين گذشت و در نظر داريم به نام حضرت علي(ع) آن را تا تعداد ۱۱۰ زمين افزايش دهيم.
هادي ساعي نيز طي سخناني ضمن ابراز خشنودي از توجه ويژه شهردار اين منطقه به مقوله ورزش گفت: اگر در يك ورزشگاه باز شود قطعاً در چندين بازداشتگاه بسته خواهد شد.
ساعي در ادامه شهرري را داراي استعدادهاي فراواني عنوان كرد و اظهار داشت: اين منطقه در اغلب رشته ها صاحب نفرات برتر در سطح كشوري و بين المللي است كه مطمئناً با ايجاد بستر مناسب به رشد و شكوفايي مطلوب خواهد رسيد.

در روزهاي ۲۷ و ۲۸ ارديبهشت ماه در تهران برگزار مي شود
نخستين جشنواره انتخاب روابط عمومي هاي برتر شهرداري كلان شهرها و مراكز استان ها
نخستين جشنواره انتخاب روابط عمومي هاي برتر شهرداري كلان شهرها و مراكز استانها در روزهاي ۲۷ و ۲۸ ارديبهشت ماه، در تهران برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران مجتبي اعلايي مديركل روابط عمومي و بين الملل شهرداري تهران و رييس ستاد برگزاري جشنواره محورهاي برگزاري جشنواره را فنون روابط عمومي، برنامه سالانه، بين الملل، ايده برتر، مديريت بحران و آموزش شهروندي اعلام كرد و اظهار داشت: با شروع بكار دبيرخانه جشنواره در دي ماه سال گذشته، فراخوان آثار به روابط عمومي هاي شهرداريهاي مراكز استانها انجام شد كه با استقبال خوبي نيز مواجه شد. به نحوي كه تمامي كلان شهرها و قريب به اتفاق مراكز استانها، مشتمل بر ۲۳ استان، آثار خود را در مهلت تعيين شده به دبير خانه ارسال داشتند كه كليه آثار دريافت شده در هيئت داوراني كه جمعي از اساتيد دانشگاه، با سابقه عملي در كار روابط عمومي هستند، به طور دقيق در حال بررسي است.
وي با اشاره به شروع به كار جشنواره در ۲۷ ارديبهشت ماه همزمان با روز جهاني ارتباطات يادآور شد كه در بخش جنبي جشنواره نيز نمايشگاهي از آثار، توانمندي ها و عملكرد شهرداري هاي كشور برپا شود.
رئيس ستاد برگزاري جشنواره درمورد نحوه حضور روابط عمومي شهرداري تهران در اين جشنواره گفت: با توجه به ميزباني و شرايط خاص شهرداري تهران از لحاظ امكانات و فعاليتها، شهرداري تهران در جشنواره شركت نكرده است.

كاهش آلودگي خودروها
001818.jpg
واحد مركزي خبر: معاون  سازمان  حفاظت  محيط زيست  گفت : با نصب  مبدل  شيميايي  در خودروهاي  توليد داخل  آلودگي  اين  خودروها ۹۰ درصد كاهش  يافته  است .حجت افزود: خودروهاي  سواري  توليد داخل  از سال  گذشته  داراي  انژكتور و مبدل  كاتاليستي  شده  كه  آلودگي آنها را ۱۰ درصد كاهش  داده  است .
وي  افزود: با برنامه  ريزي  وزارت  نفت  ،گازوئيل  توليدي  در كشور استاندارد و از آلودگي  خودروهاي  ديزل  به  ميزان  قابل  توجهي  كاسته  مي شود.معاون  سازمان  حفاظت  محيط زيست  گاز سوز كردن  اتوبوسها را عامل  مهمي در كاهش  آلودگي  ذكر و تصريح  كرد: تا كنون  ۱۵۰۰ دستگاه  اتوبوس  د رتهران  گاز سوز شده  است .

هيات رئيسه شوراي شهر تهران
001824.jpg
ايلنا: خزانه  دار شوراي اسلامي شهر تهران، گفت: به نظر مي  رسد كه براي دو سال دوم فعاليت شوراي شهر تهران، هيات رئيسه  فعلي مجددا راي اعتماد بگيرد.اميررضا واعظي آشتياني گفت: روند فعاليت شورا روندي پويا خواهد بود و ما براي دو سال دوم فعاليت شورا، پوياتر و فعال  تر عمل مي  كنيم.
وي افزود: با توجه به اينكه شوراي شهر در دو سال اول فعاليت خود اقدامات بسيار مفيدي انجام داده است، در دو سال پاياني نيز اين فعاليت  ها تداوم خواهد داشت.
آشتياني افزود: ما براي ادامه فعاليت  هاي خود يك استراتژي قوي را تبيين كرده  ايم و فعاليت  هاي خود را منطبق با اين استراتژي ادامه خواهيم داد.

كنترل محدوده طرح ترافيك مكانيزه مي شود
001821.jpg
فارس: معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران از پيگيري طرح مكانيزه شدن ورود به محدوده طرح ترافيك خبر داد و گفت : به منظور كنترل هر چه بهتر محدوده طرح ترافيك و شناسايي رانندگان متخلف ، اين معاونت در سال جاري پيگيري جدي مكانيزه شدن ورود به محدوده طرح ترافيك را در دستور كار خود قرار داده است.
حميد بهبهاني با بيان اين مطلب اظهار داشت : در حال حاضر ماموران راهنمايي و رانندگي به عنوان تنها نيروي اجرايي ما به محدوده طرح نظارت مي كنند اما طبيعي است كه با وجود تعداد محدود ماموران راهنمايي و رانندگي از يكسو و خودروهاي بسياري كه وارد محدوده مي شوند ، ماموران فقط مي توانند ورودي هاي اصلي را كنترل كرده و اين امكان وجود دارد كه تعدادي از رانندگان متخلف از خيابانهاي فرعي نيز وارد محدوده شوند كه در صورت اجرايي شدن اين روش نظارت دقيقتر و كنترل متخلفان امكان پذيرتر خواهد بود .
وي با تاكيد بر اينكه با اين روش تمام خودروهاي متخلف شناسايي و جريمه خواهند شد ، افزود : در اين طرح ، از طريق نصب دوربين هاي ويژه كنترل در محدوده طرح، خودروهاي متخلفي كه بدون مجوز وارد محدوده طرح ترافيك مي شوند ، به راحتي شناسايي ، شماره پلاك آنها ثبت و به در منازلشان ارسال خواهد شد.
بنا به گفته معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران بررسي و كارشناسي هاي بيشتر اين طرح به منظور رسيدن به نتيجه مطلوب ، در سال جاري در دستور كار اين معاونت قرار دارد.
دكتر بهبهاني در گفت وگوي تلفني با خبرنگار ما گفت: اين سيستم توسط دو سه گروه از فارغ التحصيلان دانشگاههاي علم و صنعت و صنعتي شريف طراحي و ساخته مي شود و داراي دو قسمت شامل تجهيزات مورد نياز مديريت سيستم ترافيك و نرم افزارها مي باشد.وي افزود: نرم افزار اين سيستم، بسيار پيچيده مي باشد و كاربران آن مي توانند به راحتي اتومبيل هاي داراي كارت تردد را شناسايي كنند. همچنين شماره آن دسته از خودروهاي فاقد كارت تردد در محدوده ترافيكي نيز از طريق كامپيوترها، برداشته شده و قبض جريمه از طريق مراكز اجرائيات راهنمايي و رانندگي به آدرس صاحبان خودروها ارسال مي شود.

افزايش مصرف آب در تهران
001815.jpg
واحد مركزي خبر: مصرف آب تهران در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزايش داشته است.رفيعي مدير روابط عمومي شركت آب و فاضلاب تهران افزود: پيش بيني شركت آب افزايش ۲ تا ۳ درصدي مصرف به سبب افزايش جمعيت بود، اما اين افزايش ناگهاني نگران كننده است.
وي با اشاره به غيرقابل درك بودن اين افزايش مصرف، گفت: افزايش مشتركان در شهرك ها و مناطق حاشيه اي تهران،  رشد هزار نفري جمعيت تهران در هر روز و بلندمرتبه سازي در شهر، مصرف آب تهران را افزايش داده است.منابع آب تهران از ده سال گذشته ثابت است اما هر سال مصرف آب افزايش مي يابد.

۱۸۳۱ اثر در سالن نشر الكترونيك
گروه علمي فرهنگي: ناشران الكترونيكي، امسال ۱۸۳۱ اثر براي بازديدكنندگان هجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب، به سالن نشر الكترونيك آورده اند.
به گزارش روابط عمومي خانه كتاب، تمام اين آثار، نسخه هاي مولتي مديا (چند رسانه اي) است كه محتويات آن متون آموزشي، فرهنگي، ادبي و ... را شامل مي شود.
۱۵۰ شركت توليدكننده آ ثار الكترونيكي قصد حضور در هجدهمين نمايشگاه كتاب تهران را داشتند اما از ميان آنها، ۱۰ شركت نتوانستند مجوز حضور بگيرند.
«ولي الله قديمي» مدير سالن نشر الكترونيك، شرط حضور در اين نمايشگاه را داشتن متن ديجيتال در آثار اعلام كرد. به اين دليل، ناشراني كه آثار آنها فقط لوح هاي فشرده صدا و تصوير است نتوانستند در اين نمايشگاه شركت كنند.
البته در چند مورد، آثار ارسال شده متن ديجيتال بود اما به دليل محتواي غيرمجاز، شركت آنها در نمايشگاه ممكن نشد.
قديمي، آموزش «هك» يا دسترسي غيرمجاز به محتواي رايانه هاي ديگران را ازجمله آثار غيرمجاز دانست. ۲۱۰ محصول در كل غيرمجاز تشخيص داده شده است. سالن نشر الكترونيك كه آثار آن همه به صورت لوح هاي فشرده و ديجيتال است، آنقدر ميان شهروندان طرفدار دارد كه يكي از سالن هاي شلوغ نمايشگاه مي باشد. بازديدكنندگان اين سالن، بيشتر جوانان هستند.
قديمي بيشترين محصولات ارايه شده را نرم افزارهاي آموزشي شامل آموزش تحصيلي، دانشگاهي و پس از آن نرم افزارهاي فرهنگي و اسلامي اعلام كرد. وي كه دبير مجمع ناشران الكترونيكي هم هست، تعداد كل اعضاي اين اتحاديه را ۱۷۰ عضو اعلام كرد كه از اين تعداد ۱۱۰ شركت در نمايشگاه امسال حضور دارند.

ديدار عضو شوراي شهر با شهروندان منطقه ۱۷
گروه شهري: مهندس واعظي آ شتياني عضو شوراي شهر فردا (چهارشنبه) با شهروندان منطقه ۱۷ ديدار مي كند.شهروندان منطقه مي توانند براي ثبت نام ديدار با عضو شورا به روابط عمومي شهرداري منطقه  مراجعه كنند.

۳۰۰ هكتار زمين در انتظار ساخت سرانه هاي عمومي است
گروه شهري: سيصد هكتار از زمين هاي با كاربري عمومي منطقه ۲۲ براي ساخت سرانه هاي عمومي به وزارتخانه ها و ديگر نهادهاي دولتي معرفي شده است، اما متاسفانه تاكنون اقدام عملي در اين زمينه از سوي اين نهادها صورت نگرفته است.
حميدرضا هيزمي معاون اجتماعي منطقه ۲۲ در جمع معاونان فرهنگي اجتماعي شهرداري هاي تهران افزود: با وجود تعاوني هاي مسكن مانند بتاجا و ۳۵ هزار واحد مسكوني در منطقه، نياز به اقدامات خاصي براي ساخت سرانه هاي عمومي وجود دارد و در حال حاضر اعتبارات شهرداري منطقه جوابگوي آنها نيست.

نگاه
001827.jpg
فريد مرتضوي
در حاشيه عرضه بالاي محصولات غير فرهنگي در نمايشگاه كتاب

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |