سه شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۴
۲۵ ترفند براي لاغر شدن
001242.jpg
وزن اضافه بر معمول يا همان چاقي كه غالباً ناشي از كم تحركي و سوء تغذيه در جهان امروزي است در حال تبديل به يك معضل اجتماعي است. فراهم شدن وسايل رفاه و پي آمد آن تنبل شدن افراد در انجام بعضي از كارها و كم شدن ترددها از يك طرف و شتاب در امور از جمله صرف غذا باعث مشكلات عديده گوارشي و لاجرم چاقي شده است. عواملي از اين دست و عوامل استرس زاي ديگر كه منجر به اضافه وزن در افراد شده است، آنها را به حل اين نقيصه يا بيماري هدايت مي كند. پناه بردن به دارو درماني و يا پرداختن به ورزش و شبه ورزش هايي از جمله حمام سونا و استخر جكوزي، معمول ترين روش هايي است كه افراد مبتلا به چاقي به آنها مي پردازند.
ورزشهاي سنگين و كم كردن وزن با عمل از دست دادن آب بدن در زمان كوتاه و پناه بردن به انواع داروها، ممكن است در كوتاه مدت پاسخي رضايت برانگيز به فرد بدهد، اما در درازمدت علاوه بر عودت بيماري، ممكن است مسبب بيماري هاي ديگر در استخوان ها و مفاصل نيز گردد.
بعد رواني چاقي كه همانا جامعه گريزي و لاجرم افسردگي است، خطري به مراتب بيشتر از جنبه هاي جسمي آن دارد. اين كه چگونه برنامه هايي را در كارهاي روزانه مان بگنجانيم كه در سايه برنامه معمول و متعارف زندگي مان گم شده، ضمناً در كنترل وزن كمك مان كنند، همان دستورالعملي است كه ما به آن ترفند هاي لاغري مي گوييم، اتخاذ چنين روش هايي ارزان، شدني و مفيد است.
۱) هر روز ۵ وعده غذا ميل كنيد(۳ وعده كامل و ۲ وعده ميان وعده صبح تا ظهر و ظهر تا شب. در اين صورت متابوليسم بدن افزايش يافته و كالري ها سوخته مي شود.)
۲) وقتي احساس كرديد كه اشتهايتان برطرف شده است، از روي ميز بلند شويد، در اين صورت شما معده خود را آموزش مي دهيد كه به يك چاه بدون انتها تبديل نشود.
۳) غذايتان را با سبزيجاتي مثل جعفري، ترخون و آويشن مخلوط كنيد و با چاشني هاي خوشبويي مثل پياز، سير، ليمو، سركه يا ادويه هايي مثل زعفران، دارچين و كاري آن را ميل كنيد.
۴) گوشت و ماهي بايد در كباب پز پخته شوند و با كمي روغن و مواد معطر آب پز شوند.
۵) از برنامه غذايي تان، مواد غذايي شور را حذف كنيد(پنير، گوشت و ماهي دودي...)
۶) يك ليوان آب پرتقال، ليمو، گريپ فروت و... قبل از غذا ميل كنيد. آزمايش نشان مي دهد كه اين موضوع به حفظ اندام  كمك مي كند زيرا دستگاه  گوارش را آرام كرده اشتها را كاهش مي دهد.
۷) خوردن سبزيجات به صورت خام ضروريست، خصوصاً كاهو، پياز، رازيانه، مارچوبه، كدوحلوايي، لوبيازميني، فلفل و قارچ.
۸) به مقدار زياد آب بنوشيد، زيرا سموم زائد بدن و باقيمانده نمك موجود در بدن را دفع مي كند. بهتر است يك ليوان آب قبل از خواب نوشيده شود، زيرا اسيد اوريك بدن را رقيق مي كند. همچنين هر روز صبح بلافاصله بعد از بيداري، خوردن يك ليوان آب براي مبارزه با يبوست ضروري است.
۹) براي پختن سبزيجات از زودپز استفاده كنيد، زيرا طعم و رنگ و بوي آنها را حفظ مي كند.
۱۰) اگر در حال عبور از يك بحران هستيد، سعي كنيد يخچال خودتان را با مواد غذايي كم  كالري پر كنيد.
۱۱) از شيريني ها و مارمالادهاي صنعتي و كارخانه اي اجتناب كنيد.
۱۲) از غذا خوردنتان لذت ببريد و در حين غذا خوردن سعي كنيد آرامش داشته و با نشاط غذا بخوريد.
۱۳) تلاش كنيد بعد از شام چيزي ميل نكنيد، زيرا زمان لازم جهت هضم غذا قبل از خواب از ميان مي رود.
۱۴) بعد از خوردن هر غذا يا در هر موقعيتي پياده روي كنيد و بدانيد كه پياده روي تنش و اضطراب را كاهش مي دهد.
۱۵) خوردن ميوه با پوست، راهي است براي مقابله با يبوست. در اين ارتباط مي توانيد آلبالو، گيلاس، آلو، توت فرنگي، سيب، انگور و هلو بخوريد.
۱۶) از آسانسور دوري كنيد و از پله ها براي رسيدن به خانه يا اداره استفاده كنيد. بالا رفتن از پله ها ۱۱۰۰ كالري در ساعت مي سوزاند و همچنين ران ها را تقويت مي كند.
۱۷) يك ايستگاه قبل از مقصد و يك ايستگاه بعد از مبدأ از اتوبوس سوار يا پياده شويد.
۱۸) از نوشابه هاي گازدار اجتناب كنيد و به جاي آن از آب يا نوشيدني بدون شكر استفاده كنيد.
۱۹) از ماشين شخصي تان كمتر استفاده نموده، به جاي آن پياده طي طريق كنيد.
۲۰) در مصرف نمك زياد روي نكنيد، چرا كه نمك آب را در نسوج بدن نگاه مي دارد.
۲۱) تنبل نباشيد و از راه هاي ميان بر و كوتاه براي رسيدن به مقصد خودداري كنيد. بهتر است كه از راه هاي طولاني تر استفاده كنيد و در زمان تردد صرفه جو نباشيد.
۲۲) كالري، پروتئين، چربي، شكر و چيزهايي را كه مي خوريد با هم مقايسه كنيد، در اين صورت يك رژيم سالم غذايي به دست مي آوريد.
۲۳) از غذاهاي اشتهاآور دوري كنيد و به جاي آن تا مي توانيد از ميوه يا مواد غذايي كم كالري در نيمروز استفاده كنيد.
۲۴) يك روش خوب براي شروع يك روز خوب، انجام حركات ورزشي به مدت ۲۵ دقيقه است.
۲۵) اگر فرزند كوچك داريد، بهانه  خوبي است براي اين كه هر روز براي قدم زدن با او و رفتن به پارك از خانه خارج شويد. و اگر چنين نيست، شما مي توانيد از يك دوست و همسايه كمك بگيريد تا در پياده روي شما را همراهي كند.
مترجم: طلوع رياضي

عضويت ايران در هيأت مؤسس فدراسيون انجمن هاي بيوتكنولوژي آسيا
001236.jpg
در حاشيه برگزاري كنفرانس بيو آسيا ۲۰۰۵ كه در ۲۳ بهمن سال ۱۳۸۳ در حيدرآباد هند برگزار شد، فدراسيون انجمن هاي بيوتكنولوژي آسيا با هفت عضو از جمله ايران آغاز به كار كرد.
دكتر امير موسوي، عضو هيأت علمي و سرپرست دفتر همكاري ها و روابط بين الملل پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيك و زيست فناوري در اين باره گفت: كشورهاي ايران، هند، پاكستان، مالزي،  سريلانكا، تايلند و سنگاپور از مؤسسين فدراسيون انجمن هاي بيوتكنولوژي آسيا (FABA) هستند كه در آخرين كنفرانس بيو آسيا به طور رسمي اين فدراسيو آغاز به كار كرد و كشورهاي مذكور، نام خود را به عنوان مؤسسين فدراسيون انجمن هاي بيوتكنولوژي آسيا ثبت كردند.
هر كشور آسيايي، پس از عضويت در فدراسيون انجمن هاي بيوتكنولوژي آسيا (FABA) يك مركز علمي، پژوهشي را به عنوان نماينده رسمي كشور خود معرفي مي كند كه از طرف ايران پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيك و زيست فناوري به فدراسيون انجمن هاي بيوتكنولوژي آسيا معرفي شد، عضويت در اين فدراسيون براي مؤسسات علمي دولتي و غيردولتي به صورت آزاد نيز بلامانع است.
دكتر موسوي، با اشاره به اهداف تأسيس فدراسيون انجمن هاي بيوتكنولوژي آسيا(FABA) افزود: با توجه به اين كه فدراسيون انجمن هاي بيوتكنولوژي اروپا و آمريكا از سال ها پيش آغاز به كار كرده و نتايج بسيار خوبي براي دانشگاهيان و صنعت بيوتكنولوژي در كشورهاي اروپايي و آمريكايي به همراه داشته است، تأسيس فدراسيون انجمن هاي تكنولوژي آسيا(FABA) بزرگترين قاره با پتانسيل هاي بالاي علمي پژوهشي است، لازم و ضروري به نظر مي رسيد. از اين رو، اين فدراسيون در دو بخش صنعت و پژوهش ارتباط ميان صنعت بيوتكنولوژي و دانشگاهيان را برقرار خواهد كرد.
علاوه بر اين، فدراسيون انجمن هاي بيوتكنولوژي آسيا(FABA) به عنوان تسهيل كننده براي دسترسي به تكنولوژي عمل مي كند و معاملات كشورهاي آسيايي را به منظور دست يابي به بهترين قيمت، شرايط و بازدهي بالاي علمي، تجاري آسان تر مي كند، به عبارت ديگر فدراسيون انجمن هاي بيوتكنولوژي آسيا رابط ميان ارائه دهندگان بيوتكنولوژي و درخواست كنندگان است.
سرپرست دفتر همكاري ها و روابط بين الملل پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيك و زيست فناوري ايران از برنامه هاي آينده فدراسيون انجمن هاي بيوتكنولوژي آسيا(FABA) گفت: كنفرانس سراسري فدراسيون انجمن هاي بيوتكنولوژي آسيا در سال ۲۰۰۶ به همراه كنفرانس بيوآسيا (در ماه فوريه) در حيدرآباد هند برگزار خواهد شد و قرار است اين فدراسيون از سال ۲۰۰۷ به طور جداگانه كنفرانس ساليانه خود را در يكي از كشورهاي عضو برگزار كند.
فدراسيون انجمن هاي بيوتكنولوژي آسيا(FABA) با نشاني اينترنتي www.biofaba.org با ارائه اطلاعات لازم، علاقمندان و پژوهشگران را با اين فدراسيون آَشنا مي كند.
معصومه گنجي

آشنايي با همايش ها و سمينارها
همايش سلامت آسيا ۲۰۰۵
۱ - تاريخ برگزاري: ۲۵ - ۲۲ سپتامبر ۲۰۰۵
۲ - مكان برگزاري: مالزي/ پوتراجايا
۳ - پست الكترونيكي:
in fo @ healthpraxisasia.com
۴ - صفحه الكترونيكي:
htt: llwww.healthpraxisasia
۵ - نيم نگاه: همايش و نمايشگاه سلامت آسيا ۲۰۰۵ در دو بخش همايش و نمايشگاه برگزار مي شود. در بخش همايش، پزشكان و پژوهشگران، دندانپزشكان و متخصصين علوم تغذيه به بررسي نكاتي چون: فشار خون بالا و علل آن، خوددرماني و مضرات خوددرماني با دارو، مراقبتها و بهداشت دهان و دندان، مشكلات مصرف دارو در پزشكي، بيماري هاي لثه و ارتباط آن با بيماري هاي قلبي، مراقبتهاي ويژه دندانپزشكي، بيماري هاي خوني، سرطان كبد، سرطان كلون، داروهاي اورژانس و نحوه مصرف آنها، برآوردن نيازهاي خوني جامعه با توجه به كمبود خون سالم در جوامع مختلف، بينايي سنجي و نقش آن در سلامت اجتماع به ويژه كودكان، بيماري هاي وابسته به اختلال سيستم ايمني بدن، داروهاي ويژه بيماري هاي خاص، تغذيه و نقش آن در سلامت اجتماع و... مي پردازند. در بخش نمايشگاه نيز آخرين دستاوردهاي علم پزشكي و دندانپزشكي و داروسازي شامل تجهيزات و دستگاه ها، داروها، مواد دنداني و... ارايه مي شود. كارگاه آموزشي نيز از ديگر بخش هاي همايش است.
دومين همايش بين المللي سيستم هاي خودكار، اتوماسيون و رباتها (ICINCO)
۱ - تاريخ برگزاري: ۱۷ - ۱۴ سپتامبر ۲۰۰۵
۲ - مكان برگزاري: اسپانيا/ بارسلونا
۳ - پست الكترونيكي:
Secretariat@ icinco.org
۴ - صفحه الكترونيكي:
http:llwww. Icino.org
۵ - نيم نگاه: در اين همايش درباره نقش كامپيوتر و آگاهي از تكنولوژي IT در صنعت، تاثير استفاده از كامپيوتر در تسهيل مراحل كار در صنعت، استفاده از كامپيوتر در طراحي سيستم ها، ابزارآلات و تجهيزات صنايع، فرايند ISBN و ICINCO در صنعت، طراحي هاي ويژه با استفاده از كامپيوتر، اتوماسيون و روش هاي جديد توليد و... بحث و گفت وگو خواهند كرد. پژوهش ها مي تواند به صورت پوستر، مقاله و گزارش به دبيرخانه همايش ارسال شود.
ترجمه و تنظيم: مهتاب خسروشاهي

نكته ها
گل شقايق و خواص دارويي آن
001239.jpg
شقايق گياهي علفي، زيبا و به ارتفاع ۲۵ تا ۹۰ سانتي متر است و در مزارع، اماكن سايه دار، دشتها و دامنه هاي كم ارتفاع كوهستاني وجود دارد. برگهاي شقايق پوشيده از كرك و داراي پهنكي منقسم است. گلهايي به رنگ قرمز و زيبا و منفرد در قسمت انتهايي ساقه دارد. كاسه گل آن پس از باز شدن گلبرگها، مي ريزد، به طوري كه گلهاي شكفته شقايق، عاري از كاسبرگ است. زمان باز شدن گل شقايق معمولاً در اواسط بهار است و گلهاي آن بي بو است و با آن كه مواد قندي نوش در قاعده گلبرگهاي آن به وجود نمي آيد، با اين وجود زنبور عسل براي به دست آوردن دانه گرده فراوان به سمت گل شقايق هجوم مي آورد.
گل شقايق حاوي آلكالوئيدي به نام رآدين به فرمول C21H21NO6 و اسيد رآديك و اسيد پاياوريك و دو ماده رنگي و موسيلاژ و غيره است.
خواص درماني: جوشانده كپسول آن در چايي در رفع بي خوابي توصيه مي شود و دانه آن اثر ملين ملايم و گلهاي آن اثر نرم كننده در التهاب و تورم دارد. همچنين گلها اثر آرام كننده و معرق و خلط آور است. از ويژگي هاي بارز شقايق آن است كه به حالت خشك هم خاصيت درماني خود را حفظ مي كند و چون اين گياه اثر مخدر بسيار ضعيفي دارد، به ترياك بي زيان نيز موسوم گرديده است. به علاوه گل شقايق در مداواي برونشيت، آنژين ها، سرفه هاي مقاوم و سياه سرفه و آسم داروي مناسبي شناخته شده است و چون گلبرگهاي آن برخلاف خشخاش، فاقد مرفين است و مضار آن را ندارد و نيز از طرفي برخي از اثرات درماني خشخاش را به نحو ضعيفي داراست، از اين جهت از قرون قبل دارو هاي مخدر را در معالجه بيماري هاي اطفال بكار مي بردند. بر علاوه مصرف دانه آن كه از جوشاندن گياه كامل در شراب و تغليظ آن به دست آمده، در رفع گوش درد و جلوگيري از ديسانتري هاي ساده مؤثر است. به طوري كلي اين گياه در نواحي غربي ايران، تبريز و سيلاخور و بلوچستان و اطراف تهران و غيره مي رويد.
عاطفه لطفي جبلي

علم
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |