از هايدگر تا سهروردي
نويسنده: هانري كربن/ مترجم: حامد فولادوند/ ناشر: سازمان چاپ و انتشارات/ تاريخ و نوبت چاپ: ۱۳۸۳ _ اول/ بها: ۱۰۰۰۰ ريال
گروه انديشه: كتاب حاضر شامل گفت و گويي بلند ميان فيليپ نمو و هانري كربن و يك پي نوشت تكميلي از خود كربن است. اين كتاب نه تنها تاثير ژرف سهروردي و حكمت اشراق را بر كربن ثابت مي كند، بلكه حضور چشمگير معنويت فرهنگ ايراني را در زندگي و انديشه وي نشان مي دهد.
افزون بر اين، از لابه لاي خاطرات كربن، جريانهاي مهم سده بيستم و دوستان فرزانه كربن معرفي مي شوند و خواننده در مي يابد كه بزرگاني چون دنيس دوروژمون، رمون كنر، كارل گوستاو يونگ، ميرچاالياده، كارل ياسيرس، مارتين هايدگر، كارل بارت و بسياري ديگر، همراه سير و سلوك كربن بودند و با وي تبادل نظر مي كردند. از هايدگر تا سهروردي را مي توان نوعي زندگي نامه فلسفي و معنوي كربن دانست كه مسير انديشه هاي وي را از تفكر هايدگر تا آموزه هاي حكمت سهروردي تشريح مي كند.
كتاب حاضر حاوي پيشگفتاري از مترجم در باب سيرانديشه هانري كربن است. به نظر مترجم؛ كربن روش تحليلي هايدگر را در حوزه اسلام ايراني به كار مي گيرد ولي عرصه هرمنوتيك فراتاريخي او را با مقايسه با حكماي متأله و بويژه سهروردي گسترش مي دهد .... بايد يادآور شد كه كربن با شيخ الاشراق بيش از پنجاه سال همدم و همراه بوده است و حال آن كه پس از جنگ جهاني دوم هايدگر را ديگر رها كرده است. از نظر او سهروردي قهرمان و نمونه حكمت و فلسفه است.
فلسفه هنرها
فلسفه هنرها (درآمدي بر زيبايي شناسي)، نويسنده: گوردن گراها، ترجمه: مسعود عليا- انتشارات ققنوس- اسفند ۸۳
گروه انديشه: كتاب فلسفه هنرها (درآمدي بر زيبايي شناسي) نوشته گوردن گراهام از جمله كتاب هاي حوزه فلسفه هنر است كه با شيوه اي خاص به بحث هنر مي پردازد و با آثار رايج در زمينه فلسفه هنر تفاوت هاي بسياري دارد. در اين كتاب از بحث هاي انتزاعي در باب هنر و فلسفه هنر خبري نيست و در عوض ما با بررسي ها و كاوش هاي فلسفي در باره قالب هاي گوناگون هنري از جمله موسيقي، نقاشي، فيلم، ادبيات، معماري و... مواجه مي شويم به گونه اي كه مخاطبان از دريچه اين هنرها وارد تفكر فلسفي در باب هنر مي شوند.
ديگر ويژگي كتاب اين است كه با رويكردي هنجاري در فلسفه هنرها به كاوش مي پردازد. در رويكرد هنجاري به جاي تلاش در راه تعريف ماهيت هنر (آن گونه كه زيبايي شناسي فلسفي جديد سرگرم آن است) به تبيين ارزش هنر مي پردازيم.
در همين راستا سه فصل نخست كتاب تماماً به بحث در باب ارزش هنر اختصاص يافته است. نويسنده با دفاع از شناخت گرايي در باب ارزش هنر، نظريه هاي لذت گرايي و بيان گرايي را در اين زمينه رد مي كند. از ديدگاه شناخت گرايي هنر زماني بيشترين ارزش را دارد كه به مثابه منبعي از منابع فهم عمل كند. بنابر اين ما مي توانيم درك كنيم كه چرا براي آثار بزرگ هنري ارزش فراواني قائل مي شويم در حالي كه ممكن است از آنها لذت كمتري نسبت به آثار هنري سبك تر ببريم. در چهار فصل بعدي نويسنده مي كوشد تا اين ديدگاه درباره ارزش هنر را در هنرهاي مختلف بررسي كرده و اثبات نمايد كه هر كدام از اين قالب هاي هنري از جمله موسيقي، نقاشي، ادبيات و غيره بيشترين ارزش خود را زماني به دست مي آورند كه مي توانند به منبعي براي فهم انساني تبديل شوند. در حالي كه دو ديدگاه لذت گرايي و بيان گرايي در تبيين ارزش اين هنرها دچار مشكل مي شوند.
فصل هشتم كتاب را مي توان يكي از مهم ترين فصول آن به شمار آورد چرا كه در اين فصل ديدگاه رايج درباره داوري زيبايي شناسانه يعني ذهني انگاري اين داوري ها مورد انتقاد قرار گرفته و در برابر آن از عيني انگاري دفاع شده است. در واقع نويسنده در اين فصل مي كوشد تا با بررسي عينيت داوري زيبايي شناسانه و دفاع از آن نشان دهد كه سنجش عيني ارزش زيبايي شناسانه مي تواند ثابت كند كه يك اثر هنري ممكن است واقعاً درخشان باشد.
در فصل آخر كتاب نويسنده سعي دارد تا اثبات نمايد كه رويكرد مورد استفاده او واقعاً بر ديگر رويكردهاي موجود برتري دارد. براي رسيدن به اين مقصود او با شرح نظريه هاي موجود در فلسفه هنر (نظريه هاي سنتي، نظريه هاي ماركسيستي، ساختارگرايي، ساخت شكني و...) مي كوشد كه اشكالات و نواقص آنها را در برابر رويكرد هنجاري آشكار سازد.