مشكل جايگاه سوخت همچنان باقي است
همچنان در انتظار اتوبوس گازسوز
|
|
معاون سازمان حفاظت محيط زيست، بوروكراسي حاكم بر سازمان ها و نهادهاي كشور را عامل كندي در استفاده از اتوبوس هاي گازسوز مي داند، امري كه همواره در فرايند توسعه نقش ترمز را داشته است
ذرات معلق يكي از آلاينده هاي اصلي هوا به شمار مي آيد و 50 درصد ذرات معلق و 98 درصد اكسيدهاي گوگرد در هواي تهران ناشي از خودروهاي ديزلي است و از طرف ديگر به علت ارزاني قيمت گاز طبيعي نسبت به گازوئيل، استفاده از اتوبوس گازسوز علاوه بر پاكي هوا، در درازمدت اقتصادي است.
چند روز پيش مرحله اول مناقصه خريد 2250 دستگاه اتوبوس گازسوز شهري با حضور شركت هاي توليدكننده داخلي با مشاركت توليدكنندگان خارجي برگزار شد كه يكي از شركت هاي داخلي برنده اين مناقصه شد.
اين مناقصه با حضور شركت هاي داخلي و دو شركت جديدالتاسيس كه با مشاركت توليدكنندگان خارجي فعاليت خواهند كرد، براي خريد 2 هزار و 250 اتوبوس گازسوز براي توزيع در 7 شهر آلوده كشور برگزار شد.
پيش از اين معاون سازمان حفاظت محيط زيست به مزاياي انكارناپذير استفاده از اتوبوس هاي گازسوز تاكيد بسيار كرده بود. حجت گفت شركت هاي داخلي اعلام كرده اند كه در صورت وجود سفارش ساخت، سالانه 4 هزار دستگاه اتوبوس گازسوز را روانه بازار خواهند كرد و از همان زمان نيز 400 دستگاه اتوبوس گازي تحويل وزارت كشور داده شد، يعني گامي خوب به سمت كاهش آلودگي هواي تهران.
هم اكنون از 5 هزار دستگاه اتوبوس موجود در تهران، 1200 دستگاه اتوبوس گازسوز هستند كه اين تعداد نيز در 2 سال اخير به ناوگان حمل و نقل عمومي اضافه شده اند. هرچند استفاده از اين نوع اتوبوس ها مزاياي بسياري دارد، اما معاون سازمان حفاظت محيط زيست، بوروكراسي حاكم بر سازمان ها و نهادهاي كشور را عامل كندي در استفاده از اتوبوس هاي گازسوز مي داند.
بتازگي شهرداري تهران درخواست واردات و اضافه كردن 2 هزار دستگاه اتوبوس ديزلي به ناوگان اتوبوسراني را مطرح كرده است، اما دولت معتقد است تا زماني كه در داخل كشور توان توليد اتوبوس گازسوز وجود دارد، دليلي براي واردات اتوبوس ديزلي وجود ندارد.
به گفته حجت با افزوده شدن اتوبوس هاي گازسوز توليد شده در داخل كشور، عمر متوسط ناوگان اتوبوسراني شهر تهران به زير 10 سال مي رسد.
پيش از اين شهردار تهران از گازسوز شدن روزانه 8 دستگاه اتوبوس ديزلي توسط سازمان اتوبوسراني شركت واحد خبر داده بود. در آذرماه سال 83، حدود 600 دستگاه اتوبوس شركت واحد به دليل افت فشار گاز از رده خارج شدند.
در حال حاضر تمام خودروهايي كه وارد شبكه حمل و نقل عمومي مي شوند، گازسوز هستند. ضمن اينكه روزانه بيش از 60 دستگاه خودرو نيز در مراكزي كه وجود دارد، به سيستم گازسوز تبديل مي شوند.مي توان ظرف 2 سال، شبكه تبديل سيستم گازسوز را در تهران و شهرهاي بزرگ كشور توسعه داد و بعد از آن به صورت انبوه خودروها را گازسوز كرد.
اما دكتر احمدي نژاد معتقد است مشكل فعلي، گازسوز نبودن اتوبوس ها نيست، بلكه گازرساني به اتوبوس ها و تغيير دماي هوا، مشكل اصلي اتوبوس هاي شركت واحد است. با وجود اينكه شهردار افت فشار گاز و سوختگيري در آذرماه 83 – بويژه زمستان – را مشكل اصلي اتوبوس هاي گازسوز مي داند، اما مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني معتقد است: مشكلاتي كه در زمستان سال گذشته براي سوختگيري اتوبوس هاي گازسوز پيش آمده بود كمتر از مسئله كمبود جايگاه اهميت دارد. او در گذشته خبر از اختصاص 3 جايگاه سوختگيري از جايگاه هاي عمومي سطح شهر توسط شركت گاز، براي اتوبوس هاي گازسوز هم داده بود كه تا حدي راهگشاست، هرچند فعاليت 7 جايگاه سوختگيري براي 1300 دستگاه اتوبوس گازسوز كافي به نظر نمي رسد.
اينكه مسئولان محيط زيست و ارگان هاي مربوط به كنترل آلودگي هوا همواره به استفاده از اتوبوس گازسوز در حمل و نقل عمومي تاكيد داشته اند، موضوع واضحي است. به هر حال شوراي اقتصاد از اختصاص 72 ميليون دلار كمك بلاعوض براي توليد اتوبوس هاي گازسوز خبر داده است كه مي تواند اخبار خوشي از كاهش آلودگي هوا را به دنبال داشته باشد . بر اساس مصوبه اين شورا، اين مبلغ از محل منابع داخي شركت ملي نفت ايران خواهد بود.
شوراي اقتصاد بنا به درخواست وزارت نفت و به استناد بند چ تبصره 12 قانون بودجه سال 1383 كل كشور و ماده يك آئين نامه اجرايي بند مذكور و پس از بحث و تبادل نظر اين تصميم را اتخاذ كرده است.
بر اساس اين مصوبه، شركت ملي نفت ايران بايد حداكثر مبلغ 72 ميليون دلار از محل منابع داخلي خود را به صورت كمك بلاعوض و براي نوسازي و جايگزيني اتوبوس هاي درون شهري براي 8 شهر آلوده كشور با 6 هزار دستگاه اتوبوس گازسوز پرداخت مي كرد.
در برنامه زمان بندي شده اين شورا آمده است: سال نخست 750 دستگاه توليد با يارانه 9 ميليون دلار، سال دوم 1500 دستگاه توليد با يارانه 18 ميليون دلار، سال سوم 1500 دستگاه توليد با يارانه 18 ميليون دلار، سال چهارم 1500 دستگاه توليد با يارانه 18 ميليون دلار، سال پنجم 750 دستگاه توليد با يارانه 9 ميليون دلار كه جمع كل 6 هزار دستگاه با يارانه 72 ميليون دلار مي شود.
اما دانستن اين موضوع كه ذرات معلق ناشي از فعاليت اتوبوس هاي ديزلي 15 برابر اتوبوس هاي گازسوز است، ضرورت ورود هرچه سريع تر اتوبوس هاي گازسوز را بيشتر مي كند.
هم اكنون جايگاه هاي سوختگيري گاز طبيعي كه در داخل توقفگاه هاي شركت واحد ايجاد شده، با كمتر از نصف ظرفيت كار مي كنند. اين جايگاه ها حدود 3 هزار دستگاه اتوبوس ظرفيت دارند، در حالي كه تعداد اتوبوس هاي گازسوز كنوني حدود يكهزار و 300 دستگاه است.بر اساس گزارش ها، سيستم گاز اتوبوس ها بسيار پايين بوده و زمان توقف براي تعمير آن نيز كم است. اگرچه در تهران گازوئيل كم گوگرد در اختيار شركت واحد قرار مي گيرد، اما ميزان گوگرد همين گازوئيل كم گوگرد نيز 10 برابر استاندارد اروپاست.
|